Titta

Byggänget

Byggänget

Om Byggänget

Följ tio särskoleelever när de bygger om och fräschar upp sitt trista uppehållsrum. Målning, hållfasthet, återvinning, skala och elektricitet är några av de ämnen som eleverna sätter sig in i under arbetet med att skapa sina drömrum. Du som tittare får också lära känna eleverna och se vilken relation de har till varandra. Programledare är konstnären och hantverkspedagogen Zafire Vrba.

Till första programmet

Byggänget : Tapetsering och målarkrigDela
  1. Norr om Stockholm ligger Kista
    och här finns en gymnasiesärskola.

  2. Där finns det uppehållsrum
    som ingen vill vara i.

  3. -Uppehållsrummet...
    -Det är som ett fängelse.

  4. I den här serien
    ska vi göra nåt åt det.

  5. Jobbet ska göras av tio elever
    på skolan, de får jobba hårt.

  6. Snyggt. Det går som en dans.

  7. Till sin hjälp har de Zafire,
    en konstnär som älskar att bygga.

  8. -Vad gillar ni färgerna?
    -Helt fantastiskt fina.

  9. -Hallå...
    -Hej. - Gillar ni färgen?

  10. Ibland dyker det upp gäster.

  11. ...bubblor som klättrar
    uppför väggarna.

  12. -...en såssnipa.
    -Jag ska inte göra det.

  13. -Det här är Byggänget.
    -Yeah! Rock and roll!

  14. Det är dags att starta bygget.

  15. Nu kör vi på lim,
    vi börjar med att rulla.

  16. Jens, Sebastian och Amanda
    har börjat med underarbetet.

  17. Till sin hjälp har de Johnnie,
    tv-kändis och expert på att måla.

  18. -Ett trick, doppa rollern...
    -Du duttar liksom.

  19. Du rullar rollern i ytan,
    då fyller man på lagom med färg.

  20. När du lyfter den så snurra lite på
    den, då hålls färgen kvar.

  21. Jag kommer från Gotland.

  22. Jag är här nu och ska fixa rummet
    med byggänget. Det ska bli jättekul.

  23. Det låter så roligt, olika dialekter.

  24. Jag går inte i skolan,
    jag ska inte lägga på nåt lim.

  25. -Lycka till, Amanda.
    -Tack.

  26. Flytta på er,
    ni står i vägen för henne.

  27. Perfekt. Som att smeka katten
    över ryggen, lätt och flyktigt.

  28. Trycker man för hårt
    får man en tass i ansiktet.

  29. Vävtapet.
    Amanda, vill du sätta upp den?

  30. -Vill du att jag ska visa?
    -Du kan visa.

  31. De sätter upp en tapet
    som gör att väggen blir slät.

  32. Det blir ett bra underlag
    att måla på.

  33. Från mitten och utåt...

  34. ...då försvinner blåsorna ut
    på den kanten. Förstår ni?

  35. Han var trevlig
    och visade exakt hur man gjorde.

  36. Jag blev helt... Tänk vad man kan
    göra mycket när man lärt sig.

  37. Det här är ett lod. När vi tapetserar
    kollar vi om saker är...

  38. -Raka.
    -Exakt.

  39. Man tar hjälp av ett lod,
    ett snöre med en tyngd på.

  40. När tyngden hänger rakt ner,
    skapar snöret en helt rak linje.

  41. Här är en kant.
    Vi vill inte ha den här över kanten.

  42. -Man måste skära.
    -Ja.

  43. -Amanda, här har du den och den.
    -Okej.

  44. Jag tänkte:
    "Shit, jag vet inte hur man gör."

  45. -Jag känner inte stödet.
    -Inte?

  46. Det har du, jag lovar.

  47. Hoppa hit,
    så att du har det framför dig.

  48. Det är lättare att skära så här...
    än att skära så här.

  49. Sen när han förklarade
    så förstod man mycket bättre.

  50. -Lugnt och fint. Grymt! Fortsätt.
    -Okej.

  51. -Snyggt, Amanda!
    -Du är proffsig. Du kan ju.

  52. -Nej, jag kan inte.
    -Jo, du kan! Så får man inte säga!

