Titta

Rektorn - avskedet

Rektorn

Om Rektorn

Som rektor på Ronnaskolan i Södertälje lyckades Lina Axelsson förändra skolans dåliga rykte och få fler elever att nå gymnasiebehörighet. Här möter vi henne i tre program, från första dagen på Ronnaskolan till dagen hon väljer att lämna skolan för nya utmaningar. I en intervju berättar hon om framgångsfaktorer, motgångar och motivation.

Till första programmet

Rektorn - avskedetDela
  1. Jag sa att jag fått jobb på Ronna. De
    sa: "Ska du jobba på Ronnaskolan?"

  2. Alla gör lite som de vill
    för att försöka rädda situationen.

  3. -Adam. Du har lagt en stinkbomb.
    -På Gud, nej!

  4. Säg inte "på Gud, nej".

  5. Ni har inte råd att förstöra en enda
    timme eller att komma för sent.

  6. Någon gång måste man säga:
    "Vi gör fel. Det här ska vi ändra."

  7. Nu ska vi höja betygen. Nu ska vi bli
    ännu bättre. Visa hur duktiga ni är.

  8. Jag vill att Östermalmstanterna ska
    ringa för att ställa sina barn i kö-

  9. -och att jag måste säga "tyvärr".

  10. Hej.

  11. Vad lugnt det är nu.

  12. Hej, hej.

  13. Nu är det en termin kvar.
    Ge järnet nu. Lycka till!

  14. -Hur gick det med inlämningarna?
    -Dåligt.

  15. Varför då?

  16. -Du hade femton saker att göra klart.
    -Jag gjorde hälften.

  17. -Förra året gillade jag inte plugget.
    -Men nu gillar du att plugga.

  18. -Vad har hänt under julen?
    -Jag fattade att skolan snart slutar.

  19. Den varar inte för evigt.
    Ta hand om den.

  20. Titta på listan och gör klar den.
    Då visar du ju hur ambitiös du är.

  21. Lycka till nu. Ge järnet.

  22. -Fixade du alla betyg under våren?
    -Ja, men inte teknik.

  23. -Vi har en uppsamlingsvecka i vår.
    -Vad är det?

  24. Då kan man läsa de ämnen
    man vill höja betyget i, eller...

  25. -Jag vill höja i alla ämnen.
    -Vet du vad du vill söka till?

  26. Kanske ekonomi, juridik.
    Jag ska i alla fall bli jurist.

  27. Det är bra. Ge järnet.

  28. -Hej, Lina!
    -Hej, hej!

  29. Svenskan är klar. Titta på svenskan.

  30. Det är inte många röda kvar.

  31. -Hur många elever gäller det?
    -Är det totalt 66 blir det 61.

  32. På budgetmötet var jag på
    jättedåligt humör. Jag var irriterad.

  33. Vi har mindre pengar
    för det vi ska göra.

  34. Jag satt där och kände att vi styrs
    hit och dit. Då tappar man sugen.

  35. Välkomna in!

  36. Som ni hör är jag fortfarande sjuk.

  37. Jag hade feber i natt.
    Så jag tänker fatta mig ganska kort.

  38. Det är roligt att se att de mål vi
    satte första gången vi träffades...

  39. På fyra år skulle vi uppnå
    88 procents gymnasiebehörighet.

  40. Det stora lyftet kom i våras,
    då kom vi upp i 76 procent.

  41. Vi vill ju nå dit.
    Frågan är hur vi ska göra.

  42. När vi frågade årskurs 9
    såg det ut så här:

  43. 21 procent visste vi var jättesvåra.

  44. Det handlar om elever som har många
    luckor eller som är ganska nyanlända.

  45. Vad skulle krävas för att de
    skulle komma in på gymnasiet?

  46. Inte "vad kan vi göra?" Då säger alla
    "jag kanske kan ordna med läxhjälp".

  47. Man måste börja från andra hållet:
    Vad skulle krävas?

  48. Vi bad arbetslagsledarna skapa
    ett kluster som har de här eleverna-

  49. -under tre veckor. De undervisas
    bara i svenska, matte och engelska.

  50. Fem dagar i veckan med samma
    ämnen. Hur många av eleverna...

  51. -Tretton-fjorton elever?
    -Totalt fjorton.

  52. -Hur många fick godkänt?
    -I matte var det sju stycken.

  53. -Pär, vad händer under dagen?
    -Vi samlas om tjugo minuter.

  54. Jag tänkte gå igenom resultaten
    och förtydliga tanken med klustren.

  55. Arbetslagsledarna
    får fånga upp de nya.

  56. Härligt!

  57. -Det kändes ganska okej.
    -Du är så radikal och extrem.

  58. Nej då. Jag vill ha resultat.

  59. Åtgärderna ska vara i tre-fyra
    veckor, det är inte permanent.

  60. Men de gnällde ju hela hösten.
    Det var gråt...

  61. -Låt dem gråta. Det fungerar inte.
    -Nej. Men jag måste ta emot tårarna.

  62. Ja, men herregud! Om du
    hade haft småbarn hade du fått se.

  63. De vill inte borsta tänderna,
    pyjamasen ska inte på. Oj, oj, oj.

  64. Bara skinka, inget annat. Varsågod.

  65. Jag ska hjälpa alla. Tack så mycket.

  66. Isla! Vi går in. Var är de andra?

  67. Har ni nationella proven?

  68. Nej, vi har inte nationella prov.
    Vi har matte.

  69. Tio upphöjt till åtta delat
    med tio upphöjt till fyra. Ser ni?

  70. Den tar bort den. Den tar bort den.
    Den tar bort den.

  71. -Tio upphöjt till...?
    -Fyra.

