Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2015

UR Samtiden - Bokmässan 2015

Om UR Samtiden - Bokmässan 2015

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 24-27 september 2015. Plats: Svenska mässan.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2015 : Serier i skolanDela
  1. Det fanns en tid då serier gjorde dig
    dum. Att läsa serier var inte bra.

  2. Att en lärare skulle använda serier
    i undervisningen var otänkbart.

  3. Nu kan serier användas
    som undervisning i grundskolan.

  4. Men hur? Välkomna
    Melinda Galaczy och Helga Boström.

  5. Ni är lärare och använder serier,
    bland annat "The walking dead".

  6. -Hur kommer man på en sån idé?
    -Det gör man inte, det gör eleverna.

  7. Vi läste "Flyga drake" i min klass
    när de gick i åttan.

  8. Det är en klassisk, jättebra bok.

  9. En elev vägrade göra uppgifterna
    och läste inte boken.

  10. Jag sa "vi måste hitta nåt sätt
    som du kan analysera litteratur på".

  11. Jag bad honom ta med nåt han läste
    och då kom han med den.

  12. -Vad tänkte du då?
    -Jag har läst serier själv.

  13. Jag läste den och den är fantastisk.

  14. Jag gjorde några uppgifter och
    han lämnade in en klockren analys.

  15. Om han gör detta, som vägrar göra
    allt annat, så har det nånting.

  16. Nå mer än bara det jag ser.

  17. Skolbibliotekarien köpte in det.
    Hon var progressiv och duktig.

  18. ÄR det, hon jobbar fortfarande.

  19. Då jobbade jag
    och hela klassen med den här boken.

  20. Det var det bästa jag har gjort.

  21. Från sida ett...

  22. De fick bara titta på
    det första uppslaget.

  23. Jag tvingade dem
    att uppehålla sig där.

  24. -Mycket längre än vad de ville. Där.
    -Första uppslaget.

  25. De skulle fundera på vad som händer
    där. Nästa uppslag är nåt helt annat.

  26. Det är ett jättestort hopp. Jag ville
    att de skulle analysera det.

  27. De ville bara läsa vidare.

  28. Så började vi. Att ha elever som
    skriker efter att få läsa vidare-

  29. -det är ganska ovanligt.
    Några elever gör det, men inte alla.

  30. Det arbetet resulterade i
    post-apokalyptiska noveller.

  31. Vi fortsatte med att läsa "1984"
    och "Hungerspelen", tung litteratur.

  32. De har jämfört den här
    med filmen "The road".

  33. Vi har talat om
    värderingar, dystopier-

  34. -samhället, genusfrågor, allt!

  35. Det här är vuxenlitteratur.

  36. Att kunna arbeta med vuxenlitteratur
    där alla är med, det är unikt.

  37. Vi kan kolla på bilder ur böckerna.

  38. -De är ganska våldsamma.
    -Ja.

  39. De här är inte de värsta. Det finns
    avhuggna huvuden med sprutande blod.

  40. Hur förhåller man sig till det?

  41. Jag rekommenderar den inte
    innan 8-9-gymnasiet.

  42. I de första volymerna
    är det inte särskilt blodigt.

  43. Eller det är blodigt, men då är det
    våld mellan människor och zombier.

  44. Zombierna är i periferin,
    det är inte dem boken handlar om.

  45. Det är en utvecklingsroman.

  46. Den berör hjälterollen och hur vi
    agerar under press. Relevanta frågor.

  47. De utsätts för
    väldigt jobbiga situationer.

  48. Man får förbereda eleverna
    på att det finns våldsamma bilder.

  49. Men låt oss vara ärliga.

  50. Det de ser här är inte i närheten av
    vad de ser i alla andra forum.

  51. "Vi vill inte höra!"

  52. -Helga jobbar med yngre barn.
    -På mellanstadiet.

  53. -Du jobbar inte med zombie-boken.
    -Nej.

  54. Vad är fördelen med att jobba med
    serier jämfört med annan litteratur?

  55. Man ska jobba med
    annan litteratur också.

  56. Men fördelen med serier
    är att det är öppet för alla.

  57. Det funkar för lässvaga elever,
    svenska som andra språk, dyslektiker.

  58. Alla kommer med direkt och kan delta
    i diskussionerna från första början.

  59. -Ingen exkluderas.
    -Hur blir det så?

