Titta

UR Samtiden - Readme 2015

UR Samtiden - Readme 2015

Om UR Samtiden - Readme 2015

Föreläsningar och samtal från Readme 2015, om läsandet och läsandets framtid. Inspelat den 26 maj 2015 i Stadshallen, Lund. Arrangör: Altitude Meetings.

Till första programmet

UR Samtiden - Readme 2015 : Högerextremisters läsvärldarDela
  1. Nu ska vi prata om litteratur
    som är dålig på riktigt.

  2. Jag har valt ut fem böcker... Nej!

  3. Vi ska prata om extremistisk läsning
    och extremistiska läsvärldar.

  4. Hur ser de ut?
    Vad behöver vi andra veta om dem?

  5. Vi lever i en tid där det uppstår
    allt fler bubblor.

  6. I de bubblorna sitter folk
    med sin egen bild av sant och falskt.

  7. De verklighetsbilderna
    kommer vi att möta.

  8. Vi kommer att möta dem i skolan
    och ute i samhället-

  9. -polariserade verklighetsbilder.

  10. Vi kanske måste veta mer om var
    de verklighetsbilderna kommer ifrån-

  11. -men också vad det är i dem
    som lockar oss som människor-

  12. -och vad som drar folk till dem
    och håller dem fast.

  13. Första föreläsare är journalisten
    och författaren Annika Hamrud-

  14. -som ska berätta om höger-
    extremistiska läsvärldar. Välkommen!

  15. Jag ska börja med att förklara-

  16. -vad man kan mena.

  17. Det var inte jag
    som valde ordet "högerextremism".

  18. Om vi ser högerextremism
    som ett helt spektrum-

  19. -från Sverigedemokraterna
    på ena sidan-

  20. -och de allra mest våldsamma
    nazisterna på högersidan-

  21. -så inkluderar vi
    en ganska stor rörelse-

  22. -som brukar gå under olika namn-

  23. -beroende på om man är politisk
    och vill använda särskilda ord-

  24. -eller om man är...

  25. Statsvetare säger "högerpopulism",
    och idéhistoriker säger "fascism".

  26. Alla de rörelserna brukar jag kalla
    "nationalistiska rörelser"-

  27. -och de brukar de själva gå med på.

  28. Den här bilden är hur jag
    fortfarande tänker att det ser ut-

  29. -men sanningen ser inte ut så här.

  30. För två år sen
    var det väldigt tydligt.

  31. Då hade vi Sverigedemokraterna
    och sen Nationaldemokraterna-

  32. -som var utbrytare
    från Sverigedemokraterna.

  33. De tyckte att man skulle dela upp
    människor i olika etniska grupper-

  34. -medan Sverigedemokraterna
    pratar om "kulturer".

  35. Sen hade vi Svenskarnas parti, före
    detta Nationalsocialistisk front.

  36. Det var mycket uppmärksamhet
    kring dem förra året.

  37. Sen har vi Svenska motståndsrörelsen
    som är våldsamma nazister.

  38. Men i år har vi en situation-

  39. -där både Nationaldemokraterna
    och Svenskarnas parti har lagt ner.

  40. I stället finns det-

  41. -en slags intellektuell grupp där
    som ni kanske inte har hört talas om-

  42. -Arktos/Motpol.

  43. Det är ett förlag-

  44. -som ger ut ganska mycket
    översatt litteratur till svenska.

  45. De har faktiskt varit
    väldigt aktuella under våren.

  46. Det beror på... Det blev en annan.

  47. Det beror på
    att de SDU:arna som blev utslängda-

  48. -läste fel saker.

  49. Det är grunden till varför de blev...

  50. En stor anledning
    till varför de blev uteslutna-

  51. -är att de intresserade sig för-

  52. -just de böckerna som Arktos ger ut.

  53. Det är litteratur-

  54. -som uppenbarligen drar
    en del av de yngre-

  55. -som vill ha lite mer
    djuplodande filosofier.

  56. Då hittar de det
    i den nya högern i Frankrike.

  57. "Identitärer" är ett annat begrepp,
    eller "Nyfascister".

