Titta

UR Samtiden - Campus Stockholm

UR Samtiden - Campus Stockholm

Om UR Samtiden - Campus Stockholm

Campus Stockholm är ett evenemang speciellt riktat till lärare med syftet att informera om de förändringar som just nu sker i omvärlden. Kända föredragshållare medverkar och serverar verktyg som sedan kan ligga till grund för vidare diskussion med eleverna i klassrummet. Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon, Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Till första programmet

UR Samtiden - Campus Stockholm : Den digitala kunskapsrevolutionenDela
  1. Då har vi nästa gäst på scen. Den här
    killen ger mig bildningskomplex.

  2. Ska jag berätta för er
    vad han har studerat?

  3. Juridik, psykologi, biomedicin, reto-
    rik, kognitionsvetenskap och ekonomi.

  4. Och han är 32 år gammal.

  5. Dessutom har han hunnit jobba med
    en massa saker, bo i Chicago...

  6. Ni förstår. Välkomna honom med den
    unika värme som ni har visat prov på.

  7. Mina damer och herrar:
    Gustaf Josefsson!

  8. -Välkommen!
    -Tack så mycket!

  9. -Hej!
    -Hej!

  10. Jag ska börja med att visa
    den här bilden.

  11. Det där var min kompis.

  12. Vännen som höll mig sällskap när jag
    inte passade in i klassrummet.

  13. Som lät mig lära mig
    i mitt eget tempo det jag ville.

  14. Som jag kunde smita ifrån
    och som alltid fanns där.

  15. Jag hittade den här bilden
    för några år sen-

  16. -när jag städade hos mamma och
    pappa-

  17. -och började reflektera över den här
    maskinen som jag sitter framför.

  18. Det här är en Mac SE.
    Den hade samma busshastighet...

  19. Alltså hastigheten
    mellan minnet och processorn.

  20. Den snabbaste sladden i hela datorn
    mellan de två viktigaste delarna.

  21. Den här hade en hastighet på sladden
    mellan de två viktigaste delarna-

  22. -som var lika snabb
    som dagens 4G-nät.

  23. De två viktigaste delarna i datorn
    pratade med varandra lika snabbt-

  24. -som min telefon pratar med Googles
    servrar medan den ligger i min ficka.

  25. Ändå kallar vi det där för
    "en dator".

  26. Vi kanske inte alltid reflekterar
    över att det här-

  27. -bara är en komponent.

  28. En komponent av den snabbaste
    och största dator vi nånsin byggt.

  29. Som aldrig kraschat sen vi slog på
    den, som finns tillgänglig-

  30. -över hela världen
    och som ser ut så här.

  31. Det ser lite organiskt ut
    på nåt sätt.

  32. Och den här växer hela tiden.

  33. Otroligt snabbt kopplar vi in
    fler personer och fler datorer.

  34. De går snabbare och snabbare.
    Gordon Moore observerade på 60-talet:

  35. "Var artonde månad går datorerna
    dubbelt så snabbt för samma krona."

  36. Var artonde månad, halva priset
    för lika mycket kapacitet.

  37. Alltså, som vi säger: Det går
    fortare och fortare nu för tiden.

  38. Det har nästan blivit en klyscha.
    Ja, det går fortare och fortare.

  39. Vi använder
    den senaste datorprocessorn-

  40. -för att bygga den nya, senaste
    processorn. Vi använder teknologi-

  41. -för att utforma den nya teknologin.
    Vad nu teknologi är.

  42. Många använder ordet teknik
    för att referera till-

  43. -"allting som uppfanns
    efter att jag föddes".

  44. Men om man ser på det så här:
    Det var upptäckten av tryckpressen-

  45. -som inte bara blev
    katolska kyrkans fall-

  46. -utan även gav grunden till
    allmän läskunnighet.

  47. Det går inte när du måste kopiera
    böcker för hand.

  48. Allmän läskunnighet gav grunden till
    det demokratiska systemet.

  49. Först när folk började lära sig
    hur världen fungerade insåg de:

  50. "Varför får de allt det där
    och inte vi?"

