Titta

Källkritik

Källkritik

Om Källkritik

Lajkande och delande är en stor del av vår vardag. Men hur ofta granskar du egentligen en bild eller artikel innan du delar? Vi följer med Viralgranskarna Åsa Larsson och Emelie Wallroth i deras jakt på falska identiteter, nättroll och fejkade bilder. Syftet är att visa elever i årskurs 7-9 hur de på ett lätt och bra sätt kan förhålla sig källkritiska på nätet.

Till första programmet

Källkritik : BildsökningMaterialDela
  1. Så här ser det ut på stan. Folk delar
    som om det vore deras jobb.

  2. Alla håller på med det. Men hur ofta
    granskar vi nåt innan vi delar det?

  3. I "Källkritik" hänger vi på
    viralgranskarna Åsa och Emmelie.

  4. Vi får följa med på deras jakt
    efter falska identiteter-

  5. -nättroll och fejkade bilder.

  6. Förra veckan var en megabra vecka.

  7. Vi nådde inte riktigt rekord,
    typ 100 000 kvar.

  8. Med ett par virala knäck
    så är vi där och hoppar.

  9. -Viralgranskare, har vi nåt på g?
    -Ja.

  10. Vi har fått ett tips om den här.

  11. -Har ni sett den?
    -Ja.

  12. Ikea ska sälja en regnbågsfärgad
    kudde som de kallar för Putin.

  13. Den har väl visats
    typ 70 000 gånger nu.

  14. Men vi hittar den inte i sortimentet,
    så vi ska kika på den.

  15. Man hajar alltid till när nånting
    får så stor spridning så snabbt.

  16. När nåt sprids till ens eget flöde,
    då hajar man alltid till.

  17. -Ska vi sätta oss och snacka, Åsa?
    -Ja, det gör vi.

  18. Nu går vi vidare med
    att googla den här bilden-

  19. -för att försöka hitta fler källor,
    och så ska vi kontakta Ikea.

  20. Då börjar jag med sociala medier.

  21. -Hur tänker du att du gör?
    -Jag ska se vad de skriver.

  22. Sen tänkte jag kolla
    den här Reddit-personen.

  23. Jag börjar med
    att ringa till Ikea direkt.

  24. Det viktigaste är att ta reda på
    om det stämmer eller inte snabbt-

  25. -och sen går vi vidare
    till vem som har gjort det.

  26. Man ser ju här...
    Kuddfodral, Putin, kostar 49 spänn.

  27. "I like their style", säger nån.
    "Jag gillar deras stil."

  28. "Well played, Ikea",
    är en annan grej.

  29. Det är för närvarande
    femton samtal före.

  30. Nu försöker jag få tag på Ikea
    och står i telefonkö.

  31. I och med att bilden
    verkar spridas så fort-

  32. -är det viktigt
    att vi får tag på dem-

  33. -så att vi kan säga
    om det här stämmer eller inte.

  34. De enda som kan svara på det
    är ju faktiskt Ikea.

  35. Ja, det som gäller är
    att vi hittar källan till bilden-

  36. -för det är personen som antagligen
    har photoshoppat och lagt upp den.

  37. Om vi får prata med personer
    som har lagt upp bilden-

  38. -så kanske vi kan hitta
    personen som har gjort den.

  39. Det kan vara en idé
    att se om de vill prata med oss.

  40. Ibland vill inte folk, de tycker
    att bilden kan stå för sig själv-

  41. -eller så vill de inte berätta
    utan behålla mystiken-

  42. -och då är det så, men vi testar.

  43. "My name is..."
    Jag tror inte att jag får svar-

  44. -men man vet aldrig, och man ska
    alltid testa och försöka nå personer.

  45. Ibland är ju folk sugna på
    att visa upp det de har skapat.

  46. -Gick det bra?
    -Nej, det är jättelång telefonkö...

  47. ...så vi får testa lite senare.
    Jag kom inte fram nu.

  48. Det jag undrar över är
    att det ser lite halvtaskigt ut.

  49. Hur lätt är det att göra
    nåt sånt där själv i Photoshop?

  50. Det är rätt lätt,
    man kan säkert göra det på nån minut.

  51. De har ju slarvat lite
    och suddat ut...

  52. Har bilden olika kvaliteter, kornigt
    på ena delen men jättebra på andra-

  53. -då är bilden förmodligen
    photoshoppad eller redigerad.

  54. Och nästan alla webbläsare i dag
    har möjligheten-

  55. -att genom en högerklickning
    göra en bildsökning-

  56. -och då hittar du
    alla förekomster av bilden på nätet.

  57. Du kan även högerklicka
    och kopiera bildkällan-

  58. -och sen klistra in den
    i sökfältet på din sökmotor.

  59. Då kan du också göra en bildsökning
    oavsett webbläsare.

  60. Det vore bra om jag fick kontakt
    med personen som skapade bilden.

  61. Vi har ju skickat...

  62. ...ett meddelande, så vi kan få svar,
    men det är inte helt säkert.

  63. Vad är status? Ikea, Putin-kudden.

  64. Vi får inte tag på Ikea,
    det är det som är problemet.

  65. -Det är det som är kvar?
    -Ja, vi måste veta...

