Titta

Superhemligt - teckenspråk

Superhemligt - teckenspråk

Om Superhemligt - teckenspråk

Vi får följa busgänget Alinde, Signe och Nikki när de planerar och gör superhemliga naturvenskapliga bus. Ingen går säker när busgänget har bestämt sig för att busa. Busgänget drivs av en nyfikenhet kring det naturvetenskapliga och i varje program funderar busgänget kring frågor kopplat till busen och det naturvetenskapliga.

Till första programmet

Superhemligt - teckenspråk : Ljusbuset - Hur färdas ljus?MaterialDela
  1. Hej. Det här programmet
    heter "Superhemligt".

  2. Vi brukar testa olika bus. Och de här
    tre tjejerna ska också vara med.

  3. Är du beredd att busa?

  4. Superhemligt.

  5. Jag heter Victoria,
    och det här är Melissa.

  6. Hej, hej.

  7. Vi ska göra ett bus med en spegel
    och en ficklampa.

  8. Vi fixar färdigt allt, och sen ger vi
    buset till Nikki, Alinde och Signe-

  9. -som ska ut och göra buset.

  10. Kom.

  11. Jag tänker att de ska busa
    med Nikkis pappa med en ljussignal.

  12. -Okej, men var ska de busa?
    -På den här platsen...

  13. ...för Nikkis pappa går alltid
    samma väg hem från jobbet.

  14. Var ska de gömma sig?

  15. Alinde ska gömma sig där.

  16. Spegeln ska vara här.

  17. Som hon ska lysa på.
    Sen ska pappan komma därifrån.

  18. De här två ska gömma sig här bakom.

  19. Sen ska hon lysa med en ficklampa
    på spegeln-

  20. -så att ljuset reflekteras
    som en signal-

  21. -så att de vet att de ska skrämma
    honom, och då blir han jätterädd.

  22. De kan ha roliga kläder på sig också.

  23. De ska ha kompisar där också,
    så att ännu fler skrämmer honom.

  24. Han kommer bli jättechockad och inte
    säga: "Nej, det där var väl inget."

  25. -Då kanske vi har en bra plan.
    -Ja.

  26. Superhemligt.

  27. Jag provar med ficklampan
    och hoppas att det funkar.

  28. Nej.

  29. -Ljuset ska studsa härifrån och dit.
    -Nu får man det bara i ansiktet.

  30. Ja, vi provar en ny spegel.

  31. Du... Här...

  32. Ja.

  33. Jo, precis så är det faktiskt.

  34. Både solen och lampor är ljuskällor-

  35. -som skickar ut ljusstrålar
    rakt fram.

  36. När strålarna träffar en spegel,
    så studsar de. Det kallas reflektion.

  37. När vi i dagens bus skickar i väg
    den hemliga ljussignalen-

  38. -så träffar ficklampans ljusstrålar
    spegeln och reflekteras-

  39. -så att de som står runt hörnet
    kan se signalen på väggen.

  40. Och sen springa fram och skrämmas.

  41. Bra. Det betyder att ljuset bara går
    rakt och inte slingrar sig fram.

  42. Superbra.
    Kom så provar vi våra roliga kläder.

  43. Vi ska meddela tjejerna nu.

  44. -Hej.
    -Hej.

  45. Hej, hej.

  46. -Bra.
    -Ja.

  47. -Vi vet hur en ljussignal fungerar.
    -Ja.

  48. Det ni ska använda i dag är en spegel
    och en ficklampa.

  49. Spegeln ska vara så, så att ljuset
    kan studsa, för det går bara rakt.

  50. När de andra ser signalen ska de
    skrämmas. Då blir han jätterädd.

  51. -Ja.
    -Lycka till. Hej då.

  52. Hej då.

  53. -Spännande.
    -Undrar hur det går. Man vet aldrig.

  54. Jag vill se.

  55. -Här kan vi vara.
    -Det blir perfekt för ljuset.

  56. Den får stå där.

  57. -Hej.
    -Hej.

  58. Superhemligt.

  59. Så här färgglad
    har jag nog aldrig varit.

  60. Det blev bra. Pappan blev superrädd,
    och ljussignalen funkade bra.

  61. -Han såg verkligen chockad ut.
    -Ja.

  62. Den får fem av fem dödskallar.

  63. -Wow. Verkligen bra.
    -Superhemligt.

  64. Tänk på, om ni busar själva, att
    ingen får bli ledsen eller skadad.

  65. Textning: Gustav Ekvall
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Ljusbuset - Hur färdas ljus?

Avsnitt 6 av 12

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är på väg hem från jobbet. De bestämmer sig för att klä ut sig och skapa en hemligljussignal så att de vet när de ska hoppa fram och skrämma Nikkis pappa. Men hur färdas ljuset egentligen och hur ska de rikta spegeln och ficklampan för att få till den bästa ljussignalen?

