Titta

UR Samtiden - När en förälder dör

UR Samtiden - När en förälder dör

Om UR Samtiden - När en förälder dör

Föreläsningar och samtal från konferensen "Stöd till barn när förälder oväntat avlider". Vad finns det för rutiner och stöd kring barn när en förälder dör? Socialstyrelsen har kartlagt hur strukturer och rutiner ser ut. Några goda exempel lyfts fram. De utmärker sig genom samarbete mellan olika aktörer för att snabbt finnas till hands för barnen. Konferensen hölls i Arbetets museum i Norrköping den 30 januari 2015. Arrangör: Nationellt kompetenscentrum för anhöriga.

Till första programmet

UR Samtiden - När en förälder dör : Inledning: Fokus på barnetDela
  1. Jag kommer
    för att berätta en historia-

  2. -för ni har ett så otroligt viktigt
    arbete framför er.

  3. Och jag har till och med den med mig.

  4. Det här var en morgon. Vi satt
    och drack kaffe, maken och jag.

  5. Det var skumt,
    och vi ser ut över gatan.

  6. Och så tittar vi. "Åh, ambulansen."
    Och ni vet hur det är så där.

  7. Alla tittar.
    "Vart tar den där ambulansen vägen?"

  8. Och det gjorde också jag.
    "Vart tog den vägen?"

  9. "Den stannar ju utanför hos grannen."

  10. Och vi visste att mamman i det huset
    inte var hemma.

  11. "Ja... Jag har ju jättemycket möten.
    Jag ska ju till jobbet."

  12. Tittar ut ändå
    och får en sån där oroskänsla.

  13. Jag går ut ändå
    och träffar på ambulanspersonalen.

  14. "Kan jag vara till nån hjälp?"
    "Nej, nej", säger de.

  15. "Men om nån i det huset
    vill ha hjälp av mig, hämta mig."

  16. Så går jag in och fortsätter fika.
    Plötsligt knackar det på dörren.

  17. "Han vill att du ska komma. Pappan
    i huset vill att du ska komma."

  18. Jag går dit, och allt fokus...
    Pappan i huset har blivit jättesjuk.

  19. Han ligger på golvet,
    och jag ordnar med en kudde under.

  20. Och fantastisk ambulanspersonal.
    Har fokus på personen som ligger där.

  21. Och det roddas en massa mot sjukhus
    och allt vad det är som händer.

  22. Man kör in honom i ambulansen,
    och jag stänger dörren och går hem.

  23. Jag ska ju till jobbet. Jag berättar
    för maken vad som har hänt.

  24. Och så: "Du, jag måste sticka."

  25. Och så plötsligt...
    "Men Anita, vad gör du?"

  26. "Livet har ju kommit emellan."

  27. "Vad händer med barnen?" Jag vet
    att de är i mellersta tonåren.

  28. Jag har ingen relation
    till de barnen.

  29. Men jag har egna barn.

  30. Så jag går ut
    och knackar på hos grannen.

  31. Och där möter jag en vilsen tonåring-

  32. -som inte vet vad som har hänt.
    "Var är pappa?"

  33. Mamman är på andra sidan jordklotet.
    Det tar 48 timmar att komma hem.

  34. Och då sätter jag mig bara ner
    och säger så här:

  35. "Vad vill du?" "Jag vill veta
    vad som har hänt med pappa."

  36. "Då tycker jag att du ska ringa",
    säger jag.

  37. "Ta det här telefonnumret. Ta fram
    pappas personnummer. Jag sitter här."

  38. "Jag sitter här bredvid dig."
    Jag är ju bara en liten medmänniska.

  39. Jag satt där. Han ringde
    och fick besked om var pappa var.

  40. "Då följer jag med dig så att jag vet
    att du kommer till pappa."

  41. På resan till sjukhuset
    pratar vi inte så mycket-

  42. -för det finns en oro i bilen.

  43. Jag följer med och ser till
    att han kommer in till pappa.

  44. Jag går inte in. Jag ser att han
    kommer in och att de har en dialog.

  45. Men så säger jag:
    "Vem vill du ska vara med dig?"

  46. För plötsligt slår det mig att jag
    inte har nån relation till honom.

  47. Jag kan inte vara den,
    hur mycket jag än vill-

  48. -som förser det här barnet
    med trygghet tills mamma kommer hem.

  49. Det bör ju vara nån
    som står närmre än jag gör.

  50. Då frågar jag:
    "Vem vill du ska vara hos dig nu?"

  51. Och då uppger han
    ett namn på en person.

  52. "Håll dig till pappa."

  53. "Jag ser till att den här personen
    är hos dig tills mamma kommer hem."

  54. Så ringer jag till den här personens
    arbetsplats, och de säger:

  55. "Det går inte.
    Den här personen sitter på möte."

  56. Då säger jag: "Det bryr jag mig inte
    om, för det har hänt saker och ting."

  57. Och får ett annat svar. "Självklart
    ska vi hämta den personen."

  58. Hon kommer till telefonen
    och fattar läget omedelbart.

  59. Och hon tar kontakt med pojken,
    och jag kliver åt sidan.

  60. I den här händelsen
    hade jag av allt mitt hjärta önskat-

  61. -att det fanns nån nånstans
    som hade satt på sig-

  62. -och nu säger jag
    mormors- eller farmorsglasögonen.

