Titta

Livets hårda skola

Livets hårda skola

Om Livets hårda skola

Hur kan du som förälder hjälpa ditt barn med matte? Hur hindrar föräldrars egna erfarenheter från matematikundervisningen dem från att hjälpa sina barn med matten? Genom att följa Musse Hasselvalls försök att komma över sin egen matteångest får föräldrar en möjlighet att själva förändra sitt beteende.

Till första programmet

Livets hårda skola : Det handlar om självkänslaDela
  1. Tjena! - Har du lust att hålla den?

  2. Och den? Tack.

  3. Jaha...

  4. Varför måste vi vara inlåsta här
    innan vi ska in i klassrummet?

  5. De vill inte
    att barn ska springa runt.

  6. Det är ovärdigt, tycker jag,
    att stå som i en boskapsfålla.

  7. Det blir varmt.

  8. Det är dags för uppror snart,
    för så här kan vi inte ha det.

  9. -Släpp in oss!
    -Nu kommer hon.

  10. Här står jag smart, bakom dörren.

  11. Och jag blir typ alltid krossad.

  12. -Gå in, bara.
    -Vissa bara ställer sig.

  13. Hör ni, vi ska ha en genomgång.

  14. Stapeldiagram ett
    handlar om Gröna Lund.

  15. Vi löser d, e och f tillsammans.

  16. Jag hade tänkt... - Emmy,
    kan du komma fram till tavlan?

  17. Du kan ta med dig papperet.

  18. Då ska vi se, vad är det som stämmer?

  19. 140 är det första förslaget.

  20. Om vi tittar på barnradiobilarna...

  21. Om det hade varit precis i mitten,
    vad hade det varit då?

  22. Ni som har mätt,
    har ni använt linjal?

  23. -Ja.
    -Jag använde linjal.

  24. Jag satt med Linnéa, och hon
    använde linjal. Vi kom fram till 140.

  25. Då kan du skriva 140. Här.

  26. Veteranbilarna, hur många var det...?

  27. -150 000.
    -Ja, precis. Bra.

  28. Så. Addera ihop det.

  29. -Det blir 29 000.
    -Då kan...

  30. Du glömde en nolla. Du sa 29 000, du
    skrev 29 000, men det blir inte det.

  31. -En till nolla. Bra! - Svaret är...
    -290 000.

  32. Bra. Tack så mycket,
    du kan sätta dig. Bra jobbat!

  33. Då är det dags att plocka undan.

  34. Stoppa ner mattesakerna i lådorna.

  35. Musse? Musse!

  36. -Kan inte du stanna kvar?
    -Ja.

  37. Hej då!

  38. Då så...

  39. Vad innebär det?

  40. Du ska få gå fram till tavlan
    nästa gång.

  41. Jag visste att vi skulle komma dit
    förr eller senare. Alltså...

  42. Jag lämnade inte in telefonen,
    ursäkta.

  43. -Det kanske du borde göra.
    -Jag vet, jag glömmer bort det.

  44. Förlåt.

  45. Jag har förstått att jag skulle
    behöva göra det förr eller senare.

  46. Det är löjligt hur obehagligt
    det känns för mig, på riktigt.

  47. Jag drabbas av nåt...

  48. Det knyter sig i magen när jag
    tänker på att alla ska titta på mig.

  49. Jag tänker på din självkänsla.

  50. Det är gulligt av dig att du tänker
    på den, men jag tror att...

  51. Du ska inte "deala"
    med min självkänsla.

  52. -Jo, jag är din lärare.
    -Jag tänker att det är för sent.

  53. Nej, vadå "för sent"?
    Det är aldrig för sent. Säg inte så.

  54. Det är aldrig för sent att lära sig
    nåt nytt. Åldern spelar ingen roll.

  55. "Man lär sig alltid nåt nytt",
    sa en vis gumma till mig.

  56. Var det så?

  57. Ja, vi ska "deala" med det här nu.

  58. -Då kör vi på det.
    -Jag är med.

  59. Bra, Musse! Kom igen nu!

  60. Jag ser fram emot att du ska hålla
    koll på mig. "Han ska nog klara det."

  61. -Tjena, får jag sitta här?
    -Visst.

