Titta

UR Samtiden - Vår tids digitala monster

UR Samtiden - Vår tids digitala monsterDela
  1. Jag vill börja med
    historien om smile.jpg.

  2. Mina kollegor skrattar,
    för det är den jag alltid visar.

  3. Det är en av de
    mest otroliga creepypastorna.

  4. Det är inte bara en läskig historia-

  5. -men det är också ett metanarrativ
    om hur de här berättelserna skapas.

  6. Det här är en berättelse om 90-talet-

  7. -när Internet slog igenom
    och allt fler blev uppkopplade-

  8. -och hur det lär ha funnits en fil som
    hette smile.jpg som spreds på nätet.

  9. Om man öppnade filen fick man se
    en hundliknande demonisk varelse-

  10. -som tittade på en med glödande ögon
    och hade ett mänskligt flin.

  11. Från mörkret bakom den
    kom en hand som drog in en.

  12. I vanliga fall fick det
    direkt effekt i form av ett anfall-

  13. -eller panikångest, som ni hörde om
    i Margarets presentation.

  14. Panikångest verkar vara den vanligaste
    reaktionen på att möta monstret.

  15. Det är ett slags berättelse-

  16. -som sen förklarar hur det finns
    en anonym berättare, herr L.-

  17. -som vill veta om berättelsen är sann.

  18. Han förklarar hur det fungerar
    med den här jpg-filen.

  19. Om man ser bilden kommer monstret
    på natten och ber dig föra den vidare.

  20. Då måste du bestämma
    om du vill föra förbannelsen vidare-

  21. -eller om du tänker
    leva med monstret för evigt.

  22. Han har olika saker som han funderar
    över i jakten på det här monstret.

  23. Under jakten på monstret berättar han
    också hur såna här historier skapas.

  24. Han säger:
    "Det som fångade mitt intresse"-

  25. -"bortsett från de makabra elementen
    i legenden och mitt intresse för sånt"-

  26. -"är bristen på information. Folk tror
    att det är ett rykte eller ett skämt."

  27. "Trots att fenomenet bygger på en bild,
    går inte den filen att hitta på nätet."

  28. "Det finns många olika
    manipulerade imitationer-"

  29. -"som oftast dyker upp på 4chans
    underforum /x/-focused paranormal."

  30. "De är falsarier, eftersom de inte har
    samma effekt som den äkta smile.jpg"-

  31. -"nämligen plötsliga epileptiska anfall
    och panikångest."

  32. Det är så man vet att det är rätt bild.

  33. Det han säger förklarar även
    hur många creepypastor skapas.

  34. De skapas ofta
    på internetforum som 4chan-

  35. -eller på forum
    som Reddit eller Something Awful.

  36. Ofta skapas ett monster eller en
    historia för att se om folk går på det.

  37. Historierna
    påminner om vandringssägner-

  38. -och man hävdar ofta att de är sanna-

  39. -och att de är bevis på
    att det övernaturliga existerar.

  40. Problemet är förstås att de är skapelser
    av Internet och World Wide Web.

  41. De är gjorda för att
    kopieras och klistras in.

  42. De är kopior och inklistrade varelser.

  43. Hur säkerställer man autenticiteten
    hos en kopia? Det är omöjligt.

  44. Herr L. har givit sig själv
    en väldigt svår uppgift-

  45. -men till slut hittar han nån
    som har sett varelsen-

  46. -och som har levt med den i femton år,
    sen hon vägrade sprida den vidare.

  47. Hon går med på att träffa herr L.

  48. Först vill hon visa bilden,
    för hon har fått nog-

  49. -men sen ångrar hon sig och säger:

  50. "Jag tänkte på mina alternativ.
    Jag kunde visa den för en främling."

  51. "Jag kunde visa den för Terence,
    även om det äcklade mig."

  52. "Vad händer då? Om Smile.dog
    håller sitt ord får jag sova."

  53. "Men vad skulle jag göra om den ljög?
    Tänk om det bara blir ännu värre?"

