Titta

Byggänget

Byggänget

Om Byggänget

Följ tio särskoleelever när de bygger om och fräschar upp sitt trista uppehållsrum. Målning, hållfasthet, återvinning, skala och elektricitet är några av de ämnen som eleverna sätter sig in i under arbetet med att skapa sina drömrum. Du som tittare får också lära känna eleverna och se vilken relation de har till varandra. Programledare är konstnären och hantverkspedagogen Zafire Vrba.

Till första programmet

Byggänget : Den stora invigningsfestenDela
  1. Lite norr om Stockholm ligger Kista.
    Här finns en gymnasiesärskola.

  2. På skolan finns ett uppehållsrum
    som ingen vill vara i.

  3. -Uppehållsrummet, oj...
    -Som ett fängelse.

  4. I den här serien
    gör vi nånting åt det.

  5. De som gör jobbet är tio elever
    på skolan. De får jobba hårt.

  6. Snyggt.

  7. Till sin hjälp har de Zafire
    som är konstnär.

  8. -Vad gillar ni färgerna?
    -Helt fantastiskt fina.

  9. -Hallå.
    -Hej. Maria. Gillar ni färgen?

  10. Ibland hjälper gäster till.

  11. -Champagnebubblor på väggarna.
    -Det är väl gulligt.

  12. Jag går inte i skolan.

  13. -Det här är "Byggänget".
    -Rock'n'roll!

  14. Det är dags att starta bygget.

  15. -Hej, hur är läget?
    -Bara bra.

  16. Snart är det invigningsfest.
    Vi behöver ta bort den här pappen.

  17. Vi kan hjälpas åt
    att flytta undan borden.

  18. -Vi har ingen tid att förlora.
    -Helt rätt.

  19. -Ett, två, tre.
    -Vad tung den var.

  20. Usch, det var dammigt.

  21. -Zafire.
    -Vilken skulptur!

  22. Det är bra, kör på!

  23. Vi tog fram dammsugaren
    för att dammsuga.

  24. Vi provade med borsten,
    men den funkade inte.

  25. Dammet på mattan satt fast. Sen körde
    vi bara med slang. Det funkade.

  26. Bra, hörni! Perfekt.
    Skönt att golvet kom fram.

  27. Perfekt. Här kommer stolar.

  28. En massa färg på väggarna.
    Kuddar, bord, många stolar.

  29. Godis-stolarna.

  30. Det har varit roligt.
    Bara sista fixet kvar.

  31. -Här kommer bordet.
    -Strålande! Det ska placeras här.

  32. -Vad tror ni om det?
    -Det blir bra, tycker jag.

  33. Jag tror att det är bra.

  34. -Kolla, vad tjusigt det har blivit.
    -Ja, verkligen.

  35. -Hallå, Byggänget! Tjenare!
    -Välkommen.

  36. Tack, snälla. Goddagens. Elsa.

  37. Elsa Billgren ska hjälpa oss
    att göra fint inför festen.

  38. -Tjena. Elsa heter jag.
    -Välkommen hit!

  39. Vad färgglatt och härligt!
    Så det här har ni gjort?

  40. -Ja.
    -Bra jobbat!

  41. -Här var det mysigt.
    -Ja, vi har byggt sofforna här.

  42. Elsa är vacker,
    och dessutom är hon väldigt trevlig.

  43. Jag har pirr i magen.

  44. -Den här var fin! Har ni gjort den?
    -Det är Reshin som har gjort.

  45. Vi klippte, och sen sydde vi i rad.

  46. Om du hade sett rummet från början
    hade du inte känt igen dig.

  47. -Oj, oj, oj!
    -Om du jämför med det där...

  48. Jaha, så. Gud, vad grått det var!

  49. Jag har med mig en korg med saker som
    man kan behöva vid fest.

  50. Jag har de här härligt knallrosa,
    för färgen var så fin.

  51. Och de vissnar inte,
    för de är gjorda i plast.

  52. Då har vi lite vaser.
    Lite höga vaser, lite låga vaser.

  53. Jag tycker om genomskinliga vaser.

  54. Jag och Reshin kan gå ut och hämta
    blommor, så har vi även några färska.

  55. -Vad har varit roligast med det här?
    -Sy.

