Titta

Superhemligt

Superhemligt

Om Superhemligt

Vi får följa busgänget Alinde, Signe och Nikki när de planerar och gör superhemliga naturvenskapliga bus. Ingen går säker när busgänget har bestämt sig för att busa. Busgänget drivs av en nyfikenhet kring det naturvetenskapliga och i varje program funderar busgänget kring frågor kopplat till busen och det naturvetenskapliga.

Till första programmet

Superhemligt : Vattenglasbuset - Hur fungerar luftryck?MaterialDela
  1. Det här är "Superhemligt"!
    I det här programmet kommer vi...

  2. -Signe!
    -Alinde!

  3. -Och Nikki!
    -...att göra superhemliga bus!

  4. I dag
    busar vi med lättlurade släktingar.

  5. Vi ska busa med mina släktingar.

  6. Vi ska ställa ett glas med vatten
    upp och ner på deras toalett.

  7. Sedan ska vi se om de lyckas få bort
    vattenglaset utan att bli blöta.

  8. Nu kör vi!

  9. Det här är din mosters familj,
    Alinde.

  10. -Dina kusiner ser lättlurade ut.
    -Jag vet.

  11. Här är deras badrum.
    Vi kan "sneaka" in här-

  12. -och ställa ett vattenglas
    upp och ner på toalocket. Typ där.

  13. Sen smyger vi ut och väntar
    tills det kommer någon annan.

  14. Som är nödig och måste gå på toa.
    Den personen får sig en överraskning.

  15. Vilket är det bästa sättet
    att få bort glaset från toalocket?

  16. Det bästa sättet är att ha en hink
    och dra ner glaset mot hinken.

  17. -Men är de verkligen så smarta?
    -Nej, mina kusiner är inte smarta.

  18. -Kan vi inte skriva typ "lycka till"?
    -Ja!

  19. I dag ska busgänget ställa
    ett glas med vatten upp och ner-

  20. -på Alindes släktingars toalett.

  21. Först måste de lista ut hur
    de ska placera glaset på toalocket-

  22. -utan att vattnet rinner ut.
    Hur gör man det? Lycka till!

  23. -Har vi en plan?
    -Ja!

  24. Då kör vi!

  25. Vi måste testa hur
    vi ska vända upp och ner på glaset.

  26. Man kanske kan vända det jättefort.
    Jag vet inte. Det kanske funkar.

  27. -Vi testar.
    -Okej. Jag kan hälla upp.

  28. -Så, eller?
    -Det blir bra.

  29. Jag räknar ner.

  30. Tre, två, ett, noll!

  31. -Gud, vad...
    -Det blev blött, men det funkade.

  32. Det kommer inte att fungera,
    det blir vatten överallt.

  33. -Åh gud!
    -Vi testar med papper en gång.

  34. -Det räcker så, tror jag.
    -Okej.

  35. Lägg på det. Jag räknar ner igen.

  36. Okej. Tre, två, ett, noll!

  37. -Okej...
    -Jag testar att släppa nu.

  38. Jag fattar inte
    att det funkar med vanligt papper.

  39. Det kanske är nåt med lufttrycket.
    Jag vet inte.

  40. Gud, vad coolt! Jag vill testa.

  41. Javisst, det är lufttrycket som gör
    att det fungerar. Men vad är det?

  42. Jo, runt hela vår jord
    så finns det massor av luft.

  43. Man skulle kunna säga
    att vi går på botten av ett lufthav.

  44. Luften väger faktiskt och trycker.
    Det är det som kallas lufttryck.

  45. I dagens bus med vattenglaset,
    är det just lufttrycket-

  46. -som håller kvar pappret på glaset
    så att inte vattnet rinner ut.

  47. Därför kan vi placera glaset
    med vattnet upp och ner på toaletten.

  48. Nu testar vi en gång till,
    och försöker få ner det på bordet.

  49. Tre, två, ett, kör!

  50. -Så.
    -Perfekt.

  51. Vi testar att dra undan pappret.

  52. -Ett, två, tre.
    -Det funkar perfekt!

  53. Gud, vad coolt!

  54. Om man tar bort det, rinner allt ut.
    Då är det inte kul att gå på toa.

  55. Jättebra.
    De kommer att bli så lurade.

  56. -Titta, det går att flytta på det.
    -Vad coolt!

  57. -Nu kör vi, tjejer!
    -Superhemligt!

  58. Akta er, för nu kommer vi!

  59. Så.

  60. Du, Max? Kom och kolla på en sak.

  61. -Vad är det som har hänt?
    -Det här.

  62. -Jaha...
    -Hur gjorde de det där ens?

  63. -Är det kris?
    -Ja.

  64. Vad händer om vi...

  65. Nej, det där går inte.

  66. Nej, men!

  67. Gud! Nej, men...

  68. För mosters familj
    höll inte lufttrycket så jättebra.

  69. Vi ger det här buset 3,5 dödskallar
    av fem möjliga.

  70. Hej då!

  71. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Vattenglasbuset - Hur fungerar luftryck?

Avsnitt 2 av 19

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Busgänget vill busa med Alindes släktingar. De bestämmer sig för att placera ett glas med vatten upp och ned på deras toalett och se vad som händer när släktingarna måste gå på toaletten Men hur ska de få dit glaset upp och ned utan att spilla vatten och vad är egentligen lufttryck?

