Titta

Los, frag!

Los, frag!

Om Los, frag!

Programledaren Merih Ugur tar reda på svaren på svenska elevers frågor om ungdomars liv i tysktalande länder. Svenska elever ställer frågor i korta mobilfilmer och programledaren tar reda på svaren i möten med ungdomar i Österrike och Tyskland. Frågorna handlar om deras vardag, skolmiljö, familjeliv och fritid. Serien riktar sig till nybörjare i tyska på högstadiet och gymnasiet.

Till första programmet

Los, frag! : So sein, wie man istMaterialDela
  1. -Jag har en fråga.
    -Jag skulle vilja veta.

  2. När börjar det?

  3. ATT VARA SOM MAN ÄR

  4. Det är ibland svårt att vara sig själv.

  5. Hur svårt det är i Tyskland
    och Österrike ska vi se nu.

  6. Kan man vara sig själv i skolan?

  7. Ja, man kan vara som man är i skolan.

  8. Ja, det kan jag. Mina vänner
    accepterar mig som jag är.

  9. Jag tror att man kan vara som man är-

  10. -men det finns säkert ungdomar som
    inte accepterar en. Men i stort sett.

  11. Man ser pressen på många skolor.

  12. "Jag tar på mig min mask"-

  13. -"och låtsas vara normal
    och visar inte mitt riktiga jag."

  14. Det är synd. På vissa skolor är det
    extremt, och där blir folk knäckta.

  15. Nej betyder nej betyder nej.
    Nej till ramaskri mot ramaskriet.

  16. Det är en heterosexistisk strategi...

  17. ÖSTERRIKE

  18. -Tack!
    -Jättefint.

  19. Anna, du är ju med i en aktionsgrupp.

  20. Jag är med i AKS,
    en aktionsgrupp med kritiska elever.

  21. Vi jobbar för att elever i skolan och
    i samhället ska kunna vara som de vill-

  22. -utan att vara rädda.

  23. -Rädda för fördomar, till exempel?
    -Ja, fördomar, diskriminering, rasism...

  24. Kan man komma ut som gay
    utan problem?

  25. -Kan man komma ut i skolan här?
    -Det är mycket svårt i den åldern.

  26. Man tillbringar åtta år
    med den här gruppen av människor-

  27. -och är väldigt rädd
    för att inte bli omtyckt av dem längre.

  28. Jag ska träffa Tom och Christian
    och höra deras berättelse.

  29. -Hej! Jag vill gärna ha vatten.
    -En kaffe, tack.

  30. En latte macchiato för mig, tack.

  31. -Ni måste förklara vad det här är.
    -Lambda är ett ungdomsnätverk.

  32. Här kommer alla ungdomar
    upp till 25 in.

  33. Transpersoner, bögar, bi- och
    heterosexuella. Det är öppet för alla.

  34. Tom,
    berätta hur det var när du kom ut.

  35. Jag kom ut i åttan,
    när jag var fjorton år.

  36. Det var en lustig historia.

  37. På fysiklektionen sa en skolkamrat
    till mig...

  38. Alltså, han sa till mig:
    "Är du bög, eller?"

  39. Och jag sa: "Ja, har du nåt emot det?"

  40. Och hur kände du dig då?

  41. Jag kände mig stolt.
    Jag var stolt över mig själv.

  42. -Hur var det för dig?
    -Jag var i stan med min pojkvän.

  43. Man såg oss hand i hand
    och att vi kysstes.

  44. Så jag behövde inte tänka.
    Det hände bara.

  45. Till mina föräldrar sa jag: "Förlåt att
    jag är sen. Jag var hos min pojkvän."

  46. Det dröjde lite innan de förstod,
    men sen accepterade de det.

  47. I skolan blev jag förstås förolämpad,
    men annars inget särskilt.

  48. -Hej! Hur mår ni? Är allt bra?
    -Ja.

  49. -Har ni kommit ut på nåt sätt?
    -För mig var det relativt lätt.

