Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2015

UR Samtiden - Bokmässan 2015

Om UR Samtiden - Bokmässan 2015

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 24-27 september 2015. Plats: Svenska mässan.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2015 : En poetisk berättelse om att åldrasDela
  1. Sólrún, din bok heter på färöiska
    "Hinumegin er mars".

  2. Och i min översättning, som tyvärr
    inte kommit ut än på svenska-

  3. -heter den
    "På andra sidan finns mars".

  4. Det är en väldigt
    personlig skildring.

  5. Du kallar det en roman, och
    jag läser den också som en roman.

  6. Det handlar
    om huvudpersonens mamma-

  7. -och huvudpersonen själv,
    som konfronteras med åldrandet-

  8. -och med att lämna detta liv.

  9. Rent berättelsetekniskt-

  10. -så upplevde jag den
    som väldigt enkel.

  11. Den börjar med att huvudpersonen...

  12. Är det du? Kan jag kalla
    huvudpersonen för "du"?

  13. Eller ska vi kalla
    henne huvudpersonen?

  14. För jag upplevde
    att det är väldigt nära dig själv.

  15. Och det har jag tolkat rätt? Ja.

  16. Att fråga sig själv: "Jag är över 60.
    Vad har jag gjort i mitt liv?"

  17. "Vad ska jag göra?
    Vad vill jag? Vem är jag?"

  18. "Mamma, dotter, hustru.
    Hur ska jag gå vidare nu?"

  19. Och hon ser liksom sitt eget
    livs avslutning i fjärran nånstans.

  20. Och...

  21. Du får ta ett stort praktiskt och
    känslomässigt ansvar för din mamma-

  22. -som mer och mer försvinner
    in i ålderssjukdom. Demens.

  23. Du får ta hand om henne praktiskt.

  24. Trygghetslarmet ringer mitt i natten
    och du måste åka hem till henne.

  25. Dina systrar
    är väldigt involverade-

  26. -och sjukhemmet svarar att det är
    långa köer och väntelistan är lång.

  27. "Men hon behöver hjälp!"

  28. Du har skrivit barn- och ungdoms-
    berättelser, dikter och noveller.

  29. Det är en av dina första vuxenböcker.
    Du har skrivit en roman tidigare.

  30. "Tema við slankum".

  31. Hur fick du den här idén?

  32. Det är din egen erfarenhet som du
    skildrar, men hur blev det en bok?

  33. Det skulle aldrig bli en bok.

  34. Jag tog hand om mamma
    under hennes sista två år.

  35. Man fick alldeles för lite hemhjälp.

  36. Och det var för långa köer
    till alla vårdhem.

  37. Varje gång jag hade varit hos henne
    skrev jag in nånting på datorn.

  38. Det kunde vara sorgliga ting,
    glada ting eller lustiga kommentarer.

  39. För demens är inte bara sorg.

  40. Jo, så länge man kämpar
    emot sjukdomen är det förstås det.

  41. Men till slut får dementa samma
    livliga fantasi som små barn har-

  42. -och man kan få höra mycket roligt
    om man bara lär sig att leva med dem.

  43. Att befinna sig i deras värld
    och acceptera dem som de är.

  44. Så jag skrev anteckningar på datorn.

  45. Det var nästan som terapi,
    för det är en svår upplevelse-

  46. -att sitta hos nån man älskar
    och se henne långsamt försvinna.

  47. Efteråt inser man att man har försökt
    att bekämpa döden.

  48. Men han är en svår motståndare,
    så man är dömd att förlora kampen.

  49. När hon hade dött
    läste jag igenom mina anteckningar.

  50. Det var ju material till en bok!

  51. Kunde jag foga ihop
    de här olika punkterna?

  52. Så det gjorde jag.

  53. Så det är en självbiografisk skildring
    fast med fiktiva inslag och lite poesi.

  54. När boken kom ut... Färöarna är ju så
    litet. Hur många invånare finns det?

  55. 49 000. Vi har länge varit 48 000,
    men nu har vi blivit 49 000.

  56. Du säger ju
    att det är delvis självbiografiskt.

  57. Det handlar om dig, din mamma,
    dina syskon, dina barn och så vidare.

  58. Ditt samhälle på Färöarna.
    Hur togs det... Alla måste ju veta...

  59. Jag bodde på Färöarna i början av
    90-talet. Alla visste vem alla var.

  60. Och den sociala kontrollen
    var på gott och ont väldigt stark.

  61. Hur var det?

  62. Den andra boken jag skrev, "At danse
    med virkeligheden" på danska-

  63. -skrev jag först när de flesta
    som jag skildrade i boken var döda.

