Titta

UR Samtiden - Idrott och mångfald

UR Samtiden - Idrott och mångfald

Om UR Samtiden - Idrott och mångfald

Föreläsningar och samtal från konferensen Idrott och mångfald. Konferensen hölls den 11:e och 12:e februari 2015 i Karlstads universitet. Arrangör: Karlstads universitet.

Till första programmet

UR Samtiden - Idrott och mångfald : Mr Tourette och jagDela
  1. Ja... Tack så mycket för det.

  2. Det är en stor ära
    att få avsluta den här festivalen.

  3. Jag är norsk i bakgrunden
    och svensk i förgrunden.

  4. I år har jag bott
    ett år längre i Sverige än i Norge-

  5. -så jag är mer svensk än norsk.
    Svensk i hjärtat, norsk i själen.

  6. Och dansk i anus,
    som jag brukar säga.

  7. När man har tourettes
    kan man säga vad fan man vill.

  8. Vi med tourettes svär ju ofrivilligt.
    Vi svär frivilligt också.

  9. Det är en stor ära att få komma hit.
    Kul att se att ni sitter kvar.

  10. Det är alltid roligt
    när någon har druckit av vattnet.

  11. När man har tvångstankar tänker man:
    "Vems fingeravtryck är det?"

  12. Finns det mer vatten
    eller ryms det inte i budgeten?

  13. De drack så mycket i går
    att det inte finns något kvar i dag.

  14. Nu fick du panik och ringer.
    "Fan! Mer vatten!"

  15. Jag tar bort lite, för det är
    för mycket grejer på scenen.

  16. Och...

  17. Jag har stämbandsproblem.
    I mitt jobb pratar man för mycket.

  18. Jag fick... Jag är bättre nu.

  19. Jag fick extremt starka halstabletter
    som man nästan blir hög av.

  20. Doktorn sade: "Ta en i veckan."

  21. Mycket märklig doktor.
    Han hade nog tagit några själv.

  22. Innan jag kom hit fiskade jag upp en
    tablett ur Fisherman's friends-påsen-

  23. -och så var det en sådan tablett.
    Hela käften är bedövad.

  24. Folk frågade: "Är du från Norge?"
    "Ja", svarade jag.

  25. Med talproblem.
    Här kommer en flaska.

  26. Så det så!
    Jag ska prata i drygt en timme.

  27. Vad ska vi göra?

  28. Jag ska prata lite
    om "Mr Tourette och jag".

  29. Det här är inget kliniskt föredrag
    om Tourettes syndrom.

  30. Det jag berättar händer här och nu.
    Det finns inget manus.

  31. Jag kan inte tänka för mycket.
    Folk tänker för mycket.

  32. Ni sitter och lyssnar i två dagar.
    Det är fantastiskt!

  33. Vilka hjältar ni är som lyssnar.
    Alla talare har varit jättebra.

  34. Men det är fantastiskt
    att ni sitter still och lyssnar.

  35. Ni borde få
    en Oscar för bästa biroll.

  36. Jag hade
    en gympalärare som pratade monotont.

  37. Han pratade så här.

  38. Men han sprang snabbt.
    Kroppen och rösten var helt motsatta.

  39. Intressant.

  40. Hur kropp möter röst.
    En annan gympalärare var mer bisarr.

  41. Jag ska inte prata så mycket idrott,
    för ni är redan fullmatade.

  42. Jag ska prata om livet generellt.
    Idrott och mångfald är fantastiskt!

  43. Mångfald är normalitetens
    och det vanligas fiende.

  44. Min största fiende
    är vanlighetsfascismen.

  45. Vem fan är vanlig? Ni sitter där
    frivilligt och lyssnar i två dagar.

  46. Ni är redan halvstörda.

  47. Tourettes syndrom är allmänmänskligt.
    Alla har drag av det.

  48. Den som inte känner igen sig om en
    timme bör söka hjälp för normalitet.

  49. Det finns en mänsklig faktor bakom.
    När får man då en diagnos?

  50. En talare... Sitter ni föräldrar här?
    Ni kanske redan har stuckit.

  51. "Man vill vara normal som liten!"
    Man vill jobba med normala idrotter.

  52. Det är jävligt avtändande att vara
    normal, leva ett vanligt liv-

  53. -duscha som vanligt, äta vanlig mat,
    dö och ha en vanlig begravning.

  54. Mångfald står ju
    för det ovanliga och onormala.

  55. Mångfald står för galenskap
    och stördhet.

  56. Det finns iStörd +
    IPod, iPhone, iStörd...

  57. Om en av er är iStörd
    klockan ett blir jag glad.

  58. Ni möter människor som jag
    varje dag i ert framtida jobb.

  59. Då får ni inte vara enfaldiga,
    ni måste vara mångfaldiga.

  60. Jag har varit uteliggare
    i Oslo på 80-talet.

  61. Jag gick på amfetamin
    och var nära att dö i en bil.

  62. Så långt ner i skiten
    ska ingen behöva komma i dag.

  63. Touretten har blivit min bästa vän-

  64. -tack vare att människor som ni
    bemötte mig på ett ovanligt sätt-

  65. -och som uppskattade
    galenskapen i det normala.

  66. Normalvarianten av människan finns,
    men inga normala människor.

  67. Normalvarianten av kroppen finns,
    men inga normala kroppar.

  68. Folk undrar
    hur det är att ha tourettes.

  69. Tja, hur är det att inte ha det?

  70. Kroppen innehåller vatten.

  71. En människa med tourettes
    har kolsyrat vatten i kroppen.

  72. Man är spontan, kreativ och impulsiv.
    Sånt som folk lär sig på kurs.

  73. Tre dagar i Dalarna plus moms
    för att snurra runt och vara spontan.

  74. På 80-talet
    var det tourettes + ångest.

  75. I dag är det tourettes + moms.
    Det går framåt.

  76. Mångfald och enfald; var går gränsen?
    Jag är så trött på ordet "vanlig".

  77. Jag lyssnade på P4 Värmland
    Där satt en vanlig journalist.

  78. "I dag är det inte mycket snö
    i länet. En ganska vanlig dag."

  79. Bor man i Filipstad är det
    mycket snö. Var går gränsen?

  80. När är det vanlig eller ovanlig snö?
    Jag började genast tänka-

  81. Vad är ett vanligt föredrag?
    När blir föredraget ovanligt?

  82. Det flesta föreläsare står så här.
    Det är vanligt att hålla sig fast.

  83. Det finns
    talarstolar som är gjorda för det.

  84. I riksdagen
    står man så och håller sig fast.

  85. Som en sådan där urologstol.
    En ganska obehaglig känsla.

  86. Vissa föreläsare går fram.
    Föregående talare stod still.

  87. Fantastiskt att stå still
    och prata om idrott.

  88. Som en sån här "pull". De står still.

  89. De flesta föreläsare står still.
    Det ingår i själva konceptet.

  90. Ni sitter och lyssnar.
    Det har varit jättebra föredrag.

  91. Vissa kongresser är mindre bra.
    Man lyssnar på något intressant.

  92. "Snart ska jag åka hem" tänker ni.
    Föreläsaren pratar på.

  93. Rösten kan drabbas av kyckling-
    syndromet - och bli kacklande.

  94. "Spännande!" tänker ni.

  95. Föredraget kan lätt bli ovanligt.
    Vi pratar ju mycket med kroppen.

  96. Det är underbart
    när föredraget bryts.

  97. En liten rörelse med vänster fot
    får er att vakna upp direkt.

  98. Föreläsaren pratar: "Idrotten
    går bra. Budgeten har varit bla bla."

  99. "Vi hoppas att nästa år..."

  100. "Vad gjorde han?
    Är han påtänd eller galen?"

