Titta

Artityd

Artityd

Om Artityd

I nära och nyfikna porträtt får du följa med samtida konstnärer i deras vardag och under deras konstnärliga arbete. Det blir en aktuell och angelägen resa genom dagens samhälle när konstnärerna undersöker sin samtid. Konstens visuella gestaltning väcker tankar om skapande och kommunikation. Möt en dynamisk konstscen som överraskar, utmanar och inspirerar!

Till första programmet

Artityd : En resa med Saadia HussainMaterialDela
  1. Helt ärligt
    hörde jag mycket "vad fa...".

  2. Jag hörde de första ljuden.

  3. Och det gällde ju på nåt sätt...

  4. När man gör nåt sånt får man
    vara beredd på reaktionerna-

  5. -men också vara beredd på
    att vilja berätta.

  6. Ja, vi måste...dela det i mitten
    och blanda två nyanser-

  7. -och lägga dem på de här större ytorna
    och vänta tills de torkar.

  8. Det kan bli riktigt bra.

  9. Vi blandar och ser.

  10. Vi behöver
    plastskedar och plastmuggar-

  11. -så att vi kan skapa en palett.

  12. Under processens gång
    får vi se hur det blir.

  13. Idéerna kommer under tiden.

  14. Vi är några konstnärer
    som jobbar med "Oh My Home"-

  15. -och vi tittar på hem som ett fenomen-

  16. -och folk som söker eller lämnar ett
    hem, som flyktingar eller hemlösa.

  17. Det är så olika svårigheter-

  18. -med det positiva,
    det gemensamma, det konfliktfyllda.

  19. Så vi är på
    en konstexpedition här just nu-

  20. -för att få variation i
    hur hem kan se ut.

  21. Vi har sett en stor fantastisk kyrka
    som är nybyggd-

  22. -men också en äldre kyrka
    som var byggd i en grotta.

  23. Och vi har sett naturen här.

  24. Och nu är vi i de här grottorna
    och tittar i olika...

  25. ...och träder in, kan man säga.

  26. Vi kan skapa en annan symbol...

  27. ...eller bara en känsla
    för vad hemmet är.

  28. Vi bor i Taranto, i den gamla stan-

  29. -och där finns
    jättemånga övergivna byggnader.

  30. I morgon ska vi i vår grupp måla-

  31. -en byggnad med en igenmurad dörr.

  32. Det är ett sätt att öppna upp
    det hemmet, tänker vi-

  33. -och skapa
    ett fönster in genom att måla.

  34. Nu skapar jag väldigt stora verk.

  35. Och förut... Det kunde vara när barnen
    var små att jag hittade tiden-

  36. -och då blev verken mindre, så att jag
    kunde hantera dem på skrivbordet.

  37. Det är ju kopplat till tiden
    och förändringarna, så klart.

  38. Också politiskt - det är en reaktion på
    vad som händer i samhället.

  39. Nej men...

  40. Att det hände barn, i en skola,
    det var obegripligt.

  41. Jag blev så ledsen...

  42. Man känner sig maktlös och arg...

  43. ...över ondskan,
    och man begriper inte det.

  44. Och då var jag där, så jag skapade
    ett event av att tända ett ljus.

  45. Vad kan jag göra?

  46. Det är bara en symbolisk handling,
    men jag kan inte vara tyst.

  47. Jag råkade...
    Vi satt där i konsthuset-

  48. -och så fick vi wifi.
    Och jag råkade bara se nån bild-

  49. -och den bara etsades fast.

  50. En Facebook-feed
    från det här attentatet.

  51. Och jag kollapsade känslomässigt.

  52. Jag tappade hoppet.

  53. Det var inte bara
    för att det var Pakistan.

  54. Sommaren innan var det Gaza.

  55. Jag tror att det är nånting
    när jag ser barn och våld och krig.

  56. Att vara mamma...
    Vi kan alla förstå det.

  57. Men att det var i en skola,
    och att inte kunna få vara trygg.

  58. Utifrån min egen identitet
    säger många "hemland".

  59. Och hem
    kan vara där jag känner mig hemma.

  60. Den här lägenheten är en plats
    där jag vilar mig. Den är mitt hem.

  61. Men också med människor,
    med dofter, med platser-

  62. -med saker som triggar hemkänslan,
    från barndomen.

  63. Det har varit
    ett beslut mycket mer med hjärtat-

  64. -än med ett praktiskt tänk,
    "hur ska det här gå"?

  65. Det har varit lusten och viljan
    som har drivit en fram.

  66. Jag har känt...

  67. ...att bli konstnär
    blev nånting som jag känner...

  68. Jag är femte barnet, yngst av alla, och
    fick erfarenhet av de andra-

  69. -men jag hade ganska bra betyg, så det
    här var ingen flykt från studier-

  70. -att jag inte orkade plugga, utan
    jag måste välja saker jag trivs med.