  54. "Sluta medan du fortfarande är hel."

  55. Här pratar hon om ångest inför
    kroppens enhet, att kroppen är hel.

  56. Det är typiskt för västerländska tankar
    om förkroppsligande-

  57. -att man ska vara en unik individ,
    som Margaret också nämnde.

  58. Samtidigt öppnar hon upp en horisont
    mot det okända, det som ska komma.

  59. Hon säger:
    "Tänk om det bara blir ännu värre?"

  60. Det är det jag tycker om
    med monsterfiguren.

  61. Monstret öppnar upp möjligheter
    för det som komma skall.

  62. Det är det hon pekar på här.

  63. Hon visar inte bilden för herr L.

  64. Han hittar bilden genom nån annan,
    och börjar undra:

  65. "Om jag ser på bilden, vad gör jag då?
    Lever jag med den eller sprider den?"

  66. När vi läser vidare får vi veta
    hur han besvarar den frågan.

  67. Han ska visa bilden för oss
    för att lyfta förbannelsen.

  68. När man går ner hoppar monstret ut
    och man ser handen som ska ta en.

  69. Det ser egentligen inte ut så här.

  70. Saken är att de här varelserna
    är kopior utan autenticitetsanspråk-

  71. -så det är svårt att säga
    vem som äger dem.

  72. Av upphovsrättsliga anledningar
    visar jag Konrad, min hund.

  73. Han spelar rollen som smile.jpg.

  74. Hunden tittar på en
    och så kommer handen bakifrån.

  75. Oftast håller den inte en pipleksak.

  76. Men den poäng som Konrad
    kan illustrera är hur monster rör sig.

  77. Monster är varelser som kommer
    ur det annorlunda och det okända.

  78. Så snart man har fångat monstret
    och har det framför sig-

  79. -och ska ta reda på hur det fungerar,
    så har monstret redan gått vidare.

  80. Det lever i gränslandet
    mellan det kända och det okända.

  81. När vi tror att vi har fångat smile.jpg
    har det gått vidare och lämnat ett spår-

  82. -i det här fallet min hund.

  83. Jeffrey Cohen, som Margaret pratade
    om, talar om hur monster rör sig.

  84. Han säger: "Ett monster är
    ett förkroppsligande av skillnader"-

  85. -"och en kategoribrytare som man
    bara känner genom dess rörelse"-

  86. -"aldrig genom analys."

  87. Man kan inte få veta dess hemligheter,
    för monstret har redan gått vidare.

  88. "Att tolka monster
    är en process och en uppenbarelse."

  89. "Man får hålla till godo med fragment:"

  90. "Fotspår, ben, talismaner,
    tänder, skuggor, glimtar..."

  91. "Dessa tecken på monstrets rörelse
    får ersätta monstret självt."

  92. "Monstret flyr alltid undan,
    för det går inte att kategorisera."

  93. "Monstret flyr undan och återvänder
    till världens marginaler"-

  94. -"en konceptuell,
    snarare än en geografisk plats."

  95. Här pratar vi förstås
    om geografin hos Internet-

  96. -World Wide Web och digitala medier.

  97. Frågan är var marginalerna finns här
    och varför det ännu finns monster.

  98. Varför är de fortfarande okänd mark?

  99. Borde inte teknologin
    göra det möjligt för oss att veta allt-

  100. -med ett musklick
    eller en sökning på Google?

  101. Men nån som jag, till exempel...

  102. När jag ser på min mobil
    eller går ut på nätet-

  103. -eller drar mitt passerkort
    så vet jag inte vad som pågår.

  104. Jag vet bara vad som pågår på ytan,
    men under ytan händer saker.

  105. System och nätverk sätts i gång-

  106. -och de gör att saker händer,
    men jag vet inte hur.

  107. Jag vet att jag kan låna en bok eller
    kontakta nån på andra sidan jorden-

  108. -men jag vet inte hur det fungerar.

