Titta

UR Samtiden - The conference 2015

UR Samtiden - The conference 2015

Om UR Samtiden - The conference 2015

Föreläsningar och samtal från The Conference 2015. Inspelat den 18 och 19 augusti på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Till första programmet

UR Samtiden - The conference 2015 : Om näthatDela
  1. Jag heter Anita Sarkeesian.
    Jag är popkulturkritiker.

  2. Jag dekonstruerar hur kvinnor skildras
    i media genom en feministisk lins.

  3. Jag har en serie på Youtube
    som heter "Tropes vs Women"-

  4. -i vilken jag analyserar
    hur kvinnor skildras i tv-spel.

  5. Det har gjort mig
    till en måltavla för näthat-

  6. -från en löst samordnad grupp
    arga spelare.

  7. De senaste åren har jag mött
    en daglig ström av sexistiska glåpord.

  8. Attackerna utgörs av allt ifrån hackning
    till hot mot mig och min familj.

  9. Trakasseringen är rätt hemsk.

  10. Jag har dokumenterat och diskuterat
    hur nätmobbar bildas i flera artiklar.

  11. Men nu vill jag diskutera mentaliteten
    som underbygger kränkning av kvinnor.

  12. Jag ska ta upp tre sätt på vilka
    kvinnors arbete på alla plan förkastas:

  13. Våra prestationer avfärdas,
    vår livserfarenhet avfärdas-

  14. -och vår yrkesexpertis avfärdas.

  15. Dessa saker förstärker diskriminering
    och möjliggör ännu värre trakasserier.

  16. Det här är ett utbrett problem-

  17. -men eftersom det sker subtilt
    inser många inte att det är sexism.

  18. Inte ens männen som avfärdar
    kvinnors prestationer och expertis-

  19. -förstår alltid vad de gör, vilket
    gör det särskilt lömskt och skadligt.

  20. Med hjälp av min erfarenhet ska jag
    förklara företeelsen-

  21. -men kom ihåg att det här
    dessvärre inte är unikt för mig.

  22. Vi börjar med
    avfärdandet av kvinnors prestationer.

  23. Kvinnors prestationer förkastas
    genomgående i mansdominerade fält-

  24. -och vi får sällan
    det erkännande vi förtjänar.

  25. Ni ska få höra
    en okomplicerad sanning.

  26. Jag grundade en egen ideell förening -
    Feminist Frequency.

  27. Det började 2009 med videor
    som filmades i mitt vardagsrum.

  28. Jag ville göra feminism
    mer lättillgängligt.

  29. Sen den blygsamma starten har vi blivit
    en skattebefriad ideell förening.

  30. Till min hjälp
    som verkställande direktör-

  31. -har jag två heltidsanställda
    och en massa konsulter och frilansare.

  32. Vi skapar fortfarande
    bildande mediekritik, men numera-

  33. -kämpar vi även för att göra
    Internet mer välkomnande för alla.

  34. Jag rådgör ofta med sociala medier
    för att hålla trakasserier i schack.

  35. Jag är rätt stolt över mitt bygge
    och det jag har uppnått hittills.

  36. Det här är fakta. Tack.

  37. Det här är faktabaserad information.

  38. Tråkigt nog men föga överraskande
    anstiftar kritikerna ändå komplotter-

  39. -för att försöka bestrida fakta.

  40. De har otaliga metoder,
    men det här är en av de mer populära.

  41. Efter min Kickstarterkampanj-

  42. -anställde jag en producent
    till min nya videoserie.

  43. Direkt slog manliga spelare ner på
    att producenten råkade vara man-

  44. -och de skapade en konspirationsteori
    i vilken jag inte styr mina projekt.

  45. Såna här bilder
    skapas och skickas runt-

  46. -för att sprida idén om att det är
    min producent som drar i trådarna.

  47. Det är en "Trollkarlen från Oz"-teknik.
    Jag skildras som en näpen tjej-

  48. -som tanklöst lyder
    mannen som är hjärnan bakom allt.

  49. Det finns så många.
    Det här är försök att misskreditera mig-

  50. -genom att insinuera att jag inte
    äger mitt intellektuella arbete.

