Titta

En bok, en författare

En bok, en författare (2015)

Om En bok, en författare (2015)

Litteraturserie som bjuder problematisering, fördjupning och samhällsdebatt med utgångspunkt i facklitteratur till lärare, folkbildare, studerande och allmänhet. Debattörer och journalister samtalar med aktuella författare inom vitt skilda ämnen som till exempel politik, psykologi, historia, medicin, populärvetenskap, pedagogik och samhälle.

Till första programmet

En bok, en författare : Löparens hjärtaDela
  1. Innan jag flyttade ut var jag skadad,
    men kroppen läkte.

  2. Det hjälpte att börja springa.

  3. Utan det hade det varit tuffare.

  4. De första månaderna var rastlösa,
    det är klart.

  5. Då satte jag mig helt still,
    och efter tre månader gick det över.

  6. När jag började träna lite
    var det perfekt.

  7. -Välkommen, Markus Torgeby.
    -Tack.

  8. Aktuell med boken "Löparens hjärta".

  9. Från skärgården utanför Göteborg-

  10. -till eremitliv i Jämtlands skogar-

  11. -till löparliv på Afrikas savanner.

  12. Varför detta liv?
    Hur blev det så här?

  13. Den frågan har jag ställt mig själv.

  14. Det är svårt att svara på.
    Det bara blev så.

  15. Jag öppnade en dörr
    och landade i löpning, skogen-

  16. -Tanzania och tillbaka till skogen.

  17. Ska vi börja från början?
    Skärgården utanför Göteborg - Öckerö.

  18. -Frireligiös miljö, svårt sjuk mamma.
    -Ja, väldigt sjuk.

  19. Hur avgörande var de faktorerna för
    allt spännande som hände i ditt liv?

  20. Mammas sjukdom var en stor del.

  21. Hon gick från att kunna göra saker
    till att inte kunna, på bara nåt år.

  22. -Hon var bara 28 år.
    -När hon var 30 satt hon i rullstol.

  23. Hon gick från att prestera
    till att inte kunna prestera.

  24. När kroppen försvann
    var det nåt annat som blev större.

  25. Det här med att lyssna på folk.

  26. Folk som hade det tungt ringde till
    morsan. Det hjälpte mamma på nåt vis.

  27. Det fanns nåt
    som inte handlade om att prestera-

  28. -samtidigt som jag var
    inne i löpningen.

  29. Du måste ta hand om mamma också.

  30. Det måste vara en stor grej
    för en liten kille.

  31. Man fick ta henne till toaletten,
    tvätta henne och borsta tänderna.

  32. Om pappa var borta fick jag
    och syskonen vända henne på natten.

  33. Löpning,
    är det flykten från mammas sjukdom?

  34. Flykt, men också en längtan tror jag.

  35. När man gillar nåt dras man till det.
    Så var det för mig.

  36. Jag har alltid haft lätt för
    att springa, och mått bra av det.

  37. Jag tävlade när jag var tio, tolv år,
    men började när jag var sexton.

  38. Då hade mamma varit sjuk i...

  39. Hon hade MS.

  40. Löpningen var ett fönster
    in till nåt som var lugnt.

  41. Jag mådde bra av det.
    Det var så tydligt och konkret.

  42. När det är otydligt och mycket oro-

  43. -är det skönt att ha nåt tydligt.
    Löpningen var tydlig för mig.

  44. Man kan tro att det är en idrottsbok-

  45. -och att den handlar om
    löpning som förlöser dig.

  46. -Men det blir en återvändsgränd.
    -Absolut.

  47. Jag hade höga krav på mig själv,
    men kraven utifrån var ändå högre.

  48. Allt landade i
    att det blev för mycket.

  49. -För mycket vadå?
    -Stress och press. Jag fick panik.