  101. Vanligt föredrag, ovanligt föredrag.
    Så enkelt är det.

  102. Normalt, ovanligt, normalt.

  103. Enkel diagnos, vanlig, enkel diagnos,
    dubbeldiagnos, enkel diagnos...

  104. Folk vaknar direkt. Jag måste
    röra mig mycket när jag pratar.

  105. Står jag still så blir jag trött.
    Rytm är viktig, liksom i idrotten.

  106. Allt i livet har en rytm!
    Så är det, ju!

  107. Det som är bra med idrott
    är att man får lov att vara i rytmen.

  108. Jag lever alltid efter en rytm.
    Rytmen är allt.

  109. Jag träffade människor som gav mig
    tillstånd att jobba i rytmen.

  110. Snabba idrotter var kul.
    Jag är från Nordnorge. Där var...

  111. Vad är
    en vanlig eller ovanlig idrott?

  112. I min hemby var lerduveskytte
    en vanlig idrott.

  113. Med Fjällräven-kläder
    och keps och allt.

  114. Lerduveskytte var inget för mig.

  115. Då blev jag hånad. "Är du gay?"

  116. "Nej, jag har ont i fingret."
    Jag tycker så mycket om tjejer.

  117. Lerduveskytte var vanligt i min by.
    "Lerduveskyttekonferens igen."

  118. Då satt de där och lyssnade på
    lerduveskytteexperter från Jämtland-

  119. -och berättade om lerduveskytte.

  120. Jag testade det.
    Jag hade en förbannad idi...person.

  121. Han var besatt av lerduvor. Den där
    förbannade lerduvan var hans allt.

  122. På sitt kontor
    hade han en stor lerduva i keramik.

  123. Lerduvediplom!
    Absurt att sådant finns!

  124. Han sa jämt:
    "Andas när du skjuter! Andas!"

  125. "Jag andas, ju!"
    "Andas!"

  126. Jag riktade geväret mot honom.
    "Andas!"

  127. Sen fick jag sparken
    av lerduvemaffian.

  128. Jag gillade ishockey.
    Det var en ovanlig sport.

  129. Vem spelar ishockey i Norge? Ett gäng
    losers på gränsen till Sverige.

  130. Bara värstingar. Jag gillade
    backhoppning och störtlopp också.

  131. Längdskidor var inte min grej.
    Få med tourettes sysslar med det.

  132. I dag är det skönt, man då tänkte
    jag: "Man bara går och går!"

  133. Ingenting händer!
    I min värld hände ju ingenting!

  134. "Andas!"
    "Jag andas ju för fan!"

  135. Man gick där. Ingenting händer.

  136. April kommer och snön smälter.
    Då hände något.

  137. Jag tyckte bättre om
    backhoppning med längdskidor-

  138. -och offpist utan "pist", bara "off".
    Det var bättre.

  139. Jag hade lärare som var bra.
    Jag ska inte ta några dåliga exempel.

  140. Jag hade lärare som inte var vanliga.
    Han som skrek "andas!" var ju vanlig.

  141. Det fanns lärare som var iStörd+
    som gick in i min värld.

  142. Fotboll tog för lång tid.
    Jag återkommer till det.

  143. Jag tyckte om själva bollen.

  144. Mitt i en match
    kunde jag ta upp den och bita i den.

  145. Domaren var chockad.

  146. Tourette live.
    Ingen visste vad det var.

  147. Tränaren sa pedagogiskt: "Tio minuter
    in i matchen bet du i bollen."

  148. "Ja", sa jag. "Och?"

  149. "Det får du inte göra.
    Du får inte ta den med händerna."

  150. "Då blir det frispark."
    "Jaha" sade jag.

  151. I nästa match
    lade jag mig på knä och bet.

  152. Domaren.

  153. Jag fick sluta med fotboll.
    Min underbara gympalärare-

  154. -lät mig
    använda bollen som bowlingklot.

  155. Han gjorde hål
    med en skruvmejsel, sen...

  156. ...slängde jag
    bowlingklot mot längdskidstavar.

  157. Då fick jag ta ut mina aggressioner
    mot längdskidåkning och fotboll.

  158. Underbart! Vem gör sånt?
    Jag blev duktig på precisionssporter-

  159. -och slalom och störtlopp
    där farten kom in.

  160. Det finns en finsk formel 1-förare
    som har tourettes.

  161. En britt har det också.

  162. Det är intressant att se deras tics
    innan de sätter sig i bilen.

  163. Sen går det undan. Man är bra på
    precision om man får rätt bemötande.

  164. Man är mindre bra
    på koncentrationssporter.

  165. Jag växte upp i en by
    där det aldrig hände någonting.

  166. Det har aldrig hänt något där.
    Byn är känd för det.

  167. Jag pratade med mamma i går.
    "Inget har hänt." Hon är 84 år.

  168. Jo, 1973 störtade faktiskt
    ett sjöflygplan i byn.

  169. Det är den enda störtolyckan i Norge
    där ingenting hände.

  170. Piloten överlevde,
    och planet skadades inte.

  171. "Vad hände?
    "Ingenting." Sen tog han en taxi hem.

  172. Det händer ingenting.
    Däremot finns det mycket lax.

  173. Min hemby är Norges laxmecka.
    Laxmaffian bor där.

  174. En älv rinner genom byn.
    På våren samlas man på byns bro-

  175. -med sina campingstolar och termosar
    och väntar på första laxen.

  176. Den som ser första laxen
    får ett fiskekort som gäller ett år.

  177. Folk tjuvfiskar ändå.
    Så står man där och väntar.

  178. "Hur går det på jobbet?"
    Sen kommer laxen simmande.

  179. "Då ses vi nästa år."

  180. Jag växte upp i den här byn.
    Noll input! Ingenting hände!

  181. Om jag hade växt upp i en storstad
    hade jag kanske fått input-

  182. -men det är farligt.
    I en storstad kan man få impulser-

  183. -och då får man
    klippkort inom kriminalvården.

  184. Inom rättspsykiatrin på 80-talet
    fanns en affisch.

  185. "Den med tourettes planerar
    inbrottet, den med ADHD utför det."

  186. "Den med Asberger frågar varför."

  187. Input kom inifrån.
    Som pojke ville bli valfångare-

  188. -backhoppare,
    oljetekniker eller pilot.

  189. Men piloter gick ju med lång...

  190. Barn tittar på hur folk rör sig.
    Kom ihåg det!

  191. Hur går en vanlig svensk, förresten?
    Hur går ni?

  192. Det flesta går så här.
    Det anses vara normalt.

  193. Fiskpinnesyndromet.

  194. På fredagar går det lite snabbare.

  195. Mina lärare gick som homo sapiens
    på den där affischen.

  196. På måndagar var de apor.

  197. Tisdag, onsdag, torsdag...
    På fredag var de människor.

  198. På lördagsnatten blev de apor igen.
    Och ingenting hände.

  199. Jag tittade på er under fikarasten.
    Ingen av er gick vanligt.

  200. Ingen fiskpinne.
    Alla gick på olika sätt.

  201. Två tjejer sprang omkring
    och såg förvirrade ut.

  202. En äldre herre gick självsäkert
    med handen i fickan.

  203. Han har varit med förr.
    En kille gick och tittade på sin...

  204. Ingen gick som en fiskpinne.
    Hur går man vanligt?

  205. Jag ville bli valjägare, för de
    gick med långa steg. Det var manligt.

  206. De var orakade, såg harmoniska ut
    och fick alla tjejer i byn.

  207. Vi visste inte
    att de bara var bakfulla.

  208. Piloter hade korta steg och byxor med
    pressveck - de var som lerduvehatare.

  209. De gick lite halvfeminint. Så här.

  210. Långa steg var bättre.

  211. Mitt första tics i skolan
    var att jag blev en valjägare.

  212. Tics är
    den tourette-sjukes huvudsponsor.

  213. I mitt fall känns det
    som en nysning eller orgasm.

  214. Man kan inte skjuta fram en orgasm.
    "Vi får ta det på fredag i stället."

  215. Man nyser inte på en tisdag...
    "Vi tar det på torsdag."

  216. Det är samma sak i skolan.
    Man kan inte vänta!

  217. Man säger fel saker vid fel tidpunkt.

  218. För många år sedan medverkade jag i
    tv-programmet "Släng dig i brunnen".

  219. Fan vad rolig jag var.
    Det var ofrivilligt.

  220. Producenten klippte bort allt.
    "När kommer jag in?"

  221. "Du kommer inte in.
    Du är rolig på fel ställen."

  222. Folk med tourettes fäller ofta
    fel kommentarer vid fel tidpunkt.

  223. På rasten gick jag fram till
    en lärare och blev en valjägare.

  224. "Där satt den, rakt i nacken!"
    Så harpunerade jag valen.

