Titta

Makt hos mig

Makt hos mig

Om Makt hos mig

All offentlig makt utgår från folket. Men politikerna i riksdagen uppfattas ofta som långt borta och svåra att nå. Vad händer om åtta unga människor får bjuda hem varsin makthavare och bestämma allting under ett helt dygn? Åtta svenska politiker lämnar riksdagshuset för helt nya miljöer och möten. Gemensamt för de unga är att de vill göra sin röst hörd, och politikerna har kommit för att lyssna. Programledare: Ison Glasgow.

Till första programmet

Makt hos mig : Segal och Mattias KarlssonDela
  1. Makt hos mig
    Har jag makten hos mig?

  2. Makten hos mig

  3. Jag vill, jag kan, jag lovar
    Jag kan, jag lovar

  4. Drömmar så höga att ingen kan röra
    Mäktiga och stora, ingen kan förstöra

  5. In med det nya, ut med det gamla

  6. Jag vill, jag kan, jag lovar
    Jag kan, jag lovar

  7. Riksdagspolitikerna uppfattas ofta som
    långt borta och svåra att nå.

  8. Så vad händer om en politiker flyttar
    hem till dig och du får bestämma?

  9. Åtta svenska politiker flyttar hem till
    åtta svenska ungdomar.

  10. Välkomna till "Makt hos mig".
    I dag med Segal från Angered-

  11. -som har gjort
    ett mycket speciellt val.

  12. Jag befinner mig i Göteborgs Angered
    och ska träffa Segal.

  13. Hon brukar låna den här lokalen
    till sina aktiviteter.

  14. Där är Segal. "Let's go!" Nu kör vi.

  15. My god! Ison! Vad gör du här?

  16. Jag stänger av musiken.

  17. -What the... Vad gör du här?
    -Jag är här för din skull.

  18. -Har du stått här och dansat länge?
    -Alltså ett bra tag nu.

  19. -Hur kom du hit?
    -Andas. Vi landar. Jag tog flyget.

  20. "Ison in my hood!"

  21. Du ville träffa en politiker som var
    långt ifrån dig och det du upplevt.

  22. -Är det nåt du fortfarande känner?
    -Ja.

  23. Hade jag fått en socialdemokrat hade vi
    nickat åt samma saker. Hållit med.

  24. Men jag vill ha det motsatta.
    Vad skiljer oss åt och vad vill du?

  25. Det blir lärorikt
    även om upplevelsen är negativ.

  26. Jag hoppas kunna få nåt som tillför nåt
    i mitt liv, som stärker mig.

  27. Du får besök av Mattias Karlsson,
    Sverigedemokraternas gruppledare.

  28. Nu är vi
    Sveriges tredje största parti.

  29. Sverigedemokraterna kommer arbeta för
    att försöka fälla varje regering-

  30. -och varje budgetproposition
    som stöder ökad invandring.

  31. Man borde minska invandringen
    till samma nivå som våra grannländer.

  32. -Ge mig första responsen.
    -Det är bara typ okej.

  33. Det är det jag frågade efter.
    Jag satte mig in i det-

  34. -och det tar en stund att smälta.
    Nu ska jag träffa honom. "Exciting!"

  35. Du hade kunnat lära dig lika mycket från
    en miljöpartist eller moderat.

  36. Men jag vill komma förbi rädslan
    för att träffa en sverigedemokrat.

  37. Jag vill gärna kunna vara lugn
    inför det.

  38. Jag vill veta vad det innebär att träffa
    en Sverigedemokrat. Vet du?

  39. -Jag vet vad det innebär.
    -Har du träffat en?

  40. Förmodligen har jag det
    utan att ha vetat om det.

  41. Nu har jag chansen att få veta vem det
    är. Vi ska inte skrika på varann.

  42. Jag vill äta bullar med honom.
    Ja, med en sverigedemokrat.

  43. Det är inget fel på det.
    Äta bullar med Fridolin. Visst, kul.

  44. Men hur kan det bli
    att äta bullar med Mattias?

  45. Jag ska få sverigedemokraten
    Mattias Karlsson hem till mig.

  46. Jag har börjat landa i
    att det verkligen händer.

  47. Kommer han tycka om och acceptera
    mig som jag är?

  48. Som jag är villig att acceptera honom.
    De tankarna snurrar runt nu.

  49. -Hej! Hur mår du?
    -Bra.

