Titta

Scenerna som förändrade filmen

Scenerna som förändrade filmen

Om Scenerna som förändrade filmen

Filmens värld är fylld av scener som får oss att gråta, skratta och skrika av rädsla. Vissa scener har blivit ikoniska för att de innehåller stort skådespeleri, odödliga repliker eller en kameraåkning som får publiken att tappa andan. Andra scener har introducerat helt nya berättargrepp och innovationer som har påverkat hur efterkommande filmer görs. I serien behandlas västerlandets filmhistoria, med fokus på utvecklingen efter andra världskriget.

Till första programmet

Scenerna som förändrade filmen : RollfigurerDela
  1. I det här avsnittet tittar vi närmare
    på rollfigurerna i våra filmer.

  2. Ursäkta oss.

  3. Vi får kliva in i Akira Kurosawas
    gamla klipprum, där han förändrade-

  4. -hur en hjälte kan och bör bete sig.

  5. Efter "Yojimbo" blir hjälten
    mer av en antihjälte.

  6. Nån som kanske bara drivs
    av vinningen och saknar moral.

  7. Jag trodde "Halloween" var uttömd.
    Oj, vad fel jag hade!

  8. Och vi besöker Actors Studio-

  9. -och berättar om hur en
    ny typ av skådespeleri växte fram.

  10. Förut handlade skådespeleri
    om att ta på sig en attraktiv mask.

  11. I vårt arbete tar vi av masken.

  12. Jag kunde ha blivit nån att räkna med-

  13. -i stället för en lodis,
    vilket jag är, om vi är ärliga.

  14. Spring, Forest!

  15. Vi börjar historien om filmens
    invånare med den kanske viktigaste:

  16. Protagonisten, filmens huvudperson.

  17. Protagonisten är tittarens
    referenspunkt i berättelsen.

  18. Den vi förväntas identifiera oss med
    och uppleva historien genom.

  19. Protagonisten är oftast
    den klassiska filmhjälten.

  20. Ett moraliskt föredöme
    som sveper in och räddar dagen.

  21. Men svartvita uppdelningar mellan
    gott och ont fungerar inte alltid.

  22. -Behåll växeln.
    -Tack!

  23. Antihjälten är
    en av våra mest kära huvudpersoner.

  24. Dagens filmer svämmar över av plågade
    personer i moralens gråskalor.

  25. Vem pratar du annars med?
    Det är bara jag här.

  26. En japansk film från 1961
    förändrade hur hjältar framställs.

  27. På kuppen startade den en
    helt ny genre på andra sidan jorden.

  28. I filmens öppningsscen
    kommer Sanjuro till ett vägskäl.

  29. Han kastar upp pinnen i luften,
    och låter slumpen avgöra hans framtid.

  30. Han kastade upp en pinne för att
    bestämma vilket håll han skulle gå åt.

  31. Sen går han dit den pekar.

  32. Det här är klipp två.

  33. Det var jättekallt på inspelningsdagen,
    det minns jag.

  34. Ingen känner Akira Kurosawa och hans
    arbete bättre än den här damen:

  35. Teruyo Nogami, scripta på
    samtliga av Kurosawas filmer-

  36. -återvänder till Toho Studios
    och deras gamla klipprum.

  37. Ursäkta oss.

  38. Här klipptes en av filmhistoriens
    mest ikoniska scener ihop.

  39. De jobbar på samma sätt
    som Kurosawas grupp gjorde.

  40. De klipper film.

  41. Det blev långa kvällar med Kurosawa.

  42. Här satt man och klippte hela natten,
    ända till morgonen.

  43. De dagar då det inte var inspelning
    tittade man på arbetskopior.

  44. De samlades på hög. Vi gick igenom
    rulle efter rulle, men jag tyckte om det.

  45. Eftersom Kurosawa använde flera
    kamerateam fanns det mycket material.

  46. Kurosawa filmade med tre kameror,
    och tagningarna lades ihop i den här.

  47. Det var bara ett ljudspår.

  48. Och den här använde vi
    till att rulla upp film.

  49. Det låg massor av film här.

  50. Det var hårt arbete
    att rulla upp alltihop.

  51. Den här använde vi.
    - Den här såg vi innan.

  52. Den här var för svår för Kurosawa.
    Han använde en Moviola.

  53. Min roll var att ge Kurosawa
    nästa klipp, om jag visste vilket.

  54. "Vilket är det nu?"

