Titta

UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Om UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Föreläsningar och panelsamtal om hur man får fler unga kvinnor att våga satsa på en forskarkarriär och behovet av att lyfta fram starka kvinnliga förebilder inom yrkesområdet. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Till första programmet

UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset : Att vara förebild och rådgivareDela
  1. Min fråga är
    vad ni märkte när ni var doktorander-

  2. -under den här tiden-

  3. -och nu när ni själva är handledare-

  4. -hur tycker ni då att man
    kan underlätta för doktorander?

  5. Jag kan berätta hur jag ser på saken.

  6. För mig var stödet från mina kollegor
    och min handledare viktigt.

  7. Jag hade tur med mina handledare -
    även om de som så ofta var vita män.

  8. Det var viktigt att få höra
    att det gick om jag bara ville.

  9. För med tanke på statistiken...

  10. ...var jag inte säker på
    att jag tillhörde gruppen.

  11. Som handledare kan vi gå bortom
    det rent uppenbara stödet...

  12. ...och försöka förklara varför kvinnor
    är underrepresenterade.

  13. Vi måste se till
    att inte undermedvetet diskriminera-

  14. -och därmed skada folks karriärer.

  15. Vi ska hålla koll på hur vi handleder
    och presenterar dem.

  16. Det finns studier om det här.
    Jag har själv tänkt på det-

  17. -när jag har tittat på ansökningar
    till tjänster som forskarassistent-

  18. -för rekommendationsbreven-

  19. -ser ofta olika ut
    beroende på den sökandes kön.

  20. När det gäller kvinnor påpekar man-

  21. -hur hon balanserar jobb och familj.
    Det gör man aldrig med män.

  22. Så vi måste dra lärdom av det.

  23. Jag vet inte vad mer jag ska säga...

  24. Jag tycker...

  25. ...att det är viktigt att påpeka
    att inte alla normer är bra.

  26. Så vi ska till exempel
    inte blint acceptera-

  27. -att barn skulle bli traumatiserade
    av att gå på dagis.

  28. Det stämmer inte.
    Vi måste bekämpa lögnerna.

  29. Det har skett en enorm förändring
    vad gäller ansvaret för barnen-

  30. -om man jämför
    tiden då jag var doktorand med nu.

  31. I dag i Sverige är det nästan jämställt.

  32. Särskilt inom den akademiska världen
    leder de vägen.

  33. Det är vanligt bland unga män
    att vara föräldralediga-

  34. -och det tjänar de på. I min
    forskningsgrupp är det nog 50-50.

  35. Det är ingen skillnad i det avseendet.

  36. Jag tänkte på det här seminariet-

  37. -och insåg hur mycket
    som har förändrats på trettio år.

  38. Det är fantastiskt.

  39. De första åren efter att man tagit
    sin doktorsexamen är viktiga.

  40. Åren innan man har
    lyckats åstadkomma särskilt mycket-

  41. -måste nån annan våga tro på en.

  42. Där ser jag fortfarande
    att det är lättare att tro på en man.

  43. Man börjar få anslag,
    och det skapar en positiv spiral.

  44. Men vid en viss punkt slår man igenom
    eller så misslyckas man-

  45. -och så är det än i dag.

  46. Jag tror...

  47. När jag handleder mina studenter
    brukar jag tänka på-

  48. -hur jag själv kände i deras situation.

  49. Jag försöker minimera
    vad jag ser som onödig oro-

  50. -och få dem att sluta tänka på det
    och kanske även...

  51. Ibland har jag varit proaktiv-

  52. -när jag märkt att nån till exempel
    pillar på fingrarna under ett samtal-

  53. -eftersom de är stressade-

  54. -och då försökt hjälpa dem
    att bli av med stressen.

  55. Jag pratar även mycket
    med mina manliga kollegor-

  56. -som handleder studenter.

  57. För det är väldigt viktigt-

  58. -att studenterna trivs.

  59. Vi är där av kärlek till ämnet.
    Vi blev inte fysiker i brist på annat.

  60. Vi älskar ämnet,
    men fysik är svårt nog som det är-

  61. -så vi behöver inte göra det svårare
    genom att säga att det krävs genier-

  62. -eller att det bara är att gilla läget.

  63. Visst måste man jobba hårt,
    men miljön kan ändå vara trevlig-

  64. -och det är vad jag försöker bidra med.

