Titta

Det handlar om dig - teckenspråkstolkat

Det handlar om dig - teckenspråkstolkat

Om Det handlar om dig - teckenspråkstolkat

Vilka roller finns i en mobbningssituation och hur kan individer som var och en är schyssta göra fruktansvärda saker mot andra när de är i grupp? Mobbning handlar inte bara om den som mobbar och den som blir utsatt. Alla som står bredvid och ser men inget gör har också en del i det som sker. Utan publik, ingen mobbning. Vi får träffa mobbade och före detta mobbade som berättar om tiden då de utsattes och vilka konsekvenser mobbningen har fått för deras liv. Vi får också träffa före detta mobbare som berättar om vad de utsatt andra för och hur det kändes. Ledande mobbningsexperter från Sverige, Finland och USA förklarar mobbningens mekanismer på ett vetenskapligt sätt.

Till första programmet

Det handlar om dig - teckenspråkstolkat : Jag är en mobbareDela
  1. Jag vill att du sätter dig ner
    och lyssnar ordentligt.

  2. Det här programmet handlar om dig.

  3. Du kanske är mobbad
    eller är en mobbare-

  4. -men förmodligen är du en som står
    bredvid. Ser på, men inget gör.

  5. Du ska veta att du också
    är en del av problemet.

  6. Tjena.

  7. -Cimon. Musse.
    -Trevligt. Välkommen in.

  8. -Så fint du bor.
    -Tack så mycket.

  9. Lite kaffe. Varsågod.

  10. Cimon ljög sig in i "Paradise Hotel"-

  11. -för att bevisa för sina mobbare
    att "ni hade inte rätt".

  12. Jag tänkte vi skulle prata om
    "Paradise Hotel".

  13. -Så klart!
    -Vilken överraskning.

  14. Ska vi kolla på klippet?

  15. Sättet att få stanna kvar
    är att hitta en partner.

  16. Vad lömsk du såg ut! Ursäkta!

  17. Jag heter Cimon, jag är 19 år.
    Jag driver ett eget företag-

  18. -och jobbar som fotograf. Jag ser
    fram emot att få lära känna er.

  19. Det knyter sig i magen
    att jag har varit där.

  20. Vad var det som gjorde att då
    kändes det som en bra idé?

  21. Det hade inget med berömmelse
    att göra, det handlade om Tyresö.

  22. Jag ville att de skulle se det
    programmet och sen lämna mig i fred.

  23. Programmet skulle bevisa
    att jag är straight och macho.

  24. Sen kan de inte göra nåt mer.

  25. Jag väljer Cimon.

  26. "Han sätter på tjejer i tv,
    är vältränad i ett paradis."

  27. "Vi gör bort oss om vi trackar honom
    i Tyresö centrum."

  28. De har skrikit "bög" och "fjolla"
    sen jag minns inte när.

  29. Det blev groteskt, fult och jobbigt.

  30. Skulle jag efter så många år
    av "så är det inte alls"-

  31. -till slut bara ge upp. "Ni har rätt.
    Sparka lite till på mig."

  32. "Ni har rätt." Det fick inte hända.

  33. Jag beskrev mig själv
    som en sexmaskin när jag var oskuld.

  34. Jag var otroligt framgångsrik
    och världsvan.

  35. Jag var modell och kunde ta mig an
    vilken kvinna som helst.

  36. Definitivt straight.

  37. De köpte hela paketet.

  38. Med all rätt, ser det ut som.

  39. Redan som liten var jag kreativ.

  40. Jag var som tjuren Ferdinand
    och uppskattade lugn och ro.

  41. Jag tyckte om det som var vackert.

  42. Jag ville skapa vackra saker själv-

  43. -vare sig det var tavlor
    eller få göra mig själv vacker.

  44. Nån gång lånade jag...
    Alla hade tofflor.

  45. Nån hade platåtofflor
    i nån färgglad skala.

  46. Jag fick låna dem
    och gick ut på skolgården-

  47. -och ungarna sa:
    "Vad har du på dig?"

