Titta

Gymnasieångest

Gymnasieångest

Om Gymnasieångest

Många känner både glädje och oro inför att välja till gymnasiet. Här träffar du inspirerande personer som har valt fel, misslyckats, ångrat sig, men ändå hamnat helt rätt. Sketcherna från Solskensskolan driver med allt som har med skolan att göra och våra coacher ger tips och pepp till nior som behöver hjälp och råd inför sitt gymnasieval. Du får också se reportage som visar att det finns fler vägar till samma mål, vägarna till drömjobbet är inte bara en!

Till första programmet

Gymnasieångest : Samihs bästa misstag och två vägar till att starta egetDela
  1. Men hallå! Jag heter William.

  2. Jag ska prata om din betygshets,
    beslutsångest och skoltrötthet.

  3. Hur mår du, va? Jag ska hjälpa dig.
    Woaa... Nu kör vi.

  4. Nej, jag har inga lösningar till er.

  5. Men kanske känns det lite lättare
    när programmet är slut.

  6. Vi träffar en kille
    som gick från att vara stökig person-

  7. -till att läsa ekonomi på högskola.

  8. Björn och Maja
    studerar olika saker på gymnasiet-

  9. -men båda drömmer om
    att starta eget företag.

  10. Sen har Josephine skickat in
    en vlogg.

  11. Men först ska vi över till
    Solskensskolan. Wow!

  12. Nu kör viii!

  13. Ta det lugnt, William.

  14. Man drar alltid i gång programmet
    så här på "Idol".

  15. Det här är ett annat program.

  16. Det är ett utbildningsprogram, ja.
    - Nu kör vi.

  17. Välkommen, välkommen
    till extra matte-kursen.

  18. Då ska vi se. Anna? Ja. Stefan? Ja.

  19. Johanna? Nej. Johanna
    är inte här i dag. Sen som vanligt.

  20. -Ja, vet ni vad det är dags för då?
    -Nu kommer han att köra sin sång.

  21. Det är dags för högtalartelefonen!
    Ta-da-dam-dam!

  22. Lotta och Johanna brukar kladda på
    varann, så du har väl hennes nummer.

  23. Hon blir säkert glad att vi vill ha
    henne här. Vi kan säga "surprise".

  24. -Ja, hallå?
    -Vi har börjat lektionen.

  25. Sen när bryr du dig om matte?
    Du hatar ju honom.

  26. Nej, det gör jag inte.

  27. Senast i går sa du ju
    att han luktar så äckligt ur munnen.

  28. -Nej, så har jag inte sagt.
    -Men varför stammar du som Anna?

  29. Jag hatar Anna.
    Jag hatar henne mer än vad du gör.

  30. Du hatar ju henne jättemycket.
    Är ni på matten?

  31. -Ja, ja.
    -Shit, du andas verkligen jättehögt.

  32. -Du låter typ som Stefan.
    -Nej. Nej, va?

  33. Sluta.

  34. "Surprise!"
    Du är på högtalartelefonen, Johanna.

  35. -Vänta nu.
    -"See you later, alligator!"

  36. Så. Lite tråkigt kan det bli ibland.
    Då ska vi se vem som står sen.

  37. Henrik. Han är inte här heller.
    Stefan, du har ju hans nummer. Seså.

  38. "Efter regn kommer solsken." Många
    töntiga ordspråk ska inspirera oss.

  39. Värst för mig är YOLO
    - "you only live once".

  40. En förpubertal version av
    "carpe diem"-

  41. -som försöker vara cool och engelsk,
    fast egentligen bara är samma sak.

  42. Pepp är bra, men livet kanske inte
    är så lätt och YOLO hela tiden.

  43. Samih var kanske den sista personen
    som folk trodde skulle plugga vidare.

  44. Han var ganska bråkig, men bestämde
    sig för att ta en examen i ekonomi.

  45. "Efter bråk kommer solsken." Den
    var mäktig. Den får vi skriva ner.

  46. Från att ha varit bråkig
    och ställt till med problem-

  47. -kände jag att nånting måste göras.
    Nån förändring måste ske.