  65. Tack så mycket.
    Jag tycker om fokusen på individen.

  66. Jag tror att alla doktorander här-

  67. -vill ha handledare som ni.

  68. Nu vill jag låta publiken ställa frågor-

  69. -till talarna uppe på scenen.

  70. Det är bra
    att vi har ett sånt här forum-

  71. -för det hjälper oss kvinnor
    att få bättre självförtroende.

  72. Men vid de tillfällen
    då man inte har sånt här stöd-

  73. -vad brukar ni använda för taktik då?

  74. När ni drabbas av...

  75. ...tvivel på er egen förmåga...

  76. ...finns det då nåt knep...

  77. ...som ni nästan alltid tänker på?

  78. Jag hade ett enkelt knep.

  79. Som doktorand pendlade jag,
    vilket alla såg som ohållbart.

  80. Jag insåg
    att det skulle bli många dagar-

  81. -då jag skulle vara trött eller då mina
    experiment inte gick som planerat.

  82. Då skulle det vara lätt att ge upp-

  83. -och ingen skulle klandra mig
    för att jag inte tyckte att det funkade.

  84. Min strategi blev då att bestämma
    att det bara fanns en dag per år-

  85. -då jag fick byta riktning i livet.

  86. Så jag skulle fortsätta med mina
    doktorandstudier oavsett vad-

  87. -tills den dag
    då jag fick analysera året som gått-

  88. -och bestämma
    om jag ville fortsätta eller inte.

  89. På så sätt
    kunde jag fatta rationella beslut-

  90. -och i värsta fall ha förlorat ett år,
    för att sen gå vidare till nåt annat.

  91. Då slipper man hoppa av bara för
    att det känns jobbigt just för stunden.

  92. Det som har hjälpt mig är-

  93. -att tänka vad jag jobbar med just nu
    och inte på framtiden.

  94. Innan jag blev postdoktor-

  95. -funderade jag på om jag nånsin
    skulle kunna få jobb nånstans.

  96. Det stressade mig,
    men sen slutade jag bry mig.

  97. Vi lever i nuet och kan
    omöjligen förutspå framtiden.

  98. Jag kan råka ut för värre saker
    än att inte få jobb-

  99. -så jag har bestämt mig
    för att njuta av vad jag gör i dag.

  100. Självklart ska man överväga sina val-

  101. -men man får ändå fokusera mest på
    vad man gör just nu.

  102. För mig hjälpte det till
    att minska pressen.

  103. Det är inspirerande
    att höra så bra förslag.

  104. Jag har två svar:
    ett från dåtiden och ett från nuet.

  105. Jag hade lyxen -
    även om det inte borde vara en lyx-

  106. -att ha en person som jag kunde ringa-

  107. -när som helst, oavsett hur jag mådde-

  108. -och känna mig trygg
    att kunna berätta hur jag kände.

  109. Och det var inte de där männen.
    För även om de stöttade mig-

  110. -var jag ändå rädd för
    att de skulle ångra sig om mig.

  111. Det var en väldigt stor grej för mig-

  112. -men det fanns en person
    som jag kunde ringa-

  113. -och det var min mamma.
    Men det behöver det inte vara.

  114. Jag hoppas kunna ta
    den rollen för mina studenter.

  115. Så man bör ha en mentor
    som man känner sig trygg med...

  116. ...och man behöver inte nödvändigtvis
    kalla personen "mentor" där och då.

  117. Så var det då.
    Och nu - för det här tar ju inte slut...

  118. Eller, förr eller senare gör det ju det.

  119. Jag tänker på nåt
    som Emma Watson sa i FN.

  120. Jag vet inte hur många som har sett
    hennes tal och He for she-kampanjen.

  121. Men jag tänker på det fortfarande.

  122. "Om inte jag nu -
    vem ska då göra det?"

  123. Det brukar motivera mig
    när jag tänker på det.

  124. Att bara göra det.

  125. Tack. - Vi hade en fråga till.

  126. Tack för era inspirerande berättelser.

  127. Den första frågan var
    hur ni gör miljön mer jämställd-

  128. -och jag undrar vad vi som master-
    studenter eller doktorander kan göra-

  129. -för att nästa generation forskare
    ska bli mer jämställda.

  130. Mitt korta svar är nog-

  131. -att man måste vara medveten
    om de problem-

  132. -som leder till fördomar mot kvinnor.