  50. Hej, hej! All makt åt Segal.

  51. Jag började i ett ungdomsförbund
    i ett litet promilleparti.

  52. Så jag kan nog lätt relatera till
    människor som vill kunna påverka mer.

  53. Jag klarar mig inte utan snus
    och Läkerol på resan.

  54. Det är jag nervös för att glömma,
    men jag har ett litet förråd här.

  55. Jag har varit aktiv i sexton år
    och van vid att vara maktlös-

  56. -och motarbetad av allt och alla.

  57. Jag har inte känt mig etablerad och det
    är svårt att mentalt ställa om-

  58. -till en bild där man är
    en del av ett maktetablissemang.

  59. Jag tänkte att om jag blir politiker
    kommer jag att förändra världen.

  60. Jag kan se till att alla har det
    lika bra. Men det var ju naivt.

  61. Så är det inte.
    Egentligen behöver man bli...

  62. Vill du rädda ett liv
    får du bli läkare.

  63. Vill du bygga en banbrytande maskin för
    forskningen blir du ingenjör.

  64. Jag känner prestationsångest nu.

  65. Jag vill inte bli läkare,
    jag är inte bra på natur.

  66. Jag måste ta studenten och slösade
    1 600 kronor på en studentmössa.

  67. 1 600 på en studentmössa
    som jag ska använda en gång.

  68. En gång i mitt liv kommer jag
    använda den, men den är fet som fan.

  69. Black Jesus.

  70. Hallå, Mattias.
    Det är jag som är Segal.

  71. -Jag visste redan ditt namn.
    -Nu ska vi hem till mig och leka.

  72. Välkommen hem till mig.
    Skorna vid dörren, är du snäll.

  73. -Det ser ut som om du ska flytta in.
    -Jag packar alltid för mycket.

  74. -Jag packar alltid för lite.
    -Jaha.

  75. "Vem är Segal?" tänker du.

  76. Hon slänger grejer på väggen.
    Sånt som inspirerar mig.

  77. Trädet, till exempel.
    Man föds och växer-

  78. -och blir som ett träd
    där tankarna bara flödar.

  79. Jag har jobbat för Unicef,
    och har därför den på väggen.

  80. Den här ritade min kompis till mig.

  81. Den är central för början av
    mitt liv. Det började med krig.

  82. Jag älskar mönster. Den fick jag på
    Folkteatern i Göteborg. Den är snygg.

  83. Det känns lite
    som nåt afrikanskt folkloremönster.

  84. -För mig är det mer mayaindian...
    -Antingen det eller reggae...

  85. Lite geometri, helt enkelt.

  86. -Tycker du om hattar, Mattias?
    -Jag har ingen relation till dem.

  87. -Då ska du få testa en hatt här.
    -Det blir lite "A Clockwork Orange".

  88. -Vad tycker du?
    -Det är svårt att bedöma.

  89. -Känns den bra, då?
    -Den känns lite liten.

  90. -Charlie Chaplin?
    -Det är en förolämpning mot honom.

  91. -Det är ju en röd hatt.
    -Det blir inte en del av min outfit.

  92. Inte? Men det såg snyggt ut.

  93. Mattias, nu tänker jag
    att vi ska uppleva lite Segal-kultur.

  94. -Varsågod.
    -Tackar.

  95. Kultur förenar människor
    i stället för att stänga ute.

  96. Som segregation eller okunskap.

  97. Man förenar med nåt
    som kan glädja alla.

  98. Som den här lokalen, Angeredsteatern.

  99. -Brukar du gå mycket på teater?
    -Nej.

  100. Jag känner mig lite alienerad
    inför mycket av den moderna kulturen.

  101. -Hur menar du då?
    -Den fria teatern är så politiserad.