  50. Jag kände att jag inte höll måttet,
    och då fanns inte löpningen längre.

  51. Jag blev skadad och kunde inte
    springa. Det var mycket oro.

  52. När man tränar
    så mycket som jag gjorde...

  53. Jag vet att jag fick tankar,
    när jag var som tyngst i kroppen:

  54. "Shit, nu har jag fått MS!"
    Det startade en process inombords.

  55. Jag tränade för mycket
    och åt för lite.

  56. Tränar man måste man äta och vila,
    och den vilan fanns inte.

  57. -Du hade en form av ätstörning.
    -Ja, absolut.

  58. När kroppen ballade ur
    var det panik inombords.

  59. Jag tänkte: Det här funkar inte.
    Jag dör eller så fixar jag det här.

  60. Då landade det i skogen.

  61. Jag läste "Skogsliv i Walden",
    av Thoreau, när jag var sjutton.

  62. Den hade drabbat mig lite. Den var
    lite seg, men jag gillade den.

  63. Han skrev om enkla grejer jag
    gick i gång på. Jag gillar det enkla.

  64. Jag hade med den i bröstet,
    på nåt vis.

  65. Det du gör är att du lämnar allt,
    hittar en skogsglänta i Jämtland-

  66. -och bosätter dig ensam,
    bokstavligt talat som en eremit.

  67. Jag bodde där från -99 till -04.

  68. -Det låter ju inte klokt.
    -Nej, men för mig var det "spot on".

  69. Det var det bästa jag har gjort.
    Jag längtade aldrig bort.

  70. Det var så stressigt innan.
    Nu har vi ju snabbspolat där.

  71. Det var hårt, och jag hade inget
    att välja på. Då landade det i det.

  72. Jag vet att jag funderade innan:
    Hur kommer naturen att påverka mig?

  73. Vad händer i mig när allt är tyst
    och jag inte har nån radio och tv?

  74. Då borde det som är jag komma fram.
    Det var grundingången.

  75. Ett otroligt starkt val, att sätta
    sig ensam i den jämtländska skogen.

  76. Det är buskallt, och du ska överleva.

  77. Jag tänkte,
    om jag ska göra det här...

  78. Det kändes inte stort. Det var som
    att skruva ner en grad på elementet.

  79. Det kändes så. Jag flyttade ut
    i augusti, och hann anpassa mig.

  80. Jag tänkte att då grejar jag det här,
    om jag får lite tid på mig.

  81. Vad tänkte du då? Är du på flykt
    från nåt, eller vill du finna nåt?

  82. Finna nåt. Det går inte att fly
    från sig själv när det är tyst.

  83. Lycka till med det, skulle jag säga.

  84. Huvudet är på axlarna. Du sätter inte
    huvudet där, och lever vid sidan om.

  85. Det var väldigt närvarande. Huvudet
    blev nästan större när det var tyst.

  86. Först var det lätt att bo ute.
    Jag hade grejer att göra.

  87. Jag högg ved och skaffade renskinn.

  88. -Du bor i en kåta.
    -Ja, av bomullsduk.

  89. När allt är klart, vad händer då?
    Rastlösheten var svår att komma över.

  90. Vardagen handlar om att överleva.
    Att hugga ved-

  91. -handla havregryn, för det är det
    du lever på, samla in bär...

  92. På vintern är det ju mycket så.

  93. På våren är det mer avslappnande.
    Då är det lättare att bo ute.

  94. Du behöver inte lägga ner så mycket
    energi, och tankarna kommer allt mer.

  95. Det är en rastlös tid. Höst, sommar
    och vår är det tyngst att bo ute.

  96. På vintern, när det är på riktigt...

  97. Tårna är vita. Antingen ramlar de av
    eller så fixar jag det.

  98. Det är inte läge att sitta och grina.

  99. På våren var det lite tyngre,
    faktiskt.

  100. Du säger att huvudet blir större.

  101. Du var ju själv. Blir man inte galen?

  102. Nej, jag blev inte det.

  103. Innan jag flyttade ut var jag skadad,
    men kroppen läkte.

  104. Det hjälpte att börja springa.

  105. Utan det hade det varit tuffare.

  106. De första månaderna var rastlösa,
    det är klart.

  107. Då satte jag mig helt still,
    och efter tre månader gick det över.

  108. När jag började träna lite
    var det perfekt.

  109. När du är ensam under de här åren
    i kåtan i den jämtländska skogen-

  110. -med din religiösa uppväxtmiljö...