  51. Undermeningen är att jag inte
    är kapabel att driva min egen förening.

  52. Antagandet att vi inte
    ansvarar för våra prestationer-

  53. -och därför inte förtjänar framgång
    bottnar i sexism.

  54. Med samma mentalitet
    ifrågasätts kvinnors kompetens.

  55. "De utnyttjar sitt utseende, kvoteras in
    eller ligger sig till toppen."

  56. Nummer två:
    Att avfärda kvinnors livserfarenhet.

  57. Våra erfarenheters giltighet
    avfärdas ofta.

  58. Oavsett vilken bakgrund vi har-

  59. -får vi höra att vi inte ens
    får prata om vissa ämnen.

  60. Det här är ett till faktum:
    Jag har spelat spel sen jag var fem år.

  61. Min pappa var nätverksingenjör,
    så vi hade alltid de senaste datorerna.

  62. Jag gillade även
    Nintendo och Mario och Kirby.

  63. Mario och Kirby?
    Spelar ni spel i publiken?

  64. När jag var tio försökte jag få
    mina föräldrar att köpa ett Game Boy-

  65. -och lyckades övertyga dem om att en
    bärbar konsol marknadsförd till pojkar-

  66. -var lämplig för en liten flicka.

  67. Under åren som följde
    spelade jag till och från.

  68. Jag studerade spel och utbildning
    under spelforskaren Jennifer Jenson.

  69. Kort och gott:
    Jag har spelat spel hela livet.

  70. Mitt livslånga engagemang för spel
    är olägligt för kritikerna-

  71. -så de försöker skapa en annan
    verklighet med alla möjliga lögner.

  72. En konspirationsteori
    är kopplad till min Kickstartervideo.

  73. Att försöka samla in pengar samtidigt
    som man spelar Rayman Origins-

  74. -är svårare än man tror.

  75. Okej, nu kör vi. Filmar vi?

  76. Har ni märkt... Jag kan inte spela när
    jag gör det här, jag blir distraherad.

  77. De här skärmdumparna
    togs från videon-

  78. -och sprids som bevis
    för att jag är en bluff.

  79. Då ljuset på Xbox-loggan inte syns-

  80. -har de dragit slutsatsen
    att jag är en bluff-

  81. -som bara låtsas och att jag inte
    kan sätta på en handkontroll.

  82. Att ljus från lysdioder inte syns så bra
    i ett väl upplyst rum-

  83. -slog dem inte, antar jag.
    De är Internets bästa detektiver...

  84. Det här exemplet är absurt, men
    det är en del av ett beteendemönster.

  85. Vissa män letar ständigt efter skäl
    till att kvinnor inte passar in.

  86. Vi måste då bevisa vår trovärdighet-

  87. -och om vi inte uppfyller
    de godtyckliga krav som ställs på oss-

  88. -anklagas vi för att vara inkräktare
    eller fejkade spelartjejer.

  89. Jag har en fråga till er:
    Är det här spel?

  90. Är ni säkra? Ni låter motsträviga.
    Har ni spelat nåt av dem?

  91. Gillar ni nåt av dem? Jag också.
    Det här är några av mina favoritspel.

  92. Men i vissa spelkretsar är man inte
    en riktig spelare om man spelar dem.

  93. Det finns en könsstämpel på "mer
    lättvindiga interaktiva upplevelser"-

  94. -som stöter bort kvinnor från spelande
    och får oss att känna oss ovälkomna.

  95. Heterosexuella vita män
    har lyxen att spela villkorslöst-

  96. -för många spel är skapade för dem.
    Kvinnor har generellt inte samma lyx.

  97. Den manscentrerade kulturen
    som branschen har odlat i tiotals år-

  98. -har skapat uppfattningen att
    riktiga spelare älskar våldsamma spel-

  99. -som Call of Duty, God of War
    och GTA.

  100. Därför har jag haft
    en komplicerad relation till spel.

  101. Mitt spelande har vacklat,
    men jag återvänder alltid-

  102. -eftersom jag älskar mediets potential
    och tror att det kan förbättras.

  103. Så trots att jag spelade många spel
    har jag ibland inte kallat mig spelare.

  104. Jag var inget fan av mediet som så,
    vilket nog är vanligt bland kvinnor.

  105. Trots mina erfarenheter anser kritiker
    att mitt missnöje kring spelkulturen-

  106. -medför att jag inte får prata om spel.