  58. Där har vi de intellektuella.

  59. Läsningen var fel.

  60. De drogs också till Nationell ungdom,
    men det är inte så viktigt.

  61. Ovanför har vi andra saker som man
    läser om man tillhör den här gruppen.

  62. Då läser man också "rätt".
    Det gäller att läsa "rätt".

  63. Är man sverigedemokrat
    läser man Avpixlat som är en blogg.

  64. Det är en fri sida med starkt stöd
    av Sverigedemokraterna.

  65. Samtiden är deras försök att skapa-

  66. -en intellektuell tankesmedja
    bland sverigedemokraterna.

  67. Fria tider.

  68. Till i höstas kunde man läsa den
    som sverigedemokrat men inte nu-

  69. -därför att de
    ligger lite för nära Arktos.

  70. Nu får man inte
    trycka på gilla-knappen där.

  71. Nordfront får man absolut inte läsa
    som sverigedemokrat-

  72. -eftersom den är kopplad till
    den våldsamma nazistiska gruppen-

  73. -Svensk motståndsrörelse.

  74. Det här är förenklat,
    men i princip ser det ut så.

  75. Det här var de man inte fick läsa.

  76. Det är franska filosofer.
    Julius Evola är italiensk fascist.

  77. Alexander Dugin
    är rådgivare till Putin numera.

  78. Sen är det komplicerat. Jag har inte
    läst alla men känner igen namnen.

  79. Oswald Spengler dyker ofta upp
    när man läser Samtiden-

  80. -som ägs av SD.

  81. Man kan bli utesluten
    om man läser det.

  82. Det är inte lätt att vara
    sverigedemokrat och läsa rätt.

  83. Det här var olika filosofer
    som var rätt och fel.

  84. Det finns även
    en egen kategori av skönlitteratur.

  85. "The Turner diaries"
    är de mest kända.

  86. Man hittade det...

  87. Timothy McVeigh, Oklahomabombaren,
    var inspirerad av den författaren.

  88. Även Anders Behring Breivik
    hade läst denna-

  89. -liksom de som startade VAM
    och The Order i USA.

  90. Det här är sånt man läser
    som sverigedemokrat.

  91. Kommer ni ihåg uppmärksamheten-

  92. -när DN tog in en annons för boken
    "Invandring och mörkläggning"?

  93. Den andra är "Världsmästarna"
    av Julia Caesar.

  94. Det är en pseudonym. Hon...

  95. Den boken delade Sverigedemokraterna
    ut till alla riksdagsledamöter...

  96. ...2010 när den kom ut.

  97. Men det blir problematiskt
    för Sverigedemokraterna.

  98. Förra veckan publicerade den tidigare
    professorn Karl-Olov Arnstberg-

  99. -en riktigt antisemitisk text-

  100. -som blev väldigt uppmärksammad
    på Nordfront.

  101. Jag vet inte hur de ska göra
    med sin favoritförfattare nu.

  102. Om man läser Julia Caesar
    är det samma sak.

  103. Hon skriver krönikor på söndagar
    i en dansk publikation-

  104. -en nättidning.

  105. Varje vecka
    blir hon mer och mer rasbiolog.

  106. Så jag tror inte
    att man får gilla dem heller nu.

  107. Men... Det här var min sista bild.

  108. Det är...

  109. Att det blev Facebook
    är för att beskriva...

  110. Kanske för att koppla tillbaka till
    vad fler har pratat om, "läsbubblor".

  111. De flesta sverigedemokrater,
    som ju är flest i den här gruppen-

  112. -läser ju inte de tunga filosoferna.

  113. Sverigedemokraterna är ju mer
    ett populistiskt parti.

  114. Däremot läser de,
    liksom många av oss, på Facebook.

  115. Facebook används extremt mycket-

  116. -av ledarna.

  117. Det jag har här...

  118. Jag har en inloggning
    som jag har suttit och läst nu.

  119. Det är en fejkad adress
    med ett Facebook-konto-

  120. -där jag har lagt in
    en massa personer-

  121. -som är engagerade sverigedemokrater
    och liknande.

  122. Det är bara för att få känna av
    hur det är att ha de vännerna-

  123. -i stället för dem
    jag själv har valt.

