Titta

UR Samtiden - Idrott och mångfald

UR Samtiden - Idrott och mångfald

Om UR Samtiden - Idrott och mångfald

Föreläsningar och samtal från konferensen Idrott och mångfald. Konferensen hölls den 11:e och 12:e februari 2015 i Karlstads universitet. Arrangör: Karlstads universitet.

Till första programmet

UR Samtiden - Idrott och mångfald : Fritidsnätet - ett lyckat samarbeteDela
  1. Ni kan tänka er hur det är
    att försöka bygga en webbtjänst-

  2. -för personer med adhd-

  3. -Asperger, Tourette, tvång,
    synnedsättning, hörselnedsättning-

  4. -flerfunktionsnedsättning,
    utvecklingsstörning... Är ni med?

  5. Var hittar man det gyllene snittet?

  6. Hur går vi nånting som så många
    som möjligt kan säga ja till?

  7. Inte helt lätt, lovar jag.

  8. Fritidsnätet är ett samarbete
    mellan tjugo kommuner-

  9. -landstinget,
    föreningslivet och näringslivet.

  10. Det är en webbtjänst för att hitta
    verksamheter och evenemang-

  11. -på ett enkelt sätt i Stockholms län.

  12. För att ni ska få
    lite insyn och bredd på det här-

  13. -så kör vi tillbaka till framtiden.

  14. Det har varit ett långt projekt.
    Det började nån gång 2008.

  15. Då jobbade jag som projektledare
    på föreningen Attention-

  16. -med ett fyraårigt Arvsfondsprojekt-

  17. -som syftade till att ta fram verksamhet
    och metoder-

  18. -för ungdomar med adhd,
    Tourette, Asperger, tvång-

  19. -för att skapa
    en mer meningsfull fritid.

  20. Jag gjorde detta tillsammans
    med min kollega Johan Bysell.

  21. Det blev ett ganska lyckat projekt.

  22. Resultatet blev en verksamhet
    som drivs av Attention Stockholm-

  23. -som har 200 ungdomar per år, ungefär.

  24. Vi skrev en bok
    om kommunikation och bemötande-

  25. -och hur man aktiverar personers
    egna resurser och motivation.

  26. Vi producerade film.

  27. Ett fantastiskt resultat.

  28. Men...

  29. Vi fick med oss
    massor med saker i projektet.

  30. Men projekt ska ju vara avgränsade.
    Man får inte göra allt man vill.

  31. Inte min starka sida, kan jag lova.

  32. Det fanns nånting där
    som vi hade sett.

  33. Ett frö började liksom gro.

  34. Vi fick väldigt mycket frågor om var de
    här aktiviteterna finns nånstans.

  35. Vilka är det som utför dem?
    Hur funkar de? Hur gör man?

  36. Vi hade väldigt många samtal
    med föräldrar, med ungdomarna själva-

  37. -och med vuxna yrkesverksamma.

  38. Och det där liksom fastnade hos mig.

  39. Jag sa till Arvsfonden att vi självklart
    skulle göra det här också.

  40. "Nej, du måste lära dig
    att avgränsa", sa de.

  41. Men vi byggde ett litet embryo
    till det här.

  42. Vi byggde en liten webbplats
    där vi la upp våra egna aktiviteter.

  43. Vi skapade aktivitetsfilmer som t.ex.
    visade hur det går till att klättra.

  44. Hur många är det i gruppen?
    Hur är ljudnivån? Hur är ljuset?

  45. Varför gjorde vi det, då?

  46. Vi ville inspirera, inkludera
    och instruera dem vi jobbade med.

  47. Vi visste att de ville
    ha mycket information-

  48. -innan de kunde tänka sig
    att komma till en aktivitet.

  49. Vad, när, hur, varför, vem?
    Vad kommer att hända sen?

  50. Jag kunde inte släppa idén.
    Tänk om vi kunde göra skillnad-

  51. -genom att göra informationen om
    fritidsaktiviteter mer tillgänglig.

  52. Det var så mycket prat om fysisk
    tillgänglighet och olika riktlinjer.

  53. Det är jättebra.
    Men var hittar man informationen, då?

  54. Vem kontaktar man?
    Vad har de för kompetens?

  55. Vill jag som förälder
    skicka mina ungar dit-

  56. -utan att veta vilka det är
    eller hur gruppen ser ut?