  60. Det är samspelet mellan bild och ord.

  61. Det är inte så stora textmassor.
    Ibland är det bara en bild.

  62. Det är en annan tyngd och ett annat
    djup i en serie, lite som filmen.

  63. Jag har t.ex.
    en kille som är dyslektiker.

  64. När vi hade läst färdigt
    första boken i "Lou"-serien...

  65. -Vi kan ställa upp den här.
    -Den har jag jobbat med i årskurs 4.

  66. Det är "Lou. Dagboksdagar",
    första boken i en serie-

  67. -om sex böcker. Det kommer två till.

  68. Den handlar om 12-åriga Lou
    och hennes tv-spelstokiga mamma.

  69. Man vet inte vem av Lou och mamman
    som tar mest ansvar. Den är bra.

  70. Den berör vänskap, kärlek
    och hur det är att vara 12 år.

  71. Och att leva
    med en ensamstående mamma.

  72. Vi hörde hur Melinda jobbar.
    Hur jobbar du?

  73. Med "Lou"
    brukar vi köra högläsning rakt av.

  74. Gärna årskurs 4 eller 5.

  75. Då låter man eleverna
    ta roller när de läser.

  76. En elev är mamman,
    en är Lou och en är ljudeffekterna.

  77. -Det finns det gott om i serier.
    -Ja, massor!

  78. Sen får de läsa i grupper, 6-7 sidor.

  79. I lärarhandledningen finns det sen
    förslag på hur man kan jobba.

  80. Där finns det olika uppgifter att
    välja bland, man ska inte göra allt.

  81. Ni har skrivit lärarhandledningar
    till de här, och fler är på gång.

  82. De finns att ladda ner gratis
    på world wide web. Fantastiskt!

  83. 10 skäl till att elever ska läsa "The
    walking dead". Ni argumenterar också.

  84. -Är det så självklart för alla?
    -Nej.

  85. Min erfarenhet är att lärare
    inte är motståndare till serier-

  86. -men de vågar inte plocka in det. Det
    handlar om vad de själva känner till.

  87. Det man inte kan
    vill man inte undervisa om.

  88. Man vill ju känna sig trygg.
    Hur blir man det?

  89. Med hjälp av en lärarhandledning.

  90. Vi har valt kvalitet.
    Det finns massor av serier.

  91. Alla serieromaner
    lämpar sig inte för skolan.

  92. Vi har gjort ett urval utifrån
    våra åldersgrupper och olika genrer-

  93. -som vi kan knyta an till läroplanen
    i uppgifterna vi tipsar om.

  94. Rent konkret då, en liten detalj-

  95. -vad i läroplanen kan ni applicera
    på serietidningsläsandet?

  96. Det är typ allt. På mellanstadiet
    har vi 13 mål i svenska.

  97. Jag tror att
    12 går att använda bara på "Lou".

  98. -Ni har mer info i handledningen.
    -På hemsidan kan man hitta all info.

  99. Vilket jobb ni har lagt ner!
    Ni har fått stipendium.

  100. -Från Lärarstiftelsen.
    -Det är ingen hobby.

  101. På vetenskaplig grund går vi
    in i zombievärlden eller Lous värld.

  102. Du sa att det var bra för dyslektiker
    eller de som inte läser så mycket.

  103. I punkterna skriver ni att det är bra
    för elever som inte läser så mycket.

  104. Sen vänder ni på det: det är bra för
    de som bara läser "finlitteratur".

  105. Variationen får vi in här.

  106. Som svensklärare är det vår uppgift
    att presentera de medium som finns.

  107. Seriemediet är ett uttryckssätt.

  108. Eleverna
    ska inte bara kunna läsa en serie-

  109. -utan även känna
    att de kan uttrycka sig i det mediet.

  110. I vår handledning har vi en mix
    av klassiska skrivuppgifter-

  111. -dramatiseringar, poddar,
    hur man kombinerar ljud och text.

  112. Men också eget serieskapande.

  113. -Även bild kommer in.
    -Bild och biologi...

  114. I zombieboken kan man få in anatomi
    också. "Här sprutar aortan..."

  115. Det får jag lägga till,
    det har jag inte tänkt på.

  116. Förlåt. Nu blev det oseriöst.

  117. Ni bottnar i det här. Men föräldrarna
    när barnen kommer hem med serier-

  118. -reagerar alla väldigt positivt?

  119. Jag har inga negativa upplevelser
    alls. Det har mötts positivt.

  120. Kolleger får man prata med
    så att de förstår.

  121. Det tas emot väl
    om man förklarar hur man tänker.

  122. Det viktiga är att alltid förklara
    varför man gör nåt i skolan.

  123. Men jag hade en eskapad
    med "Walking dead" volym 2.

  124. Jag gav den i handen på eleven
    som hade läst del 1-

  125. -för han ville gärna fortsätta läsa.