  53. Säger man att man inte kan,
    då går det inte bra.

  54. Säger man att det går bra,
    då går det bra.

  55. Jag tror inte att jag kan.

  56. När nån lär mig, då kommer jag ihåg.

  57. -Perfekt! Jättebra.
    -Man lär sig.

  58. Hej! Välkomna.

  59. Det här är mammas och pappas rum.

  60. Här är köket.

  61. Det här är vardagsrummet.

  62. Det är jag
    när jag är sex eller åtta år.

  63. Ganska blyg, men en snäll person.

  64. Det här är mitt rum.

  65. Skolan jag gick i innan
    var en vanlig klass.

  66. Jag hade jättesvårt
    att hänga med på lektionerna.

  67. I sexan gjorde jag inga läxor-

  68. -och i sjuan fattade jag inget
    på lektionerna.

  69. "Det här funkar inte för mig."
    I åttan träffade jag en psykolog-

  70. -och gjorde en utredning.
    De satte mig på en särplan-

  71. -där jag kunde få mer hjälp.
    Då blev det bättre, det löste sig.

  72. Jag tycker det är roligt
    med inredning.

  73. Jag skulle vilja renovera det här
    och göra om helt.

  74. Ljusa färger,
    både på möblerna och på väggarna.

  75. -Vad gör vi nu?
    -Vi ska skära där uppe.

  76. Jag hoppas att du inte skulle se.

  77. Många skräms av tanken
    på att tapetsera.

  78. "Det klarar vi inte av."
    Man behöver bara lite tid-

  79. -vassa verktyg och nåt som ser till
    att det blir rakt.

  80. Man behöver lägga på mycket lim.

  81. Jag har handen på din rumpa
    så att du inte ramlar.

  82. Så ja... Tryck fast. Grymt!

  83. Med tanke på att det är första gången
    de tapetserar så har det gått bra.

  84. Kom ner nu. Jag blir nervös
    när du står där uppe.

  85. Jag är rädd för höjder.

  86. -Hur känns det?
    -Bra.

  87. Har vi koll på tapeterna nu?
    Grunderna i alla fall.

  88. Det som gör att det går bra
    är att de vill lära sig.

  89. Har man viljan, går det mesta.
    Allt handlar om det.

  90. De fixar det hur lätt som helst.

  91. Det är inga konstigheter,
    det är bara att tapetsera.

  92. Trevlig helg och lycka till.
    Kör så det ryker.

  93. -Sätt fart då!
    -Ja!

  94. Medan de göra väggarna redo
    ska Ronja, Lisa och jag fixa färger.

  95. Vi har tagit färgproverna
    som vi fick av Astrid.

  96. Det är ganska ljusa färger.
    En ska heta 0520. Det här stämmer.

  97. Det är turkosgröna nyanser,
    de är jättefina.

  98. Sen ska vi ha en
    som heter 0510 B90G.

  99. Den borde vara här.

  100. Det är kul med inredning.
    Man får bestämma vad man ska ha.

  101. Man fixar och pysslar.

  102. De är de här två som vi ska välja.

  103. Hej. Jag vill ställa en fråga. Hur
    mycket färg behöver vi till det här?

  104. Vi ska se. "Stor vägg, 57 kvadrat."

  105. Vi får hjälp med att räkna ut
    hur mycket färg det går åt.

  106. Den vita färgen blandas med pigment
    för att bli den färg vi vill ha.

  107. -Det är mycket gult.
    -Ja.

  108. Så, nu ska den skakas lite.

  109. Jag blir åksjuk av att kolla på den.

  110. Skönt att slippa röra själv!

  111. Javisst... Snyggt.

  112. -Varsågoda.
    -Tack så mycket.

  113. Tack för hjälpen.

  114. Hej! Här har ju ni gjort klart.
    Snyggt.

  115. Då ska vi se...

  116. De här två är den här färgen,
    den ska vara på den väggen.

  117. Sen har vi den färgen,
    som ska vara där.

  118. -Du har målat förut.
    -Ja.

  119. Du kan visa Lisa och Ronja
    och börja med den färgen där.

  120. Amanda, Sebastian och jag
    tar den stora väggen.

  121. Jaha, nu ska man bli elit
    med en lärare.

  122. Hur öppnar man? Jaha, där.

  123. -Hur gick det när Johnnie var här?
    -Det gick bra.

