Titta

Förstå kunskapskraven

Förstå kunskapskraven

Om Förstå kunskapskraven

Animerade filmer för elever i årskurs åtta och nio om hur de blir bedömda och hur de kan göra för att förbättra sina skolresultat. Utgångspunkten är Skolverkets kunskapskrav i olika ämnen.

Till första programmet

Förstå kunskapskraven : Att utveckla ett resonemangDela
  1. Att resonera gör man i många ämnen
    och har användning av hela livet.

  2. Du fattar ofta olika beslut och måste
    resonera om fördelar och nackdelar.

  3. Att resonera innebär
    att utveckla tankar och åsikter.

  4. Du kan påstå något:
    Kött är dåligt för miljön.

  5. Men varför?
    Vad grundar du påståendet på?

  6. Ett resonemang ska förklara
    och fördjupa en tanke eller åsikt.

  7. Läraren berättar vad du kan utveckla
    genom att utgå från kunskapskraven.

  8. De beskriver de olika nivåer
    du kan visa kunskaper på.

  9. Kunskapskraven
    definierar vilket betyg du får.

  10. Enligt kunskapskraven kan ett
    resonemang vara enkelt, utvecklat-

  11. -och välutvecklat.

  12. Supertydligt, eller hur?

  13. Nej, det behövs ett exempel.

  14. Så här kan ett boktips
    bli ett välutvecklat resonemang.

  15. Varför ska man läsa boken?

  16. Vänta lite.
    Här finns tankar att utveckla.

  17. Förklara vad du menar. Varför
    tycker du som du gör? Ge exempel.

  18. Det höjer kvalitén
    på ditt resonemang.

  19. Boken är alltså spännande.
    Varför tycker du det?

  20. Vad leder det till?

  21. Precis! Du utvecklade resonemanget-

  22. -genom att berätta vad som
    var spännande med exempel.

  23. Boken handlar om mod. Problematisera
    genom att använda olika perspektiv.

  24. "Å ena eller andra sidan" låter dig
    visa hur du ser saker på olika sätt.

  25. Varför är det viktigt att inte
    döma andra? Vad kan det leda till?

  26. Har boken något budskap?

  27. På vilket sätt
    skulle den vara bättre?

  28. Där fick du med
    tankar som boken väckte.

  29. Du generaliserade även genom att
    visa vad andra kan lära sig av boken.

  30. När man utvecklar ett resonemang ska
    man hålla sig till en tanke i taget.

  31. Utveckla sedan det du vill säga genom
    att fråga varför, hur, när och vad.

  32. Ännu tydligare blir det
    om man ger exempel.

  33. Använd bindeord för att knyta ihop
    och få ett bra flyt i resonemanget.

  34. Resonerar gör man inte bara i skolan.

  35. Du får andra att förstå vad du menar
    samt utvecklar egna tankar och idéer.

  36. Det har du nytta av i flera ämnen
    och på fritiden.

  37. Textning: Elisabeth Enström
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Att utveckla ett resonemang

Avsnitt 1

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för årskurs 9 förklaras: "Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk."

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Betyg och bedömning, Svenska
Ämnesord:
Betygsättning, Grundskolan, Högstadiet, Innehållsanalys, Källkritik, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Förstå kunskapskraven

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att utveckla ett resonemang

Avsnitt 1

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för årskurs 9 förklaras: "Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att föra en diskussion framåt

Avsnitt 2

Ett av Skolverkets kunskapskrav i fysik för årskurs 9 förklaras: "I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Nyanserade resonemang och komplexa samband

Avsnitt 3

Ett av Skolverkets kunskapskrav i samhällskunskap för årskurs 9 förklaras: " Eleven kan föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då komplexa samband mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att lösa problem och föra resonemang

Avsnitt 4

Ett av Skolverkets kunskapskrav i matematik för årskurs 9 förklaras: " Eleven kan lösa olika problem i bekanta situationer på ett väl fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med god anpassning till problemets karaktär samt formulera enkla matematiska modeller som kan tillämpas i sammanhanget. Eleven för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge förslag på alternativa tillvägagångssätt."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att pröva och ompröva

Avsnitt 5

Ett av Skolverkets kunskapskrav i slöjd för årskurs 9 förklaras: "Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att resonera om källans trovärdighet och relevans

Avsnitt 6

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för åk 9 förklaras: "Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Frågeställningar för systematiska undersökningar

Avsnitt 7

"Ett av Skolverkets kunskapskrav i kemi förklaras: "Eleven kan formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att systematiskt pröva och ompröva

Avsnitt 8

Ett av Skolverkets kunskapskrav i teknik för åk 9 förklaras: "Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade och genomarbetade fysiska eller digitala modeller."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Förstå kunskapskraven - arabiska

Att föra en diskussion framåt

Ett av Skolverkets kunskapskrav i fysik för årskurs 9 förklaras: "I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem."

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Förstå kunskapskraven

Att pröva och ompröva

Ett av Skolverkets kunskapskrav i slöjd för årskurs 9 förklaras: "Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt."

Fråga oss