  64. Det är alltid nån
    som läser in sig själv i berättelsen.

  65. Man kan inte vinna. Och vid en viss
    ålder struntar man i folks åsikter.

  66. Man kan inte vara samhällskritisk utan
    att väcka anstöt, och man bor ju där.

  67. Jag tänkte att det måste finnas andra
    kvinnor - i synnerhet kvinnor-

  68. -för på Färöarna är det bara kvinnorna
    som tar hand om de gamla.

  69. Man ska ge god omvårdnad, och man
    får absolut inte klaga på uppgiften.

  70. Jag lämnar ut mig själv på gott
    och ont. Jag skriver hur trött jag är-

  71. -och att det inte var vad jag tänkt
    som pensionär.

  72. Nu skulle jag ju få leva mitt liv
    och göra allt jag inte hunnit med.

  73. Men då måste man vårda föräldrarna,
    som man ju älskar men vill slippa ifrån.

  74. Så man hamnar
    i en ganska svår konflikt.

  75. Och dessutom sitter man på
    första parkett till sin egen framtid.

  76. Och det är en svår upplevelse.

  77. Vi har ju länge gömt undan döden
    på sjukhus. Vi har den inte in på livet.

  78. För två generationer sen
    levde tre generationer under samma tak-

  79. -och de gamla dog hemma.
    Alla visste att sånt var livet.

  80. Nu för tiden gäller inte döden en själv.

  81. Man ska förverkliga
    nånting för sig själv-

  82. -medan man sitter i timtal
    hos nån som bara sover.

  83. Man sitter i sitt barndomshem
    och minns alla de goda stunderna.

  84. Det är tydligt att du skildrar...

  85. Dels har du med värmen, kärleken
    och tacksamheten till din mamma-

  86. -men du är också kritisk mot henne.
    Du skriver mycket om könsroller.

  87. Du diskuterar könsroller med mamma.

  88. Du är väldigt arg på henne också.

  89. "Du är värre än talibanerna!"
    Kan du säga nåt om det?

  90. Hon såg alla män som rena halvgudar.

  91. Så fort det kom en karl
    gjorde hon sig fin.

  92. Hon var en kvinna som verkligen visste
    hur man skulle få en karl att må bra.

  93. Karlarna bestämmer.

  94. Vi är de kloka som leder dem,
    det visste hon.

  95. Men man skulle fjäska för karlarna.

  96. Och hon sa: "Alla problem
    som uppstår i äktenskapen i dag..."

  97. "...beror bara på
    att kvinnorna är så aggressiva."

  98. "Det kan du inte mena!
    Det krävs två för att dansa tango."

  99. "Nej, nej, du begriper ingenting",
    sa hon. "Du begriper ingenting."

  100. "Kvinnorna har makten och om de inte
    håller fred hemma sticker karlarna"-

  101. -"och då är det kvinnornas fel." Då sa
    jag att hon var värre än talibanerna.

  102. Jag upplevde också Färöarna som ett
    ganska strikt könsindelat samhälle.

  103. Ett machosamhälle.
    Man lever av fiske och...

  104. Det sägs att Färöarna är den
    sista nordiska bastionen för männen.

  105. Men mycket har förändrats. När
    jag ser på den färöiska litteraturen-

  106. -för några decennier sen-

  107. -så har det kommit flera intressanta
    kvinnliga författarskap på senare år.

  108. De unga, som till exempel
    Marjun Syderbø Kjelnæs-

  109. -som gör en väldigt stark personlig
    uppgörelse med religionen.

  110. Och Sissal Kampmann
    som varit väldigt framgångsrik-

  111. -och fått Rifbjerg-priset i Danmark.

  112. Är du inspirerad?

  113. Upplever du att det finns
    en stor öppning? Katrin Ottarsdóttir.

  114. Tiden gynnar dem. Nu kommer allt
    det som man inte har kunnat säga.

  115. Religionen är väldigt stark
    på Färöarna.

  116. Nu vågar ungdomen kritisera-

  117. -att de inte fick växa upp under
    särskilt kärleksfulla förhållanden.