  124. Då kan man konstatera...

  125. I dag har det här flödet
    nästan varit som en upprepning-

  126. -av det hat Mona Sahlin fick
    för några år sen.

  127. I dag kunde jag läsa
    att hon har konverterat till islam.

  128. Och väldigt mycket
    om vad man borde göra med henne.

  129. Det är på grund av att hon är
    nationell samordnare mot extremism-

  130. -våldsam extremism.

  131. Det här flödet blandas-

  132. -med långa inlägg
    av Mattias Karlsson-

  133. -som ganska tydligt markerar-

  134. -vad det nu är för läsning
    som är påbjuden.

  135. Han är väldigt beläst-

  136. -och har läst alla de här fascisterna
    när han var dragen åt det hållet.

  137. Nu vill han
    att man ska vara socialkonservativ-

  138. -och då är det Erik Gustaf Geijer,
    Per Albin Hansson-

  139. -Burke, Teodor Holmberg-

  140. -och andra äldre herrar
    som är påbjuden läsning.

  141. Det kommer även länkar.

  142. Detta blandas i mitt flöde-

  143. -med historier om olika våldtäkter
    som har skett-

  144. -där man inte har berättat
    om etniciteten och såna saker.

  145. Dessutom är det mycket om ISIS
    och konspirationsteorier-

  146. -om att USA ligger bakom det.

  147. Såna saker känner ni igen.

  148. Det här med bubbla
    blir väldigt tydligt-

  149. -om man ser det så här.

  150. Det finns väldigt mycket läsning
    i varje bubbla.

  151. Om man...

  152. Vi pratade på förmiddagen här
    om att man tidigare läste en tidning-

  153. -och fick information
    som man inte hade sökt upp.

  154. Om man tänker sig
    att man har de här åsikterna-

  155. -och jobbar på ett ställe
    med andra som har de här åsikterna...

  156. Om man har ett sånt Facebook-flöde
    finns det ingen motvikt.

  157. Samtidigt går många andra-

  158. -och har ett helt annat
    Facebook-flöde-

  159. -där det inte sägs såna här saker-

  160. -där det inte är självklart
    med begrepp som "negerboll"-

  161. -där man inte tycker att det är okej
    att säga sånt.

  162. Då kan man,
    om man ingår i den här gruppen...

  163. ...leva ett helt liv
    där alla har de här åsikterna.

  164. Jag vet inte hur länge
    jag har pratat. Är det 15 minuter?

  165. Tusen tack!

  166. Vi har tid för lite frågor.
    Det var intressant.

  167. Du som håller på med det här
    väldigt mycket...

  168. För mig är det ganska nytt att
    läsvärldarna är tydligt avgränsade-

  169. -och att man kan se vem som är vem-

  170. -och vad som är tillåten läsning
    eller inte.

  171. Hur kommer det sig-

  172. -att det inte är med i mediebilden
    av vad som händer?

  173. Vi saknar ju inte politiska analyser
    i det här landet.

  174. Man kanske inte har...

  175. Många har pratat om-

  176. -att det finns
    ideologiska skillnader-

  177. -men hur visas
    de ideologiska skillnaderna?

  178. De visar sig i vad man läser
    och vad man gillar-

  179. -olika texter och filosofer.
    Det är så det uttrycks.

  180. Det är inte så
    att man har ett program.

  181. De som blev uteslutna
    har inte skrivit det i nåt program-

  182. -att de har de åsikterna
    och är mer fascister.

  183. De har inte sagt det. De har
    bara visat att de läser de böckerna.

  184. Readkeeper hade varit en dålig idé
    för dem kanske?

  185. Det är väldigt avslöjande.

  186. Men i ideologin i sig...

  187. Jag tänkte på det med moralpaniken
    som hade varit.

  188. När Mattias Karlsson vill
    att man ska läsa vissa saker-

  189. -ligger det i ideologin.

  190. Man ska styra människors läsning.
    Man ska ha en kanon.

  191. Om man tittar på länder som Ungern-

  192. -där det ledande partiet har en lik
    ideologi mot Sverigedemokraterna...

  193. Där försöker man skriva om historien-

  194. -och lägga in en annan kanon,
    vad man ska läsa.

