Titta

Gymnasieångest

Gymnasieångest

Om Gymnasieångest

Många känner både glädje och oro inför att välja till gymnasiet. Här träffar du inspirerande personer som har valt fel, misslyckats, ångrat sig, men ändå hamnat helt rätt. Sketcherna från Solskensskolan driver med allt som har med skolan att göra och våra coacher ger tips och pepp till nior som behöver hjälp och råd inför sitt gymnasieval. Du får också se reportage som visar att det finns fler vägar till samma mål, vägarna till drömjobbet är inte bara en!

Till första programmet

Gymnasieångest : Daniels bästa knock och vägen till drömjobbetDela
  1. Hej! Jag heter William Spe...
    Vad håller du på med?!

  2. Ursäkta! Är det lämpligt att kolla
    på tv när du ska välja gymnasium?

  3. Man märker hur det kommer gå för dig.
    Så här. Jävligt dåligt. Jag sa det.

  4. Men det är lugnt. I det här
    programmet får du svar på allt.

  5. Ja, Lisa, hör av dig till honom.
    Via Snapchat.

  6. -Nej, William, inte såna frågor.
    -Okej, vi gör det på ditt UR-sätt.

  7. Vi ska göra din gymnasieångest
    lättare att bära.

  8. Det finns många vägar att gå,
    och man kan byta väg.

  9. Pernilla här har varit "pimp",
    men nu står hon här och är producent.

  10. Vi ska träffa en kille som
    slog ner sin bror och började bugga.

  11. Helena ska få hjälp av coacherna.
    Men först ska vi till Solskensskolan.

  12. Jaha, ja. Inte många spikar
    i den här kistan i dag.

  13. Skolk för att det är redovisning?
    - Anna, du får börja. Ser nervös ut.

  14. Jag ska prata om Astrid Lindgren, som
    skrev "Pippi" och "Karlsson på..."

  15. Det där kändes inte bra. Helvete!
    Ja, nu mensade jag igenom hela köret.

  16. -Anna. Varför stannar du?
    -Förlåt.

  17. Hennes böcker finns på 95 språk.
    Är inte det helt...

  18. Nej, nej, nej! Det har kollapsat
    i byxan. Nej då, det är lugnt!

  19. Skärp dig, Anna!
    Du inbillar dig alltid.

  20. Har du inte övat? Du är oförberedd.
    Vi försöker lyssna, visa respekt.

  21. Just det! Astrids böcker
    har filmatiserats, och...

  22. Ja, de har fått stor...

  23. Klassen, skärp er,
    hon håller på och redovisar. Fokus.

  24. -Förlåt, de håller på. Fortsätt.
    -Ja. Astrid, hon har alltid skrivit.

  25. Du ser väl själv? Är du förlamad?
    Du känner väl att du blött igenom?

  26. Allvarligt, jag har aldrig sett så
    mycket blod, trots tre förlossningar.

  27. Du borde donera det där.
    - Ska vi hjälpa Anna donera blod?

  28. Vad är det du säger? - Anna, du är
    hur modig som helst, mens är ascoolt.

  29. -Du är en "queen", Anna!
    -Ja, du är verkligen en "queen".

  30. "A 'mens-queen'!"

  31. Är ni med mig? Är ni med mig, eller?

  32. Bra, Anna!

  33. Misstag kan bli bra. Som för Piper
    i "Orange Is the New Black".

  34. Hon begick ett brott men fick en
    snygg älskarinna och blev jätterik.

  35. Misstag kan få en
    att rannsaka sig själv.

  36. Man går igenom
    bilden man har av sig själv.

  37. Det hände Daniel Everborn.
    Han boxades men begick ett misstag-

  38. -som ledde till nåt helt oväntat.

  39. Mitt livs bästa misstag var
    att knocka min bror-

  40. -på en boxningsträning
    när vi testade varandras idrotter.

  41. Det ledde till straffet
    att jag fick gå tio dansträningar.

  42. I dag lever jag 100 % av dans.

  43. Jag gick till första buggkursen
    och har aldrig vantrivts så mycket.

  44. Jag var sjutton år första gången.

  45. Bara äldre människor, dålig musik -
    Lasse Stefanz och Streaplers-

  46. -och all skit jag inte
    kunde tänka mig att lyssna på.

  47. Vi kommer. Vi skapar en kraft
    och sen en till för att trycka ut.

  48. Vi håller inte samma kontinuerligt.

  49. Tommy, min bror, dansade bugg-

  50. -och jag boxades.