  111. -Pratade du med Gud, helt enkelt?
    -Ja. Det gjorde jag mycket, ändå.

  112. Det var tydligt vad som gällde under
    min uppväxt. Jag förstår varför.

  113. På ön där jag är född... På
    1900-talet söp de nästan ihjäl sig.

  114. Då kom frikyrkan och styrde upp det.

  115. När jag växte upp var det
    "så här ska man göra".

  116. Jag blev stressad, det var för hårt.

  117. I skogen umgicks jag med de tankarna,
    och de landade i nåt annat.

  118. Vadå?

  119. För att leva ett gott liv behöver man
    inte veta eller ha alla svar.

  120. Bengt Pohjanen har skrivit "På ett
    litet men vilar ett helt millennium".

  121. "Menet" är viktigt.
    "Men jag kan ha fel."

  122. Jag gick djupare och har
    tvivlat mycket, men det känns bra.

  123. Jag tror att det finns nåt.

  124. Är det nåt vi ska göra, allihopa?
    Mer eller mindre?

  125. Jag är inte balanserad,
    så jag behövde fyra år.

  126. Min fru är grymmare än vad jag är.

  127. Hon behöver inte fyra år,
    utan kortare nedslag.

  128. Det tror jag är viktigt i en tid
    som nu, när vi är så uppkopplade.

  129. Man behöver sätt
    för att komma lite djupare.

  130. Annars ramlar du i ett dike
    som inte är du.

  131. Målet är att jag ska bli den jag är
    tänkt att vara, och samma för dig.

  132. Om du bara kör på hela tiden
    missar du målet.

  133. Vi som lever i Sverige
    är priviligierade.

  134. Ta möjligheten och ställ frågan:
    "Vad vill jag egentligen?"

  135. Vet du inte det? Ta reda på det.

  136. Vill du ge rådet "en stunds
    stillhet"? I ditt fall fyra år.

  137. Hitta nåt som lugnar dig. Löpning
    är det för mig. Min fru målar.

  138. Du kanske gör nåt annat.

  139. Jag åker runt och pratar, och då ser
    jag att det är en grej som gnager.

  140. De har inte hittat det som gör dem
    gott. Man kör på med familj och jobb.

  141. Kan du sammanfatta det du fann? Blev
    du lugnare och en bättre människa?

  142. Jag hittade en riktning,
    i varje fall.

  143. Det inte är grejerna som gör det.
    Det vet de flesta.

  144. Att känna det i kroppen
    är en trygghet.

  145. -Vadå "inte grejerna"?
    -Det hänger inte på alla prylar.

  146. Det är lätt att sugas in
    i det där jagandet.

  147. När jag levt så enkelt
    och kan njuta av det...

  148. Kan jag göra det,
    kan alla andra göra det.

  149. Det gäller att ta bollen
    och ta hem ansvaret-

  150. -och inse att det finns krafter
    som vill nåt annat.

