Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2015

UR Samtiden - Bokmässan 2015

Om UR Samtiden - Bokmässan 2015

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 24-27 september 2015. Plats: Svenska mässan.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2015 : Tips och idéer för surfplattaDela
  1. Jag är Curt Ekstedt från Special-
    pedagogiska skolmyndigheten.

  2. Jag ska prata lite om tips och
    idéer vid användandet av Ipad.

  3. Det kommer att dyka upp sånt här:
    "SPSM arbetar för en lärmiljö"-

  4. -"som ger goda förutsättningar
    oavsett funktionsförmåga."

  5. De sakerna ska jag inte prata om.

  6. De finns bara med för att ge
    en bild av vad SPSM står för.

  7. Så där ser skriften ut
    som jag kommer att prata om.

  8. Jag hinner inte prata om allt-

  9. -utan har valt ut några grejer.
    Så jag kör väl i gång.

  10. VGA-kontakten lossnar ibland,
    och då tappar jag bilden.

  11. Nu är vi ute på internet. Jag
    har slagit upp en sida på tyska.

  12. Här har jag nu möjlighet
    att markera texten.

  13. Och jag kan få den uppläst.

  14. "...mehreren Teil- oder
    Gliedstaaten zusammengesetzt ist."

  15. Och som ni hörde
    så läste den på tyska.

  16. Jag väljer en annan hemsida.

  17. Den här hemsidan
    har ett helt annat språk.

  18. "Bonjour de France, le magazine pour
    étudier le français"-

  19. -"vous propose de découvrir
    un centre qui participe..."

  20. Och som ni hörde läste den på ett
    helt annat språk. Det var franska.

  21. Jag tar en hemsida till.

  22. Jag hoppar lite här, för en massa
    saker ska uppdateras på sidan.

  23. Förlåt. Det skulle jag inte göra, och
    inte det heller. Så där.

  24. "In 1998, when Rodriguez
    was discovered, alive and well"-

  25. -"by Sugar
    and Craig Bartholomew Strydom..."

  26. Och det läste den ju
    på ett tredje språk.

  27. Jag kör väl en till, då. Den kan
    väl ändå inte klara av svenska?

  28. "Tangentbordet i IOS9
    har flera nyheter."

  29. "På Ipad finns numera
    flera knappar..."

  30. Det ni hörde var en funktion
    som finns inbyggd-

  31. -i operativsystemet på en Ipad.

  32. Den här funktionen
    finns fullt ut från IOS 8.

  33. IOS 8 är helt enkelt
    ett operativsystem-

  34. -som styr innehållet i en padda.

  35. Det allra senaste heter IOS 9
    och har kommit i dagarna.

  36. Men från 8 fungerar det här,
    dock inte på riktigt alla Ipads.

  37. Har man en tidig variant
    så fungerar inte IOS 8.

  38. Då går det inte att göra det här.

  39. Men hur har jag fått det här
    att fungera?

  40. Jag har gått in på Inställningar.

  41. Under Inställningar
    väljer jag fliken Allmänt.

  42. Och jag väljer Hjälpmedel.

  43. Under Hjälpmedel
    har jag en flik som heter Tal.

  44. Där finns en knapp som jag
    har satt på: Läs upp markering.

  45. Då läser den upp det jag markerar,
    och den kan många språk.

  46. Den kan japanska, rumänska, ungerska,
    tjeckiska...

  47. Många olika språk. Den känner
    automatiskt igen de olika språken.

  48. Jag har några funktioner till under
    Tal.

  49. Läs upp hela skärmen
    innebär helt enkelt-

  50. -att jag med två fingrar
    kan dra från ovansidan och ner-

  51. -och då läser den upp
    all text på skärmen.

  52. Jag har möjlighet att ställa in hur
    snabbt texten ska läsas-

  53. -med hjälp av ett reglage.

  54. "Läs upp markering. Läser
    det markerade innehållet högt."

