Titta

Brev till allmänheten

Brev till allmänheten

Om Brev till allmänheten

Hur är det att leva med en ansiktsmissbildning? Mattias är 14 år och älskar att stå på scen. Clara är 16 och ska just börja gymnasiet, samtidigt som hon förbereder sig inför sin sista stora operation. Vi möter ungdomar med kraniofaciala diagnoser som berättar hur utseendet har präglat dem och vad de har haft för strategier för att klara omvärldens rädslor för det annorlunda.

Till första programmet

Brev till allmänheten : Fråga istället för att stirra!MaterialDela
  1. -Ska vi köra direkt?
    -Ja.

  2. Det är som att du sjöng
    på den låten jag drar

  3. Men jag ber dig
    att höra min bön och bli kvar

  4. Min önskan är enkel, stannar du
    här kan vi funka i längden

  5. Denna plats och vi
    är det ultimata

  6. Stanna kvar, stanna kvar

  7. och var kreativ

  8. Stanna kvar, stanna kvar

  9. Jag tror du måste

  10. Stanna kvar, stanna kvar
    Stanna kvar, stanna kvar

  11. -Yes, absolut!
    -That's it!

  12. -Vad ska du gå på för gymnasium?
    -Lerums gymnasium, hoppas jag.

  13. -Vilken linje?
    -Estetisk, teater.

  14. -Kul! Varför?
    -Jag är bra på skådespeleri...

  15. ...och vill hålla på med nåt sånt.

  16. Utveckla det lite
    och få lite extrahjälp?

  17. -Ska du vara med på kabarén?
    -Nej.

  18. -Jo, klart du ska vara med!
    -Jag kan ju inte alltid vara med.

  19. -Du blir stjärna.
    -Bara jag inte blir stuntman.

  20. -Stuntman!
    -Vissa skådisar slänger sig ju.

  21. Jag kan vara en sån som orsakar att
    en skådis behöver slänga sig.

  22. Jaha, du tänker så.

  23. Jag känner mig inte tillräckligt bra
    på att vara stuntman.

  24. Om det finns en mjuk matta är det
    klart att man kan stunta sig.

  25. -Falla ner på knä.
    -Ja.

  26. -Ska vi kolla på skvaller?
    -Ja, kolla på. Det är den nyaste.

  27. -Hallå!
    -Läget?

  28. Jo, det är bra.

  29. Har du funderat mer på brevet?

  30. Jag har skrivit några punkter.

  31. Men jag råkade tappa bort
    det jag skrev.

  32. Men jag kommer ihåg
    de två viktigaste.

  33. "Fråga innan du börjar stirra."

  34. Alltså,
    stirra inte utan fråga i stället.

  35. Då försöker jag ge
    ett rakt och bra svar.

  36. -Brukar folk stirra?
    -Ja, nåt så vansinnigt.

  37. -Kan man vänja sig vid det?
    -Jag försöker.

  38. Men helt van
    kommer man ju aldrig att bli.

  39. Hur känns det
    när nån stirrar eller pekar?

  40. Det känns ju dåligt.
    Små barn kan jag förstå.

  41. Barn dömer
    när de ser nån annorlunda.

  42. Då dömer de direkt.
    Det förstår jag.

  43. Men när vuxna och folk i min ålder
    stirrar, så blir man sur.

  44. Två gånger
    har jag frågat vad de tittar på.

  45. "Fråga om du undrar nånting."

  46. Men annars ignorerar
    jag det och går vidare.

  47. Jag bara struntar i det.

  48. Hur går det? Du kan försöka
    med att kolla ännu närmare siktet.

  49. Och så håller du andan
    och fokuserar på målet.

  50. När det känns bra skjuter du.
    Sen andas du ut.

  51. -En nia.
    -Bra! Andas in, skjut, andas ut.

  52. -Nu fick jag en tia.
    -Fick du tio? Fortsätt så, då.

  53. -En tia.
    -En tia till?

  54. Du kommer att bli bäst i Lerum.

  55. Hur tycker du att det är med mig?

  56. Tycker du att det är jobbigt, eller?

  57. Det vet jag faktiskt inte.
    Alltså, det...

  58. Det finns ju folk som tittar
    på dig när vi är ute på stan.

  59. Då finns det ju de
    som kollar på dig.

  60. Då brukar jag antingen ställa mig i
    vägen eller stirra tillbaka.

  61. Och sen finns det ju de
    som säger dumma saker.

  62. Jag kan tänka mig
    att det är jobbigt för dig.

  63. -Och det blir ju tufft.
    -Jo.

  64. Jag känner att det är tråkigt.
    Man blir väldigt ledsen.

  65. Jag kanske går hem och känner-

  66. -att livet
    är lite orättvist ibland.

  67. Och börjar fundera på vissa saker som
    är onödiga att tänka på.

  68. Alla har fötts.

  69. Både de som är annorlunda
    och de som inte är det-

  70. -är människor, de är mänskliga.

  71. De har samma rättigheter.

  72. -Tror du att folk inte vet det?
    -Jag tror de har fördomar.

  73. "Han kan ju inte prata,
    hon kan ju inte läsa."