  55. Och man oroade sig för resultatet!
    Klippning är ett helvete.

  56. "Yojimbo" kom efter de hyllade
    "Rashomon" och "De sju samurajerna"-

  57. -men gjorde kanske ändå
    ett större avtryck.

  58. Den påverkade en hel genre
    på andra sidan jordklotet.

  59. Det mest berömda inflytandet
    är på spaghettivästern.

  60. Sergio Leone blev eld och lågor
    när han såg "Yojimbo".

  61. Det gick trögt för hans karriär,
    liksom för västern i allmänhet.

  62. När han såg den sa att han till sin fru
    att han ville göra en västern av den.

  63. Sergio Leones "A Fistful of Dollars"
    var inte genrens första film-

  64. -men blev den mest stilbildande.
    Det är en ömsint remake av "Yojimbo".

  65. Båda filmerna
    börjar med referenser till döden.

  66. I Kurosawas film har vi hunden
    som bär en hand-

  67. -vilket tyder på att människor har dött,
    kanske på ganska blodiga sätt.

  68. När Clint Eastwoods rollfigur i "För
    en handfull dollar" kommer till staden-

  69. -inser vi att mannen faktiskt är död.

  70. Båda figurerna kommer till situationer-

  71. -som är tämligen farliga, allvarliga
    och våldsamma.

  72. Så härligt!

  73. Arkiverat i underjorden finns
    dokumentation från inspelningen.

  74. Bland annat
    Teruyo Nogamis scriptlogg.

  75. Den ger en unik inblick
    i hur öppningsscenen gjordes.

  76. Tagningen med hunden med
    människohanden kom till av en slump.

  77. Han lade alltid extra mycket arbete
    på början och slutet.

  78. Det här är när Sanjuro
    kommer till staden-

  79. -och en hund kommer springande
    med en hand i munnen.

  80. Det var Kurosawas idé.

  81. Det var en dag då det blåste,
    och vi gick på inspelningsplatsen.

  82. Vi blev chockade när vi trodde att vi
    såg en hand, men det var en handske.

  83. Den tillhörde en av ljussättarna.

  84. Det gav honom idén till hunden
    som kommer med en hand.

  85. Kurosawa introducerade en ny realism
    i den japanska samurajgenren.

  86. På ljudspåret hör man svärd
    som hugger genom kött.

  87. Det förekommer blod, och den är
    väldigt våldsam för genren.

  88. Den introducerar den realismen
    och våldet.

  89. Det var efter "Yojimbo" som man
    började ha ljudeffekter till svärdhuggen.

  90. Det var Kurosawa först med.

  91. Det var hans egen idé.

  92. Han sa till ljudläggarna
    att det bör låta när nån blir huggen.

  93. Så de hade ljudeffekter
    för första gången.

  94. Filmens kanske största bidrag till
    filmhistorien är en ny sorts hjälte-

  95. -utan lojalitetskänsla
    eller moralisk kompass.

  96. Tidigare hade Hollywoodvästern
    ofta en särskild hjälte.

  97. Hjälten var oftast
    moralisk och rakryggad.

  98. Efter Yojimbo
    blir hjälten mer av en antihjälte.

  99. Nån med tvivelaktig moral.

  100. Bra jobbat, Lasky.

  101. Han drivs kanske bara av vinning
    och har ingen moralisk kompass.

  102. Det är en moralisk ödemark
    i västernfilmer-

  103. -på det sena 60-talet och 70-talet.

  104. För att hjälten ska ha nåt att
    brottas med behövs hinder på vägen.

  105. Vad vore protagonisten utan
    sin motståndare, antagonisten?

  106. -God kväll, mr Bond.
    -Blofeld!

  107. Antagonisten kan vara en maktgalen
    superskurk som vill ta över världen-

  108. -men också en butter mellanchef som
    gör livet surt för sina anställda.

  109. Eller nån som rivaliserar med
    huvudpersonen i jakten på kärleken.

  110. -Du ska gå ombord?
    -Men du, då?