  133. Bara att vara medveten
    kan vara ett effektivt sätt-

  134. -att förhindra att miljön
    blir potentiellt ogynnsam.

  135. Jag säger inte
    att nån gör det här med flit-

  136. -och man känner inte av det dagligen,
    men till slut märker man det.

  137. Så att vara medveten-

  138. -är viktigt, både för män och kvinnor.

  139. Och jag uppskattar
    att vi har män i publiken här.

  140. Jag hoppas
    att vi framöver har fler män här-

  141. -och att vi får män
    som talar om de här ämnena också.

  142. Det hjälper om man förstår
    och beaktar skillnaderna mellan könen.

  143. Man vet att kvinnor i dag
    är mindre benägna att ställa krav-

  144. -och begära bra projekt
    och att skickas på konferenser.

  145. Det bör de ansvariga kompensera för.

  146. Dels genom att lära sina studenter
    att förhandla-

  147. -och inte bara förvänta sig
    att nån ska se dem-

  148. -och dels genom att försöka se till
    så att det blir jämställt.

  149. Man måste också lära sig
    hur sånt här fungerar-

  150. -när man till exempel
    undervisar vanliga studenter.

  151. En av mina kollegor fick en gång
    vid kursutvärderingen klagomål på-

  152. -att varje gång han ställde en fråga
    på föreläsningarna-

  153. -så lät han en manlig student svara
    och aldrig en kvinnlig.

  154. Han hade inte tänkt på det. Men
    när de påpekade det ändrade han sig.

  155. Ibland ser jag
    samma sak på konferenser.

  156. Många händer åker upp, och längst
    fram har en kvinna handen uppe-

  157. -men moderatorn väljer i stället
    en man längst bak i salen.

  158. Medvetenhet och utbildning
    om könens olika beteende hjälper där.

  159. Om man har fler kvinnor-

  160. -gör det miljön
    roligare och mer välkomnande.

  161. Så balansen gör miljön bättre.

  162. Jag vill gärna hoppa in här, för
    det är superviktigt, det som du säger.

  163. Det nämndes tidigare i dag också,
    det här med konferenserna.

  164. Man kan försöka hitta
    kvinnliga föreläsare-

  165. -och inse
    att spelplanen inte är rättvis-

  166. -och därför skapa möjligheter
    som inte skapas i dag.

  167. Så...

  168. -Förlåt.
    -Tack.

  169. Har vi fler frågor?

  170. Tack för era inspirerande föredrag.

  171. Jag tänkte på nåt
    som Siv Andersson sa.

  172. Som kvinnlig professor eller ledare-

  173. -är det lätt att ha för mycket att göra-

  174. -med jobb, familjeliv och mycket annat.

  175. Och utöver det
    tenderar kvinnor generellt-

  176. -att bli mer personligt involverade
    när det händer nåt i en grupp.

  177. De blir mer känslomässigt involverade.

  178. Det kan nog bli för mycket ibland,
    tror jag.

  179. Hur undviker man att det går överstyr?

  180. Det är en fråga
    som man ständigt måste ställa sig.

  181. Det har funnits perioder
    då jag nog har jobbat för mycket-

  182. -även om jag numera
    försöker begränsa mig.

  183. Det är svårt att avgöra
    när man ska säga ja och nej.

  184. Man måste ständigt ha koll på
    hur mycket man har att göra.

  185. Om det blir för mycket, hemma
    eller på jobbet, får man dra ner.

  186. Man får identifiera
    vad som är nödvändigt-

  187. -och vad som vore bra
    om man hann men inte är nödvändigt.

  188. Om man upplever
    att det känslomässigt blir svårt-

  189. -får man ta tid för sig själv
    och försöka reda ut det-

  190. -och utvärdera situationen.

  191. Särskilt i såna situationer
    är det nog lätt att bli utbränd.

  192. Man jobbar hårt, har press på sig-

  193. -och har dessutom
    problem att ta itu med.

  194. Särskilt då måste man fokusera på
    det som är viktigast.

  195. Men när allt går bra med
    familjen, vännerna och forskningen-

  196. -är det lättare att ta på sig mer
    och jobba lite extra.

  197. Det hjälper att vara
    mer självisk och egocentrisk.

  198. Kvinnor är ofta för osjälviska-

  199. -och väljer uppgifter
    som gynnar hela gruppen.

  200. Man måste fokusera på
    det som gör en lycklig-

  201. -och inte glömma
    att man själv är viktigast.