  48. -Var det ett par tjejtofflor?
    -Ja.

  49. Jag minns att jag sprang runt skolan.

  50. Jag minns det tydligt. Det blir en
    sån krock, jag tyckte det var fint-

  51. -men samtidigt skrattade
    andra åt det.

  52. Mobbare väljer sina offer
    för att få makt.

  53. De vill också visa sin makt
    för de andra i gruppen.

  54. Det är en av mobbarnas motiv.

  55. De söker inte en situation
    där de är ensamma med offret-

  56. -som att vänta bakom ett hörn
    där ingen kan se dem.

  57. De vill att en grupp med jämnåriga
    ska vara närvarande.

  58. Det är för att visa nåt för gruppen,
    inte offret.

  59. Förutom rollen som offer
    har vi rollen som mobbare-

  60. -där man initierar
    och leder mobbningen.

  61. Rollen som medlöpare eller assistent-

  62. -innebär att man hänger på mobbaren
    och hjälper den.

  63. Vi har även rollen som förstärkare-

  64. -som innebär att man blir
    en publik som skrattar.

  65. Vi har även rollen som passiv
    åskådare, man gör inget speciellt.

  66. Vi har också rollen som försvarare-

  67. -man försöker att gripa in
    och hjälpa den utsatta.

  68. Samtidigt som jag märker att jag
    befinner mig i en utsatt roll-

  69. -började jag leta upp andra personer-

  70. -som jag enkelt kunde få under mig.

  71. Då behövde jag inte vara längst ner.

  72. Så länge du fortfarande har kraft nog
    att ta makt från nån annan-

  73. -så skyddar man sig från att hamna i
    den mobbades situation.

  74. -Det är inte mycket kvar.
    -Nej, inte av bygget i alla fall.

  75. Det är sjukt, man ser fortfarande
    exakt var allt har funnits.

  76. Det kan sätta upp ett cirkustält där,
    jag ser ändå bara en skola.

  77. Välkommen till Forellen.

  78. -Forellen, hette den så?
    -Ja.

  79. Kan du berätta om ett specifikt
    tillfälle när du var riktigt jävlig?

  80. Jag vet att...

  81. Jag tror att alla avskydde
    att komma in här.

  82. -Här var det värst?
    -Ja.

  83. En tjej var precis som jag
    otroligt ilsken och förbannad.

  84. Det var en stor tjej. Alla låtsades
    som om det var jordbävning-

  85. -och ramlade omkull när hon gick
    förbi. Det var en klassiker.

  86. När hon var i närheten skrek man
    "jordbävning" och ramlade omkull.

  87. -Jag visste hur elak jag var.
    -Varför blev du avstängd?

  88. Just den gången hade vi varit på...

  89. ...en klasskompis
    vars mamma var svårt sjuk.

  90. Det skulle kanske leda till rullstol.

  91. Vi skickade hotbrev
    med vad vi skulle göra mot henne...

  92. ...mot hennes mamma.

  93. -Det låter ganska vidrigt.
    -Fruktansvärt.

  94. Då var det nåt som fick dig
    att gå så långt.

  95. Jag hade nån med mig.

  96. Det skapade ett band,
    vi gjorde det tillsammans.

  97. "Vi är ett team.
    Nu har jag hittat hem."

  98. Jag blev polisanmäld av lärare-

  99. -men jag hade ändå nån att hänga med.

  100. Då slapp man vara själv
    i matsalen igen.

  101. Tanken att jag utsätter andra
    för det som skadade mig allra mest...

  102. Jag förstår det inte.
    Jag vill inte skylla ifrån mig-

  103. -men kan bara tänka
    att var en överlevnadsinstinkt.

  104. Som mobbare hade jag behövt att nån
    såg att det var nåt jag saknade.

  105. Nåt fattades som jag gick över lik
    för att ta av andra.

  106. Jag kunde säga nåt eller slå till
    i bakhuvudet med handflatan...

  107. ...för att markera att vi är här.
    "Vi bestämmer. Vi är farligast."

