Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2015

UR Samtiden - Bokmässan 2015

Om UR Samtiden - Bokmässan 2015

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 24-27 september 2015. Plats: Svenska mässan.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2015 : Litteraturen i skolanDela
  1. På Bokmässan utses den som under två
    år kan tituleras läsambassadör.

  2. Sverige, vi har ett resultat. Välkommen,
    Anne-Marie Körling.

  3. Lärare, författare
    och nu läsambassadör.

  4. Läsambassadören ska främja läslust och
    sprida medvetenhet-

  5. -om hur viktigt det är med litteratur
    för unga. Hur ska du bära dig åt?

  6. Jag fick uppdraget
    för tio minuter sen.

  7. Frågan är väldigt viktig
    och ska hela tiden belysa-

  8. -vad läsning är för nånting.

  9. Börja läs för barn och unga.
    Högläs mycket.

  10. Okej. Är det målet?

  11. Målet... Att läsa är att vara
    tillsammans i en berättelse-

  12. -och uppleva nåt tillsammans.

  13. Jag vill att det ska låta mer
    om texterna-

  14. -och att vi ska få möta dem
    genom att vi vuxna läser för barn-

  15. -och för varandra, mycket mer. Högt!

  16. Det är en viktig men kanske svår
    uppgift. Vi ska prata mer om det.

  17. Du är inte bara lärare,
    du är en kändislärare.

  18. Du är känd
    för att brinna för högläsning.

  19. Det gör du som lärare, men det är inte
    alla lärare som hamnar där.

  20. Jag gör en övergång
    till nästa gäst...

  21. Hur ser svenska lärare på litteratur?
    Är den så viktig, egentligen?

  22. Det vet Maria Ulfgard
    som har undersökt det hos lärare.

  23. Det finns massor att prata om
    kring litteratursynen-

  24. -men om vi försöker
    smalna av det lite.

  25. Vad har man för förhållande
    till litteratur-

  26. -och vilka signaler
    ger lärarna till eleverna?

  27. Hur viktigt är det med litteratur
    hos svenskalärare?

  28. Vad gäller litteraturupplevelser
    så måste man dela upplevelserna.

  29. Det finns mycket forskning
    som bekräftar-

  30. -att man sitter ensam med en bok.

  31. När man har knäckt läskoden
    sitter man själv och läser.

  32. Sen skriver de en recension,
    det sker i stor omfattning.

  33. Det blir ingen interaktion
    och man delar inte upplevelser.

  34. Läraren administrerar bara det här-

  35. -och läser alltså inte.
    Hen är inte en läsande förebild-

  36. -och tar inte in
    elevernas läserfarenheter.

  37. Läsupplevelsen som är så viktig-

  38. -upplevs alltså inte som så viktig?

  39. Den blir individuell i många fall.
    Jag vet inte din uppfattning...

  40. Är det nåt du känner igen?

  41. Det kan bli tyst läsning när man lärt
    sig att böckerna berättar.

  42. Det lär man sig genom
    att få lyssna på berättelser.

  43. Vi är berättande människor
    och tycker om att lyssna.

  44. Det är inte säkert att man hör
    berättarstämman. Alla gör inte det.

  45. Då är textsamtalet...

  46. Att få berätta om nåt som angår mig, när
    jag läser får jag se mig själv.

  47. Det är stora existentiella samtal
    som man kan föra med läsningen.

  48. Läsningen får inte bli instrumentell.
    "Du ska göra läsningen."

  49. Läsningen är en upplevelse.

  50. Vi måste se på litteratur
    och dela med oss av vår läsförmåga-

  51. -så att vi kan ge det till barn
    som inte kan läsa.

  52. Vi måste ackompanjera läsningen
    med att högläsa.

  53. Jag vill ha en läsande förebild.
    Jag utbildar svensklärare-

  54. -och många blivande svensklärare läser
    inte skönlitteratur.

  55. Det är alltså fallet.

  56. Då måste det vara svårt att förmedla en
    läsupplevelsekänsla till...

  57. Man har inget att dela med eleverna.

  58. Man är inte fascinerad
    av berättelsen.

  59. Man läser med känsla och använder
    sin fantasi när man läser-

  60. -men det blir inte så i klassrummen.
    Många läser inte på sin fritid.