  56. Sy? Det är det värsta jag vet.

  57. Vi ska se om vi behöver alla vaser.
    De vill nog ha en.

  58. Kanske nån kort också. Det kan vara
    fint med olika höjder i olika vaser.

  59. -Den här, då?
    -Den kan vi ställa här.

  60. -Det lyfter upp.
    -Javisst.

  61. Det passar bra i färg.

  62. -Hallå, hallå! Hur går det?
    -Bra.

  63. Titta! Visst är de fina?
    De luktar gott.

  64. Det här är väl gulligt också.
    Man kan ha i en såssnipa också.

  65. Jag håller i skålar. Jag kanske
    ska sätta dem på bordet sen-

  66. -ifall det skulle bli mys
    med nåt att käka.

  67. Popcorn skulle inte vara så dumt.

  68. Den här kan du ställa på
    det gröna bordet. Oopsy daisy!

  69. Elsa lär oss om inredning.
    Det var kul.

  70. Då vet man när man skaffar eget
    hur man kan inreda.

  71. -Är vi nöjda med hur blommorna står?
    -Ja, det blev jättefint.

  72. -Nästa steg är invigningsbandet.
    -Oj, det var några meter!

  73. Invigningsband brukar vara röda,
    men Elsa tog med ett blått tygband.

  74. Det var mönster på det.
    Det var väldigt fint.

  75. -Vem vill häfta fast det på väggen?
    -Jag kan köra på andra sidan.

  76. -Så här nånting.
    -Ett, två och tre.

  77. -Där satt den. Snyggt!
    -Grymt jobbat, allihop!

  78. Det skulle också vara bra
    om man kunde ha serpentiner.

  79. Och såna här raketer som man smäller
    när man drar i snöret.

  80. Det skulle vara mycket festligt.

  81. Dansa limbo under den sen.

  82. Svårast för mig som är längst.

  83. -Jag hatar att dansa.
    -Kom igen! Han klarade det.

  84. -Tusen tack.
    -Ni har ju gjort det hårda jobbet.

  85. -Nu börjar vi bli helt redo.
    -Grattis till ett fint uppehållsrum!

  86. Bra jobbat. Tack för
    att jag fick hjälpa till. Hej då!

  87. -Vi kan gå balansgång här.
    -En ballerina, kanske.

  88. Det var jätteroligt. Det var ju inte
    så mycket jobb för mig.

  89. Allt jobb var redan gjort, men det
    var kul att komma in med blommor.

  90. Nu gäller det att få hit gäster
    och ordna det sista pyntet.

  91. De verkar så himla stolta över
    sitt rum. Det gör festen grym.

  92. Så, hörni. Det är dags för fest.

  93. Ni har varit så himla bra.

  94. Jag har en sista liten grej.
    Diplom till er!

  95. Jag tänker att vi sätter upp dem
    på den väggen.

  96. Vi börjar med Jens. Jens!

  97. Dimitrios. Fredrik.

  98. Jag har försökt
    att räta till litegrann.

  99. Men alla har hjälpts åt
    så mycket som möjligt.

  100. Vi kommer närmre och närmre varandra.
    Det är det som är kul.

  101. Det är jättestort att hjälpas åt.
    Allt går mycket snabbare.

  102. Allt blir bättre, allt blir klart.

  103. Jag är mest stolt över att jag har
    fått lära känna Zafire och de andra.

  104. "Dimitrios är bra på att se möjlig-
    heterna. Han är glad och positiv."

  105. "Dessutom har han blivit expert på
    att borra." Det står så. Det stämmer.

  106. -Sen pratades det om serpentiner.
    -Det ska jag sätta upp.

  107. -Så brukar jag göra.
    -Jag klarar det inte.

  108. Blås.

  109. -Snyggt!
    -Jag klarade det.

  110. Sista pyntet är klart. Snart är
    det dags att släppa in alla gäster.

  111. Jag känner mig lite nervös.

  112. De ska se det fina rummet
    som vi har gjort.

  113. De känner sig förvånade, tror jag.
    Nån sak ska de i alla fall känna sig.

  114. Då borde det vara överlycklig.

  115. Är ni taggade?
    Nu släpper jag in folk!

  116. Välkomna in!

  117. -Den här vägen.
    -Tack.