  48. I dag är jag klar med högskolan.

  49. På högstadiet var jag en kille
    som ställde till med mycket problem.

  50. Det var mycket springa runt,
    göra det ena och det andra.

  51. Skoja lite med människor.
    Jag såg det som vi mot dem.

  52. Vi mot lärarna, vi mot alla andra.

  53. Men vad andra tyckte...

  54. De upplevde mig säkert som...
    ett problem.

  55. Det var här jag växte upp. Det fanns
    ingen målsättning för min del.

  56. Inga mål förutom
    att bli fotbollsspelare, så klart.

  57. Men det var nog standard för allihop.

  58. Eftersom jag var bråkig trodde ingen
    att jag kunde vara bra på nåt.

  59. Jag kom för sent, ibland inte alls.
    Men vissa delar var jag grym på.

  60. Som i matte gick jag i MVG-gruppen.

  61. Folk tyckte att det var konstigt.
    De såg att jag kunde prestera som de.

  62. De blev chockade och sa:
    "Du?! Hur klarade du det?"

  63. Fastän jag kunde nåt kände folk
    att jag inte kunde nåt alls.

  64. Min del i livet
    var ju att skaffa problem.

  65. Det har ändå fått mig att kämpa på.
    Det har pushat mig.

  66. De hade ett inflytande på mig när
    de övertygade mig om "du är stökig".

  67. Då kände jag: "Så här kan du inte
    hålla på. En förändring måste ske."

  68. Vägen till i dag
    har inte varit så lätt.

  69. Människor ser på mig som om jag
    är okunnig och har mindre kunskap.

  70. Det var ju en utmaning. "Tack,
    nu vet jag hur hårt jag ska kämpa."

  71. I dag har jag uppnått mitt mål.
    Jag är äntligen klar med högskolan.

  72. Jag har gått tre år. Det är bara att
    söka jobb och gå vidare med livet.

  73. Jag satsar på framtiden. Det är lång-
    siktigt jag vill tänka, inte kort.

  74. Men jag har uppnått
    mitt mål med skolan.

  75. Det är jag stolt över.

  76. Välkomna till vloggen. Clara heter
    jag. Jag sitter med Sam och André.

  77. Nu ska vi träffa Josephine
    som har en fråga om sitt gymnasieval.

  78. Jag heter Josephine Broström Persson
    och är femton år.

  79. Som person är jag väldigt glad.
    Jag är väldigt målmedveten och aktiv.

  80. På fritiden kör jag gymnastik,
    är med kompisar och pluggar mycket.

  81. Jag är väldigt driven, ordentlig
    och tävlingsinriktad.

  82. En dålig sak är
    att jag blir väldigt lätt stressad.

  83. Jag vill ha jättebra betyg för att
    komma in på vilken skola jag vill.

  84. Inför gymnasievalet
    är jag väldigt nervös.

  85. Det blir ny skola, ny klass,
    nya kompisar, men det ska bli kul.

  86. Min fråga är: När man har valt linje,
    kan man byta om man inte är nöjd?

  87. Shit, vad jag känner igen mig!
    Det här är jag när jag gick i nian.

  88. Att bli aslätt stressad över minsta
    lilla och vilja ha superbra betyg.

  89. Men det är inte enbart positivt
    att vara den duktiga flickan.

  90. Det kan sätta sig hårt i huvudet.

  91. Josephine är en vinnarskalle.
    Jag får den energin från henne.

  92. Det kan lätt gå åt andra hållet. Man
    får inte pressa sig själv för mycket.

  93. Att gå om finns det många exempel på.
    Ungdomar i hennes ålder-

  94. -har bytt linje eller gått om ett år
    och är nöjda i slutet av skolgången.

  95. De har fått ut det de ville.

  96. Ungdomar som byter program
    - det händer. Det kan du göra.

  97. Det sociala
    är inget att oroa sig för.

  98. Det är en utsatt situation,
    men alla är i samma sits.

  99. Man hade mer vänner under
    gymnasietiden än nånsin i sitt liv.

  100. Om vi summerar allting till tre tips
    till Josephine.

  101. Hon kan byta program.
    Det bör hon göra snarast möjligt-

  102. -så att det finns platser kvar.

  103. Ta kontakt med studie- och
    yrkesvägledaren på skolan i så fall.

  104. Acceptera att stress existerar. Det
    kommer alltid att finnas på nåt sätt.

  105. Men försök att hitta sätt
    att hantera stressen på.

  106. Skriv listor. Vi verkar vara
    ganska lika som personer.

  107. Jag mår bättre om jag får stryka över
    allt som jag klarar av.

  108. Det är bra i hjärnan
    om man har "duktig flicka"-komplex-

  109. -och ibland kanske pushar sig själv
    lite för hårt utan att man inser det.