  111. Men ingen genre har skapat en sån
    palett antagonister som skräckfilmen.

  112. Monster, spöken, vampyrer, varulvar
    och zombies.

  113. Och den kanske populäraste av alla:
    den psykopatiske mördaren.

  114. Jag åt hans lever med bondbönor
    och en god Chianti.

  115. Vi ska titta på en film
    som introducerade en megapsykopat-

  116. -och även satte formen
    för slashergenrens birollsgalleri.

  117. Om de bara kunde lära sig överleva
    i skräckfilmer: Undvik sex-

  118. -och säg aldrig
    "Jag kommer snart tillbaka".

  119. En distributör kom till mig och sa:
    "Jag har pengar och en idé!"

  120. "En mördare som jagar barnvakter.
    Vad tycker du?"

  121. Jag sa "Visst".

  122. Jag hade inget jobb och ville regissera.

  123. Michael!

  124. Så började det.

  125. "Halloween" populariserade en
    skräckvariant som kallas "slasher".

  126. När den kom 1978 blev den en
    inspiration för 80-talets skräckvåg.

  127. Den blev stilbildande för
    persongalleri och rollfigurer.

  128. Jag kan lika gärna vara flickscout.

  129. Mitt kontor.

  130. "Alla helgons blodiga natt",
    som den hette i Sverige-

  131. -regisserades av John Carpenter,
    en legendarisk skräckfilmsregissör-

  132. -som slog igenom med "Halloween".

  133. Men filmen var ett lågbudgetprojekt.

  134. Jag försökte skriva ett manus
    som kunde filmas för 200 000 dollar.

  135. Väldigt billigt. Vi försökte göra det
    så effektivt som möjligt.

  136. "Halloween" börjar med att en sexårig
    Michael Myers dödar sin storasyster.

  137. Efter femton år
    rymmer han från psykvården.

  138. Han söker upp sina gamla kvarter och
    får se en tonårstjej, Laurie Strode-

  139. -och börjar förfölja henne.

  140. Halloween är
    när folk busar med varandra.

  141. Laurie och hennes vänner
    sitter barnvakt på Halloween.

  142. Då slår Michael Myers till.

  143. John Carpenter uppfann inte genren.
    Det hade gjorts slasherfilmer förut.

  144. Den första slasherfilmen är "Psycho",
    Hitchcocks film.

  145. Jag är bara
    en blek avlägsen arvtagare till det.

  146. Det är originalet. Den var först.

  147. Fler filmer än "Psycho" är värda
    att nämnas i slasherfilmens historia.

  148. Italienska "A Bay of Blood" från 1971
    sparar inte på blodet-

  149. -och innehåller, liksom "Halloween",
    ett subjektivt mördarperspektiv.

  150. Det gör också kanadensiska
    "Black Christmas" från 1974.

  151. Den fokuserar dessutom på ungdomar
    som offer, liksom "Halloween".

  152. Och den maskerade mördaren
    har en föregångare i Leatherface-

  153. -från "Motorsågsmassakern".

  154. Men det är i "Halloween" som
    genrens alla bitar faller på plats.

  155. Michael Myers
    är ondskan personifierad.

  156. Den var unik på grund av hans natur.

  157. En så monoton, känslolös mördare,
    med bara en vit stirrande mask.

  158. Han bara stod där,
    följde efter och iakttog.

  159. Den utnyttjade
    den känsla som folk ibland har-

  160. -av att vara iakttagna.

  161. Förutom Myers obehagliga närvaro
    skapas manualen för själva mördandet.

  162. Just det! Samuel personifierar ödet.

  163. Laurie Strode är en skötsam tjej
    som satsar på plugget-

  164. -och sitter barnvakt på kvällarna.
    Hon är försiktig och tillbakadragen.

  165. I motsats till sina vänner, som
    får betala dyrt för sin sexualitet.

  166. En stereotyp i slasherfilmen-

  167. -är att kvinnor som har sex
    alltid måste dö-

  168. -medan den jungfrulika hjältinnan
    överlever.

  169. Greppet introduceras i "Halloween"-

  170. -men upphovsmannen
    vänder sig emot det.