  50. Jag tog med min första flickvän hem,
    och det var det.

  51. Jag berättade för några vänner
    i skolan, men de reagerade inte så bra.

  52. De behandlade mig
    som om jag var sjuk och smittade.

  53. Många bröt kontakten med mig.

  54. Tror ni att män och kvinnor i Österrike
    är jämställda?

  55. Nej, det tror jag inte.
    Man ser ju bara på lönerna-

  56. -att kvinnor tjänar mycket mindre.

  57. När det gäller skillnader mellan könen
    är Österrike näst sämst i Europa.

  58. Hej! Jag är feminist. Är du feminist?

  59. Nej, men jag är absolut emot
    diskriminering av kvinnor.

  60. Jag är för jämställdhet
    mellan kvinnor och män.

  61. Begreppet har förändrats, och folk
    glömmer att det handlar om jämlikhet-

  62. -inte om att stärka bara det ena könet.

  63. Kvinnor ska inte uppfattas som sexuellt
    tillgängliga eller enbart som sexobjekt.

  64. Det var bara några timmar av mitt liv
    med dig, men jag skriver ändå en dikt.

  65. En del folk är emot homosexuella.
    Jag fattar inte varför. Vad tror du?

  66. Varför tror ni att så många
    inte gillar homosexuella?

  67. Jag tror att det beror på att människor
    av naturen är rädda för det nya.

  68. -Vad tror du?
    -Religion, politik...

  69. Och den äldre generationen för det
    vidare. Det dröjer tills det är borta.

  70. Vad tänker ni om såna människor?

  71. Är det snarare "Äh, låt dem prata",
    eller blir man arg?

  72. De arga blickarna ignorerar man-

  73. -men om nån talar direkt till en...

  74. ...tycker jag personligen
    att det är rätt elakt.

  75. Den äldre generationen struntar jag i.
    De vet inget annat.

  76. Men de yngre säger jag till.

  77. En dag har de egna barn
    som de ska lära bättre.

  78. Hur tolerant är Österrike egentligen?

  79. Jag har tyvärr dåliga erfarenheter.

  80. Det finns mycket diskriminering, och
    speciellt för ungdomar är det svårt.

  81. Varför tror du att det fortfarande
    är så känsligt?

  82. Det tas inte upp i skolan. Man pratar
    inte om det i sexualundervisningen.

  83. Det diskuteras inte någonstans, och
    många får med sig åsikter hemifrån.

  84. Österrike är nog mycket konservativt-

  85. -och påverkas också mycket av kyrkan.

  86. Vi stärker vår solidaritet
    och organiserar oss till motstånd.

  87. Vad önskar du dig i framtiden när det
    gäller homosexualitet och feminism?

  88. En värld där alla människor
    är lika mycket värda-

  89. -där människorna kan vara som de vill-

  90. -helt oavsett deras hudfärg, kön,
    religion, ursprung och sexualitet.

  91. Ärligt talat mår jag också bättre
    när jag kan vara som jag är.

  92. Och om du har en fråga,
    så skicka oss en video. Vi ses!

  93. Översättning: Karin Werge Hjerpe
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

So sein, wie man ist

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Kan man vara sig själv i skolan? Hur är det att komma ut som homosexuell i Tyskland och Österrike? Är du feminist? Det är några frågor som programledare Merih Ugur får svar på i Tyskland och Österrike. Merih möter unga homosexuella som berättar hur det är i deras länder. Vi får också träffa en tjej som jobbar för kvinnors och mäns lika rättigheter i Innsbruck.

Ämnen:
Moderna språk > Tyska > Realia och kultur
Ämnesord:
Barn och ungdom, Feminism, Homosexualitet, Samhällsvetenskap, Sociologi, Ungdomar
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Ladda ner

Alla program i Los, frag!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLos, frag!

