Titta

Artityd

Artityd

Om Artityd

I nära och nyfikna porträtt får du följa med samtida konstnärer i deras vardag och under deras konstnärliga arbete. Det blir en aktuell och angelägen resa genom dagens samhälle när konstnärerna undersöker sin samtid. Konstens visuella gestaltning väcker tankar om skapande och kommunikation. Möt en dynamisk konstscen som överraskar, utmanar och inspirerar!

Till första programmet

Artityd : Sirous Namazi: 12.30MaterialDela
  1. Va? De är svarvade.
    Det finns ingenting prefab.

  2. "I'm not worthy."
    Det är så jävla bra! Fy fan...

  3. Så jävla snygg.

  4. Jag har alltid undrat
    vad man upplever-

  5. -när man tar sig in
    hemma hos nån med våld.

  6. Det skedde väldigt snabbt. Vi åker
    i väg med bilen och så kommer de.

  7. Jag har alltid undrat
    vad de såg när de kom in.

  8. "12.30" är ett klockslag.
    Det är precis tiden-

  9. -när vi får reda på det och lämnar
    hemmet. Minuten innan de kommer in.

  10. Det skedde väldigt snabbt.

  11. Vi åker i väg med bilen,
    och så kommer de.

  12. Det här skildrar det här momentet.
    Ordningen före kaos.

  13. Så här...

  14. Det var mönster på den.

  15. Om du kan minnas dem
    vore det bra om du kan rita dem.

  16. Det var som... I Iran...

  17. Jag tror att det var paisleymönster.

  18. Okej...

  19. -Ljuskronan såg ut ungefär så här.
    -Okej...

  20. Men huset gav inga ljud ifrån sig,
    typ "klonkljud"? Till exempel...

  21. -Det var inga såna ljud?
    -Nej.

  22. Min familj tillhör religionen bahá'í. Vi
    är inte accepterade i Iran.

  23. Då attackerades bahá'íernas hem
    av nån form av mobb-

  24. -i flera olika städer samtidigt.

  25. Jag har väldigt få minnesbilder.
    Jag minns bara gården.

  26. Men själva händelsen minns jag tydligt,
    men inget av hemmet.

  27. Nån dag senare
    åkte vi dit med militäreskort.

  28. Då såg vi vad som hade hänt.
    Det låg från liksom...

  29. Ja, våra prylar låg på gatan.
    Tv:n där och kläder där.

  30. Det är en första lite större animation.
    Filmer som jag testar med.

  31. Det finns ett behov av
    att återställa objekten...som de var-

  32. -men samtidigt med den laddningen att
    de kommer aldrig att bli som de var.

  33. Det här är vi allihop.
    Ungefär vid den tiden.

  34. -Är det du som är yngst?
    -Ja, det här är jag.

  35. Det här är min syster,
    och det här är Mitra.

  36. Nästa omgång ska jag försöka
    återställa...eller göra kylskåp-

  37. -och...den här garderoben.
    Det blir ett...

  38. -I garderoben hade vi nästan allt.
    -Allting var...

  39. Alla fotoalbum. Allt vi hade var där.

  40. Här är det just nu som en ritning.

  41. Det är efter beskrivningar
    från Mitra, bland annat.

  42. Här går man in i
    nån form av minnesvärld, liksom.

  43. Under filmens gång ska allting
    förvandlas till minnesbilderna.

  44. Det här är min systers minnesbild av den
    här takkronan.

  45. Sen kan han limma fast den på...

  46. -Vi kanske ska ta bort den här.
    -Ja, den hade jag missat.

  47. -Den är så liten. De ser jättebra ut.
    -Och de andra som jag har...

  48. De ser fina ut. Det här är utskriftens,
    men det ser ut som...

  49. -Som trä.
    -Jättefint. Och sen lämnar jag...

  50. Jag kan komma senare,
    för nu måste jag...

  51. Vi är där om en, vad ska man säga, tio
    minuter, en kvart.

  52. Vi sitter i bilen nu och kör mot dig.

  53. Tjena! Goddagens.
    De ska sätta lite ljud.

  54. -Kaffe?
    -Gärna.

  55. Den senaste som jag skickade i går, vid
    tolvtiden. Du har inte...?

  56. -Jo.
    -För den ska vara mer högupplöst.

  57. -Den ser lite finare ut... Samma sak?
    -Du ska få se hur det ser ut.

  58. -Det är bara mesh på. Mjölk?
    -Ja tack, gärna.

  59. Det var ju konstigt.

  60. När det kommer till det där
    blir det ett helvetesjobb.

  61. Jesus, det kommer att bli mycket
    datajobb! Den här skickade du senast.

  62. -Om du tittar i Meshmixer.
    -Jag slänger in dem i Meshmixer.