  55. Reglaget är väldigt känsligt.
    Det är små rörelser som gör-

  56. -att jag får det optimalt
    för mig själv.

  57. Vi kör en till, tycker jag.

  58. Är det nån som är bekant
    med appen Bluefire Reader? Bra.

  59. Det är ju faktiskt en app som man kan
    låna t.ex. epub-böcker i-

  60. -och läsa böckerna.
    Nu kan det ju vara så-

  61. -att den elev som jag vill
    ska läsa den här texten-

  62. -gärna vill fippla
    med en massa andra saker.

  63. Eleven kanske vill
    ändra på Inställningar i appen-

  64. -så det inte passar inställningen som
    jag vill ha för eleven-

  65. -för att läsbarheten ska vara god.

  66. Då kan jag använda en funktion
    som heter Guidad åtkomst.

  67. Här har jag nu Guidad åtkomst
    aktiverad-

  68. -om jag trycker tre gånger
    på hemknappen.

  69. Hemknappen är den stora, runda
    knappen längst ner på Ipadden.

  70. Nu har jag gjort det.
    Den är aktiverad.

  71. Jag kan inte trycka på hemknappen för
    att gå ur det här läget-

  72. -utan är kvar i appen
    hur jag än gör.

  73. Jag har även satt en tidsgräns
    på en minut. Det är väl lite kort-

  74. -men jag har gjort det
    i alla fall.

  75. Hur kommer jag ur
    det här systemet, då?

  76. Då trycker jag tre gånger
    på hemknappen.

  77. Då ska jag uppge en kod
    för att komma vidare.

  78. Och då kommer jag in
    i Guidad åtkomst-funktionen.

  79. Den kan göra många fler saker
    än just det som jag visade nu.

  80. Jag visar en grej till.
    Nu avslutar jag-

  81. -och då kan jag avsluta min app
    precis som vanligt.

  82. Jag startar den här igen.
    Jag ska få in den där.

  83. Menyn gör att jag kan byta böcker-

  84. -och ändra inställningar
    i den här appen.

  85. Om jag nu går in i Guidad åtkomst
    igen... Nu gjorde jag fel.

  86. Feltryck igen.

  87. Det är för att man är nervös
    när man står här.

  88. Nu är jag där. Längst ner här,
    i mitten, så står det Tryck.

  89. Och ett finger pekar på en platta.

  90. Den är aktiverad. Nu är den avstängd,
    och nu är den aktiverad.

  91. Det innebär att jag,
    med fingret eller ett pekdon-

  92. -kan markera ett område i appen som
    inte är klickbart.

  93. Vill jag stänga av funktionen
    att ändra inställningar-

  94. -så ritar jag runtomkring det här.

  95. Och jag kan ändra om jag tycker att
    det jag gjorde blev fult.

  96. Jag kan också göra flera såna ställen
    - två, tre eller fyra.

  97. Jag kan blockera reklamen i appar
    så man inte kan klicka på den.

  98. Men här är det inställningarna
    jag är ute efter.

  99. Och så går jag in i appen.
    Den som ser det här tydligt-

  100. -ser en liten grå yta längst upp.

  101. Det betyder att jag inte kan
    klicka i det här. Inget händer då.

  102. Däremot kan jag ju
    läsa boken som vanligt.

  103. Försöker jag plocka fram funktionen
    så går inte det heller.

  104. Jag har blockerat funktionen
    att byta böcker-

  105. -och funktionen att ändra
    inställningar i den här appen-

  106. -med hjälp av Guidad åtkomst.

  107. Vill jag gå ur det trycker jag
    tre gånger på hemknappen.

  108. Och jag kan avsluta
    och gå ur det här läget.

  109. Hur har jag gjort det här, då?

  110. Inställningar. Jag väljer Allmänt.

  111. Jag går på Hjälpmedel,
    så jag backar ett steg till.

  112. Där är Hjälpmedel.
    Jag måste gå en liten bit neråt-

  113. -för att hitta Guidad åtkomst.
    Här ser ni att funktionen är på.