  62. -Var det gott?
    -Ja.

  63. Smör... Jag älskar smör.

  64. Jag pratade med Petra. Hon säger
    att matte handlar om självkänsla.

  65. Hur ska jag kunna låtsas att jag
    har självkänsla vad gäller matte?

  66. Det behöver du inte. Om du låtsas
    att du har självförtroende-

  67. -får du det ju aldrig på riktigt. Man
    lär sig ju inte om man inte gissar.

  68. -Man måste våga misslyckas.
    -Ja, det säger Petra hela tiden.

  69. Det är bättre
    att misslyckas och lära sig-

  70. -än att gissa och ha rätt.

  71. Ja... Ja, det är sant.

  72. Har du nåt knep för att få det
    att funka när du står vid tavlan?

  73. Nej... Jag försöker bara mitt bästa.

  74. Om du satsar på dig själv
    går det bättre.

  75. Det är bättre att ångra nåt du gjort
    än nåt du inte har gjort.

  76. Nu får du chansen att lära dig igen.
    Använd den chansen.

  77. Det är inte många
    som får en sån chans.

  78. Nej...

  79. Jag vill inte vara otrevlig, men...

  80. Du och jag hade aldrig varit kompisar
    när jag gick i skolan-

  81. -men du är en väldigt värdefull
    kompis för mig nu när jag är äldre.

  82. Bra!

  83. Det är bättre att du är min kompis nu
    när du är i den åldern.

  84. Ja, du har nog rätt i det.

  85. Hej! Vad gör du här?

  86. Jag vill hålla på med telefonen
    utan att de blir sura.

  87. De tar den alltid.
    Jag är trött på det.

  88. -Men du får ju inte använda den.
    -Därför sitter jag här.

  89. -Man får inte använda den här heller.
    -Nej, det är därför jag sitter här.

  90. Jag jobbar lite från telefonen.
    Det kan man väl få göra?

  91. -Det där är ett spel.
    -Jo, men jag spelar nu.

  92. Du märker så mycket. Hur mår du?

  93. Bra.

  94. -Du skvallrar väl inte om telefonen?
    -Det, du!

  95. Du är rolig, du.
    Jag är trött på det där mobildagiset.

  96. -Vad händer?
    -Inget. Rast.

  97. -Är du uttråkad?
    -Nej, jag såg dig här.

  98. -Och du höll på med telefonen.
    -Jag blev påkommen.

  99. -Ska du vara med på tornerspelet?
    -Vadå?

  100. -Turneringen.
    -Jaha, den som det stod en lapp om?

  101. Nej, jag kommer och tittar, för jag
    vill verkligen se när du går loss.

  102. Jag trodde inte att man fick slåss
    i skolan. Här får ni göra det.

  103. -Ja, tydligen.
    -Jag ska jobba vidare.

  104. -Ja, men inga spel nu.
    -Nej.

  105. -Okej.
    -Jag ska svara på några mejl.

  106. Hej då.

  107. Du, där är dörren.
    Du får inte vara inomhus.

  108. -Stoppa bara ner pennan.
    -Jaha.

  109. Vänta, vi ska inte ta hela pennan.
    Nej, den blev inte klar.

  110. -Den försvinner väldigt snabbt.
    -Verkligen, den var effektiv. Tack.

  111. -Ja, då...
    -Vad har du där? Det är mycket saker.

  112. -Det är min mapp.
    -Nej, i den där.

  113. -Pennor.
    -Ja, ja, väldigt "kittat", bara.

  114. Sjukt mycket pennor!

  115. "Vilka attraktioner hade flest
    besökare?" Det är väl ganska lätt?

  116. -Det är väl den?
    -Ja, Kvasten.

  117. "Ungefär hur många åkte Kvasten?"

  118. Är det inte den summan vi ska ha?

  119. -Jo...
    -Då är det 550.

  120. Ska jag skriva 550?
    Det är väl fler nollor?

  121. -Är det fel skyller vi på dig.
    -Mig?!

  122. 550 000?