  195. Annat ska förbjudas eller rensas
    bort. Man rensar i biblioteken.

  196. Vad du läser
    är sprängstoff fortfarande.

  197. Har vi i näthatsdebatten
    missat en dimension-

  198. -där vi inte erkänner att det finns
    texter i världarna vi inte tycker om-

  199. -som har litterära kvaliteter
    och förmåga att gripa tag i läsare-

  200. -beröra dem
    och förändra deras sinnen?

  201. Jag vet inte.

  202. Det är inget vi pratar högt om.

  203. Är det skönare att tro
    att det bara är könsord?

  204. Man vill inte gärna se de rörelserna
    som mer intellektuella rörelser.

  205. Det vill man ju inte.

  206. Är det problematiskt att vi inte gör
    det och då inte känner till det?

  207. Jag vet inte.

  208. Om man ska försöka förstå
    de här rörelserna...

  209. Det är ju sant
    att de driver socialkonservatism nu-

  210. -men det är inte så stor skillnad
    mot det nationalistiska.

  211. Det är de grundvärderingarna. Vad
    har Mattias Karlsson lagt ut i dag?

  212. Han har lagt ut om en grej
    som handlar om Livets ord.

  213. Nej! Vad heter de? Ja till livet-

  214. -en rörelse som har kritiserat
    sexualundervisningen nu.

  215. Det skriver han om i dag. "Man har
    glömt bort i den svenska skolan"-

  216. -"att lära ut disciplin", menar han.

  217. "De lär ut normbrott i stället."

  218. Det är lika mycket nationalism
    som det är konservatism.

  219. Det handlar om att rensa upp
    och ta bort.

  220. Då ska man också rensa bort
    "fel" läsning.

  221. -Läsning är viktigt för alla.
    -Läsning är viktigt.

  222. Är det nån som har en fråga?

  223. Jag såg Antonio Gramscis namn
    på listan över populära författare.

  224. Han var ju med och grundade
    det italienska kommunistpartiet.

  225. Han dömdes till fängelse av Mussolini
    och dog av det.

  226. Han borde vara ett "big no-no"
    på Sverigedemokraternas Readme.

  227. Han läses av fascister.

  228. Gramsci är en...

  229. Han läses fortfarande av fascister
    och har gjort det alltid.

  230. För att förstå hur kommunister
    resonerar och studera fienden?

  231. Han utvecklades väl på det viset...

  232. Logiken i det är inte så...

  233. ...så självklar.
    Men man läser Gramsci.

  234. Till sist det du pratade om
    med bubblor.

  235. Du har ett flöde där man kan se...

  236. Vad skiljer egentligen
    den världen från din?

  237. Nej, jag har också en bubbla
    på Facebook.

  238. Det är ju som mitt vardagsrum.

  239. Jag vill inte ha in
    en massa jobbiga saker.

  240. Är din bubbla
    lika problematisk som andra-

  241. -låt vara
    att det finns olika riktningar?

  242. -Ja, det är möjligt.
    -Ja.

  243. Det är inte som att läsa
    en dagstidning-

  244. -som jag inte längre gör lika mycket.
    Jag läser inte allt.

  245. Om man är intresserad av
    att följa med i läsvärldarna-

  246. -när de gäller den här typen
    av politiska partier...

  247. Du ska åtminstone kolla Avpixlat
    och Samtiden.

  248. Jättefint! Tusen tack
    för att du kom hit.

  249. Textning: Jenny Tegnborg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Högerextremisters läsvärldar

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Annika Hamrud, journalist och författare guidar genom de högerextremas litterära inspiration idag och genom historien. Med sociala medier som ständigt växer blir det allt viktigare att få inblick i högerextremisternas läsvärld, menar hon. Inspelat den 26 maj 2015 i Stadshallen, Lund. Arrangör: Altitude Meetings.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Rasism och främlingsfientlighet
Ämnesord:
Högerextremism, Högerextremistiska partier, Ideologier, Nazism, Politik, Politiska åskådningar, Samhällsvetenskap, Statskunskap
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Readme 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2015

Bilden av läsning under 2000 år

Linda Fagerström, konsthistoriker vid Linnéuniversitetet, visar hur läsandet gestaltats i konsten genom olika tider. Hon berättar om allt från klotter om gladiatorer i Pompeji till brevskrivande hemmafruar och dagens elektroniska texter. Inspelat den 26 maj 2015 i Stadshallen, Lund. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2015

Vad innebär egentligen mediekrisen?