  114. Så ser det ut i en vanlig Ipad,
    om man inte har gjort nåt.

  115. Och så där sätter jag på den. Jag
    måste resa ett varnande finger.

  116. Där ställer jag in
    den här lösenkoden.

  117. Glöm inte bort den, för då
    blir det väldigt besvärligt.

  118. Här måste man ha en bra strategi för
    att komma ihåg lösenkoden.

  119. Jag skriver "000", men det
    genomskådar eleverna ganska fort-

  120. -så den koden är inte jättebra.
    Men för mig är den bra.

  121. Så det måste ni komma ihåg
    att ha med er i det här.

  122. Det ser enkelt ut, eller hur?

  123. Men hur gör jag det
    när jag kommer hem?

  124. Om jag får tillbaka
    det här bildspelet...

  125. Då har man möjlighet
    att plocka hem det här.

  126. Det jag har visat
    är från innehållsförteckningen.

  127. Två delar: Tala markering
    och Guidad åtkomst.

  128. Men det finns en hel del annat
    i innehållsförteckningen-

  129. -som kan underlätta för en elev att
    använda en Ipad.

  130. Varje avsnitt är gjort
    så att man har en översikt-

  131. -som beskriver funktionen. Här
    är det funktionen Tala markering.

  132. Där under finns "Gör så här"-

  133. -som förklarar
    med bilder och med text.

  134. Mycket tydligt
    och enkelt att följa.

  135. Det finns en sån
    för Guidad åtkomst-

  136. -och för alla de avsnitt som
    behandlas i den här publikationen.

  137. Var hittar jag den, då?
    Ja, det här är vår hemsida.

  138. Det här är det första som möter er om
    ni skriver "www.spsm.se".

  139. Den som är van vid att hantera sånt,
    använder säkert sökrutan-

  140. -och skriver:
    "Tips och idéer för Ipad".

  141. Om man vill botanisera lite grann så
    kan man faktiskt hitta ändå.

  142. Man kan ta de länkar som finns: "Stöd
    i skolan", "It i lärandet".

  143. Det är precis det
    vi håller på med nu.

  144. När man kommer in på den sidan
    får man välja-

  145. -"Tillgänglig it-miljö"
    och "Operativsystem".

  146. Det är långt ner, men det finns
    mycket att läsa på vägen dit.

  147. Klickar jag på den sista
    så kommer jag in på hemsidan-

  148. -och har möjlighet att ladda ner det
    här PDF-dokumentet.

  149. PDF-dokumentet kan jag plocka hem
    och ha på en padda.

  150. Jag kan plocka hem det och
    skriva ut det också, om jag vill.

  151. Det skulle jag inte göra.

  152. Nu är det väl nån här i salen som
    undrar varför jag pratar om Ipad-

  153. -och inte om Android-plattor
    eller Windows-pekplattor.

  154. Det finns lite olika orsaker
    till det.

  155. I mitt jobb som rådgivare har jag
    ännu inte träffat på en skola-

  156. -som använder nånting annat
    än en Ipad.

  157. Det är det som dominerar i dag.

  158. I framtiden
    kan ju den här bilden förändras-

  159. -och vi är på väg in
    i en förändring.

  160. Då handlar det om
    att man inte bryr sig om-

  161. -huruvida det är en Apple-produkt
    eller en Google-produkt-

  162. -eller en Windows-pekplatta.

  163. Man har det här tillgängligt
    via internet i stället.

  164. Google har tagit fram produkt för det
    här: Google Chrome-datorer.

  165. Då kan man sätta in appar
    som finns tillgängliga på nätet.

  166. Men man har ännu inte nått lika långt
    som Apple i tillgänglighet.

  167. På Android-sidan finns det
    en hel del liknande saker.

  168. Men man måste ha en tilläggs-app för
    att det ska fungera i Android.

  169. Tilläggs-appen fungerar inte
    på alla Android-produkter.

  170. Så det är lite svårt
    att reda i hur det är.

  171. I en Apple-produkt
    fungerar det i alla fall hyfsat.

  172. Det fungerar inte överallt,
    och inte alltid perfekt.

  173. Men det fungerar
    bra mycket bättre.

  174. I och för sig
    kan man ställa det mot vartannat.

  175. Apple, jättarna, mot Android,
    som ska vara öppet och fritt.

  176. Men betänk
    att Google äger Android-

  177. -och det är också en jätte.