  51. Ny teknik leder till nya insikter
    och ett accelererat lärande-

  52. -vilket gör att vi uppfinner
    ny teknik snabbare.

  53. Man kan uttrycka det som att vi står
    på axlarna av tidigare generationer.

  54. Det här är inget nytt. Man kan titta
    på ett ännu större perspektiv.

  55. Jordens historia. När jag gick
    i lågstadiet fick vi en övning-

  56. -där vi fick en kvittorulle
    som skulle rullas ut i korridoren.

  57. Man skulle ta vaxkrita
    och måla svart, svart, svart.

  58. Det är fantastiskt vad man kan ge för
    uppgifter och kalla det utbildning!

  59. Det här var hela tiden på jorden
    som det inte fanns nåt liv.

  60. Sen var det grönt: encelliga
    organismer. Rött: flercelliga.

  61. Sen kom dinosaurierna, däggdjuren
    och precis i slutet mänskligheten.

  62. Kommer inget, kommer inget,
    kommer allt.

  63. Mänsklighetens historia. För
    90 000 år sen gick vi ut ur djungeln.

  64. Vad gjorde vi
    de första 80 egentligen?

  65. Kom igen! De sista 2 000 åren,
    vad gjorde vi de första 1 800-

  66. -jämfört med så sjukt mycket som hänt
    de senaste 20-30 åren?

  67. Oavsett vilket perspektiv
    man ser på hände allting på slutet.

  68. Som om det är nån egenskap
    som själva evolutionen har.

  69. Universums historia, jordens
    historia, mänsklighetens historia.

  70. Så nej, det är inget nytt. Samtidigt
    är det nånting som händer nu-

  71. -som är anledningen till att jag är
    den andra som pekar på samma kurva.

  72. Det är att... När man pratar om
    den digitala revolutionen-

  73. -drar många en parallell till
    den industriella revolutionen.

  74. Då missar man hur förbannat långsamt
    den industriella revolutionen gick.

  75. Vi pratar 100 år
    och att förändring skedde primärt-

  76. -på det sätt som förändringar alltid
    skett. Genom att gamla människor dog-

  77. -så att de unga kunde ta över.
    Vi hade t.o.m. tid att inse:

  78. "Ska vi bygga fabriker, behöver vi
    lära folk läsa, skriva och räkna."

  79. Vi byggde ett skolsystem-

  80. -för att alla skulle kunna
    delta i det nya samhället.

  81. Det har vi inte tid med längre.
    Så det är först på 60- och 70-talet-

  82. -som vi inser: "Vi introducerar
    begreppet livslångt lärande."

  83. Att vi kanske måste lära oss nåt nytt
    under våra liv.

  84. Tidigare lärde man sig nånting
    i en av staten utsedd byggnad.

  85. Man kanske blev bättre på sin grej,
    men smeden behövde inte lista ut-

  86. -hur han skulle koppla in sin iZettle
    till sin iPad.

  87. Plötsligt måste vi lära oss
    de här nya sakerna.

  88. Utbildning blev inte nånting
    som man gjorde i början av livet-

  89. -utan som vi behövde göra hela tiden.

  90. Kompetensutveckling utvecklades.

  91. Arbetsgivare fick ett ansvar från
    facken som började kräva detta.

  92. Och hela... Det vi är på i dag.
    Åka på konferens.

  93. Ett nytt koncept som kommer p.g.a.
    behovet att lära sig nytt hela livet.

  94. Jag är föreläsare. 50 år tillbaka
    i tiden fanns inga föreläsare.

  95. Vi har insett att vi måste
    lära oss nya saker hela tiden.

  96. Det är lite som om det är kurvan.
    Man jobbar, inser att man är efter-

  97. -går en kurs och så kommer man ikapp.