  63. För när man blir mormor eller farmor
    har man bara fokus på barnet.

  64. Man struntar i
    om det ska vara middag eller kläder.

  65. Bara på barnet. Och det önskar jag
    att det hade funnits här.

  66. Min önskan till er, och lycka till
    med ert arbete under dagen-

  67. -det är att barnet får vara i fokus
    när barnet behöver det som mest.

  68. Tack ska ni ha
    och lycka till under dagen.

  69. Textning: Evelina Eriksson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Inledning: Fokus på barnet

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur kan vi stötta barn som mister en förälder? Anita Jerberger är regionråd i Östergötland och föreläser om vikten av att ha fokus på barnet. Hon berättar om en händelse när hennes grannes barn behövde stöd och hjälp. Inspelat den 30 januari 2015 på Arbetets museum i Norrköping. Arrangör: Nationellt kompetenscentrum anhöriga.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Familj och samlevnad, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Barn
Ämnesord:
Barn och döden, Barnpsykologi, Människan inför döden, Psykologi, Sorg, Sorgearbete, Tillämpad psykologi, Ungdomspsykologi, Utvecklingspsykologi
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - När en förälder dör

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När en förälder dör

Inledning: Fokus på barnet

Hur kan vi stötta barn som mister en förälder? Anita Jerberger är regionråd i Östergötland och föreläser om vikten av att ha fokus på barnet. Hon berättar om en händelse när hennes grannes barn behövde stöd och hjälp. Inspelat den 30 januari 2015. Arrangör: Nationellt kompetenscentrum anhöriga.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När en förälder dör

Strukturer kring barn med föräldrar som avlider

Carin Franzén är utredare vid Socialstyrelsen och föreläser här om en kartläggning kring rutiner hos aktörer som arbetar med barn vars föräldrar oväntat avlider. Kartläggningen visar bland annat att det behövs en tydligare ansvarsfördelning mellan olika aktörer. Inspelat den 30 januari 2015. Arrangör: Nationellt kompetenscentrum anhöriga.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När en förälder dör

Förälders död påverkar resten av livet

Anders Hjern är barnläkare vid Sachsska barnsjukhuset i Stockholm och föreläser om att barn som under sin barndom förlorar en förälder påverkas för resten av livet. De har en klart förhöjd risk för psykisk ohälsa och för att hamna i missbruk. Inspelat den 30 januari 2015. Arrangör: Nationellt kompetenscentrum anhöriga.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När en förälder dör

Barntraumateamets stöd vid plötslig död

Lars Widén, kurator, och Lena Liedholm, psykolog, från Barntraumateamet föreläser om teamets primära uppgift. Det är att vara stöd till barn när en nära anhörig dör, om en förälder är allvarligt sjuk eller om barnet drabbats av andra traumatiska händelser. Inspelat den 30 januari 2015. Arrangör: Nationellt kompetenscentrum anhöriga.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När en förälder dör

Utvärdering av Barntraumateamet

Föreläsning om Barntraumateamet i Norrköping som utvärderats efter 14 års verksamhet. De flesta barn och föräldrar som fått hjälp av teamet har upplevt det som värdefullt. Föreläsare: Mikael Rostila, Filip Arnberg, Doris Nilsson och Teresia Ängarne Lindberg. Inspelat den 30 januari 2015. Arrangör: Nationellt kompetenscentrum anhöriga.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När en förälder dör

Metoder för stöd när en förälder avlider

Ann-Sofie Bergman är universitetslektor i socialt arbete och presenterar här en kartläggning som Nationellt kompetenscentrum anhöriga har genomfört. I den framgår vilka metoder som är verksamma för att ge stöd till barn vars förälder avlider eller är allvarligt sjuk. Inspelat den 30 januari 2015. Arrangör: Nationellt kompetenscentrum anhöriga.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När en förälder dör

Prehospital vård och barn som anhöriga

Linda Frank och Magnus Bjärbo föreläser om hur olika län i Sverige arbetar med att hjälpa barn som mist en förälder. I Jönköpings län har olika aktörer börjat samarbeta och i region Halland har en kartläggning påbörjats för att skapa en bild av hur många barn som drabbats. Inspelat den 30 januari 2015. Arrangör: Nationellt kompetenscentrum anhöriga.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - När en förälder dör

Samverkan ambulans, sjukvård, primärvård och elevhälsa

Ann Simonsson, Miriam Carlsson och Lenita Pettersson föreläser om hur olika instanser på Höglandet i Jönköpings län samarbetar med målet att säkra barns rätt till stöd vid plötsligt dödsfall i familjen. Inspelat den 30 januari 2015. Arrangör: Nationellt kompetenscentrum anhöriga.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Vetenskaplig metod

Hur presenterar jag mina forskningsresultat?

Ska du presentera dina vetenskapliga resultat i tabeller, diagram eller bara med siffror? Elisabet Borg är lektor i psykologi vid Stockholms universitet och går igenom olika alternativ för presentation av forskningsresultat. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - rasism

Rasismens orsaker

Bildningsbyrån tar oss med på en resa till London, där vi tittar närmare på kolonialismens historia och det mänskliga psyket. Vi försöker ta reda på varför rasism i olika former uppstår. En del forskare menar att vi kan finna förklaringar i psykologiska mekanismer medan andra menar att det är viktigt att utforska orsakerna på ett politiskt plan.