Ämnen:
Fysik
Ämnesord:
Geofysik, Humor, Lufttryck, Meteorologi, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Superhemligt

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Slajmbuset - Fast, flytande eller gasform?

Avsnitt 1 av 19

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är supernoga med sitt hår. De vill göra eget grönt äckligt slajm och hälla det i hans schampo. Men hur ska de blanda till det och vad innehåller egentligen slajm?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Vattenglasbuset - Hur fungerar luftryck?

Avsnitt 2 av 19

Busgänget vill busa med Alindes släktingar. De bestämmer sig för att placera ett glas med vatten upp och ned på deras toalett och se vad som händer när släktingarna måste gå på toaletten Men hur ska de få dit glaset upp och ned utan att spilla vatten och vad är egentligen lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Bokbuset - Vad är en länk?

Avsnitt 3 av 19

Busgänget vill busa med Signes farfar på spökavdelningen i ett bibliotek. Med hjälp av en fiskelina och fiskespön ska de få böckerna att ramla ut från bokhyllan. Men hur ska de dra linan så att de kan stå gömda och vad är en länk egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Stinkbombsbuset - Hur sprids en gas?

Avsnitt 4 av 19

Busgänget vill busa med Alindes storkusiner som vägrar att tvätta deras strumpor och har strumpor som stinker. De bestämmer sig för att skapa en egen stinkbomb med hjälp av en surströmmingsburk. Men hur sprider sig en gas och vem av kusinerna kommer att känna lukten av surströmming först?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Äggbuset - Vad är surt?

Avsnitt 5 av 19

Busgänget vill busa med Nikkis moster som jobbar på äggavdelningen i en affär. De bestämmer sig för att tillverka egna slemmiga ägg utan skal med hjälp av ättiksprit. Sedan ska de byta ut dem mot de vanliga äggen i affären. Men varför försvinner skalet på äggen efter ett bad i ättiksprit?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Kaffebuset - Vad är en kemisk reaktion?

Avsnitt 6 av 19

Busgänget vill busa med Signes farfar på ett kafé i stan. De bestämmer sig för att försöka få farfars kaffe att svämma över med hjälp av bakpulver. Men varför svämmar kaffet över, och vad är en kemisk reaktion egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Tjuvlarmsbuset - Vad leder ström?

Avsnitt 7 av 19

Busgänget vill busa med Alindes moster som älskar godsaker. De bestämmer sig för att bygga ett tjuvlarm med hjälp av batterier, kabel, folie och ficklampa. De tänker placera ut ett lockbete med nybakade muffins och när lampan på tjuvlarmet tänds så vet busgänget att mostern försöker ta muffins. Men vad leder ström och vad ska de lägga mellan foliebitarna så att inte strömmen kan passera?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Paketbuset - Hur fungerar koldioxid?

Avsnitt 8 av 19

Busgänget vill busa med Alindes mamma som är rädd för höga smällar. De bestämmer sig för att fixa ett paket som smäller, med hjälp av c-vitamin, vatten och en plastburk. Men varför smäller det och vad är koldioxid egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Datorbuset - Vad är friktion?

Avsnitt 9 av 19

Busgänget vill få igenom en ny familjeregel: Fritt med godsaker hela veckan! De bestämmer sig för att skriva in regeln på Nikkis pappas dator och få hans datormus att sluta fungera, så att han inte kan sudda bort den nya familjeregeln. Men hur ska de få datormusen att sluta fungera och vad är friktion egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Avsnitt 10 av 19

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Tårtbuset - Den mystiska luften

Avsnitt 11 av 19

Busgänget vill busa med Alindes morbror som alltid tar tårta först på alla kalas. De bestämmer sig för att tillverka en egen ballongtårta som ska smälla när han skär i tårtan. Men hur mycket luft ska de fylla ballongen för att få den bästa smällen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Vattenhinksbuset - Vad är tyngdkraft?

Avsnitt 12 av 19

Busgänget vill busa med Alindes kusiner som alltid brukar kasta vatten på henne på sommaren. De bestämmer sig för att tillverka en egen vattenhinksanordning med iskallt vatten. Men hur ska de knyta repet för att hinken ska falla ner på bästa sätt, och vad är tyngdkraft egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Blombuset - Hur fungerar vattentryck?

Avsnitt 13 av 19

Alindes mamma älskar blommor. Busgänget bestämmer sig för att skapa en blombukett som sprutar vatten med hjälp av en gammal luftpump. Men hur högt vattentryck ska de ha, och hur fungerar det med vattentryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Juicepaketbuset - Vad är en kraft?

Avsnitt 14 av 19

Busgänget vill busa med Alindes lillsyrra som älskar juice. De bestämmer sig för att tillverka ett juicepaket som sprutar vatten med hjälp av en ballong. Men hur mycket vatten ska de ladda ballongen med och vad är en kraft egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Ljudbuset - Hur sprids ljud?

Avsnitt 15 av 19

Busgänget busar med Nikkis moster som är superrädd för råttor. De bestämmer sig för att tillverka ett eget ljudsystem som ska låtamsom en personalhögtalare och ropa ut att det är en råtta lös i butiken. Men hur transporteras och förstärks ljud egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Superhemligt - teckenspråk

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Elektricitet

Vad skulle hända om all elektricitet försvann? Och hur var det förr, när det inte fanns någon elektricitet? Amen Ainalem stänger av elen i hela Sverige och Laura Wihlborg letar febrilt efter ett ställe att ladda sin telefon.