  178. Microsofts pekplattor, då? De har
    inte vunnit många marknadsandelar.

  179. De är lite för dyra och krångliga-

  180. -och det finns
    för få tillämpningar i dag.

  181. Så ser det ut nu.
    Det kan förändras.

  182. Och då förändras naturligtvis SPSM:s
    sätt att hantera det här.

  183. Jag vill ge några tips
    om hemsidor också.

  184. För den som är bekant med det här är
    detta inga nyheter.

  185. Men jag vill nämna det ändå,
    för i mitt arbete som rådgivare-

  186. -tillför de här sidorna
    oerhört mycket kunskap.

  187. Jag har inte möjlighet att
    hålla koll på det stora utbudet-

  188. -men andra har tagit på sig
    att göra det, och gör det bra.

  189. "Appstöd" är en sida
    jag rekommenderar: www.appstod.se.

  190. Här kan man söka
    på funktionsnedsättning och appar.

  191. Man kan få appar utifrån
    t.ex. kommunikationsspektret.

  192. Man kan få dem utifrån att man har en
    Ipad eller en Android-platta.

  193. "Logopeden i skolan"
    är inte en ordinär hemsida-

  194. -utan hon har en pedagogisk tanke när
    hon beskriver dem.

  195. "Gör så här. Det här fungerar bra då
    ni gör det här."

  196. Den sidan är väl värd att
    besöka då och då, och ha med sig.

  197. Hon tar även upp perspektivet
    med det här med tillämpningar-

  198. -som inte är bundna
    inom Apple eller Android.

  199. Hon har även det
    som är tillgängligt via nätet.

  200. Och så "Skolappar".

  201. Det är en hemsida
    där man kan titta utifrån LGR11-

  202. -utifrån olika ämnen, och så är
    apparna graderade på olika sätt.

  203. Men här måste ni också tänka-

  204. -att om nån ger en app en femma-

  205. -är det inte säkert att ni
    tänker likadant. Läs med klokhet.

  206. Man kan ju ha olika tankar-

  207. -om vad pedagogik är
    och hur man ska göra.

  208. Jag har en minut till,
    så jag kör en liten grej till.

  209. När man är här
    så finns det ingen möjlighet-

  210. -att bresa och göra större
    genom att göra så här.

  211. Det går inte. Och så
    är det faktiskt på många ställen.

  212. I Bluefire Reader kan ni
    heller inte bresa på texten.

  213. Däremot finns funktionen Zooma
    inbyggt i operativsystemet.

  214. Då använder jag tre fingrar
    och knackar två gånger.

  215. Och så ska jag
    göra det ordentligt också.

  216. Alltså, det där är sanslöst.

  217. Då går jag in och tittar
    hur det ser ut i stället.

  218. Jag är alltså inne på Hjälpmedel, och
    här ser jag att Zooma är på-

  219. -så det borde fungera.

  220. Jag ska knacka
    med tre fingrar samtidigt-

  221. -och det är nog det
    som är svårigheten.

  222. Så! Det var ju skönt.

  223. Vill jag gå tillbaka så knackar jag
    med tre fingrar två gånger.

  224. Vill jag bläddra i det här läget så
    gör jag det med tre fingrar.

  225. Och jag kan naturligtvis starta appar
    genom att klicka på dem.

  226. Hela den biten fungerar.

  227. Alltså,
    jag är jättedålig på det här nu.

  228. Det går att ändra storlek
    på zoomen.

  229. Jag kan antingen
    göra det via en meny-

  230. -eller så håller jag kvar
    i andra knacket-

  231. -och drar upp och ner så här.