  126. Pappan hade sett den hemma i köket
    och skrev ett jätteargt mejl åt mig.

  127. "Vad är du för lärare som tipsar
    elever om den här litteraturen?"

  128. Han hade inte öppnat den
    utan såg framsidan.

  129. Då bad jag honom faktiskt läsa den.
    Och det gjorde han.

  130. Jag förklarade hur vi jobbade med den
    och då bad han om ursäkt.

  131. Man ska veta vad man gör och varför.

  132. Om man kan stå för det man gör...

  133. Vi har LGR 11 att jobba med.
    Det är grunden i vårt arbete.

  134. -Alltså läroplanen.
    -Precis. Vi täcker in det här.

  135. Vilka fler serier
    har ni tänkt jobba med?

  136. Den här har vi lärarhandledning till.
    Den har det jobbiga namnet "Pssst!"

  137. Den är också för mellanstadiet
    om identitetssökande. Fantastisk!

  138. -Vi har inte med oss "Maus".
    -En klassiker.

  139. Det ska bli roligt att skriva om den,
    om Förintelsen.

  140. -"Persepolis" har vi med oss.
    -Vad är det? Den var tjock.

  141. Det är en självbiografisk skrift
    av Marjane Satrapi.

  142. Hon växer upp i Iran, men måste fly
    därifrån. En fantastisk bok.

  143. Jag läser skälen
    till att läsa "The walking dead".

  144. "10. Eleverna kommer att älska
    sin svensklärare för evigt.

  145. Eller tills döden skiljer er åt.

  146. -Märker ni skillnad? Är det roligare?
    -Ja, de har kul.

  147. Som Helga sa, att ha med alla elever
    i en bokdiskussion är sällsynt.

  148. Alla har läst dit de ska och
    alla deltar. Det är jätteroligt.

  149. -Att alla kan delta.
    -Tack.

  150. Svensktextning: Maria Taubert
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Serier i skolan

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Går det att använda serier i undervisningen? För svensklärarna Melinda Galaczy och Helga Boström har tecknade serier blivit ett naturligt inslag i undervisningen. Här samtalar de med programledaren Natanael Derwinger om hur de med hjälp av serieromaner, fyllda av zombies, blod och socialrealism, lyckas få även de minst motiverade elever att vilja läsa mer. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: UR.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Svenska > Läsning
Ämnesord:
Barn och böcker, Böcker och läsning, Läsning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Tecknade serier, Undervisning, Undervisning i litteraturhistoria
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Höstlov blir läslov

För att få ungdomar och barn att börja läsa vill föreningen Läsrörelsen sprida begreppet "läslov". Här samtalar politiker och läsambassadörer om vikten av att läsa. Medverkande: Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister; Gustav Fridolin, utbildningsminister; Johan Unenge, språkrör för satsningen Idrott och läsning; Katti Hoflin, chef för Stockholms stadsbibliotek och Cassi Stankovyc, gymnasiestudent. Moderator: Åsa Sandell. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Nätverket Läslov vecka 44.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Läsundervisning och lustläsning

Man talar om en sjunkande läsförmåga bland unga idag. Men vad får unga att vilja läsa? Vad gör skolan och vad säger forskningen? Här samtalar experter i ämnet om vad man kan göra. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Kulturrådet och Gleerups.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Två krig, två perspektiv

Samtal mellan författarna Antony Beevor och Peter Englund som båda har skildrat krig i sina böcker. Vilka olika bilder av världshistoriens två största krig framträder? Antony Beevor har bland annat skrivit böckerna "Stalingrad", "Berlin : slutstriden 1945" och "D-dagen". Peter Englund har skrivit en serie om första världskriget. Moderator: Görrel Espelund. Inspelat den 24 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Historiska Media och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Flickor i barnlitteraturen

Vad är en flicka, och vad förväntas en flicka vara? Författarna Anna Höglund och Pija Lindenbaum är båda aktuella med böcker om just detta ämne. Här samtalar de med moderatorn och förläggaren Erik Titusson. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Fula, skitiga och elaka

Den nya kvinnan i litteraturen, hur skildras hon och vilka egenskaper får hon? Journalisten Andres Lokko intervjuar författaren Paula Hawkins som berättar om sin bok "Kvinnan på tåget". Boken handlar om tre kvinnor som alla visar mental obalans. Inspelat under Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Arbeta bör man annars dör man