  118. Allt var förbjudet och allt var synd
    och instängt, men nu lossnar det.

  119. Det är tydligt hos de här
    tre författarna. Särskilt hos Marjun.

  120. Ja, det är tydligt.

  121. Hur har reaktionerna varit
    på din bok?

  122. På den nya generationens diktare?

  123. Personliga reaktioner. Har du fått
    kritik? Har nån varit arg? Ledsen?

  124. För den första romanen fick jag kritik.
    Det var ett samhälls...

  125. Det hände saker på 60- och 50-talen
    som aldrig skulle kunna hända i dag.

  126. Men det var annorlunda på den tiden.

  127. Som barn fick jag se hemska saker
    som vuxna accepterade.

  128. Så jag förträngde det,
    men sen kom det ut i den boken.

  129. Men den här boken
    har bara fått goda reaktioner.

  130. Särskilt från kvinnor
    som upplevt samma sak.

  131. Vissa var tvungna
    att lägga undan boken-

  132. -eftersom den väckte såna känslor.

  133. Självbiografi pratar vi om. Jag
    har också skrivit självbiografiskt.

  134. Jag upplever att när det kommer ut-

  135. -så kunde det lika gärna
    ha varit nån annans historia.

  136. Det är inte viktigt att det handlar
    om mig. Nu är det en berättelse.

  137. Jag kan föreställa mig att du fick
    liknande reaktioner från kvinnor.

  138. Ja, och det var därför jag gav ut den.
    Först var det privata anteckningar.

  139. Men sen tänkte jag att det var så
    många som hade samma historia.

  140. Det är inte bara min historia,
    det är en människobok.

  141. Jag tycker själv att du ofta har
    ett väldigt starkt koncentrerat-

  142. -och drabbande
    och gripande bildspråk.

  143. Jag minns tydligt en bild när mamman
    nog ligger på sin dödsbädd.

  144. Du skriver: "I garderoben hänger
    bara galgarna kvar."

  145. Och så skriver du inte mer om den här
    lilla scenen, den här lilla episoden.

  146. Och det zoomar in och ringar in
    hela hennes livssituation.

  147. Hur gör du? Hur tänker du kring det?
    Rensar du mycket i texten?

  148. Jag ser allt i bilder.

  149. Hon kommer in för att dö, så hon
    behöver inga kläder i garderoben.

  150. Det syftar tillbaka på
    när hon kom in första gången-

  151. -och var lite förvirrad och sa:

  152. "Det är bara galgar i garderoben.
    De har stulit mina kläder."

  153. "Du får ta med galgarna,
    allt annat är borta."

  154. Och sen återkommer bilden
    med de tomma galgarna.

  155. Du knyter samman hela livet.

  156. Jag leker med orden. Det kan vara
    knepigt när man översätter böcker.

  157. Jag leker med färöiska ord
    som är dubbeltydiga.

  158. Ordlekarna försvinner i översättningen
    eftersom målspråket sätter gränser.

  159. Bara titeln -
    "På andra sidan finns mars".

  160. Vi stavar månaden mars
    och planeten Mars likadant: M-A-R-S.

  161. Det gör vi på svenska också.

  162. Men på danska stavas månaden
    med T före S.

  163. Och jag tänkte på planeten Mars...

  164. Vissa människor
    verkar komma från Mars.

  165. Men på andra sidan mars finns våren.

  166. Efter vintern.

  167. Årets gång.

  168. Jag kom i kontakt med
    den muntliga traditionen på Färöarna.

  169. Kvaddansen och sångerna.

  170. Det finns en rik skatt av sagor
    och sägner.

  171. För varje isländsk saga
    lär det ju finnas ett färöiskt kvad.

  172. Och du har berättat
    att när du först började skriva-

  173. -så var det muntliga berättelser
    som du hade berättat för dina barn.

  174. Du hade inte tanken
    att det skulle bli böcker-

  175. -utan det var mer av en slump
    att det blev publicerat.

  176. Det var faktiskt tur i oturen
    att jag blev författare.

  177. Jag har alltid läst mycket,
    men författare var ju halvgudar.

  178. William Heinesen.

  179. Och de utländska.

  180. Men jag skrev berättelser åt
    mina barn, och det var en god vän-

  181. -som tog den där kladden med sig
    och gav den till ett förlag.

