Titta

Källkritik

Källkritik

Om Källkritik

Lajkande och delande är en stor del av vår vardag. Men hur ofta granskar du egentligen en bild eller artikel innan du delar? Vi följer med Viralgranskarna Åsa Larsson och Emelie Wallroth i deras jakt på falska identiteter, nättroll och fejkade bilder. Syftet är att visa elever i årskurs 7-9 hur de på ett lätt och bra sätt kan förhålla sig källkritiska på nätet.

Till första programmet

Källkritik : Partiska rösterMaterialDela
  1. Så här är det på stan. Folk lajkar
    och delar som om det vore deras jobb.

  2. Hur ofta granskar vi en bild
    eller artikel innan vi delar?

  3. I programmet "Källkritik" hänger vi
    på viralgranskarna Åsa och Emily.

  4. Vi följer med på deras jakt på falska
    identiteter, nättroll och fejkbilder.

  5. -Hej, Emmelie.
    -Hej.

  6. Jag har en grej på gång.
    Kan vi snacka lite?

  7. Jag har hittat nåt och börjat lite.

  8. Åsa är duktig på att hitta saker.

  9. Hon grottar ofta ner sig-

  10. -på sajter
    som jag inte har koll på.

  11. Dagens case är en Facebookstatus-

  12. -från en kille - Hassan Krizkopirla.

  13. Han skriver att invandrarna tar över
    i Sverige och det är väldigt delat.

  14. -Har det fått en massa kommentarer?
    -Ja, precis.

  15. Bilden som är upplagd till
    känns som att man har sett den förr.

  16. Det ser ut att vara en kille
    som har skrivit nåt inflammerat-

  17. -om Sverige, invandrare
    och vad de har rätt till.

  18. Vi får in många tips av den typen-

  19. -där folk undrar om det stämmer.
    Ibland har fejkprofiler gjort det-

  20. -i syfte att starta bråk och så.

  21. De får ofta stor spridning också.
    Vi tror att det här är ett sånt fall.

  22. Du skulle kunna börja med
    att kolla vem han är.

  23. Om han överhuvudtaget finns
    eller om det finns nån bakom-

  24. -som vill skapa denna ilska.

  25. Jag ska kolla bilden. Den ser inte ut
    att vara tagen i Sverige.

  26. Även om han är en fejkprofil
    kanske han har skrivit fler saker.

  27. När man ser nåt sånt här i sitt flöde
    ska man inte bara dela.

  28. Tänk till först.
    Gå in på profilen och titta.

  29. Ser det ut som en riktig person?
    Har personen andra bilder?

  30. Hur ser personens vänner ut?
    Man kan kolla mycket-

  31. -innan man delar en sån här sak.
    Det bör man göra.

  32. -Nej! Nån har tagit ner den.
    -Delningen?

  33. Delningen och han finns inte.

  34. Man kan bildgoogla
    själva skärmdumpen som sprids.

  35. -Hann du ta en skärmdump?
    -Ja.

  36. Det kan ju ta ny fart
    när skärmdumpar får...

  37. Ja, nån kanske har lagt upp den
    på nåt annat ställe.

  38. -Kan du inte skicka den till mig?
    -Jo.

  39. Har du hittat nåt på själva bilden?

  40. Ja, det är en Scanpixbild-

  41. -av ett tillfälle i Bangladesh-

  42. -när de protesterade
    mot Lars Vilks rondellhundar.

  43. Det är inte, som bilden gav sken av,
    nåt som händer i Sverige.

  44. På flera andra håll på nätet
    dyker bilden upp så.

  45. Man försöker ge sken av
    att det här händer i Sverige-

  46. -och att det kommer från förorterna.

  47. Den finns på sajter
    som Exponerat och andra ställen.

  48. Här skriver de: "Bilden vet vi inte
    var den är tagen"-

  49. -"men handlingen är kränkande.
    Dessa släpper vi in i Sverige."

  50. Om man stöter på nån
    som verkar partisk i en fråga-

  51. -så kan man påpeka det
    i kommentarsfältet:

  52. "Personen kommer härifrån
    och har det här motivet."

  53. Själva ursprungskällan på Facebook
    är bortplockad.

  54. Även Hassans Facebooksida
    är borttagen.

