Titta

Superhemligt - teckenspråk

Superhemligt - teckenspråk

Om Superhemligt - teckenspråk

Vi får följa busgänget Alinde, Signe och Nikki när de planerar och gör superhemliga naturvenskapliga bus. Ingen går säker när busgänget har bestämt sig för att busa. Busgänget drivs av en nyfikenhet kring det naturvetenskapliga och i varje program funderar busgänget kring frågor kopplat till busen och det naturvetenskapliga.

Till första programmet

Superhemligt - teckenspråk : MagnetbusetMaterialDela
  1. Hej. Det här programmet
    heter "Superhemligt".

  2. Vi två brukar testa olika bus. De här
    tre tjejerna ska också vara med.

  3. -Är du beredd?
    -Ja.

  4. Superhemligt!

  5. Gör inte det här buset utan en vuxen.

  6. Hej. I dag ska vi busa med en magnet
    som styr en muffins.

  7. Det blir jättespännande.

  8. -Jag är Victoria, och...
    -Hej.

  9. ...det där är Melissa.

  10. Vi ska testa och se
    hur det funkar med en magnet.

  11. Sedan ger vi buset till Nikki,
    Alinde och Signe, som ska busa.

  12. Kom, kom.

  13. Men hur ser planen ut, då?

  14. Jo, jag tänker att de här ska busa
    mot Nikkis pappa.

  15. Och Nikki får...

  16. Ja.

  17. Så. Och pappa...

  18. Så. Och så får de sitta
    mitt emot varandra där.

  19. De får sitta i lugn och ro och fika.

  20. Men vem ska sitta under bordet
    och röra magneten?

  21. -Alinde, kanske?
    -Ja, Alinde.

  22. Så.

  23. Men var ska Signe gömma sig, då?

  24. Jo, jag tänker...
    Jag tänker att hon ska gömma sig där.

  25. Superhemligt!

  26. Du, det här är en magnet.

  27. Ja. Det här är också en magnet,
    fast en liten...

  28. -...som man kan sätta på kylskåpet.
    -Får jag visa på lite plast?

  29. Här.

  30. -Nej.
    -Den fastnar inte.

  31. Nej, jag vet inte.

  32. Den här, då? Glas.

  33. -Så.
    -Nej.

  34. Nja, lite.

  35. Äh, nej.

  36. Men den här, då?
    Det kan funka, tror jag.

  37. Nej.

  38. Det funkade inte.

  39. -Men om vi testar gummi, då?
    -Ja.

  40. Nej.

  41. -Men vi kan testa den här.
    -Ja.

  42. Så.

  43. -Du, du.
    -Vänta lite.

  44. Ja. Det betyder
    att vi måste ha lite mer järn.

  45. Så. Här i finns det papper,
    gummi, plast och järn.

  46. Trä också.
    Vi provar och ser vad som fastnar.

  47. Ett, två, tre.

  48. -Ja.
    -Ja.

  49. Ja, vad fastnar
    på magneter egentligen?

  50. Magneter kan dra till sig
    föremål av järn.

  51. Andra saker, som är gjorda av plast,
    trä eller papper-

  52. -fastnar inte alls på magneter.

  53. Så i dagens bus, när vi
    vill få muffinsen att röra sig-

  54. -så är det bäst att lägga
    något av järn i muffinsformen.

  55. När vi sedan har en stark magnet
    under bordet-

  56. -då kan vi styra muffinsen trots
    att bordsskivan av trä är emellan.

  57. Den magnetiska kraften
    går alltså rakt igenom träet-

  58. -och drar i järnbiten.
    Det är ju fantastiskt.

  59. -Den här?
    -Ja.

  60. Så.

  61. -Ska vi ta den här skruven?
    -Ja. Bra.

  62. Så.

  63. Och så...

  64. Wow, vad coolt. Det funkade.

  65. -Rörde den sig?
    -Ja.

  66. -Funkade magneten?
    -Ja.

  67. Nikkis pappa
    kommer att bli jätterädd.

  68. Kom, så meddelar vi tjejerna.
    Det där var verkligen roligt.

  69. -Hej, hej.
    -Hej, hej.

  70. -Ni ska busa mot Nikkis pappa.
    -Ja, och vad är det för bus?

  71. Jo, ni ska ha lite järn i en muffins.
    Sedan drar ni magneten under bordet-

  72. -så rör den på sig. Alinde ska sitta
    under bordet och dra magneten.

  73. Men kom ihåg en sak.
    Nikkis pappa får inte avslöja er.

  74. -Lycka till. Hej då.
    -Hej då.

  75. Hej. Jag har en muffins här-

  76. -som jag skulle vilja
    att du tog hand om.

  77. De kommer.

  78. -Okej, vi beställer någonting.
    -Yes.

  79. Hej. Jag vill gärna ha en choklad-
    muffins och ett glas vatten, tack.

  80. -Hur är det med dig, då?
    -Det är bra. Jättebra.

  81. Vad är det som händer?

  82. Den lever ju.

  83. Vänta.

  84. -Den kan ju inte vara vegetarisk.
    -Lurad!

