Titta

UR Samtiden - From Business to Buttons 2015

UR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Om UR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Telefonen som vi bär med oss överallt är nyckeln till en värld av digitala möjligheter, menar ux-designern Avi Itzkovitch som är en av många talare på detta seminarium om design, webb och framtid. Ux står för user experience, användbarhet, och handlar om att utveckla produkter och tjänster som gör vardagen enklare och roligare för människor. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Till första programmet

UR Samtiden - From Business to Buttons 2015 : Design är en resaDela
  1. Hur många av er var här i fjol?

  2. Rätt så många.
    Då minns ni vår nästa talare.

  3. Det beror inte på att vi saknar fantasi-

  4. -utan på att så många av er
    ville se henne igen.

  5. Så här har ni henne igen -
    teamworkspecialisten Kim Goodwin!

  6. -Tack.
    -Välkommen, Kim.

  7. Hej, Stockholm.

  8. "Hej" är all svenska jag kan,
    så jag slutar där.

  9. Det är trevligt att vara i Sverige igen,
    med alla fina körsbärsträd.

  10. Men det finns ett annat skäl till
    att det var skönt att komma hemifrån.

  11. I Oakland i Kalifornien, där jag bor,
    har vi stora, elaka ekorrar.

  12. Jag ville bort från dem.
    De retar katter, kastar nötter på folk-

  13. -och tydligen tuggar de även
    sönder telefonledningar.

  14. Det fick jag veta när jag fick problem
    med internet och hemtelefonen.

  15. Det började glappa. Jag letade upp
    företaget jag använder, AT & T.

  16. Jag tittade på deras supportsida
    för att få hem en tekniker.

  17. Jag har både internet och hemtelefon
    från AT & T - de använder samma linje.

  18. Samma hål i väggen, samma räkning.

  19. Ni kanske kan se problemet.

  20. Vart ska jag vända mig?
    Jag vet inte riktigt.

  21. Vilken ska jag titta på?
    Olika telefonnummer har de också.

  22. Jag valde ett, ringde dem
    och bad dem skicka nån.

  23. "Visst, jag skickar en telefontekniker."

  24. Telefonteknikern kom, pillade lite med
    ledningarna och kliade sig i huvudet.

  25. "Vet du vad?
    Du behöver internetteknikern."

  26. Jag ringde igen. "Kan du skicka
    en internettekniker?" "Inga problem."

  27. Internetteknikern kom dit och pillade
    lite... Ni vet väl vad som kommer nu?

  28. "Du behöver telefonkillen", säger han.

  29. Tredje gången gillt.
    Jag ringer ett av telefonnumren.

  30. "Kan ni skicka internetkillen
    och telefonkillen samtidigt?"

  31. Och kvinnan säger: "Tyvärr,
    men det tillåter inte systemet."

  32. Allvarligt talat?

  33. Jag kikar på vad det skulle kosta
    att byta till en konkurrent.

  34. Jag tog ett djupt andetag och sa
    vänligt: "Jobbar ni i samma byggnad?"

  35. Det gjorde de, så jag sa:
    "Skulle du kunna korsa korridoren"-

  36. -"och prata med dem,
    så att jag kan få hit båda samtidigt?"

  37. Hon tänkte en stund,
    helt tyst i telefonen.

  38. "Ja, jag antar
    att jag skulle kunna göra det!"

  39. Det hade aldrig slagit henne förut.

  40. Varför blir det så här?
    Alla har vi varit med om nåt liknande.

  41. Helt utan sunt förnuft. Man fruktar ju
    för mänsklighetens fortlevnad.

  42. Men det händer inte
    för att människor är dumma.

  43. Det finns många skäl till det. Ett stort
    sånt skäl handlar om värderingar.

  44. Om den anställde inte vet att företaget
    värdesätter kundens upplevelse-

  45. -mer än en viss policy, så kommer
    kundens upplevelse att påverkas.

  46. Vi upplever värderingar på jobbet
    när folk säger "Vi har inte tid"-

  47. -"att investera i användarunder-
    sökningar" fastän vi investerar i annat-

  48. -så egentligen handlar det om vad man
    värdesätter, inte vad man har råd med.

  49. Det handlar också om hur vi arbetar.
    Vi jobbar i team-

  50. -och teamen hör ihop
    enligt ett organisationsschema-

  51. -som brukar fungera som siloer. Jag
    vet inte om ni säger samma sak här.