  55. Men vi kan ändå inte vara säkra på
    att personen inte finns.

  56. Han finns inte
    när vi söker på nätet heller.

  57. Han finns inte på Infotorg eller så.
    Vi får ringa till Skatteverket-

  58. -och höra
    om personen finns i Sverige.

  59. Anledningen
    bakom en dold identitet...

  60. Man måste inte vara sig själv.
    Man kan vilja spionera på nån-

  61. -och se vad den tycker i olika saker.

  62. Man kan också vilja sprida saker
    som man inte törs stå för-

  63. -alltså partiska röster.
    Det är ett utmärkt verktyg.

  64. Om du låtsas vara en riktig person
    får du mer spridning-

  65. -än en organisation eller ett företag
    för sånt vill folk inte klicka på.

  66. Kan du kolla upp en sak åt mig?

  67. Finns det nån i Sverige
    som heter Hassan Krizkopirla?

  68. -Hassan i förnamn?
    -Ja, och i efternamn K-R-I-Z.

  69. -K-R-I-Z.
    -K-O-P-I-R-L-A.

  70. -"Pirla" på slutet.
    -Ja.

  71. -Ingen är folkbokförd med det namnet.
    -Ingen?

  72. Nej, inte med det namnet
    som du bokstaverade.

  73. Då vet jag och får tacka för hjälpen.
    Hej.

  74. -Nej, det finns ingen sån i Sverige.
    -Okej.

  75. -Det var väl vad vi trodde också.
    -Ja, verkligen.

  76. Jag har kollat ställen
    där det här har spritts.

  77. Många tror att det är på riktigt.

  78. -Men okej, fejkprofil...
    -Fejkprofil.

  79. Det bästa vore
    att få prata med Facebook.

  80. Ja, om de gör nåt mot sånt här.

  81. Ja, och hur det kan få spridning,
    fejkprofiler och såna saker.

  82. -Men de är svåra att få tag på.
    -Vi får försöka.

  83. -Ska du försöka kontakta dem?
    -Yes.

  84. -Vad har du för mat i dag?
    -Tacos.

  85. -Sallad.
    -Köpt.

  86. Jag väntar på mejl från Facebook.

  87. Jag kontaktade Facebook
    och vi skulle få-

  88. -prata med en som jobbar
    på Nordendelen av Facebook.

  89. Men när vi skickade frågorna fick vi
    svar att det blivit ett missförstånd.

  90. De ställde in helt enkelt.

  91. -Okej, Facebook ställde in.
    -Ja.

  92. Jag tänker att vi nog
    kan ringa polisen och prata lite-

  93. -om fejkprofiler
    och vad man kan göra.

  94. Jag har ett gammalt nummer
    till en där som jag kan ringa.

  95. -Anders Ahlqvist.
    -Hej.

  96. Åsa Larsson från Metro och
    Viralgranskaren.

  97. Jag tänkte kolla
    om vi får göra en intervju med dig-

  98. -om saker som händer på nätet,
    fejkprofiler och sånt.

  99. Ni är välkomna hit.

  100. Finemang. Tack, hej.

  101. -Det gick bra.
    -Ja, dit kan vi komma.

  102. -Men då drar vi när vi har käkat upp.
    -Ja.

  103. -Välkomna. Anders.
    -Åsa och Emmelie.

  104. Vi håller på och kollar på ett fall
    som vi har hittat på Facebook.

  105. Vi misstänker att nån har en agenda
    och låtsas vara invandrare.

  106. Den typen av inlägg,
    när man ser sånt...

  107. Hur ska man bete sig om man vill
    att det ska uppmärksammas?

  108. Jag har svårt att tro
    att Facebook gör nåt.

  109. Det är en meningsyttring. Om man inte
    går över deras gränser, gör de inget.

  110. Facebook är selektiva
    när det gäller att vidta åtgärder.

  111. Allt som luktar sex är de benägna
    att ta bort, t.ex. ammande mammor.

  112. Däremot när det gäller
    politiska uttalanden är Facebook-

  113. -som det amerikanska företag det är,
    väldigt tolerant-

  114. -eftersom "Freedom of Speech-lagarna"
    i USA är väldigt tillåtande.