  232. Jag kan alltså
    göra en inställning här och nu.

  233. Jag är dålig på att knacka,
    men det kanske har sina orsaker.

  234. Ja, hör ni. Det var allt jag tänkte
    prata om.

  235. Om ni vill prata mer med mig, så
    kan ni hämta mitt visitkort här-

  236. -och mejla mig. Det går
    alldeles utmärkt. Tack ska ni ha!

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Tips och idéer för surfplatta

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Curt Ekstedt från Specialpedagogiska skolmyndigheten berättar hur man kan använda surfplattor i undervisningen och hur man gör för att utnyttja alla finesser som finns inbyggda i menyerna. Med hjälp av verktygen kan man sedan anpassa inställningarna efter individens speciella behov. Till exempel går det att få en text översatt och inläst på det egna språket. Inspelat den 24 september 2015 under Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > IT, medier och digital kompetens
Ämnesord:
Datorstödd undervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning, Undervisning i samhällsvetenskapliga ämnen, Undervisningsmateriel
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Höstlov blir läslov

För att få ungdomar och barn att börja läsa vill föreningen Läsrörelsen sprida begreppet "läslov". Här samtalar politiker och läsambassadörer om vikten av att läsa. Medverkande: Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister; Gustav Fridolin, utbildningsminister; Johan Unenge, språkrör för satsningen Idrott och läsning; Katti Hoflin, chef för Stockholms stadsbibliotek och Cassi Stankovyc, gymnasiestudent. Moderator: Åsa Sandell. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Nätverket Läslov vecka 44.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Läsundervisning och lustläsning

Man talar om en sjunkande läsförmåga bland unga idag. Men vad får unga att vilja läsa? Vad gör skolan och vad säger forskningen? Här samtalar experter i ämnet om vad man kan göra. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Kulturrådet och Gleerups.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Två krig, två perspektiv

Samtal mellan författarna Antony Beevor och Peter Englund som båda har skildrat krig i sina böcker. Vilka olika bilder av världshistoriens två största krig framträder? Antony Beevor har bland annat skrivit böckerna "Stalingrad", "Berlin : slutstriden 1945" och "D-dagen". Peter Englund har skrivit en serie om första världskriget. Moderator: Görrel Espelund. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Historiska Media och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Flickor i barnlitteraturen

Vad är en flicka, och vad förväntas en flicka vara? Författarna Anna Höglund och Pija Lindenbaum är båda aktuella med böcker om just detta ämne. Här samtalar de med moderatorn och förläggaren Erik Titusson. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Fula, skitiga och elaka

Den nya kvinnan i litteraturen, hur skildras hon och vilka egenskaper får hon? Journalisten Andres Lokko intervjuar författaren Paula Hawkins som berättar om sin bok "Kvinnan på tåget". Boken handlar om tre kvinnor som alla visar mental obalans. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Arbeta bör man annars dör man

Varför jobbar vi och hur mycket ska vi arbeta? Seminarium om arbetets betydelse och attityder till arbete. Medverkande: sociologen och författaren Roland Paulsen, författaren Elise Karlsson, tidigare ärkebiskopen K G Hammar. Moderator: Ann Ighe, doktor i ekonomisk historia. Inspelat under Bokmässan i september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Se människan/Svenska kyrkan, Bokförlaget Atlas och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Naturligt material till en biografi

Författaren Kerstin Ekman har skrivit en biografi om den begåvade Linnélärjungen och bondsonen Clas Bjerkander som kom till Uppsala för att studera under 1700-talet. Här diskuterar hon med sin författarkollega Fredrik Sjöberg om varför just bortglömda vetenskapsmän utgör ett så utmärkt ämne för en biografi. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Journalistik till varje pris?

