Titta

Byggänget

Byggänget

Om Byggänget

Följ tio särskoleelever när de bygger om och fräschar upp sitt trista uppehållsrum. Målning, hållfasthet, återvinning, skala och elektricitet är några av de ämnen som eleverna sätter sig in i under arbetet med att skapa sina drömrum. Du som tittare får också lära känna eleverna och se vilken relation de har till varandra. Programledare är konstnären och hantverkspedagogen Zafire Vrba.

Till första programmet

Byggänget : Ett tyg blir tillDela
  1. Norr om Stockholm ligger Kista,
    och här finns en gymnasiesärskola.

  2. Som på många andra skolor finns det
    ett uppehållsrum där ingen vill vara.

  3. -Uppehållsrummet, oj...
    -Det känns som ett fängelse.

  4. Vi ska göra nåt åt det. De som gör
    jobbet är tio elever på skolan.

  5. -De kommer att få jobba hårt.
    -Snyggt. Det går som en dans.

  6. Till sin hjälp har de Zafire,
    som är konstnär och älskar att bygga.

  7. -Gillar ni färgerna?
    -Fantastiskt fina.

  8. Vänta bara...

  9. Hej, Maria. Gillar ni färgen?

  10. Ibland kommer gäster
    och hjälper till.

  11. Det här var gulligt, en såssnipa.

  12. Jag går inte i skolan...

  13. -Det här är byggänget.
    -Hej. Välkomna.

  14. Dags att starta bygget.

  15. -Har ni varit i Skärholmen förut?
    -Nej, första gången.

  16. -Har du varit här förut?
    -Ja.

  17. Jag har varit här kanske
    100, 200, 300, 500 gånger.

  18. -Jag har jobbat på skolan här länge.
    -Vilken stor skola det är.

  19. Det här är
    Sveriges största gymnasiesärskola.

  20. I dag är vi på särskolan Lindeparken
    i Skärholmen.

  21. Jag får låna deras verkstad
    där vi ska trycka mönster på tyger.

  22. Jag har lite grejer här.
    Det här tyget...

  23. Ska vi göra madrasser
    eller kuddar...? Till sofforna.

  24. Vi ska trycka ett mönster här,
    och då ska vi screentrycka det.

  25. Det här är ett nät som är hårt spänt,
    och det gröna är en plastfilm.

  26. Där det är grönt
    tränger inte färgen igenom.

  27. Där lövet är ljust, tränger det
    igenom färg, så det blir ett tryck.

  28. Jag är konstnär, jobbar mycket
    med textil, men det är inte det enda.

  29. Jag tycker om att bygga ihop saker.
    Det kan vara av tyg, men också annat-

  30. -papper, trä, metall, frukt...
    Jag tycker om att bygga.

  31. Jag hittade en matta i ett soprum
    en gång, som var sliten i mitten.

  32. Men runt om var den inte det,
    och det blev en schyst kappa.

  33. Jag lärde mig att sy i skolan.

  34. Man fick börja med att sy i papper,
    vilket var kul.

  35. Men sen sydde vi i tyg, och jag sydde
    en leksak till vår hund.

  36. Det var så jag lärde mig att sy,
    att sy snabbt.

  37. Jag har nog aldrig haft idétorka.
    Det är nog en gåva som jag har.

  38. Det är en konstant...
    kreativitetsmaskin som snurrar.

  39. Jag brukar bara sätta i gång.
    Det är en lyx.

  40. Men då har vi grön färg.

  41. -Och en rakel, som de kallas.
    -Som man drar fram och tillbaka med.

  42. -Så här ser färgen ut.
    -Oj, vad fin den var.

  43. Då kan vi rakla tillsammans.
    Vi stryker över en gång.

  44. Vi tog färg,
    och så var det en sån där man drar.

  45. Man var tvungen att vara noggrann.

  46. -Jag hade aldrig gjort det förut.
    -Och så lyfter vi.

  47. -Det gick ganska bra.
    -Det blev ett blad.

  48. Det finns ett band
    som använder såna här blad.

  49. -Vad är det för band?
    -Matz Bladhs heter de.

  50. -Var ska vi ha nästa?
    -Då ska vi se. Vi tar väl...