  74. "Hon kan ju inte gå,
    han kan inte göra det eller det."

  75. De tror att de personerna
    inte kan göra det-

  76. Fast de egentligen kan göra det.

  77. Passa! Där!

  78. -De har börjat med det spelet.
    -Men det är ju kul.

  79. Jag ska spela Passout sen.

  80. -Vad många färger du har.
    -Hej, Cassie!

  81. -Hej!
    -Hej!

  82. Känner du den andra?

  83. Den ena var Cassie,
    och den andra var Ebba Karlsson.

  84. Okej.

  85. -Från Uddaredsskolan.
    -Jag antar det.

  86. Ja, jag känner ingen annan Ebba. Gör
    du det?

  87. -Jo, du vet Lissies Ebba.
    -Ja, just det.

  88. Ja, nu ser det ut som en häst.

  89. Jag är inte bra
    på att måla flamingor.

  90. Man ska vara ganska öppen.

  91. Man ska inte stänga in sig
    och sitta för sig själv.

  92. Man ska ta för sig.

  93. Ha ett trevligt bemötande
    och så där.

  94. Det är viktigt att man bemöter folk
    som man vill bli bemött.

  95. -Är du klar?
    -Ja, nästan. Lite morrhår också.

  96. Jag måste bara torka ögat lite.

  97. -Jag fyller i här.
    -Ser jag löjlig ut?

  98. Du ser fantastisk ut.

  99. Jag känner mig trygg på scen.

  100. Varför vet jag inte riktigt.

  101. Det har bara blivit så.
    Jag gillar att sjunga.

  102. Då tittar ju folk, men det
    är en annan typ av tittande.

  103. Jag tänker inte så mycket
    på att de tittar.

  104. Då är det inte mig de beskådar, utan
    min sångröst.

  105. Då är det som att jag är skyddad-

  106. -av min talang.

  107. Snart ska jag bli en mäktig kung
    som fienderna slår.

  108. Ja, men djurens konung brukar väl ha
    lite mera hår?

  109. Då blir jag djungelns nummer ett
    en kung, en stor idol

  110. Jag tränar på min nya stil
    Jag ryter fram ett vrål

  111. Ursäkta men du verkar lite ung

  112. Vänta,
    snart är det jag som är kung

  113. Det dröjer länge än, unge herrn

  114. Varenda kotte, gammal eller ung

  115. I flockar eller solo, bara sjung

  116. Kung Simba,
    ja den snubben blir rätt tung

  117. Vänta,
    snart är det jag som är kung

  118. Vänta,
    snart är det jag som är kung

  119. Vänta, snart är det jag

  120. som är kung

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Fråga istället för att stirra!

Avsnitt 1 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Mattias är 15 år och föddes med en ansiktsmissbildning. Han är social och älskar att stå på scen och ta plats, men är trött på folks stirrande och säger att det är bättre att de frågar. Han tycker att det är jobbigt att ständigt behöva hantera andra människors bemötande. Ludvig och Liam berättar också om hur de ser på omvärldens bemötande.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi, Värdegrund
Ämnesord:
Anatomi, Medicin, Missbildningar hos människan, Teratologi
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Brev till allmänheten

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev till allmänheten

Fråga istället för att stirra!

Avsnitt 1 av 3

Mattias är 15 år och föddes med en ansiktsmissbildning. Han är social och älskar att stå på scen och ta plats, men är trött på folks stirrande och säger att det är bättre att de frågar. Han tycker att det är jobbigt att ständigt behöva hantera andra människors bemötande.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev till allmänheten

Utseendet spelar ingen roll, eller?

Avsnitt 2 av 3

Clara är 16 år och föddes med en ansiktsmissbildning som kallas Crouzon. Hon har gått igenom flera operationer under sin uppväxt. Orsakerna till operationerna har varit både medicinska och utseendemässiga. Att folk tycker synd om henne gillar hon inte, men att känna empati i svåra perioder kan vara okej.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev till allmänheten

Den jag är finns här inne

Avsnitt 3 av 3

Omvärldens bemötande påverkas av att man har kraniofacial diagnos, men hur påverkar det den egna självkänslan? Hur gör man för att strunta i omvärlden och gå stark och stolt med något som andra kan se som annorlunda? Clara och Mattias berättar om sina erfarenheter.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Brev till allmänheten - teckenspråkstolkat

Hur är det att leva med en ansiktsmissbildning? Mattias är 14 år och älskar att stå på scen. Clara är 16 och ska just börja gymnasiet, samtidigt som hon förbereder sig inför sin sista stora operation. Vi möter sju ungdomar med kraniofaciala diagnoser som berättar hur utseendet har präglat dem och vad de har haft för strategier för att klara omvärldens rädslor för det annorlunda.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Könsroller

I vårt samhälle finns vissa normer som bidrar till könsroller som handlar om hur killar och tjejer "ska" vara. Vi träffar Emin som ända sedan dagis har känt att han inte hör hemma i en typisk manlig roll. Han började sminka sig på högstadiet och när han kom ut i arbetslivet stötte han på diskriminering. Varför finns normer och kommer vi någonsin kunna bryta dem? Antropologen Haris Agic svarar på det.