Titta

Hur tänker du?

Hur tänker du?

Om Hur tänker du?

Ayla och barnen umgås och tittar på film tillsammans. Filmerna de tittar på handlar om Elin som är 9 år. Elin hamnar i olika situationer, som hon sedan funderar över. Ayla och barnen diskuterar sedan vad de tycker om dilemman och problem man ibland ställs inför, både i skolan, hemma och på fritiden. Det kan handla om makt, empati, etnicitet, könsroller och jämställdhet. Diskussionen är öppen och alla kan säga och tycka vad de vill.

Till första programmet

Hur tänker du? : Mys inomhus och känslor inombordsDela
  1. Hej! Vi hade tänkt gå ut i dag.

  2. Men vad säger ni om vädret?

  3. -Det är lite kallt.
    -Jag fryser. Då är det inte kul.

  4. Vilken tur
    att jag har en otroligt bra idé.

  5. Det bästa man kan göra när det
    är dåligt väder är att kolla på film.

  6. Edvin, du frös,
    så du får ha filten. En till kudde.

  7. Varsågod. - Har du det bra, Tora?

  8. Är ni beredda på första filmen? Den
    handlar om Elin som har ett problem.

  9. -Pappa, kan jag få pengar?
    -Hur mycket då?

  10. -Hundra.
    -Vad ska du med hundra kronor till?

  11. Jag behöver köpa present till Tilda.

  12. Jo, men det ska vi ju göra tillsammans i
    helgen.

  13. Hur får jag nu tag på en hundralapp?

  14. Hej då!

  15. Hundra kronor. Det kan man ju köpa hur
    mycket som helst för.

  16. Jag tänkte inte på
    att den var nån annans.

  17. Hej!

  18. Hej. Vad är det som har hänt?

  19. Jag tappade min hundralapp. Nu kan jag
    inte gå till simhallen efteråt.

  20. Jaha.

  21. Det var Sonjas hundralapp.

  22. Vad ska jag göra? Jag är ingen tjuv.

  23. Och jag
    köpte godis för hela hundralappen.

  24. Och nu finns det inga pengar kvar.

  25. Ska jag berätta för Sonja?
    Tänk om hon blir jättearg.

  26. -Hej.
    -Min hundralapp är borta.

  27. Det var jag. Jag köpte godis
    för hela hundralappen.

  28. Men du kan få allt. Hela påsen.

  29. Tror du verkligen att jag kan betala
    simhallen med en påse godis?

  30. Jag visste inte
    att det var din hundralapp.

  31. Vad ska jag göra?

  32. Tora och Edvin, vad ska hon göra?

  33. Hon kanske kunde hjälpa till hemma
    så att hon fick pengar att ge.

  34. Så hon ska lämna tillbaka 100 kronor
    till Sonja?

  35. Man ska försöka hjälpa Sonja, men
    man ska inte jobba ihop egna pengar.

  36. Eller berätta.
    Att inte säga något alls är fel.

  37. Om man hittar en hundralapp
    och inte använder den, då?

  38. -Fråga vems det är.
    -Då kan man ge tillbaka den.

  39. Om man vet att det är Sonjas.

  40. Den låg på deras skolgård, så det är
    ganska stor chans att det är Sonjas.

  41. De skulle ju kunna prata
    med en vuxen-

  42. -så att de inte bråkar om
    en hundralapp. Det är ju onödigt.

  43. Jag tycker
    att det är dags för popcorn.

  44. Jag fixar det,
    och så sätter vi i gång nästa film.

  45. Vad gör du, Elin?
    Är du ute och rastar tomaterna?

  46. Nej. Jag såg
    en jättesöt hund i dag efter skolan.

  47. Man får vara försiktig. Det är inte
    alltid okej att klappa alla hundar.

  48. Varför inte det?

  49. Jo... Det bara är så.

  50. Lite som en oskriven regel.

  51. En oskriven regel?

  52. Ja.
    Vissa saker ska man bara inte göra.

  53. Fast det är ju ingen lag på det.
    Det bara är så.

  54. En oskriven regel. Det kanske var därför
    hon med hunden såg så sur ut.

  55. Så vissa saker ska man inte göra.

  56. Om jag sitter nära nån som jag
    inte känner, då blir det konstigt.

  57. Det skulle inte vara lika konstigt om
    jag fes i hissen tillsammans med Sam.

  58. När Sam och jag fiser tillsammans är det
    bara roligt, inte konstigt alls.

  59. Inte när vi
    sitter nära varandra heller.

  60. -Vad gjorde du på sportlovet?
    -Jag åkte skidor.

