Titta

Superhemligt - teckenspråk

Superhemligt - teckenspråk

Om Superhemligt - teckenspråk

Vi får följa busgänget Alinde, Signe och Nikki när de planerar och gör superhemliga naturvenskapliga bus. Ingen går säker när busgänget har bestämt sig för att busa. Busgänget drivs av en nyfikenhet kring det naturvetenskapliga och i varje program funderar busgänget kring frågor kopplat till busen och det naturvetenskapliga.

Till första programmet

Superhemligt - teckenspråk : Tjuvlarmsbuset - Vad leder ström?MaterialDela
  1. Hej. Det här programmet
    heter "Superhemligt".

  2. Vi två brukar testa olika bus. De här
    tre tjejerna ska också vara med.

  3. -Är du beredd?
    -Ja.

  4. Superhemligt!

  5. Hej. Jag är Victoria,
    och där är Melissa.

  6. Tja, det är jag som är Melissa.

  7. I dag ska vi busa
    med de här grejerna.

  8. Vi ska göra ett tjuvalarm.

  9. När vi har testat klart
    ska vi lämna över buset-

  10. -till Nikki, Alinde och Signe,
    som ska busa.

  11. Så. Tjejerna ska busa
    mot Alindes moster.

  12. Precis.

  13. Jag tänker så här.
    Här står det massor av kakor-

  14. -och hon är värsta kakmonstret.
    Hon tar allas kakor hela tiden.

  15. Vi måste sätta stopp för det.

  16. Så jag tänker
    att alarmet ska vara här.

  17. Så. Och så kommer mostern.

  18. Det kommer att vara en sladd
    som är kopplad-

  19. -så att när hon trampar på den
    så börjar det att signalera här.

  20. Som ett alarm?

  21. Ja.

  22. Men hur ska man göra, då?

  23. Vi ska ha folie. Så där.

  24. Och så ska vi ha elsladdar
    som är kopplade till foliet-

  25. -och ett batteri
    som allting är kopplat till.

  26. Man ställer ner batteriet
    som sladdarna är kopplade till.

  27. Och så ska vi ha en lampa
    från en ficklampa på batteriet-

  28. -så kommer det att lysa. Men vi
    får testa lite hur vi ska göra.

  29. -Så det är kopplat så att det lyser?
    -Bra. Visst är det en bra plan?

  30. Superhemligt!

  31. Okej. Vi behöver ett batteri,
    sladd och en ficklampa.

  32. Så. Den och den.

  33. -Och den här.
    -Ja.

  34. På den här finns det folie.
    Jag ska visa.

  35. Men först måste vi ha...

  36. -Oj. Kan du hämta den?
    -Javisst.

  37. Så.

  38. Där.

  39. Den. Och så en...

  40. En sådan.

  41. -Och så ska vi ha två elsladdar.
    -Vänta lite.

  42. Vänta. Så.

  43. En där.

  44. -Kolla hur vi ska göra.
    -Okej.

  45. In där.

  46. Så där.

  47. Så. Bra.

  48. Nu ska jag göra så här. Titta.

  49. Så. Och batteriet.

  50. Nej, vänta. Sladden
    ska vara kopplad till batteriet.

  51. Och sedan så.

  52. Bra. Men vi behöver nog
    ha papper emellan. Kan du hämta?

  53. En liten bit räcker nog.

  54. Så.

  55. Så. Vänta.

  56. Så.

  57. Kolla här. Så.

  58. Vänta.

  59. Så. Vänta lite.

  60. Så. Nu provar vi.

  61. Där.

  62. Bra. Bra att det funkar.

  63. Men hur är det med ström?
    Vad är det som leder ström?

  64. Ingen aning.

  65. Ja, vad leder ström egentligen?

  66. Jo, ser du...

  67. Olika material leder ström olika bra.

  68. Gummi och plast
    leder inte ström alls.

  69. Men metaller leder ström riktigt bra.

  70. I dagens bus lyser ju inte lampan
    i tjuvlarmet-

  71. -för att det ligger ett papper
    mellan foliebitarna.