  225. Hur bemöter man det?
    De flesta lärare går snällt därifrån.

  226. "Där satt den, rakt i nacken!"
    Läraren svarade: "Det var ju roligt."

  227. Som domaren.

  228. I skolan hände ingenting.
    Läraren stod där och pratade.

  229. Som mannagrynsgröt.
    Det blev "mannagrynsgrötstryne".

  230. "Salamipitt"
    var mitt första fula ord.

  231. Vad är ett fult ord, förresten?
    Vad är mångfald inom fula ord?

  232. Jag hamnade på BUP för "salamipitt"
    och "mannagrynsgrötstryne".

  233. Vad är en vanlig norsk svordom?
    I min by var "hästkuk" vanligt.

  234. Olika versioner av "hästkuk".
    Ingen hamnade på BUP för det.

  235. "Hästkuk, gå och häng dig!"
    Det är intressant rent psykologiskt.

  236. Hur går en hästkuk och hänger sig?

  237. Går den ensam
    eller följer hästen med?

  238. Inget besök på BUP.
    "Salamipitt" - direkt till BUP.

  239. Det började med
    "mannagrynsgrötstryne" och sånt.

  240. Efter valjägarincidenten lämnade jag
    skolan och gick till Konsum.

  241. Kvinnan som jobbade där var jämt sur.
    Hon skrattade inte på tio år.

  242. Hon satt i en snurrstol
    och snurrade runt och hämtade grejer.

  243. Hon skrattade aldrig.
    Sura människor triggar mig.

  244. Jag kom in mager och gick ut som en
    Michelingubbe med choklad i fickorna.

  245. För att provocera henne.
    Hon följde mig med blicken.

  246. Jag stoppade choklad i fickorna
    och gick förbi så här.

  247. Då sade hon: "Vad har du i fickorna?"
    Ingenting" sade jag.

  248. "Jo."
    "Där satt den, rakt i nacken!"

  249. Hon svarade: "Hälsa hem!".
    Sen snurrade hon runt igen.

  250. Vi var en fin familj.
    Pappa var ordförande i laxmaffian.

  251. Don Salamone.

  252. Mamma var med i bridgeklubben.
    Jag hade två duktiga systrar.

  253. Allt var som vanligt.
    Men pojken skulle bli valfångare.

  254. Jag härmade människor;
    det var inte bra.

  255. Folk med tourettes
    imiterar folk omedvetet.

  256. Vi hade en trevlig präst i byn
    som hade en protes i form av en krok.

  257. Sådana finns ju inte i dag. Han gick
    omkring med protesen under kappan.

  258. Kroken triggade i gång mig.

  259. Pappa sa det sista man ska säga
    till en pojke med tourettes.

  260. "Vad du än gör så dra inte i kroken."

  261. På nästa konfirmationsläger
    drog jag i kroken.

  262. Stod han still skulle kroken åka av,
    så han gick efter och skrek: "Sluta!"

  263. Jag hade en trevlig gympalärare
    med kroniska höftproblem.

  264. Kroniska höftproblem...knäproblem.
    Han sprang konstigt.

  265. I dag anställer de inte sådana.
    Alla gympalärare går perfekt.

  266. Ingen gympalärare går så här.

  267. Min gympalärare sprang långsamt.
    Han hade ont i knäna.

  268. Han sprang så här. "Häng på!"

  269. Efter en kvart ropade han: "Vänta!"

  270. Han hade trånga träningsbyxor.
    Det hade man på 80-talet.

  271. Med norska flaggan på sidan.
    Hela religionen stack upp på baken.

  272. Som en deformerad flugsvamp.
    Som två bollar. Flugsvamp!

  273. Han sade: "Häng på!"

  274. Jag sade: "Flugsvamp i rumpan!"

  275. "Flugsvamp i rumpan på gympaläraren."
    Jag hamnade hos rektor direkt.

  276. Retorn sade pedagogiskt:
    "Sluta kalla läraren för flugsvamp."

  277. "I rumpan", sade jag.
    "Det hjälper inte."

  278. Jag sade "salamipitt". Killen framför
    åt salami varenda dag i tio år.

  279. Det stank! Folk med min sjukdom är
    känsliga för ljud, dofter och färger.

  280. Det regnade ute
    och luktade koskit och fisk.

  281. Det var fiskmåsar och flugor,
    koskit och fisk och så salami, då.

  282. Han åt sin salami långsamt.
    Tungan kom ut som en orm.

  283. "Ta den med fingrarna!" sade jag.
    "Hästkuk, gå och häng dig!"

  284. En tjej som hette Lena åt leverpastej
    varenda dag. Hon stönade när hon åt.

  285. Det retade mig.
    Jag hade alltid radarn ute.

  286. Hon åt mackan sakta som en trofé.
    In i munnen och så...äh!

  287. Och så väntade hon.
    Leverpastej!

  288. Och så "äh". Det här störde...

  289. Harald åt sardiner i tomatsås
    och pratade med mat i munnen.

  290. Och så "äh" och salamin.

  291. Han avslutade festmåltiden med morot.
    Den låg invirad i smörgåspapper.

  292. Det var så mycket ljud.
    Flugan, koskit och "äh"!

  293. Han knaprade
    så att det sprutade morotsbitar.

  294. Jag stoppade moroten och salamin
    i käften på honom.

  295. Upp till rektorn igen.

  296. Han sa: "Du får sluta stoppa
    salamin...ja...i munnen på...ja."

  297. "Flugsvamp i rumpan på gympaläraren",
    sa jag och gick ut.

  298. Psykologen på BUP var för vanlig.
    Han gick alltid så här med händerna.

  299. Han stod så här med foten.

  300. "Varför gör han så?" tänkte jag.
    Han stod så här och svajade.

  301. Jag började härma honom också.
    "Vad gör du?"

  302. Alla ville mig väl,
    men han var för vanlig.

  303. När han satt på en stol
    hade han benen runt så här.

  304. Så sa han så där pedagogiskt:
    "Du sade salamipitt."

  305. "Nej" sade jag.
    "Jo."

  306. Då sade jag att salamipitten rörde
    runt i mannagrynsgröten fem gånger.

  307. Med kanel på.
    Det stod "Tourettes" i pannan på mig.

  308. Han sade: "Vi tar det nästa tisdag."

  309. Han sade: "Man vill normalisera
    människan, eller hur?"

  310. "Tycker du om tjejer?" sade han.
    "Ja", sade jag.

  311. "Vad tänker du, då?"
    "Att jag vill ligga med en tjej."

  312. "Ja!"

  313. Han blev nästan glad.

  314. "Naken", sade jag.
    "Jag noterar."

  315. "Kan du hämta en sax?" frågade jag.
    "En sax?"

  316. "Jag ska visa vad jag ska göra."
    Jag försökte prata bort problemen.

  317. Han gick och hämtade en sax.

  318. "Så här."
    "Ja, vi har ont om tid", sade han.

  319. "Så här vill jag göra med tjejen
    i sängen. Jag tar saxen."

  320. "Klippa upp trosan, ta av dem
    och slänga bort dem."

  321. "Jag noterar."

  322. "Samma sak med BH:n."
    "Det går bra. Vi har ont om tid."

  323. "Sen ska jag smöra in hela kroppen
    upp till håret och ner igen."

  324. Han noterar det.

  325. "Smöra in hela kroppen
    med mannagrynsgröt."

  326. "Det tar vi sen."

  327. "Strö på kanel
    och älska natten lång."

  328. "Det blir svårt."
    "Nej, jag har flugsvamp i rumpan."

  329. "Vi ses nästa tisdag."
    Vad gör man här? Man vill ju så väl.

  330. Jag sade att allt var bra, men
    innerst inne hade jag ett helvete.

  331. "Jag kan inget. Jag saknar tålamod."
    Mina betyg blev sämre och sämre.

  332. Jag tappade mitt självförtroende.
    Jag var bra på hångel och hockey-

  333. -men jag saknade en bra självbild.
    "Vem är jag? Jag är för mycket."

  334. Samtidigt var jag extremt blyg
    och gick mycket för mig själv.

  335. Mina föräldrar var oroliga.
    BUP sade att jag hade MBD-tendenser.

  336. Då började jag leka med livet.
    Jag gick på riksvägen i november.

  337. Jag sade att jag skulle på
    fotbollsträning. "Så tidigt?"

  338. "Klockan fyra?"
    "Ja."