  108. Vi kände oss så underlägsna
    redan från början där vi var.

  109. Många i Sigtuna
    har helt andra förutsättningar.

  110. Många föräldrar har bra jobb
    och bor i hus-

  111. -medan vi kommer från
    trasiga förhållanden.

  112. Vi bar med oss
    en underlägsenhet till skolan.

  113. En tjej gick lite inåt med fötterna.
    "Varför går du så?"

  114. Det var enkla,
    tydliga saker att plocka ut.

  115. Jag hade inte gjort det
    om jag inte hade mått dåligt.

  116. Det blev
    att man tappade kontrollen helt.

  117. Jag möts av en ring av alla möjliga
    elever från skolan där tjejen är.

  118. Alla var med på det. Alla såg det.
    Hon blev brutalt misshandlad.

  119. Jag slängde in henne i väggen
    med huvudet före.

  120. Jag höll fast henne i håret,
    i hennes hästsvans-

  121. -och dunkade in huvudet i väggen.
    Just då kände jag inga känslor.

  122. Jag var mer inne på peppandet
    från alla andra.

  123. Där blev jag en person som alla såg-

  124. -även om det var på
    ett negativt sätt.

  125. Det finns inte några vinnare
    när det gäller mobbning-

  126. -varken nu eller senare i livet.

  127. En mobbare löper större risk att
    hamna i kriminalitet och fängelse.

  128. Och för den som är mobbad?

  129. De som har mobbats löper större risk
    att utveckla depression och ångest.

  130. Långt upp i vuxen ålder
    har man svårt att lita på människor.

  131. -Mattias.
    -Tjena, Musse.

  132. Mattias blev mobbad
    under nästan hela grundskolan.

  133. Han jobbar själv på sitt eget företag
    eftersom han inte litar på folk.

  134. -Läget?
    -Bra. Här jobbar du.

  135. -Kan vi kolla på båten?
    -Yes. Ensambåten.

  136. -Är det så?
    -Ja, det kan man säga.

  137. Max två, kanske tre personer.
    Ingen övernattning.

  138. Man behöver inte umgås med gruppen
    över natten.

  139. Om de blir obehagliga
    stoppar man ner dem i lådan.

  140. Skämt åsido.
    Det är en rolig skapelse.

  141. Då var vi här.
    Här blev jag mobbad hela min uppväxt.

  142. Nu går vi in på borggården.
    Det finns ingen väg ut härifrån.

  143. När den dörren är stängd finns det
    bara en väg ut. Man kan inte smita.

  144. När de stod här och väntade,
    var det bara den vägen ut.

  145. Då hade den dörren slagit igen.
    Den var låst.

  146. Det var sent på dagen och det fanns
    knappt några lärare kvar.

  147. -Vi är två, de är åtta.
    -Ni är två?

  148. Här stod vi.
    Här stod de och pucklade på oss.

  149. Jag fick en round kick i huvudet
    och slog i här.

  150. Jag blev omtöcknad men svimmade inte.

  151. Min kompis fick knytnävsslag
    och fick armen nedvriden.

  152. -Han gled ner för en del av trappan.
    -Det var regelrätt misshandel.

  153. Det kommer en lärare gående här,
    han ser att det inte är okej.

  154. Han tittar till, och går förbi.
    Han struntar i att det här sker.

  155. Försökte ingen göra nåt åt
    din situation?

  156. Jo, min mamma,
    men det blev ingenting av det.

  157. Hon blev anklagad för att hitta på.

  158. "Din son överdriver.
    Vi har inte de problemen här."

  159. Morsan visste ju att problemen fanns,
    hon såg ju blåmärkena.

  160. -Räckte inte det som bevis för dem?
    -Nej.

  161. Det är ett svek som sitter i länge.

  162. När man upptäcker att inte ens
    vuxenvärlden ställer upp-

  163. -gör att man under lång tid
    har svårt att lita på nån.