  51. Jag retade väl Tommy och tyckte
    att det var en omanlig idrott-

  52. -som alla som inte testat på det.

  53. Så vi kom överens om
    att jag skulle gå en bugglektion-

  54. -och han skulle följa med på boxning.

  55. När Tommy kom till boxningen
    gick vi en sparringmatch...

  56. ...och efter lite stomp och ståt
    i boxningsringen så...

  57. ...råkade jag golva min bror, tyvärr.
    Fast annars jag hade inte suttit här.

  58. Som straff skulle jag gå tio bugg-
    träningar som jag fick betala själv.

  59. Jag gick sju gånger. Sen ville jag
    betala Tommys tre sista tillfällen-

  60. -så att han kunde få pengarna,
    men han vägrade.

  61. Efter kursgång tio
    så tror jag inte att jag boxades mer.

  62. Sommaren efter lämnade jag in
    mina grejer och började bugga.

  63. Jag kände mig ganska fånig i början.
    Jag skröt inte om att jag dansade.

  64. Men ju bättre man blev,
    desto mer hade man...

  65. Desto mer stod man för det, och
    när man blev en av Sveriges bästa...

  66. Det var först då som man verkligen
    kunde stå upp och säga:

  67. "Ja, jag buggar, och jag älskar det."

  68. Det här!
    ...kommer och stilarna går...

  69. Det svänger liksom om det.

  70. För över tio år sen testade
    jag och min bror varandras idrotter.

  71. När han följde med mig på boxning
    råkade jag knocka honom.

  72. Det ledde till att han tvingade mig
    att gå tio bugglektioner.

  73. I dag lever jag på dansen.

  74. Om Tommy fortsatte med boxning?
    Nej.

  75. Hej och välkomna till Vloggen,
    där jag, Clara, Sam och Andre-

  76. -besvarar frågor kring gymnasieval
    som ju ni har skickat in till oss!

  77. Nu kollar vi på Helena,
    som har en fundering.

  78. Jag heter Helena och är 14 år. Jag
    bor i Örnsköldsvik och går i sjuan.

  79. Jag är skoltrött
    och tycker skolan är jättetråkig.

  80. Jag är social, glad och sprallig
    och pratar alldeles för mycket.

  81. Mina funderingar inför gymnasiet
    är att gå hotell och restaurang.

  82. Jag är rädd att jag inte kommer in.
    Jag hackar på mig när jag är duktig.

  83. Jag har svårt att koncentrera mig.

  84. Jag har jättesvårt
    att plugga inför förhör och prov.

  85. Men nånting som är bra med mig
    är att jag lär känna personer bra.

  86. Jag är rädd
    för att inte få ihop poängen.

  87. Vad kan jag göra för att hålla fokus
    och bli uppmuntrad att göra läxorna-

  88. -och plugga mer? Kan ni hjälpa mig?

  89. Jag tycker nästan synd om henne.
    Vad jobbigt!

  90. Hon borde kolla upp poängen
    för själva programmet hon söker till.

  91. Prata med studie- och yrkesvägledaren
    och diskutera vad som behövs-

  92. -så kommer hon säkert in.

  93. Hur gör man för att koncentrera sig
    om man är dålig på det?

  94. Först kan man se om man ska plugga
    i helklass eller i mindre grupper.

  95. När hon gör läxor
    kan hon sitta kortare tid.

  96. Hon behöver inte sitta jättemycket.
    Börja smått.

  97. Man måste tänka på allting
    runt skolan också för att må bra.

  98. Vi har träning, kost, sömn.
    Allt det där går hand i hand.

  99. Hon vet vad hon vill göra, så hon
    kan koppla ihop ämnena till det.

  100. Precis. "Hur kan jag använda det här
    ämnet på hotell och restaurang?"

  101. Helena, du hör vad vi säger.
    Du har gott om tid på dig.

  102. Du går bara i sjuan,
    du har mer än ett år på dig.

  103. Sätt upp ett mål, för du
    verkar vilja veta vad du ska gå.

  104. Jobba dit, så kommer du att komma in!

  105. Och hacka inte på dig själv.
    Det är fett bra att vara duktig!

  106. Vi tror på dig härifrån. Kör hårt!
    "You can do it!"

  107. "You can do it!"