  123. Hör ni, det är dags att plocka undan.
    Ställ upp stolarna.

  124. -Petra...
    -Ja?

  125. -Jag har ont här.
    -Vad har du gjort?

  126. -Jag vet inte.
    -Du kanske har sträckt dig.

  127. Musse, du ska få lära dig
    om del av helhet.

  128. Zeline fyller år, så det blir tårta.

  129. Zeline har två tårtor. Du får välja
    antingen en halv bit av tårta ett-

  130. -eller en fjärdedels bit av tvåan.

  131. Då tar jag en halv bit av tårta ett.

  132. -Varför?
    -Det blir mer tårta till mig.

  133. -Okej, varsågod.
    -Jag vill ha mer tårta.

  134. Om du ska jämföra delar av helheter
    måste tårtorna vara lika stora.

  135. Men om jag delar tårtan så här, då?

  136. Bitarna ska vara lika stora,
    annars blir det inte fjärdedelar.

  137. -Vi tar bort den.
    -Okej.

  138. Tårtan kan delas
    i fler lika stora bitar.

  139. Vi kan dela den
    i åtta lika stora bitar.

  140. Då kallar vi en bit en åttondel.

  141. Sen kan vi se att två åttondelar
    är lika stort som en fjärdedel.

  142. Då är två fjärdedelar
    lika med en halv.

  143. Precis.

  144. Om vi delar tårtan
    i tio lika stora bitar-

  145. -kan den då delas in i fjärdedelar?

  146. Det är en kuggfråga, jag säger nej.

  147. Precis. Däremot går den att dela
    i hälften, femtedelar och tiondelar.

  148. Jag förstår.

  149. Tornerspel, tjoho!

  150. -Vi ska ha tornerspel!
    -Tjoho!

  151. Nico...

  152. Nico.

  153. -Ska du inte med ut?
    -Jag vet inte...

  154. -Ska du inte hänga med på tornerspel?
    -Det är inte min grej.

  155. Spelar du sån här?
    Vad kallas det? Piano?

  156. Synt eller keyboard.

  157. -Häng på. Det blir roligt, tror jag.
    -Nej...

  158. -Jag hjälper dig på med jackan.
    -Okej...

  159. Så fort du har släpat nån unge över
    nån stock säger du: "Vad roligt!"

  160. Förlåt.

  161. Heja! Heja!

  162. Ja!

  163. -Vad har de i säckarna?
    -Vad de har i säckarna? Sten.

  164. Några blytyngder. Nej, de har kuddar.

  165. Kuddar från lärare
    som aldrig kommer att bli sig lika.

  166. -Det luktar ägg.
    -Förlåt? Luktar jag ägg?

  167. -Nej, jag.
    -Gör du? Vad jobbigt!

  168. -Jag fick ägg på mig.
    -Jaha, vad segt.

  169. Jag trodde att han sa
    att jag luktade ägg.

  170. -Nej, han sa "det".
    -Kom igen!

  171. Kom igen!

  172. -Kom igen nu, Zeline! Kom igen nu!
    -Klara, färdiga, kör!

  173. Kom igen, Zeline!

  174. Ja!

  175. Bra, Zeline!

  176. Förlåt, jag blir uppjagad. Hon är så
    härlig när hon är på det här viset.

  177. Ja!

  178. Dra, då!

  179. Heja!

  180. -Varför är inte du med?
    -Jag gillar inte att man slår varann.

  181. -Jag tycker att det är onödigt.
    -Fast det här är väl inte så farligt?

  182. -Det är kuddar, det är inte farligt.
    -Varför ska man slå varandra?

  183. Ibland kanske man måste stå upp för
    sig själv och tuffa till sig, eller?

  184. Jag har aldrig hamnat i nåt tillfälle
    där jag har behövt göra det-

  185. -så jag har inte fått det...

  186. ...i mig
    att jag behöver lära mig slåss.

  187. Men du kanske ska prova, så att du
    känner dig mer bekväm med sånt här.

  188. Ja, jag vet.

  189. Jag kan visa dig några grejer, bara.

  190. -Är du med på det?
    -Ja. Kan vi gå dit bort?