  171. De beter sig normalt.
    Det var ingen bestraffning.

  172. Så såg jag det, i alla fall.

  173. Den skötsamma huvudpersonen genomgår
    en utvecklingsresa-

  174. -som gör henne till den enda
    som överlever psykopaten.

  175. Laurie går från att vara
    en blyg barnpassare-

  176. -till en superhjälte
    som kan döda den odödliga skurken.

  177. När Laurie Strode slåss
    mot Michael Myers i slutscenen-

  178. -blir hon en av skräckens tydligaste
    arketyper, "the final girl".

  179. En ung kvinna som ensam kämpar
    mot monstret och överlever.

  180. Slutscenen blev trendskapande
    även på andra sätt.

  181. Vi får ett exklusivt möte
    med monstret-

  182. -alltså en av fem skådisar
    som bar den vita masken.

  183. Stuntmannen James Winburn
    har återvänt till huset-

  184. -där han faller från balkongen.

  185. Turistbussarna vittnar om
    husets plats i filmhistorien.

  186. Ägaren låter oss återbesöka
    spelplatsen för slutscenen-

  187. -en trappa upp.

  188. Efter det första skottet avlossades
    av Donald Pleasence i trappan-

  189. -stod Michael Myers här.

  190. Donald sköt tre skott till.

  191. Jag kastas tillbaka.

  192. Jag landade på dynan,
    för kameran var där ner nere.

  193. Vi tog bort allt, jag låg där
    och de filmade mig på marken.

  194. När Donald Pleasence tittar ner
    är jag borta.

  195. Även om slutet var som gjort
    för en uppföljare-

  196. -så insisterar de på
    att det inte var avsikten.

  197. Nej, jag ville ha ett läskigt slut.

  198. Jag ville att publiken skulle tänka:
    "Herregud, han är borta!"

  199. Jag trodde att handlingen var uttömd.
    Oj, vad jag hade fel!

  200. Nu slutar nästan alla skräckfilmer så.

  201. De vill ha åtta uppföljare, eller hur
    många "Halloween" nu fick till slut.

  202. Slasherfilmens
    guldålder var 1978-1984.

  203. Då kom filmer som "Fredagen
    den 13:e" och "Terror på Elm Street"-

  204. -som alla anammade "Halloweens"
    formel och fick många uppföljare.

  205. Jag glömde min kemibok.

  206. Men "Halloweens" viktigaste bidrag
    är nog filmens karaktärsgalleri.

  207. Folk tänker inte att karaktärerna
    är viktiga i skräckfilmer-

  208. -men utan karaktärer
    som man kan identifiera sig med-

  209. -blir man inte rädd. "Halloween"
    gör det bättre än alla andra filmer.

  210. Jag trodde
    att du hade vuxit ifrån vidskepelse.

  211. Du skakar. Vi måste se till
    att du får av dig kläderna.

  212. Ja.

  213. Karaktärsgestaltning
    är den av filmmediets byggstenar-

  214. -som kanske har utvecklats
    allra mest.

  215. Många starka ögonblick uppstår tack
    vare en dynamik och trovärdighet-

  216. -som verkar ha saknats
    i filmens barndom.

  217. I vårt sista filmporträtt beger vi
    oss till 50-talets New Jersey-

  218. -i Marlon Brandos fotspår.

  219. Han hjälpte till att förändra synen
    på skådespeleri för alltid.

  220. "Storstadshamn" förändrade
    skådespelarstilen i amerikanska filmer.

  221. Det är den mest inflytelserika filmen
    i filmskådespeleriets historia.

  222. Du kom till mitt omklädningsrum
    och sa: "Det är inte din kväll."

  223. Han lät bokstavligen
    den han var synas-

  224. -och det var nytt.

  225. Det är här filmens inledning äger rum.

  226. Här låg New Amsterdam i bakgrunden,
    den jättelika oceanångaren.

  227. Framför mig låg den flytande kåken-

  228. -där Johnny Friendly höll sina
    korrumperade fackföreningsmöten.

  229. Hoboken i New Jersey,
    väster om New York.

  230. Ett område som förändrats enormt sen
    50-talet då filmen spelades in här.

  231. Filmen bröt med den rådande formeln-

  232. -bland annat genom
    att spelas in på plats.