  61. Blivande svensklärare
    läser påfallande lite.

  62. Det finns också många
    som läser mycket.

  63. Hur stort är problemet
    att många inte läser?

  64. Jag kan inte diskutera procent,
    jag har inga siffror.

  65. Det är många. Svensklärare är inga som
    älskar att läsa böcker.

  66. Nån lärare hade sagt att böcker
    är nåt man kan ta till-

  67. -när man är färdig med svenskan.

  68. I det intervjumaterial som jag har
    avspeglas en vanlig syn:

  69. Man har mycket språkträning,
    läskoden ska knäckas.

  70. Man ska stava och skriva.

  71. Är man färdig med det, då är svenskan
    klar och man kan ta till en bok.

  72. Vi tar till en bok när vi är färdiga med
    svenskan, säger många lärare.

  73. Du nickar sammanbitet. Vad tänker du?

  74. Kanske är det för att vi hela tiden
    måste ha ett mål med allt.

  75. Högläsning och ett delat samtal
    kring texter, de är här och nu.

  76. De verkar på så lång sikt.

  77. Kreativitet och tänkande
    är inget som man kan pricka av.

  78. Läsning är en upplevelse.

  79. När jag läser för mina elever,
    då höjer jag...

  80. De vill att jag ska läsa om natur
    som de själva inte ännu kan läsa.

  81. Det ska vara miljöbeskrivningar.

  82. Det är att måla ut med språket
    och man får bilder av språk.

  83. Man kan gå tillbaka i läsningen
    och gå framåt.

  84. Min son hade på gymnasiet
    en högläsande matematiklärare-

  85. -som läste på rasterna. Varenda elev
    stannade kvar för att lyssna.

  86. Han sa: "Han läste med inlevelse,
    han gillade oss för han högläste."

  87. Det var tonårsungar.

  88. Jag frågade min son vad han läste.
    "Nalle Puh."

  89. Omläsningen,
    gå tillbaka och uppleva igen-

  90. -och få bekanta sig på nytt...

  91. Litteratur är ju så
    otroligt mångbottnat.

  92. Jag kollade på en tweet som du skrev
    häromdan, den 22 september.

  93. Blir du nervös?
    "Börja lektionerna med att högläsa."

  94. "90 sekunder
    ger en berättelse innehåll."

  95. -90 sekunder låter lite.
    -Ja.

  96. Jag kan läsa en liten novell
    på 90 sekunder.

  97. Ett halvt ark Strindberg...
    Det är inte så mycket...

  98. -Man kan låta varje...
    -Men 90 sekunder räcker?

  99. Ja! Jag högläste på en trappa och
    eleverna lyssnade i 90 sekunder.

  100. "Läs om det!"

  101. "Det betyder nåt för mig.
    Jag tänker och jag känner."

  102. Det är litteraturens hela...
    Tanke och känsla finns med.

  103. Det tog så kort stund.

  104. Effekten av litteraturmötet
    var: "Där är ju hon med böckerna!"

  105. Så lätt kanske det är att börja ge.

  106. Vi ska naturligtvis läsa hela böcker men
    vi måste öppna böckerna.

  107. "Så här låter författaren."

  108. Det är inte så lätt för alla lärare-

  109. -och alla verkar inte veta
    hur man ska komma dit.

  110. Utbildningen ger redskap...

  111. Det finns många duktiga lärare,
    det ska framhållas.

  112. Det finns en god undervisning.

  113. Men det finns mycket
    som inte fungerar-

  114. -och det är problemet:

  115. Att få dem att ägna sig åt läsning.

  116. Läsa tillsammans med eleverna, samtala
    om det lästa, vidga vyerna.

  117. Man lär känna
    andra människor indirekt-

  118. -och andra sätt att tänka och leva.

  119. Man förstår världen
    någorlunda bättre.

  120. Det är så självklart.

  121. Det är som om en mattelärare
    inte skulle lära ut addition.

  122. Jag blir upprörd.

  123. Alla lärare har en skyldighet
    att förhålla sig till litteratur-

  124. -som du gör. Hur ska man nå dit?