  107. Män avfärdar våra erfarenheter
    för att skapa utanförskap-

  108. -och ta ifrån oss rätten
    att delta i mansdominerade miljöer.

  109. Det stämmer särskilt för kvinnor
    som har mage att göra män obekväma.

  110. Könsspärrar är inte alltid medvetna,
    men de bygger alltid på sexism.

  111. Nummer tre:
    Att avfärda kvinnors yrkesexpertis.

  112. När kvinnor väl lyckas slå sig in
    i mansdominerade miljöer-

  113. -blir vår expertis
    ignorerad, bestridd eller avfärdad.

  114. Vi granskas och måste försvara oss
    på ett helt annat sätt än män.

  115. Jag har en sista sanning: Jag är
    expert på hur kvinnor skildras i spel.

  116. Utöver min spelbakgrund
    har jag de senaste tre åren forskat-

  117. -om hur kvinnor framställs i spel.

  118. Hittills har jag analyserat
    över 300 spel i "Tropes vs Women".

  119. Som en ledande expert på området
    får jag ofta diskutera spel i media-

  120. -och ge utvecklare råd
    gällande kommande spel.

  121. Kvinnor kuvas ofta,
    men vi måste stå för vår framgång.

  122. Jag vet vad jag gör
    och är rätt bra på det.

  123. Ändå har många manliga spelare
    uppfattningen-

  124. -att jag inte förstår
    spelen jag analyserar-

  125. -och att jag medvetet
    vilseleder mina tittare.

  126. En Googlesökning på mitt namn
    ger tusentals videor gjorda av män-

  127. -som har finkammat mina videor
    för att hitta det avgörande beviset-

  128. -som ogiltigförklarar min kritik
    en gång för alla.

  129. Det här magiska beviset gör
    att de slipper överväga möjligheten-

  130. -att sexism
    kan vara ett problem i spelvärlden.

  131. Självfallet har de inte hittat
    det här beviset.

  132. Min analys är väl underbyggd.
    Den kontrolleras flera gånger-

  133. -med tanke på
    den granskning den utsätts för.

  134. Det är ett skäl till varför
    avsnitten tar så lång tid att skapa.

  135. Men i många kommentarsfält pekar
    arga spelare ut ett specifikt spel-

  136. -som det avgörande beviset
    för min okunnighet om spel.

  137. Det spelet är Hitman: Absolution.

  138. Det är ett konstigt spel
    att försöka avslöja mig med-

  139. -för i det finns
    alla möjliga sexistiska troper.

  140. I det första uppdraget ska man skjuta
    en naken, oväpnad kvinna i duschen.

  141. Och det blir bara värre.

  142. Påståendet att jag förvränger spelet
    är en halmgubbe.

  143. Källan är en 42-årig man på Youtube
    som inte tycks ha spelat Hitman.

  144. Han rackar ständigt ner på feminism.

  145. Hans video "Anita Sarkeesian Busted"
    är den mest sedda videon-

  146. -i Youtubes undergenre
    "Avslöja feminister"-

  147. -som numera är en hemindustri.

  148. Hans video är full av felaktigheter,
    men dess popularitet-

  149. -gör den till ett bra exempel
    att dekonstruera.

  150. Jag ska visa er ett klipp från min serie
    "Women as Background Decorations".

  151. Det kommer från en timslång analys
    av hur objektifiering-

  152. -kodas in i spelsystemet
    i många sandlådespel.

  153. Jag diskuterar
    kvinnliga icke spelbara figurer-

  154. -som ofta är
    fogliga, sårbara eller utbytbara.

  155. Kvinnofientlighet
    är inte alltid obligatoriskt.

  156. Ofta är det spelarens val,
    men det uppmuntras alltid.

  157. Vi ska nu studera hur spel fungerar
    som lekstugor för spelarengagemang.

  158. Spel vill att vi ska spela dem.
    Det kan verka uppenbart.

  159. Spelutvecklare sätter upp regler,
    och inom dem ska vi testa spelet-

  160. -för att se vad som är möjligt.

  161. Vi uppmuntras
    att ta reda på hur systemet reagerar-

  162. -och upptäcka
    vad som är tillåtet och inte.