  63. Där kör jag "inspector",
    och så hittar den fel.

  64. -Den här skickade du senast.
    -Den är torrare och på nåt sätt...

  65. -Den ser väl bra ut.
    -Den ser jättebra ut.

  66. Den är högupplöst.
    Se! Jag klarade det till slut.

  67. Jag ville bara göra
    nånting för familjen.

  68. Ju längre man kommer bort från det
    minns man mindre.

  69. Det var läge
    att dokumentera det på nåt sätt.

  70. Sen har det växt.
    Pang, så har det gått åt olika håll.

  71. Lämna gärna ett meddelande
    efter tonen.

  72. Hej, det är jag igen.
    Färgen på handtagen är rätt.

  73. Men vi måste använda mer av...

  74. Vi måste slipa dem lite
    på undersidan.

  75. -Vad gör du?
    -Jag ska ha ett verk här.

  76. -Offentlig utsmyckning till skolan.
    -Vad är det för verk?

  77. En skulptur som ska sättas fast
    på fasaden. Hoppas ni gillar den.

  78. -Ja...
    -Annars får ni skicka hatmejl.

  79. -Vad heter du, då?
    -Det säger jag inte.

  80. -Så här runt hörnet.
    -Du vill att det är så högt upp.

  81. -Jag tror att det blir bäst så.
    -Okej.

  82. Man bygger upp nåt med detta först, och
    sen klibbar man fast...

  83. -Eller vad tror du?
    -Konstruktionen först.

  84. Sen kan man hoppa på...

  85. Videon är från -96 och jag berättar
    roliga historier på persiska.

  86. Det är skämt efter skämt
    utan undertext.

  87. Så poängen kommer
    och ingenting händer.

  88. För att kunna förstå poängen
    måste man vara insatt i den kulturen.

  89. Det är rätt dåliga skämt.
    Det är så dåligt att man garvar.

  90. När jag kom till Sverige ville jag lära
    mig språket och bli en del av...

  91. När mina kompisar på stan
    pratade persiska-

  92. -så ville inte jag prata persiska.

  93. Det är verkligen en sån här tvångs...
    Eller vad heter det?

  94. Att jag gör videon.
    Det kunde aldrig ske-

  95. -när jag precis hade flytt.
    Då blir det, liksom...

  96. Och så gjorde jag det
    för att på nåt sätt bearbeta det.

  97. Så handlar det också om
    sökande efter nåt slags identitet.

  98. -Hej!
    -Hej!

  99. Det finns lite att måla, för de...

  100. De hade liksom misslyckats med
    lackeringen av en grej.

  101. -Okej.
    -Vi ses senare. Hej då.

  102. Det är väl där, va?

  103. -Hej, jag skulle vilja ha silverfärg.
    -Vattenbaserad, eller?

  104. Akryl, kan vi ta. Precis.

  105. Första boken som jag gick
    och köpte själv var Goyas etsningar.

  106. De var fantastiska. Det var lite det som
    startade det hela.

  107. Vad kan jag ha varit? Nio, tio?

  108. Då pågick
    kriget mellan Iran och Irak.

  109. Så det fanns mycket i dem
    som man kände igen.

  110. Jag hade själv varit med och sett hur
    det var. Dagligen var det nånting-

  111. -på tv eller nånting. Så det var bilder
    som man identifierade sig med.

  112. Oj, oj, oj!

  113. Om du tittar under här,
    så är det inte lackat hela vägen in.

  114. Det borde inte vara
    så svårt att fatta.

  115. Jag hade samma problem med listen, så
    man såg kanten.

  116. Det där är inte ens...
    Det där är bara slarv.

  117. Men vi ordnar det på nåt sätt.

  118. Jag var tretton år
    när vi lämnade Iran.

  119. En bildlärare uppmuntrade mig
    när jag skulle välja linje.

  120. Jag sökte bildlinjen,
    sen rullade det på.

  121. Sen var det förberedande.
    Då gick jag där i två år.

  122. Det bara byggdes på. Konsthögskolan.

  123. -Hur har det gått sen sist?
    -Det blir så himla minimalt.

  124. Det borde hända nåt mer. Samtidigt har
    jag tänkt det som nån vattenyta.

  125. De här är rummet runtomkring. Det blir
    flytande och de blir strikta.

  126. Och här flyter rummet plötsligt ut.

  127. Jag är mer för att reducera dem
    ännu mer. Jag vet inte vad du säger.

  128. Man skulle skippa det och bara låta dem
    ha kontakt med marken.

  129. -De är fantastiskt fina, du.
    -Tack.