  233. Väldigt få inomhusscener.
    Allt är utomhus.

  234. Det är så realistiskt. Platsen är allt.

  235. Få är kvar som minns hur det var
    att spela in exteriörscenerna.

  236. -Vem är det?
    -Jag.

  237. En av dem är scriptan Roberta Hodes.

  238. Där är manuset.
    Det var väldigt kallt nere vid vattnet.

  239. Männen satte upp plåttunnor
    och gjorde upp eld i dem.

  240. Där stod de och drack whisky
    och värmde sig mellan tagningarna.

  241. Men filmens stora innovation är dess
    förhållningssätt till skådespeleriet.

  242. Husen i bakgrunden
    bör vara desamma som i filmen.

  243. Jag bör gå nu.

  244. Den berömda parkscenen när
    Eva Marie Saint tappar sin handske.

  245. Du får väl inte gå med män?

  246. En lycklig tillfällighet är när nåt går fel-

  247. -och det tillför en detalj i scenen
    som inte var planerad.

  248. Den tappade handsken
    var en lycklig tillfällighet.

  249. Skådespelare som vill vara realistiska
    gör det som Brando gjorde i filmen.

  250. På riktigt pratar folk inte flytande.
    De pausar, backar och upprepar sig.

  251. Hur ofta är du här?

  252. Handsken blev en del av scenen.

  253. Han hade henne i sin hand.

  254. Och sen tar han på den,
    så att han är inuti henne.

  255. -Jag vill bli lärare.
    -Lärare?

  256. Det är bra.
    Jag beundrar smarta människor.

  257. Min bror Charlie är jättesmart.

  258. Jag vet ingen annan skådespelare
    som skulle ha modet-

  259. -att bara låta en annan scen växa fram.

  260. En del människor har ansikten
    som man minns.

  261. Grinden är exakt densamma!

  262. Man ser prydnadshuvudet som blickar
    ut mot Hudsonfloden och New York.

  263. Kvällen har lagt sig över Manhattan-

  264. -men på anrika Actors Studio
    är det fortfarande full aktivitet.

  265. Det startades 1947 av regissören
    till "Storstadshamn", Elia Kazan.

  266. Idén var att skapa en plats
    för skådespelare att utvecklas.

  267. Skådespelarna brukar förbereda sig
    här och gå upp scenen ditåt.

  268. Katharine Hepburn, James Dean,
    Robert DeNiro och Jack Nicholson-

  269. -har alla stått på den här scenen.
    Ellen Burstyn ger oss en rundtur.

  270. Det här är Lee Strasberg Theatre.

  271. Som ni ser finns här fortfarande
    en kyrkolik känsla.

  272. Man kan säga att det moderna
    skådespeleriet skapades här.

  273. Här är scenen som vi jobbar på.

  274. För att vara gamla vänner
    verkar ni ha mycket lite att säga.

  275. Skådespeleri förr i tiden handlade
    om att ta på en attraktiv mask.

  276. Du får göra det på din fritid.
    Jag har viktigare saker för mig.

  277. Vårt arbete handlar om
    att lyfta masken-

  278. -så att själen syns.

  279. Metoderna kom från den ryske teater-
    teoretikern Konstantin Stanislavskij-

  280. -och kallades i USA "method acting".

  281. Ett skådespeleri som introducerade
    ett nytt psykologiskt djup-

  282. -och emotionell sanning. Det går
    djupare än det tidigare skådespeleriet.

  283. Skådespelaren söker inom sig-

  284. -efter en känslomässig motsvarighet
    till karaktären och situationen.

  285. Det här är min skugga.
    Han tror att jag är tuff.

  286. Skådespelaren förstår
    varför karaktären beter sig så-

  287. -och hittar det beteende
    som uttrycker det för publiken.

  288. Brando var den förste-

  289. -som tog med den nivån av äkthet
    till vita duken.

  290. Det var revolutionerande.

  291. Som om han bröt mot reglerna.

  292. Marlon Brando inkarnerade
    de nya tankarna om skådespeleri-

  293. -inte minst tack vare den här scenen.