  202. Man gör det inte för sin familj
    eller för att rädda världen.

  203. Man får inte glömma
    varför man gillar sitt jobb-

  204. -och hela tiden ha det som ledstjärna.

  205. Det hjälper mig ibland
    att välja och välja bort saker.

  206. "Jag kan inte göra det där..."

  207. "...för då hinner jag inte med
    det som jag gillar."

  208. Jag kan inte påstå
    att jag alltid har en perfekt balans-

  209. -men man måste försöka.

  210. Tack så mycket.
    Tyvärr måste vi sätta punkt där.

  211. Ni har säkert fler frågor,
    och dem kan ni ställa under fikan.

  212. Än en gång får jag tacka
    våra föreläsare och er i publiken.

  213. Översättning: Markus Svensson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Att vara förebild och rådgivare

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Som lärare på universitetet är det extra viktigt att vara observant på frågor som rör jämställdhet, menar den amerikanska professorn Anna Krylov. Vanligt är till exempel att manliga lärare omedvetet väljer manliga elever att svara på frågor. Även på konferenser väljer män huvudsakligen män när det kommer till frågestunden. Här har också arrangören ett ansvar att se till att hälften av föredragshållarna är kvinnor, säger Anna Krylov i denna föreläsning. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Ämnen:
Värdegrund > Genus och jämställdhet
Ämnesord:
Kvinnliga studenter, Vetenskaplig verksamhet
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Våga bryta ny mark

Rektor och professor Eva Åkesson berättar att den vanligaste frågan hon brukar få är hur det känns att vara den första kvinnliga rektorn i Uppsala. Hon pratar om hur hon som tonåring inte vågade välja att studera teknik eftersom det bara var manliga studenter på den utbildningen. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Erfarenheter som kvinnlig professor i Sverige

Som student i biologi på 1970-talet var det ont om kvinnliga förebilder berättar Siv Andersson, professor i molekylär evolution vid Uppsala universitet. Att försöka kombinera en forskarkarriär och familjeliv trodde hon länge var omöjligt. Hon talar också om svårigheter och möjligheter som kvinnlig professor i Sverige, om att mötas av beröm och kritik, och gränser för etik och moral. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Från sovjetisk student till professor i USA

Under utbildningen i Sovjet studerade och tävlade män och kvinnor på lika villkor, men i arbetslivet var det männen som bestämde berättar professorn i kemi, Anna Krylov. Det var också ont om kvinnliga förebilder inom forskarvärlden. Nu arbetar hon i USA men ojämlikheten mellan manliga och kvinnliga forskare finns kvar, konstaterar hon. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Varför så få kvinnliga fysiker?

Ágnes Móscy, professor i fysik vid Pratt Institute i New York, berättar i sin föreläsning om hur hon ofta är ensam kvinna på konferenser och seminarier. Trots ett dåligt självförtroende har hon lyckats skapa en forskarkarriär. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Att vara förebild och rådgivare

Som lärare på universitetet är det extra viktigt att vara observant på frågor som rör jämställdhet, menar den amerikanska professorn Anna Krylov. Vanligt är till exempel att manliga lärare omedvetet väljer manliga elever att svara på frågor. Även på konferenser väljer män huvudsakligen män när det kommer till frågestunden. Här har också arrangören ett ansvar att se till att hälften av föredragshållarna är kvinnor, säger Anna Krylov i denna föreläsning. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Mycket sitter i väggarna

Vi får inte ta jämställdhet som något självklart, menar forskningsledaren Terri Kim från London. Mycket inom universitetsvärlden är konservativt med givna regler för vilka ämnen som räknas som manliga respektive kvinnliga. Sämst i klassen vad gäller jämställdhet är länder som Turkiet, Japan och Sydkorea. Bäst i klassen är Finland tätt följd av Norge och Sverige. Som kvinna och med ett ursprung i Korea har hon själv varit tvungen att kämpa extra för att nå en position, berättar Terri Kim i denna föreläsning. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Viktigt med historiska förebilder

Det finns få kvinnliga forskare och innovatörer historiskt sett, påpekar Marja Makarow, vice ordförande i den finska forskningsakademien. Hon nämner Émilie Du Châtelet som verkade på 1700-talet och Marie Curie som två framstående exempel. Konsekvensen av att det funnits så få kvinnor inom forskningen är att det nu råder stor brist på kvinnliga professorer, rektorer och forskningsledare. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

En jämställdhetsplan för stipendier och anslag

Här berättar ordföranden för EU:s vetenskapsråd, Jean-Pierre Bourguignon, om vad man från organisationens sida gör för att främja antalet kvinnor inom forskning. Det delas fortfarande ut mindre pengar till kvinnliga forskare, och för att utjämna skillnaderna startades år 2008 en grupp med ansvar att bevaka jämställdheten. En speciell jämställdhetsplan har upprättats som aktivt arbetar för att öka medvetenheten. Minst hälften av dem som granskar ansökningarna ska till exempel vara kvinnor. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Är kvinnor sämre på att söka stipendier?