  52. Spannmålssiloer står bredvid varandra,
    men de är inte ihopkopplade.

  53. Precis som i organisationer. Här har vi
    mobilteamet, här har vi webbteamet-

  54. -och kanske kassateamet här borta.

  55. Men dessa klyftor
    märks i användarupplevelsen-

  56. -eftersom den omfattar mer än en silo.

  57. Man berör mer än ett teams arbete när
    man upplever en produkt eller tjänst.

  58. Räckvidden var visst inte så lång.

  59. Men vi tänker även så här själva. Det
    gäller inte bara organisationsschemat.

  60. Vi tänker
    "Jag designar den här funktionen"-

  61. -eller "Jag skapar
    den här användarberättelsen."

  62. Men det är ganska trångsynt,
    och det begränsar vårt tänkande.

  63. Hur många användarberättelser
    ser ut så här: "Jag vill logga in"?

  64. "Vad ska jag göra i helgen?
    Jag ska nog logga in. Du då?"

  65. Sa ingen människa nånsin.
    Det fungerar inte så.

  66. Det är därför vi får
    trasiga små funktioner.

  67. I ett program för videokonferenser
    hade nån fått konstruera inloggningen.

  68. Jag skrev in fel lösenord, och så
    stod det: "Du är utelåst i fem minuter."

  69. "Jag har ett möte att gå på!" Nån
    har inte tänkt på vad som händer sen-

  70. -för de hade hand om inloggningen.
    Och så gör vi mot oss själva också.

  71. Många av er säger nog:
    "Japp, våra team förstår det här"-

  72. -"så vi började göra kundresor." Bravo,
    för det är ett bra ställe att börja på.

  73. Tanken med en kundresa är att
    man tittar på alla siloer samtidigt.

  74. Många säger att man tittar på alla
    beröringspunkter med användarna-

  75. -och ser på hur de rör sig mellan dem.
    Strålande.

  76. Kundresorna som jag får se... Om man
    söker på Google får man fram det här.

  77. Snygga leverabler.

  78. Men som Greg sa handlar det inte
    bara om leverablerna.

  79. De kommer att se fantastiska ut
    i nåns arbetsmapp-

  80. -men många av dem hjälper inte
    teamen att prata om rätt saker.

  81. Vad en kundresa består av varierar
    beroende på vem man pratar med.

  82. Den enda gemensamma nämnaren
    är att det är nån sorts flöde.

  83. Jag vill föreslå en annan lösning.

  84. Team som använder kundresor
    med framgång gör tre saker.

  85. De hittar problemen. De gör kundresor
    som synliggör problemen.

  86. De hjälper teamen att se
    hur de kan fixa problemen-

  87. -och de hjälper teamen
    att se nya möjligheter-

  88. -så att man till och med
    kan leverera nåt som är oväntat bra.

  89. Vi måste se bortom berörings-
    punkterna - ett läskigt ord, förresten.

  90. Vi rör inte vid användarna.
    De vill inte att vi rör vid dem.

  91. Så bra känner vi dem inte.

  92. Vi måste se bortom "Folk använder
    dessa produkter och tjänster"-

  93. -"och så här färdas de genom dem",
    för användarupplevelsen är inte sån.

  94. Resan påbörjas antagligen innan
    de når en av våra beröringspunkter.

  95. Den kan sluta utanför oss, och de kan
    använda andras verktyg under resan.

  96. Allt handlar inte om oss,
    vilket är en nyhet för flertalet team.

  97. Så hur ska vi göra? Börja med att fråga
    hur en användare beskriver processen.

  98. Glöm våra beröringspunkter.
    Vad säger de om saken?

  99. Så man pratar med en användare.
    Säg att vi är ett team på ett flygbolag-

  100. -och vi ska designa
    bolagets beröringspunkter.

  101. Säg att en av våra användare är Karen,
    som reser ofta.

  102. Om vi frågar Karen
    hur en affärsresa ser ut för henne-

  103. -så beskriver hon den så här: "Först
    bokar jag flyg, sen ett hotellrum."

  104. "Kanske hyr bil eller köper tågbiljett.
    Eventuellt behöver jag visum."

  105. "Längre fram packar jag och kollar
    hur jag tar mig till flygplatsen."

  106. "Jag checkar in, går igenom
    säkerhetskontrollen och kliver ombord."

