Titta

Källkritik

Källkritik

Om Källkritik

Lajkande och delande är en stor del av vår vardag. Men hur ofta granskar du egentligen en bild eller artikel innan du delar? Vi följer med Viralgranskarna Åsa Larsson och Emelie Wallroth i deras jakt på falska identiteter, nättroll och fejkade bilder. Syftet är att visa elever i årskurs 7-9 hur de på ett lätt och bra sätt kan förhålla sig källkritiska på nätet.

Till första programmet

Källkritik : Tid och rumMaterialDela
  1. Så här är det på stan. Folk lajkar
    och delar som om det vore deras jobb.

  2. Hur ofta granskar vi en bild
    eller artikel innan vi delar?

  3. I programmet "Källkritik" hänger vi
    på viralgranskarna Åsa och Emily.

  4. Vi följer med på deras jakt på falska
    identiteter, nättroll och fejkbilder.

  5. Dagens case...
    Jag har hittat en artikel-

  6. -som påstås handla
    om en man i Makedonien-

  7. -som fick höra från sin flickvän
    att hans penis var för liten.

  8. Han ska ha skurit av sig sin penis-

  9. -och sen slängt den i papperskorgen
    och ringt efter hjälp.

  10. Den här bilden ska föreställa honom
    i ambulansen på väg till sjukhuset.

  11. Det är en grej som låter
    lite för bra för att vara sann.

  12. Det låter
    för otroligt.

  13. Därför ringer
    varningsklockorna.

  14. Den här artikeln
    är publicerad i brittiska Mirror-

  15. -men storyn har även spritts
    till svenska medier.

  16. -En underlig händelse.
    -Ja.

  17. Bilden kommer från nyhetsbyrån CEN.

  18. -Dem har vi haft att göra med förr.
    -Exakt.

  19. CEN är en nyhetsbyrå
    som sitter i Storbritannien-

  20. -och som är känd i mediebranschen
    för att publicera otroliga historier.

  21. Mycket handlar om sex, könsorgan-

  22. -stympning och så.

  23. De publicerar otroliga nyheter.
    Ofta har de ingen riktig källa.

  24. Om jag börjar med att kolla upp
    bilden och var den kommer ifrån-

  25. -så kan väl du gräva lite
    om nyhetsbyrån CEN? Då kör vi.

  26. Det här låter definitivt
    som ett bra fall för oss.

  27. Det låter som en skröna-

  28. -en klassisk skröna
    som inte egentligen har hänt.

  29. Den kan ha hänt nånstans-

  30. -men troligen inte
    så som i artikeln.

  31. Då är det ju tokigt
    att den sprids via nyhetsbyråer-

  32. -och att svenska medier
    plockar upp och skriver om den.

  33. Om nånting saknar plats,
    tid, namn eller källor-

  34. -ska varningsklockorna på. Tro inte
    på saker som berättas till hälften.

  35. Kom och kolla här.

  36. Jag har bildsökt den här nu-

  37. -och det dyker upp
    väldigt mycket resultat.

  38. Du ser,
    det är hur många sidor som helst.

  39. Jag har hittat den här bilden
    på nyhetssajter redan från 2013.

  40. Det är en liknande story, fast...
    Vi ska se, här var den.

  41. -En liknande story, fast...
    -...i Kina.

  42. I Kina och en annan man.

  43. Det är samma bild
    och samma bildkälla.

  44. Den här mannen ska ha varit trött på
    att vara singel och skar av penisen.

  45. -Då är det inte den här killen.
    -Nej, verkligen inte.

  46. Frågan är vad bilden föreställer.
    Det kan vara vilken olycka som helst.

  47. För att ta reda på om bilden är tagen
    ur sammanhanget kan man bildsöka.

  48. Då hittar man oftast gamla resultat.

  49. Om bilden publicerades för ett år sen
    kan man ana att nåt inte stämmer-

  50. -om artikeln är publicerad i dag.

  51. Bildbyrån CEN, Central European News-

  52. -har vi haft att göra med förr.
    De skickar ut-

  53. -historier som är lite för bra för
    att vara sanna och har bilder till.

  54. Vanligtvis när man har nån
    smaskig historia så saknas bilder-

  55. -men plötsligt är det
    ett serverat bord.

  56. Då gäller det att se upp för då
    vill nån servera ett färdigt paket.

  57. Vi tror att de sprider falskheter.

  58. Men det är en hård anklagelse
    mot en bildbyrå.

  59. Vi har varit inne på CEN:s hemsida
    och delar ser ut att ligga nere-

  60. -särskilt där man
    kan hitta kontaktuppgifter.

  61. Då har vi kört den
    i internetarkivsidan-

  62. -där man kan stoppa in en URL och
    se de tidigare versionerna av den.

  63. Wayback Machine är en sajt på nätet
    där du kan klistra in en URL-adress-

  64. -och om du har tur så har den tagit
    avtryck i tiden att gå tillbaka till-

  65. -så kan man se tidigare versioner.

  66. Då kan man komma förbi att en sida
    har blivit nedplockad eller ändrad.

  67. Den senaste var i februari.
    Då klickar vi på den.

  68. Då har vi telefon och e-mailadresser.

  69. Svårigheten blir att få tag på CEN,
    som är källan till det här.

  70. Vi har försökt tidigare
    och de är inte lätta att få tag på.

  71. Emily är vår mest nyfikna reporter.

  72. Det finns inget hon inte kollar upp.
    Åsa kollar upp allt 78 gånger.

  73. Det tar tid, men det ska få ta tid.

  74. Det är Åsas starkaste egenskap.
    Ingenting slinker emellan.

  75. -Jag har fått svar från CEN.
    -Okej.