  108. Om du vet vad du vill bli,
    bra för dig!

  109. Men om du inte vet vad du vill bli,
    lika jävla bra ändå!

  110. Jag är så trött på att man alltid
    ska veta allt. Vi har inte alla svar.

  111. Det gör ingenting om du inte vet,
    för du hittar rätt oavsett väg.

  112. Men några som vet
    är Nizar och Ludmilla.

  113. De vill bli fotografer,
    men de har valt två helt olika vägar.

  114. Nizar har valt rörlig bild,
    och Ludmilla har valt stillbild.

  115. -Det här är min dröm.
    -Det här är min väg.

  116. Jag blev intresserad av rörlig bild,
    foto, när jag var tretton år gammal-

  117. -när min pappa, som är regissör, tog
    med mig till London för att filma.

  118. Det bästa med fotografering
    är att få vara ute och fota djur-

  119. -och allt naturen har att erbjuda.

  120. Jag fotograferar varje dag, för jag
    har en funktionsnedsättning, ADHD-

  121. -så jag kan inte bara sitta inne,
    utan jag måste ha nåt att göra.

  122. Här gick jag på högstadiet. Jag var
    inte alls stressad inför gymnasiet.

  123. Jag ville läsa rörlig bild, men
    pappa sa att det var en tuff bransch.

  124. Jag grät för att jag ville läsa det,
    och så gjorde jag det.

  125. Jag lärde mig
    att fotografera på gymnasiet.

  126. Efter gymnasiet for jag till Tärna
    folkhögskola och gick en veckas kurs-

  127. -för att lära mig jobba
    med bildhantering och olika vinklar.

  128. Jag kunde en del redan
    men lärde mig ändå nåt nytt.

  129. Efter studenten
    pluggade jag direkt tv-produktion.

  130. Jag ville plugga vidare direkt,
    annars hade det aldrig blivit av.

  131. Det här är en almanacka
    jag har gjort med mina bilder.

  132. Sen tre år tillbaka
    har jag mitt företag.

  133. I det gör jag bildspel, vykort
    och fotograferar på olika evenemang-

  134. -till exempel bröllop, idrotts-
    evenemang, dop och allt möjligt.

  135. Jag ska bara lämna in mina timmar.
    Jag är intresserad av film och tv.

  136. Därför jobbar jag på SVT Nyheter
    och på Malmös arabiska filmfestival.

  137. På filmfestivalen
    är jag teknikansvarig. - Ett, ett.

  138. Det finns ju många kulturer i Sverige
    som inte alla känner till-

  139. -men de kan visas genom film,
    för alla förstår det språket.

  140. Mitt mål är att få fara
    till Sydafrika och Afrika-

  141. -och fotografera
    vilda djur på Afrikas savanner.

  142. Det är ett stort mål och en dröm.

  143. Min största dröm är att göra en kort-
    film och söka till filmfestivaler.

  144. -Det här är min dröm.
    -Det här är min väg.

  145. När jag sa till pappa att jag
    ville gå teater blev han ställd-

  146. -och började säga emot, för han
    tyckte att jag skulle gå film.

  147. Men jag är så nöjd med mitt val.
    Gud, vad dålig kondition!

  148. Jag hade inte pallat med
    tre år med nåt jag inte brann för-

  149. -för att mina föräldrar ville det
    eller för att det gav bra meriter.

  150. Välj det du vill för att du vill det.
    Ha det bra, finisar! Hej!

  151. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Daniels bästa knock och vägen till drömjobbet

Avsnitt 2

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Helena från Örnsköldsvik är skoltrött och får hjälp av coacherna. Daniel Everborn berättar om hur en knockout fick honom att ta av sig boxningshandskarna och ta på sig dansskorna. Dessutom möter du Ludmilla Seldén och Nizar Keblawi som båda brinner för fotografering men som hittat två olika sätt att jobba med sin passion. Som vanligt får du hänga med in i klassrummet på Skolskensskolan där det just idag väntar en blodig redovisning.