Tirol, Österreich

Avsnitt 1 av 8

Här möter vi ungdomar i det moderna och det traditionella Österrike. Klär de sig i Lederhosen och dansar folkdans? Programledare Merih Ugur träffar ungdomar som dansar traditionell dans och undersöker hur nya trendiga folkdräkter ser ut. Hon träffar också några tjejer som vunnit en stor talangtävling i Österrike genom att kombinera traditionell musik med pop.

Svårighetsgrad:
A2
Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLos, frag!

Sport, Österreich

Avsnitt 2 av 8

Vilka sporter är populära bland ungdomar i Österrike? Programledare Merih Ugur försöker lära sig åka snowboard i Sölden och besöker även ett sportgymnasium i Innsbruck. Hon möter också en kille som trotsar allt förnuft och balanserar på en smal rem mellan hustaken.

Svårighetsgrad:
A2
Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLos, frag!

Lehrling, Österreich

Avsnitt 3 av 8

Varför är ungdomsarbetslösheten så låg i Österrike? Hur är det att gå en lärlingsutbildning? Programledare Merih Ugur besöker två lärlingsutbildningar i Tyrolen. Det handlar om matlagning och fotografi.

Svårighetsgrad:
A2
Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLos, frag!

Essen, Deutschland

Avsnitt 4 av 8

Vad äter man i Tyskland? Programledare Merih Ugur äter sig genom Berlin och smakar bland annat på Berlins mest kända korv. Han tittar också på veganska alternativ och tar reda på vad man äter i tyska skolor.

Svårighetsgrad:
A2
Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLos, frag!

Musik, Deutschland

Avsnitt 5 av 8

Vilken musik är populär i Tyskland? Programledare Merih Ugur åker till Berlin och frågar ungdomar vad de lyssnar på. Dessutom träffar Merih bandet Rabajah, som blandar reggae, balkan, jazz och hiphop och kollar in slagverksgruppen Bando som spelar musik med hjälp av stora oljefat.

Svårighetsgrad:
A2
Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLos, frag!

So sein, wie man ist

Avsnitt 6 av 8

Kan man vara sig själv i skolan? Hur är det att komma ut som homosexuell i Tyskland och Österrike? Är du feminist? Det är några frågor som programledare Merih Ugur får svar på i Tyskland och Österrike. Merih möter unga homosexuella som berättar hur det är i deras länder. Vi får också träffa en tjej som jobbar för kvinnors och mäns lika rättigheter i Innsbruck.

Svårighetsgrad:
A2
Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLos, frag!

Fussball und Skate, Deutschland

Avsnitt 7 av 8

Vad gillar tyska ungdomar för sporter? Programledare Merih Ugur träffar tjejerna som satsar på att bli fotbollsproffs på en elitskola i Potsdam. Merih tar också reda på vad som är så kul med skateboard och så träffar hon några tjejer som ger allt för rytmisk gymnastik.

Svårighetsgrad:
A2
Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLos, frag!

Mode, Deutschland

Avsnitt 8 av 8

Vad betyder mode för tyska ungdomar? Hur hittar man sin egen stil? Programledare Merih Ugur träffar vloggaren Hüly, som driver en mode- och livsstilsvlogg i Berlin. Hon besöker också en modeskola och pratar med ungdomar om deras klädstil.

Svårighetsgrad:
A2
Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & moderna språk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Historias de fantasmas

Fantasma punto com

Jag går till parken nästan varje dag. Där blev min flickvän Luisa påkörd av en bil och dog. En dag ringer Luisas kompis Jenny. Hon har hittat en sajt på internet där man kan efterlysa sina vänner. Levande eller döda! Tänk om de döda kan komma tillbaka?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna ¿Qué Pasa? fácil

2018-03-10

Nyheter från den spanskspråkiga världen på lätt spanska i ett långsamt tempo: Leder strejker på internationella kvinnodagen till att kvinnor får det bättre? Ny lag gör det förbjudet att ge bort husdjur till ungdomar som är yngre än 16 år. Sofía Martínez frågar både äldre och yngre om deras syn på hur djur behandlas. En historisk medalj för Regino Hernández i Olympiska spelen. Flamenquito-musik som handlar om jämlikhet.