  339. I stället för att träna ställde jag
    mig som en backhoppare på vägen.

  340. Jag grät.
    "Kör på mig, jävla idiot!"

  341. När lastbilen var fem meter ifrån mig
    hoppade jag undan.

  342. Leker man med livet
    är man nära så att omkomma.

  343. Många killar dör "av en slump" i en
    bilolycka. De klättrar på taket.

  344. Man har det så tråkigt att
    man söker spänning. Det är farligt.

  345. Alla körde förbi
    tutade och skrek: "Lägg av!"

  346. Jag stod där och bussen kom mot mig.
    Nio meter bort-

  347. -hoppade jag undan...och grät.
    Jag slog knäet.

  348. Till mina föräldrar sa jag
    att jag blev tacklad av salamipitten.

  349. Manus var klart.

  350. Så fortsatte det under en månad tills
    en skyddsängel kom in i mitt liv.

  351. Jag står där, som ni måste vara,
    det vill säga iStörd+.

  352. Jag står där som en backhoppare
    när Lillemor kommer i sin Fiat.

  353. Hon hette Lillemor,
    men hon var väldigt stor.

  354. Hon körde en Fiat 800,
    så man såg bara henne och fyra hjul.

  355. Hon åt Fisherman's Friend året runt.
    Underbart!

  356. Man behöver ingen ursäkt
    för att äta Fisherman's Friend.

  357. Luktar det Fisherman's Friend
    och Fiat så blir det en bra dag.

  358. Vi hade aldrig pratat. Hon var skol-
    sköterska och satt i kommunstyrelsen.

  359. Jag stod så här, och vad gör hon?
    Hon stannar tio meter därifrån.

  360. Det var november och det regnade.
    Hon satte på fjärrljusen.

  361. Jag stod där som ett rådjur.
    Ska hon inte köra förbi?

  362. Hon går ut bilen. Det var en lång kö
    bakom. Tre bilar var mycket i min by.

  363. Lillemor går fram till mig
    i en trång vit overall och träskor.

  364. Hon går fram till mig
    på riksvägen mitt i november.

  365. Vi har aldrig pratat förut.
    Hon tar strypgrepp.

  366. Strypgreppsmetoden är underskattad.
    Den anses oseriös.

  367. Hon tar strypgrepp med hjärtat
    och pressar mig mot bilen.

  368. För mig är den välsignelse.
    Hon ser mig!

  369. Hon pressar mig mot bilen
    och ser mig rakt i ansiktet.

  370. "Du ska inte bli
    valfångare eller backhoppare."

  371. "Du ska jobba med hjärtat,
    för du kan så mycket, pojkdjävul!"

  372. "Du ska inte dö från mig, Pelle!"
    sade hon.

  373. Jag blev chockad.
    Vilken vuxen gör så efter skoltid?

  374. Hennes Fiat
    stod på tomgång med en kö bakom.

  375. Lillemor hade en tår i vänster öga
    som föll på min nästipp.

  376. Jag började storlipa.
    "Du kan så mycket. Gör inte så här!"

  377. "Jag kommer att stanna varenda dag."
    Det är att gripa in. Det är mångfald.

  378. Det är ovanligt att gripa in.
    Vi har inte tid, vi är så viktiga.

  379. Vad då viktiga?
    Om hundra år är vi bortglömda.

  380. Jag satt så här bredvid henne i bilen
    och tänkte: "Jag kan något."

  381. Jag grät när jag kom hem
    på grund av en Fiat.

  382. Fiat blev en symbol för det goda.
    Lillemor blev min hjälte.

  383. När jag slogs på skolgården ingrep
    ingen, för det var ju obehagligt.

  384. Då kom Lillemor som superman.
    Hon var lugn och intensiv.

  385. Inte lugn och fin.
    Det har jag svårt för.

  386. "Var lugn och fin,
    så blir svärmor nöjd."

  387. Skolans specialpedagog
    var lugn och fin. Hon gick så här.

  388. Hon sade: "Pojken har ingen motorik."
    Så gick hon själv så här.

  389. Lillemor var lugn och intensiv.
    Hon gick så här. Fisherman's Friend!

  390. Ni ser skillnaden, va?
    När jag slogs på skolgården-

  391. -kom Lillemor fram och sade "Pelle!"
    Jag spratt till direkt.

  392. Jag hade respekt för henne.
    Hon hade en aura av respekt runt sig.

  393. Det måste ni ha.
    Ni som sitter här är ju metoden.

  394. Allt annat är "bullshit".
    "Actions speak louder than words."

  395. Lillemor tittade på mig
    och drog mig i näsan. Vem gör sånt?

  396. Hon pressade sina läppar mot mina
    och så dansade vi runt.

  397. Hon sade: "Pelle, jag ser dig."
    Det var obehagligt.

  398. Jag: "Jag ser dig med."
    Sen gick jag.

  399. En fantastisk människa.

  400. Jag brukade lukta folk i håret.

  401. Jag skickades till rektor för att jag
    hade luktat i gympalärarens hår.

  402. "Sluta lukta på gympalärarens hår!"
    "Får jag lukta på ditt?"

  403. Han hade tre hårstrån på varje sida.
    "Ut med dig!"

  404. Lillemor höll sitt hår framför mig.
    "Lukta på, pojkjävel, i tre minuter!"

  405. Tre minuter är länge.

  406. Enligt DN är en genomsnittlig
    svensk kram 1,9 sekunder lång.

  407. Allt utöver
    betyder kärlek eller diagnos.

  408. Tre minuter är en trippeldiagnos.

  409. Håret luktade underbart av socker,
    bensin, Fiat och Fisherman's Friend.

  410. Vilken insats hon gjorde!

  411. I dag har vi kunskap
    men vi glömmer att handla.

  412. Kunskapssamhället är fantastiskt,
    men ni ska köra "live on the road".

  413. Hur bemöter man
    en valfångare på rasten?

  414. Svaret hittar man inte i någon bok.
    Hur gör ni?

  415. Får ni kontakt
    med en människa som har det jobbigt-

  416. -så säg: "Du kan så mycket, pojk!"
    Det tar de med sig resten av livet.

  417. Det behövs ingen
    skräddarsydd behandlingsplan.

  418. Det är ni som ska vara skräddarsydda.

  419. Ni kan inte bara och säga: "Jag
    noterar!" Samhället har förändrats.

  420. Jag stod på simhallstaket
    och hotade att hoppa.

  421. Jag ska visa med en stol. Jag stod
    på taket och hotade med att hoppa.

  422. Tio meter upp så här:
    "Idioten dör! Ett, två, tre!"

  423. Psykologen kom springande.
    "Vi tycker om dig!"

  424. "Idioten dör! Ett, två, tre!"
    Folk var panikslagna.

  425. Lillemor gick genom lärarflocken
    som Superman. De föll som käglor.

  426. Hon kom där. Fisherman's Friend!

  427. Hon visste vem jag var i hjärtat.
    Hon sade något som ingen vågade säga:

  428. "Pelle, hoppa på mig!"

  429. "Säg inte det!"

  430. Jag tittade på Lillemor.
    "Snacka går, ju! Hoppa nu!"

  431. Vi tittade på varandra,
    sen kom vår hemliga signal.

  432. Sen klättrade jag ner för stegen.
    Sen gjorde vi pannkakor i skolköket.

  433. Från kl. 15-18, alltså tre timmar
    efter skoltid, gjorde vi pannkakor.

  434. En till synes meningslös aktivitet,
    men jag lugnade ner mig lite.

  435. Vi hade en fascistisk mattant.
    Hennes liv styrdes av deciliter.

  436. "Det ska vara deciliter,
    annars går det inte."

  437. Hon var besatt av deciliter.

  438. Jag hade tvångstankar,
    så jag hade i fyra deciliter av allt.

  439. Smeten blev stenhård.

  440. Lillemor sade inte att jag
    hade gjort fel. Det är underbart.

  441. "Det är din version av pannkakor"
    sade hon.

  442. "Jag äter dem dock inte" tillade hon.
    Smeten var stenhård.