  72. Och papper leder ju inte ström alls.

  73. Så strömmen kommer ju inte fram.

  74. Men när någon trampar på mattan
    pressas foliebitarna ihop-

  75. -och får kontakt. Då lyser lampan
    och kaktjuven är fast.

  76. -Okej. Nu får du spela mostern.
    -Okej.

  77. Mums, vad gott.

  78. Den här...

  79. Aja baja.
    Jag såg hur du försökte ta kakan.

  80. Förlåt.

  81. Bra. Mostern kommer att försöka
    stjäla kakorna och larmet går.

  82. -Vi lyckades. Vi meddelar tjejerna.
    -Ja, kom.

  83. -Hej. Är det bra?
    -Hej, hej.

  84. Ni ska busa mot Alindes moster.

  85. Okej.

  86. Ni behöver elsladd och ett batteri
    kopplat till sladdarna.

  87. Det ska vara en lampa på batteriet.

  88. Och glöm inte att prata i en megafon.
    Då blir hon ännu räddare.

  89. När hon försöker ta kakan kommer hon
    att höra er och bli jätterädd.

  90. -Lycka till.
    -Ja, lycka till.

  91. Tack. Hej då.

  92. Bra. Tjejerna kommer att vänta på
    mostern, som försöker sno kakan-

  93. -och så går larmet.

  94. Okej. Vi börjar lägga upp
    muffinsarna.

  95. Nu ska det nog sitta bra,
    eller vad tror ni?

  96. Okej, nu är det bara att vänta.

  97. Nu, nu, nu, nu.

  98. Stig bort från muffinsarna.

  99. Jag upprepar:
    Stig bort från muffinsarna.

  100. -Vi sa ju det.
    -Vi sa ju att du gillade muffins.

  101. Nej, men... Nej, jag skulle bara
    kolla om de var typ klara.

  102. Visst.

  103. Nu tar vi de här.

  104. Såg du? Hon fick panik.

  105. Hon bara "Förlåt, förlåt"
    när hon skrek i megafonen.

  106. Ja, precis.

  107. Ibland funkar tekniken lätt
    och ibland är det svårt.

  108. -Den här gången lyckades de.
    -Hon ville äta upp muffinsen...

  109. -...men det fick hon inte.
    -Nej, för hon stoppades.

  110. Jag vill ge det här buset
    fem av fem dödskallar.

  111. Superhemligt!

  112. Tänk på att om ni skulle busa själva
    att ingen blir ledsen eller skadad.

  113. Textning: J. Lidberg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Tjuvlarmsbuset - Vad leder ström?

Avsnitt 3 av 12

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Busgänget vill busa med Alindes moster som älskar godsaker. De bestämmer sig för att bygga ett tjuvlarm med hjälp av batterier, kabel, folie och ficklampa. De tänker placera ut ett lockbete med nybakade muffins och när lampan på tjuvlarmet tänds så vet busgänget att mostern försöker ta muffins. Men vad leder ström och vad ska de lägga mellan foliebitarna så att inte strömmen kan passera?

Ämnen:
Fysik, Teckenspråk, Teknik
Ämnesord:
Elektricitet, Fysik, Humor, Magnetism, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Superhemligt - teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Vattenglasbuset - Hur fungerar lufttryck?

Avsnitt 1 av 12

Busgänget vill busa med Alindes släktingar. De bestämmer sig för att placera ett glas med vatten upp och ned på deras toalett och se vad som händer när släktingarna måste gå på toaletten Men hur ska de få dit glaset upp och ned utan att spilla vatten och vad är egentligen lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Avsnitt 2 av 12

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Tjuvlarmsbuset - Vad leder ström?