  57. Så det här fröet slår rot.

  58. Under det evighetslånga projektet
    på fyra år-

  59. -hade vi haft kontakt med Malin Bernt,
    samordnare på Fritid för alla.

  60. Hon sa att det är väldigt svårt att få
    en översikt över utbudet i dag.

  61. Fritid för allas egen webbplats hade
    svårt att sammanställa allt det här.

  62. Så hur vore det om vi
    skulle slå våra kloka huvuden ihop-

  63. -och skapa en central plats
    där vi kan hitta allt det här?

  64. Om jag hade vetat då vad jag vet nu
    så vet jag inte om jag hade sagt ja.

  65. Jag fick många nya gråa hår.
    Jag har knappt nåt hår kvar, liksom.

  66. När jag skaffar lite skägg
    är det vitt.

  67. Men 2013 lanserade vi den första
    versionen, med buller och bång.

  68. Det visade sig bara vara början.

  69. 2014 vann Fritidsnätet Post- och
    telestyrelsens innovationstävling-

  70. -för bästa tjänst för personer
    med funktionsuppsättning.

  71. Det resulterade i att vi fick nya pengar
    och en ny sparringpartner-

  72. -för att vidareutveckla Fritidsnätet.

  73. Då hade vi byggt den första versionen
    med det som fanns.

  74. Nu fick vi möjlighet
    att göra nya tester-

  75. -involvera fler personer-

  76. -och dessutom
    utveckla nya funktioner.

  77. En av de funktionerna
    är en nyhetsbrevsapplikation.

  78. Vi såg att man går in på Fritidsnätet i
    början av terminerna-

  79. -men sen är det rätt dött.

  80. Då tänkte vi att det finns ju evenemang,
    tillfälliga saker.

  81. Hur ska vi få ut
    evenemangen till folket?

  82. Nu kan man registrera sig så får man ett
    utskick varannan vecka-

  83. -om kommande veckors evenemang
    direkt till sin e-post i stället.

  84. Det här har precis lanserats
    och vi ser redan en enorm ökning.

  85. Så vi tar oss till er, helt enkelt.

  86. Vi ska också göra film.
    Det blir fler gråa hår.

  87. Vi vet att film funkar väldigt bra.

  88. Framför allt i inspirations-
    och instruktionssyfte.

  89. Det stimulerar många olika sinnen.

  90. Man kan jobba på många olika sätt.
    Text, bild, rörlig bild, stillbild.

  91. Det funderar vi på nu.
    Hur ska vi göra det här?

  92. Hur kan vi visa hur olika aktiviteter
    funkar? Vilka håller på med dem?

  93. Det ska vara klart 2015.

  94. Det blir ett universellt bibliotek som
    alla kommer att kunna använda.

  95. Det kommer att ligga öppet
    och man får använda det fritt.

  96. Så till vår vision om framtiden.

  97. Vi vill se Fritidsnätet
    produceras och administreras-

  98. -av målgruppen själv.
    Alltså av målgruppen, för målgruppen.

  99. Det blir en stor separation för oss att
    släppa den här bebisen.

  100. Men den kommer också
    att behöva växa upp.

  101. Det klappar mitt hjärta för just nu.

  102. Vem skulle inte kunna
    göra det här bättre än de?

  103. Dessutom skapas arbetstillfällen, vilket
    är minst sagt viktigt.

  104. Jag träffar många ungdomar som kommer
    att ha svårt att få ett jobb i dag.

  105. Som kanske orkar jobba två timmar.

  106. Som gärna sitter vid en dator
    och pratar med nån via en chat.

  107. Vi diskuterar med lite olika parter-

  108. -för att se om vi
    kan få det här att hända.

  109. Nu vill ni väl se hur det funkar,
    eller hur?

  110. Fritidsnätet - aktiviteter
    för dig som behöver extra stöd.

  111. Här hittar du utvalda verksamheter och
    evenemang i Stockholms län.

  112. Vi kommer nu att gå igenom
    hur du gör för att söka.

  113. Fritidsnätet är uppdelat i två delar.

  114. Verksamheter och evenemang.

  115. Under verksamheter finns information om
    till exempel föreningar-

  116. -fritidsgårdar,
    studieförbund och simhallar.

  117. Här finns en kort presentation och
    kontaktuppgifter för verksamheten-

  118. -samt deras fasta program.