  110. Det löser sig alltid. Att du är
    driven kommer att ta dig jättelångt.

  111. Men pressa dig inte för hårt,
    det behöver man inte.

  112. Du är skitbra precis som du är.
    Kör ditt race så går det prima.

  113. Hej då.

  114. I nian byggdes allt upp som om har du
    en viss dröm finns det ett program.

  115. "Vill du jobba med det måste du gå
    den här linjen." Det är inte så.

  116. Det finns tusen vägar att ta sig dit.
    Som för Maja och Björn.

  117. De vill jobba praktiskt
    och starta eget företag.

  118. Men deras vägar dit var olika. Maja
    valde fordon och Björn valde bygg.

  119. -Det här är min dröm.
    -Det här är min väg.

  120. Jag har aldrig velat ha kontorsjobb.

  121. Jag har alltid velat jobba med mina
    händer. Då var bygg det bästa valet.

  122. Jag vill jobba med kroppen och kan
    inte sitta en hel dag på ett kontor.

  123. Därför valde jag en praktisk linje.

  124. Jag har sett pappa när han har byggt.
    Han och farfar är också snickare.

  125. Jag har alltid velat vara med och se
    vad han gör. "Jag ska bli snickare."

  126. Jag har alltid haft fyrhjuling-

  127. -men tanken på att köra lastbil kom
    först när vi skulle köra hästarna.

  128. Då hyrde vi in en lastbil, och då
    var jag tvungen att åka lastbilen.

  129. Och då blev det som: "Jag vill jobba
    efter skolan med att köra lastbil."

  130. I högstadiet fick man köra moppe,
    så då var man intresserad av fordon.

  131. Men bygg har intresserat mig mest, så
    då valde jag det och blev snickare.

  132. Jag går tredje året på fordonslinjen
    med inriktning transport.

  133. Jag går sista året på bygg
    och har startat ett eget byggföretag.

  134. I branschen finns många fördomar om
    att tjejer inte kan köra lastbil-

  135. -och att man måste ha
    en stor manskropp för att orka.

  136. Men så är det inte riktigt.

  137. Det svåra med eget företag är att man
    aldrig vet hur det kommer att gå.

  138. Men nu satsar jag.

  139. Jag har renoverat allting här.
    Väggar, tak, golv.

  140. Min dröm är att mitt företag
    ska gå bra och växa-

  141. -och att jag
    kan hålla på med det praktiska.

  142. Min dröm är att starta ett företag
    som har maskiner, typ dumprar.

  143. Och så köra lastbil så länge
    som möjligt, för det är roligast.

  144. Det här är min dröm.

  145. Det här är min väg.

  146. Det spelar ingen roll
    vad dina föräldrar säger-

  147. -eller vad dina kompisar väljer.
    Din väg är den enda rätta vägen.

  148. Obama kanske inte hade det så lätt.

  149. Nicki Minaj kanske inte valde musik
    på gymnasiet, men det har gått bra.

  150. Med den dikten lämnar jag er.
    Tack för i dag. - "Faster!"

  151. Textning: Helena Lindén
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Samihs bästa misstag och två vägar till att starta eget

Avsnitt 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Samih El-Borchali berättar om sin väg från missförstådd och bråkig högstadieelev till universitetsstuderande. Josephine får pepp och hjälp av coacherna. I ett skruvat klassrum på Solskensskolan ringer Matte-Janne upp skolkande elever. Dessutom är Maja Persson och Björn Morin med och berättar om vilka vägar de har gått för att att starta eget.