  107. "Jag flyger ett tag, sen hämtar jag
    väskan och åker till hotellet."

  108. "Samma steg för hemresan.
    Till sist gör jag min utgiftsrapport."

  109. För henne är resan inte över förrän
    utgifterna är hanterade. Det ingår.

  110. Vi på flygbolaget märker nu att det inte
    bara rör sig om våra beröringspunkter.

  111. Vissa saker här äger vi inte,
    andras del av upplevelsen.

  112. Taxiresan tillhör inte oss,
    men den är en del av hennes resa-

  113. -så vi måste fundera på
    hur vi ska integrera den delen.

  114. Vi identifierar problemen genom
    att fråga hur hon gör dessa saker.

  115. De där tretton kom ihåg-lapparna.
    "Hur går du tillväga?"

  116. "Vilka verktyg använder du?
    Vilka uppgifter utför du?"

  117. Det man vill ha reda på
    är vem hon pratar med.

  118. Vilken information konsumerar hon?
    Vilka andra verktyg använder hon?

  119. Ett exempel:
    När hon ska boka flygresan-

  120. -börjar Karen på webbplatsen
    Hipmunk. Är det nån som använt den?

  121. Den är rätt kul. Det bästa är att den
    sorterar flygresorna efter plågsamhet.

  122. Bästa urvalsfiltret nånsin.

  123. Hon brukar flyga United Airlines,
    men hon tittar på Hipmunk ändå-

  124. -för då kan hon lättare överblicka
    längden på alla byten-

  125. -och så kan hon
    sortera efter plågsamhet.

  126. Sen väljer hon en resa
    och går till United.

  127. Hon börjar boka resan. "Vilka platser
    finns kvar? Jag vill ha en bra plats."

  128. Hon beger sig till Seatguru.com,
    som recenserar alla platser.

  129. "Aha, där har man inget benutrymme."

  130. "Den där är precis bredvid toaletten.
    Nej tack."

  131. Hon går tillbaka till United, bokar sin
    plats och avslutar transaktionen.

  132. Sen skriver hon in det i sin kalender-

  133. -och skickar vidare resplanen hon får
    till folk som behöver den informationen.

  134. Vi på United ser att hon använder
    andras verktyg till en hel del saker.

  135. En massa bortkastade ansträngningar,
    och det handlar inte bara om oss.

  136. Men vi kan inte göra nåt åt det förrän
    vi vet varför hon gör som hon gör.

  137. Det är nästa steg på vår kundresa.
    Vad försöker hon uppnå?

  138. Vad vill hon förstå? På vilken
    information baserar hon sina beslut?

  139. Hur vill hon känna sig? Vad vill hon
    ha ut av upplevelsen, känslomässigt?

  140. Hon vill ha en bekväm resa med
    bra platser till ett överkomligt pris.

  141. Bekvämligheten är det viktigaste.

  142. Hon vill ha information
    om flygtider och byten-

  143. -och hon vill veta
    vilka platser som passar henne.

  144. Hon vill veta
    att hon får en bekväm resa.

  145. Och det är vår mätare
    för hur bra vi har lyckats.

  146. Vi frågar vad hon tycker.

  147. "Jo, jag tror att jag får en bra resa,
    men det är lite tidskrävande."

  148. För varje steg försöker vi ta reda på
    vad folk gör och i vilken ordning.

  149. Vad försöker de uppnå?
    Vilken information använder de?

  150. Hur vill de känna, och hur känns det
    i dag? Det ger oss många ledtrådar.

  151. Som ni ser är det ganska fult.

  152. För om hela teamet följer med
    när vi gör användarundersökningar-

  153. -så att de lär känna användarna,
    i stället för att bara lyssna på oss-

  154. -så kan de hjälpa oss att skapa
    den här kundresan-

  155. -och då övertygas de om
    hur vi måste förbättra resan.

  156. Det blir nåt gemensamt,
    och den är inte avskräckande snygg-

  157. -utan ful, och kan skapas med
    kom ihåg-lappar. Det är avsiktligt.