  118. -Vad tycker du?
    -Välkomna in.

  119. Allt du ser här
    har jag, Fredde, Amanda...

  120. Folk kan vara där och spela kort-

  121. -kolla på mobilen,
    chilla i soffan, dricka kaffe...

  122. Alla vi som har varit med
    har byggt det här.

  123. Ur vägen.

  124. Vi klippte och sydde.

  125. Jag är mest stolt över kuddarna
    som jag gjorde.

  126. -Har du borrat?
    -Ja, precis i väggen där.

  127. Du har borrat fast soffan i väggen.

  128. Skål! Vad duktigt!

  129. Den vi har gjort med den gröna väggen
    är att vi har satt speciella tapeter-

  130. -som gör väggen finfin.

  131. "Wow, det här har jag hjälpt till
    att göra!" Från ett fult rum-

  132. -till ett jättefint rum
    som vi har gjort tillsammans.

  133. Allt du ser här är bara byggt
    för hand. Härligt, va?

  134. Först tanken var
    "kul att göra om en lokal".

  135. Men att det skulle bli så här bra!

  136. Kära vänner...

  137. Jag skulle vilja att alla i byggänget
    ställer sig längs bandet.

  138. Jag ska försöka hålla ett litet tal.

  139. Vi har ju tagit ert uppehållsrum
    i besittning en hel termin.

  140. Vi är tacksamma för
    att ha fått vara här.

  141. Och jag är tacksam för
    att jag har fått lära känna er.

  142. Det har varit ett nöje att se er
    samarbeta och få se er kreativitet.

  143. Jag är väldigt rörd över
    det här fantastiska resultatet.

  144. Ingen invigning utan att klippa band.

  145. En sax var, och så får ni klippa
    när vi utbringar en liten skål.

  146. En stor skål för byggänget!

  147. Skål! Och klipp.

  148. Det här gjorde ni himlans bra.
    Skål för byggänget.

  149. -Vad säger vi skål för?
    -Skål för byggänget!

  150. Du menar så här.

  151. -Det gjorde vi bra.
    -Tack för att vi fick vara med dig.

  152. -Det var så trevligt.
    -Ett rent nöje.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Den stora invigningsfesten

Avsnitt 8 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Nu är det bara timmar kvar till den stora invigningsfesten. Jens, Reshin och Dimitrios röjer ut all byggpapp och städar rummet. Elsa Billgren kommer förbi med lite extra pynt. Byggänget får personliga diplom av Zafire som de sätter upp på väggen. Efter spänd väntan är det äntligen dags att släppa in alla gästerna. De inviger rummet med tal och invigningsband som alla eleverna i byggänget klipper tillsammans.

Ämnen:
Hem- och konsumentkunskap > Hushåll och livsstil, Teknik
Ämnesord:
Heminredning, Hemmets vård
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9, Särskola

Alla program i Byggänget

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Förvandlingen av rummet kan börja!

Avsnitt 1 av 8

Byggänget är överens om att något måste göras åt uppehållsrummet. "Det är som ett fängelse", säger Ahmet. Scenografen och inredningsexperten Astrid Linnér hjälper till med att göra en plan för hur rummet ska byggas om. Hon visar även ett så kallat moodboard. Det är ett collage av exempelvis bilder, färger och materialprover som beskriver stämningen eller känslan i en plats eller en design. I programmet lär du dig hur du kan omvandla idéer till en ritning, och vad skala är. För att hjälpa eleverna att komma igång med att fixa väggarna kommer målaren Johnnie Krigström på besök.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Tapetsering och målarkrig

Avsnitt 2 av 8

Byggänget fortsätter att jobba med målaren Johnnie Krigström. Han visar Jens, Amanda och Sebastian hur man sätter upp en tapet, bland annat med hjälp av ett lod. Zafire, Ronja och Lisa väljer de rätta färgerna i måleributiken. Sedan är det bara att börja måla! Ronja tycker att det är lite tråkigt att måla en hel vägg, så hon startar målarkrig för att göra det lite roligare. Amanda visar hur hon bor och berättar varför hon började på en särskola.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Konsten att bygga en bänk