  182. Och förlaget ringde och sa att de ville
    ge ut en bok. Jag fick en chock.

  183. Och den sålde bra. Men jag har
    aldrig drömt om att bli författare.

  184. Men när man väl börjar skriva kan
    man inte sluta, så jag bara fortsatte.

  185. Nu har vi inte mycket tid kvar.

  186. Är det nåt mer som är viktigt att
    säga? Du går vidare och skriver.

  187. Vi väntar med spänning på-

  188. -att juryn tar ställning till
    vem som får priset.

  189. Vi har ju pratat svenska
    och götudanska, som man säger.

  190. Kan du läsa lite på färöiska?

  191. Så vi får höra.

  192. Börja från början.

  193. Säg stopp.

  194. "Jag är en kvinna strax över sextio."

  195. "Befinner mig på en plats
    mellan år och dag."

  196. "Inte längre karriärkvinna,
    mamma och älskarinna"-

  197. -"som klarar allt som krävs av mig
    och resten med vänster hand."

  198. "Nu är jag hustru, mamma, mormor
    och mamma till min mamma."

  199. "Men jag ska göra
    det som krävs av mig."

  200. "En underlig plats att vara på.
    I utkanten och ändå mitt på vägen."

  201. "I en öken
    där vackra blommor sticker upp."

  202. "En underlig plats, där en tanke
    liksom knuffar till en annan."

  203. "Tankar som tänds och slocknar igen.
    Där finns inte mycket som förvånar."

  204. "Jag har vänt det mest otänkbara
    i tankarna."

  205. Tack, Sólrún Michelsen.

  206. Tack för att ni kom och lyssnade.
    Är det nån som...

  207. Från färöiska:
    Anna Mattsson

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

En poetisk berättelse om att åldras

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Den färöiska författaren Sólrún Michelsen har fått många reaktioner på sin senaste bok som handlar om att åldras värdigt. Här samtalar hon med Anna Mattsson som har översatt hennes bok till svenska. Inspelat under Bokmässan den 23 september på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: FarLit.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Isländsk litteraturhistoria, Litteraturvetenskap, Michelsen, Sólrún, 1948-, Psykologi, Utvecklingspsykologi, Äldre, Ålderdomens psykologi, Åldrandet - psykologiska aspekter
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Höstlov blir läslov

För att få ungdomar och barn att börja läsa vill föreningen Läsrörelsen sprida begreppet "läslov". Här samtalar politiker och läsambassadörer om vikten av att läsa. Medverkande: Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister; Gustav Fridolin, utbildningsminister; Johan Unenge, språkrör för satsningen Idrott och läsning; Katti Hoflin, chef för Stockholms stadsbibliotek och Cassi Stankovyc, gymnasiestudent. Moderator: Åsa Sandell. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Nätverket Läslov vecka 44.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Läsundervisning och lustläsning

Man talar om en sjunkande läsförmåga bland unga idag. Men vad får unga att vilja läsa? Vad gör skolan och vad säger forskningen? Här samtalar experter i ämnet om vad man kan göra. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Kulturrådet och Gleerups.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Två krig, två perspektiv

Samtal mellan författarna Antony Beevor och Peter Englund som båda har skildrat krig i sina böcker. Vilka olika bilder av världshistoriens två största krig framträder? Antony Beevor har bland annat skrivit böckerna "Stalingrad", "Berlin : slutstriden 1945" och "D-dagen". Peter Englund har skrivit en serie om första världskriget. Moderator: Görrel Espelund. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Historiska Media och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Flickor i barnlitteraturen

Vad är en flicka, och vad förväntas en flicka vara? Författarna Anna Höglund och Pija Lindenbaum är båda aktuella med böcker om just detta ämne. Här samtalar de med moderatorn och förläggaren Erik Titusson. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Fula, skitiga och elaka

Den nya kvinnan i litteraturen, hur skildras hon och vilka egenskaper får hon? Journalisten Andres Lokko intervjuar författaren Paula Hawkins som berättar om sin bok "Kvinnan på tåget". Boken handlar om tre kvinnor som alla visar mental obalans. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Arbeta bör man annars dör man

Varför jobbar vi och hur mycket ska vi arbeta? Seminarium om arbetets betydelse och attityder till arbete. Medverkande: sociologen och författaren Roland Paulsen, författaren Elise Karlsson, tidigare ärkebiskopen K G Hammar. Moderator: Ann Ighe, doktor i ekonomisk historia. Inspelat under Bokmässan i september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Se människan/Svenska kyrkan, Bokförlaget Atlas och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Naturligt material till en biografi

Författaren Kerstin Ekman har skrivit en biografi om den begåvade Linnélärjungen och bondsonen Clas Bjerkander som kom till Uppsala för att studera under 1700-talet. Här diskuterar hon med sin författarkollega Fredrik Sjöberg om varför just bortglömda vetenskapsmän utgör ett så utmärkt ämne för en biografi. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Journalistik till varje pris?