  191. Absolut, kom.

  192. Jag tänker att det kan vara bra-

  193. -att känna att man kan om man måste.

  194. Att man känner att man kan möta det,
    på nåt sätt.

  195. Jag låter inte dig vinna
    för att du är barn.

  196. Bra!

  197. Kolla här...

  198. Bra! De där typerna...

  199. -Bra initiativ.
    -Vad håller ni på med? Stopp!

  200. -Vi brottades lite.
    -Det känns inte okej.

  201. Gör det inte? Tornerspelen är också
    lite så, man slår varandra med...

  202. -Fast det är inte riktigt samma sak.
    -Vi tränade lite.

  203. Det är inte okej. Andra elever
    har lektion och tittar och så.

  204. -Det är inte riktigt okej.
    -Nej, men jag... Ja...

  205. Jag ber om ursäkt om det är nån som
    är upprörd. - Vi hade roligt, eller?

  206. -Ja, det hade vi.
    -Det där var bra för dig, tänker jag.

  207. Men det är inte rätt sätt
    att hävda sig på, tycker jag.

  208. Men vad ska du göra?
    Ta fram synten och spela?

  209. I och för sig, om du har en synt
    med dig kan du slå dem med den.

  210. -Man kan också försvara sig med ord.
    -Absolut, det är nog...bra.

  211. De hade gjort så jävla fint.
    Det är som en liten skogsdunge.

  212. De hade hängt upp vimplar
    för att ge tornerspelsstämning.

  213. Zeline, jag skämtar inte...

  214. De hade säckar med kuddar i.
    Hon slaktade dem, en efter en stöp.

  215. -Hon högg ner dem.
    -Duktigt, Zeline!

  216. -Hon är riktigt bra!
    -Kändes det bra?

  217. -Ja, det var jättekul.
    -Ingen hade nån chans.

  218. -Hur går det i skolan?
    -Jo, men det... Alltså...

  219. Jag är nervös, för jag ska upp till
    tavlan och räkna nåt inför klassen.

  220. -Ska du undervisa, eller?
    -Nej, nej.

  221. Vadå?

  222. Nej, jag ska inte undervisa.
    Jag ska stå vid tavlan, bara.

  223. Du skulle passa som lärare.

  224. Vad gör det
    om du ska upp till tavlan?

  225. Du har börjat i femte klass,
    redan det är en katastrof.

  226. -Jag fattar inte varför du är nervös.
    -Jag gillar inte att stå vid tavlan.

  227. -Han vill inte gå upp och visa sig.
    -Gillade du det när du gick i skolan?

  228. Nej, men då gick jag i femman.
    Du går inte i femman.

  229. -Du har redan gjort bort dig.
    -Vad gör du?

  230. Man måste kunna acceptera sanningen.
    - Annars stöttar jag dig.

  231. Absolut,
    på ett mycket, mycket fint sätt.

  232. -Jag älskar att du backar upp mig.
    -Fortsätt med det, gadda ihop er.

  233. Jag tycker att ni ska köra kuddkrig.
    Hon lär slakta dig.

  234. Hon sågar dig vid knäna.
    Du skulle ligga där: "Bu-hu!"

  235. -Jag skulle slakta dig.
    -Skulle du? Det skulle du säkert.

  236. Speciellt när du har en sån här kille
    bakom dig. Oj, oj, oj!

  237. Han är fruktad i stan. Han är den
    mest fruktade femteklassaren i stan.

  238. -Jag hämtar dig i morgon.
    -Bra.

  239. Då slipper mamma skjutsa,
    jag ska ändå dit.

  240. Ja. Ska jag vara i klassen när du
    ska gå upp till tavlan, som stöd?

  241. Det är jättesnällt,
    men jag fixar det nog.

  242. Gud, vilken fin vän du är, Zeline!
    Han behöver verkligen det stödet.

  243. Va? - Jag är glad att du har hittat
    så här fina vänner.

  244. Tack. Jag har inte den vännen i dig.

  245. Jag uppskattar att du frågar, men jag
    fixar det. - Annars ringer jag dig.

  246. -Du uppskattar inte mitt stöd.
    -Nej, inte ditt hånfulla...