  125. Jag har tänkt ut några svar.

  126. Det finns ingen undervisningsformel.

  127. Vi har PISA-undersökningar
    som är nedslående.

  128. Man kan ifrågasätta undersökningarna
    som är gjorda för hela världen.

  129. Det är inte säkert
    att det är fullt så illa-

  130. -men det är illa nog ändå.

  131. Det finns ingen undervisningsformel
    eller en metod.

  132. Det handlar om kunskapssyn,
    litteratursyn. Vad är litteratur?

  133. Det är fiktion,
    en gestaltad verklighet.

  134. Här behövs fantasi och känsla.

  135. -Det ställer stora krav...
    -Vi måste sluta.

  136. När blir Sverige ett läsande land?

  137. När unga ser oss läsa
    och vi kan berätta om vår läsning.

  138. Det är avgörande att vi själva läser.

  139. Vi får ta det ansvaret. Tack!

  140. Textning: Karin Tengroth
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Litteraturen i skolan

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur kan vi lära våra barn att läsa mer? Vilken roll spelar det egna läsandet för hur man som lärare når fram till sina elever? Här samtalar läraren och läsambassadören Anne-Marie Körling och litteraturforskaren Maria Ulfgard med programledaren Natanael Derwinger om hur och varför man ska läsa mer. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: UR.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Svenska > Läsning
Ämnesord:
Barn och böcker, Böcker och läsning, Läsning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning, Undervisning i litteraturhistoria
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Höstlov blir läslov

För att få ungdomar och barn att börja läsa vill föreningen Läsrörelsen sprida begreppet "läslov". Här samtalar politiker och läsambassadörer om vikten av att läsa. Medverkande: Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister; Gustav Fridolin, utbildningsminister; Johan Unenge, språkrör för satsningen Idrott och läsning; Katti Hoflin, chef för Stockholms stadsbibliotek och Cassi Stankovyc, gymnasiestudent. Moderator: Åsa Sandell. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Nätverket Läslov vecka 44.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Läsundervisning och lustläsning

Man talar om en sjunkande läsförmåga bland unga idag. Men vad får unga att vilja läsa? Vad gör skolan och vad säger forskningen? Här samtalar experter i ämnet om vad man kan göra. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Kulturrådet och Gleerups.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Två krig, två perspektiv

Samtal mellan författarna Antony Beevor och Peter Englund som båda har skildrat krig i sina böcker. Vilka olika bilder av världshistoriens två största krig framträder? Antony Beevor har bland annat skrivit böckerna "Stalingrad", "Berlin : slutstriden 1945" och "D-dagen". Peter Englund har skrivit en serie om första världskriget. Moderator: Görrel Espelund. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Historiska Media och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Flickor i barnlitteraturen

Vad är en flicka, och vad förväntas en flicka vara? Författarna Anna Höglund och Pija Lindenbaum är båda aktuella med böcker om just detta ämne. Här samtalar de med moderatorn och förläggaren Erik Titusson. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Fula, skitiga och elaka

Den nya kvinnan i litteraturen, hur skildras hon och vilka egenskaper får hon? Journalisten Andres Lokko intervjuar författaren Paula Hawkins som berättar om sin bok "Kvinnan på tåget". Boken handlar om tre kvinnor som alla visar mental obalans. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Arbeta bör man annars dör man

Varför jobbar vi och hur mycket ska vi arbeta? Seminarium om arbetets betydelse och attityder till arbete. Medverkande: sociologen och författaren Roland Paulsen, författaren Elise Karlsson, tidigare ärkebiskopen K G Hammar. Moderator: Ann Ighe, doktor i ekonomisk historia. Inspelat under Bokmässan i september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Se människan/Svenska kyrkan, Bokförlaget Atlas och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Naturligt material till en biografi

Författaren Kerstin Ekman har skrivit en biografi om den begåvade Linnélärjungen och bondsonen Clas Bjerkander som kom till Uppsala för att studera under 1700-talet. Här diskuterar hon med sin författarkollega Fredrik Sjöberg om varför just bortglömda vetenskapsmän utgör ett så utmärkt ämne för en biografi. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Journalistik till varje pris?