  124. Det är mer jobb än vad man tror,
    med allt förarbete. Superbra...

  125. Man måste röra om
    så att det inte blir tjockt.

  126. -Vad gillar ni färgerna?
    -Helt fantastiskt fina.

  127. -Kul med päronglass.
    -Det smakar så himla gott.

  128. Jag har hört att i Norge
    så kallar de det för "isesås".

  129. Vänta! Det var inte så lätt,
    man fick ta i med våld.

  130. -Vad gör du?
    -Jag vet inte.

  131. -Ska jag hjälpa dig?
    -Så.

  132. -Man ska...
    -Inte sådär, kanske...

  133. Han spillde ut mer än halva färgen.
    Allting låg på golvet.

  134. Långa och raka tag.

  135. -Vill ni testa?
    -Okej.

  136. Man ska hålla med två armar
    och måla upp och ner-

  137. -annars går strecken i sicksack.

  138. För att det ska bli snyggt ska
    man måla rakt och i samma riktning.

  139. Tänk på att tejpa
    där du inte vill ha färg.

  140. Använd pensel
    där det är svårt att komma åt.

  141. -Nu är vi nästan vid elementet.
    -Ja.

  142. -Du kan måla här, sen är vi klara...
    -Med sidan.

  143. Vi har snart målat klart
    och ska ta en efterlängtad fikapaus.

  144. Lisa, Ronja och Jens
    har mycket kvar att måla.

  145. Vi får nog måla en gång till här.

  146. -Var?
    -Där.

  147. Jag är väldigt rastlös. Får jag
    tråkigt så hittar jag på nåt kul.

  148. Tänk på att måla åt samma håll,
    så att du inte målar så...

  149. Tack!

  150. Det var så segt,
    jag var tvungen att göra nåt.

  151. Vänta bara!

  152. Vänta bara. Du ska få!

  153. Hej! Oj, oj...
    Här har nån satt sin hand.

  154. Räckte färgen,
    trots att ni har målat på varandra?

  155. -Ja, det gjorde den.
    -Du har färg i håret.

  156. Jag kanske ska bli målare
    i framtiden.

  157. Det är kul att måla
    när man ser hur fint det blir.

  158. Ni verkar också ha haft det roligt,
    så jag tycker det räcker för i dag.

  159. -Vi ger oss för i dag.
    -Ja.

  160. I nästa program börjar de snickra-

  161. -och Dimitrios får göra nåt
    han längtat efter.

  162. Nu gäller det!

  163. Textning: Karin Tengroth
    www.btistudios.com

  164. Får du ut den?

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Tapetsering och målarkrig

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Byggänget fortsätter att jobba med målaren Johnnie Krigström. Han visar Jens, Amanda och Sebastian hur man sätter upp en tapet, bland annat med hjälp av ett lod. Zafire, Ronja och Lisa väljer de rätta färgerna i måleributiken. Sedan är det bara att börja måla! Ronja tycker att det är lite tråkigt att måla en hel vägg, så hon startar målarkrig för att göra det lite roligare. Amanda visar hur hon bor och berättar varför hon började på en särskola.

Ämnen:
Hem- och konsumentkunskap > Hushåll och livsstil, Teknik
Ämnesord:
Hemmets vård, Målning, Tapetsering
Utbildningsnivå:
Grundsärskola

Alla program i Byggänget

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Förvandlingen av rummet kan börja!

Avsnitt 1 av 8

Byggänget är överens om att något måste göras åt uppehållsrummet. "Det är som ett fängelse", säger Ahmet. Scenografen och inredningsexperten Astrid Linnér hjälper till med att göra en plan för hur rummet ska byggas om. Hon visar även ett så kallat moodboard. Det är ett collage av exempelvis bilder, färger och materialprover som beskriver stämningen eller känslan i en plats eller en design. I programmet lär du dig hur du kan omvandla idéer till en ritning, och vad skala är. För att hjälpa eleverna att komma igång med att fixa väggarna kommer målaren Johnnie Krigström på besök.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Tapetsering och målarkrig