  102. Jag identifierar mig inte med den. Den
    moderna kulturen har tappat-

  103. -sin strävan efter allmängiltig skönhet
    och djupare värden.

  104. Segal har förberett nåt
    de ska göra tillsammans.

  105. Det kanske visar vart de står
    när det gäller människor.

  106. De ska måla var sin tavla
    på temat gemenskap.

  107. Måla nåt som symboliserar gemenskap.
    Vi står på varsin sida-

  108. -och så visar vi dem sen.

  109. -Vad tycker du om det?
    -Det kan vi göra.

  110. -Jag är inte den bästa målaren.
    -Jag är nog den sämsta.

  111. -Det är budskapet...
    -Det är tanken som räknas.

  112. Är du klar?

  113. Om det kommer bli bättre
    om jag fortsätter längre, så nej.

  114. Skit i det, då. Vi släpper det nu. Lägg
    ner.

  115. -Nej, hallå.
    -Var ska jag lägga den?

  116. Ge mig den.

  117. Jag får se din först, och så berättar du
    hur du tänkte när du gjorde den.

  118. Sen ser vi min.

  119. Det här är ganska uppenbart:
    midsommarafton.

  120. När jag tänker gemenskap tänker jag
    mycket på tillfällen med glädje.

  121. Människor i olika åldrar,
    från olika ställen. Rika och fattiga.

  122. De samlas på ett ställe
    och deltar gemensamt i nånting.

  123. Dans och tradition.

  124. För att få äkta gemenskap är det viktigt
    att bygga det på traditioner.

  125. Högtider, alltså.
    Gemenskap för dig är jul och...

  126. Inte bara det, men det är då jag känner
    starkast gemenskap med andra.

  127. Jag firar ofta midsommarafton
    med människor jag inte känner alls.

  128. Men midsommar...
    Det är så konkret, liksom.

  129. Det är bra att du fick nåt
    så bildligt att måla upp direkt.

  130. Jag tänkte på
    hur gemenskap påverkar allihop.

  131. Vad är det för bild jag får av den? För
    jag är ju en humanist.

  132. Här ser vi...
    Det här är världsflaggan för mig.

  133. Jag tänkte liksom att min gemenskap
    sträcker sig över hela jordklotet.

  134. Jag känner tillhörighet
    med hela planeten.

  135. Det är fräscha färgkombinationer.

  136. Sen tycker jag att du har en fin tanke
    och vision om global gemenskap.

  137. -Men det måste bygga på nåt konkret.
    -För mig är det här verklighet.

  138. Det är svårt för en gemenskap
    att omfatta allt och alla.

  139. Kontrasten var tydlig. Hennes bild
    väckte associationer till FNL.

  140. Vi ställer dem bredvid varandra,
    så får vi se.

  141. Segal är mer utopistisk
    i sin världsåskådning.

  142. Jag lägger mer fokus på realism
    och det som är mer här och nu.

  143. Du kan nog inte övertala mig att tänka
    helt annorlunda eller tvärtom.

  144. Jag ville få en inblick
    i olika verklighetsuppfattningar.

  145. -Jag är tacksam för att du möter mig.
    -Tack detsamma.

  146. Måste inte alla ta sitt ansvar? Det är
    ju krig i olika delar av världen.

  147. Flest är på flykt
    sen andra världskriget.

  148. De resurser vi kan avvara när vi har
    betalt för skola, äldreomsorg, etc-

  149. -måste vi använda effektivt
    för att hjälpa många.

  150. Det effektivaste är inte att ta
    människor på flykt till Sverige-

  151. -och ge dem uppehållstillstånd
    och en svensk levnadsstandard.

  152. För den summan pengar hade vi kunnat
    rädda 100 liv nära krisområdena.

  153. Vi kan inte ge allt
    till allt vi tycker är fint och gott.

  154. När jag ser över hur jag hamnade här...
    Som krigsbilden på väggen.

  155. Så startade händelseförloppet
    som gjorde att jag hamnade här.

  156. Jag har ett liv
    jag trivs jättebra med här.

  157. Den möjligheten
    hade inte varit befintlig-

  158. -om inte mamma och mormor
    hade fått stadga sig här.