Ämnen:
Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv > Utbildnings- och yrkesval
Ämnesord:
Gymnasieskolan, Skolan, Undervisning, Utbildning, Utbildningsval, Val av gymnasieutbildning, Yrkesval
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Gymnasieångest

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Damians bästa misstag och två sätt att bli veterinär

Avsnitt 1

Coacherna hjälper Kim Altenburg från Luleå med hans tvivel och frågor inför gymnasiet och framtiden. Den svenska världsartisten Damian Ardestani berättar om hur misstag och krokiga vägar ledde honom helt rätt. Dessutom får du träffa Vilma Alderheim och Sara Vidzem som båda drömmer om att bli veterinärer men som har hittat två helt olika vägar för att ta sig dit.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Daniels bästa knock och vägen till drömjobbet

Avsnitt 2

Helena från Örnsköldsvik är skoltrött och får hjälp av coacherna. Daniel Everborn berättar om hur en knockout fick honom att ta av sig boxningshandskarna och ta på sig dansskorna. Dessutom möter du Ludmilla Seldén och Nizar Keblawi som båda brinner för fotografering men som hittat två olika sätt att jobba med sin passion. Som vanligt får du hänga med in i klassrummet på Skolskensskolan där det just idag väntar en blodig redovisning.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Om panikångest, Youtube-kanaler och dans

Avsnitt 3

Videobloggaren Therese Lindgren är med och berättar om hur hennes panikångest gjorde att hon hittade sig själv och en ny karriär. Minas Tesfagaber från Luleå frågar coacherna hur han ska orka med både träning och plugg. Du får också träffa Bader Alemam och Rebecca Livaniou som på två helt olika sätt kämpar för en plats på Sveriges dansscener. Dessutom gör vi ett besök på Solskensskolan där kuratorn har ett förtroligt samtal med en ångerfull elev.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Samihs bästa misstag och två vägar till att starta eget

Avsnitt 4

Samih El-Borchali berättar om sin väg från missförstådd och bråkig högstadieelev till universitetsstuderande. Josephine får pepp och hjälp av coacherna. I ett skruvat klassrum på Solskensskolan ringer Matte-Janne upp skolkande elever. Dessutom är Maja Persson och Björn Morin med och berättar om vilka vägar de har gått för att att starta eget.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Om Felicias krokiga väg och apputveckling

Avsnitt 5

Programledaren William Spetz snackar om hur det är att vara en överanalyserande person, att livet var lättare när man gick på fritids och att det är okej att inte veta vad man vill bli. Entreprenören Felicia Margineanu berättar om hur mobbning ledde till att hon blev en framgångsrik fotograf. Maja Sjödahl och Henrik Willstedt berättar om två olika vägar in i apputvecklingsbranschen och Sami Hotait bollar sina jobb- och gymnasiefrågor med coacherna.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

När ska du bestämma dig?

Avsnitt 1 av 3

Vi träffar Nordens största beautybloggare Linda Hallberg och Fazli Krasniqi som båda arbetar som makeup-artister, men som tagit helt olika vägar dit. I Solskenskolan går Clara till kuratorn för att prata om sin oro över att betygen inte ska räcka till för att komma in på det program hon vill. Skoltrötte blivande gymnasisten Mattias Galashowski frågar om det är mer plugg på gymnasiet än i grundskolan? Coacherna rapparen Beri Gerwise och Fares Hamed från Changers Hub svarar och ger råd.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Att välja det jag borde eller det jag vill

Avsnitt 2 av 3

Möt Victoria och Joatin som arbetar som systemutvecklare, men valde helt olika vägar för att nå dit. Hur vet man att man valt rätt gymnasium och rätt program? Coacherna Beri Gerwise och Fares Hamed svarar. I Solskensskolan får eleverna prova på forumspel om sin egen framtid.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Du kan alltid ändra dig sen!

Avsnitt 3 av 3

Vi träffar Lena Sundqvist och Mahmoud Bitar. Båda arbetar som programledare men har tagit helt olika vägar dit. Begränsar gymnasievalet chanserna att få ett visst jobb? Coacherna rapparen Beri Gerwise och Fares Hamed från Changers Hub svarar. Och i Solskensskolan har dagen kommit till den stora valdagen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Bland höghus och paraboler

Om våld och grupptryck

Hur är det att växa upp och ständigt behöva skydda sig själv för att inte bli utsatt för mobbning eller våld? Om föräldrar som inte riktigt vet hur de ska hantera det som händer i de ungas verklighet. Det handlar också om självdestruktivitet, rädsla och brist på självförtroende.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hunteerinkia meänkielelä

Rahat ei riitä

Alla dina kompisar ska dra på en resa tillsammans, men du har inte råd att hänga med. Vad gör man när man är den enda fattiga i kompisgänget? Panelen diskuterar hur man kan råda bot på sin dåliga studentekonomi.