  151. Mitt i allt detta
    hamnar du i Afrika, i Tanzania.

  152. Då är det löpträningen där som drar.
    Hur hamnade du där?

  153. Jag sprang av en annan anledning,
    men ville se hur bra jag kunde bli.

  154. Jag träffade några löpare
    från Afrika.

  155. De sprang så lätt
    att jag nästan blev kär.

  156. Jag åkte ner
    för att se hur de gjorde.

  157. Det var tanken. Jag lärde mig mycket,
    men inte på det sätt jag trodde.

  158. Det var hårt. När jag kom hem vägde
    jag 50 kilo. Jag hade kört för hårt.

  159. Jag hade fått en ätstörning,
    men lärde mig mycket.

  160. Vadå?

  161. Jag behöver lugn och ro
    för att inte balla ur.

  162. Där levde jag i ett sammanhang.
    För mig funkade inte det.

  163. Jag kunde inte stå emot,
    och då blev det konstigt i huvudet.

  164. Jag behövde komma till skogen, till
    mörker och kyla. Då löste det sig.

  165. I boken låter det som
    att du sladdar efter.

  166. Ja, först, men jag blev bättre. Det
    var mäktigt att inse det, som sist.

  167. När jag omfamnade det
    började det hända.

  168. Det är dit man måste komma,
    att börja gräva där man står.

  169. De var fantastiskt bra.
    Jag kan aldrig springa så fort.

  170. De har en annan kropp.
    Det var nyttigt, men smärtsamt.

  171. Jag tänkte att jag skulle bli bra,
    men jag insåg att det inte gick.

  172. Vad hade du för mål, både i tonåren
    när du började springa-

  173. -och här i Afrika, som är senare?

  174. Det låter som storhetsvansinne,
    men jag såg mig själv springa VM.

  175. Det var den tanken jag hade.

  176. Jag kom ner dit, och såg: "Kanske,
    men jag kommer att sladda efter."

  177. Är det då meningen...

  178. Är det värt att lägga all energi på
    det, för att vara två minuter efter?

  179. -Hur bra var du?
    -Jag sprang milen på 30 blankt.

  180. Det är okej,
    men jag levde ganska tungt då.

  181. Jag kände att jag hade mer i kroppen.

  182. Men jag valde skogen.

  183. Det har gått ett antal år-

  184. -sen äventyren i den jämtländska
    skogen och på Afrikas savanner.

  185. Vad tänker du nu? Ångrar du nåt?

  186. Livet jag levde var fantastiskt.

  187. Tänk att vakna varje morgon och
    vara sugen på mer, och aldrig trött.

  188. Jag längtade aldrig bort.
    Tänk att känna så i fem år.

  189. Sen tänkte jag att om jag fortsätter
    kan jag aldrig komma tillbaka.

  190. Jag hittar aldrig tillbaka,
    utan får leva det här livet.

  191. Men det blev inte så,
    utan nåt helt annat.

  192. Du kunde ha stannat kvar-

  193. -och blivit
    nån form av konstig gubbe i skogen.

  194. -Varför blev det inte så?
    -Jag stod min morfar nära.

  195. Han pratade inte så mycket. En kompis
    kom ut och sa: "Du måste ringa hem."

  196. Pappa sa: "Kom hem om du vill säga
    hej då till morfar, han är döende."

  197. Han ligger där, gul i ansiktet,
    och så säger han till mig:

  198. "Jag ska ge dig ett råd.
    Ta till dig det här"-

  199. -"för det är
    det sista jag säger till dig."

  200. "Skaffa ett fruntimmer
    och gift dig med henne"-

  201. -"och låt henne bestämma över dig.
    Det blir bäst för dig då."

  202. Det var omtanke. "Vad gör han?"

  203. "Vi har passerat stadiet att bo ute
    i skogen och flumma. Kom igen, nu."

  204. Orden drabbade mig, som "Skogsliv
    i Walden". De gick på djupet.

  205. Några månader senare
    träffade jag Frida.

  206. Jag träffade henne på en fredag,
    och på måndagen sa hon:

  207. "Bestäm dig i dag. Åk inte dit
    och flumma och tro att jag väntar."

  208. Då kände jag att då testar vi
    det här, och så gjorde jag det.

  209. Nu har du tre döttrar. Hur berättar
    du för dem? Vad tycker de om det här?

  210. Det är naturligt. Vi var ute i kåtan.
    Ställningen står fortfarande kvar.

  211. Signe sa: "Varför bodde du här?"
    "Jag ville och längtade efter det."

  212. "Okej." Allt är så naturligt
    och vanligt för barn, det är häftigt.