  159. Det känns så synd att ta ifrån
    nån annan den möjligheten.

  160. Jag förstår att vi lever utifrån
    det ekonomiska systemets regler.

  161. Men det blir svårt att börja se
    människor som pengasedlar.

  162. Att man utifrån det ska avgöra
    vem som ska få säkerhet eller inte.

  163. Jag tror inte mycket av det jag sa kom
    igenom. Han lyssnade-

  164. -men när man har skapat sig en
    världsbild tycker man att det är så.

  165. Det är svårt att ha nya perspektiv.

  166. Så jag tror inte
    att det jag sa nådde honom.

  167. Då går jag faktiskt och knyter mig.

  168. -Sov gott. Tack för i dag.
    -Tack själv. "Auf Wiedersehen."

  169. God morgon.
    Jag har gjort i ordning lite frukost.

  170. -Men du får göra i ordning din egen.
    -Det blir bra.

  171. -Jag sätter mig ner.
    -Så den här är till mig?

  172. Det blir skönt att snart få bestämma
    över sitt eget liv igen.

  173. Jag tycker att det är tråkigt.
    Du får stanna en dag till.

  174. Du vill fortsätta bestämma
    över mitt liv.

  175. Det kan jag tänka mig.

  176. Inga ledtrådar om vad vi ska göra?

  177. Jag gillar ju att röra på mig
    och att prata.

  178. Så det ska vi göra.

  179. Har du nån aning om
    vad det kan betyda?

  180. Att vi ska springa runt och rappa?

  181. -Rappa? Herregud.
    -Jag har ingen aning.

  182. Varför tror du att jag kan göra sånt?
    Gillar du rap?

  183. -Nej.
    -Tror du att jag lyssnar på det?

  184. -Gör du det?
    -Jag lyssnar på allt möjligt.

  185. Nu lyssnar jag mycket på Beatles. Man
    köper tanken om kärlek och gemenskap.

  186. Jag gillar mer Beatles tidigare.
    När de inte var så hippieaktiga.

  187. Du är mer konservativ.
    Gillar du konservativ konst?

  188. -Hur ser den ut?
    -Den är för det första figurativ.

  189. Jag vill se
    vad saker och ting föreställer.

  190. Det är tråkigt, tycker jag.
    Då kan man inte använda fantasin.

  191. Då tittar du på tavlan: "Det där
    är ett hus. Det där är en bil."

  192. -Du gillar allt konservativt.
    -Ja, så är det nog.

  193. Segal ska söka till scenskolan
    och har skrivit en pjäs.

  194. Hon vill sätta upp den-

  195. -och vill att Mattias, som suttit
    i kulturutskottet, ger feedback.

  196. Här ska vi vara.

  197. Men först värmer de upp
    med improvisation.

  198. Hej, hej!

  199. -Carmen.
    -Trevligt att träffas.

  200. -Kan ni alfabetet?
    -Ja.

  201. Jag säger en bokstav
    och vänder mig till Carmen-

  202. -och då måste hon använda ett ord
    som börjar på den i en mening.

  203. Jag tar ett ord
    och plockar in det i en mening.

  204. Man får använda allt utrymme.
    Scenen är din.

  205. -Klarar du av det, Mattias?
    -Vi får se.

  206. -A.
    -Apelsiner är orangea. B.

  207. Blodapelsiner är en... Nej, fan.

  208. -Jag tror inte att jag är bra på det.
    -Jo, men bara kör.

  209. -Babianer lever på savannen.
    -Använd mer utrymme, bli lekfulla.

  210. -Du ska ge mig en bokstav.
    -K.

  211. -Rörelse i armarna. Slappna av, nu.
    -Kanelbullar är bruna. N.

  212. N?

  213. N, n, n, n...

  214. -Niagarafallet...
    -Det är bara ett ord.

  215. ...forsar över hisnande stup.

  216. -C.
    -C?

  217. C igen? Jag kommer inte på nåt.

  218. -Vilken bokstav har jag?
    -M.