  158. Tillsammans kan vi prata om
    hur vi förbättrar upplevelsen.

  159. Vi kan börja göra scenarion och
    såna där bildmanus som Greg visade.

  160. Vi kan börja föreställa oss hur
    det ska se ut. Men det där kan ju ni.

  161. Men när Johan bjöd in mig ville han
    att jag skulle prata om tjänstedesign.

  162. Om hur vi tar steget över dit.

  163. Inom tjänstedesign kan vi inte
    bara tänka på den där webbplatsen.

  164. Vi måste tänka på alla processer
    och verktyg runt omkring.

  165. Vi måste titta under ytan,
    på systemets dolda delar.

  166. Och dessa dolda delar
    är oftast interna processer och verktyg.

  167. Värderingar, företagskultur,
    rekrytering, incitament.

  168. Såna saker måste vi börja titta på.

  169. Användarundersökningarna
    kommer att visa var problemen finns-

  170. -men sen måste vi söka inom företaget
    efter orsakerna till problemen.

  171. Åter till mina vänner på AT & T.
    Deras bokningssystem är ett problem-

  172. -för man ser inte hela organisationen.
    Där har vi ett IT-projekt.

  173. Organisationsschemat är ett problem,
    för man har två skilda organisationer-

  174. -som kanske inte har samma budget,
    och saknar skäl att samarbeta.

  175. Och så har vi företagskulturen. Att
    kvinnan på supporten inte tänkte på-

  176. -att hon kunde prata med nån på
    en annan avdelning för kundens skull-

  177. -har med företagskultur att göra. Folk
    måste ta initiativet i servicefrågor.

  178. Så... Och det skulle hjälpa
    om de fixade ekorrproblemet.

  179. Minska ekorrbeståndet lite. Lite
    mycket att begära av AT & T, kanske.

  180. Men så här är det.

  181. Vi måste förstå resan för att ändra den.
    Hela teamet måste förstå den.

  182. Folk måste veta vilka vi designar för,
    vilka problem de har-

  183. -vilka andra verktyg de använder,
    vilka möjligheter vi har.

  184. Det är ett litet steg mot förändring,
    om vi förstår de interna verktygen.

  185. Men när vi börjar försöka ändra
    på interna processer och verktyg...

  186. Om ni tror att det är svårt att ändra
    på en webbplats... Vänta bara.

  187. Kulturell förändring är i regel
    större än ett vanligt designprojekt.

  188. Det tar minst 3-5 år, förutsatt
    att man har cheferna med sig.

  189. Att nån har sagt: "Bra idé, fixa det."

  190. Det tar så lång tid för att många
    är rädda för förändring.

  191. Man måste bryta gamla vanor. Folk
    förstår inte förändringarna som begärs.

  192. Så man måste jobba aktivt
    med att planera förändringen.

  193. Ungefär som med ett designprojekt.

  194. Det är ett designproblem. Vi blir
    frustrerade av att allt går så långsamt-

  195. -och vi säger:
    "De måste ändra sin inställning."

  196. Men vad gör vi åt saken,
    förutom att klaga?

  197. Tar vi oss an det på ett medvetet,
    planerat sätt, som ett designprojekt?

  198. Inför ett designprojekt tänker man
    på intervjuer, skisser och feedback-

  199. -och hur lång tid produktionen tar. Vi
    vet hur vi ska angripa designproblemet.

  200. Men har man en plan
    för förändringar av organisationen?

  201. De flesta team har inte det. Vi måste
    uttrycka vad vi måste förändra-

  202. -och hur vi ska gå till väga.

  203. För det är ett viktigare projekt
    än nån webbsida-

  204. -eller formgivningen av en produkt.

  205. Vi måste förstå
    hur förändringsprocessen-

  206. -skiljer sig från designprocessen.
    Och vi är ganska väl utrustade för det.

  207. Vi vet hur man tar
    en stor, komplicerad vision-

  208. -och delar upp den i mindre projekt.
    Vi är bra på att jobba med visioner.

  209. Vi är bra på multidisciplinära team, och
    förändring kräver en rad olika roller.

  210. Förändring börjar med en förkämpe.
    Vi börjar bli bra på det här nu.

  211. Vi är vana att prata om det här.
    Förändring kräver även en autokrat-

  212. -det vill säga nån
    som har makt att säga "Fixa det".

  213. Utan det blir det ingen förändring.

  214. Sen krävs systemdesign,
    processer, mallar-

  215. -och utvärderingssystem - hur anställer
    vi folk för att få rätt värderingar?