  130. De går emot
    allt vad de står för litegrann-

  131. -på ett fint sätt, tycker jag.
    Just det där sladdriga i dem...

  132. Det lät lite metalliskt också.

  133. Jag vet inte om den är lite för kraftig.
    Nån som rycker i dörren.

  134. -Där.
    -Jag sätter det här nånstans.

  135. -Mycket bättre.
    -Bra. Då sparar vi det.

  136. Åh, fy fan...! Jävlar.

  137. Shit, alltså! Så jävla fint.

  138. Så jävla bra. Så jävla likt.

  139. -Va?
    -Det här är ju bara...

  140. Från scratch. Inte en bit... De är
    svarvade. Det finns ingenting prefab.

  141. "I'm not worthy."
    Det är så jävla bra. Fy fan.

  142. Så jävla snygg.

  143. Det här är handgjort. Svarvat.
    Helt galet, alltså.

  144. Tar du den? Oj...

  145. Jag saknar ord.
    Packningen är djävulusisk.

  146. -Det här är tungt.
    -Otroligt vacker konstruktion!

  147. Jag tänkte att man kanske kunde
    låta konstruktionen vara synlig.

  148. Blir inte det bra?
    I stället för att dölja den.

  149. Man ser konstruktionen här och så ser
    man konstruktionen i filmen också.

  150. Det är så vackert gjort.
    Det är jättefint.

  151. -Var går det bäst att lyfta den?
    -Jag vet inte.

  152. Vänta, vänta... Ett, två...tre.

  153. Ett, två, tre.

  154. Ett, två, tre.

  155. -Så.
    -Ett, två, tre.

  156. Ett, två, tre.

  157. Vi hade tv:n där. Den stod inuti,
    och så öppnade vi och tittade på VM.

  158. I...vardagsrummet...

  159. Jag minns att vi tittade in i skåpet.

  160. -Förlåt. Förlåt!
    -Ingen fara.

  161. Det ska se ut
    som om jag gör allt här.

  162. -Vill du ha en öl?
    -Det var det jag tänkte också.

  163. Öppna och ta en.

  164. Oj, vad fan är det här nu, då?

  165. Det ser ut som nåt efter blå jeans.
    Blå jeans!

  166. Titta där bara.
    Claudia, kan du se sambandet?

  167. Har du varit där också, Claudia?

  168. Ja, jag lyfte benet ända upp hit.
    Ser du, här uppe?

  169. Nej, det går inte bort.

  170. Den här har varit en...

  171. Klipp bort det ur filmen.

  172. Det finns
    ett avstånd mellan objekten.

  173. Det föreslår nåt slags rum, liksom.

  174. Det existerar inte,
    utan tomrummet mellan objekten-

  175. -blir en viktig del av verket.

  176. Sen har jag valt att visa dem musealt.
    De står på podier.

  177. Nåt slags
    arkeologisk utgrävningsgrej.

  178. Dramat ligger i att en kran
    är så underdimensionerad-

  179. -för den kommer från så olika minnen.

  180. Den är inte riktigt färdig än, men
    färdig "enough" för utställningen.

  181. Älskling? Hej, kärleken.
    Var det roligt på valborg?

  182. -Var det en stor eld?
    -Ja.

  183. Och jag vann ett gosedjur,
    en kudde och en tärning.

  184. -Jag får titta när jag kommer hem.
    -Hon frågade om du var på jobbet.

  185. Jag är på jobbet, kan man säga.

  186. -Vad fint!
    -Kolla här.

  187. -Kommer du ihåg det här?
    -Ja.

  188. Ja. Vad fint!

  189. -Hej då, älsklingar. Vi hörs sen.
    -Hej då!

  190. Översättning: Helena Lindén
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Sirous Namazi: 12.30

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

När konstnären Sirous Namazi var sju år slogs hans barndomshem i spillror av en organiserad mobb i Iran. Klockslaget 12.30 är minuten innan mobben stormade in i huset. I verket 12.30 återskapar han delar av hemmet med hjälp av fyra bleknade fotografier av förödelsen och familjemedlemmarnas olika minnesbilder. Under ett halvår har filmaren Åsa Ekman följt Sirous Namazi inför en utställning på Galleri Nordenhake i Berlin.