Manliga forskare brer ofta på och utger sig för att vara experter medan kvinnor generellt sätt är mer modesta, menar Marja Makarow, vice ordförande för den finska vetenskapsakademien. Ett sätt att motverka den sneda fördelningen vore att utse mentorer som hjälper och stöttar kvinnorna med deras ansökningar. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Framgångsrik väg mot spetsforskning

Matematikprofessorn Ulrike Tillmann berättar hur hon lyckats förena en framgångsrik karriär med ett rikt familjeliv. Hennes råd till andra kvinnliga forskare är att våga vara sig själv och förstå att det finns många vägar att gå. Ulrike Tillmann påpekar att det både finns fördelar och nackdelar med att vara i minoritet. I Oxford, där hon undervisar, ordnades nyligen en konferens för kvinnliga matematiker för att bryta trenden med den manliga dominansen. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Kvinnlig list i manlig forskarvärld

Kristin Vala Ragnarsdóttir växte upp i en omgivning med enbart manliga professorer. Hon insåg snabbt att för att nå framgång var hon tvungen att anamma männens sätt att vara. Här berättar hon om vad som krävs för att som kvinna bygga en framgångsrik forskarkarriär. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Kombinera ledarskap med familjeliv

Margaret Buckingham, forskningsledare på Pasteurinstitutet i Paris, berättar här om sin forskning och om att förena en framgångsrik karriär med familjeliv. För henne blev föräldrarna goda förebilder då de hade egna akademiska karriärer. Även lärarna under hennes skolgång blev viktiga, speciellt en kvinnlig lärare som inspirerade henne till att studera biologi. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Vad bygger en framgångsrik karriär?

Det handlar inte alltid om att publicera sin forskningsartikel i den bäst renommerade tidskriften, det är lika viktigt att sammanhanget känns rätt, menar Kristin Vala Ragnarsdóttir, professor i miljövetenskap, i detta panelsamtal. Övriga deltagare är Ulrike Tillmann, professor i matematik och Margaret Buckingham, forskningsledare. Moderator: Maria Tenje. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Överleva i en manlig forskarvärld

Marie Farge tillbringade sina första år tillsammans med sin morfar på den franska landsbygden. Här berättar hon om hur detta senare i livet kom att få stor betydelse. Morfadern gav henne en stor portion självförtroende, vilket hon idag har nytta av som forskningschef på CNRS i Paris. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangörer: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Kvinnlig forskare eller forskande kvinna?

Annalisa Pastore, professor i neurovetenskap vid Kings College i London, beskriver den ojämlikhet som finns mot kvinnliga forskare och andra marginaliserade grupper i samhället. Situationen för kvinnor på de universitet hon vistats vid har inte varit jämställd och hon blev ständigt ifrågasatt och fick kämpa för att behålla sin position. Inspelat vid Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & värdegrund

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Mäns våld - hur kan vi minska det?

Regeringens syn på mäns våld

Barn-, äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér berättar om sitt eget jämställdhetsengagemang och om hur regeringen jobbar för att minska mäns våld. Hon pratar också om att man idag ser allvarligare på mäns våld än tidigare då det sågs som en familjeangelägenhet. Inspelat den 6 november 2015 på Clarion Hotel Stockholm. Arrangör: Länsstyrelsen Stockholm, Män för jämställdhet och Unizon.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - sex

Den tuktade lusten

Lars Ullerstams "De erotiska minoriteterna" kom ut på 60-talet och menade att alla typer av sexualitet skulle accepteras. Samtal med författaren som tycker att mycket i boken håller än. Programledarna från ”Ligga med P3" säger de har få sexuella tabun, förutom djursex. Idéhistorikern Susanne Dodillet och professorn Sven Axel Månsson har olika åsikter om den svenska sexköpslagen.