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Ljud och ljus, Teckenspråk
Ämnesord:
Fysik, Humor, Ljus, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Optik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Superhemligt - teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Vattenglasbuset - Hur fungerar lufttryck?

Avsnitt 1 av 12

Busgänget vill busa med Alindes släktingar. De bestämmer sig för att placera ett glas med vatten upp och ned på deras toalett och se vad som händer när släktingarna måste gå på toaletten Men hur ska de få dit glaset upp och ned utan att spilla vatten och vad är egentligen lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Avsnitt 2 av 12

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Tjuvlarmsbuset - Vad leder ström?

Avsnitt 3 av 12

Busgänget vill busa med Alindes moster som älskar godsaker. De bestämmer sig för att bygga ett tjuvlarm med hjälp av batterier, kabel, folie och ficklampa. De tänker placera ut ett lockbete med nybakade muffins och när lampan på tjuvlarmet tänds så vet busgänget att mostern försöker ta muffins. Men vad leder ström och vad ska de lägga mellan foliebitarna så att inte strömmen kan passera?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Slajmbuset - Fast, flytande eller gasform?

Avsnitt 4 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är supernoga med sitt hår. De vill göra eget grönt äckligt slajm och hälla det i hans schampo. Men hur ska de blanda till det och vad innehåller egentligen slajm?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Magnetbuset

Avsnitt 5 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa på ett café i stan. De bestämmer sig för att försöka få en muffins att röra på sig med hjälp av en magnet. Men vad drar en magnet till sig och vad ska de lägga i muffinsformen för att få buset att fungera på bästa sätt?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Ljusbuset - Hur färdas ljus?

Avsnitt 6 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är på väg hem från jobbet. De bestämmer sig för att klä ut sig och skapa en hemligljussignal så att de vet när de ska hoppa fram och skrämma Nikkis pappa. Men hur färdas ljuset egentligen och hur ska de rikta spegeln och ficklampan för att få till den bästa ljussignalen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Kaffebuset - Vad är en kemisk reaktion?

Avsnitt 7 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på ett kafé i stan. De bestämmer sig för att försöka få farfars kaffe att svämma över med hjälp av bakpulver. Men varför svämmar kaffet över, och vad är en kemisk reaktion egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Hinkbuset

Avsnitt 8 av 12

Alindes kusiner brukar alltid kasta vatten på henne på sommaren. Busgänget bestämmer sig för att tillverka en egen vattenhinksanordning med iskallt vatten. Men hur ska de knyta repet för att hinken ska falla ner på bästa sätt och vad är tyngdkraft egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Flaskbuset - Vad är ytspänning och lufttryck?

Avsnitt 9 av 12

Signes pappa gillar inte när folk spiller. Bugänget bestämmer sig för att busa med honom genom att tillverka en egen flaska som läcker när man skruvar av korken. Men varför läcker inte flaskan när korken är stängd och vad är egentligen ytspänning och lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Datorbuset - Vad är friktion?

Avsnitt 10 av 12

Busgänget vill införa en ny familjeregel: Fritt med godsaker hela veckan! De bestämmer sig för att skriva in regeln på Nikkis pappas dator. Men de behöver få hans datormus att sluta fungera så att han inte kan sudda bort den nya familjeregeln. Hur ska de göra? Vad är friktion?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Bokbuset - Vad är en länk?

Avsnitt 11 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på spökavdelningen i ett bibliotek. Med hjälp av en fiskelina och fiskespön ska de få böckerna att ramla ut från bokhyllan. Men hur ska de dra linan så att de kan stå gömda och vad är en länk egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Ballongbuset - Kan luft ge fart?

Avsnitt 12 av 12

Busgänget vill busa med Signes pappa. De bestämmer sig för att bygga en ballongbana som ska sluta med att Signes pappa får en ballong i ansiktet när han öppnar dörren. Men hur mycket luft ska de fylla ballongen med och hur ska de bygga ballongbanan?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Superhemligt

Vattenhinksbuset - Vad är tyngdkraft?

Busgänget vill busa med Alindes kusiner som alltid brukar kasta vatten på henne på sommaren. De bestämmer sig för att tillverka en egen vattenhinksanordning med iskallt vatten. Men hur ska de knyta repet för att hinken ska falla ner på bästa sätt, och vad är tyngdkraft egentligen?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tisdagskollen med Farzad

Eskil + rymden = sant

I Tisdagskollen får du berätta om något som du är extra intresserad av. Nioårige Eskil i Västerås har superkoll på rymden. Det började med att de pratade om rymden i skolan och nu är han fast.

Fråga oss