  66. ...om de har kudden i sortimentet.

  67. Jag vill ha den i dag och
    få ut den på webben i eftermiddag.

  68. -Kan vi inte åka ut typ nu?
    -Jo, det är väl lättast.

  69. -När kan vi ha den då?
    -Så fort vi är tillbaka.

  70. Vad är det vi ska göra på Ikea?

  71. Vi ska väl få prata med nån
    och även leta efter den själva.

  72. -Och vi vet att den inte finns?
    -Nej, det vet vi inte.

  73. -Men stick dit fort i så fall.
    -"Yes."

  74. Har den spridits mer
    eller hur ser det ut?

  75. -Ja, nu är den uppe i 100 000.
    -Jäklar!

  76. Ursäkta mig. Hej.
    Jag letar efter en kudde.

  77. -Har du sett den här kudden?
    -Ja, det har jag.

  78. En regnbågsfärgad kudde
    som heter Putin.

  79. -Jag har sett den på Facebook.
    -På Facebook? Okej.

  80. -Det är alltså P-u-t-i-n.
    -Nej.

  81. Nej, jag hittar ingen sån kudde.
    Är du säker på stavningen?

  82. -Ja, jag har en bild här.
    -Den är ju väldigt speciell.

  83. -Nej.
    -Det ser ju ut att vara i er miljö.

  84. Det gör det verkligen. Jag
    känner igen kudden men inte namnet.

  85. Det kommer hit en pressansvarig strax
    som ska prata med oss.

  86. -Hej! Emmelie.
    -Anna.

  87. Vi kollar upp en bild
    som sprids i sociala medier-

  88. -och som sägs föreställa
    en kudde från Ikea som heter Putin.

  89. -Säljer ni nån sån kudde här?
    -Nej, det gör vi inte.

  90. Våra produkter är inte politiska.

  91. Däremot så har vi i vårt sortiment
    haft den här kudden - Skarum.

  92. Vad tänkte du när du hörde talas
    om den här bilden som delas?

  93. Jag blev överraskad. Vi vill inte
    att våra kunder ska bli vilseledda-

  94. -i vad våra produkter heter och
    att det är nåt som vi inte stöttar.

  95. -Så det här stämde inte, då.
    -Nej.

  96. -Vad har vi lärt oss från det här?
    -Att bilder kan manipuleras.

  97. Och att saker på nätet inte alltid
    är sanna.

  98. Om nåt verkar vara för bra för att
    vara sant så är det ofta inte sant-

  99. -precis som
    den här "Putin-kudden" på Ikea.

  100. Putin-kudden fanns aldrig,
    men bilden sprids fortfarande.

  101. Granska alltid en bild
    och gör ordentlig en bildsökning.

  102. Och glöm inte: se, läs, sök och tänk
    innan du delar.

  103. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Bildsökning

Avsnitt 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är sanningen bakom Ikeas nya regnbågsfärgade "Putinkudde"? Finns den verkligen på riktigt? Hur gör man en grundläggande bildsökning?

Ämnen:
Information och media > Informationssökning och källkritik, Information och media > Internet och digitala medier, Pedagogiska frågor > IT, medier och digital kompetens
Ämnesord:
IT, Informationskompetens, Informationsteknik, Källkritik, Masskommunikation, Massmedia, Nyhetsförmedling på Internet
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Ladda ner

Alla program i Källkritik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Fejkade sidor

Avsnitt 1

Åsa och Emelie söker upp den mytomspunna "Storken", ett klassiskt nättroll som länge figurerat på nätet. Han står bakom många fejkade sidor och artiklar. Vem är "Storken" och varför gör han det här?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Partiska röster

Avsnitt 2

Viralgranskarna Åsa och Emelie undersöker vad de tror är en falsk identitet på nätet. Vem står egentligen bakom inlägget och var kommer bilden ifrån? Hur kan man hantera kränkningar i sociala medier?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Tid och rum

Avsnitt 3

Nyhetsbyrån Central European News sprider mycket osannolika nyheter. Hur kommer det sig att samma spektakulära bild kan användas till två helt olika nyheter? Hur fungerar arkivet Wayback Machine?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Bildsökning

Avsnitt 4

Vad är sanningen bakom Ikeas nya regnbågsfärgade "Putinkudde"? Finns den verkligen på riktigt? Hur gör man en grundläggande bildsökning?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Näthat med Nellie och Daniel

Backa varandra

Hur kan vi backa personer som utsätts för näthat och få ett mer kärleksfullt internet? Nellie och Daniel träffar personen bakom #backagina - en kampanj som ville stötta Gina Dirawi när hon utsattes för en hatstorm på nätet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Sociala medier

I sociala medier matas vi med perfekta middagar, snygga outfits och ständiga nyhetsuppdateringar från hela världen. Hur får det oss att må egentligen? Vi träffar Rokibath som mått väldigt dåligt på grund av sociala medier. Antropologen Haris Agic berättar om hur man jämförde sig med varandra under 1800-talet och drar paralleller till dagens selfies. Vi ringer också bloggaren och modellen Lisa Tellbe och ställer frågor om hennes perfekta flöde.

Fråga oss