Avsnitt 3 av 8

Dimitrios, Amanda och Fredrik ska bygga en hållfast bänk till uppehållsrummet. Det är viktigt att bygga på rätt sätt så att den håller för all tyngd. Dimitrios är inte van att snickra men Amanda och Fredrik kan redan snickra en del. Dimitrios tycker att det roligaste som finns är att borra. Fredrik är inte lika glad över Dimitrios borrande, men till slut lyckas de med gemensamma ansträngningar bygga klart bänken.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Mysig belysning och glittrigt besök

Avsnitt 4 av 8

Det behövs mysig belysning i soffhörnan. Ronja, Reshin och Jens syr en lampa av färgglad plast tillsammans med Zafire. De får samtidigt lära sig hur elektrisk ström färdas i en krets och vad man ska tänka på när det gäller el. Byggänget får också besök av Maria Montazami från dokumentärserien Svenska Hollywoodfruar. Hon är intresserad av inredning, och speciellt hur man kan göra det mysigt där tonåringar ska hänga.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Vikten av återvinning

Avsnitt 5 av 8

Yohannes, Sebastian och Ahmed besöker Stockholms Stadsmission där man tar hand om gamla saker och säljer dem vidare så att de får ett nytt liv. De ska köpa bord och stolar till uppehållsrummet. Möblerna renoveras sedan och målas i olika färger. De får hjälp av Anna Braun från tv-serien "Fixa rummet". Vi hälsar också på hemma hos Sebastian som berättar om sin kärlek till dansbandsmusik.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Ett tyg blir till

Avsnitt 6 av 8

Reshin, Jens och Sebastian trycker ett helt unikt mönster på tyg med hjälp av Zafire. De använder sig av screentryckteknik, vilket eleverna tycker är lite kladdigt men roligt. Tyget ska de använda till kuddar och dynor i soffhörnan. Sedan går eleverna på grillfest på skolan, medan Zafire får sy ihop alla dynor själv. Eftersom invigningen av rummet närmar sig är det tur att han kan sy snabbt. Vi får också veta vad tyg är gjort av.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Stök i köket

Avsnitt 7 av 8

Amanda, Sebastian och Ahmed ska montera köksluckor på köksskåpen. Tjat och tjafs försvårar samarbetet ibland, men då gäller det att kunna bli vänner igen. Designern och tv-profilen Tomas Cederlund hjälper till att piffa upp köksväggen med hjälp av schablonteknik. Alla blir nöjda utom Ahmed, som tycker färgen är ful. Efteråt bakar de muffins i mikron, och du som tittare får reda på hur mikrovågsugnen fungerar och hur den skiljer sig från en vanlig ugn.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Den stora invigningsfesten

Avsnitt 8 av 8

Nu är det bara timmar kvar till den stora invigningsfesten. Jens, Reshin och Dimitrios röjer ut all byggpapp och städar rummet. Elsa Billgren kommer förbi med lite extra pynt. Byggänget får personliga diplom av Zafire som de sätter upp på väggen. Efter spänd väntan är det äntligen dags att släppa in alla gästerna. De inviger rummet med tal och invigningsband som alla eleverna i byggänget klipper tillsammans.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Särskola
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & hem- och konsumentkunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Byggänget

Vikten av återvinning

Yohannes, Sebastian och Ahmed besöker Stockholms Stadsmission där man tar hand om gamla saker och säljer dem vidare så att de får ett nytt liv. De ska köpa bord och stolar till uppehållsrummet. Möblerna renoveras sedan och målas i olika färger. De får hjälp av Anna Braun från tv-serien "Fixa rummet". Vi hälsar också på hemma hos Sebastian som berättar om sin kärlek till dansbandsmusik.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Byggänget

Förvandlingen av rummet kan börja!

Byggänget är överens om att något måste göras åt uppehållsrummet. "Det är som ett fängelse", säger Ahmet. Scenografen och inredningsexperten Astrid Linnér hjälper till med att göra en plan för hur rummet ska byggas om. Hon visar även ett så kallat moodboard. Det är ett collage av exempelvis bilder, färger och materialprover som beskriver stämningen eller känslan i en plats eller en design. I programmet lär du dig hur du kan omvandla idéer till en ritning, och vad skala är. För att hjälpa eleverna att komma igång med att fixa väggarna kommer målaren Johnnie Krigström på besök.

Fråga oss