  85. Oj.

  86. Wow. Helt fantastiskt.

  87. Ett riktigt bra bus.

  88. Ja, och Nikkis pappa
    blev verkligen chockad.

  89. Ja. Det var ett riktigt bra bus.
    Det får fem av fem dödskallar.

  90. Supersuperhemligt!

  91. Tänk på att om ni skulle busa själva
    att ingen blir ledsen eller skadad.

  92. Textning: J. Lidberg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Magnetbuset

Avsnitt 5 av 12

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Busgänget vill busa med Nikkis pappa på ett café i stan. De bestämmer sig för att försöka få en muffins att röra på sig med hjälp av en magnet. Men vad drar en magnet till sig och vad ska de lägga i muffinsformen för att få buset att fungera på bästa sätt?

Ämnen:
Fysik > Elektricitet och magnetism, Teckenspråk
Ämnesord:
Fysik, Humor, Magneter, Magnetism, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Superhemligt - teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Vattenglasbuset - Hur fungerar lufttryck?

Avsnitt 1 av 12

Busgänget vill busa med Alindes släktingar. De bestämmer sig för att placera ett glas med vatten upp och ned på deras toalett och se vad som händer när släktingarna måste gå på toaletten Men hur ska de få dit glaset upp och ned utan att spilla vatten och vad är egentligen lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Avsnitt 2 av 12

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Tjuvlarmsbuset - Vad leder ström?

Avsnitt 3 av 12

Busgänget vill busa med Alindes moster som älskar godsaker. De bestämmer sig för att bygga ett tjuvlarm med hjälp av batterier, kabel, folie och ficklampa. De tänker placera ut ett lockbete med nybakade muffins och när lampan på tjuvlarmet tänds så vet busgänget att mostern försöker ta muffins. Men vad leder ström och vad ska de lägga mellan foliebitarna så att inte strömmen kan passera?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Slajmbuset - Fast, flytande eller gasform?

Avsnitt 4 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är supernoga med sitt hår. De vill göra eget grönt äckligt slajm och hälla det i hans schampo. Men hur ska de blanda till det och vad innehåller egentligen slajm?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Magnetbuset

Avsnitt 5 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa på ett café i stan. De bestämmer sig för att försöka få en muffins att röra på sig med hjälp av en magnet. Men vad drar en magnet till sig och vad ska de lägga i muffinsformen för att få buset att fungera på bästa sätt?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Ljusbuset - Hur färdas ljus?

Avsnitt 6 av 12

Busgänget vill busa med Nikkis pappa som är på väg hem från jobbet. De bestämmer sig för att klä ut sig och skapa en hemligljussignal så att de vet när de ska hoppa fram och skrämma Nikkis pappa. Men hur färdas ljuset egentligen och hur ska de rikta spegeln och ficklampan för att få till den bästa ljussignalen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Kaffebuset - Vad är en kemisk reaktion?

Avsnitt 7 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på ett kafé i stan. De bestämmer sig för att försöka få farfars kaffe att svämma över med hjälp av bakpulver. Men varför svämmar kaffet över, och vad är en kemisk reaktion egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Hinkbuset

Avsnitt 8 av 12

Alindes kusiner brukar alltid kasta vatten på henne på sommaren. Busgänget bestämmer sig för att tillverka en egen vattenhinksanordning med iskallt vatten. Men hur ska de knyta repet för att hinken ska falla ner på bästa sätt och vad är tyngdkraft egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Flaskbuset - Vad är ytspänning och lufttryck?

Avsnitt 9 av 12

Signes pappa gillar inte när folk spiller. Bugänget bestämmer sig för att busa med honom genom att tillverka en egen flaska som läcker när man skruvar av korken. Men varför läcker inte flaskan när korken är stängd och vad är egentligen ytspänning och lufttryck?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Datorbuset - Vad är friktion?

Avsnitt 10 av 12

Busgänget vill införa en ny familjeregel: Fritt med godsaker hela veckan! De bestämmer sig för att skriva in regeln på Nikkis pappas dator. Men de behöver få hans datormus att sluta fungera så att han inte kan sudda bort den nya familjeregeln. Hur ska de göra? Vad är friktion?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Bokbuset - Vad är en länk?

Avsnitt 11 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på spökavdelningen i ett bibliotek. Med hjälp av en fiskelina och fiskespön ska de få böckerna att ramla ut från bokhyllan. Men hur ska de dra linan så att de kan stå gömda och vad är en länk egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Ballongbuset - Kan luft ge fart?

Avsnitt 12 av 12

Busgänget vill busa med Signes pappa. De bestämmer sig för att bygga en ballongbana som ska sluta med att Signes pappa får en ballong i ansiktet när han öppnar dörren. Men hur mycket luft ska de fylla ballongen med och hur ska de bygga ballongbanan?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Superhemligt - teckenspråk

Vattenglasbuset - Hur fungerar lufttryck?

Busgänget vill busa med Alindes släktingar. De bestämmer sig för att placera ett glas med vatten upp och ned på deras toalett och se vad som händer när släktingarna måste gå på toaletten Men hur ska de få dit glaset upp och ned utan att spilla vatten och vad är egentligen lufttryck?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Friktion

Varför blir det varmt om händerna när man gnuggar dem mot varandra? Och hur åker man egentligen snabbast ner för en rutschkana? Programledarna Amen Ainalem och Laura Wihlborg söker svar på friktionens gåtor långt in i kalla grottor, i skidbacken och i lekparken.

Fråga oss