  164. När man inte kan lita på sin närhet
    i skolan, vem ska man då lita på?

  165. -Nu är vi framme.
    -Vad gör vi här?

  166. Det var så här jag bedrev
    ett antal nätter under fem år.

  167. Jag tittade på
    var mina mobbare bodde-

  168. -bara för att...

  169. ...se om de fortfarande var
    de där demonerna.

  170. Vadå, du följde efter dem hit?

  171. Ja, jag tog reda på var de bodde.
    Jag ville se dem.

  172. Varför gjorde du så?

  173. För att få en känsla av...

  174. Få bevisat att de faktiskt bara
    är vanliga människor.

  175. -Hur blev de det?
    -De var inte i grupp.

  176. De var bara en person-

  177. -bland alla andra personer.

  178. Helt plötsligt är det jag som styr
    om jag går ut eller inte.

  179. Helt plötsligt får jag makten.

  180. -Hur länge pågick det här?
    -Kanske en fem-sex år.

  181. Det är lång tid. Hur ofta?

  182. I början var det väl
    nån gång i månaden.

  183. Man blir ju avtrubbad.

  184. När man väl fått sin dos,
    då lägger man av.

  185. Mobbarna går vidare i livet-

  186. -men den mobbade måste ta igen allt.

  187. Det tar tio år
    att ta tillbaka tio år.

  188. -Man blir fördröjd innan man vågar...
    -Det har jag aldrig hört.

  189. ...ta för sig,
    från att inte kunna göra nånting.

  190. Till de mobbade vill jag säga:

  191. "Tappa aldrig tron.
    Det går att komma över."

  192. Det går att komma över
    helvetesbron som brinner.

  193. Det går att komma över den.

  194. -Tack för i kväll. Kul att träffas.
    -Ja, det var mycket trevligt.

  195. -Sitt inte här för länge.
    -Nej, jag lovar.

  196. Mattias klarade sig bron,
    många andra gör det inte.

  197. Den yttersta konsekvensen av mobbning
    pratar få om.

  198. Mer än två unga personer dör p.g.a.
    självmord i Sverige varje vecka-

  199. -och forskning visar ett samband
    mellan mobbning och självmordstankar.

  200. Tittar man på forskning ser man
    att självmordstankar är vanligare-

  201. -bland elever som mobbas.

  202. Vad man än gör, så gör man fel.
    Man ser inget ljus i tunneln.

  203. Man kanske inte har nån vuxen, eller
    att skolan inte gör det den ska-

  204. -och att man måste göra det
    för att komma ur situationen.

  205. Redan i högstadiet
    började jag tänka på självmord.

  206. "Det här är inget liv
    som jag vill leva."

  207. Redan då försökte jag ta mitt liv.

  208. Det var inte värt det.

  209. Det här är Claes. Hans son Måns
    mobbades svårt under mellanstadiet.

  210. En vacker vårkväll i sjunde klass
    tog han livet av sig på sitt rum.

  211. Måns skulle ha varit 24 år i dag,
    precis lika gammal som Cimon.

  212. Man ska flagga
    när det kommer fint främmande.

  213. -Jag satte upp den i dag.
    -Vad härligt. Tack.

  214. -Här bor jag, jag och katten.
    -Du och katten...

  215. Baguetten köpte Måns och jag i Paris
    på hans 11-årsdag.

  216. -Okej.
    -Den är hård som sten i dag.

  217. Här är 11-årsdagen
    när vi åkte till Paris.

  218. Här har vi kommit upp från stationen,
    vi köpte en Cola i en automat.

  219. Här är vi nere i Frankrike och åker.

  220. Jag sa: "Skolan börjar om några
    veckor. Hur blir det, tror du?"

  221. Då knäppte han igen.

  222. Han var tyst i en förmiddag
    innan det blev som vanligt igen.

  223. Anade du hur pass illa det var?

  224. Eller såg det mer ut
    som tonårsproblem-

  225. -då man blir djupare i sina tankar?