  443. Lillemor använde inga mått.
    Det var rena punkpannkakorna.

  444. Vem gör sånt? Hon hällde bara i
    allt och sade: "På ett ungefär!"

  445. Det var underbart att möta
    en vuxen människa som var så galen.

  446. Hon satt i kommunstyrelsen.

  447. "Vad vill du ha i pannkakorna?"
    "Kanel."

  448. "Kanel?"
    Nu blev det fel, tänkte jag.

  449. Vad hade ni gjort? Någon kanske hade
    sagt "Nej, det går inte."

  450. Pannkakor med kanel
    är en udda variant.

  451. Någon hade kanske haft i en matsked.
    Det hade jag älskat.

  452. Lillemor häller i en hel påse kanel.

  453. Mitt i det bruna molnet sa Lillemor:
    "På ett ungefär!"

  454. Jag satt med smeten i hennes Fiat
    och tänkte: "Jag kan något."

  455. Jag saknar Lillemor.
    Jag vill ge henne en stor kram.

  456. Vad tänkte du
    när du stannade med din Fiat-

  457. -längst in i Värmlands län
    en kväll i november?

  458. Det var regnigt, jävligt och deppigt.
    Inte ens vargen går dit ut.

  459. En kvinna stannar och tar strypgrepp
    på pojken. Det är medmänsklighet.

  460. Jag skulle vilja tacka Lillemor.
    Hon finns inte hos oss längre.

  461. Det finns hjältar
    som gav mig livet tillbaka.

  462. Bra!
    Ja, det var alltså inledningen.

  463. Ja, just det.

  464. Jag har skrivit "Mr Tourette och jag"
    och "Mr Tourette on tour".

  465. Första boken ska bli en långfilm.
    Det brittiska bolag Sigma Films-

  466. -som har producerat
    "Trainspotting" och "Billy Elliot"-

  467. -ska göra film av min bok.
    Jag ringde mamma och berättade.

  468. Det är stort att något händer i byn.

  469. Jag sa till mamma:
    "De ska göra en film av min bok."

  470. "Snart
    får jag inte gå på stan i fred."

  471. Då sa mor:
    "Det kan jag inte i byn heller."

  472. "Vem ska spela dig, Pelle?"

  473. Jag vet inte, men jag är ju
    för gammal för att spela mig själv.

  474. Frågan är vem som ska spela morsan.

  475. Eller psykologen.

  476. Den kan vara bra att läsa.

  477. Den kan vara bra att läsa.
    Inget tvång.

  478. För 22 år sen
    satt jag på en stol i Oslo.

  479. Jag hade inte duschat på nio månader.
    Jag var ett psykiskt vrak.

  480. Jag hade amfetamin i kroppen
    och var full med skabb.

  481. Jag befann mig på botten
    och var väldigt sjuk.

  482. Mycket tics och tvångstankar.
    Plötsligt knackar någon på dörren.

  483. Jag tänkte: "Vad ska jag leva för?
    Jag kan ju ingenting."

  484. "Jag har ingen utbildning.
    Jag är en stor "loser"."

  485. Då tänkte jag på Lillemor, mina
    föräldrar och de som var annorlunda.

  486. De som var närvarande i mitt liv.
    De som kom från Venö.

  487. Jag hoppas att minst en av er kommer
    från Venö. En ö drar till sig folk.

  488. V står inte för "vanlig".
    Det är en klassisk klyscha.

  489. V står för "värdighet".
    Jag skriver fult.

  490. E stor för "enkelhet".

  491. N står för "närvaro".

  492. Detta är lika med "ödmjukhet"

  493. Det är ju förbaskat svårt
    att vara ödmjuk.

  494. Värdighet
    + enkelhet + närvaro = ödmjukhet.

  495. Om en av er kommer från Venö...
    Lillemor var värdig, inte vanlig.

  496. Värdighet, enkelhet, ödmjukhet,
    närvaro är enkelt men ändå svårt.

  497. Hon var också iStörd+.

  498. IStörd+.
    Är man Störd- behöver man hjälp.

  499. Det är inte 3G utan 3I.

  500. Vi pratar intuition...

  501. Lillemor hade intuition.
    Varför stannade hon?

  502. Hon hade även integritet.
    "Integritet" är ett fint ord.

  503. Ni har integritet
    som sitter här i två dagar.

  504. Det är inte lätt att lyssna,
    men ni hänger med.

  505. Det är integritet
    att sitta här och vara nöjd med det.

  506. Det sista ordet kan vara provocerande
    på ett universitet: "in-kompetent".

  507. Med bindestreck. Man måste
    vara kompetent för att göra fel.

  508. Bli inte för kompetenta
    för då blir ni impotenta.

  509. Den som vet för mycket kan inte allt.

  510. Vi glömmer personen bakom diagnosen.
    Vi ser inte möjligheterna.

  511. Vad vore formel 1-föraren
    utan sin tourettes?

  512. Vad vore störtloppsåkaren
    Roland Collombin utan sin tourettes?

  513. Det finns en kanadensisk hjärnkirurg
    med tourettes.

  514. Han får operera,
    för att han gör ett bra jobb.

  515. Han har mycket tics för sig innan.

  516. Innan en operation ställer han sig
    på knä, tvättar sig och snurrar runt.

  517. På med handskarna och in och operera.

  518. När patienten vaknar efteråt
    säger kirurgen: "Whi, allt gick bra."

  519. "Mer narkos!"

  520. Ett par hockeyspelare
    i Kanadas landslag har tourettes.

  521. Båda är tandlösa men ändå glada.

  522. Sjukdomen är alltså även en tillgång.

  523. Det finns norska längdskidåkare
    som inte har fått en diagnos än.

  524. Det är en klassiker.
    "Jag skämtade, bara."

  525. Intuition, integritet, inkompetent.
    Om en av er är iStörd+ blir jag glad.

  526. IStörd+ och från Venö är bra.
    Vi glömmer människan bakom.

  527. Det är lätt att gnälla på folk.
    Jag blir glad om någon här tänker:

  528. "Jag är iStörd+! Jag kan bidra med
    mer okonventionella metoder."

  529. Tänk "Good Will Hunting"
    och "Döda poeters sällskap".

  530. Det finns människor som sticker ut.

  531. Jag satt där som 20-åring och tänkte
    på Lillemor och mina föräldrar.

  532. Jag var ett psykiskt vrak.

  533. Jag gick på amfetamin, hade bott
    i en bil i tre månader och var mager.

  534. Jag tänkte ta mitt liv. Folk spottade
    på mig. "Du är en skam för Norge."

  535. Plötsligt knackade det på dörren.
    In kom en fängelsepräst.

  536. Han sade:
    "Du har besök från Sverige."

  537. Från Sverige?
    Han väntade på våningen under.

  538. Jag gick ner en våning, satte mig där
    och väntade på svensken.

  539. Prästen satt till höger.
    Jag satt och ticsade.

  540. In kom den första iStörd+-människan
    i mitt liv.

  541. En professor från Karolinska.
    Han är annorlunda.

  542. Han är mångfaldig, inte enfaldig.
    Han mycket speciell.

  543. Det första jag tänkte
    var att han liknade John Cleese.

  544. Han var tunnhårig,
    en tunn mustasch och italienska skor.

  545. Han var två meter lång
    och gick med låren ihop så här.

  546. Han svajade fram och tillbaka.
    "Är han professor eller intagen?"

  547. Vi tittade på varandra,
    och sen började jag härma honom.

  548. "Ska jag eller inte?" tänkte jag.
    Jag minns att jag sade så här...

  549. Jag lutade mig fram
    och svarade så här.

  550. Andra psykiater hade sagt:
    "Jag noterar."

  551. Men han härmade tillbaka.
    Det skapade kontakt.

  552. Han kom in i min värld
    och svarade totalt oväntat så här.

  553. Vi fortsätter så ett tag.
    Fängelseprästen lämnar rummet.

  554. Norge mötte Sverige. Sverige vann.
    "Han är galnare än jag."

  555. Jag satt där helt utslagen
    men ändå inslagen i ett slags värme.

  556. Professorn står där och svajar
    fram och tillbaka i två-tre minuter.

  557. Två-tre minuters tystnad är länge.
    Det här var två-tre sekunder.

  558. Efter dessa minuter säger professorn
    det jag har väntat på hela livet:

  559. "Du har Tourettes syndrom
    utan andra inslag."