  72. Bra, Cassandra.
    Tio upphöjt till fyra.

  73. Vad ska man göra med exponenterna?

  74. Inte gånger. Minus. Bra.

  75. Ornina! Här är jag. Fokus.

  76. Vi subtraherar.

  77. Vi ska fortsätta med det här.
    Ta det lugnt.

  78. Om ni kämpar hårt och tar
    den här intensivsatsningen på allvar-

  79. -kommer i tid på morgnarna
    och kommer varje dag-

  80. -så har ni en stor chans
    att fixa det nationella provet. Okej?

  81. -Den här blomman har fått ny kraft.
    -Ja, den mår bra.

  82. Mår den bra? I rummet utan fönster?

  83. -Ställ dem bara där.
    -Är det klart i biblioteket?

  84. -Det är klart.
    -Då går jag och tittar.

  85. Så. Då var det klart.

  86. Är det bättre ljud här nu? Ja.
    Det är i alla fall snyggare.

  87. Jag har lämnat kvar
    de flesta plattorna under också.

  88. Vi kan ha hela den delen för
    innebandy, och det här är bibliotek.

  89. Fem, sex, sju, åtta, nio.

  90. Nio gånger en, två, tre.

  91. Så många plattor har vi.

  92. Jag har ett elevmöte nu.

  93. Så. Du fick jättemycket beröm
    av Akkad som var här.

  94. Det är väldigt lugnt i elevhallen.
    Jag är jätteglad.

  95. Jag knuffar nästan på folk
    för att det ska hända något.

  96. I biblioteket, bunkern, har vi satt
    in nya ljudplattor och ny belysning.

  97. Där ska vi ha en liten innebandyplan
    på en mjuk matta.

  98. Niorna säger att det behövs ett rum
    där man kan sitta och plugga.

  99. Vissa åker till bibblan.
    Nu kanske de kan plugga på skolan.

  100. Det är svårt hemma
    om man bor trångt.

  101. -Kan man ha det bara för niorna?
    -Niorna som är bäst på att sköta sig?

  102. -Inte alltid.
    -Det här året, i alla fall.

  103. Ja, jag är jätteimponerad
    av er som grupp.

  104. Det värsta buset nu märkte vi inte
    ens förr. Och det smittar av sig.

  105. Förra veckan hade de matteprov:
    De tuffare sa: "Vad enkelt det var."

  106. Algebra. "Det var enkelt."

  107. Anna.

  108. Skaver, betyder det skrapa, gnida?

  109. -Ja, precis.
    -Att man skrapar?

  110. Om du får ett sår av en ny sko kallas
    det för skavsår där skon har skavt.

  111. Jaha.

  112. Kan du hjälpa mig
    med de här två orden också?

  113. Vidga...

  114. Är det något mer vi måste ta upp
    i dag? Det känns så lugnt.

  115. Är något med klustret nytt?
    Vilka har kört igång?

  116. -Sjuorna började förra veckan.
    -Den här veckan blir det tester.

  117. Sofie och jag ska se över
    vilka som behöver justeras.

  118. Bra. Då tar mötet bara en halvtimme.

  119. Sitter du och färgmarkerar?
    Gud, vad roligt.

  120. Hur mycket av min arbetstid tar det?

  121. Analysen vi gör på onsdag
    blir fantastisk.

  122. Sexton grundskolor ska jämföra
    alla betygsnivåer i alla ämnen.

  123. Hur lång tid tar det för mig
    att administrera skiten?

  124. De har gett oss den här mallen
    och då får vi ha den.

  125. Jag känner mig enormt omotiverad
    i det här. Vi är ju redan på banan.

  126. -Peter. Kan du inte röra till lite?
    -Nej, gör inte det. Låt det vara.

  127. Jag går. Jag har delegerat så mycket
    att jag knappt har något att göra.

  128. Förutom att stöka till på mitt bord.

  129. Det stod att det handlade om kärlek
    men det var något helt annat.

  130. Det kommer att stå så här:
    "Torka inte tårar utan handskar."

  131. Ni kommer att tro
    att det handlar om kärlek.

  132. Det låter svårt.

  133. Nej, den handlar om en kille
    som har aids.

  134. När han ligger på sängen och gråter
    tar sjuksystrarna på sig handskar.

  135. Den yngre torkade hans tårar
    men den äldre skällde ut henne.

  136. -Vi går.
    -Vart ska ni?

  137. -Ni lämnar mig ensam!
    -Tyvärr.

  138. -Har inte du lektion? Gå in.
    -Jag orkar inte.

  139. Jalla. Är det här?

  140. Han har också lektion här.

  141. Jag ska på rektorsträff på onsdag.
    Vi ska skapa kluster för alla skolor.

  142. Alla skolor jobbar som vi nu,
    det är jag jätteglad för.

  143. Den andra punken är att titta
    på hur det går. Niorna är på gång.

  144. -Hur ligger åttorna till nu?
    -Det är vecka två, det känns bra.

  145. Men det börjar bli tydligt
    hur långt efter de ligger.

  146. De når inte målen
    i något kärnämne alls.

  147. -Vi hoppas på resultat.
    -Vad bra.

  148. -I årskurs nio syns resultaten.
    -Oh ja.