Journalisterna Magnus Falkehed och Niclas Hammarström satt fängslade i Syrien i 46 dagar från november 2013. Det var en dramatisk tid. Hur har vägen tillbaka sett ut och hur har fångenskapen förändrat deras syn på livet? De samtalar med journalisten Martin Schibbye och utrikeskorrespondenten Cecilia Uddén om en ökad hotbild mot journalister och att många får betala ett högt pris. Moderator: Cecilia Bodström. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Priset för att leva tillsammans

Författaren Jonas Hassen Khemiri berättar om sin roman "Allt jag inte minns". Den handlar om kärlek, ekonomi och vänskap, om känslor och öden som krockar med varandra i dagens Stockholm. Kulturjournalisten Eric Schüldt leder samtalet. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers Förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Världen brinner - Astrid Lindgrens 40-tal

Panelsamtal om Astrid Lindgrens dagbok om vardagen i Stockholm under andra världskriget. Där skrev hon ner sina tankar om världsläget och om Sveriges agerande under kriget. Dagböckerna ges ut med anledning av att det är 70 år sedan krigslutet. Medverkande i samtalet: Karin Nyman, Kerstin Ekman och Jens Andersen. Moderator: Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Salikon förlag, Saltkråkan, Rabén & Sjögren och Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Den relativa yttrandefriheten

Hur ser journalisterna och författarna Ian Buruma och Masha Gessen på tillståndet för yttrandefriheten i världen 2015? Vilka är utmaningarna, hoten och möjligheterna? Ian Buruma har skrivit en bok om filmskaparen Theo van Gogh som mördades på öppen gata i Amsterdam 2004. Masha Gessen har bland annat skrivit en bok om den ryska aktivistgruppen Pussy Riot. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Brombergs Bokförlag och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Oförnuft och känsla

Vilka val gör vi i kärlekens namn och vilka blir konsekvenserna? När omvandlas passionens positiva laddning till negativa krafter? Författarna Karolina Ramqvist, Gunilla Boëthius och Lena Andersson samtalar om besatthet, makt och beroendeställning. Moderator: Stefan Eklund, chefredaktör Borås Tidning. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts, Natur & Kultur och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

I känslornas värld

Varför är känslor så viktiga och vad är de egentligen bra för? Här samtalar tre författare som använder känslor som arbetsmaterial i sina verk: författaren Märta Tikkanen, hjärnforskaren Predrag Petrovic och programledaren Eva Funck. Moderator: Ann Lagerström, författare och journalist. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: Natur & Kultur, Fri Tanke förlag och Schildts & Söderströms.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Nujävlarskanifåsepåfan

Som kvinna i Sverige är det tabu att skriva egohistoria och vara självupptagen, menar författaren och historikern Yvonne Hirdman. Här samtalar hon med Birgitta Holm. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Ordfront förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Kan man ärva sorg och förtvivlan?

Agneta Pleijel och Astrid Seeberger har båda gett ut självbiografiska romaner. Här samtalar de med journalisten Marianne Rundström. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg Arrangör: Norstedts och Weyler förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Det handlar om oss

Vilken roll tar ditt barn vid mobbning?

Vilken roll tar ditt barn i en mobbningssituation? Vi riktar strålkastaren mot dem som finns runt mobbaren och offret och belyser faktumet att alla är delaktiga i det som sker. Programledare Martina Haag åker till sin gamla högstadieskola och träffar sin före detta klasskompis Carola. De pratar om hierarkier i skolan och hur Carola hjälpte Martina i ett utsatt läge. Vi träffar också Elise som sökte upp sin sons mobbare. Robert Thornberg, professor i pedagogik, beskriver de olika rollerna barn tar i en mobbningssituation. Psykologiprofessor Christina Salmivalli förklarar varför man kan tycka synd om sin klasskompis samtidigt som man inte vågar umgås med densamma.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet

Alla kollar på porr

Barn är i snitt 12 år första gången de tittar på porr. Men vad är det för slags porr de ser? De stora porrsajterna erbjuder både våldsporr och porr som anspelar på incest. Vi hör barn och unga berätta om det som vuxna aldrig frågar om.