  115. Det är svårt att klaga. Det man kan
    göra är att uppmärksamma det själv.

  116. "Det här är ett fejkkonto."
    Att skriva om det och väcka opinion.

  117. Om man ser nåt som inte är sant
    kan man anmäla det till polisen?

  118. Den här typen av inlägg
    närmar sig ofta hets mot folkgrupp-

  119. -och den typen av påståenden.

  120. Det är nåt som polisen skall
    agera emot och som vi agerar emot.

  121. Vilket samarbete har ni med Facebook?

  122. Med Facebook och Instagram
    har vi ett utmärkt samarbete numer.

  123. Det beror inte på nåt avtal
    eller nåt revolutionerande.

  124. Vi har pratat med
    Facebooks jurister om lagstiftningen.

  125. Numer lämnar de ut uppgifter till oss
    när det handlar om brottsutredningar.

  126. -Ja, det var ju intressant.
    -Ja. Vad är viktigt att tänka på?

  127. Ta reda på vem det är
    som ligger bakom det som sprids.

  128. Ja, först ska man andas lite
    innan man rosenrasande delar saker.

  129. Det här caset med Hassan... Vi kan
    slå fast att det är en fejkprofil.

  130. Ja, han finns ju inte nån annanstans
    och har tagit ner sin nätprofil-

  131. -och inlägget.
    Han finns inte på nåt annat sätt.

  132. Plus att bilden inte stämmer.

  133. -Så det kan vi lugnt säga var trams.
    -Ja.

  134. Delningen av Hassan försvann,
    men bilden delas på sociala medier.

  135. Med partiska röster ska man fråga:

  136. "Vem säger det här och varför?"

  137. Det är inte alltid den du tror
    som står bakom.

  138. Och glöm inte: Se, läs, sök
    och tänk...innan du delar.

  139. Textning: Lotta Almqvist
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Partiska röster

Avsnitt 2

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Viralgranskarna Åsa och Emelie undersöker vad de tror är en falsk identitet på nätet. Vem står egentligen bakom inlägget och var kommer bilden ifrån? Hur kan man hantera kränkningar i sociala medier?

Ämnen:
Information och media > Informationssökning och källkritik, Information och media > Internet och digitala medier, Pedagogiska frågor > IT, medier och digital kompetens
Ämnesord:
Falsk identitet, IT, Informationskompetens, Informationsteknik, Internet, Källkritik, Masskommunikation, Massmedia
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Ladda ner

Alla program i Källkritik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Fejkade sidor

Avsnitt 1

Åsa och Emelie söker upp den mytomspunna "Storken", ett klassiskt nättroll som länge figurerat på nätet. Han står bakom många fejkade sidor och artiklar. Vem är "Storken" och varför gör han det här?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Partiska röster

Avsnitt 2

Viralgranskarna Åsa och Emelie undersöker vad de tror är en falsk identitet på nätet. Vem står egentligen bakom inlägget och var kommer bilden ifrån? Hur kan man hantera kränkningar i sociala medier?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Tid och rum

Avsnitt 3

Nyhetsbyrån Central European News sprider mycket osannolika nyheter. Hur kommer det sig att samma spektakulära bild kan användas till två helt olika nyheter? Hur fungerar arkivet Wayback Machine?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Bildsökning

Avsnitt 4

Vad är sanningen bakom Ikeas nya regnbågsfärgade "Putinkudde"? Finns den verkligen på riktigt? Hur gör man en grundläggande bildsökning?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Kolla myten - vetenskapligt

Chemtrails

Är flygplansspåren på himlen kemikalier makthavare släpper ut för att droga oss? Om det är sant eller en myt kan du få reda på genom den vetenskapliga arbetsmetoden.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Sociala medier

I sociala medier matas vi med perfekta middagar, snygga outfits och ständiga nyhetsuppdateringar från hela världen. Hur får det oss att må egentligen? Vi träffar Rokibath som mått väldigt dåligt på grund av sociala medier. Antropologen Haris Agic berättar om hur man jämförde sig med varandra under 1800-talet och drar paralleller till dagens selfies. Vi ringer också bloggaren och modellen Lisa Tellbe och ställer frågor om hennes perfekta flöde.

Fråga oss