  109. Sandra Robinson har undersökt hur de
    här systemen och nätverken fungerar.

  110. De här systemen fungerar
    på riktigt monstruösa sätt.

  111. "Inspiration från ickemänskliga
    biologiska varelser är en viktig del"-

  112. -"i utvecklingen av självregulerande
    och autonoma digitala system"-

  113. -"där processerna medvetet
    är icketransparenta - osynliga."

  114. "Dolda processer döljer komplexiteten
    under ett användargränssnitt"-

  115. -"som passar för mänskliga klienter."

  116. Så när jag ser på
    min mobils gränssnitt-

  117. -vet jag inte vad som sker under ytan-

  118. -där systemen är utformade
    efter ickemänskliga varelser-

  119. -oftast bakterier, och beter sig
    på sätt som är svåra att förutse-

  120. -och svåra att förstå för en människa.

  121. Kanske Mary E. har en poäng här.
    Hur respekterar man...?

  122. Hur förutser man det som har andra
    bevekelsegrunder än människor?

  123. Det händer mycket med Internet,
    World Wide Web och digitala medier-

  124. -och vi lever i gränslandet mellan
    det okända och det kända hela tiden.

  125. Nån som uttrycker det ganska bra
    är Cecil Palmer, en påhittad figur.

  126. Han är radiopratare i "Welcome
    to Night Vale", en poddsändning.

  127. Han är en radiopratare
    och ingår i poddsändningen-

  128. -så han är både en del av
    en gammal tradition av medieteknologi-

  129. -men han är även en del av ett nytt sätt
    att se på digital medieteknologi.

  130. Han poängterar hur ny teknologi
    har en förmåga att öppna upp nya rum-

  131. -rum som vi inte känner till,
    och som nästan utgörs av tomrum.

  132. Inga människor kan egentligen nå dit.
    Han säger så här om tomrummet-

  133. -på ett väldigt melodramatiskt sätt,
    som jag inte kan återge.

  134. Tänk er en melodramatisk läsning.

  135. "Se på stjärnorna, som blinkar tyst.
    Ingen kan nå ens den närmaste."

  136. "De visar att vi har förlorat kampen
    mot avstånd och dödlighet."

  137. "Bakom dem finns bara tomrummet,
    intet som är allt, alltet som är intet."

  138. "Ett flygplan som flyger förbi
    förmår inte att dämpa dess svärta."

  139. "Det är som att kasta ett glödande kol
    i en enorm, arktisk ocean."

  140. "Tänk om tomrummet inte är tomt?
    Vad kan komma emot oss ur fjärran?"

  141. "En tanklös asteroid
    på en slumpmässig bana?"

  142. "Tänkande varelser på en illvillig bana?
    Hur kan det sluta väl?"

  143. "Hur kan något sluta väl, mina barn?"

  144. Här påminner han om Mary E.,
    som säger:

  145. "Tänk om jag gör som monstret säger,
    men det blir ännu värre?"

  146. Tänk om nåt kommer ur det tomrum
    som den digitala tekniken har öppnat?

  147. Nåt som jag inte kan förutse
    kommer mot mig ur tomrummet.

  148. Det här sättet att se på medieteknologi
    och hur de öppnar tomrum är gammalt.

  149. Nån som har studerat det
    är Jeffrey Sconce-

  150. -som säger att radioteknologin
    utvecklades för sjöfarten-

  151. -och redan där har man
    tankarna på tomrummen i havet-

  152. -där fartyg behövde kommunicera.

  153. Till slut samlades
    fartygsmetaforerna och havet-

  154. -i "den eteriska oceanen",
    som utgörs av de vågor av signaler-

  155. -som finns överallt,
    men som är osynliga.

  156. De påverkar oss, på samma sätt
    som Smile.dog, utan att vara synliga.

  157. Signalerna påverkar oss
    på samma sätt, utan att synas.

  158. Han pratar om hur det
    kulminerade när Titanic sjönk.

  159. Det fanns så många möjligheter
    för radioteknologin då-

  160. -men när Titanic gick under
    mitt i det här arktiska tomrummet-

  161. -det iskalla arktiska havet,
    när Titanic sjönk så hände nåt.