  98. Man kan jobba lite till, sen får man
    lära sig nåt nytt och kommer ikapp.

  99. Det går jättebra. Det är bara det
    att kurvan pekar mer och mer uppåt.

  100. Till sist måste man gå på kurs
    var sjätte vecka!

  101. Och en omorganisation
    var sjätte månad.

  102. Vi har fastnat i vinkelvolten.

  103. Det är som om vi är konstant efter.

  104. Vi är på väg in i en förändring
    som är så stor-

  105. -att den nästan inte går att
    beskriva. Vi är på väg in i en värld-

  106. -där förändring är
    det konstanta tillståndet.

  107. Där vi inte längre kan räkna med
    att morgondagen ser ut som dagen.

  108. Det är skitjobbigt.

  109. Ett av våra mest grundläggande
    kognitiva verktyg-

  110. -är att känna igen mönster,
    hur saker fungerar-

  111. -och använda oss av det
    för att kunna agera i morgon.

  112. När de här grejerna går sönder,
    är det klart att vi blir rädda.

  113. Men å andra sidan gör det här
    en massa bra saker.

  114. För jag menar...
    när min pappa var liten...

  115. ...och han frågade farfar nåt
    och farfar inte kunde svara-

  116. -fick min pappa cykla
    till biblioteket.

  117. Vad betyder det för en hel generation
    att mänsklighetens samlade kunskap-

  118. -biblioteket i Alexandria -
    ligger i fickan?

  119. Snacka om en acceleration
    av innovation, vetenskap-

  120. -kreativitet och uppfinningsrikedom
    när man ger så många-

  121. -tillgång till allt som vi vet.

  122. Vi kan inte ens föreställa oss
    vilken effekt det får-

  123. -på den generation
    som växer upp i dag.

  124. Det är inte bara era elever.

  125. Tre miljarder människor har internet
    i fickan på jordklotet.

  126. Fem miljarder
    i slutet av det här årtiondet.

  127. Som plötsligt har samma möjlighet-

  128. -att ta till sig information, ställa
    frågor och försöka göra sig hörda.

  129. Det är en jätteutmaning för
    det här industriella skolsystemet-

  130. -som vi byggde upp
    för att vi behövde arbetare.

  131. När vi skulle lära barn saker
    som de sen ska göra.

  132. Motsatsen till vad Aristoteles sa:

  133. "De saker vi måste lära oss att göra,
    de lär vi oss genom att vi gör dem."

  134. I skolan lär man sig först och gör
    sen. Men det har vi inte tid med.

  135. Vi har ett samhälle
    där vi måste börja göra saker-

  136. -och i stället veta
    hur man reflekterar-

  137. -så att man hela tiden
    tar till sig kunskap medan man gör.

  138. Som lärare är det en jätteutmaning
    att göra denna förändring.

  139. Att vara den i rummet som är den
    som sitter på all kunskap-

  140. -är ett otroligt
    fördelaktigt maktmedel.

  141. Det ger automatisk respekt
    och trovärdighet i och med-

  142. -att du håller på information-

  143. -som ingen annan i klassrummet
    kan få tillgång till just nu.

  144. Har man en gång i tiden förlitat sitt
    yrkesutövande på den modellen...

  145. Jag har haft lärare i grundskolan
    och på universitetet-

  146. -som tyckte att lärande gick ut på
    att de skulle prata i 60 minuter.

  147. Nu kan jag titta på
    bättre föreläsare på Youtube.

  148. Har man byggt upp sitt lärande
    på den modellen-

  149. -blir det väldigt utmanande
    när detta plötsligt blir ifrågasatt.

  150. Men det är inte bara eleverna
    som behöver lära sig det här.

  151. Kanske är misstaget vi har gjort
    från början att se-

  152. -att det finns några som kan
    och några som ska lära sig.

  153. Vi har ett samhälle
    som har större mångfald än nånsin.

  154. Vi behöver fler mötesplatser
    för att lära av varandra.

  155. Inte bara lära ut och bli lärd.

  156. För om man ska titta på
    den här igen...

  157. ...är nyckeln att varje ända
    på varje litet streck...