  149. Många fixar matten. I svenskan
    ser jag en enorm utveckling.

  150. Jag hade tolv eller tretton elever
    i svenska förut. Nu är de bara sju.

  151. Och det går jättebra för dem.

  152. Vi utvärderade veckan i fredags.

  153. Flera elever skrev just att man
    stannar upp och får det förklarat.

  154. Vad bra.
    Då får alla gå vidare med sitt.

  155. Ja, vi går.

  156. Vad glad jag blir! Du har det
    i huvudet. Du har rätt ordföljd.

  157. Du vägrar läsa fel.
    Hörde du det själv?

  158. Du sa inte:
    "På min födelsedag jag fick..."

  159. Du sa: "...fick jag..."
    Du vet att det är så det ska vara.

  160. Ett tecken på språkutveckling.

  161. Finns det andra sätt
    att skriva meningen på? - Serge?

  162. "Fick jag en klocka
    på min födelsedag."

  163. -Vad sa vi förut?
    -Det är en fråga.

  164. Betydelsen förändras.

  165. Här är någon säker på att han eller
    hon har fått en klocka i present.

  166. Under de här fem veckorna ska
    det hända något i er språkutveckling.

  167. Vad är vi ute efter? Varför
    går vi intensivsatsningen i svenska?

  168. -Varför är ni här?
    -För att få extra svenska.

  169. Och för att kunna snacka bra
    och säga meningar rätt.

  170. Du sa "snacka". Det är ett ord.
    Finns det något annat ord för snacka?

  171. -Prata.
    -Du kunde det själv.

  172. Varför använde du det inte? Det
    handlar om att lära sig många ord.

  173. När man möter ett nytt språk
    blir det som ett tomt rum.

  174. Man fyller rummet med många ord,
    då kan man bilda meningar.

  175. Meningarna får bli tokiga i början.
    Det kan man rätta till.

  176. Bara man har orden.

  177. -Känns det som att ni lär er?
    -Ja.

  178. Man ska vara bättre på svenska.
    Man känner att det är jätteroligt-

  179. -att snacka...prata svenska
    hela dagen.

  180. -Ska du hem, Lina?
    -Ja, min dotter är sjuk.

  181. Vi fick ett förslag på rektorsmötet
    på hur vi kan få ut mer mötestid.

  182. Man lägger ut mer tid är normalt
    och tar ut halvdagar ibland.

  183. Jag tänkte att vi skulle titta
    på förslaget bara. Sedan...

  184. -Har någon gjort det?
    -Ja, i Sollentuna.

  185. -Men inte här?
    -En räckte upp handen och frågade:

  186. "Är det här något man ska eller bör?"
    Den blicken och den tonen...

  187. Så vi ska titta på det.

  188. Nu ska jag möta al-Jazeera.
    Gud, vad stressad jag är.

  189. Välkomna!

  190. -Du talar inte svenska?
    -Nej.

  191. Då tar vi det på engelska.

  192. -Använd softfilter, jag är över 40.
    -Jaha.

  193. Nej, jag skojar bara.

  194. -Hur funkar det här på Ronnaskolan?
    -Vi har två lärare i klassrummen.

  195. Ibland måste vi använda lärarna på ett
    annat sätt. Vi försöker vara flexibla.

  196. Vissa lärare får ett nytt schema
    var sjätte vecka-

  197. -för att eleverna
    ska kunna nå kunskapsmålen.

  198. -Det var bra.
    -Jag försöker fatta mig kort.

  199. Vi har det vi behöver.

  200. -Ni har ju gjort stora framsteg.
    -Hur länge har du jobbat här?

  201. -I drygt två och ett halvt år.
    -Stannar alla på en och samma skola?

  202. Vissa rektorer stannar för gott
    och vissa går vidare efter några år.

  203. Det är ett tufft jobb,
    man bränner lätt ut sig.

  204. Då behöver man nya utmaningar.

  205. Titta.

  206. Tvåorna.

  207. "Love rektorn. Du är bäst."

  208. "Tack att du tar kort på oss."

  209. Tv var ju där.

  210. -Vad ville al-Jazeera?
    -De gör samma sak som alla andra.

  211. En kopia av tysk tv och BBC World.
    Det är inte så fantasifullt.

  212. Några oneliners och lite bilder på
    barn som leker. Sedan var de nöjda.

  213. Det är den fjärde intervjun jag gör.
    Den fjärde på två veckor.

  214. De har även ringt från...
    Jag har sökt ett jobb.

  215. Så jag ska på en andra intervju
    i nästa vecka.

  216. Man får se vad de tycker.

  217. I måndags fick jag veta
    att jag har fått ett nytt jobb.

  218. Nej. Vad ska du göra?

  219. Verksamhetschef
    för grundskolan i Nyköping.

  220. Jag har känt att det har varit
    fruktansvärt påfrestande uppåt.

  221. Det har varit dålig ton. Det gnälls
    på småsaker, långa att göra-listor.

  222. -Så i julas valde jag att söka.
    -Fan!

  223. -Synd, tycker jag. Vad vet skolan?
    -Ingenting. Jag berättar på tisdag.

  224. Jag har en plan du ska få lyssna på.
    Sedan gör du som du vill.

  225. Vi kommer att behöva en TF
    fram till september ungefär.

  226. -Pär?
    -Ja.

  227. Pär och Peter vet.
    Jag känner mig trygg.

  228. Jag känner så mycket kärlek
    till mina elever och personalen.

  229. Jag tycker så mycket om dem.

  230. Under intervjuerna har jag
    känt det som att jag sviker dem.

  231. -Alla lärare blir glada.
    -Gud, vad gott.

  232. Tack för att du inte glömde.

  233. Tacka inte mig
    utan Lena i expeditionen.

  234. -Hur ska vi...
    -Jag har bett all personal komma hit.

  235. -Hur är det med dig?
    -Bra, tack.