Det inte är journalistiken som är i kris utan medieföretagens affärsmodeller, säger Jonas Nordling, förbundsordförande i Journalistförbundet. Han förklarar vad mediekrisen innebär och vad man kan göra åt den. Moderator: Anders Mildner. Inspelat den 26 maj 2015 i Stadshallen, Lund. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2015

Biblioteken blir kritiker

Alice Thorburn är bibliotekarie på Stockholms stadsbibliotek. Här talar hon om bibliotekens eventuella ökade roll i samhället. Kan de ersätta kritikernas roll och i så fall hur? Frågan diskuteras även i ett panelsamtal. Då deltar också författaren Patrik Lundberg och konstkritikern Linda Fagerström. Moderator: Anders Mildner. Inspelat den 26 maj 2015 i Stadshallen, Lund. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2015

Vem tipsar barnen om litteratur?

Stefan Mählqvist berättar om tankarna och ambitionerna bakom barnprogrammet "Boktipset", som sändes på tv under 1970-talet och ett par årtionden framåt. I samtalet med Anders Mildner, moderator, berör han också dagens barnlitteraturkritik. Inspelat den 26 maj 2015 i Stadshallen, Lund. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2015

Spelifierad!

Vad är spelifiering eller gamification? Karin Ryding och Bobbi Augustine Sand från Ozma Games samt Marita Ljungqvist, lektor och pedagogisk utvecklare, Lunds universitet diskuterar fenomenet. De visar exempel på spel och pratar om hur man kan använda spel i undervisning. Inspelat den 26 maj 2015 i Stadshallen, Lund. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2015

Serier i undervisningen

Föreläsningar om tecknade serier och läsande. Jimmy Wallin, serietecknare som bland annat tecknar Bamse, ger handfasta tips för den som vill bli serietecknare. Jonas Lidheimer och Charlotta Borelius, Egmont, pratar om hur serier kan användas i undervisningen. Fredrik Strömberg, ordförande Seriefrämjandet, berättar om den tecknade seriens brokiga historia. Moderator: Anders Mildner. Inspelat den 26 maj 2015 i Stadshallen, Lund. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2015

Högerextremisters läsvärldar

Annika Hamrud, journalist och författare guidar genom de högerextremas litterära inspiration idag och genom historien. Med sociala medier som ständigt växer blir det allt viktigare att få inblick i högerextremisternas läsvärld, menar hon. Inspelat den 26 maj 2015 i Stadshallen, Lund. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2015

Texter blir ljud

Hur skriver man ett ljud? Möt föreläsare som talar om hur text blir ljud och ljud blir text och röstens betydelse. Medverkande: Louise Wassdahl, översättare, Pelle Sten, Ziggy Creative Colony, Anne Wootton, Audiosearch, Pop Up Archive, Julia Essell, debattör, Veronica Elofsson, lärare och Henrik Widegren, röstläkare, artist. Moderator: Anders Mildner. Inspelat den 26 maj 2015 i Stadshallen, Lund. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Ett gott hem för alla

Lawen Mohtadi om Ett gott hem för alla

Författaren, journalisten och regissören Lawen Mohtadi berättar om kärnan i utställningen Ett gott hem för alla. Bilderna av fotograferna Anna Riwkin och Björn Langhammer fångar sin samtid. I dem går det att se en viss förändring när svenska politiker under 1950-talet börjar inse situationen. Reformer genomförs och romerna får medborgerliga rättigheter. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - rasism

Rasismens orsaker

Bildningsbyrån tar oss med på en resa till London, där vi tittar närmare på kolonialismens historia och det mänskliga psyket. Vi försöker ta reda på varför rasism i olika former uppstår. En del forskare menar att vi kan finna förklaringar i psykologiska mekanismer medan andra menar att det är viktigt att utforska orsakerna på ett politiskt plan.