  560. "Utan andra inslag."
    "Vad fan är ett inslag?" tänkte jag.

  561. Jag hade utslag men inga inslag...
    I dag vet vi vad det är.

  562. Jag hade inte ADHD, BDD, OCD...LKAB.
    Inga andra diagnoser.

  563. "Ren Tourette utan andra inslag"
    sade han.

  564. Tio år tidigare läste pappa artikeln
    "Tretton tecken på tourettes"-

  565. -av Oliver Sacks som skrev "Mannen
    som förväxlade sin fru med en hatt".

  566. Filmerna "Rain Man" och "Awakenings"
    är baserade på denna bok.

  567. Jag uppfyllde samtliga krav.
    Allt stämde in.

  568. Jag och pappa åkte till Trondheim.
    I taxin till psyket sa pappa:

  569. "Börja nu inte
    att prata om mannagrynsgröt."

  570. Det första jag berättade om var
    mannagrynsgröten i lärarens rumpa.

  571. Psykiatern sa att jag var paranoid-

  572. -att jag borde läggas in på sjukhus
    och att jag måste medicineras.

  573. Pappa sa: "Pojken
    har alla tecken på tourettes."

  574. Då svarade psykiatern:
    "Tourettes har vi inte här."

  575. Det var typ utsålt.

  576. Depression var det rea på,
    men Norge var en Tourettes-fri zon.

  577. Det fanns två fall i Danmark och
    flera i Sydamerika men inga i Norge.

  578. Vi åkte hem igen.
    Mor och far räddade mig.

  579. Tio år senare tar professorn fram
    ett block och skriver:

  580. "Jag skriver
    att du är 97 % handikappad."

  581. "97 % handikappad."

  582. 97 % handikappad?

  583. När man är sjuk
    tänker man irrationellt.

  584. Man tänker konkret.
    97 % är ju inte så dåligt.

  585. Jag är bara en halvidiot.
    Tre procent saknas.

  586. Jag blev förbannad. "Varför
    skriver du inte 100 % handikappad?"

  587. Då sa han: "Du är 97 % handikappad,
    och det finns tre procent hopp."

  588. "Du ska inte bli frisk."
    "Inte?"

  589. "Friska patienter inom psykvården
    är ingen rolig syn."

  590. Jag blev provocerad,
    men nu vet jag vad han menar.

  591. När är man frisk eller sjuk?
    Var går gränsen?

  592. Då blev jag förbannad,
    men nu vet jag vad han menade.

  593. För en idiot som jag, som sov ute
    och var skitig och mager-

  594. -fanns det tre procent hopp.
    Det är mycket.

  595. Alla kan något. Att låtsas vara
    valfångare är också en begåvning.

  596. Att härma gympaläraren är också
    en begåvning. Alla kan något.

  597. Ungefär som "hästkuk".

  598. Jag har aldrig
    träffat någon som inte kan något.

  599. På nästa års arrangemang avslutas med
    en person som inte kan något.

  600. Från fem i elva till klockan ett.

  601. Så står ni här och väntar.
    "Han kunde inte ens komma hit."

  602. "Vi tar mackor med lök i stället."
    Alla kan alltså något.

  603. Där började livet på nytt.
    Jag blev kompis med professorn.

  604. Jag frågade honom: "Varför skrev du
    97 % handikappad och 3 % hopp?"

  605. "Jag hittade på. Som professor
    tror folk på allt jag säger."

  606. Ingen på landstinget
    ifrågasätter det.

  607. "Han kan vara 96 % handikappad!"
    Det saknas resurser.

  608. Hade han sagt 60 %
    hade de kanske velat utreda mig.

  609. 97 % står för "hopplöst fall".
    Där börjar akt två i mitt liv.

  610. 20 år senare
    är jag så frisk som jag vill bli.

  611. Jag vill inte bli för frisk.

  612. I dag är det
    97 % hopp och 3 % handikappad.

  613. Jag vill inte bli för frisk
    om frisk innebär "normal".

  614. Jag vill inte bli 100 % normal.
    Då finns det ju 0 % hopp.

  615. Det är också ett handikapp.
    Jag är för gammal för att bli frisk.

  616. Jag kan inte ägna resten av livet
    åt att bli frisk.

  617. I begravningstalet säger prästen:
    "Han ägnade livet åt att bli frisk."

  618. "Han lyckades, men nu är han död."

  619. "Här vilar Pelle Sandstrak.
    100 % frisk, men tre meter ner."

  620. Det gäller att vara här och nu.
    Vi vet inte vad som händer.

  621. Ta det försiktigt på vägen hem.
    Plötsligt är man vara borta.

  622. Många med tourettes finns inte i dag.

  623. Många får fel diagnoser,
    blir kriminella eller lever på gatan.

  624. Jag är född på 60-talet.
    I dag är folk mer informerade.

  625. Det är skönt
    att ungdomar som ni får hjälp i dag.

  626. Sen kan man diskutera hur hjälpen ser
    ut, men problemet har uppmärksammats.

  627. Man är ingen galning med tics
    som går omkring på gatan.

  628. Ni ska få följa med in i tvångets
    värld. Känner ni igen er i något?

  629. Många tänker: "Det ska bli intressant
    att lyssna på norrmannen med tvång."

  630. "Jag känner nog inte igen något."
    Snart tänker ni:

  631. "Någon på jobbet har något liknande."

  632. Efter ytterligare några minuter:
    "Någon i familjen har också det."

  633. Sen tänker ni:
    "Jag har nog lite själv också."

  634. Tre procent av befolkningen
    lider av tvångssyndrom.

  635. Det är inte långt från
    riksdagsspärren.

  636. Tvångspartiet -
    alla kommer in, men ingen kommer ut.

  637. Tre procent.
    Tänk på alla med skuggsyndrom.

  638. I min värld började det så här:
    April var döden.

  639. Jag hade problem med våren.
    Våren var döden.

  640. Våren innebar värme, svett,
    bakterier, död, smitta.

  641. April var symbol för våren.
    Symbolen för värme var röd. Röd=död.

  642. Alla med röda kläder på sig
    väckte obehag.

  643. Det är därför
    det är så många röda tröjor här.

  644. "Välkommen till Värmland!"

  645. Men nu är jag bättre.

  646. Röd var döden.
    Jag älskade månaden november.

  647. Kallt, grått och jävligt.
    Alla bakterier fryser och ingen dör.

  648. November var livet!
    Symbolen för kyla var färgen blå.

  649. Blått var livet, och rött var döden.
    Jag älskade november.

  650. November är ett sensuellt ord.
    November! November?

  651. Jag vill gifta mig en kvinna
    som heter November.

  652. "November, kaffet är klart!"

  653. "Jag ligger i sängen
    och väntar naken, November."

  654. Hör ni skillnaden?
    "Jag väntar i sängen, November."

  655. "Jag väntar i sängen, April."
    Det är inte samma...

  656. "April!" Det är en gnällmånad.

  657. Inget ont om er som är födda i april,
    men det är en onödig månad.

  658. Lite som "Sound of Music". Vad är
    autistiskt och vad är autentiskt?

  659. Jag tänker på rytmen.

  660. Mars, maj, mars, maj, april!
    Den stör.

  661. En överklassmånad. "April heter jag.
    Mer champagne, tack."

  662. Som en mobbare i skolan. Ni ser hur
    mycket vackrare det lät utan april.

  663. Mars! Maj!

  664. Sen kommer april och stör.
    Det blir fel.

  665. Mars, april, maj!

  666. Jag har inget emot Karlskoga, men...

  667. När man kör bil från Karlstad känns
    Karlskoga onödig där på vänster sida.

  668. Karlstad, Karlskoga, Örebro.
    Jag har inget emot det.

  669. Två var symbolen för döden.
    Livet var fyra. Siffran nio var god.

  670. Vände man nian upp och ned
    rann blod till hjärnan och den dog.

  671. Sexan var döden.
    Trean låg halvdöd i respirator.

  672. Så började alltihop.
    I skolan var tvåan döden.

  673. Tre var halvdöd, sex...
    En tvåa ser ju ut så här.

  674. Skrev jag döden i matteprovet
    skulle ju mina föräldrar smittas.

  675. Så då lade jag på en sådan här.
    Den kom som en gåva.

  676. Om ni ser att det är siffran fyra
    så är ni begåvade.

  677. Det här är alltså november.

  678. Mina lärare sade: "Vi tar det sen."
    Det är inte lätt att veta-

  679. -men ni har fått ett försprång.