  51. Tryck på tyg
    har jag inte gjort förut.

  52. -Det var mycket härligt.
    -Där satt den.

  53. -Javisst.
    -Lysande. Nu liknar det ett mönster.

  54. -Vad gör man tyg av?
    -Det är bomull, så klart.

  55. Fårens ull. Det är fårens ull.

  56. Tyg består av fibrer,
    som gjorts till trådar-

  57. -som man sen väver till tyg.

  58. Fibrerna kommer
    från helt olika ställen.

  59. Man kan dela upp dem i tre grupper.

  60. Första gruppen kommer
    direkt från naturen.

  61. Det är bomull, som växer på plantor.
    Det är lin, som också är en växt.

  62. Och det är olika sorters ull
    från djur.

  63. Vanligast är ull från får, men även
    kaniner, getter och lamor har ull.

  64. Man kan även göra sidentyg av larver.

  65. Den andra gruppen är konstfibrer,
    gjorda av naturprodukter, oftast trä.

  66. Viskos är ett exempel, där man kokar
    träet och blandar med kemikalier-

  67. -tills det blir en smet.
    Smeten pressas ut till trådar-

  68. -som sen kan spinnas till tyg.

  69. Den tredje gruppen
    är rena syntetfibrer.

  70. Av det gör man tyg som kallas
    polyester, fleece och polyamid.

  71. Syntet görs helt
    på konstgjord väg av råolja.

  72. Av råolja gör man också plast.

  73. Man kan göra tyg av återvunnen plast,
    framför allt av petflaskor.

  74. Då återanvänder man plasten,
    och det blir bättre för miljön.

  75. Bladen känns klara.
    Nu finns de här tre, olika...

  76. Cirklar och ringar,
    lite olika storlekar...

  77. ...som vi ska trycka i gult.
    Den här är väldigt smaskig.

  78. Vi skulle få välja olika färger,
    jättebra idé.

  79. Det symboliserar
    de olika färgerna i uppehållsrummet.

  80. Det är det
    jag tycker är härligt just.

  81. Att man gör nånting
    som sjunker in i de andra färgerna.

  82. Som liksom blir
    som godhet tillsammans.

  83. Nu har du lite kladd på dina fingrar.
    Du kan torka av dig på byxorna.

  84. Sen skulle vi skölja av den.

  85. -Då sa hon...
    -Jens, vill du gå in?

  86. Hoppa i, Jens, så kan du duscha.

  87. Jag tänkte att ni skulle duscha lite.

  88. -Jag skulle bara skoja med honom.
    -Vad gör du för nåt ibland, Jens?

  89. Jag har tryckt prickarna på tröjan.
    Det är nog mitt favoritmönster.

  90. Jag älskar rutigt,
    randigt och prickigt.

  91. Jag tänker mycket
    på färgerna i mitt rum.

  92. Om man har olika färger, så blir det
    olika... Vad ska man säga?

  93. Olika känslor i det här rummet.
    Så alla väggar är nymålade.

  94. Min pappa trodde inte
    att jag kunde måla, men...

  95. Jag kan måla mycket.

  96. Den här har jag gjort alldeles själv,
    när jag gick i sexan.

  97. Då hittade jag
    ett fint tyg som jag gillade.

  98. Sen sydde jag in lite bomull
    och sydde ihop den här.

  99. Den är ganska skön. Om man känner här
    är den ganska skön, mjuk och så där.

  100. -Var det sista pricken?
    -Jag tror det.

  101. Om det är sista pricken,
    måste vi kila, för vi har grillfest.

  102. Vi måste passa tiden.

  103. -Jag stannar nog kvar.
    -Gör så.

  104. Men hjälp mig hänga det på tork.

  105. Och vi kan faktiskt...

  106. Bra, så får den hänga på tork.

  107. Kom igen. Vi måste gå nu.

  108. -Ha det så kul, och hälsa de andra.
    -Hej... Ha det bra själv.

  109. Nu ska jag inviga grillen,
    och den ska heta Fab 2.

  110. -Jag är stolt över dig.
    -Detsamma.

  111. -Bra gjort.
    -Detsamma. Bra gjort.