  216. Sånt måste också ske,
    för verktygen påverkar folks beteende.

  217. Sen behöver vi lite historieberättande.

  218. Folk som förstärker bilden
    av organisationens värderingar.

  219. Så vi måste bemästra den processen.

  220. Och till sist nåt vi är ganska bra på.

  221. Designers är bra ledare för förändring,
    för förändring är känslosamt-

  222. -och för de flesta av oss
    är förändring likställt med förlust.

  223. Vi sörjer när vi måste förändra oss.

  224. VI sörjer för vårt självstyre,
    vår kreativitet-

  225. -vår auktoritet inom organisationen,
    vår status.

  226. Vi sörjer
    vårt bekanta, bekväma system.

  227. I stället för att bli frustrerade över
    kollegornas motvilja till förändring-

  228. -kan vi välja att närma oss
    de samtalen på ett annat sätt.

  229. Vi kan lyssna inkännande på dem-

  230. -och föreställa oss att de är våra
    användare, vilket de på sätt och vis är.

  231. Då kan vi försöka förstå
    deras mål och behov-

  232. -och fråga sig om man uppfyller dessa.
    Det är så man skapar förändring.

  233. Genom att knyta an till våra kollegor
    lika mycket som till våra användare.

  234. Tack för att ni lyssnade, och lycka till
    med er förändring. Det är värt mödan.

  235. Översättning: Mattias R. Andersson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Design är en resa

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Förändring är ofta förknippat med smärta. Men vi kan bli bättre på att hantera förändring. Det säger Kim Goodwin, som arbetar som rådgivare inom digital design. Här talar hon om hur företag ska bli bättre på design för sina kunder. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Ämnen:
Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Databehandling, Datakommunikation, Datanät, Datorer, Teknik, Webbdesign
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - From business to buttons 2019

2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Digitala tankar i en analog värld

En av vår tids stora utmaningar är hur vi ska kommunicera i den nära framtiden. Innehållsstrategen Karen McGrane berättar här om hur hon ser på informationsutbyte och den digitala revolution vi befinner oss i. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Ännu smartare telefoner

Med funktionerna i smarta telefoner kan snart en helt ny värld öppna sig, där telefonen vet om vi är på jobbet, hemma eller kör bil och kan anpassa sig efter det. Det säger ux-designern Avi Itzkovitch, som här beskriver en framtid där telefonen blir nyckeln till en mängd smarta lösningar. Men har möjligheterna ett moraliskt pris? Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Välmående i en digital värld

Kan vi vara lyckliga i en teknologisk värld? Den frågan är central för Pamela Pavliscak, rådgivare inom digital design. I en värld där vi blir alltmer uppkopplade berättar Pamela Pavliscak om sina upptäcker när det gäller lycka i vår nya digitala värld och hur design kan skapa meningsfulla kontexter. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Hur du klantar dig i jobbet

Viljan att vara omtyckt är kanske människans främsta fiende. Det hävdar Mike Monteiro, grundare av byrån Mule Design i San Francisco. Mike Monteiro är författare och en designrebell som här trycker på det viktiga i att vara modig och att våga ha en tuff dialog med dem som betalar lönen. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Staten behöver inte vara krånglig

Leisa Reichelt, ux-chef i den brittiska regeringen, berättar om den digitala kommunikationen. En av hennes käpphästar är att den brittiska regeringens hemsidor ska designas så att de kan förstås av alla. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

En hypotes kan förändra mycket

Att använda sig av hypoteser är ett bra sätt att arbeta mer kreativt. Det säger Cindy Alvarez, ux-chef på det sociala nätverket Yammer. Här berättar hon om sitt arbete med designen på Yammer och hur de praktiskt har arbetat med sökfunktioner. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Ett argument för skönhet

Det är lätt att glömma bort de mänskliga aspekterna när man arbetar med design. Det säger Iran Narges, användardesigner på byrån Adaptive Path i San Francisco. Här påtalar hon vikten av skönhet, att vi använder oss av alla våra sinnen när vi upplever och hanterar allt från kaffekoppar till appar. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Ett papper för alla idéer

Vasaskeppet är ett skräckexempel för alla designers. Det säger Greg Nudelman som skrivit flera böcker om design och arbetar åt några av världens största företag. Han menar att det enklaste och billigaste sättet att prova idéer är att använda post-it-lappar, som gör det billigt att misslyckas. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Design är en resa