  219. Marsvin äter man i Peru.

  220. Jag sitter på en buss
    på väg till vardagen.

  221. Lika meningslös som meningsfull,
    men samtidigt urtråkig.

  222. Just nu, alltså.
    Nu är den som tråkigast.

  223. Passagerarna består av vad som till
    synes kan betraktas som svenskar-

  224. -enligt checklistan. Jag är
    inte svensk. Enligt den, alltså.

  225. Jag vet nog inte vad jag är.
    Ibland identifierar jag mig-

  226. -med den fysiska verkligheten
    och dem som omger mig.

  227. Ibland försvinner jag in
    i min hjärna.

  228. Tänker på saker jag inte förstår.
    Jag förstår ju ingenting.

  229. Vem är jag egentligen?
    En tjej från förorten, från Polen?

  230. En tjej som är svensk?

  231. Är Sverige mitt land
    eller Sverigedemokraternas?

  232. Tack.

  233. Vi har bara hunnit skriva lite,
    så det var mer en uppläsning.

  234. Vad tänker du? Fastnade du för nåt?

  235. Det var intressant. Det var ganska
    politiskt, men också personligt.

  236. -Förlåt, fortsätt.
    -Det är rätt för kulturpolitiska mål.

  237. Vad man vill skildra.
    Man vill premiera unga tjejer-

  238. -och ge röst åt förorten
    och utanförskap och så.

  239. Ni har nog goda chanser...

  240. Vi försöker inte förhålla oss till vad
    folk efterfrågar-

  241. -eller om det är folks intresse
    att höra oss.

  242. Det här växer från oss själva.

  243. Det var mycket ingången i ung vuxen,
    där före arton.

  244. Att medvetet ifrågasätta
    sin omgivning.

  245. Det fanns omkring en så länge
    men nu börjar man reflektera.

  246. Vad är utanförskap?
    Vad är min plats i det?

  247. Att vara ung, mörkhyad, muslim,
    allt det där, liksom.

  248. Och samtidigt möta människor
    som inte alls har samma världsbild.

  249. Så som jag beskrev det i texten. Bussens
    passagerare-

  250. -var de som till synes betraktas
    som svenskar enligt checklistan.

  251. Du är svensk, jag är inte svensk.
    Du är snart svensk.

  252. Hur kan man assimileras?
    Hur övergår man från att bli nåt?

  253. Man formas ju av sin omgivning bara.

  254. Varför ska man sätta olika stämplar på
    olika saker?

  255. Varför kan inte gemenskapen
    vara inkluderande för alla?

  256. Så fort vi börjar sätta stämplar
    på saker och exkludera människor-

  257. -då förstörs hela gemenskapen.
    Vi behöver alla för en gemenskap.

  258. Min ambition var att vi
    skulle kunna motarbeta lite fördomar.

  259. Att du känt dig trygg
    i ett muslimskt hem.

  260. Att du har funnit en trygghet, och att
    båda kunnat komma ifrån rädslan.

  261. -Ison! Vad händer?
    -Läget?

  262. Hej, Segal.
    - Mattias, trevligt att träffas.

  263. Eran underbara resa är slut.
    Jag kommer och förstör tilliten.

  264. Men innan ni går era separata vägar
    måste jag prata med Mattias.

  265. Vad tar du med dig
    från mötet med Segal?

  266. Det har varit kul och intressant.

  267. Jätteroligt att träffa Segal
    och hennes syster.

  268. På många sätt
    har det motsvarat mina förväntningar.

  269. Jag förstod att vi skulle ha
    olika politiska utgångspunkter.

  270. Att det var en del av syftet
    med att träffas.

  271. Vi har haft givande diskussioner
    om det.

  272. Tack så mycket
    för att du ville vara med.

  273. -Jag vet att du är upptagen.
    -Jag har också mycket att göra.

  274. Du ska chilla med mig och prata lite.

  275. -Hej då, Segal.
    -Hej då, Mattias.

  276. -Goodbye!
    -Hej då!

