Titta

Brev till allmänheten

Brev till allmänheten

Om Brev till allmänheten

Hur är det att leva med en ansiktsmissbildning? Mattias är 14 år och älskar att stå på scen. Clara är 16 och ska just börja gymnasiet, samtidigt som hon förbereder sig inför sin sista stora operation. Vi möter ungdomar med kraniofaciala diagnoser som berättar hur utseendet har präglat dem och vad de har haft för strategier för att klara omvärldens rädslor för det annorlunda.

Till första programmet

Brev till allmänheten : Utseendet spelar ingen roll, eller?MaterialDela
  1. -Hej, det är Clara.
    -Det är Helene.

  2. -Hur är det med dig?
    -Bra. Lite nervöst.

  3. Jag vill göra så mycket som möjligt
    före operationen.

  4. -Du har väntat länge på operationen.
    -Ja.

  5. Därför kommer det att kännas konstigt
    när allt är över.

  6. -Hur lång tid ska operationen ta?
    -Till någon gång på eftermiddagen.

  7. Så det blir många timmar. Herregud.

  8. Läkarna vet vad de måste göra.
    Jag behöver inte gå med på det.

  9. Men man strävar ju efter
    att se normal ut.

  10. Det är lite hemskt att säga,
    för jag är ju ändå normal.

  11. Varför är det så viktigt
    att vara normal?

  12. Kan jag få googla på det?

  13. Jag är lite nervös inför klassen,
    men...

  14. Det är mest klassen,
    och vilka lärare man får.

  15. Jag hoppas att det blir bra.

  16. Då åker jag till dig.
    Jag vet inte när jag är där.

  17. Och så åker vi med...
    Skulle vi åka med din farbror in?

  18. Med Rebecca.

  19. -Och så...
    -Hör av dig.

  20. Hej.

  21. -Vad hörde jag? Hej.
    -Hej.

  22. -En gång till.
    -Hej.

  23. Välkomna till Östrabo. En applåd.

  24. Det är er första dag
    i gymnasieskolan. Jättespännande.

  25. Nu säger jag bara ert förnamn,
    och så får jag höra ett bra "ja".

  26. Daniel. Albin. Felix. Otu.

  27. Matilda. Var Matilda här? Bra.

  28. Mohammed. Gustav. Asma.

  29. -Var det rätt uttal?
    -Ja.

  30. Gus. Emilia.

  31. Sara. Har vi Sara här? Ja.

  32. -Clara.
    -Ja. Det var inte så farligt.

  33. Anton. Cornelia. Josefin.

  34. Vad var det att vara nervös över?

  35. När jag förklarar för andra brukar
    jag säga att jag har en missbildning.

  36. Många vet inte vad det betyder.

  37. Om man säger ansiktsmissbildning
    fattar de med en gång.

  38. Det är skönare
    om jag får berätta det.

  39. Det värsta man kan göra är
    att tycka synd om någon.

  40. Det är inte bra att tycka synd om
    någon, för det finns ingen anledning.

  41. Man kan känna empati för att någon
    måste gå igenom en operation.

  42. Men att tänka: "Stackars henne,
    så hon ser ut", det är inte bra.

  43. Sedan kan man känna empati och stötta
    personen genom jobbiga tider.

  44. Jag kommer att kunna plugga hemifrån.

  45. Jag har pluggat ikapp matten
    i alla fall.

  46. Vi går natur. Då har man inget liv.

  47. -Vad ska de göra?
    -Såga av benet.

  48. Flytta fram överkäken,
    och flytta bak underkäken.

  49. -Såga? Det är liksom en såg.
    -De använder nog andra tekniker.

  50. Det kommer fram en sådan som man
    måste vara två för att såga med.

  51. Den här operationen
    blir inte riktigt likadan.

  52. Sist gick de in i huvudet och sågade.

  53. -Det måste vara ännu läskigare.
    -Man tänker på hjärnan.

  54. -Jag var nio år och tänkte inte så.
    -Man tänker inte så då.

  55. -Så är det. Men nu är det bara här?
    -Ja, som de sågar.

  56. "Sågar". Men de måste lossa benen.

  57. -Är det inte jättemycket ben här?
    -Jo, så de måste såga.

  58. Jag vet inte hur de gör.

  59. -Jag är tillbaka om 3-4 veckor.
    -Är du borta i en månad?

  60. -Clara.
    -Jag kommer att sakna er.

  61. Och snett framifrån.
    - Du kan titta rakt fram.

  62. -Du ska vara nere klockan sju.
    -Ja.