Förändring är ofta förknippat med smärta. Men vi kan bli bättre på att hantera förändring. Det säger Kim Goodwin, som arbetar som rådgivare inom digital design. Här talar hon om hur företag ska bli bättre på design för sina kunder. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Att rita om webbkartan

Håller vi på att bygga en digital avgrund mellan västvärlden och utvecklingsländerna? Ethan Marcotte, författare och visionär inom digital design, menar att vi är så förtjusta i ny teknik att vi kanske glömmer bort den delen av världen som lever med skakiga uppkopplingar och gårdagens mobiltelefoner. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Enkelhet som främsta mål

Mitt mål har alltid varit att göra enkel design, säger Steve Wozniak, en av grundarna till Apple. Med sin innovativa syn på datorer, musikspelare och telefoner har företaget förändrat hur vi använder ny teknik. Här pratar han med moderatorn Jan Wifstrand. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler
2016
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Robotkärlek

Jag är redo för min förarlösa bil nu, är du? Det frågar beteendevetaren Susan Weinschenk när hon föreläser om robotar och vårt förhållande till smarta telefoner, appar och maskiner. Hon menar att det är hög tid att förbereda sig, för i framtiden kommer vi ha relationer till robotar och lita på att de fattar bättre beslut än människor. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

App-trött blir skärmlös

Skärmarna har tagit över våra liv. Den genomsnittlige användaren kollar sin mobiltelefon 200 gånger om dagen. Vi är beroende, säger Googles designstrateg Golden Krishna. Han menar att vi nu nått en "app fatigue", en apptrötthet, och måste gå mot en skärmlös framtid. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Förstå kaoset

Vi upplever alla en informationsöverbelastning i dagens samhälle, säger informationsarkitekten Abby Covert. Hon älskar att reda ut komplexa informationsmönster åt andra. Hör hennes bästa tips på hur du genom enkla principer kan få ordning och reda på det allra mesta. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Leda fram kreativitet

Misstag ska inte straffas eller hyllas, det ska bara förväntas, säger föreläsaren Jeff Veen om ledarskap. Här förklarar han hur man leder en kreativ grupp människor till framgångar och lär oss vad modeordet "equanimity" innebär: att behålla mental stabilitet under press. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Hantera att ha fel

Hur känns det att ha fel? Det frågar sig Simon Bennett, ledarskapsexpert. Han lär ut hur man ska förhålla sig till misstag och makt i grupper. Makten definieras av vilken information som kan anses vara kunskap. Bennett menar att vi måste tillåta oss att vara hela människor med alla känsloregister även som professionella. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Exakt och förutsägbar

Facebooks marknadsdesigner Margaret Gould Stewart berättar hur design fungerar ur ett företagarperspektiv. Här ger hon fyra konkreta råd baserat på storföretagets erfarenheter. Hon presenterar också sina visioner om hur hållbar design kan medverka till att förbättra världen. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Designa för äldre

Vi måste inkludera de äldre i vårt designande för framtiden. Webbkommunikationen är inte längre ett val det är ett måste. Det innebär att vi också måste skapa ett gränssnitt som inkludera alla människor, äldre som funktionsnedsatta. Det säger författaren och designern Patricia Moore. Här förklarar hon hur funktionell design ger makt och kontroll över vardagen. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nobel Week Dialogue 2015

Vad är intelligens?

Ett panelsamtal om intelligens och svårigheterna att definiera vad intelligens är. Samtalet berör även hur vi påverkas av alla möten och interaktioner som vi gör dagligen i bland annat digitala medier. Medverkande: Margaret Boden, professor i kognitionsvetenskap, Barnara Grosz, professor i naturvetenskap, Edvard Moser, Nobelpristagare i medicin 2014, Helga Nowotny, professor och ledamot i Vetenskapsakademien. Moderator: Göran K Hansson. Inspelat på Svenska mässan, Göteborg, den 9 december 2015. Arrangör: Nobel Media.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Malmöforskare föreläser 2015

Varför slog Facebook men inte minidisc?

Sara Leckner forskar om medier och medieutveckling vid Institutionen för medieteknik och produktutveckling. Hon föreläser om tiden vi befinner oss i där nya medier uppstår hela tiden. För vissa är det spännande men för andra upplevs det som stressande. Men är medieutvecklingen verkligen så snabb och hur nya är de nya medierna egentligen? Inspelat på Malmö högskola den 20 oktober 2015. Arrangör: Malmö högskola.