  680. Ser ni vad det är?
    Det är klassiskt i tvångsbranschen.

  681. Ser ni att det här är fyra och livet
    så är ni otroligt begåvade.

  682. Det ser ut som ett halvt hjärta.
    Men hjärta betyder röd och död-

  683. -och Värmlands idrottsförbund.
    Nästa år byter ni till blått.

  684. När man vänder på den
    ser man att det är en val.

  685. Huvudet fram, stjärtfenan bak
    och harpunen rakt i nacken.

  686. Valen simmar i kallt vatten, norrut,
    blått, kyla, slaktas i november.

  687. Så började allt.
    Min lärare bad mig sluta skoja.

  688. Skojar man kan man komma undan.
    "Jag skojade bara."

  689. Läraren sade:
    "Nu får du sluta skoja."

  690. Då gick hjärnan på högvarv.
    "Nu skojar jag inte!"

  691. "Bra!" sa läraren.
    "Tack!" sa jag och lade på den.

  692. En genomsnittlig pedagog tänker:
    "Han skojar lite."

  693. Det här är fortfarande en val
    utan rygg men med harpunen kvar.

  694. Det är fortfarande en fyra.
    X, Z och Y var vassa bokstäver.

  695. Blod, smitta, röd, död.
    Med ett 75 % X dör ingen.

  696. Sen lade jag till en pil uppåt.
    Sametält, Lappland, livet, norrut.

  697. Ett matteprov kunde se ut så
    på en bra dag.

  698. Vad gör ni här?
    De flesta sade: "Vi tar det sen."

  699. Det är inte så lätt,
    men jag saknade kreativiteten.

  700. Hade någon av er gått in
    och korrigerat så här...

  701. Det tar tre sekunder extra
    att stärka någons självförtroende!

  702. Hade ni sagt:
    "Så kan det också vara."

  703. "Så kan det också vara"
    är både en fråga och ett påstående.

  704. Jag hade sagt: "Sametältet är
    stabilt." Då hade vi fått kontakt.

  705. Då vet vi att sametältet...
    Då hade vi fått kontakt på måndagen.

  706. Man måste skapa kontakt.
    Underskatta inte det!

  707. De flesta sade att det var fel.
    En lärare sade: "Så ser X ut."

  708. Blod på provet - smitta, röd, död.
    Jag slängde det i älven på vägen hem.

  709. Jag åt inte lax på ett halvår.
    Laxen kunde ju äta matteprovet.

  710. Jag blev vegetarian fram till april.
    Det här tog över mitt liv.

  711. Jag började spela ishockey.
    Det var ett helvete.

  712. Jag kunde inte röra vid red line.
    Den var ju döden.

  713. Jag hoppade över red line
    och slickade på blue line.

  714. Innan en match
    kastade jag mig på isen och slickade.

  715. Och hoppade över red line.

  716. När folk frågade vad jag gjorde,
    sa jag "Börje Salming gör det."

  717. "Har ni inte sett det?"
    Med den här blicken.

  718. "Har ni inte sett det? Va?!"

  719. Då tror folk på en.
    "Nu när du säger det så..."

  720. När jag
    hade föredrag för Ishockeyförbundet-

  721. -kunde ju Börje Salming
    sitta i publiken.

  722. Då hittade jag på
    att Wayne Gretzky slickade på isen.

  723. En känd spelare sa: "Jag visste inte
    att Wayne slickade på isen."

  724. "Vi ska ses nästa vecka."
    "Trevligt!" sade jag.

  725. När jag spelade fotboll
    hade vi röda hemmashorts.

  726. Jag trodde att jag skulle smittas
    av döden och bli impotent.

  727. Jag hade två par blå shorts under
    och sprang med tre shorts på planen.

  728. "Varför har du tre shorts?"
    "Beckenbauer har också tre shorts."

  729. Under en turnering var jag manisk
    på isen - slogs och provocerade.

  730. Jag var duktig,
    men det blev min sista match.

  731. Jag råkade tackla domaren,
    men det var inte mitt fel.

  732. Domaren var en jobbig typ utan humor.
    Han blåste för högt.

  733. "Jävlar vad du blåser!" sade jag.

  734. Min klubba råkade komma under
    hans skridsko, så han föll på isen.

  735. Jag hamnade framför domarkommittén.
    Där satt vuxna karlar och sade:

  736. "Du får sluta tackla domaren.
    Vi såg dig."

  737. "Det är hans fel."
    "Varför det?" frågade de.

  738. "Han påminner om mannagrynsgröts-
    trynet." Sen blev jag hemskickad.

  739. Då fick jag sluta.
    Sen blev jag sämre och sämre.

  740. Jag var bra på att skaffa tjejer.
    Det fanns inte så många.

  741. De flesta var släkt med varandra.
    Samma svärmor tre veckor på raken.

  742. Det gick inte bra i skolan,
    så jag tappade självförtroendet.

  743. Jag tog chanser.
    Jag åkte offpist utan "off".

  744. Jag hängde på lastbilar och
    ställde mig framför bilar och tåg.

  745. Då kom Lillemor och räddade mig.

  746. Då kom en lärare
    som gav mig en fotboll att bowla med.

  747. En lärare som slår en skruvmejsel
    i en boll - det är skönt.

  748. En vuxen häller kanel i smeten. Det
    är skönt med vuxna som bryter normen.

  749. Normen som bryter normen.
    De gav mig en bättre självbild.

  750. Jag tog värvning i militären,
    men det är ett annat föredrag.

  751. Nato och mr Tourette
    är ingen bra kombination.

  752. Jag hade dock roligt.
    I Oslo föll livet ihop.

  753. Jag gick runt på gatorna
    utan jobb och tvångade.

  754. Något var fel. Till mina föräldrar
    sade jag att allt var bra.

  755. Jag blev sämre och sämre.

  756. Jag satt i en lägenhet
    och kunde inte gå på toaletten.

  757. Jag kissade och bajsade i plastpåsar
    som jag hängde på väggen.

  758. Påsen slängdes efter en timme,
    en vecka, en månad.

  759. Kiss- och bajsåsarna blev allt fler,
    och det gick sakta utför.

  760. Jag gick runt på gatorna.
    Jag flyttade in i ett bilvrak.

  761. Baksätet var kök, framsätet var
    vardagsrum och bakluckan toalett.

  762. Jag var som en uteliggare
    fast inomhus.

  763. Förbipasserande spottade på bilen.
    En underbar polis knackade på och sa:

  764. "Dö inte. Jag kommer i morgon
    vid samma tid." Han såg mig.

  765. Vid en korvkiosk i Oslo
    vände mitt liv.

  766. En kille framför i kön
    tar lång tid på sig med senapen.

  767. Jag sa: "Bli klar!
    Det råder senapsbrist i världen."

  768. Där kom touretten fram.
    Han tryckte ner mig på marken-

  769. -och sade: "Vill du ha stryk
    eller jobba för oss?"

  770. "Jag kan jobba för er" sade jag.

  771. Jag var alltiallo på studenternas
    anarkistiska närradio.

  772. Lönen var 13 kronor i timmen svart,
    vilket betydde amfetamin.

  773. Jag testade amfetamin
    och lugnade mig en kort period.

  774. Jag blev skyldig folk pengar,
    gjorde inbrott-

  775. -betalade min skuld
    och stack till Sverige.

  776. Jag stannade i Arvika i en vecka.
    Jag sov i parken och i kyrkan.

  777. Jag läste i tidningen att Teater-
    högskolan i Göteborg sökte elever.

  778. Jag kan ju hångla och spela hockey.
    Jag ringde dit: "Kan jag få börja?"

  779. Jag åker dit och gör inträdesprovet.
    En påtänd norrman med tourettes.

  780. Skitig och skabbig var jag.
    Jag kom in som provelev.

  781. De såg att jag hade problem.

  782. Regissören sa:
    "Du har en odefinierbar begåvning."

  783. Tourettes.

  784. På tåget till Oslo lyssnade jag
    på Ulf Elfving i P3:s "Efter tre".

  785. En professor berättar om tourettes.
    "Det är ju så jag har det!"

  786. Jag skev ett brev till professorn.
    "Sluta skratta åt det!"

  787. Fast de skrattade ju med oss.
    Utan humor kan vi ge upp med en gång.

  788. Jag tänkte skicka brevet i Oslo.

  789. Jag klev av på perrongen
    skabbig och med tics.

  790. När jag mötte passpolisen
    ropade jag salami...ni vet.

  791. De hittar amfetamin och annat på mig
    och kör mig till polishuset.

  792. En polis säger: "Du är en stor skam
    för Norge, ditt svin."

  793. "Jag har tourettes" säger jag.
    "Jag med."