  63. Jag opereras vid åtta,
    eller halv åtta.

  64. Den här ska jag ha i morgon,
    för allt måste vara nytvättat.

  65. Men... Ska du duscha i natt då,
    innan vi åker?

  66. Ja, fast jag måste duscha i kväll
    också, och sedan på morgonen.

  67. -Så det blir mycket.
    -Ta bekväma kläder.

  68. Typ tajts och sådant.

  69. -Så där. Är du törstig?
    -Ja.

  70. När man inte får dricka
    blir man jättetörstig.

  71. Har du det du behöver?

  72. -Du skulle ha en snyggare säng.
    -Nej då.

  73. Det blir så bra, så.

  74. Det är jättesvårt.

  75. Hade jag inte tyckt att utseendet är
    viktigt hade jag inte opererat mig.

  76. Det blir dubbelmoral.
    Man strävar ju efter att se bra ut.

  77. Man strävar efter
    att se så normal ut som möjligt.

  78. För att man lättare
    ska bli accepterad.

  79. -Hej, Clara. Hur är det med dig?
    -Bra.

  80. Jag kommer med lite Alvedon.

  81. Jag tog med både tabletter och
    brustabletter, så får du välja.

  82. Det är bättre med vanliga, för jag
    tycker inte om smaken på de andra.

  83. Allting har gått jättebra. Du har
    återhämtad dig fantastiskt bra.

  84. När illamåendet har lagt sig är det
    bara att ta på kylmasken-

  85. -och försöka att bara ta det lugnt.

  86. Men ändå promenera lite i korridoren,
    och så.

  87. Vi blir starka av det här, tror jag.

  88. Även om något är svårt
    ser man positivt på det.

  89. Jag har klarat det bra, och jag sket
    inte i de jobbiga operationerna.

  90. Det förändrar jättemycket. Inte bara
    utseendet, utan även funktionen.

  91. Det har också varit en pinsam grej.

  92. När man sitter och sölar,
    och inte kan bita av grejer.

  93. Sedan är det coolt med sådana-

  94. -som har underbett och skiter i att
    operera sig. Det är också häftigt.

  95. Båda grejerna är olika beslut
    som är bra i sig.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Utseendet spelar ingen roll, eller?

Avsnitt 2 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Clara är 16 år och föddes med en ansiktsmissbildning som kallas Crouzon. Hon har gått igenom flera operationer under sin uppväxt. Orsakerna till operationerna har varit både medicinska och utseendemässiga. Clara tycker att det här med utseende är dubbelt, att det inte har någon betydelse samtidigt som det ändå har det. Att folk tycker synd om henne gillar hon inte, men att känna empati i svåra perioder kan vara okej.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi, Värdegrund
Ämnesord:
Anatomi, Medicin, Missbildningar hos människan, Teratologi
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Brev till allmänheten

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev till allmänheten

Fråga istället för att stirra!

Avsnitt 1 av 3

Mattias är 15 år och föddes med en ansiktsmissbildning. Han är social och älskar att stå på scen och ta plats, men är trött på folks stirrande och säger att det är bättre att de frågar. Han tycker att det är jobbigt att ständigt behöva hantera andra människors bemötande.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev till allmänheten

Utseendet spelar ingen roll, eller?

Avsnitt 2 av 3

Clara är 16 år och föddes med en ansiktsmissbildning som kallas Crouzon. Hon har gått igenom flera operationer under sin uppväxt. Orsakerna till operationerna har varit både medicinska och utseendemässiga. Att folk tycker synd om henne gillar hon inte, men att känna empati i svåra perioder kan vara okej.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev till allmänheten

Den jag är finns här inne

Avsnitt 3 av 3

Omvärldens bemötande påverkas av att man har kraniofacial diagnos, men hur påverkar det den egna självkänslan? Hur gör man för att strunta i omvärlden och gå stark och stolt med något som andra kan se som annorlunda? Clara och Mattias berättar om sina erfarenheter.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Orka plugga

Vad är motivation?

Många vill utvecklas men känner samtidigt ingen motivation. Hur går det ihop? Motivationsexperten Anna Tibelius Bodin berättar vad som motiverar människor. Det handlar om att vilja göra en ansträngning. Hon ger tips på saker man kan tänka på för att förbättra motivationen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Skönhetsideal

Idealen om hur en tandrad, en midja, en rumpa eller ett ansikte ska se ut kan vara svåra att värja sig emot. Jakten på det perfekta utseendet kan göra att vi svälter oss eller tränar sönder våra kroppar. Vi hör Nawar berätta om en tuff period med alldeles för mycket träning. Psykiatriforskaren Emma Frans ger oss perspektiv på idealen då och nu och berättar om varför vi är svaga för ytliga ideal. Vi ringer upp kändisfotografen Bobby Oduncu och frågar honom om hans digitala drömparadis.