  163. Det handlar om att hitta
    spelets gränser och möjligheter.

  164. I spelen vi har diskuterat har
    utvecklarna skapat möjliga scenarier-

  165. -med sexualiserade
    kvinnliga rollfigurer.

  166. Spelarna får sen utforska och utnyttja
    de scenarierna när de spelar.

  167. Spelarna kan bara
    behandla kvinnorna som föremål-

  168. -eftersom de designades och skapades
    för det syftet.

  169. Spelarna ska se ett perverst nöje
    i att skända ovetande kvinnors kroppar.

  170. Kicken kommer från blandningen
    av sexuell upphetsning-

  171. -och att man kontrollerar och straffar
    skildringar av kvinnlig sexualitet.

  172. I spelet får övergreppen
    få konsekvenser.

  173. De leder sällan till
    ett misslyckat uppdrag eller game over.

  174. Många spelare är missnöjda och påstår
    att jag medvetet vilseleder folk.

  175. De hävdar att spelet faktiskt
    straffar spelare för angrepp på civila.

  176. Genom att visa ett klipp
    där spelaren "dödar" strippor-

  177. -försöker jag få spelet att framstå
    som sexistiskt. Det stämmer inte alls.

  178. De fokuserar på små detaljer
    som får orimliga proportioner-

  179. -i ett försök att skapa en skandal.

  180. För er som inte spelar såna här spel
    tänkte jag gå in på spelmekanik.

  181. Stripporna i videon dödas inte,
    de oskadliggörs-

  182. -vilket här innebär
    att slå nån medvetslös.

  183. Det ser vi i det övre vänstra hörnet.

  184. Spelaren straffas inte
    för såna handlingar.

  185. Poängsystemet i Hitman
    fungerar som statistik.

  186. Det påverkar inte chansen att lyckas.
    Dödar man målet klarar man nivån.

  187. Spelet låter en också upphäva
    statistiska straff.

  188. Som ni ser i klippet nollställs
    de 140 poängen för oskadliggörande-

  189. -när kropparna göms i en kista,
    vilken finns där för just det syftet.

  190. Man får alltså inget straff,
    och så är det genomgående i Hitman.

  191. Påståendet att spelet inte uppmuntrar
    spelare att angripa civila är felaktigt.

  192. Det gör det bestämt
    både implicit och explicit.

  193. Hitman: Absolution är ett sandlådespel
    som kan spelas på olika sätt.

  194. Man kan t.ex. döda mål på olika sätt.
    Det är en lekstuga för kreativt våld.

  195. Rollfigurer finns oftast bara till
    för att mördas eller oskadliggöras.

  196. Att neutralisera civila
    är en huvudmekanik.

  197. Det är nödvändigt för att nå målet
    eller hindra nån från att slå larm.

  198. På den här nivån
    uppmuntras spelaren-

  199. -att slå ner en strippa
    och gömma kroppen.

  200. Då kan man inuti tårtan
    vänta på målet-

  201. -och hoppa upp och mörda alla
    i slow motion.

  202. Poängen med spelet är
    att erbjuda spelarna möjligheter.

  203. Därför leder mord på civila inte
    till game over.

  204. Att säga att spelet inte vill
    att spelare ska döda civila-

  205. -är som att säga att GTA motverkar
    bilstölder för att polisen kan jaga en.

  206. I Grand Theft Auto...

  207. Utvecklarna har arbetat hårt
    med de här mekanismerna.

  208. Det gjorde de inte för att spelarna inte
    skulle använda dem.

  209. Spelsystem och allt i dem, däribland
    objektifierade kvinnor, finns till-

  210. -för att spelas med, så jag har inte
    gett en missvisande bild av spelet.

  211. Okej, nu räcker det.

  212. Mina kritiker förstår inte min poäng-

  213. -eller så försöker de få halmgubben
    att likna legitim kritik-

  214. -samtidigt som de inte
    berör själva analysen.

  215. Respektfull konstruktiv kritik
    av kvinnors arbete kan vara värdefull-

  216. -men det är inte det
    det handlar om här.

  217. Att hävda att kvinnor är okunniga
    för att man ogillar deras slutsatser-

  218. -används för att misskreditera
    perspektiv som utmanar status quo.