Ämnen:
Bild
Ämnesord:
Konst, Konsthistoria, Konstnärer, Namazi, Sirous,1970-
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Artityd

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Elitakrobaten

Avsnitt 1 av 8

Performanceartisten Catti Brandelius blev känd för sitt alter ego Miss Universum. Nu vill hon bli den bästa 44-åriga elitakrobaten i Bredäng. Elitakrobaten är nämligen hennes nya konstverk och alter ego. I processen utforskar Catti gränser inom både konsten och sig själv.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Sirous Namazi: 12.30

Avsnitt 2 av 8

När konstnären Sirous Namazi var sju år slogs hans barndomshem i spillror av en organiserad mobb i Iran. Klockslaget 12.30 är minuten innan mobben stormade in i huset. I verket 12.30 återskapar han delar av hemmet med hjälp av fyra bleknade fotografier av förödelsen och familjemedlemmarnas olika minnesbilder. Under ett halvår har filmaren Åsa Ekman följt Sirous Namazi inför en utställning på Galleri Nordenhake i Berlin.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Lisa och Matti

Avsnitt 3 av 8

Konstnärsparet Lisa Jonasson och Matti Kallioinen delar ateljé I Hökarängen. Här skapar Lisa detaljrika och uttrycksfulla collage samtidigt som Matti gör installationer med stora uppblåsbara figurer och musik. Samtidigt som arbetsytor, idéer och vardagsliv är tätt sammanflätade, förbereder paret varsin separat utställning.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Maria Friberg

Avsnitt 4 av 8

Maria Friberg är fotokonstnär. Hon målar med människor och ting och räds inte till synes omöjliga arrangemang för att få exakt den bild hon vill ha. Maria har kallats feminist och har slagit igenom internationellt med sina bilder av vilsna och kostymklädda män vars makt på något sätt har tagits ifrån dem. Driver Maria en feministisk agenda?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

En film om Dotse och Emmilou

Avsnitt 5 av 8

Dotse och Emmilou är två konstnärer som har förts samman tack vare deras brinnande intresse för graffiti. Vi följer dem i deras vardag och i kampen att få utöva sin konst. Emma Simu (Emmilou) har länge kämpat för den omdiskuterade Märstaväggen och rätten att få uttrycka sig. För henne är graffiti lika mycket konst som andra konstarter. Jonatan Salomonsson (Dotse) är en ung multikonstnär som plockade upp sprayburken redan i elvaårsåldern. Han kämpar med att hinna med skolan parallellt med sin stora passion, graffitin.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Victor Marx

Avsnitt 6 av 8

Victor Marx är konstnär, arkitekt, aktivist och en av drivkrafterna bakom kulturhuset Cyklopen. Hans konst och gatukonst är politisk och han ifrågasätter myndigheter och svensk lagstiftning. Vem har rätt att påverka och utveckla samhället och vilken och vems kulturyttring som ska få ta plats i det offentliga rummet? Tillsammmans med andra konstnärer och aktivister påbörjar Victor byggen av flera nya konstprojekt kopplade till boende och rättigheter, miljön och klassamhället.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

En resa med Saadia Hussain

Avsnitt 7 av 8

Saadia arbetar i konstnärskollektivet Corners där man ställer sig frågan vad ett hem är. Frågan tar oss till Pakistan, Egypten, Storbritannien, Sverige och Italien. Vi får även veta mer om Saadias bakgrund när hon tar oss med till konstskolan i Pakistan där hon studerade som yngre. Vi möter en hårt arbetande konstnär, som har föresatt sig att nå ut med konsten och inspirera till skapande.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArtityd

Kultivator - Middag med kor

Avsnitt 8 av 8

Konstnärs- och jordbrukskollektivet Kultivator bjuder in till en middag med kor. I tio år har Malin, Mathieu och Henric tillsammans med flera andra konstnärer och jordbrukare arbetat med konst för att skapa en bättre värld. Djurskötsel, konstmöten och undervisning bryts av med resor till storstäder. Genom konsten vill de visa att människan är en del av ett kretslopp. Deras konst är politisk och närmar sig aktivism, både inom och utanför konstvärlden.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Artityd ateljén

Måleri

Vi träffar konstnärerna Carl Hammoud och Sigrid Sandström som har helt olika uttryck inom måleri. De går till sina ateljéer varje dag, men närmar sig sina verk på helt olika sätt. Hur vet de vad de ska göra, och varför väljer de så olika sätt att arbeta på?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Artityd

En film om Dotse och Emmilou

Dotse och Emmilou är två konstnärer som har förts samman tack vare deras brinnande intresse för graffiti. Vi följer dem i deras vardag och i kampen att få utöva sin konst. Emma Simu (Emmilou) har länge kämpat för den omdiskuterade Märstaväggen och rätten att få uttrycka sig. För henne är graffiti lika mycket konst som andra konstarter. Jonatan Salomonsson (Dotse) är en ung multikonstnär som plockade upp sprayburken redan i elvaårsåldern. Han kämpar med att hinna med skolan parallellt med sin stora passion, graffitin.

Fråga oss