  61. Fast...vilka mer oskrivna regler finns
    det?

  62. Här kommer popcorn! Varsågoda!

  63. Hur ska man veta vad som gäller
    när det inte finns några regler?

  64. Det är bara nånting man lär sig.
    Det kommer.

  65. -Med åldern?
    -Nej. Eller jo.

  66. Men man lär sig av andra.
    De gör inte det, och då vet man.

  67. Hur har du lärt dig
    att inte fjärta i hissen?

  68. Om man gör det kollar de så konstigt på
    en. Och det känns...konstigt.

  69. Och varför
    ska inte Elin klappa okända hundar?

  70. Man kan se på personen
    om den verkar lite sur.

  71. Då kanske man inte får klappa hunden.
    Eller, då kanske den är sur.

  72. -Men om man vill klappa hunden, då?
    -Då kan man fråga.

  73. -Edvin?
    -Det är okej att klappa.

  74. Men man kan fråga
    vad den heter först.

  75. Och då frågar den personen kanske
    om man vill klappa.

  76. Ja, det är också en bra idé.

  77. Min gammelmoster sa alltid:
    "Ayla, man lär så länge man lever."

  78. Så skulle man kunna sammanfatta det.

  79. Ska vi kolla nästa film? - Edvin, du får
    trycka, så ska jag äta popcorn.

  80. Pappa fattar ingenting.

  81. Jag och Sam
    skulle leka vår hemliga lek i dag.

  82. Men nu är allt förstört.

  83. Sam hade gömt vår hemliga sten,
    och jag skulle skydda den i dag.

  84. Men pappa
    kom tidigare och hämtade mig.

  85. Han sa
    att vi skulle köpa nya vinterskor.

  86. Sluta nu, Elin.

  87. Ska jag sluta?
    Det kanske jag inte har lust med.

  88. Och pappa blir arg bara för att jag är
    arg. Man måste väl få vara arg.

  89. Det är smutsigt. Åh, vad smutsigt. Vad
    gör vi här om dagarna?

  90. Jag och min kompis
    ska kolla på fotboll.

  91. Det går inte. Vi ska städa.
    Ni får kolla på fotboll sen.

  92. -Va? Vad tråkigt.
    -Din kompis kanske kan hjälpa till.

  93. Nej!

  94. Oj, pappa är verkligen arg.
    Ska jag säga nåt kanske?

  95. Eller ska han få vara arg en stund?

  96. Nu blir det verkligen ingen match!
    Nu får du städa upp här.

  97. När pappa är arg så är han jättearg.

  98. Sen så går det över fort.

  99. Jag är arg länge.

  100. Finns det nåt bra sätt
    att vara arg på?

  101. Vad ska man göra när man är arg?

  102. Det är skönt att bli arg
    och välta grejer, sen så är det över.

  103. Det kan bli jobbigt om man är hemma hos
    en kompis och kompisen blir arg.

  104. Tora, hur blir du när du blir arg?

  105. Jag blir...väldigt arg.

  106. Eller, jo, jag blir väldigt arg.

  107. Fast väldigt kort.
    Det går över snabbt.

  108. Edvin, hur blir du när du blir arg?

  109. Jag blir ganska arg väldigt länge.

  110. Om jag har nånting som jag är ledsen för
    tänker jag på det hela tiden.

  111. "Varför fick jag inte göra det?"
    Då tänker jag bara på det.

  112. -Hur känns det?
    -Det känns inte så kul, men...

  113. -Hur arg får man bli, då?
    -Hur arg man vill.