  277. Segal, berätta.
    Nu är det bara du och jag.

  278. Det har gått som jag trodde.
    Jag ville bara lära mig nånting.

  279. Jag har lärt mig rätt mycket. Hans syn
    på ett mångkulturellt samhälle.

  280. Jag ville tillföra nåt mer hos honom.

  281. Jag hade inga ambitioner om
    att förändra honom.

  282. Jag hade en förhoppning om
    att han skulle bli mer bekväm i-

  283. -att vara i mångkulturella områden, men
    inte att han skulle gilla dem.

  284. Jag är inte naiv. Jag hoppas inte att
    folk tror att jag är SD-sympatisör.

  285. Jag har bara gått in i det
    helt som mig själv.

  286. Jag kan inte stå till svars
    för nån annan.

  287. Jag ville träffa nån
    som skulle lära mig nånting.

  288. Jag är väldigt glad och stolt över att
    du antog den här utmaningen.

  289. Vi får kramas nu.
    Och vi lär synas eller höras sen.

  290. -Jag ska ta flyget eller tåget...
    -Hit, dit, hit, dit.

  291. -"Bye, bye!"
    -Bye, Ison! "Go back to your hood."

  292. Textning: Karin Hellstadius
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Segal och Mattias Karlsson

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Segal är 18 år och bor i Angered. Hon har valt att bjuda hem SD:s gruppledare Mattias Karlsson för att ta med honom på en mycket personlig kulturvandring i Angered. För att ta reda på hur Mattias ser på begreppet gemenskap målar de varsin tavla på temat, som de sedan analyserar tillsammans. För Segal är kultur och teater ett verktyg för att förena människor och hon lyckas också få Mattias att kliva upp på teatergolvet i en medryckande improvisationsövning. Programledare: Ison Glasgow.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Ungdomar, Samhällskunskap > Politik och statskunskap
Ämnesord:
Barn och ungdom, Politik, Politiker, Samhällsvetenskap, Sociologi, Statskunskap, Ungdomar, Ungdomspolitik
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Makt hos mig

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakt hos mig

Per och Anders Ygeman

Avsnitt 1 av 8

Per är 24 år och bor i Vårberg i Stockholm. Han har växt upp med kriminalitet och missbruk och en skoltid där han inte kände att någon såg hans potential. Tack vare poesi och spoken word hittade Per en väg ut ur destruktiviteten. Under ett dygn får Per besök av inrikesminister Anders Ygeman (S) som är ansvarig för polis och säkerhet. Anders får också träffa Pers vänner med trassliga bakgrunder och se ett vackert Vårberg som Per aldrig vill lämna. Programledare: Ison Glasgow.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakt hos mig

Segal och Mattias Karlsson

Avsnitt 2 av 8

Segal är 18 år och bor i Angered. Hon har valt att bjuda hem SD:s gruppledare Mattias Karlsson för att ta med honom på en mycket personlig kulturvandring i Angered. För att ta reda på hur Mattias ser på begreppet gemenskap målar de varsin tavla på temat, som de sedan analyserar tillsammans. För Segal är kultur och teater ett verktyg för att förena människor och hon lyckas också få Mattias att kliva upp på teatergolvet i en medryckande improvisationsövning. Programledare: Ison Glasgow.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakt hos mig

Jessica och Rossana Dinamarca

Avsnitt 3 av 8

Jessica är 22 år och bor i Göteborg. Hon studerar på Chalmers och är ordförande för Sveriges Unga Katoliker. Hon tror på traditionella könsroller och känner sig inte helt hemma i den feministiska rörelsen. Jessica får besök av riksdagskvinnan Rossana Dinamarca (V), och tillsammans får de mycket att prata om. Samtalet kretsar kring feminism, rasism och identitet. Rossana blir väldigt berörd av Jessicas upplevelse av mellanförskap. Hon känner sig inte inkluderad i "det svenska" hur mycket hon än kämpar. Programledare: Ison Glasgow.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakt hos mig