Avsnitt 2 av 8

Byggänget fortsätter att jobba med målaren Johnnie Krigström. Han visar Jens, Amanda och Sebastian hur man sätter upp en tapet, bland annat med hjälp av ett lod. Zafire, Ronja och Lisa väljer de rätta färgerna i måleributiken. Sedan är det bara att börja måla! Ronja tycker att det är lite tråkigt att måla en hel vägg, så hon startar målarkrig för att göra det lite roligare. Amanda visar hur hon bor och berättar varför hon började på en särskola.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Konsten att bygga en bänk

Avsnitt 3 av 8

Dimitrios, Amanda och Fredrik ska bygga en hållfast bänk till uppehållsrummet. Det är viktigt att bygga på rätt sätt så att den håller för all tyngd. Dimitrios är inte van att snickra men Amanda och Fredrik kan redan snickra en del. Dimitrios tycker att det roligaste som finns är att borra. Fredrik är inte lika glad över Dimitrios borrande, men till slut lyckas de med gemensamma ansträngningar bygga klart bänken.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Mysig belysning och glittrigt besök

Avsnitt 4 av 8

Det behövs mysig belysning i soffhörnan. Ronja, Reshin och Jens syr en lampa av färgglad plast tillsammans med Zafire. De får samtidigt lära sig hur elektrisk ström färdas i en krets och vad man ska tänka på när det gäller el. Byggänget får också besök av Maria Montazami från dokumentärserien Svenska Hollywoodfruar. Hon är intresserad av inredning, och speciellt hur man kan göra det mysigt där tonåringar ska hänga.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Vikten av återvinning

Avsnitt 5 av 8

Yohannes, Sebastian och Ahmed besöker Stockholms Stadsmission där man tar hand om gamla saker och säljer dem vidare så att de får ett nytt liv. De ska köpa bord och stolar till uppehållsrummet. Möblerna renoveras sedan och målas i olika färger. De får hjälp av Anna Braun från tv-serien "Fixa rummet". Vi hälsar också på hemma hos Sebastian som berättar om sin kärlek till dansbandsmusik.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Ett tyg blir till

Avsnitt 6 av 8

Reshin, Jens och Sebastian trycker ett helt unikt mönster på tyg med hjälp av Zafire. De använder sig av screentryckteknik, vilket eleverna tycker är lite kladdigt men roligt. Tyget ska de använda till kuddar och dynor i soffhörnan. Sedan går eleverna på grillfest på skolan, medan Zafire får sy ihop alla dynor själv. Eftersom invigningen av rummet närmar sig är det tur att han kan sy snabbt. Vi får också veta vad tyg är gjort av.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Stök i köket

Avsnitt 7 av 8

Amanda, Sebastian och Ahmed ska montera köksluckor på köksskåpen. Tjat och tjafs försvårar samarbetet ibland, men då gäller det att kunna bli vänner igen. Designern och tv-profilen Tomas Cederlund hjälper till att piffa upp köksväggen med hjälp av schablonteknik. Alla blir nöjda utom Ahmed, som tycker färgen är ful. Efteråt bakar de muffins i mikron, och du som tittare får reda på hur mikrovågsugnen fungerar och hur den skiljer sig från en vanlig ugn.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaByggänget

Den stora invigningsfesten

Avsnitt 8 av 8

Nu är det bara timmar kvar till den stora invigningsfesten. Jens, Reshin och Dimitrios röjer ut all byggpapp och städar rummet. Elsa Billgren kommer förbi med lite extra pynt. Byggänget får personliga diplom av Zafire som de sätter upp på väggen. Efter spänd väntan är det äntligen dags att släppa in alla gästerna. De inviger rummet med tal och invigningsband som alla eleverna i byggänget klipper tillsammans.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundsärskola
Beskrivning
Visa fler

Mer hem- och konsumentkunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - EAT 2016

Fetast i världen

Alejandro Calvillo driver en kampanj för sockerskatt och bättre skolmat i Mexiko. Förr åt man mycket majs, bönor och chili. Nu har allt förändrats och istället är det sockrad dricka och processad mat som gäller, berättar Calvillo som menar att vi måste erkänna problemet och hitta lösningar. Inspelat den 14 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bäst klädd

Fritidskläder

Programledaren Sagal Hussein Omar ger sig in i friskvårdsgarderoben. Flera av våra nya fritids- och idrottskläder är gjorda av så kallade "smarta" material. Men vad finns egentligen i träningsbyxan, och vad innebär smarta kläder?

Fråga oss