  158. ...är en liten människa.

  159. En processor som är inkopplad-

  160. -till hela vår stora, stora...

  161. Ja, vad är det?

  162. Vad är det vi tittar på?

  163. Det är så svårt att förstå,
    det här internet. Är det ett rum?

  164. Är det elektronik som älskar?

  165. Jag brukar tänka på det så här:

  166. En gång i tiden,
    i de stora världshaven-

  167. -fanns det encelliga organismer
    som flöt runt.

  168. De började klumpa ihop sig.

  169. För det var tydligen fördelaktigt
    att samarbeta.

  170. Till skillnad från i skolan.
    Där kallas det fusk.

  171. De började klumpa ihop sig
    för att samarbeta.

  172. Och specialisera sig. "Du gör det där
    bra, så gör jag det här bra."

  173. "Ni celler där borta äter
    och så bajsar vi här borta."

  174. Man började samordna. Det var så
    viktigt så det var några celler-

  175. -som specialiserade sig bara på
    att kommunicera.

  176. De upptäckte nämligen elektricitet.
    De första nervcellerna kom till-

  177. -som bara sysselsatte sig med att
    samordna vad andra celler gjorde.

  178. Det blev så poppis att vara en
    nervcell att det blev fler av dem.

  179. Det blev t.o.m.
    ett centralt nervsystem.

  180. Allting som vi tror att vi är i dag
    är den här klumpen av celler-

  181. -som sysselsätter sig med att
    samordna saker. Att kommunicera.

  182. Vi människor gick samma resa. Vi
    började kommunicera med kemikalier.

  183. Vi började manipulera världen för att
    föra information mellan olika celler.

  184. Men även vi upptäckte elektriciteten.

  185. Kanske är det så att det här...

  186. ...inte är nånting mindre...

  187. ...än mänsklighetens
    centrala nervsystem.

  188. Det är den uppfinning-

  189. -som gör oss lite mindre än samma
    celler på ett stort, svart världshav.

  190. Och lite mer till en mänsklighet,
    ett nytt medvetande.

  191. Tack så mycket.

  192. Fantastiskt. Så om du skulle koka ner
    allt du har sagt nu-

  193. -till ett enda tips
    för alla dessa lärare...

  194. -...vad skulle det vara?
    -Jag har ett favorittips.

  195. Det är från Stephen Covey. "Seven
    Habits of Highly Effective People".

  196. Han skriver i sin bok att en vana
    som framgångsrika människor har-

  197. -är att de lär sig nånting nytt
    varje vecka.

  198. Varje vecka när ni tänker på
    er att göra-lista-

  199. -ska ni göra nånting bara för er egen
    skull och personliga utveckling.

  200. Att man inte går på utbildning då och
    då, utan man låter det vara viktigt.

  201. Nånting som man prioriterar
    varje vecka.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Den digitala kunskapsrevolutionen

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Gustaf Josefsson startade sitt första företag redan som 19-åring och har varit entreprenör med fokus på framtidsfrågor i över tio år. Hans idé är att koppla ihop trender, vetenskap och teknik med existentiella frågor om vår framtid. Gustaf Josefsson menar att vi försöker planera för en framtid i snabb förändring samtidigt som vi vet allt mindre om hur morgondagen kommer att se ut. Inspelat på Göta Lejon, Stockholm, den 21 oktober 2015. Arrangör Scool Oy.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier, Pedagogiska frågor, Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Databehandling, Datorer, Digitalisering, Framtidsfrågor, Framtidsstudier, Informationssamhället, Samhällsvetenskap, Teknik
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Campus Stockholm

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Campus Stockholm

Populära seminarier på export

Seminariets moderator Alexandra Pascalidou berättar personligt om vad en lärare kan betyda för en ung människas framtida vägval. Grundaren av seminarierna, Saku Tuominen, fyller på med sina tankar om vilka verktyg dagens lärare kan behöva för att lyckas i sin undervisning. Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon i Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Campus Stockholm