  76. Vi har fått ett telefonnummer med
    landskod 43, Storbritannien kanske.

  77. Jag tänkte att jag skulle ringa upp.
    Vi får se om de svarar och vad.

  78. Hej, jag heter Åsa Larsson
    och ringer från det svenska...

  79. Ja, jag har skickat ett e-mail.

  80. Ja, det går fint. Tack, hej då.

  81. De hade inte tid att prata nu,
    så de skulle ringa upp längre fram.

  82. Det vore bra att få ordning
    på det här eftersom vi journalister-

  83. -använder bild- och nyhetsbyråer.

  84. Det får verkligen inte vara fel på de
    knutpunkterna i nyhetsverksamheten.

  85. Är det nån som sprider falska saker
    så ska det uppmärksammas.

  86. -Nu är det han som ringer.
    -Okej.

  87. -Hej, det är Åsa Larsson.
    -Michael Leidig från CEN.

  88. Jag jobbar på onlineavdelningen.

  89. Den makedonska historien...

  90. ...verkar ha publicerats
    flera gånger-

  91. -bland annat i Kina
    i samband med en historia där.

  92. Den lokala tv-stationen
    gav vår korrespondent ett foto.

  93. Vi använde det. Det var ett misstag.

  94. Detta har använts
    i en smutskastningskampanj mot oss.

  95. Det var deras grundare,
    Michael Leidig, som ringde upp.

  96. Han var ganska förbannad på oss-

  97. -för att vi deltog i smutskastnings-
    kampanjen mot hans företag.

  98. Han tyckte att de har blivit utsatta
    för skriverier som inte är sanna-

  99. -och att de håller på
    med tusentals historier varje dag.

  100. Några få har visat sig vara osanna-

  101. -och det känns orättvist
    att de har hamnat i så dålig dager.

  102. Vårt exempel var ett av få fall
    där det har blivit fel.

  103. Den makedonsk-kinesiske herrn
    utan snopp.

  104. Han säger att det var nån annan
    som gav dem fel bild-

  105. -och att de därmed gick på en nit.

  106. Jag frågade om jag fick prata med
    reportern som har skrivit historien.

  107. Då sa han: "Tyvärr gick hans pappa
    bort i går, så han vill inte prata."

  108. -Vad ska man tänka om det här?
    -Det vi talade om förut.

  109. Om man stöter på en story-

  110. -som verkar för otrolig för
    att vara sann, så är den nog falsk.

  111. Med den här bilden var det ju
    två olika historier till samma bild-

  112. -så det är uppenbart
    att minst en är fejk.

  113. Det här kan man säga
    är en klassisk skröna.

  114. Artikeln var falsk
    och storyn bakom bilden är okänd.

  115. Om nåt saknar plats, tid eller källa-

  116. -ska man se det
    som en varningsklocka.

  117. Tro inte på nåt
    som bara berättas till hälften.

  118. Och glöm inte: Se, läs, sök
    och tänk...innan du delar.

  119. Textning: Lotta Almqvist
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Tid och rum

Avsnitt 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Nyhetsbyrån Central European News sprider mycket osannolika nyheter. Hur kommer det sig att samma spektakulära bild kan användas till två helt olika nyheter? Hur fungerar arkivet Wayback Machine?

Ämnen:
Information och media > Informationssökning och källkritik, Information och media > Internet och digitala medier, Pedagogiska frågor > IT, medier och digital kompetens
Ämnesord:
IT, Informationskompetens, Informationsteknik, Källkritik, Masskommunikation, Massmedia, Nyhetsbyråer, Nyhetsförmedling på Internet
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Ladda ner

Alla program i Källkritik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Fejkade sidor

Avsnitt 1

Åsa och Emelie söker upp den mytomspunna "Storken", ett klassiskt nättroll som länge figurerat på nätet. Han står bakom många fejkade sidor och artiklar. Vem är "Storken" och varför gör han det här?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Partiska röster

Avsnitt 2

Viralgranskarna Åsa och Emelie undersöker vad de tror är en falsk identitet på nätet. Vem står egentligen bakom inlägget och var kommer bilden ifrån? Hur kan man hantera kränkningar i sociala medier?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Tid och rum

Avsnitt 3

Nyhetsbyrån Central European News sprider mycket osannolika nyheter. Hur kommer det sig att samma spektakulära bild kan användas till två helt olika nyheter? Hur fungerar arkivet Wayback Machine?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Bildsökning

Avsnitt 4

Vad är sanningen bakom Ikeas nya regnbågsfärgade "Putinkudde"? Finns den verkligen på riktigt? Hur gör man en grundläggande bildsökning?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Källkritik

Partiska röster

Viralgranskarna Åsa och Emelie undersöker vad de tror är en falsk identitet på nätet. Vem står egentligen bakom inlägget och var kommer bilden ifrån? Hur kan man hantera kränkningar i sociala medier?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Sociala medier

I sociala medier matas vi med perfekta middagar, snygga outfits och ständiga nyhetsuppdateringar från hela världen. Hur får det oss att må egentligen? Vi träffar Rokibath som mått väldigt dåligt på grund av sociala medier. Antropologen Haris Agic berättar om hur man jämförde sig med varandra under 1800-talet och drar paralleller till dagens selfies. Vi ringer också bloggaren och modellen Lisa Tellbe och ställer frågor om hennes perfekta flöde.

Fråga oss