  236. När du finns här mår jag bra.

  237. De dagar jag är på semester
    mår du väl också ganska bra?

  238. -Nej, då mår jag dåligt.
    -Nej!

  239. -Jag längtade efter dig, jag lovar.
    -Gumman...

  240. Du ger mig kraft.

  241. Trots att jag är så sjuk ger du
    mig kraft. Tack så hemskt mycket.

  242. Tänd några lampor. - Hej! Välkomna.

  243. Nu kör vi.

  244. Välkomna!

  245. Det är ju fettisdag i dag.
    Så det finns semlor på borden.

  246. Vi har extramöte. Det handlar inte
    om biljetter till onsdagens match.

  247. Det handlar om en jättejobbig sak.

  248. Jag ska börja
    med att tala om vad det är.

  249. Det är så att jag
    har fått en ny tjänst.

  250. Den är i Nyköpings kommun.

  251. Jag ska bli verksamhetschef
    för årskurs sju till nio.

  252. Jag kommer att sluta den 24 april.

  253. Vi ska försöka göra det bästa av det.

  254. Pär, som jag känner
    enormt förtroende för, blir TF.

  255. Sedan får vi se
    hur rekryteringsprocessen går.

  256. Ja...

  257. Hur känns det? Tystnad.

  258. Rena skakar på huvudet.

  259. -Känns det okej?
    -Nej. Nej.

  260. Jag kommer att sakna er.
    Jag har haft en jättebra tid.

  261. Och ännu är det inte över.
    Vi hinner göra omorganisationer.

  262. Jag brukar tänka att man ska gå dit
    tankarna går. Och jag tänker politik.

  263. Jag tänker strukturer i kommunen.
    Så det är dit jag borde gå.

  264. Fast män tänker visst på sex
    nitton gånger i timmen.

  265. Så man kanske inte alltid
    ska gå dit man tänker.

  266. Nu blir Ole generad.

  267. Han kände sig lite fångad.

  268. -Vad trist.
    -Det handlar om utveckling.

  269. Men Therese.
    Jag har inte slutat ännu.

  270. Vad tråkigt.
    För dig också, du gråter. Men...

  271. Det är tråkigt.
    Men du har alltid siktat framåt.

  272. -Nu siktar du framåt igen.
    -Och vi har åstadkommit mycket.

  273. Det är det som känns tråkigt.
    Processen syns ju.

  274. Vi ser resultatet. Man känner att vi
    är på rätt väg. Så det är synd.

  275. Men lycka till! Jag är glad för
    din skull. Det är det enda positiva.

  276. Nu när man ska sluta-

  277. -känner jag att det är många faktorer
    som spelar in när man söker jobb.

  278. Titta på statistiken för rektorer,
    till exempel. Hur mår rektorerna nu?

  279. Det är inte jubel i busken.

  280. Man ska ha det ena och det andra
    i sista minuten-

  281. -skära i tjänster och sedan tro
    att folk tycker det är kul att jobba.

  282. Nej. Så blir det inte.

  283. Låter jag bitter?

  284. Man la in en löneökning i mallen
    på 1,8 procent. Det landade på 3.

  285. När vi redan har satt lönerna
    kommer man på att de ska höjas.

  286. Så då ska vi få ur oss 1,2 procent
    till. Det är nästan en miljon.

  287. Jag frågade Lotta Renberg: "Har ni
    ett lyckligt ledarskap i Södertälje?"

  288. "Är det en glädjens kommun
    med framåtanda och vi-känsla?"

  289. "Eller är det bittra chefer?"
    Det handlar om helheten.

  290. Ibland känner jag:
    "Det här var inte bra."

  291. Framför allt när alla ska försöka
    komma in i tvålärarsystem.

  292. Grattis, Pär.

  293. Det blir en tuff utmaning.

  294. -Hej, hej!
    -Hej, hej.

  295. Går det bra för dig? Snygg frilla.

  296. -Vad skrattar ni åt?
    -"Snygg frilla."

  297. Det hade han ju.

  298. Hoppas jag har din hjärna
    när jag blir stor.

  299. Du kan gå hur långt som helst.
    Jag kan inte multiplikationstabellen.

  300. -Inte jag heller!
    -Och jag kan inte stava.

  301. -Jag kan stava.
    -Inte jag.

  302. Det handlar inte om hur lätt
    man har det i skolan, utan om vilja.

  303. Det är bara att köra.
    Vad vill du bli? Om hjärtat får tala.

  304. -Tandläkare.
    -Men det går inte!

  305. -Jag tycker inte om att...
    -Det handlar inte om det.

  306. När jag gick i skolan fick jag som
    inte var så duktig läsa allmän matte.

  307. Jag fick inte läsa särskild matte.
    Men jag tänkte: "Jag ska visa dem."

  308. Jag läste allmän matte
    men sedan valde jag naturprogrammet.

  309. Där fick jag högsta betyg i matte.
    Så man kan förändra.

  310. Det handlar om vad du vill. Om du
    bestämmer dig kommer du att lyckas.

  311. -Jag får ont i huvudet av tal.
    -Det där låter som en flykt.

  312. Vill du bli tandläkare ska du tänka:
    "Kan andra så kan jag."

  313. Och så måste du förstås jobba.
    Ingen får något gratis.

  314. Ni måste tro på er själva. Elever
    på andra skolor är inte smartare.

  315. -Jo!
    -Ni kan språk, ni har erfarenheter.

  316. Det är skitbra.
    Det måste ni ta tillvara.

  317. Andra är inte smartare än ni.
    Ni är skitsmarta. Så är det.

  318. -Så säger du bara.
    -Nej. Jag trodde att jag var dummare.