  794. Hans kollega kom fram.
    Det här glömmer jag aldrig.

  795. Han klappade till sin kollega.
    "Gå och ta en kaffe."

  796. "Du måste duscha, för du stinker."
    "Aldrig!" sa jag.

  797. Då sa han något underbart.
    "Du kan låtsas att duscha."

  798. Jag låter vattnet rinna i en timme,
    och så sjunger jag.

  799. "Jag duschar!
    Jag är frisk och normal."

  800. Efter en timme kommer jag ut med
    en handduk runt håret-

  801. -och saliv i ansiktet.
    Jag sätter mig på en stol.

  802. Det går några dagar.
    Jag minns inte riktigt hur många.

  803. Det knackar på dörren.
    In kommer en fängelsepräst.

  804. Han säger
    att jag har besök från Sverige.

  805. In kommer professorn
    från radioprogrammet.

  806. Hans sekreterare Eva... I dag dricker
    vi rödvin ihop. Hon är 75 år.

  807. Hon skickade mitt fax till professorn
    som var på konferens i Oslo.

  808. Han behövde
    nya deltagare till sin studie.

  809. Han kommer in där tunnhårig och
    med samlade lår - som John Cleese.

  810. Vi härmar varandra. "Du har Tourettes
    syndrom utan andra inslag."

  811. "97 % handikappad. 3 % hopp."

  812. Jag ringer till mina föräldrar. "Det
    finns något som heter tourettes!"

  813. I Örebro snor jag
    en sovsäck på Intersport.

  814. Jag klipper av den och bär den
    som en jacka med skärp.

  815. Med en påse runt håret
    åker jag till Karolinska.

  816. Där står jag i receptionen och säger:
    "Jag ska till psyket."

  817. Hon sade: "Jag misstänkte det."

  818. Jag träffar professorn kl. 9. Det tar
    tre timmar att gå upp en våning.

  819. Han går bredvid och säger: "Ta god
    tid på dig. Jag har månadslön."

  820. Han säger att jag måste duscha.

  821. Jag går in och tvättar mig.
    Det tar tre timmar.

  822. Jag gråter av sorg och glädje.

  823. Professorn läser tidningen.
    "Han tar mig på allvar."

  824. "Han vill att jag ska bli så frisk
    som jag vill bli." Underbar människa.

  825. Resten av min historia får vi ta sen.
    Jag kom faktiskt tillbaka till livet.

  826. Från att vara en nolla i en sovsäck
    till att stå här är en lång resa.

  827. De som hjälpte mig var iStörd+.
    De kom från Venö.

  828. Ni som sitter här
    har nog en extra begåvning.

  829. Att ta fram den är inte lätt,
    men om ni bara har intentionen...

  830. Gör fel! Det är sensuellt
    med folk som gör fel.

  831. De som gjorde rätt i mitt liv
    gjorde fel.

  832. Finns det en här som är iStörd+
    så var resan hit värt allt.

  833. Ni har varit en underbar publik
    mot slutet av denna festival.

  834. Ta hand om er och kör försiktigt hem.

  835. Så ses vi i framtiden.
    Tack och lycka till!

  836. Textning: Sara Holmgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Mr Tourette och jag

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Pelle Sandstrak är författare och kallar sig även ofrivillig ståuppkomiker. Han berättar om sitt liv med Tourettes syndrom. När han var i 20-årsåldern kom han till Sverige från Norge för att få hjälp och behandling för sina tvång och tics. När han var ung var han en duktig hockeyspelare, men tvångssyndromen tog över för mycket så han var tvungen att sluta. Det som en gång var ett problem och en livskatastrof har nu vänts till att bli en tillgång och ett yrke. Inspelat den 12 februari 2015 i Karlstads universitet. Arrangör: Karlstads universitet.

Ämnen:
Samhällskunskap
Ämnesord:
Neuropsykiatriska diagnoser, Psykiatri, Tourettes syndrom
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Idrott och mångfald

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Idrott och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Maria Unenge Hallerbäck är överläkare och med.dr och föreläser om att fysisk aktivitet hjälper många unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar att stilla inre oro och att vara koncentrerade. Mer kunskap om detta inom idrottsrörelsen skulle ge fler barn möjlighet att bevara rörelseglädjen. Inspelat den 11 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Idrottens påverkan på barn med ADHD

Alan L. Smith är professor vid Michigan state university i USA och forskar kring fysisk aktivitet och adhd. Han berättar här bland annat om hur fysisk aktivitet kan påverka koncentration och social förmåga. Inspelat i Karlstads universitet den 11 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Handboll för alla

Föreläsningar om hur man skapar idrottsaktiviteter där alla kan känna sig välkomna. Vad krävs av tränare och förening? Föreläsare: Anna Bisso, IK Bolton; Malin Bernt, idrottsförvaltningen, Stockholms stad och Håkan Nilsson, SISU Idrottsutbildarna. Inspelat den 12 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Den förutsägbara ledaren

Måns Lööf är sjuksköterska inom psykiatrivården i Gävle och berättar om hur man som ledare bemöter och stöttar barn och ungdomar med adhd. Det handlar om att vara förutsägbar och att sätta upp tydliga regler och följa planeringen. Inspelat den 11 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Jag är inte dum i huvudet - Jag har Asperger

Joanna Halvardsson är bloggare och föreläsare och har Aspergers syndrom. Hon fick diagnosen vid 14 års ålder och har sedan dess velat sprida kunskap bland annat om att det går att leva ett liv som vem som helst. Och att en funktionsnedsättning kan vara en styrka. Inspelat den 11 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Rörelse är en underskattad medicin

Fil.mag Susanne Wolmesjö vid Bosön idrottsfolkhögskola föreläser om forskning som visar att fysisk aktivitet är av stor betydelse för hälsa och skolprestationer hos personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Inspelat den 12 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Fritidsnätet - ett lyckat samarbete

Markus Blomqvist jobbar med Fritidsnätverket som är en webbtjänst för personer med olika funktionsnedsättningar. Han berättar om uppstarten av tjänsten och om att driva den. Inspelat den 12 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Erfarenheter från idrotten och livet med en diagnos

Samtal om erfarenheter av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och idrott. I samtalet framkommer bland annat att idrott kan dämpa hyperaktivitet och att det är viktigt med rutiner. Medverkande: Helen Wesström, Anna Wennerlund Cruickshank och Azita Iranipour. Inspelat den 12 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Allas rätt att vara med

Aila Ibanez Mengüz arbetar på Riksidrottsförbundet, är idrottsledare för barn på fritiden och har adhd. Hon föreläser om att ökad kunskap om olika diagnoser inom idrottsrörelsen är positivt för enskilda individer, för idrottsföreningarna och för samhället i stort. Inspelat den 12 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Mr Tourette och jag

Pelle Sandstrak är författare och kallar sig även ofrivillig ståuppkomiker. Han berättar om sitt liv med Tourettes syndrom. En gång i tiden var det ett problem och en livskatastrof, men det har vänts till att bli en tillgång och ett yrke. Inspelat den 12 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Ett gott hem för alla

Lawen Mohtadi om Ett gott hem för alla

Författaren, journalisten och regissören Lawen Mohtadi berättar om kärnan i utställningen Ett gott hem för alla. Bilderna av fotograferna Anna Riwkin och Björn Langhammer fångar sin samtid. I dem går det att se en viss förändring när svenska politiker under 1950-talet börjar inse situationen. Reformer genomförs och romerna får medborgerliga rättigheter. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

MiffoTV bakom kulisserna, del 2

Följ programledargänget bakom kulisserna inför MiffoTV:s möte med politiker från Sveriges riksdagspartier.

Fråga oss