  162. Teknologin misslyckades.
    Det gick inte att få hjälp.

  163. Där föddes bilderna
    av tomrum och kyla.

  164. Han säger:
    "Titanic gav oss också för evigt"-

  165. -"bilden av stackare som försökte hålla
    sig flytande i Atlantens isiga tomrum."

  166. "Över den tragiska scenen
    svävade en kuslig radioocean"-

  167. -"som gav en hjärtskärande omedelbar
    bild av katastrofen"-

  168. -"samtidigt som den betonade
    avståndet mellan offer och räddare."

  169. Radion kunde ta det fjärran lidandet
    in till ditt vardagsrum-

  170. -men den kunde inte ta bort lidandet.
    Den förde det som var fjärran nära-

  171. -och projicerade
    det man hade nära sig ut i fjärran.

  172. Då öppnades tomrummen
    där monstren fanns.

  173. Han säger: "Med havsmetaforerna
    kunde man 'förlisa på havet'"-

  174. -"men okända varelser kunde också
    finnas i de elektroniska havsdjupen."

  175. Monstren blev på sätt och vis en del
    av den eteriska oceanen, det osynliga-

  176. -det märkliga som inte var mänskligt
    och som inte gick att förutse i förväg.

  177. Jag avslutar med en till creepypasta-

  178. -som jag inte heller kan visa er.

  179. Så jag ritade en bild. Jag hoppas
    att alla ser att det är ett isberg.

  180. Det här kommer från en jpg,
    som man ofta kan hitta-

  181. -på ställen som till exempel 4chan.

  182. Oftast är den ganska lång
    och uppdelad i åtta nivåer.

  183. Den första nivån är ytnätet och är
    på många sätt hur vi förstår webben-

  184. -med hjälp av olika nautiska metaforer.

  185. Man pratar om strömning,
    pirater, nätfiske, informationsflöden...

  186. Vi använder redan
    såna här flödesmetaforer.

  187. Den här creepypastan handlar om
    djupet och det okända mörkret-

  188. -som finns under gränssnittet.

  189. Man har ytnätet, men man kan gå
    djupare ner i djupnätet.

  190. Ju djupare man går, desto kallare,
    mörkare och hemskare blir det.

  191. Djupnätet existerar. Det är den del av
    World Wide Web som inte indexeras.

  192. Det är svårt att hitta dit.
    Ofta har den dåligt rykte-

  193. -som en plats där det försiggår
    olika kriminella aktiviteter.

  194. Creepypasta-skapare har tagit till sig
    bilden av djupnätet som nåt hemskt.

  195. Om man ser på olika creepypastor
    hittar man berättelser om...

  196. ...experiment på människor,
    berättelser om fruktansvärda mord...

  197. ...offerritualer och, naturligtvis,
    övernaturliga monster.

  198. Särskilt om man går väldigt djupt.
    Om man går riktigt djupt hamnar man-

  199. -på ställen som Mariana's Web-

  200. -som lär vara en av nätets
    djupaste, mörkaste platser.

  201. Det är här alla hemskheter händer och
    det krävs kvantfysik för att komma hit.

  202. Om du kan nå det sista,
    djupaste lagret hos World Wide Web-

  203. -hittar du det monster
    som brukar kallas Internets slutboss.

  204. Det här monstret kan berätta
    allt som du behöver veta.

  205. Det vet allt
    om livet, döden och universum-

  206. -men du måste vara en utmärkt
    hackare och behärska kvantfysik.

  207. Här kombineras
    havets iskalla tomrum och isberget-

  208. -med rymdens tomrum,
    som Cecil pratade om.

  209. De är märkliga tomrum-

  210. -som kännetecknas av kyla
    och ogästvänlighet mot människor.

  211. Det finns monster på de platser
    som utforskas i de här historierna-

  212. -som tar hjälp av digital teknologi
    för att ta sig in i osynliga strukturer-

  213. -hos de maskiner
    som vi använder dagligen.