  319. Sedan bevisade jag motsatsen
    och förstod att vill man så kan man.

  320. -Nej.
    -Jo. En dag kommer du att tänka:

  321. "Hon hade rätt." Ju snabbare
    du inser det desto bättre.

  322. Hänger ni med?
    Ska vi spetsa till det lite?

  323. Vilken summa är mest sannolik
    när jag kastar två tärningar?

  324. -Sex och sex.
    -Nej, vilken summa.

  325. -Nej, nej. Sex.
    -Summan sex?

  326. Vilka blir sex?
    Tre plus tre blir sex.

  327. -Finns det någon högre sannolikhet?
    -Sju.

  328. Sju. Jättebra.
    - Hur mycket blir det, Issa?

  329. -Sex stycken.
    -Sex av...?

  330. -36.
    -36 möjliga utfall. Bra, Issa!

  331. -Samuel?
    -Ta en svårare fråga.

  332. Antingen två plus tre
    eller två plus fyra.

  333. Bra jobbat, tjejer.

  334. -Hur går det?
    -Jo, tack. Bra.

  335. -Hörde du om nationella proven?
    -Fantastiskt.

  336. -Jag kanske ska stanna.
    -Du kanske ångrar dig.

  337. Allt har sin tid.
    Vi borde ge eleverna resultaten.

  338. -Vet de inget?
    -Nej, vi informerar i dag.

  339. Sätt er och läs nu.

  340. -Hej! Ska du berätta för eleverna nu?
    -Jag ska berätta för en nu.

  341. -Hur tror du det har gått?
    -Dåligt.

  342. Varför tror du det har gått dåligt?

  343. Läsförståelsen tror jag gick bra.

  344. Vet du vad, Danhar?
    Du har klarat dig.

  345. Gud, vad roligt.

  346. Du har tagit till dig allt jag
    har sagt. Det syns på din text.

  347. Förra terminen skrev du en berättelse
    och jag sa till dig-

  348. -att du har mycket att säga.

  349. Problemet var att du inte
    förstod svenskans grammatik.

  350. Tempus, bestämd och obestämd form,
    ordföljd, meningsbyggnad helt enkelt.

  351. Men nu ligger du på E-nivå
    vad gäller grammatiken.

  352. -Så du är godkänd.
    -Hur länge har du varit i Sverige?

  353. -I tre år.
    -Nästan tre år, va?

  354. -Inte fullt tre år.
    -Inte många klarar den resan.

  355. -Du är en jättesmart kille.
    -Nu kan du vara lugn.

  356. -Jag vill att du fortsätter kämpa.
    -Det ska jag.

  357. Du ska fortsätta
    att träna på att läsa och skriva.

  358. Men särskilt det muntliga.
    Arbeta med häftet jag gav dig.

  359. Lyssna varje dag hemma
    och jobba med häftet. Okej?

  360. Gå ut, ta det lugnt
    och ropa in Fahid.

  361. -Ta det lugnt. Andas.
    -Fahid.

  362. -Nervös? Är du nervös?
    -Nej. Inte alls.

  363. Jag kan säga så här:
    På skrivdelen fick du D.

  364. -D? Jag visste det.
    -Grattis! Gud, vad roligt.

  365. -Hur gick läsdelen, tror du?
    -Säg.

  366. -Du fick E.
    -På riktigt?

  367. -Du fick 30 poäng, 24 var godkänt.
    -Hur mycket krävdes för D?

  368. -32 eller 33, tror jag.
    -Bara två poäng?

  369. För 1,5 år sedan
    satt vi med din pappa.

  370. Det var ett dystert samtal.
    Minns du? Vi gick igenom alla betyg.

  371. Vi undrade vad det här skulle bli.
    Men du visade verkligen vad du ville.

  372. -Vilket program tänker du söka?
    -Jag tror jag tar mekaniker.

  373. -Jätteroligt. Grattis!
    -Jag är jättestolt.

  374. Pappa?

  375. Jag fick godkänt på svenskan.

  376. Jag klarade det.

  377. Två poäng till
    så hade jag fått väl godkänd.

  378. Tack.

  379. Okej, hej då.

  380. -Vänta. - Mamma?
    -Ja?

  381. Jag ska berätta så du får jubla.

  382. -Jag fick godkänt.
    -Va?

  383. Jag fick godkänt.

  384. Vi säger så.

  385. Hej då, hej då.

  386. -Lina, varför ska du sluta?
    -Jag har fått nytt jobb.

  387. -När ska du sluta, då?
    -Ska du sluta?

  388. Om några månader.
    Jag har fått ett nytt jobb.

  389. -Innan du går, smaka mitt bröd.
    -Har du bakat det själv?

  390. Ja. Du var jättebra här.
    Jag menar allvar.

  391. -Jag har jobbat här i snart tre år.
    -Tre år?

  392. Det känns inte så märkligt.

  393. -Tiden går.
    -Tycker du om skolan?

  394. Den är jättebra. Och ni är jättebra.
    Ni är jätteduktiga.

  395. Satsa på det ni vill.
    För ni kan bli precis vad ni vill.

  396. I dag får vi politikerbesök.
    Ha det bra! Hej då!

  397. -Hej, Lina!
    -Hej.

  398. Hej. Hej, Magdalena.
    Jättekul att se dig.

  399. Hej! Hej!

  400. Lina. Hej. Oj, vad många ni är.

  401. Jag bjöd in elevrådet
    och några lärare till 10.40.

  402. Så ni får en halvtimme
    med årskurs två.

  403. Hej! Vi har besök.

  404. De tar en snabbfika,
    sedan ska de i väg till årskurs två.

  405. Här sitter 2B och jobbar.
    Just nu skriver de berättelser.

  406. -Går det bra? Sköter ni er?
    -Ja.