  294. Taxiscenen är den bästa spelade
    scenen inom amerikansk film.

  295. Du borde ha tagit hand om mig lite,
    så att jag inte hade behövt lägga mig.

  296. Du tjänade en del pengar.

  297. Du förstår inte!
    Jag kunde ha varit nån att räkna med.

  298. Jag kunde ha varit nån.

  299. I stället för en lodis, vilket jag är,
    om vi ska vara ärliga.

  300. Man ser honom inse kärleken
    som han känner för sin bror.

  301. Det var du, Charlie.

  302. Varje skådespelare, än i dag,
    som försöker vara realistisk-

  303. -och förmedla psykologiskt djup
    och äkthet-

  304. -imiterar medvetet eller omedvetet
    Marlon Brandos mönster.

  305. Nästa avsnitt handlar om
    nåt helt annat.

  306. Det blir en djupdykning i filmteknik.
    Vi återbesöker den här platsen-

  307. -som bevittnade födelsen av en
    banbrytande innovation inom fotot.

  308. Det otroliga är att när kameran
    kommer upp går den bakom Rocky.

  309. Den rörelsen är bara möjlig
    med en steadicam.

  310. Vi får höra om danskarna som skrev om
    reglerna för hur film spelas in.

  311. Man måste filma på plats.

  312. Ljud får inte läggas på efteråt.

  313. Musik får inte användas om den
    inte förekommer där scenen filmas.

  314. Och så tar vi oss in i "The Matrix"-

  315. -och berättar om ett häpnadsväckande
    och ofta travesterat trick.

  316. Scenerna som förändrade filmen,
    nästa gång om filmteknik.

  317. Kurosawa orkade inte gå nerför trappan
    till herrtoaletten-

  318. -så han brukade använda damernas.

  319. Översättning: Hashiguchi/Schicke
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Rollfigurer

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I Akira Kurosawas klassiker "Yojimbo" från 1961 introducerades en ny och mer amoralisk huvudperson som anses vara en föregångare till dagens antihjältar. "Yojimbo" var också stilbildande när det gäller birollernas olika funktioner. Seriemördaren Michael Myers i John Carpenters "Halloween" från 1978 har blivit en mall för slasherfilmens alla psykopatiska mördare. I Elia Kazans "On the Waterfront" från 1954 gick Marlon Brando i bräschen för så kallad method acting, ett mer naturligt skådespeleri med ett större djup och emotionellt engagemang.

Ämnen:
Bild > Filmhistoria
Ämnesord:
Film, Filmhistoria, Historia, Skräckfilm
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Scenerna som förändrade filmen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Genrer

Avsnitt 1 av 8

Science fiction är idag en av de största genrerna på bio, och både de teman och den estetik vi associerar till den kan härledas till Stanley Kubricks science fiction-klassiker "2001: A Space Odyssey" från 1968. "När Harry mötte Sally" från 1989 blev måttstock för den moderna romantiska komedin och japanska skräckfilmen "Ringu" från 1989 blåste nytt liv i skräckfilmsgenren.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Öppningen

Avsnitt 2 av 8

En av de mest kända öppningsscenerna finns i Ingmar Bergmans "Det sjunde inseglet" där en riddare spelar schack med döden. En svårmodig Bergman visade att filmer kan vara bärare av intellektuell substans och bottna i filosofiska och existentialistiska bryderier. En av de mest stilbildande titelsekvenserna hittar vi i "Seven" från 1995. Den inspirerade till en ny våg av intrikata förtexter och har beskrivits som en av 1900-talets viktigaste designinnovationer. Vi avslutar med att titta närmare på "Sunset Boulevards" dramatiska öppningsscen med berättarröst och en flashback.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Rollfigurer

Avsnitt 3 av 8

I Akira Kurosawas klassiker "Yojimbo" från 1961 introducerades en ny och mer amoralisk huvudperson som anses vara en föregångare till dagens antihjältar. "Yojimbo" var också stilbildande när det gäller birollernas olika funktioner. Seriemördaren Michael Myers i John Carpenters "Halloween" från 1978 har blivit en mall för slasherfilmens alla psykopatiska mördare. I Elia Kazans "On the Waterfront" från 1954 gick Marlon Brando i bräschen för så kallad method acting, ett mer naturligt skådespeleri med ett större djup och emotionellt engagemang.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Teknik

