Titta

Förstå kunskapskraven

Förstå kunskapskraven

Om Förstå kunskapskraven

Animerade filmer för elever i årskurs åtta och nio om hur de blir bedömda och hur de kan göra för att förbättra sina skolresultat. Utgångspunkten är Skolverkets kunskapskrav i olika ämnen.

Till första programmet

Förstå kunskapskraven : Nyanserade resonemang och komplexa sambandDela
  1. Att resonera gör du i flera skolämnen
    och i många andra sammanhang.

  2. När du resonerar
    utvecklar du dina tankar och åsikter.

  3. Läraren berättar vad du kan utveckla
    genom att utgå från kunskapskraven.

  4. I samhällskunskap står att eleven
    ska föra nyanserade resonemang-

  5. -och beskriva komplexa samband.
    Alltså hur olika saker hänger ihop.

  6. Det kan vara lite lurigt.

  7. Ett exempel på hur man nyanserar
    ett resonemang och förklarar samband.

  8. Ämnet är opinionsbildning.

  9. De använder relevanta begrepp-

  10. -och tar upp faktorer
    som påverkar möjligheten att nå ut.

  11. De ger konkreta exempel
    som de även problematiserar.

  12. Komplexa samband bildas när de
    resonerar om hur allt hänger ihop.

  13. Här måste vi få fram vilka faktorer
    som har betydelse för påverkan.

  14. Det är lätt att starta en grupp
    i sociala medier.

  15. Men hur får man effekt?
    Det handlar ju om makt.

  16. Det spelar roll vem man är
    och vilka man känner.

  17. Intressant. De använder relevanta
    begrepp och har nämnt två faktorer-

  18. -som har betydelse
    för möjligheten att påverka.

  19. I det här fallet status och nätverk.
    Kan de utveckla med hjälp av exempel?

  20. Ja, status spelar roll.

  21. Om en kändis jag gillar tar ställning
    för något blir jag påverkad.

  22. Säkert andra också.
    Många följer ju hens uppdateringar.

  23. Många följare ger makt. Å ena sidan
    får kändisar direkt många följare.

  24. Å andra sidan har sociala medier
    jämnat ut möjligheterna att påverka.

  25. Med rätt tajming
    kan vem som helst skapa opinion.

  26. Resonemanget nyanseras.

  27. Eleverna problematiserar
    exempel på möjligheter att nå ut-

  28. -och använder uttrycken
    "å ena sidan" och "å andra sidan".

  29. Utvecklar du tankarna i flera led
    bildas resonemangskedjor.

  30. Och så komplexa samband, hur olika
    argument och exempel hänger ihop.

  31. Hur visar eleverna det?

  32. Vi byter perspektiv. Om två vanliga
    personer vill driva samma fråga-

  33. -som att förbättra skolmaten,
    är det skillnad på vem vi lyssnar på?

  34. Det handlar till exempel om hur man
    säger något. Har man vanan inne?

  35. Eller vilka ord man väljer. Personens
    socioekonomiska bakgrund spelar roll.

  36. Den påverkar hur man uttrycker sig.

  37. Man kan vara
    mer eller mindre trovärdig.

  38. Bakgrunden är inte avgörande om hen
    själv drabbades eller var vittne.

  39. Men hur andra tolkar det man säger
    beror också på kön och utseende.

  40. Historien blir annorlunda
    beroende på berättare.

  41. Bakgrunden kan vara avgörande
    för vilka hen känner.

  42. Även om man inte är kändis kan
    man känna inflytelserika personer.

  43. Ja. Man måste ju nå fram
    till någon med makt att påverka.

  44. Man måste vara strategisk,
    välja rätt kanaler.

  45. Ja! Komplexa samband bildas när man
    förklarar hur faktorer hänger ihop.

  46. Då kan man beskriva likheter
    och skillnader i flera led.

  47. Eleverna nystar i komplexa samband
    beroende på socioekonomisk bakgrund-

  48. -som de kopplar till andra faktorer
    som trovärdighet, kön och utseende.

  49. De tar även upp nätverk och strategi.

  50. Vi lämnar exemplet om opinions-
    bildning och ser på kunskapskravet.

  51. I alla ämnen måste man
    känna till relevanta begrepp.

  52. Ta reda på viktiga begrepp
    innan du börjar.

  53. Hitta olika faktorer
    som påverkar det du resonerar om.

  54. Förklara hur dessa påverkar varandra.

  55. Ge verkliga exempel.
    Visa att du vet vad du pratar om.

  56. Det finns olika sätt att se på det
    mesta. Vilket perspektiv har du valt?

  57. Till sist: Hur hänger
    dina olika argument ihop?

  58. Beskriv samband genom
    att peka på likheter och olikheter.

  59. Då visar du
    mer eller mindre komplexa samband.

  60. Att kunna förklara hur saker
    hänger ihop har du ofta nytta av.

  61. Både i flera skolämnen och
    i andra situationer utanför skolan.

  62. Textning: Elisabeth Enström
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Nyanserade resonemang och komplexa samband

Avsnitt 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ett av Skolverkets kunskapskrav i samhällskunskap för årskurs 9 förklaras: " Eleven kan föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då komplexa samband mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation."

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Betyg och bedömning, Samhällskunskap
Ämnesord:
Betygsättning, Grundskolan, Högstadiet, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Samhällskunskap, Samhällskunskapsundervisning, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Förstå kunskapskraven

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att utveckla ett resonemang

Avsnitt 1

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för årskurs 9 förklaras: "Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att föra en diskussion framåt

Avsnitt 2

Ett av Skolverkets kunskapskrav i fysik för årskurs 9 förklaras: "I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Nyanserade resonemang och komplexa samband

Avsnitt 3

Ett av Skolverkets kunskapskrav i samhällskunskap för årskurs 9 förklaras: " Eleven kan föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då komplexa samband mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att lösa problem och föra resonemang

Avsnitt 4

Ett av Skolverkets kunskapskrav i matematik för årskurs 9 förklaras: " Eleven kan lösa olika problem i bekanta situationer på ett väl fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med god anpassning till problemets karaktär samt formulera enkla matematiska modeller som kan tillämpas i sammanhanget. Eleven för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge förslag på alternativa tillvägagångssätt."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att pröva och ompröva

Avsnitt 5

Ett av Skolverkets kunskapskrav i slöjd för årskurs 9 förklaras: "Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att resonera om källans trovärdighet och relevans

Avsnitt 6

Ett av Skolverkets kunskapskrav i svenska för åk 9 förklaras: "Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Frågeställningar för systematiska undersökningar

Avsnitt 7

"Ett av Skolverkets kunskapskrav i kemi förklaras: "Eleven kan formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Att systematiskt pröva och ompröva

Avsnitt 8

Ett av Skolverkets kunskapskrav i teknik för åk 9 förklaras: "Eleven kan genomföra enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att undersöka och systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade och genomarbetade fysiska eller digitala modeller."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Orka plugga

Associationer

Här får du tips på hur du kan använda associeringsteknik och att tänka i bilder för att lära dig saker. Det kan vara att associera till lite galna saker som är lätta att komma ihåg när du till exempel ska lära dig nya krångliga ord.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Orka plugga

Förenkla skolarbetet med delmål

Läraren Martin Fernström tipsar om att använda en måltrappa för att förenkla skolarbetet. Det handlar om att dela upp skolarbetet i mindre delar och ta ett steg i taget. Jobba mot delmål så blir det enklare att nå det övergripande målet.