  213. Jag springer varje dag. Det är
    ingen stor grej för mina döttrar.

  214. Det är ingen stor grej att sova ute.
    Jag pratar inte, utan försöker visa.

  215. Så kan man leva, och det är härligt.

  216. Kommer du att göra om eremitlivet
    och stänga ute omvärlden?

  217. Jag längtar lite efter det. Det är
    ingen konflikt med familjelivet.

  218. Barnen är små. De får växa upp lite,
    sen vill jag göra några månader.

  219. Min fru vill se på tavlor i Italien
    och jag behöver göra det här.

  220. -Andlig värnplikt.
    -Att hitta dörren in...

  221. Jag tror att vi alla behöver
    den dörröppnaren då och då.

  222. Man kan inte bara göra det en gång,
    och tro att man bär med sig det.

  223. Jag är påverkningsbar
    och behöver göra en detox.

  224. -Tack så mycket, Markus Torgeby.
    -Tack.

  225. Att det var en sån tillfredsställelse
    att göra den. Det var nytt för mig.

  226. Jag har bara varit i det fysiska.

  227. Att jag kan sitta på rumpan
    och skriva en rad och det känns bra.

  228. Thoreau, Jan Kjaerstad
    och Bodil Malmsten.

  229. Det finns mycket fina, korta meningar
    som jag hittar här och var.

  230. En sökare. Det är helt okej,
    man kan leva ett gott liv ändå.

  231. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Löparens hjärta

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Löpartalangen Markus Torgeby berättar i "Löparens hjärta" om sin uppväxt och hur han blev intresserad av löpning. Han fick tidigt ta ett vuxenansvar för sin sjuka mamma och fann en räddning i att börja springa. Senare blev han upptäckt av en tränare och började med träningsläger och mål att nå eliten. Men idrotten blev för ångestladdad och krävande, och löpningen försvann som en mental frizon för honom. Under fyra år levde han som en eremit i den jämtländska skogen. Vi får veta hur vägen dit såg ut och mer om den kraft som finns att hämta i ensamheten och naturen. Intervjuare: John Chrispinsson.

Ämnen:
Idrott och hälsa > Hälsa och livsstil, Idrott och hälsa > Rörelse och friluftsliv > Sport och idrott
Ämnesord:
Ensamhet, Idrott, Livsstilar, Löpning, Sport, Torgeby, Markus, 1976-
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2013
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

CSR i praktiken

Allt fler företag inser att de kan öka sin lönsamhet och konkurrenskraft genom att bidra till en hållbar utveckling. Drivkraften att ta sociala och miljömässiga hänsyn är inte nödvändigtvis moral utan lönsamhet. I ”CSR i praktiken” visar journalisten och hållbarhetsexperten Per Grankvist hur företag över hela världen förändrat sitt sätt att agera. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Boskapsskötseln under medeltiden

I "Boskapsskötseln under medeltiden" har Janken Myrdal använt källor som landskapslagar, ordspråk, bildkonst samt träarkeologi. Kvinnorna fick under senmedeltiden större ansvar för boskapsskötseln. Produktionen blev också allt mera effektiv och specialiserad. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

En droppe svart blod

Rasbegreppet är fortfarande högst levande i USA. I ”En droppe svart blod” skriver journalisten Karin Henriksson om ras och tolerans i USA. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kvinnors entreprenörskap under 400 år

Anita Du Rietz, nationalekonom, menar att kvinnor förr inte alls var undertryckta - tvärtom. Före 1900-talet var kvinnor fria att göra väldigt mycket, menar hon. Kvinnors ageranden utgjorde en pådrivande faktor bakom upptakten till den industriella revolutionen, även i Sverige. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ett sötare blod

Aldrig tidigare har mänskligheten ätit så mycket socker som nu. "Ett sötare blod - om hälsoeffekterna av ett sekel med socker" är skriven av Ann Fernholm. Sockret triggar en inflammation som påverkar hjärta, hjärna, blodådror och muskler. Hjärt- och diabetespatienter har rekommenderats att äta mat med lite fett, när de borde följa kost med så lite blodsockerhöjande kolhydrater som möjligt. Intervjuare: Hélène Benno.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Food junkie