  247. Musse, nu blir det del av antal.

  248. Vilken del av vilket antal ska vi ta?

  249. Du och Zeline har några tuggummin,
    och ni ska dela upp dem.

  250. Den som tar först
    får ta en fjärdedel.

  251. Den som tar sist får ta hälften.

  252. De ser inte lika stora ut.

  253. Vi pratar om antalet, och då
    spelar inte storleken nån roll.

  254. -Nähä, det säger du.
    -Ja. Vad väljer du?

  255. -Jag tar en fjärdedel, de största.
    -Okej, varsågod. Hur ska du göra?

  256. Jag drar två streck, här och här.

  257. -Är det lika många i högarna?
    -Ja. Ett, två, tre, fyra, fem, sex.

  258. Ett, två, tre, fyra, fem, sex.
    Ett, två, tre, fyra, fem, sex.

  259. Okej. Zeline får hälften av resten.

  260. -Hur blir det?
    -Jag drar strecket i mitten.

  261. -Är det lika många?
    -Ja, nio.

  262. -Vem fick flest?
    -Zeline, så klart.

  263. -Lärde du dig nåt?
    -Ja, jag blir nästan alltid lurad.

  264. Hallå!
    Klockan är över åtta, kom igen nu!

  265. Vi ska ha repetition.

  266. Vi ska gå igenom kortdivision igen.

  267. Ni kommer att få gå fram till tavlan
    och berätta hur ni tänker.

  268. Nu? Men om man inte kan, då?

  269. Då är det ju ännu bättre,
    för då har vi nåt att göra!

  270. Är det fyra?

  271. -Vilken dålig penna.
    -Det tror jag blir fyra.

  272. -Gör inte det.
    -Jag har glömt bort hur man räknar.

  273. Då så. - Musse, kan du komma upp till
    tavlan och lösa det här, är du snäll?

  274. Ja...

  275. Okej...

  276. Det går två gånger.

  277. Sen går tre en gång.

  278. Då blir det en etta över. Komma där.

  279. Sen blir det tre,
    och då går det en gång.

  280. Okej... Det här är intressant.

  281. Du gör ett vanligt misstag. Det är
    bra, för nu kan vi gå igenom det.

  282. Jag vill att nån hjälper dig och
    förklarar. Är det okej? - Viktor...

  283. Hur ska Musse tänka?

  284. Tolv genom tre blir fyra.

  285. Det här blir tolv, för det är tiotal.

  286. -Hur många gånger går tre i tolv?
    -Fyra.

  287. Ja. Bra!
    Det var jättebra att det kom upp.

  288. -Då fick du lära dig det.
    -Det känns bra.

  289. Om du skulle grilla mig när jag stod
    där hade du kunnat hjälpa mig innan.

  290. Då hade jag sluppit
    se ut som en åsna.

  291. Då är det dags att plocka undan.
    Trevlig helg, hör ni!

  292. Trevlig älg!

  293. -Tja! Har du väntat på mig?
    -Ja.

  294. -Hur gick det?
    -Det gick väl...okej.

  295. Jag stod vid tavlan i alla fall.

  296. -Bra!
    -Vad gullig du är som... - Hej!

  297. -Hej!
    -Tack för senast!

  298. Jag har funderat. Jag pratade
    med Viktor, och jag känner att...

  299. Det känns inte bra. Jag vill inte
    att du sitter bredvid honom.

  300. Okej.

  301. -Ja... Jag säger till Petra.
    -Vem är hon?

  302. -Viktors mamma.
    -Jaha.

  303. -Det är bättre om du byter plats.
    -Då gör jag det.

  304. -Då säger vi det.
    -Absolut. Hej då.

  305. Vad var det där?

  306. Jag vet inte riktigt. Han vill bara
    inte sitta bredvid mig, antar jag.

  307. Så här gör vi, jag kommer att fixa
    en praoplats till dig.

  308. Vi måste hitta på nåt
    som du vill göra. Har du nån idé?

  309. Operationssköterska,
    för jag gillar blod.

  310. Det är ett toppen-gig
    om man gillar blod.

  311. -Det här är Julia och Musse.
    -Tja, vi ska praoa här i dag.

