Titta

Superhemligt - teckenspråk

Superhemligt - teckenspråk

Om Superhemligt - teckenspråk

Vi får följa busgänget Alinde, Signe och Nikki när de planerar och gör superhemliga naturvenskapliga bus. Ingen går säker när busgänget har bestämt sig för att busa. Busgänget drivs av en nyfikenhet kring det naturvetenskapliga och i varje program funderar busgänget kring frågor kopplat till busen och det naturvetenskapliga.

Till första programmet

Superhemligt - teckenspråk : Väckningsbuset - Hur fungerar balans?MaterialDela
  1. Hej! Det här programmet
    heter "Superhemligt".

  2. Vi två brukar testa olika bus. De
    här tre tjejerna ska också vara med.

  3. -Är du beredd att busa?
    -Superhemligt!

  4. -Jag är Viktoria, och där är Melissa.
    -Hej.

  5. Dagens bus
    är en väckarklocka med vatten.

  6. Vi ska testa hur vi ska göra buset-

  7. -sen ska Nikki, Alinde och Signe
    göra buset.

  8. Kom, kom, kom. Kom med här.

  9. -Vad ska vi göra i dag?
    -De ska busa med Alindes kusin Max.

  10. -Var bor Max då?
    -Han bor här.

  11. Så.

  12. -Men hur ska vi väcka honom?
    -Vi ska hälla vatten på honom.

  13. Vi behöver en vattenkanna...

  14. ...och ett långt rör.

  15. -Så.
    -Okej.

  16. Det blir som en kulbana,
    och vattnet kommer att spruta ut.

  17. Men hur ska vi
    rubba balansen på vattenkannan?

  18. Vi ska använda kulor
    som vi lägger i röret. Såna här.

  19. Såna här kulor.

  20. -Kulorna åker ut och rubbar kannan.
    -Bra plan.

  21. Superhemligt!

  22. Wow!

  23. -Så. Den.
    -Vi tar tråden dit.

  24. -Jag håller här och du får ta den.
    -Mm.

  25. Så.

  26. Oj. Så.

  27. Bra. Vi måste komma på
    hur vi ska balansera vattenkannan.

  28. -Vi fixar det sen. Jag hämtar rör.
    -Ja!

  29. Där är en sån.

  30. Den är så där.

  31. -Okej.
    -Vänta.

  32. -Så.
    -Så. Bra. Snyggt.

  33. -Du, håll så här.
    -Mm.

  34. Ta den där.

  35. Så.

  36. -Jaha.
    -Så.

  37. -Ska vi ta och hälla i vatten då?
    -Ja.

  38. Så.

  39. Den och den.

  40. Så.

  41. Så.

  42. Så.

  43. -Du! Vi testar först med två kulor.
    -Okej.

  44. Så.

  45. Äsch, vänta. Så.

  46. Okej, då kör vi med två kulor.

  47. Vi får helt enkelt testa
    hur vi ska rubba balansen på kannan.

  48. Är du beredd, då?

  49. -Ja.
    -Är du redo? Är du beredd, då?

  50. Ett, två, tre.

  51. Äsch. Du, det funkar inte.
    Ska vi testa med alla kulor?

  52. Ja, vi får prova, då.

  53. Så.

  54. Så.

  55. Är du beredd, då? Ett, två, tre.

  56. Bra, det funkar. Hennes kusin Max
    kommer att bli superchockad.

  57. Vi får räkna hur många kulor det är.

  58. Grattis, ni lyckades rubba balansen.

  59. När vattenkannan hänger i fiskelinan
    från början är den i balans.

  60. Den rör sig inte, och då rinner det
    ju inte heller ut nåt vatten.

  61. Men när kulorna går genom slangen
    och hamnar i botten av kannan-

  62. -då rubbas balansen.

  63. Precis på samma sätt
    som när man sitter på en gungbräda.

  64. Kannans balans rubbas och vattnet
    rinner ut på den lata kusinen.

  65. Sov sött, vakna blött!

  66. -Sex, sju, åtta, nio, tio.
    -Tio!

  67. Då vet vi hur många.
    Ska vi tala om det för tjejerna nu?

  68. Ja, vi berättar för tjejerna.
    Vad de ska göra för bus också.

  69. Ja.

  70. -Så.
    -Så.

  71. Hej, hej!

  72. -Hej!
    -Tja!

  73. Ni ska busa med Alindes kusin.

  74. Hur ska ni göra?
    Ni ska hänga en kanna på en lina.

  75. Sen släpper ni i kulor
    så att kannan rubbar balansen.

  76. Var försiktiga så att
    han inte upptäcker det och blir arg.

  77. Var försiktiga, och skynda i väg!

  78. -Lycka till! Hej då!
    -Hej då!

  79. -Jag hoppas det blir jättebra.
    -Ja.

  80. Jag hoppas att de hinner sticka,
    för han lär ju bli ganska arg.

  81. Tysta!

  82. -Sen ska den över här.
    -Ja.