Ämnen:
Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv > Utbildnings- och yrkesval
Ämnesord:
Egenföretagare, Gymnasieskolan, Skolan, Undervisning, Utbildning, Utbildningsval, Val av gymnasieutbildning, Yrkesval
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Gymnasieångest

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Damians bästa misstag och två sätt att bli veterinär

Avsnitt 1

Coacherna hjälper Kim Altenburg från Luleå med hans tvivel och frågor inför gymnasiet och framtiden. Den svenska världsartisten Damian Ardestani berättar om hur misstag och krokiga vägar ledde honom helt rätt. Dessutom får du träffa Vilma Alderheim och Sara Vidzem som båda drömmer om att bli veterinärer men som har hittat två helt olika vägar för att ta sig dit.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Daniels bästa knock och vägen till drömjobbet

Avsnitt 2

Helena från Örnsköldsvik är skoltrött och får hjälp av coacherna. Daniel Everborn berättar om hur en knockout fick honom att ta av sig boxningshandskarna och ta på sig dansskorna. Dessutom möter du Ludmilla Seldén och Nizar Keblawi som båda brinner för fotografering men som hittat två olika sätt att jobba med sin passion. Som vanligt får du hänga med in i klassrummet på Skolskensskolan där det just idag väntar en blodig redovisning.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Om panikångest, Youtube-kanaler och dans

Avsnitt 3

Videobloggaren Therese Lindgren är med och berättar om hur hennes panikångest gjorde att hon hittade sig själv och en ny karriär. Minas Tesfagaber från Luleå frågar coacherna hur han ska orka med både träning och plugg. Du får också träffa Bader Alemam och Rebecca Livaniou som på två helt olika sätt kämpar för en plats på Sveriges dansscener. Dessutom gör vi ett besök på Solskensskolan där kuratorn har ett förtroligt samtal med en ångerfull elev.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Samihs bästa misstag och två vägar till att starta eget

Avsnitt 4

Samih El-Borchali berättar om sin väg från missförstådd och bråkig högstadieelev till universitetsstuderande. Josephine får pepp och hjälp av coacherna. I ett skruvat klassrum på Solskensskolan ringer Matte-Janne upp skolkande elever. Dessutom är Maja Persson och Björn Morin med och berättar om vilka vägar de har gått för att att starta eget.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Om Felicias krokiga väg och apputveckling

Avsnitt 5

Programledaren William Spetz snackar om hur det är att vara en överanalyserande person, att livet var lättare när man gick på fritids och att det är okej att inte veta vad man vill bli. Entreprenören Felicia Margineanu berättar om hur mobbning ledde till att hon blev en framgångsrik fotograf. Maja Sjödahl och Henrik Willstedt berättar om två olika vägar in i apputvecklingsbranschen och Sami Hotait bollar sina jobb- och gymnasiefrågor med coacherna.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

När ska du bestämma dig?

Avsnitt 1 av 3

Vi träffar Nordens största beautybloggare Linda Hallberg och Fazli Krasniqi som båda arbetar som makeup-artister, men som tagit helt olika vägar dit. I Solskenskolan går Clara till kuratorn för att prata om sin oro över att betygen inte ska räcka till för att komma in på det program hon vill. Skoltrötte blivande gymnasisten Mattias Galashowski frågar om det är mer plugg på gymnasiet än i grundskolan? Coacherna rapparen Beri Gerwise och Fares Hamed från Changers Hub svarar och ger råd.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Att välja det jag borde eller det jag vill

Avsnitt 2 av 3

Möt Victoria och Joatin som arbetar som systemutvecklare, men valde helt olika vägar för att nå dit. Hur vet man att man valt rätt gymnasium och rätt program? Coacherna Beri Gerwise och Fares Hamed svarar. I Solskensskolan får eleverna prova på forumspel om sin egen framtid.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Du kan alltid ändra dig sen!

Avsnitt 3 av 3

Vi träffar Lena Sundqvist och Mahmoud Bitar. Båda arbetar som programledare men har tagit helt olika vägar dit. Begränsar gymnasievalet chanserna att få ett visst jobb? Coacherna rapparen Beri Gerwise och Fares Hamed från Changers Hub svarar. Och i Solskensskolan har dagen kommit till den stora valdagen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Det handlar om manlighet

Debatten efter massövergreppen mot kvinnor i Köln och Kalmar har rasat i sociala medier. Ett klipp från UR-satsningen Tänk till där män talar om sexuellt våld har fått stor viral spridning. Tanken med klippet är att få elever att reflektera.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Romane gindora

Tjingnore peja ai pral vai läxor?

"Mina föräldrar vill att jag tar hand om mina småsyskon efter skolan. Jag vill helst göra mina läxor." Panelen diskuterar hur viktigt det är att hjälpa till hemma. Är det typiskt att det är flickor som hjälper hemma, eller hjälper pojkar också till?