  214. Så nu har vi nått botten.

  215. När vi har kommit hit...

  216. Min tanke har varit att försöka förklara
    hur det finns strukturerande metaforer-

  217. -om eteriska oceaner genom historien-

  218. -och hur de verkar finnas kvar även om
    inte själva termen används längre.

  219. Djupet, faran och det osedda finns-

  220. -i vår dagliga interaktion med digitala
    medier som vi inte vet hur de fungerar.

  221. Historierna föder på vår ångest över
    att inte veta hur det fungerar-

  222. -som man är beroende av
    i sitt dagliga liv.

  223. Det ger många möjligheter för ångest.

  224. Som Mary E. säger,
    och som Cecil påpekar:

  225. "Tänk om det kommer nåt hemskt
    mot mig ur mörkret?"

  226. "Tänk om nåt
    som jag inte kan förutse ska komma?"

  227. Det öppnar upp för idén om monstret
    som en symbol för etiskt tänkande.

  228. Ja, nåt hemskt skulle kunna komma-

  229. -men det kanske
    skulle kunna leda till nåt gott.

  230. Monstret är en varelse född ur annor-
    lundaskap, som Cohen påpekade.

  231. Det är en varelse
    som är så konstig och så märklig-

  232. -att jag inte kan förutse
    vad som kommer att ske.

  233. Det gör det intressant
    för till exempel genusforskare-

  234. -men också
    om man forskar om postkolonialism.

  235. Det blir en symbol för annorlundaskap
    och för möjligheter.

  236. Monstret kanske orsakar inte bara
    hemska saker utan även bra saker.

  237. Det kanske kommer med goda nyheter
    och förändrar hur vi ser på världen-

  238. -och ger oss
    nya sätt att förstå världen.

  239. Tänk om vi gör som monstret säger,
    och nåt kommer och tar oss i natt?

  240. Vi vet inte om det blir bra
    eller dåligt, eller bara annorlunda-

  241. -men nåt kommer att ske,
    och det är det som är monstrets makt.

  242. Jag slutar här, när jag förhoppningsvis
    har öppnat upp nya horisonter. Tack.

  243. Översättning: Peeter S. Randsalu
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

UR Samtiden - Vår tids digitala monster

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Rysliga historier kommer inte enbart från gamla myter och legender, utan även från de mörkaste delarna av webben. Line Henriksen berättar om sin forskning kring nätspecifika spökhistorier, så kallat creepypasta. Vad händer när digitala skrönor börjar tas på allvar av en stor publik? Inspelat den 24 mars 2015. Arrangör: Linköpings universitet.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier
Ämnesord:
Deckare, Internet, Litteraturvetenskap, Skräck, Spökhistorier, Vandringssägner
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Vår tids digitala monster

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vår tids digitala monster

UR Samtiden - Vår tids digitala monster

Rysliga historier kommer inte enbart från gamla myter och legender, utan även från de mörkaste delarna av webben. Line Henriksen berättar om sin forskning kring nätspecifika spökhistorier, så kallat creepypasta. Vad händer när digitala skrönor börjar tas på allvar av en stor publik? Inspelat den 24 mars 2015. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning

Mer högskola & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Gestaltning och populärkultur

Introverta hjältar och twittrande litteratur

Matilda Torstensson Wulf, doktorand och litteraturvetare på Linköpings universitet, talar om hur teknik- och samhällsutveckling ställer nya krav på författares deltagande. Det gamla romantiska konstnärsidealet, det ensamma geniet, utmanas av ett nytt författarideal: den multimediala författaren, där utspel i olika typer av medier blir en del i den litterära verksamheten. Inspelat den 29 september 2015 på Linköpings universitet. Arrangör: Linköpings universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - historia

Lars Johan och Wendela, två tidningspionjärer

Lars Johan Hierta startade Aftonbladet år 1830 och startade därmed en ny epok i svensk presshistoria. 1841 anställde han Wendela Hebbe, den första kvinnliga skribenten med fast anställning