Filiph och Erik Ullenhag

Avsnitt 4 av 8

Filiph är en 19-årig skogsbrukare, jägare och same som bor i Norsjö. Han älskar miljön och naturen, men frågan är hur länge han kan bo kvar. Avstånden till jobben är stora, infrastrukturen fungerar dåligt och bilkostnaderna äter upp stora delar av lönen. - Vem tänker på oss här uppe?, undrar Filiph när han får besök av Erik Ullenhag (FP) som är ekonomisk-politisk talesperson och gruppledare för Folkpartiet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakt hos mig

Nima och Elisabeth Svantesson

Avsnitt 5 av 8

Nima är 24 år och bor tillsammans med sin mamma i centrala Örebro. Hem till dem kommer Elisabeth Svantesson (M) som var arbetsmarknadsminister i den förra regeringen. Nima är en öppen själ som tror på livets kraft och tycker att världen skulle vara bättre om det inte fanns någon politik. Vid middagsbordet samtalar de om politiska spelregler och klasskillnader. Nimas stora passion är hiphop, och större delen av sin vakna tid tillbringar han i musikstudion i Brickebacken. Programledare: Ison Glasgow.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakt hos mig

Emilia och Åsa Romson

Avsnitt 6 av 8

Emilia är 21 år och bor i Linköping där hon jobbar som ungdomsledare på ett aktivitetshus för unga. Hon får besök av Åsa Romson (MP) som är vice statsminister och klimat- och miljöminister. För Emilia är frågor om sexuellt våld och samtycke viktiga. Men hon vill också diskutera varför det inte satsas mer på unga människor på landsbygden, där hon själv har växt upp. Emilia upplevde ett utanförskap under sin uppväxt, med självskadebeteende och psykisk ohälsa som följd. I programmet berättar hon för Åsa Romson om en våldtäkt hon utsattes för som tonåring. Programledare: Ison Glasgow.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakt hos mig

Elsa och Aron Modig

Avsnitt 7 av 8

Elsa är 19 år och bor i centrala Malmö med sin flickvän Elvira. För tre år sedan var hon aktiv i Kristdemokraternas ungdomsförbund men gick ur när hon upplevde att partiets syn på samkönade adoptioner krockade för mycket med hennes egen livssituation. Förutom hbtq-frågor är feminism och psykisk ohälsa frågor som Elsa brinner för. Elsa får besök av riksdagsledamoten Aron Modig (KD). Under deras dygn tillsammans möts de i samtal om politiska insatser mot psykisk ohälsa och vad det innebär att följa en partilinje. Programledare: Ison Glasgow.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakt hos mig

Sara och Annie Lööf

Avsnitt 8 av 8

Sara är 17 år och bor i Norsborg utanför Stockholm. Hon pluggar barn- och fritidslinjen på gymnasiet och tränar ett pojklag i fotboll på fritiden. Hon vill gärna hitta ett extrajobb för att kunna bidra hemma, men det är inte lätt. Till Sara kommer partiledaren Annie Lööf (C) och de tittar på Saras cv tillsammans. Sara berättar att hon inte har med sitt foto på sitt cv eftersom hon är rädd att bli bortsorterad då hon bär slöja. Annie reagerar starkt på Saras berättelse. Programledare: Ison Glasgow.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta PK-mannen - teckenspråkstolkat

Hur ser en svensk ut?

Musse Hasselvall träffar några av sina vänner som upplevt att få sin svenskhet ifrågasatt. Även Musse har påpekat för dem att de inte tillhör svensknormen. Det gjorde Senan, Sascha och Tonton arga. För att gottgöra dem bjuder Musse ut dem på middag. Musse möter också ståuppkomikern Shanthi Rydwall-Menon som berättar för honom hur det var att växa upp på Värmdö i Stockholms skärgård och vara den enda bruna personen. Och författaren Qaisar Mahmood reder ut begreppet svensknorm.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Detaljerna - nutidspolitik

Fredrick Federley gråter i talarstolen

När en av landets största motståndare till FRA-lagen, centerpartisten Fredrick Federley, håller sitt anförande inför omröstningen av FRA-lagen brister det. Efter veckor av debatt och påtryckningar från alla håll väljer han till slut ändå att rösta ja för den nya signalspaningslagen. Hur tänkte han där och då, och varför gick han emot sin övertygelse?