  119. Evenemang är tillfälliga aktiviteter som
    varje kommun erbjuder-

  120. -till exempel prova på-grejer,
    konserter, festivaler och event.

  121. Se hur det funkar på två minuter.

  122. Hitta verksamheter.

  123. För att hitta en verksamhet
    börjar du med att välja ett filter.

  124. I menyn "välj vad du vill göra" väljer
    du t.ex. "idrott och motion"-

  125. -och klickar på "lägg till filter".

  126. Nu ser du alla verksamheter
    som erbjuder idrott och motion.

  127. Du kan använda sorteringsalternativen
    för att lättare hitta det du vill.

  128. Alfabetisk ordning och tio verksamheter
    per sida är standard.

  129. Under listan med sökresultat
    kan du gå vidare till nästa sida-

  130. -ifall din sökning
    gav fler än tio träffar.

  131. Du kan lägga till ytterligare filter.
    Från menyn "välj plats"-

  132. -lägger jag nu till
    "Stockholms innerstad".

  133. Nu ser du verksamheter med idrott
    och motion i Stockholms innerstad.

  134. Ifall du vill ta bort ett filter, klicka
    på kryssrutan vid filtret.

  135. Nu ser du bara
    idrott och motion igen.

  136. Vill du ta bort alla filter och börja
    om, klicka på "ta bort alla filter".

  137. Hitta evenemang i kalendern.

  138. När du klickar på "hitta evenemang"-

  139. -ser du direkt de tio kommande
    evenemangen i listan nedan.

  140. Du kan även lägga till ett filter
    för att lättare hitta det du söker.

  141. Det finns två datumrutor
    där du kan avgränsa din sökning.

  142. Vi lägger till tionde augusti...

  143. ...och klickar på "ändra".

  144. Nu ser du bara resultat från dagens
    datum till den tionde augusti.

  145. Lycka till med att söka
    på fritidsnätet.se.

  146. Vi har tid kvar för frågor.
    Finns det några frågor?

  147. Stig Jansson heter jag,
    från Mölndals tennisklubb.

  148. Har man kunnat se ökad aktivitet-

  149. -bland de anslutna föreningarna?
    Jag vet inte hur många de är.

  150. Det är väl det som är intressant.
    Får man barn att prova nya grejer?

  151. Vi gör ingen mätning på det,
    så vi följer inte upp det.

  152. Föreningarna själva kan ju se
    om det kommer trafik.

  153. Att de får fler besökare.

  154. Men vi kan inte mäta det.
    Vi ser bara trafiken på webbplatsen.

  155. Hur många som kommer dit, hur många
    som kommer tillbaka och så vidare.

  156. -Jag kan svara på den frågan!
    -Okej.

  157. Vi har folk från styrgruppen här.
    Vad bra.

  158. Eliz Lindström heter jag,
    och jobbar på Huddinge kommun.

  159. Enligt vad jag har hört av våra
    föreningar och studieförbund-

  160. -så kommer det folk
    från andra delar av kommunen nu.

  161. Vad vi vet är
    att det är många yrkesverksamma-

  162. -som använder Fritidsnätet.

  163. När man träffar klienter inom
    socialtjänsten eller på boenden-

  164. -så har man nåt att utgå ifrån.

  165. Man kan sitta tillsammans
    och se vad som finns att göra.

  166. Fler frågor?

  167. Är det lika enkelt att skapa ett sånt
    här nätverk utanför storstad?

  168. Ja. Rent tekniskt, i alla fall.

  169. Men hur organisationen fungerar varierar
    ju runtom i Sverige.

  170. Men det finns ju en massa erfarenheter
    som går att återanvända.

  171. Hej. Elin, Torsby kommun.

  172. Rent praktiskt, vem sköter hemsidan och
    informationen?

  173. I dag sköter People and Technology
    driften och uppdateringarna.

  174. Men kommunerna kan själva
    gå in och lägga in-

  175. -de aktiviteter och verksamheter
    som man vill, och även uppdatera.