  226. Att det inte funkade i skolan
    visste jag.

  227. Jag ringde många samtal till skolan.

  228. Jag uppsökte lärare och påtalade
    saker som jag visste hade hänt.

  229. Vad funkade inte?

  230. Han var ganska ensam,
    han hade inga kompisar.

  231. De enda gångerna jag fick veta
    när det var nåt-

  232. -var när han hade...

  233. När han hade fysiska skador. Nån hade
    rivit hårtestar och bitit honom.

  234. Enstaka händelser
    berättade han aldrig om.

  235. Det var alltid "hans fel".

  236. De sa gång på gång till honom:
    "Du måste ändra dig."

  237. "Sluta vara så glad, prata inte.
    Sjung inte så högt."

  238. Att varje dag känna sig värdelös
    i skolan-

  239. -och komma hem till pappa och bli
    förhörd och känna sig värdelös igen-

  240. -det fixade han inte längre.

  241. Det var som allra värst
    i 13-14-årsåldern.

  242. Jag kände att det var för tidigt.
    "Hur kan det här komma nu?"

  243. Man har ju inte levt.

  244. Man har försökt så länge och inget
    räcker till. Ingen kommer att förstå.

  245. Hellre ser man en evig vila.

  246. Där och då hade man inte
    kunnat göra så mycket.

  247. Fröet var planterat
    och när det väl satte fart-

  248. -var det det enda man tänkte på.

  249. Det handlar mer om en fast planering.

  250. Då spelar inte mycket nån roll.

  251. "Så skönt, snart kommer allt ändå
    att försvinna."

  252. Vi lyckades öppna Måns dator
    efter ett drygt år.

  253. Han hade försökt installera
    men det gick att rekonstruera.

  254. Där finns en dikt som han har skrivit
    som är som du säger.

  255. "Jag orkar inte mera."

  256. Gud...

  257. Nej, jag kan inte.

  258. För mig var det självklart
    med ett Eiffeltorn-

  259. -så jag byggde ett.

  260. Om han inte finns här fysiskt,
    vad kan jag göra för honom då?

  261. Mobbning finns i hela världen,
    men det går att förhindra.

  262. Det handlar inte om
    att ändra attityder-

  263. -för eleverna är redan emot mobbning.

  264. Det viktiga är att visa
    vad man faktiskt tycker.

  265. Det är upp till de andra att visa-

  266. -att de inte tolererar mobbning.

  267. Vi är en del av problemet,
    men även en del av lösningen.

  268. Det är sjukt absurt
    att stå över en grav...

  269. ...över en så ung människa.
    Det känns helt...

  270. ...absurt.

  271. Det händer hela tiden,
    men det ska inte få ske.

  272. Översättning: Karin Tengroth
    www.btistudios.com

  273. Textning: Karin Tengroth
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Jag är en mobbare

Avsnitt 1 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi träffar den före detta Paradise Hotel-deltagaren Cimon som berättar om varför han mobbade under flera år och vad som egentligen låg bakom. Mattias mobbades under hela högstadiet och det tog tio år för honom att komma igen. Vi träffar också Claes, pappa till Måns som tog sitt liv vid 13 års ålder på grund av mobbning. Robert Thornberg, professor i pedagogik vid Linköpings universitet, förklarar de olika rollerna i en mobbningssituation. Christina Salmivalli, professor i psykologi vid universitetet i Åbo, berättar om varför man mobbar.