  407. -Här har jag skrivit mitt namn.
    -Ja.

  408. -Brukar ni få skriva?
    -Ja.

  409. Du gillar att skriva?
    Du har skrivit mycket.

  410. Vad är bra med att skriva?

  411. Man lär sig bokstäver
    och att skriva bättre.

  412. Banan. Först kunde jag inte
    skriva det. Men hon sa ba-nan.

  413. Då skrev jag och sedan
    har jag skrivit varje dag hemma.

  414. Jag har tränat på det varje dag.

  415. -Så jag har tränat.
    -Det är bra att träna.

  416. -Hej!
    -Hej. Välkomna tillbaka.

  417. -Här sitter elevrådet.
    -Hej!

  418. -Victor.
    -Magdalena.

  419. -Går ni i nian?
    -Ja.

  420. Vad ska ni göra i höst?
    Har ni redan sökt?

  421. -Ja, vi har sökt.
    -Vi ska gå i Rönninge.

  422. Vi byter kommun.

  423. -Det är en skola som passar oss.
    -Det verkar som en bra skola.

  424. -Finns inte linjen här?
    -Jo, men skolan passar oss bättre.

  425. Den är lugn.
    Vi är mer studiemotiverade.

  426. -Vart ska du?
    -Tumbagymnasiet. Det är bra.

  427. -Enligt vad jag har hört.
    -Tumba är lite som Ronna.

  428. Den har dåligt rykte
    eftersom det är väldigt många...

  429. -Den är väldigt stor.
    -Ja.

  430. Det är inte så många som är helt...
    Det är många invandrare där.

  431. Därför har den fått dåligt rykte.

  432. Det är det vi pratade om tidigare.

  433. Bara för att där finns invandrare
    får den dåligt rykte.

  434. Ni faller in i den gruppen.
    - Inte du, du heter ju Jakobsson.

  435. Jag avskyr myten att många invandrare
    gör en skola dålig.

  436. Det är tråkigt för elever
    som har gått här tidigare-

  437. -när negativa förväntningar utifrån
    påverkar elevernas tro på sig själva.

  438. Vi har jobbat hårt med att ni ska
    känna att vi väntar oss något stort.

  439. -Ni har stor kompetens.
    -Vad har ni för planer sedan?

  440. -Jurist.
    -Du vill bli jurist.

  441. -Jag vill bli journalist.
    -Du kan ta hans jobb sedan.

  442. -Jättekul att träffas.
    -Detsamma.

  443. Tack så mycket.

  444. Hittar ni ut? Tack! Hej då!

  445. Hej.

  446. Läs på.

  447. 25 kronor på en loppis, Easy Stitch.

  448. Nu ska vi se. Titta.

  449. Titta! Det här är en symaskin.
    Håll i, tryck inte på någon knapp.

  450. -Är vi bäst för det här jobbet?
    -Vi har i alla fall bäst betalt.

  451. Ja, gud. När jag visade
    den här för Lottie på fackmötet-

  452. -sa hon att den inte fungerade.
    Men det ska vi nog bli två om.

  453. Titta, vad rakt.
    Jag ska på arbetsmiljöutbildning.

  454. -Man blir tom efter politikermöten.
    -Då passar det ju bra.

  455. Jag tar fram symaskinen
    så sträcker du.

  456. Så. - Hej, vi ska köra Easy Stitch.
    Titta, det är en symaskin. Nu.

  457. -Det fungerar.
    -Det trodde jag aldrig.

  458. Detta är symbolen
    för det moderna ledarskapet.

  459. -Vad är det där?
    -Det är en symaskin.

  460. -Man tar problemen i egna händer.
    -Det visar också hur man prioriterar.

  461. Det här lärde jag mig på syslöjden
    för 25 år sedan.

  462. Nej, nej...

  463. -Hej.
    -Vi kommer att sakna dig.

  464. Vad ni är gulliga. Jag kommer
    att sakna er jättemycket.

  465. -Jag blir ledsen av att tänka på det.
    -Varsågod.

  466. -Jag kommer att sakna din macka.
    -Sköt om dig nu. Hej!

  467. -God morgon.
    -God morgon.

  468. -God morgon!
    -I dag är den stora flyttdagen.

  469. -Jag ska städa på mitt rum i dag.
    -Ja, just det.

  470. Vi måste ju börja.

  471. Här är ett dokument
    som visar den här skolans utveckling.

  472. Här är rektor Lina
    och två biträdande rektorer.

  473. Här är vår arbetsfördelning.

  474. Rektor Lina ansvarade
    för pedagogik, organisation, ekonomi-

  475. -anställningar, tjänstefördelning,
    schemaläggning, fritidsverksamhet-

  476. -rektorsträffar, grundskola,
    modersmålsenheten, arbetsmiljö-

  477. -föräldrastyrelsen,
    att möta elevrådet-

  478. -leda personal
    och likabehandlingsgruppen.

  479. De andra hade fem punkter var.
    Vad har hänt under de här åren, Pär?

  480. Det kan du reflektera över nu.

  481. -För tre år sedan...
    -Hur många punkter har du i dag?

  482. Jag höjer moralen lite. Nej...

  483. Det här gjorde vi den 3 augusti 2011.

  484. -Reflekterade du över det?
    -Nej. Jag vill...