  312. -Det här rummet behöver städas.
    -Har en rockstjärna legat här?

  313. Bra!

  314. Bra, Julia!

  315. Ligg i!

  316. Textning: Maria Åhman
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Det handlar om självkänsla

Avsnitt 3 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Musse ifrågasätter sin egen dåliga självkänsla när det gäller matematik och märker att även Nico har dålig självkänsla. Men i Nicos fall handlar det mer om att han har svårt för att stå i centrum och våga göra saker fysiskt. Petra hjälper Musse att bena ut vad han egentligen har svårt för. Musse kommer till insikt om vad som är det viktigaste han kan ge sitt gudbarn.

Ämnen:
Matematik, Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Föräldrar och barn, Matematik, Matematikundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Självkänsla, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Livets hårda skola

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Inget mattegeni direkt

Avsnitt 1 av 6

Musse ska försöka hjälpa sitt gudbarn med matematik men inser att han inte förstår matten i årskurs fem. Hur ska han nu hantera sin roll som en vuxen förebild? All ångest han själv hade i skolan kopplat till matte väcks åter till liv. Men Musse inser samtidigt att han nu har chansen att göra om och göra rätt. Musse bestämmer sig för att återvända till skolbänken. Men det visar sig snart vara mer komplicerat än han tänkt sig.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Våga för att vinna

Avsnitt 2 av 6

Musse har börjat i skolan men känner sig osäker och gömmer sig bakom enkla ursäkter och undanflykter. Han måste övervinna sina egna demoner och utmana sig själv innan han kan ta sig an matte ordentligt.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Det handlar om självkänsla

Avsnitt 3 av 6

Musse ifrågasätter sin egen dåliga självkänsla när det gäller matematik och märker att även Nico har dålig självkänsla. Men i Nicos fall handlar det mer om att han har svårt för att stå i centrum och våga göra saker fysiskt. Petra hjälper Musse att bena ut vad han egentligen har svårt för. Musse kommer till insikt om vad som är det viktigaste han kan ge sitt gudbarn.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Varför ska jag lära

Avsnitt 4 av 6

Goda kunskaper i matte är en viktig inträdesbiljett till de flesta karriärer. Musse hänger med ett barn som han inte vill ska gå samma väg som han själv. Tillsammans praoar de på olika arbetsplatser för att se vilka mattekunskaper som krävs för olika yrken.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Vuxenvärlden

Avsnitt 5 av 6

Vilket ansvar har de vuxna i lärandet? Hur är man en bra vuxen förebild och hur hanterar man relationen till ett barn? Hur tänker läraren Petra som har ett så enormt ansvar? Musse går till botten med hur han själv var som liten genom att fördjupa sig i sin relation till sin pappa. Genom en elev får han också uppleva engagerade föräldrar med en positiv hem- och lärandemiljö.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLivets hårda skola

Skolavslutning

Avsnitt 6 av 6

Inför skolavslutningen sammanfattar Musse sina lärdomar: Oavsett sina egna förutsättningar kan man vara ett stöd för barnen. Genom att möta och hantera sin egen matteångest kan man undvika att föra över den på andra.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Inspirerande matematik

Att lära sig matte med huvudräkning

För att kunna räkna i huvudet måste man lära sig en mängd strategier och välja den som passar bäst för situationen. Det säger Wiggo Kilborn, lärarutbildare. Men det är inte säkert att samma metod passar alla individer. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Förbannad statistik

Den svenska skolan har problem med att hantera statistik i undervisningen, menar SO-läraren Henric Isaksson. Tillsammans med Statistiska centralbyrån har han därför arbetat fram en lärarhandledning som är kopplad till deras nya hemsida. Den är baserad på målen i kursplanerna för mellan- och högstadiet och gymnasiet. Enligt Henric är SCB:s databas en guldgruva för den svenska skolan. Hans förhoppning är att lärare och elever nu ska börja inse att det inte är så svårt att tolka statistik. Programledare: Natanael Derwinger.