  114. Man får bli jättearg.

  115. Man får inte bli hur arg som helst.

  116. Man får inte bli så arg
    att andra tycker att det är jobbigt-

  117. -och så att de blir arga.

  118. -Så att det smittar av sig?
    -Man får vara arg inombords istället.

  119. När jag blir arg
    får jag ont i huvudet.

  120. Om jag skriker. Jag brukar inte skrika,
    men prata ganska högt.

  121. Då får jag ont i huvudet.

  122. -Hur bra hjälper det att skrika?
    -Det hjälper lite, tycker jag.

  123. Då får jag liksom skrika ut.

  124. Det viktiga är att man inte går omkring
    och bär det jobbiga inom sig-

  125. -utan att man blir av med det.

  126. Jag tycker att det är jobbigt om man är
    arg och folk frågar varför.

  127. Man vill oftast vara i fred.

  128. De kanske bryr sig.
    Du har snälla kompisar.

  129. Ja, men ibland vill man vara i fred.

  130. -Hur arga är ni nu, då? Va?
    -Inte alls.

  131. -Du då, Edvin?
    -Jag är inte heller arg.

  132. Jag är riktigt glad
    för nu ska jag äta popcorn!

  133. Men vad är det här?
    Det finns inga kvar!

  134. Fatta vad arg jag blir nu! Jag skojar
    bara. Jag kan äta de små kornen.

  135. -Och så säger vi hej då.
    -Hej då.

  136. Lite hårt bara, men det får gå.

  137. Textning: Helena Lindén
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Mys inomhus och känslor inombords

Avsnitt 2 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ayla, Edvin och Tora stannar inne idag och väljer att titta på tre filmer. Filmerna handlar om Elin som hamnar i olika svåra situationer med kompisar. Elin har hittat en hundralapp på skolgården som hon köpte godis för, men det visar sig att det är hennes klasskompis Sonjas pengar. Vad ska Sonja säga om Elin berättar? Tänk om Sonja blir arg? Elin funderar över vad oskrivna regler egentligen är. Ayla, Edvin och Tora diskuterar vad de tycker om situationen och öppnar till diskussion.

Ämnen:
Värdegrund
Ämnesord:
Etik, Filosofi, Känslor, Värdegrund, Ärlighet
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Hur tänker du?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur tänker du?

Bullbak och prat

Avsnitt 1 av 3

När Ayla, Maja och Isak är bakar bullar vill de titta på tre filmer samtidigt. Filmerna handlar om Elin som hamnar i olika situationer med sina klasskamrater. Hon blir arg på killarna i klassen när de inte hjälper till. Ayla, Edvin och Tora diskuterar vad de tycker om situationen och öppnar till diskussion.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur tänker du?

Mys inomhus och känslor inombords

Avsnitt 2 av 3

Ayla, Edvin och Tora tittar på tre filmer som handlar om Elin, som hamnar i olika svåra situationer med kompisar. Elin har hittat en hundralapp på skolgården som hon köpte godis för, men det visar sig att det är hennes klasskompis Sonjas pengar. Ayla, Edvin och Tora diskuterar vad de tycker om situationen och öppnar till diskussion.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur tänker du?

Pyssel och problem

Avsnitt 3 av 3

Ayla, Amina och Petra pysslar och kollar på filmer om Elin. Elins klasskompisar Sam och Emil brottas men tycker båda att det är kul? Och Elin undrar vad hon skulle gjort när Sonja retade Tilda. Ayla, Amina och Petra diskuterar vad de tycker om situationen och öppnar till diskussion.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & värdegrund

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ugglan och kompisproblemet

Inspiration för pedagoger

Vi besöker en förskola som jobbar med ett av programmen i serien "Ugglan och kompisproblemet". Förskolepedagogerna Ulla och Emma använder programmen för att samtala med barnen kring emapatifrågor.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hugo och Josefin

Allt är högtidlighet denna dag

Josefin har längtat efter att börja skolan hela sommaren. Men allt blir fel redan första dagen. Jacob Ericksson läser Maria Gripes bok. Del 1 av 10.

Fråga oss