Ämnen:
Värdegrund > Mobbning
Ämnesord:
Mobbning, Nätmobbning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Samhällsvetenskap, Skolans socialpsykologi, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Det handlar om dig - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet handlar om dig - teckenspråkstolkat

Jag är en mobbare

Avsnitt 1 av 4

Vi träffar den före detta Paradise Hotel-deltagaren Cimon som berättar om varför han mobbade under flera år och vad som egentligen låg bakom. Mattias mobbades under hela högstadiet och det tog tio år för honom att komma igen. Vi träffar också Claes, pappa till Måns som tog sitt liv vid 13 års ålder på grund av mobbning. Robert Thornberg, professor i pedagogik vid Linköpings universitet, förklarar de olika rollerna i en mobbningssituation. Christina Salmivalli, professor i psykologi vid universitetet i Åbo, berättar om varför man mobbar.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet handlar om dig - teckenspråkstolkat

Utfrysning

Avsnitt 2 av 4

Att lägga skulden på offret är en vanlig mekanism när det gäller mobbning. Professor Robert Thornberg berättar om utfrysning som kallas relationell mobbning. Programledare Musse Hasselvall träffar Malin som är utfryst i sin gymnasieklass och är mitt i studentperioden. De pratar om hur svårt det är att komma åt den här typen av mobbning eftersom den inte är så uppseendeväckande. Professor Christina Salmivalli beskriver att många små händelser tillsammans är det som utgör mobbning. Det handlar inte om en enskild fruktansvärd händelse. Vi träffar också Rebecca som blev så utfryst på sin skola att hon slutade prata. Skolpersonalen hade lovat att hjälpa henne, men gjorde inte det. Rebeccas föräldrar fick nog och kontaktade Barn- och elevombudet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet handlar om dig - teckenspråkstolkat

Mobbningens guldålder är nu

Avsnitt 3 av 4

Programledare Musse Hasselvall träffar Alicia som under flera års tid fått höra elaka och kränkande kommentarer. De flesta och grövsta påhoppen har skett på nätet. Alicia träffar juristen Johanna Bardon som berättar att det är samma regler som gäller på nätet som i verkliga livet. Marwa har också blivit mobbad på nätet. Hon fick mängder av elaka kommentarer på sin blogg och övervägde att ta sitt liv när det var som värst. Till slut började hon skriva om mobbningen på bloggen och fick mängder av svar från andra med samma upplevelser. Hon svarade och hjälpte dem och det räddade henne. Forskare Robert Thornberg, Patricia Agatston och Ann Frisén berättar om varför det är lättare att kränka på nätet än annars.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet handlar om dig - teckenspråkstolkat

Musse gör upp med sitt förflutna

Avsnitt 4 av 4

Programledare Musse Hasselvall mobbade när han gick i skolan och tänker nu göra upp med sitt förflutna. Han frös ut och gjorde sig lustig på andras bekostnad, men blev sällan konfronterad. Nu åker han tillbaka till sin gamla skola och möter några av dem han utsatte. För professor Christina Salmivalli berättar Musse att han tagit med sitt mobbarbeteende i vuxenlivet. En vän och före detta programledarkollega bekräftar att Musse gärna gör sig lustig på andras bekostnad. Vi får också följa med till en skola i Esbo i Finland där en antimobbningsmetod som kallas Kiva-metoden praktiseras.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning

Mer gymnasieskola & värdegrund

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta PK-mannen - teckenspråkstolkat

Ska jag säga hen eller den?

Musse Hasselvall drabbas av normkritisk utmattning och börjar tycka att det är svårt att göra rätt hela tiden. Inför en intervju med en transperson blir han nervös och söker stöd hos sin kompis Isabelle som jobbar med transfrågor på RFSL. Musse hälsar på hos Robin Aronsson som är transkille. De pratar om känslan att vara född i fel kropp och att det behövs fler positiva skildringar av transpersoner. Sexualupplysaren Zafire Vrba förklarar begreppen binär, cis och transsexuell. Vi besöker dessutom The Cis-office där alla är extremt fixerade vid att visa sin könstillhörighet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Uppgörelsen

Mary-Ann var en mobbare

24-åriga Mary-Ann Olsson Lileng gjorde högstadiet till ett helvete för många. Hon var med och mobbade ett stort antal barn under flera år. Nu ångrar hon sig och vill be dem hon har mobbat om ursäkt.

Fråga oss