Journalisterna Magnus Falkehed och Niclas Hammarström satt fängslade i Syrien i 46 dagar från november 2013. Det var en dramatisk tid. Hur har vägen tillbaka sett ut och hur har fångenskapen förändrat deras syn på livet? De samtalar med journalisten Martin Schibbye och utrikeskorrespondenten Cecilia Uddén om en ökad hotbild mot journalister och att många får betala ett högt pris. Moderator: Cecilia Bodström. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Priset för att leva tillsammans

Författaren Jonas Hassen Khemiri berättar om sin roman "Allt jag inte minns". Den handlar om kärlek, ekonomi och vänskap, om känslor och öden som krockar med varandra i dagens Stockholm. Kulturjournalisten Eric Schüldt leder samtalet. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers Förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Världen brinner - Astrid Lindgrens 40-tal

Panelsamtal om Astrid Lindgrens dagbok om vardagen i Stockholm under andra världskriget. Där skrev hon ner sina tankar om världsläget och om Sveriges agerande under kriget. Dagböckerna ges ut med anledning av att det är 70 år sedan krigslutet. Medverkande i samtalet: Karin Nyman, Kerstin Ekman och Jens Andersen. Moderator: Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Salikon förlag, Saltkråkan, Rabén & Sjögren och Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Den relativa yttrandefriheten

Hur ser journalisterna och författarna Ian Buruma och Masha Gessen på tillståndet för yttrandefriheten i världen 2015? Vilka är utmaningarna, hoten och möjligheterna? Ian Buruma har skrivit en bok om filmskaparen Theo van Gogh som mördades på öppen gata i Amsterdam 2004. Masha Gessen har bland annat skrivit en bok om den ryska aktivistgruppen Pussy Riot. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Brombergs Bokförlag och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Oförnuft och känsla

Vilka val gör vi i kärlekens namn och vilka blir konsekvenserna? När omvandlas passionens positiva laddning till negativa krafter? Författarna Karolina Ramqvist, Gunilla Boëthius och Lena Andersson samtalar om besatthet, makt och beroendeställning. Moderator: Stefan Eklund, chefredaktör Borås Tidning. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts, Natur & Kultur och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

I känslornas värld

Varför är känslor så viktiga och vad är de egentligen bra för? Här samtalar tre författare som använder känslor som arbetsmaterial i sina verk: författaren Märta Tikkanen, hjärnforskaren Predrag Petrovic och programledaren Eva Funck. Moderator: Ann Lagerström, författare och journalist. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: Natur & Kultur, Fri Tanke förlag och Schildts & Söderströms.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Nujävlarskanifåsepåfan

Som kvinna i Sverige är det tabu att skriva egohistoria och vara självupptagen, menar författaren och historikern Yvonne Hirdman. Här samtalar hon med Birgitta Holm. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Ordfront förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Kan man ärva sorg och förtvivlan?

Agneta Pleijel och Astrid Seeberger har båda gett ut självbiografiska romaner. Här samtalar de med journalisten Marianne Rundström. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg Arrangör: Norstedts och Weyler förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Döva barns språkutveckling

Språk föder språk

Emelie Cramér-Wolrath är fil.dr. i specialpedagogik och berättar om hur små barns hjärnor lätt lär sig språk. Hon säger att språk förstärker varandra och att det tecknade språket hos ett dövt barn blir en bro till talat språk. Det är viktigt att få igång den språkliga kommunikationen tidigt hos barn och den kan ske med ansiktet, kroppen och genom att vara synlig.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Systerskapet

Linda och Ida tröttnade på att känna sig osäkra och kränkta av vissa killgäng i skolkorridorerna, därför startade de gruppen Systerskapet på S:t Eskils gymnasium i Eskilstuna. I den här gruppen kan både tjejer och killar träffas och prata om saker som de har blivit utsatta för. Det kan till exempel handla om sexism och mobbning. De diskuterar också jämställdhet, könsroller och normer. Trots att många i skolan tycker att Systerskapet är ett bra initiativ, finns det också de som jämställer feminism med manshat och därför har Linda och Ida ibland mött motstånd.