  112. Nu har vi en egen grillplats.
    Helt fantastiskt.

  113. Jag älskar att mura.
    Det är jätteroligt.

  114. Det var en som hade en gasolgrill,
    och han hade glömt att byta gasoltub.

  115. Gissa vad som hände när han tände.
    Elden åkte in i tanken...

  116. -Nej.
    -Jo, du. Fy fan.

  117. Tänk på när du använder
    en gasolgrill, att vara försiktig.

  118. Jag undrar vad Zafire gör.

  119. Han får göra jobbet
    medan vi har lite rajtan tajtan.

  120. -Vi låter honom arbeta.
    -Det smakar faktiskt ganska gott.

  121. Det går nog bra för honom.

  122. Undrar var Zafire är nånstans.
    Ska han komma i dag, eller?

  123. -Nämen, titta. Där är han.
    -Jag hade så mycket att släpa.

  124. -Nu är det färdigsytt.
    -Nice. Vad bra.

  125. Ni har gått på fest, va. Kul för er.

  126. Här är kuddfodralen.
    Kan du sätta i dem?

  127. -Vi ska trä in...
    -Trä in här?

  128. Jag sydde hela fodralet,
    men lite för litet.

  129. Så att det skulle sitta som en smäck.

  130. -Hur går det, Sebastian?
    -Ganska bra.

  131. Här kommer första madrassen.

  132. Som världens träningspass.

  133. -Jobbigt.
    -Kan inte ni lägga dit madrassen?

  134. -Din ände in i hörnet.
    -Ska vi ha kuddarna på den här?

  135. -Ja, vad tycker ni?
    -Vi kan ha lite kuddar här.

  136. Så det ser lite mysigt ut.

  137. Det här blev ju bra.
    Jag tror att jag ska sova här.

  138. Man kan verkligen slappna av här.

  139. -Det här blev ju bra.
    -Det känns som att bo på ett hotell.

  140. Det är så många känslor
    som kommer nu. Man känner sig glad-

  141. -och stolt över sig själv.

  142. Det känns som på "Äntligen hemma",
    typ.

  143. -Fast bättre.
    -Mycket bättre än det programmet.

  144. -I nästa program kämpar de med köket.
    -Kolla. Nu blev det två hål här.

  145. Det blir fel:
    Handtaget på den här sidan.

  146. -Och så får de besök av Thomas.
    -Hallå där, Thomas.

  147. Vi tyckte att det här rummet
    såg tråkigt ut, så...

  148. -Det var inte särskilt mysigt här.
    -Nej, exakt.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Ett tyg blir till

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Reshin, Jens och Sebastian trycker ett helt unikt mönster på tyg med hjälp av Zafire. De använder sig av screentryckteknik, vilket eleverna tycker är lite kladdigt men roligt. Tyget ska de använda till kuddar och dynor i soffhörnan. Sedan går eleverna på grillfest på skolan, medan Zafire får sy ihop alla dynor själv. Eftersom invigningen av rummet närmar sig är det tur att han kan sy snabbt. Vi får också veta vad tyg är gjort av.

Ämnen:
Hem- och konsumentkunskap > Hushåll och livsstil, Slöjd > Textil och mode, Teknik
Ämnesord:
Beklädnadsindustri, Hemmets vård, Kläder, Serigrafi, Sömnad, Teknik, Textilier, Textilindustri, Tyger
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9, Särskola

Alla program i Byggänget

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Förvandlingen av rummet kan börja!

Avsnitt 1 av 8

Byggänget är överens om att något måste göras åt uppehållsrummet. "Det är som ett fängelse", säger Ahmet. Scenografen och inredningsexperten Astrid Linnér hjälper till med att göra en plan för hur rummet ska byggas om. Hon visar även ett så kallat moodboard. Det är ett collage av exempelvis bilder, färger och materialprover som beskriver stämningen eller känslan i en plats eller en design. I programmet lär du dig hur du kan omvandla idéer till en ritning, och vad skala är. För att hjälpa eleverna att komma igång med att fixa väggarna kommer målaren Johnnie Krigström på besök.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Tapetsering och målarkrig

Avsnitt 2 av 8

Byggänget fortsätter att jobba med målaren Johnnie Krigström. Han visar Jens, Amanda och Sebastian hur man sätter upp en tapet, bland annat med hjälp av ett lod. Zafire, Ronja och Lisa väljer de rätta färgerna i måleributiken. Sedan är det bara att börja måla! Ronja tycker att det är lite tråkigt att måla en hel vägg, så hon startar målarkrig för att göra det lite roligare. Amanda visar hur hon bor och berättar varför hon började på en särskola.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Konsten att bygga en bänk