De små supersiffrorna som förändrar din plånbok

Det har aldrig funnits så mycket pengar i omlopp som idag. Samtidigt får många inte ta del av välståndet och hänger inte med i samhällsförändringarna. Journalisten och sparekonomen Claes Hemberg vill vända den här utvecklingen genom att undervisa om de små men betydelsefulla "supersiffrorna". Han menar att det går att förklara den omställning som just nu pågår genom att vi ser tillbaka på vår historia. Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon, Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Campus Stockholm

Om en svensk emigrantkoloni

Journalisten och författaren Ola Larsmo berättar om en grupp svenska emigranter vars öde ligger långt ifrån dem vi har lärt känna i Vilhelm Mobergs Utvandrarsvit. Istället för att hamna i det rika och moderna Amerika hamnar emigranterna på samhällets botten där de möts av fattigdom och fördomar. Med hjälp av fotografier, unika brev och artiklar lyckas Ola Larsmo lägga ett pussel som får den idag bortglömda och helt utraderade svenska emigrantkolonin Swede Hollow att återigen väckas till liv. Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon, Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Campus Stockholm

Konsten att hantera kulturkrockar

Ståuppkomikern Marika Carlsson föreläser om hur hon använder humorn som vapen för att berätta om sina egna upplevelser av rasism och utanförskap. Vad krävs för att räknas som en självklar del av ett samhälle och vad är det som skapar känslan av att inte riktigt höra till? Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon i Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Campus Stockholm

Datakod blir till poesi

Med hjälp av programmering skapar författaren och programmeraren Linda Liukas sitt eget universum. Att kunna koda är vår tids språk, menar Linda som också tycker att det är viktigt att kvinnor lär sig avancerad datateknik. Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon, Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Campus Stockholm

Den digitala kunskapsrevolutionen

Gustaf Josefsson startade sitt första företag redan som 19-åring och har varit entreprenör med fokus på framtidsfrågor i över tio år. Hans idé är att koppla ihop trender, vetenskap och teknik med existentiella frågor om vår framtid. Gustaf Josefsson menar att vi försöker planera för en framtid i snabb förändring samtidigt som vi vet allt mindre om hur morgondagen kommer att se ut. Inspelat på Göta Lejon, Stockholm, den 21 oktober 2015. Arrangör Scool Oy.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Campus Stockholm

Rosling om en ny faktabaserad världsbild

Med hjälp av grafiska illustrationer och genom att ställa frågor vill Hans Rosling ifrågasätta den föråldrade världsbild som många av oss bär med sig som ett arv från den egna skoltiden. Det handlar om de historiska, ekonomiska, sociala och miljömässiga förändringar som har ägt rum i världen under de senaste decennierna. Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon, Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaProgrammera mera 2.0 - lektionstips

Säkerhet

Många unga oroar sig för att bli hackade. För att de ska känna sig trygga är det viktigt att hjälpa dem med hur de kan tänka kring säkerhet i digitala miljöer. Här får elever en övning kopplad till matematik. De ska titta på Sveriges 25 vanligaste lösenord och räkna ut hur säkert ett lösenord är med hjälp av en värderingsalgoritm. Eftersom metoderna för att hacka hela tiden blir bättre anses det idag säkrast att använda tvåfaktorsinlogg. Eleverna får titta närmare på hur det fungerar.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaLärarrummet

Programmeringssuccé för alla elever

Från och med läsåret 2018/2019 finns digital kompetens inskrivet i den nya läroplanen, men det finns kommuner i Sverige som redan börjat arbeta med det nya ämnet. I Öckerö kommun har man satsat stort och ligger i framkant när det gäller digital kompetens i skolan. Läraren Erik Johansson är en av förgrundsgestalterna bakom satsningen och berättar här om den.

Fråga oss