  83. Så.

  84. Vad har ni gjort?

  85. Såg du vad arg han blev? Det var tur
    att de klarade sig undan. Puh!

  86. -Bra att de fick kannan att tippa.
    -Ja. Jag vill ge det här buset...

  87. -...fem av fem döskallar.
    -Wow.

  88. Superhemligt!

  89. Tänk på att om ni busar själva
    ska ingen bli ledsen eller skadad.

  90. Textning: Juni Francén Engdahl
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Avsnitt 2 av 12

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Ämnen:
Fysik, Kemi, Teckenspråk, Teknik
Ämnesord:
Humor, Lek, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Vetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Superhemligt - teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Vattenglasbuset - Hur fungerar lufttryck?

Avsnitt 1 av 12

Busgänget vill busa med Alindes släktingar. De bestämmer sig för att placera ett glas med vatten upp och ned på deras toalett och se vad som händer när släktingarna måste gå på toaletten Men hur ska de få dit glaset upp och ned utan att spilla vatten och vad är egentligen lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Avsnitt 2 av 12

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Tjuvlarmsbuset - Vad leder ström?

Avsnitt 3 av 12

Busgänget vill busa med Alindes moster som älskar godsaker. De bestämmer sig för att bygga ett tjuvlarm med hjälp av batterier, kabel, folie och ficklampa. De tänker placera ut ett lockbete med nybakade muffins och när lampan på tjuvlarmet tänds så vet busgänget att mostern försöker ta muffins. Men vad leder ström och vad ska de lägga mellan foliebitarna så att inte strömmen kan passera?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Slajmbuset - Fast, flytande eller gasform?

Avsnitt 4 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är supernoga med sitt hår. De vill göra eget grönt äckligt slajm och hälla det i hans schampo. Men hur ska de blanda till det och vad innehåller egentligen slajm?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Magnetbuset

Avsnitt 5 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa på ett café i stan. De bestämmer sig för att försöka få en muffins att röra på sig med hjälp av en magnet. Men vad drar en magnet till sig och vad ska de lägga i muffinsformen för att få buset att fungera på bästa sätt?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Ljusbuset - Hur färdas ljus?

Avsnitt 6 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är på väg hem från jobbet. De bestämmer sig för att klä ut sig och skapa en hemligljussignal så att de vet när de ska hoppa fram och skrämma Nikkis pappa. Men hur färdas ljuset egentligen och hur ska de rikta spegeln och ficklampan för att få till den bästa ljussignalen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Kaffebuset - Vad är en kemisk reaktion?

Avsnitt 7 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på ett kafé i stan. De bestämmer sig för att försöka få farfars kaffe att svämma över med hjälp av bakpulver. Men varför svämmar kaffet över, och vad är en kemisk reaktion egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Hinkbuset

Avsnitt 8 av 12

Alindes kusiner brukar alltid kasta vatten på henne på sommaren. Busgänget bestämmer sig för att tillverka en egen vattenhinksanordning med iskallt vatten. Men hur ska de knyta repet för att hinken ska falla ner på bästa sätt och vad är tyngdkraft egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Flaskbuset - Vad är ytspänning och lufttryck?

Avsnitt 9 av 12

Signes pappa gillar inte när folk spiller. Bugänget bestämmer sig för att busa med honom genom att tillverka en egen flaska som läcker när man skruvar av korken. Men varför läcker inte flaskan när korken är stängd och vad är egentligen ytspänning och lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Datorbuset - Vad är friktion?

Avsnitt 10 av 12

Busgänget vill införa en ny familjeregel: Fritt med godsaker hela veckan! De bestämmer sig för att skriva in regeln på Nikkis pappas dator. Men de behöver få hans datormus att sluta fungera så att han inte kan sudda bort den nya familjeregeln. Hur ska de göra? Vad är friktion?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Bokbuset - Vad är en länk?

Avsnitt 11 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på spökavdelningen i ett bibliotek. Med hjälp av en fiskelina och fiskespön ska de få böckerna att ramla ut från bokhyllan. Men hur ska de dra linan så att de kan stå gömda och vad är en länk egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Ballongbuset - Kan luft ge fart?

Avsnitt 12 av 12

Busgänget vill busa med Signes pappa. De bestämmer sig för att bygga en ballongbana som ska sluta med att Signes pappa får en ballong i ansiktet när han öppnar dörren. Men hur mycket luft ska de fylla ballongen med och hur ska de bygga ballongbanan?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Superhemligt

Flaskbuset - Vad är ytspänning och lufttryck?

Signes pappa gillar inte när folk spiller. Bugänget bestämmer sig för att busa med honom genom att tillverka en egen flaska som läcker när man skruvar av korken. Men varför läcker inte flaskan när korken är stängd och vad är egentligen ytspänning och lufttryck?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Månen

Klara nätter kan man se månen lysa starkt. Men hur ser det ut uppe på månen? Amen Ainalem och Laura Wihlborg åker till rymden och tar en rymdpromenad på månens baksida, den som ingen på jorden kan se. Vad finns egentligen där?

Fråga oss