  219. Att anta att kvinnor är okunniga när
    de pratar om tv-spel, teknik, politik-

  220. -eller andra ämnen inom mans-
    dominerade fält är en sorts sexism.

  221. Konspirationerna och halmgubbarna
    jag har pratat om är helt utan värde-

  222. -men de belyser ett mönster.

  223. Att avfärda kvinnors prestationer
    och expertis befäster ojämställdhet-

  224. -och möjliggör andra trakasserier
    genom att folk rättfärdigar beteendet.

  225. Män intalar sig saker som rättfärdigar
    ilskan mot en feministisk spelkritiker-

  226. -såsom "Hon är en marionettdocka"
    eller "Hon ljög om Hitman."

  227. Män som förminskar kvinnor
    på arbetet eller online-

  228. -tänker ofta:
    "Det är inte för att hon är kvinna."

  229. "Det är för att hon är
    okvalificerad, okunnig eller ovärdig."

  230. På så sätt
    vilseleder män sig själva att tro-

  231. -att kvinnor förtjänar
    att bli illa behandlade.

  232. Men trakasserier
    är inte det enda problemet.

  233. Det ständiga motståndet kvinnor möter
    är ofta subtilt-

  234. -men följderna av männens strategier
    är omfattande-

  235. -och de psykiska och yrkesmässiga
    påfrestningarna på kvinnor-

  236. -är svåra och omöjliga att mäta.

  237. Det bidrar
    till den låga andelen kvinnor-

  238. -i traditionellt mansdominerade fält,
    särskilt inom teknik.

  239. Kvinnor lär sig att tvivla på sig själva
    och börjar tro på att de inte passar in.

  240. Att ständigt bli
    underminerad och trakasserad-

  241. -driver många kvinnor
    till att helt överge sitt yrke.

  242. Genom att se till att de här fälten
    fortsätter att diskriminera kvinnor-

  243. -förstärker strategierna status quo.

  244. De begränsar kvinnors möjligheter
    och upprätthåller mansdominansen-

  245. -vilket gör det omöjligt
    att nå jämställdhet.

  246. Det lömska med subtil sexism är
    att män sällan inser att de deltar.

  247. Howard Zinn sa: "Man kan inte
    vara neutral på ett tåg i rörelse."

  248. Män måste aktivt motarbeta
    marginaliseringen som kvinnor möter.

  249. Det är lättare sagt än gjort,
    för då krävs det att män-

  250. -lyssnar på oss, ger oss erkännande
    och slutar tvivla på oss.

  251. Normen på mansdominerade platser
    kan förändras-

  252. -och platserna kan förvandlas
    till rättvisa miljöer-

  253. -som välkomnar och respekterar
    människor oavsett kön. Tack.

  254. Översättning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Om näthat

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Anita Sarkeesian är mediekritiker på nättidningen Feminist Frequency. Hon blir hotad, förlöjligad och trakasserad bara för att hon är kvinna som analyserar och kritiserar dataspel. Här berättar hon om hoten hon utsätts för. Inspelat den 19 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier, Värdegrund > Genus och jämställdhet, Värdegrund > Mobbning
Ämnesord:
Datorspel, Feminism, Genusfrågor, Kvinnofrågor, Nätmobbning, Onlinespel, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Sociala medier, Spel
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - The conference 2015

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Erövring av luften med drönarteknik

Adam Pruden som är produktutvecklare på Frog design föreläser om drönarteknik. Han säger bland annat att det kommer att bli något vi använder till vardags. Tekniken bidrar inte alltid till positiv utveckling utan kan även användas i negativa syften. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Upp till rymden

Mads Wilson är medlem i Copenhagen Suborbitals som har byggt en rymdraket. Det berättar han om. Han säger att möjligheterna att använda bra och mer avancerad teknik har blivit större. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Bärbar teknologi

Är du redo för att klä dig i ny teknologi? Joanna Pena-Bickley är kreativ chef på IBM Interactive och berättar om att vi använder oss av mer och mer bärbar teknik i vår vardag. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Samla information om kvinnan

Ida Tin är en av grundarna till företaget Clue som har skapat en menstruationcykel- och fertilitetsapp. Hon berättar om appen och att hon med den vill bidra till att kvinnor ska kunna få kontroll över sin hälsa. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Underlätta vardagen med teknik