Avsnitt 3 av 12

Busgänget vill busa med Alindes moster som älskar godsaker. De bestämmer sig för att bygga ett tjuvlarm med hjälp av batterier, kabel, folie och ficklampa. De tänker placera ut ett lockbete med nybakade muffins och när lampan på tjuvlarmet tänds så vet busgänget att mostern försöker ta muffins. Men vad leder ström och vad ska de lägga mellan foliebitarna så att inte strömmen kan passera?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Slajmbuset - Fast, flytande eller gasform?

Avsnitt 4 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är supernoga med sitt hår. De vill göra eget grönt äckligt slajm och hälla det i hans schampo. Men hur ska de blanda till det och vad innehåller egentligen slajm?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Magnetbuset

Avsnitt 5 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa på ett café i stan. De bestämmer sig för att försöka få en muffins att röra på sig med hjälp av en magnet. Men vad drar en magnet till sig och vad ska de lägga i muffinsformen för att få buset att fungera på bästa sätt?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Ljusbuset - Hur färdas ljus?

Avsnitt 6 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är på väg hem från jobbet. De bestämmer sig för att klä ut sig och skapa en hemligljussignal så att de vet när de ska hoppa fram och skrämma Nikkis pappa. Men hur färdas ljuset egentligen och hur ska de rikta spegeln och ficklampan för att få till den bästa ljussignalen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Kaffebuset - Vad är en kemisk reaktion?

Avsnitt 7 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på ett kafé i stan. De bestämmer sig för att försöka få farfars kaffe att svämma över med hjälp av bakpulver. Men varför svämmar kaffet över, och vad är en kemisk reaktion egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Hinkbuset

Avsnitt 8 av 12

Alindes kusiner brukar alltid kasta vatten på henne på sommaren. Busgänget bestämmer sig för att tillverka en egen vattenhinksanordning med iskallt vatten. Men hur ska de knyta repet för att hinken ska falla ner på bästa sätt och vad är tyngdkraft egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Flaskbuset - Vad är ytspänning och lufttryck?

Avsnitt 9 av 12

Signes pappa gillar inte när folk spiller. Bugänget bestämmer sig för att busa med honom genom att tillverka en egen flaska som läcker när man skruvar av korken. Men varför läcker inte flaskan när korken är stängd och vad är egentligen ytspänning och lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Datorbuset - Vad är friktion?

Avsnitt 10 av 12

Busgänget vill införa en ny familjeregel: Fritt med godsaker hela veckan! De bestämmer sig för att skriva in regeln på Nikkis pappas dator. Men de behöver få hans datormus att sluta fungera så att han inte kan sudda bort den nya familjeregeln. Hur ska de göra? Vad är friktion?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Bokbuset - Vad är en länk?

Avsnitt 11 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på spökavdelningen i ett bibliotek. Med hjälp av en fiskelina och fiskespön ska de få böckerna att ramla ut från bokhyllan. Men hur ska de dra linan så att de kan stå gömda och vad är en länk egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Ballongbuset - Kan luft ge fart?

Avsnitt 12 av 12

Busgänget vill busa med Signes pappa. De bestämmer sig för att bygga en ballongbana som ska sluta med att Signes pappa får en ballong i ansiktet när han öppnar dörren. Men hur mycket luft ska de fylla ballongen med och hur ska de bygga ballongbanan?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Vattenmannen och Speed

Vågkraft

Vattenmannen tillverkar en gitarrförstärkare till Speed. Mitt i ett gitarrsolo går strömmen. Strömkabeln leder dem till ett vågkraftverk i Lysekil där de möter Jens Engström från Ångströmlaboratoriet. När elen kommer tillbaka kan de framföra låten Elektricitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Värme

En varm sommardag kan det vara skönt att ligga vid vattnet, känna den ljumma sanden mot barfota fötter och titta ut över havet. Men hur kommer egentligen värmen från solen till jorden? Och vad är värme? Amen Ainalem och Laura Wihlborg tar sig till solen för att följa solstrålarnas resa till jorden.

Fråga oss