Varför jobbar vi och hur mycket ska vi arbeta? Seminarium om arbetets betydelse och attityder till arbete. Medverkande: sociologen och författaren Roland Paulsen, författaren Elise Karlsson, tidigare ärkebiskopen K G Hammar. Moderator: Ann Ighe, doktor i ekonomisk historia. Inspelat under Bokmässan i september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Se människan/Svenska kyrkan, Bokförlaget Atlas och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Naturligt material till en biografi

Författaren Kerstin Ekman har skrivit en biografi om den begåvade Linnélärjungen och bondsonen Clas Bjerkander som kom till Uppsala för att studera under 1700-talet. Här diskuterar hon med sin författarkollega Fredrik Sjöberg om varför just bortglömda vetenskapsmän utgör ett så utmärkt ämne för en biografi. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Journalistik till varje pris?

Journalisterna Magnus Falkehed och Niclas Hammarström satt fängslade i Syrien i 46 dagar från november 2013. Det var en dramatisk tid. Hur har vägen tillbaka sett ut och hur har fångenskapen förändrat deras syn på livet? De samtalar med journalisten Martin Schibbye och utrikeskorrespondenten Cecilia Uddén om en ökad hotbild mot journalister och att många får betala ett högt pris. Moderator: Cecilia Bodström. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Priset för att leva tillsammans

Författaren Jonas Hassen Khemiri berättar om sin roman "Allt jag inte minns". Den handlar om kärlek, ekonomi och vänskap, om känslor och öden som krockar med varandra i dagens Stockholm. Kulturjournalisten Eric Schüldt leder samtalet. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers Förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Världen brinner - Astrid Lindgrens 40-tal

Panelsamtal om Astrid Lindgrens dagbok om vardagen i Stockholm under andra världskriget. Där skrev hon ner sina tankar om världsläget och om Sveriges agerande under kriget. Dagböckerna ges ut med anledning av att det är 70 år sedan krigslutet. Medverkande i samtalet: Karin Nyman, Kerstin Ekman och Jens Andersen. Moderator: Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Salikon förlag, Saltkråkan, Rabén & Sjögren och Norstedts.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Den relativa yttrandefriheten

Hur ser journalisterna och författarna Ian Buruma och Masha Gessen på tillståndet för yttrandefriheten i världen 2015? Vilka är utmaningarna, hoten och möjligheterna? Ian Buruma har skrivit en bok om filmskaparen Theo van Gogh som mördades på öppen gata i Amsterdam 2004. Masha Gessen har bland annat skrivit en bok om den ryska aktivistgruppen Pussy Riot. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Brombergs Bokförlag och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Oförnuft och känsla

Vilka val gör vi i kärlekens namn och vilka blir konsekvenserna? När omvandlas passionens positiva laddning till negativa krafter? Författarna Karolina Ramqvist, Gunilla Boëthius och Lena Andersson samtalar om besatthet, makt och beroendeställning. Moderator: Stefan Eklund, chefredaktör Borås Tidning. Inspelat den 25 september 2015 på Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Norstedts, Natur & Kultur och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

I känslornas värld

Varför är känslor så viktiga och vad är de egentligen bra för? Här samtalar tre författare som använder känslor som arbetsmaterial i sina verk: författaren Märta Tikkanen, hjärnforskaren Predrag Petrovic och programledaren Eva Funck. Moderator: Ann Lagerström, författare och journalist. Inspelat under Bokmässan den 25 september 2015 på Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: Natur & Kultur, Fri Tanke förlag och Schildts & Söderströms.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Nujävlarskanifåsepåfan

Som kvinna i Sverige är det tabu att skriva egohistoria och vara självupptagen, menar författaren och historikern Yvonne Hirdman. Här samtalar hon med Birgitta Holm. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Ordfront förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Kan man ärva sorg och förtvivlan?

Agneta Pleijel och Astrid Seeberger har båda gett ut självbiografiska romaner. Här samtalar de med journalisten Marianne Rundström. Inspelat under Bokmässan den 26 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg Arrangör: Norstedts och Weyler förlag.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta En bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Gymnasievalet och framtiden

Selma och Ellen är två av 100 000 femtonåringar som ska välja gymnasium till hösten - inte alls enkelt när det finns så många olika inriktningar och skolor att välja på. Det tar tid att gå på öppna hus och att läsa alla kataloger som skolorna skickar ut. Hur vet man vad som passar en bäst? Det är ett stort steg i en femtonårings liv. Men hur viktigt är det egentligen att komma in på rätt skola?