Journalisterna Magnus Falkehed och Niclas Hammarström satt fängslade i Syrien i 46 dagar från november 2013. Det var en dramatisk tid. Hur har vägen tillbaka sett ut och hur har fångenskapen förändrat deras syn på livet? De samtalar med journalisten Martin Schibbye och utrikeskorrespondenten Cecilia Uddén om en ökad hotbild mot journalister och att många får betala ett högt pris. Moderator: Cecilia Bodström. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Priset för att leva tillsammans

Författaren Jonas Hassen Khemiri berättar om sin roman "Allt jag inte minns". Den handlar om kärlek, ekonomi och vänskap, om känslor och öden som krockar med varandra i dagens Stockholm. Kulturjournalisten Eric Schüldt leder samtalet. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers Förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Världen brinner - Astrid Lindgrens 40-tal

Panelsamtal om Astrid Lindgrens dagbok om vardagen i Stockholm under andra världskriget. Där skrev hon ner sina tankar om världsläget och om Sveriges agerande under kriget. Dagböckerna ges ut med anledning av att det är 70 år sedan krigslutet. Medverkande i samtalet: Karin Nyman, Kerstin Ekman och Jens Andersen. Moderator: Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Salikon förlag, Saltkråkan, Rabén & Sjögren och Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Den relativa yttrandefriheten

Hur ser journalisterna och författarna Ian Buruma och Masha Gessen på tillståndet för yttrandefriheten i världen 2015? Vilka är utmaningarna, hoten och möjligheterna? Ian Buruma har skrivit en bok om filmskaparen Theo van Gogh som mördades på öppen gata i Amsterdam 2004. Masha Gessen har bland annat skrivit en bok om den ryska aktivistgruppen Pussy Riot. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Brombergs Bokförlag och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Oförnuft och känsla

Vilka val gör vi i kärlekens namn och vilka blir konsekvenserna? När omvandlas passionens positiva laddning till negativa krafter? Författarna Karolina Ramqvist, Gunilla Boëthius och Lena Andersson samtalar om besatthet, makt och beroendeställning. Moderator: Stefan Eklund, chefredaktör Borås Tidning. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts, Natur & Kultur och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

I känslornas värld

Varför är känslor så viktiga och vad är de egentligen bra för? Här samtalar tre författare som använder känslor som arbetsmaterial i sina verk: författaren Märta Tikkanen, hjärnforskaren Predrag Petrovic och programledaren Eva Funck. Moderator: Ann Lagerström, författare och journalist. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: Natur & Kultur, Fri Tanke förlag och Schildts & Söderströms.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Nujävlarskanifåsepåfan

Som kvinna i Sverige är det tabu att skriva egohistoria och vara självupptagen, menar författaren och historikern Yvonne Hirdman. Här samtalar hon med Birgitta Holm. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Ordfront förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Kan man ärva sorg och förtvivlan?

Agneta Pleijel och Astrid Seeberger har båda gett ut självbiografiska romaner. Här samtalar de med journalisten Marianne Rundström. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg Arrangör: Norstedts och Weyler förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Bokmässan 2016

Om feminism och systerskap i dagens Sverige

Kakan Hermansson och Flora Wiström berättar om sina debutböcker där de båda skriver om feminism och systerskap. I "Hela kakan" berättar Kakan Hermansson om sin uppväxt och hur det är att vara lesbisk och feminist. I Flora Wiströms roman "Stanna" handlar det om att hålla andra under armen medan man själv nära håller på att gå sönder. Samtalsledare: Alexandra Pascalidou. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 25 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bokförlaget Forum och Bonnier Carlsen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet

Same same men olika

Nils-Jovnna är 12 år och renskötare. Han går i sexan i sameskolan i Kiruna där man både talar samiska och svenska. Han vet att det hänger på honom och andra unga samer att föra samiskan vidare. Alla barn har rätt till sitt ursprung och sitt språk men hur är det att veta om att kulturen man kommer från är hotad och kan försvinna?