  71. Så det var väldigt enkelt.
    Risk tror jag inte jag tänkte på.

  72. Det var som att vi stängdes in
    i en studio och skulle skapa ihop.

  73. Det lyckades vi med.
    Vi har kommit...

  74. Jag är jättenöjd med processen.

  75. Sen är det otroligt kallt här.

  76. När man jobbar med det här
    måste man vrida på det-

  77. -och ta reda på
    vad kassarna verkligen symboliserar.

  78. Det är en offentlig plats.
    Det är inget som sker i ett galleri.

  79. Ingen kommer på nån "vernissage",
    utan de ser det av en slump.

  80. Ett, två, tre, fyra!

  81. Kom igen, tjejer!

  82. Vissa kanske blir arga
    och tar bort det.

  83. Vi måste tänka på personer i rullstol
    och folk med småbarn.

  84. Man uppmuntrar dem snarare än
    tvingar dem att gå en viss väg.

  85. Man måste inte alltid be om tillåtelse.
    Gör det bara!

  86. Jag vill inte hindra nån, men jag
    vill inte att de inte ska märka det.

  87. Det är vi överens om.

  88. Vi vill inte hindra nån.

  89. Det här ska äga rum i maj i Haninge.
    Hemma.

  90. Det här är ju Folkets hus,
    och jag tänkte väldigt mycket-

  91. -att jag vill göra konst för folket.

  92. Det är en utsmyckning
    jag fick i uppdrag att göra-

  93. -att skapa ett smycke, verkligen.

  94. Jag jobbar mycket med
    att estetiken ska vara lockande-

  95. -och locka in
    att folk börjar röra sig mot väggen.

  96. Sen ska man upptäcka fler saker-

  97. -och kunna göra sina egna tolkningar,
    utifrån det man själv ser.

  98. Den handlar ju om...

  99. ...om dels den här platsen
    och möten...

  100. ...men också om våra resor,
    om ursprung...

  101. ...om flykt, om framtid...

  102. ...om livet, men också
    väldigt mycket identitet och Sverige.

  103. Det har jag försökt väva ihop
    till ett slags mönster.

  104. Så den är positiv,
    men också frågande.

  105. Innehållet lämnar jag till publiken.

  106. Vi kan även spreja.

  107. -Vill du spreja?
    -Hon behöver hjälp.

  108. Det enklaste sättet är
    att du tejpar runt och målar i.

  109. Jag jobbar med barn och unga
    på Mångkulturellt centrum.

  110. Jag jobbar som konstpedagog.

  111. Där brukar jag leda olika projekt,
    där jag vill...

  112. ...inspirera barn och unga med
    vad man kan göra inom konst.

  113. Och just det tillfället
    jobbade vi på plakat-

  114. -som en yta för att uttrycka sin röst-

  115. -och prata om
    vad man vill kämpa för och bekämpa.

  116. Det var en grupp tjejer, faktiskt.
    United Sisters, heter de.

  117. De var både
    från Sverige och Frankrike.

  118. De använde konst som ett verktyg
    för att prata om samhället.

  119. Du gör så här.

  120. -Jättebra.
    -Jag får se, Sonia.

  121. Om inte estetiska ämnen
    finns som en naturlig del i skolan-

  122. -så blir det en klassfråga, där bara
    priviligierade får vara kreativa.

  123. Det blir väldigt problematiskt
    för ett samhälle...

  124. ...där konst och kultur egentligen...

  125. ...bildar oss och hjälper oss att bilda
    våra uppfattningar om varandra.

  126. Och om inte det finns
    flera berättelser i samhället-

  127. -så blir det väldigt trist
    och ensidigt för konstens skull-

  128. -men också för att många inte upptäcker
    att fältet är till för dem.

  129. Det har jag gett mig själv
    som uppdrag i förorten-

  130. -att inspirera
    genom att vara konstnär själv.

  131. -Är du nöjd?
    -Den är grym som den är.

  132. Kom!

  133. "She does it from her heart."
    Förstår du?

  134. Det är inte bara ett jobb,
    utan hon gör det med sin själ.

  135. Hon är så duktig. Och hon jobbar hårt.
    Det ser jag varje dag.

  136. Då åker vi.

  137. -Hur känns det?
    -Coolt.

  138. -Det känns inte som vi ska åka.
    -Det känns jättekonstigt.

  139. Det känns så här: "Ska vi åka?"

  140. Vi har pratat om det så länge,
    och nu gör vi det.

  141. Och ni har ju inte varit där
    på jättelänge.

  142. Nu åker vi.

  143. Jag var tjugo
    när jag åkte tillbaka till Pakistan-

  144. -och gick en konsthögskola där.