Avsnitt 4 av 8

I "Rocky" från 1976 introducerades Steadicam, en av filmfotots enskilt viktigaste uppfinningar som möjliggör obehindrad rörelse med kameran utan skakningar. "Festen" från 1998 var den första filmen som anammade filmrörelsen Dogme 95, som ville simplifiera filmskapandet och utgå ifrån traditionella metoder. Avslutningsvis tittar vi på "The Matrix", som satte en hög standard för alla typer av visuella effekter när den kom ut 1999.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Dramaturgi

Avsnitt 5 av 8

Dramaturgi handlar om hur en berättelse är uppbyggd. I Robert Altmans "Short Cuts" från 1993 slog en helt ny berättarstil igenom. I filmen blandas nio stycken historier istället för en, och istället för en enskild huvudperson hoppar storyn mellan 18 olika karaktärer. "Short Cuts" gör inga hierarkiska skillnader mellan vilka historier eller personer som är viktigast. I "Stalker" från 1979 utforskade Andrej Tarkovskij ett berättande med långa, visuellt slående tagningar. Genom att hänga kvar i en scen länge kunde han få åskådaren att nå andra sinnesstämningar. Vi avslutar med filmen "Borat" som förvirrade med sina genreblandningar när den kom ut 2006.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Effekter

Avsnitt 6 av 8

Ända sedan 70-talet har det experimenterats med olika former av datorrenderat material i långfilm, men det var med "Jurassic Park" från 1993 som det tog fart på allvar. Filmens realistiska återgivning av dinosaurier gjorde att en hel filmvärld förstod vilka otroliga möjligheter den nya tekniken hade. I "The Thing" från 2011 ges prov på en av specialeffektsindustrins stora legendarer Rob Bottins absoluta höjdpunkter. "Toy Story" från 1995 blev början på ett nytt paradigm där handritat blev 3D-animerat. Än idag följer så gott som alla stora animerade filmer i "Toy Storys" fotspår.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Marknaden

Avsnitt 7 av 8

Steven Spielbergs genombrottsfilm "Hajen" från 1975 hade en helt ny och väldigt bred marknadsstrategi. Den lanserades på biografer över hela USA samtidigt och understöddes av en massiv tv-reklamkampanj. När "The Crying Game" hade premiär 1992 blev den med hjälp av en väl bevarad hemlighet en stor USA-succé. Under 1999 blev "The Blair Witch Project" den första filmen som marknadsfördes på internet. I förhållande till sin minimala budget kom den att bli den mest lönsamma filmen någonsin.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaScenerna som förändrade filmen

Slutet

Avsnitt 8 av 8

En av filmhistoriens viktigaste slutscener finns i "Till sista andetaget" från 1960. Det är också den film som kanske bäst sammanfattar den franska nya vågen, en av 1900-talets allra viktigaste strömningar inom filmen. Rörelsen utgjordes av ett gäng franska filmkritiker som ville bryta mot konventioner och regler. Den franska nya vågen inspirerade till "Bonnie och Clyde", som fick stor uppmärksamhet och påstods glorifiera kriminalitet och våld när den kom 1967. "The Usual Suspects" från 1995 är kultfilmen som satte standarden för överraskande slut och narrativa vändningar.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Artityd

Elitakrobaten

Performanceartisten Catti Brandelius blev känd för sitt alter ego Miss Universum. Nu vill hon bli den bästa 44-åriga elitakrobaten i Bredäng. Elitakrobaten är nämligen hennes nya konstverk och alter ego. I processen utforskar Catti gränser inom både konsten och sig själv.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Graffitimålaren

Graffitimålaren Apher har börjat göra sig ett namn inom graffitivärlden. Han är 15 år och brinner för sin konstart. Trots att samhället har bekämpat graffitin, kallat den för klotter och skadegörelse och utövarna har straffats, dör graffitin inte ut. Tvärtom, nya generationer av graffitiutövare tillkommer hela tiden. Vad är det som driver Apher att trotsa lagen? Här berättar han om hur det är att vara graffitikonstnär, om när han blev tagen av polisen, och vi får följa med från skiss till färdig graffitimålning.