Avsnitt 3 av 8

Dimitrios, Amanda och Fredrik ska bygga en hållfast bänk till uppehållsrummet. Det är viktigt att bygga på rätt sätt så att den håller för all tyngd. Dimitrios är inte van att snickra men Amanda och Fredrik kan redan snickra en del. Dimitrios tycker att det roligaste som finns är att borra. Fredrik är inte lika glad över Dimitrios borrande, men till slut lyckas de med gemensamma ansträngningar bygga klart bänken.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Mysig belysning och glittrigt besök

Avsnitt 4 av 8

Det behövs mysig belysning i soffhörnan. Ronja, Reshin och Jens syr en lampa av färgglad plast tillsammans med Zafire. De får samtidigt lära sig hur elektrisk ström färdas i en krets och vad man ska tänka på när det gäller el. Byggänget får också besök av Maria Montazami från dokumentärserien Svenska Hollywoodfruar. Hon är intresserad av inredning, och speciellt hur man kan göra det mysigt där tonåringar ska hänga.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Vikten av återvinning

Avsnitt 5 av 8

Yohannes, Sebastian och Ahmed besöker Stockholms Stadsmission där man tar hand om gamla saker och säljer dem vidare så att de får ett nytt liv. De ska köpa bord och stolar till uppehållsrummet. Möblerna renoveras sedan och målas i olika färger. De får hjälp av Anna Braun från tv-serien "Fixa rummet". Vi hälsar också på hemma hos Sebastian som berättar om sin kärlek till dansbandsmusik.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Ett tyg blir till

Avsnitt 6 av 8

Reshin, Jens och Sebastian trycker ett helt unikt mönster på tyg med hjälp av Zafire. De använder sig av screentryckteknik, vilket eleverna tycker är lite kladdigt men roligt. Tyget ska de använda till kuddar och dynor i soffhörnan. Sedan går eleverna på grillfest på skolan, medan Zafire får sy ihop alla dynor själv. Eftersom invigningen av rummet närmar sig är det tur att han kan sy snabbt. Vi får också veta vad tyg är gjort av.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Stök i köket

Avsnitt 7 av 8

Amanda, Sebastian och Ahmed ska montera köksluckor på köksskåpen. Tjat och tjafs försvårar samarbetet ibland, men då gäller det att kunna bli vänner igen. Designern och tv-profilen Tomas Cederlund hjälper till att piffa upp köksväggen med hjälp av schablonteknik. Alla blir nöjda utom Ahmed, som tycker färgen är ful. Efteråt bakar de muffins i mikron, och du som tittare får reda på hur mikrovågsugnen fungerar och hur den skiljer sig från en vanlig ugn.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Den stora invigningsfesten

Avsnitt 8 av 8

Nu är det bara timmar kvar till den stora invigningsfesten. Jens, Reshin och Dimitrios röjer ut all byggpapp och städar rummet. Elsa Billgren kommer förbi med lite extra pynt. Byggänget får personliga diplom av Zafire som de sätter upp på väggen. Efter spänd väntan är det äntligen dags att släppa in alla gästerna. De inviger rummet med tal och invigningsband som alla eleverna i byggänget klipper tillsammans.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & hem- och konsumentkunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Byggänget

Vikten av återvinning

Yohannes, Sebastian och Ahmed besöker Stockholms Stadsmission där man tar hand om gamla saker och säljer dem vidare så att de får ett nytt liv. De ska köpa bord och stolar till uppehållsrummet. Möblerna renoveras sedan och målas i olika färger. De får hjälp av Anna Braun från tv-serien "Fixa rummet". Vi hälsar också på hemma hos Sebastian som berättar om sin kärlek till dansbandsmusik.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Madelens matmyter - syntolkat

Är alla tillsatser dåliga?

Nästan all mat innehåller tillsatser. Madelen går på shoppingrunda i mataffären med tillsatsexperten Evelyn från Livsmedelsverket och besöker en fabrik som gör sylt och choklad.

Fråga oss