  145. Det var ett ganska modigt beslut.

  146. Tyckte jag.

  147. Det öppnade upp många dörrar,
    men också här uppe, om vem jag är.

  148. Det var viktigt att ha med mig
    den erfarenheten tillbaka.

  149. Hade jag inte gjort det
    skulle jag kanske ha-

  150. -en utopisk idé om vad
    det här moderlandet handlar om.

  151. Men en verklig historia och erfarenhet-

  152. -gör att man har tillgång till det.

  153. Det känns lite nostalgiskt
    att vara här.

  154. Det här är grafikverkstaden
    som jag jobbade ganska mycket i.

  155. Mycket är sig likt, men mycket har
    förändrats. Det känns jättekonstigt.

  156. Men kul. Jag blir glad.

  157. Det här var min hörna.

  158. Här var jag...och jobbade.

  159. Det är nåt visst med det här kaoset.

  160. Ljuden, lukten...

  161. ...av föroreningar och kaos.
    Det är hemma.

  162. Det ekar otroligt fint inne i tunneln.

  163. Hon ville höra det.

  164. Okej...

  165. Responsen... Det var oundvikligt.
    Vi stod ju mitt på torget-

  166. -så vi var i vägen för folk
    på väg till och från jobbet.

  167. Vissa blev väldigt nyfikna
    och ställde frågor-

  168. -medan andra blev irriterade.
    Och lite så var ju meningen också.

  169. Att bryta
    den här urbana, cleana miljön-

  170. -precis som det är med hemlösa,
    att de rubbar.

  171. Väskorna är det många flyktingar
    som använt som resväskor.

  172. Det är inte vilken väska som helst. De
    som vet... Flera började gråta.

  173. En kvinna kunde inte mycket svenska
    men förstod precis vad det var.

  174. Vi kramades och hon grät,
    för det blev så känsligt.

  175. För nån är det bara
    en förvaringsväska för vinterplagg-

  176. -men för nån annan
    är det en hel resa och ett helt liv.

  177. Vi valde inte Haninge, utan
    Haninge blev en plats där alla...

  178. Just det projektet
    har med tio olika konstprojekt-

  179. -och Haninge var en stad,
    och kommunen var med på-

  180. -att på nåt sätt vara en plattform.

  181. Och vi ville vara mitt på torget-

  182. -oundvikliga, så att ämnet
    skulle kunna lyftas fram.

  183. Min pappa
    hade just suttit fem år i fängelse.

  184. Och jag hade bara upplevt
    besöken i fängelset.

  185. Det blev ju normalt för mig.

  186. Vi blev stoppade
    första gången när vi skulle ut.

  187. Min pappa hade redan kommit ut,
    och vi skulle åka efteråt.

  188. Min mamma hade sålt våra ägodelar,
    och vi hade packat.

  189. Men vi blev stoppade - för det
    var militärkupp - på flygplatsen.

  190. Jag kom ihåg den dagen mer
    än själva flyktdagen.

  191. Men jag minns
    mötet med Sverige väldigt starkt.

  192. Jag var sju, och vi var fem syskon
    och min mamma.

  193. Nästa gång vi skulle åka, jag kommer
    ihåg min mamma och vad hon gjorde.

  194. Min pappa var ganska politiskt aktiv-

  195. -och försökte mobilisera partiet
    i exil mot militärkuppen-

  196. -vilket gjorde att det spreds
    i nyheterna och så där.

  197. Det är därför vi blev stoppade.
    Det skulle vara nån reaktion på det.

  198. Mamma åkte runt till generalerna
    med oss fem barn.

  199. Hon förklarade
    att pappa hade för mycket tid.

  200. "Vi är en stor familj. Om vi åker dit
    kommer inte han att ha tid."

  201. Hon var riktigt smart.
    Jag minns hur hon försökte lösa det.

  202. De här tankarna är inte
    främmande för mig. "Tänk om..."

  203. Hur har det format mig?

  204. Vilka frågor krigar jag med
    dagligen? Rasism och allt annat.

  205. Så det finns olika kamper
    kopplade till förflyttningarna.

  206. Pakistan är moderlandet och Sverige mitt
    hemland. Jag känner mig hemma.

  207. Men precis som i alla hem
    finns det konflikter. Man krigar.

  208. Översättning: Markus Svensson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

En resa med Saadia Hussain

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Saadia arbetar i konstnärskollektivet Corners där man ställer sig frågan vad ett hem är. Frågan tar oss till Pakistan, Egypten, Storbritannien, Sverige och Italien. Vi får även veta mer om Saadias bakgrund när hon tar oss med till konstskolan i Pakistan där hon studerade som yngre. Vi möter en hårt arbetande konstnär, som har föresatt sig att nå ut med konsten och inspirera till skapande.