Hur kan du hitta kraft och teknik till att fokusera på en uppgift? Här föreläser Laura Michelle Berman som är grundare av Melon och har skapat Melon headband. Hon berättar om bandet som ska hjälpa användaren att vara koncentrerad genom att det samlar in fakta när man har det på huvudet. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att sprida sitt budskap på nätet

Sabrina Majeed är produktdesigner på Buzzfeed och berättar om hur man kan nå fram med sitt budskap i dagens massiva informationsflöde. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Känslor och teknologi

Tim Leberecht är chef på design- och arkitekturföretaget NBBJ och resonerar kring att våra maskiner kan lära sig att tänka som människor. Han uppmanar till att fundera på om människan kommer tappa sina känslor i takt med att vi blir mer och mer fixerade vid insamlande av data och vid att allt ska vara mätbart. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att ha dialog med användarna

Andie Nordgren är producent på CCP Games och berättar om vikten av dialog med användarna om man vill nå framgång med sina produkter. Hon säger att det är bättre att tänka på hur en produkt kan få användaren att känna sig och utvecklas än att tänka på vad man har för målgrupp. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Sälja din produkt

För att skapa intresse för din produkt måste du kunna väcka uppmärksamhet. Farrah Bostic är strategichef på företaget The Difference Engine. Här berättar hon om sitt företag och hur de lyckas sälja sin produkt. Inspelat den 18 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Hjältar och terrorism

Barn och ungdomar i Mellanöstern törstar efter positiva superhjältar och förebilder i litteratur och skolundervisning. Suleiman Bakhit är serietecknare från Jordanien. Han fick idén till att skapa arabiska hjältar efter att han besökte en skola. Han menar att den muslimska världen snabbt måste bestämma sig för vilken identitet de vill ge barnen. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Om näthat

Anita Sarkeesian är mediekritiker på nättidningen Feminist Frequency. Hon blir hotad, förlöjligad och trakasserad bara för att hon är kvinna som analyserar och kritiserar dataspel. Här berättar hon om hoten hon utsätts för. Inspelat den 19 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att bli en lycklig 85-åring

Vad är det som får människor att göra saker som lyckas? Nina Åkestam är reklamforskare på Handelshögskolan i Stockholm. Hon har tidigare varit sjukskriven på grund av stress. Här berättar hon om hur man lyckas utan att bränna ut sig. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Att älska sin arbetsplats

Att veta vad man ska göra när man kommer till jobbet på morgonen är viktigt för att man ska trivas på sitt jobb. Det menar Malou Adler, chef på företaget USTWO. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Vi jobbar för mycket

Många känner igen sig i att tiden inte räcker till för allt man vill göra. Och vi glömmer att ställa oss frågan: varför jobbar jag? Roland Paulsen är sociolog och författare och har undersökt den frågan. Han menar att vi inte behöver jobba 8 timmar om dagen och att vi inte behöver vara på arbetsplatsen rent fysiskt. Inspelat den 19 augusti 2015 på Slagthuset i Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2015

Använda naturen i dagens teknologi

Studera naturen för att utveckla teknologin. Michael Pawlyn är arkitekt och grundare av Exploration Architecture. Han menar att naturen är så perfekt att kunskapen om den kan användas när man bygger hus eller letar efter olika lösningar. Här berättar han om olika exempel och om hur det går till när man arbetar med naturen. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Gräv 2016

Gräv bland fakturorna

All offentlig verksamhet går att följa och granska och där hittar du fakturorna som gör att du kan ställa makthavare till svars för hur verksamheten sköts och hur skattebetalarnas pengar används. Journalisten Malin Crona berättar hur du konkret går till väga och ger praktiska tips på hur man ställer de rätta frågorna utan att vara expert i ekonomi. Inspelat den 8 april 2016 på Svenska mässan, Göteborg. Arrangör: Föreningen grävande journalister.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - historia

Lars Johan och Wendela, två tidningspionjärer

Lars Johan Hierta startade Aftonbladet år 1830 och startade därmed en ny epok i svensk presshistoria. 1841 anställde han Wendela Hebbe, den första kvinnliga skribenten med fast anställning