Mons Kallentofts besök på sjukhusakuten får honom att reflektera över sitt sätt att leva. Restaurangerna, dryckerna och maten har fått Mons att spendera en förmögenhet och försaka nästan allt i ett maniskt sökande efter den ultimata smakupplevelsen. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Framtidsutmaningar

Vilka samhällsutmaningar står Sverige inför? Professor Jesper Strömbäck är huvudsekreterare i regeringens Framtidskommission som ska identifiera framtida utmaningar inom områden som hållbar utveckling, social sammanhållning och demokrati. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hemmafixarbibeln

I ”Hemmafixarbibeln” ger Martin Timell, Karin Hedin Röös och Daniel Röös handfasta tips och råd till den som vill fixa hemma. Boken innehåller såväl pedagogiska bygginstruktioner som guider för verktyg och material. Martin Timell intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hur en trädgård blir till

"Hur en trädgård blir till - förverkliga din trädgårdsdröm" av landskapsarkitekten Torsten Wallin visar hur man kan förvandla ett gammalt 1700-talstorp. När Petra och Sven Lindvall tog över torpet i Sörmland var trädgården helt igenvuxen. Tio år senare har de förverkligat sin trädgårdsdröm. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

I saknadens tid

I maj 2002 omkom Jonas Weiss i en bilolycka i Irak där han var posterad som ambassadråd. ”I saknadens tid” är hans pappas, journalisten Lars Weiss, berättelse om ett saknat barn, och om en ung utrikestjänsteman vars rastlöshet och okonventionella arbetssätt förde honom långt bort från skrivbordet. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag vill ju vara fri

Detta är den första biografin om den folkkära skådespelerskan Lena Nyman. I "Jag vill ju vara fri" skriver Annika Persson om en person som alltid ville gå sin egen väg. Genom de skandalomsusade filmerna ”Jag är nyfiken” blev hon också känd internationellt. Lena Nyman är en av de största skådespelarna inom svensk film och teater. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jakten på liv i universum

I "Jakten på liv i universum" berättar Peter Linde hur rymdforskningen har utvecklats. Sedan 1995 har astronomerna hittat närmare tusen exoplaneter, planeter runt andra stjärnor än vår egen sol. Vad händer om vi får kontakt med en annan civilisation? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kärleken är starkare än döden

Malin Sävstam berättar i "Kärleken är starkare än döden" om sorgen efter maken och barnen som omkom i tsunamin år 2004. Hon berättar hur hon fann livskraften igen efter denna svåra förlust. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Livstid

Existensen är märklig och svindlande. Hur tar man bäst tillvara på den? Nyligen fick idéhistorikern Sven-Eric Liedman sitt första barnbarnsbarn. Det ledde till tankar om vilka val vi gör i livet, medvetet eller omedvetet. Livstid är en filosofisk text om vad som formar en människas liv. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & idrott och hälsa

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Världens fotboll

Fans och finlir

Monika Fredriksson har hejat på fotbollslaget Gais från Göteborg sedan barnsben och har deras symbol intatuerad på vänstra överarmen. Här berättar hon om vad laget betyder för henne och hur det fyller hennes liv med mening. På en pub i centrala Göteborg sitter ett gäng och laddar inför kvällens match mellan Gais och Hammarby från Stockholm.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Världens starkaste tjej

Lee Winroth är 17 år och spelar i fotboll i Kvarnsvedens IK. Hennes stora dröm är att få spela i allsvenskan och kanske bli proffs utomlands. Tack vare den hårda träningen är hon inofficiell världsmästare i marklyft. Men att det har blivit så var långt ifrån självklart. När Lee var tolv år sa läkaren att hon aldrig skulle kunna träna eftersom hon fick diagnosen skolios. Skulle hon och hennes pappa våga gå emot läkarens inrådan?

Fråga oss