  485. Det handlade mest om att ha kontroll.

  486. Det handlade kanske även om misstro.
    Jag vet inte.

  487. -Som ny vill man ha fingrarna i allt.
    -Minns du hur du tänkte då?

  488. -Eller kändes det bara naturligt?
    -Ja.

  489. Jag trodde rektorer skulle göra så.
    Man briserade lite som en bomb.

  490. Jag kände att det var krigskänsla
    på alla ledningsgruppsmöten.

  491. Här är alla problem: Gardiner,
    hål i asfalten, tidsbrist. Lös det.

  492. Vi pratade inte alls om hur många
    i åttan som når målen i engelska.

  493. Vi ställde den frågan i november
    och folk blev förvånade.

  494. -Vilken kursändring.
    -Och därför är jag så glad.

  495. Att ha gått från frustration
    och motstånd till att känna kärlek.

  496. Och uppskattning och tillit.
    En jätterolig resa.

  497. Nu ska jag fortsätta städa.

  498. Den här skiten...

  499. Jag går ned till...
    Jag ska titta i biblioteket också.

  500. -Hej, Lina!
    -Hej.

  501. Jag har några presenter till er.
    Hur går det i biblioteket nu?

  502. Det är klart.

  503. -Det är Ivar som har satt upp den.
    -Titta!

  504. Så fint!

  505. -Har...
    -Vi har ställt in några klubbor.

  506. -Känns det här bra att spela på?
    -Vi kan ju testa.

  507. Du och jag ska inte spela, Fredrik.

  508. -Du blir så ledsen när du förlorar.
    -Jag? Nej...

  509. Här kan man sitta.
    Hur mjuk är mattan?

  510. Den är ganska hård.

  511. Titta!

  512. Hej då! Trevlig helg!

  513. Safaa, Anwar?

  514. Så.

  515. Jag minns inte när jag levde
    under sådan här press senast.

  516. Minus 1,5 nästan.

  517. -På medium?
    -På medium.

  518. Gå på large. Då har vi minus 3.

  519. Hur ser det ut på small?

  520. -Small? Då är det 86 plus.
    -Då har inte jag lärare.

  521. Det här är inget alternativ.
    Då skrotar vi allt som har varit bra.

  522. Antingen tar vi fler nyanlända,
    ett tillskott eller något annat.

  523. Hade vi inte haft
    den här löneökningen-

  524. -som vi plötsligt
    fick ta från budgeten...

  525. -Någon sorts uppräkning för lönen.
    -Det får vi inte.

  526. Tack. - Något måste det bli.
    Då är det small vi ska ha.

  527. Nu tar vi nyanlända. Om vi
    får 40 nyanlända så är vi i hamn.

  528. På medium kan vi faktiskt
    ta bort en kurator till.

  529. -Det är nog där vi landar.
    -Ja.

  530. Om vi märker att det trillar in
    många nyanlända, då utökar vi.

  531. Både låg, mellan och hög.

  532. Eller "vi". Då är jag redan borta.

  533. -Det blir stora förändringar.
    -Tror du?

  534. Det beror ju på vem som kommer in.
    Men ändå... Liksom...

  535. Tar man den här skolan vill man
    göra något. Då har man ambitioner.

  536. Bara det finns vilja och tilltro
    till eleverna. Det är det viktiga.

  537. Man vänder ut och in på sig själv.
    Det är därför jag är så trött.

  538. Bara första året,
    all den kalabaliken.

  539. Facket skulle stämma mig,
    bataljer om det ena och det andra.

  540. Det gräts i korridorer.
    Slagsmål bland elever.

  541. Föräldrar som skrek ut sin ångest
    vid bordet.

  542. Sedan kom nästa pärs. När man fick
    ordning nedåt så blåste det uppåt.

  543. Man bara... Så jag är så glad.

  544. Det låter jättefult men jag är glad
    över att lämna rektorsrollen.

  545. Om fem dagar kommer jag
    kanske aldrig vara rektor igen.

  546. Det här jobbet måste man brinna för.
    Annars blir det bara slitsamt.

  547. Då kliver plikten in. Man bara gör.

  548. Frågan är om det är värt det.
    Jag lägger ingen värdering i det.

  549. Men jag ska ju vara...så.

  550. Det är sådan jag är. Jag kommer
    aldrig att kunna släppa det.

  551. Det kan bli hämmande.
    Och stressande.

  552. Känns det just nu
    som att du inte är så intresserad?

  553. Jag åker bara rullbana. Jag brinner
    för det, jag älskar det här stället.

  554. Men jag vet inte om det är värt det.
    Tidsmässigt. Alltså i...

  555. Kommer jag att bli utbränd?

  556. Det är det jag är rädd för.

  557. Vad har du för alternativ? Man
    måste ju ha ett mål med det man gör.

  558. Vadå? Mitt mål är att bli rektor.
    Men inte redan nu.

  559. Jag hade inte tänkt det nu,
    utan om ett år.

  560. Skynda er. Vi stänger nu.

  561. Carolin. Nu går vi. Hej då!

  562. -Har jag tagit din plats?
    -Jag sätter mig här.

  563. Det här är en jobbig dag för mig.

  564. Jag kommer att sakna
    dina galna upptåg här på Ronnaskolan.

  565. Ännu mer kommer jag att sakna
    dina tankar och kreativa lösningar.

  566. Ditt försvar för alla elevers
    rätt till en bra skola.

  567. Du förväntar dig att alla elever,
    oavsett bakgrund, ska kunna nå målen.

  568. Så tack, Lina.
    Du kommer att bli enormt saknad.

  569. Jag vill helt kort avsluta
    med den här. Det är en roller.

  570. Det är för att du, framför allt
    under det senaste året, har sagt:

  571. "Pär. Du målar med små penslar.
    Jag använder de stora."