Ämnen:
Bild
Ämnesord:
Hussain, Saadia, 1973-, Konst, Konsthistoria, Konstnärer
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Artityd

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Elitakrobaten

Avsnitt 1 av 8

Performanceartisten Catti Brandelius blev känd för sitt alter ego Miss Universum. Nu vill hon bli den bästa 44-åriga elitakrobaten i Bredäng. Elitakrobaten är nämligen hennes nya konstverk och alter ego. I processen utforskar Catti gränser inom både konsten och sig själv.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Sirous Namazi: 12.30

Avsnitt 2 av 8

När konstnären Sirous Namazi var sju år slogs hans barndomshem i spillror av en organiserad mobb i Iran. Klockslaget 12.30 är minuten innan mobben stormade in i huset. I verket 12.30 återskapar han delar av hemmet med hjälp av fyra bleknade fotografier av förödelsen och familjemedlemmarnas olika minnesbilder. Under ett halvår har filmaren Åsa Ekman följt Sirous Namazi inför en utställning på Galleri Nordenhake i Berlin.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Lisa och Matti

Avsnitt 3 av 8

Konstnärsparet Lisa Jonasson och Matti Kallioinen delar ateljé I Hökarängen. Här skapar Lisa detaljrika och uttrycksfulla collage samtidigt som Matti gör installationer med stora uppblåsbara figurer och musik. Samtidigt som arbetsytor, idéer och vardagsliv är tätt sammanflätade, förbereder paret varsin separat utställning.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Maria Friberg

Avsnitt 4 av 8

Maria Friberg är fotokonstnär. Hon målar med människor och ting och räds inte till synes omöjliga arrangemang för att få exakt den bild hon vill ha. Maria har kallats feminist och har slagit igenom internationellt med sina bilder av vilsna och kostymklädda män vars makt på något sätt har tagits ifrån dem. Driver Maria en feministisk agenda?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

En film om Dotse och Emmilou

Avsnitt 5 av 8

Dotse och Emmilou är två konstnärer som har förts samman tack vare deras brinnande intresse för graffiti. Vi följer dem i deras vardag och i kampen att få utöva sin konst. Emma Simu (Emmilou) har länge kämpat för den omdiskuterade Märstaväggen och rätten att få uttrycka sig. För henne är graffiti lika mycket konst som andra konstarter. Jonatan Salomonsson (Dotse) är en ung multikonstnär som plockade upp sprayburken redan i elvaårsåldern. Han kämpar med att hinna med skolan parallellt med sin stora passion, graffitin.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Victor Marx

Avsnitt 6 av 8

Victor Marx är konstnär, arkitekt, aktivist och en av drivkrafterna bakom kulturhuset Cyklopen. Hans konst och gatukonst är politisk och han ifrågasätter myndigheter och svensk lagstiftning. Vem har rätt att påverka och utveckla samhället och vilken och vems kulturyttring som ska få ta plats i det offentliga rummet? Tillsammmans med andra konstnärer och aktivister påbörjar Victor byggen av flera nya konstprojekt kopplade till boende och rättigheter, miljön och klassamhället.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

En resa med Saadia Hussain

Avsnitt 7 av 8

Saadia arbetar i konstnärskollektivet Corners där man ställer sig frågan vad ett hem är. Frågan tar oss till Pakistan, Egypten, Storbritannien, Sverige och Italien. Vi får även veta mer om Saadias bakgrund när hon tar oss med till konstskolan i Pakistan där hon studerade som yngre. Vi möter en hårt arbetande konstnär, som har föresatt sig att nå ut med konsten och inspirera till skapande.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Kultivator - Middag med kor

Avsnitt 8 av 8

Konstnärs- och jordbrukskollektivet Kultivator bjuder in till en middag med kor. I tio år har Malin, Mathieu och Henric tillsammans med flera andra konstnärer och jordbrukare arbetat med konst för att skapa en bättre värld. Djurskötsel, konstmöten och undervisning bryts av med resor till storstäder. Genom konsten vill de visa att människan är en del av ett kretslopp. Deras konst är politisk och närmar sig aktivism, både inom och utanför konstvärlden.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Orka plugga

Att skriva bildanalys

Här får du lära dig vad du ska tänka på när du gör en bildanalys. Vi går igenom begreppen denotation, konnotation och syfte och ger tips på hur du kan tänka kring dem för att göra en bra analys.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Artityd

Victor Marx

Victor Marx är konstnär, arkitekt, aktivist och en av drivkrafterna bakom kulturhuset Cyklopen. Hans konst och gatukonst är politisk och han ifrågasätter myndigheter och svensk lagstiftning. Vem har rätt att påverka och utveckla samhället och vilken och vems kulturyttring som ska få ta plats i det offentliga rummet? Tillsammmans med andra konstnärer och aktivister påbörjar Victor byggen av flera nya konstprojekt kopplade till boende och rättigheter, miljön och klassamhället.

Fråga oss