  176. Men så småningom hoppas jag att
    det sociala företaget ska sköta allt.

  177. Okej.

  178. Textning: Nina Brander Källman
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Fritidsnätet - ett lyckat samarbete

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Markus Blomqvist jobbar med Fritidsnätverket som är en webbtjänst för personer med olika funktionsnedsättningar. Han berättar om uppstarten av tjänsten och om att driva den. Och om hur man kan öka förutsättningarna för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning att få en aktiv fritid och att vidga sitt sociala nätverk. Inspelat den 12 februari 2015 i Karlstads universitet. Arrangör: Karlstads universitet.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Databehandling, Datakommunikation, Datanät, Datorer, Fritid, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Teknik, Webbplatser
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Idrott och mångfald

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Idrott och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Maria Unenge Hallerbäck är överläkare och med.dr och föreläser om att fysisk aktivitet hjälper många unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar att stilla inre oro och att vara koncentrerade. Mer kunskap om detta inom idrottsrörelsen skulle ge fler barn möjlighet att bevara rörelseglädjen. Inspelat den 11 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Idrottens påverkan på barn med ADHD

Alan L. Smith är professor vid Michigan state university i USA och forskar kring fysisk aktivitet och adhd. Han berättar här bland annat om hur fysisk aktivitet kan påverka koncentration och social förmåga. Inspelat i Karlstads universitet den 11 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Handboll för alla

Föreläsningar om hur man skapar idrottsaktiviteter där alla kan känna sig välkomna. Vad krävs av tränare och förening? Föreläsare: Anna Bisso, IK Bolton; Malin Bernt, idrottsförvaltningen, Stockholms stad och Håkan Nilsson, SISU Idrottsutbildarna. Inspelat den 12 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Den förutsägbara ledaren

Måns Lööf är sjuksköterska inom psykiatrivården i Gävle och berättar om hur man som ledare bemöter och stöttar barn och ungdomar med adhd. Det handlar om att vara förutsägbar och att sätta upp tydliga regler och följa planeringen. Inspelat den 11 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Jag är inte dum i huvudet - Jag har Asperger

Joanna Halvardsson är bloggare och föreläsare och har Aspergers syndrom. Hon fick diagnosen vid 14 års ålder och har sedan dess velat sprida kunskap bland annat om att det går att leva ett liv som vem som helst. Och att en funktionsnedsättning kan vara en styrka. Inspelat den 11 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Rörelse är en underskattad medicin

Fil.mag Susanne Wolmesjö vid Bosön idrottsfolkhögskola föreläser om forskning som visar att fysisk aktivitet är av stor betydelse för hälsa och skolprestationer hos personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Inspelat den 12 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Fritidsnätet - ett lyckat samarbete

Markus Blomqvist jobbar med Fritidsnätverket som är en webbtjänst för personer med olika funktionsnedsättningar. Han berättar om uppstarten av tjänsten och om att driva den. Inspelat den 12 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Erfarenheter från idrotten och livet med en diagnos

Samtal om erfarenheter av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och idrott. I samtalet framkommer bland annat att idrott kan dämpa hyperaktivitet och att det är viktigt med rutiner. Medverkande: Helen Wesström, Anna Wennerlund Cruickshank och Azita Iranipour. Inspelat den 12 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Allas rätt att vara med

Aila Ibanez Mengüz arbetar på Riksidrottsförbundet, är idrottsledare för barn på fritiden och har adhd. Hon föreläser om att ökad kunskap om olika diagnoser inom idrottsrörelsen är positivt för enskilda individer, för idrottsföreningarna och för samhället i stort. Inspelat den 12 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Idrott och mångfald

Mr Tourette och jag

Pelle Sandstrak är författare och kallar sig även ofrivillig ståuppkomiker. Han berättar om sitt liv med Tourettes syndrom. En gång i tiden var det ett problem och en livskatastrof, men det har vänts till att bli en tillgång och ett yrke. Inspelat den 12 februari 2015. Arrangör: Karlstads universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Flyktingfrågor och antirasism

Frivilliga och kommunala insatser

Panelsamtal om vem som har ansvar för att hjälpa flyktingar när de anländer till Sverige. Utför de frivilliga organisationerna statens uppgift? Hur ska frivilliga och myndigheter arbeta? Medverkande: Hamza Ibrahim, ordförande för Ensamkommandes förbund; Mary Douglas, Rädda Barnen, Malmö; Jens Jording, Malmö stad; Annelie Larsson, sociala resursförvaltningen i Malmö stad. Inspelat den 15 oktober 2015 på Malmö högskola. Arrangör: Malmö högskola.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Risktagande

Inbjudna gäster knackar på hemma hos Balint, Nancy och Fia och pratar om livet och äter något gott.

Fråga oss