  572. Jag vill att du
    tar med den här till Nyköping-

  573. -och rollar hela skolkommunen
    med dina tankar och idéer.

  574. -Tack!
    -Tack så mycket.

  575. Jag kommer att sakna er så mycket.
    När jag började här...

  576. Så här är det med kärlek.

  577. Jag vill inte ens prata om
    alla barnen, då blir jag så ledsen.

  578. De är fantastiska.
    Vuxna är lite annorlunda.

  579. När jag började kändes det som att vi
    måste få saker att hända. Man pushar.

  580. Man försöker med allt
    och pekar med hela handen.

  581. Men så upptäckte jag att det ni har
    gett mig är tilltro till läraryrket.

  582. Om ni bara visste hur duktiga ni är.
    Ni är engagerade och jag är så stolt-

  583. -över att ha fått vara här med er
    och upptäcka det. Jag vill tacka er.

  584. Jag tycker så mycket om er allihop.
    Tack.

  585. Gud, vad det här är jobbigt.

  586. Gud, jag vill verkligen inte gå nu.

  587. -Lycka till, Lina!
    -Detsamma.

  588. -Lycka till med ditt nya jobb.
    -Tack.

  589. -Du ska inte gråta. Du ska kämpa.
    -Självklart. - Hej då!

  590. -Lycka till. Ni är så duktiga.
    -Jag vill krama henne.

  591. -Tack för att du inte bara går.
    -Tack. - Hej då! Lycka till.

  592. Ha det bra nu.
    - Hej då! Vad fina ni är.

  593. -Du också.
    -Ha det bra. Hej då!

  594. A i engelska! B i geografi!

  595. Hej då!

  596. All lycka till!

  597. Du har klarat dig.

  598. Jag vill önska er all lycka till.
    Ni är helt underbara.

  599. Ni kommer
    att lyckas jättebra på gymnasiet.

  600. Översättning: Elisabeth Enström
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Rektorn - avskedet

Avsnitt 2 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi möter Rektor Lina Axelsson, som har lyckats med det ingen trodde var möjligt. Hon har skapat arbetsro för lärare och elever på Ronnaskolan och det syns i betygen. Nu har en stor del av eleverna resultat som ger dem behörighet till gymnasiet. Lina Axelsson är ändå inte nöjd, hon vill nå riksgenomsnittet. Men som rektor är det svårt att få arbetsro, hela tiden kommer nya direktiv från kommunledningen. Hur länge orkar en rektor med höga ambitioner?

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Lärarroll och ledarskap
Ämnesord:
Rektorer, Skolan, Skolledare, Skolpersonal, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Rektorn

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRektorn - att ändra en skola

Rektorn - att ändra en skola

Avsnitt 1 av 3

Vi följer rektorn Lina Axelsson under hennes första år på Ronnaskolan i Södertälje. Hon tänker göra skolan lika framgångsrik som skolorna i Danderyd och Sollentuna. Och hon vill att föräldrar från Östermalm ska vilja ställa sina barn i kö till Ronnaskolan. Utgångsläget är att endast hälften av eleverna som slutar nian har behörighet till gymnasiet. Hur fort går det att ändra en skolas dåliga rykte och hur mycket bättre kan eleverna prestera?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRektorn - avskedet

Rektorn - avskedet

Avsnitt 2 av 3

Vi möter Rektor Lina Axelsson, som har lyckats med det ingen trodde var möjligt. Hon har skapat arbetsro för lärare och elever på Ronnaskolan och det syns i betygen. Nu har en stor del av eleverna resultat som ger dem behörighet till gymnasiet. Lina Axelsson är ändå inte nöjd, hon vill nå riksgenomsnittet. Men som rektor är det svårt att få arbetsro, hela tiden kommer nya direktiv från kommunledningen. Hur länge orkar en rektor med höga ambitioner?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRektorn - studio

Rektorn - studio

Avsnitt 3 av 3

Rektor Lina Axelsson har vänt utvecklingen på Ronnaskolan i Södertälje från dåliga resultat till att allt fler elever tar sig vidare till gymnasiet. I en intervju med Isabella Grybe berättar hon om framgångsfaktorer, motgångar och motivation.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Estetikens kraft

Tema: estetik och lärande. I skolan har de estetiska ämnena samma självständiga roll som andra ämnen. Men de stöder också annat lärande och tränar barnen i betydelsefulla framtidskompetenser som kreativitet, analysförmåga, skapande, förmåga att förstå, tolka, uttrycka och kommunicera. Lärlabbet besöker Hortlaxskolan i Piteå där eleverna i årskurs 7-9 fördjupar sig i både manuella och digitala tekniker med bildläraren Stefan Holmgren. Till skillnad från på många andra håll har man också kvar kurser i fritt skapande. Bild är kommunikation, och målet med lärprocessen är att väcka elevernas fantasi och kreativa potential.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Förbjud läroböcker

Vad skulle hända med undervisningen om man förbjöd lärare att använda läroböcker? Enligt teknikpedagogerna Niklas Jarl och Charlotta Hallman skulle det tvinga pedagogerna att tänka till och utveckla egna sätt att lära.De menar att läroböcker fragmenterar ämnena och undervisningen och misslyckas med att koppla det som berörs till elevernas vardag. Istället vill de se att fler lärare börjar arbeta tematiskt i klassrummen, med konkreta exempel som får eleverna att uppleva och förstå snarare än att memorera fakta.