Titta

UR Samtiden - Campus Stockholm

UR Samtiden - Campus Stockholm

Om UR Samtiden - Campus Stockholm

Campus Stockholm är ett evenemang speciellt riktat till lärare med syftet att informera om de förändringar som just nu sker i omvärlden. Kända föredragshållare medverkar och serverar verktyg som sedan kan ligga till grund för vidare diskussion med eleverna i klassrummet. Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon, Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Till första programmet

UR Samtiden - Campus Stockholm : Populära seminarier på exportDela
  1. Hej, och varmt välkomna till
    den här fantastiska eftermiddagen-

  2. -och seminariet Campus Seminar.

  3. Vi ska få höra sju talare,
    och två priser ska delas ut.

  4. Ni vet att det här är ett
    modernt sammanhang som är i framkant-

  5. -och då har man givetvis en hashtagg
    som ni väldigt gärna får använda-

  6. -för Twitter och Instagram
    och så vidare.

  7. Det finns inte bara en hashtagg,
    utan två.

  8. De heter campusseminar
    eller campusstockholm.

  9. Så då kan ni förmedla,
    ni lyckligt lottade...

  10. Det var väldigt många som ville gå
    i dag, men alla ryms inte-

  11. -så då kanske ni kan förmedla
    all den visdom-

  12. -som vi kommer att få ta del av
    till alla andra där ute.

  13. Jag heter Alexandra Pascalidou.
    Jag växte upp i en grekisk bergsby-

  14. -med min mormor, som hette Sofia.

  15. Det betyder "visdom", men hon
    kunde varken skriva eller läsa.

  16. När jag var tre-fyra år
    så lärde jag mig att göra ett kors-

  17. -och det gjorde mig per automatik
    till familjens överhuvud.

  18. Det visade mig hur kunskap är makt.
    Det var mormors signatur.

  19. När jag var sex-sju år
    kom vi till Sverige-

  20. -och då gick jag
    i Sveriges första hemspråksklass.

  21. Allt var på rena grekiskan.

  22. Vår fröken hette Alkisti.
    Hon sa så här till oss:

  23. "Det spelar ingen roll
    att era föräldrar är städare"-

  24. -"eller att de tror att ett ord
    som 'Strindberg' är en svordom."

  25. "Det spelar ingen roll att ni kallas
    'ingenting' och är från ingenstans."

  26. "Ni kan komma hur långt som helst.
    Skolan är samhällets studsmatta."

  27. "Ju mer man anstränger sig,
    ju kraftigare man hoppar..."

  28. "...desto högre upp kan man komma."

  29. Och så masserade hon oss
    med storhetsvansinne... Ja!

  30. Det är just därför jag är här i dag.
    Jag borde inte ha varit här i dag.

  31. Min pappa är fönsterputsare
    och har aldrig läst en bok.

  32. Det är tack vare min lärare
    och Inga-Lisa och Margareta-

  33. -och alla dem som hjälpte mig,
    som öppnade dörrar och fönster-

  34. -som släppte in lite frisk luft,
    som kultiverade kreativiteten-

  35. -odlade innovationskraften-

  36. -alla dem som stöttade och fanns där
    som ställföreträdande föräldrar...

  37. Allt det ni gör varenda dag.

  38. Och jag hoppas att ni en dag
    får kvitto på allt det ni gör.

  39. Min första bok
    handlar om mina lärare.

  40. Jag hoppas att ni inser
    hur viktiga och värdefulla ni är-

  41. -för jag vet
    att alla ställer krav på er.

  42. Alla vänder sig emot er när det inte
    går så bra på PISA-proven.

  43. Den här eftermiddagen är en ren lyx.

  44. Jag vill att ni ska luta er tillbaka
    och ta emot kärlek och kunskap-

  45. -och bara njuta av det som händer.

  46. Den här dagen är bara till för er-

  47. -och man har också sett till
    att skaffa de allra bästa talarna.

  48. I den här
    grekiska hemspråksklassen...

  49. Grannklassen var finsk. De pratade
    rena finskan hela dagarna.

  50. Hela min klass var kär
    i en kille som hette Kari-

  51. -och det första jag lärde mig säga på
    svenska var: "'Minä rakastan sinua.'"

  52. Det betyder "Jag älskar dig".

  53. Jag blir nästan generad nu.
    Jag sa det aldrig till honom-

  54. -men det kan jag säga till den här
    människan, för han talar finska.

  55. Jag skulle vilja välkomna
    vd:n för Campus Seminar-

  56. -Saku Tuominen, med en stor applåd.

  57. Minä rakastan sinua!

  58. Wow! Det här är underbart!
    Det är fantastiskt att vara här.

  59. Campus Seminar grundades 2011,
    för fem år sen, när vi satt på kontoret-

  60. -och läste en finsk finanstidning
    som är ganska lik Dagens industri.

  61. I den fanns ännu en annons
    för ett näringslivsseminarium.

  62. De bästa talarna kommer till Finland
    och håller fantastiska tal-

  63. -för utmattade och trötta vd:ar
    och pr-konsulter och så vidare.

  64. På en annan sida i tidningen
    var det en liten notis-

  65. -om att de finska lärarna
    är bäst i världen.

  66. Så vi tänkte: "Varför i all världen
    är alla bra seminarier för affärsfolk?"

  67. "Varför arrangerar ingen
    nåt liknande för lärare?"

  68. Det blev tyst i ungefär fem sekunder-

  69. -och sen sa jag till mina kolleger:
    "Vi kan väl göra det?"

  70. De svarade: "Tror du att det blir bra?"
    "Det blir toppen, tro mig."

  71. Så vi gick till utbildningsmyndigheten
    och sa:

  72. "Vi vill ge de finska lärarna
    en present."

  73. Vi trodde att alla skulle bli lyriska,
    men så var inte fallet.

  74. I stället sa de: "Lärarna
    är så stressade och utpumpade."

  75. "De skulle aldrig gå på ett seminarium."
    "Inte?"

  76. Sen frågade nån:
    "Tänkte ni servera gratis alkohol?"

  77. "Nej!"
    "Då kommer lärarna definitivt inte."

  78. "Kanske om de får gratis vin,
    men annars kommer de inte."

  79. Jag svarade:
    "Okej, men vi försöker ändå."

  80. Vi bad ingen om lov,
    vi ordnade bara pengar till presenten.

  81. Vi hade de bästa talarna, och
    inom ett dygn var seminariet fullbokat.

  82. Lärarna älskade det.
    En lärare kom fram och kramade mig-

  83. -och sa att det äntligen kändes som om
    samhället uppskattade deras arbete.

  84. Det var känslosamt för oss,
    och vi ville göra om det året därpå.

  85. Nu har vi gjort det i fem år i Finland,
    och det blir alltid fullbokat direkt.

  86. Vårt tema är att vi fokuserar
    på förändringarna utanför skolan.

  87. Vi fokuserar på klimatförändringen,
    kodning, robotik eller flyktingfrågan-

  88. -eller nåt liknande. Det är olika ämnen
    varje år men samma grundidé.

  89. Det streamas i alla skolor i Finland,
    och vi har fått fantastisk feedback.

  90. Vi är inte vinstdrivande,
    utan vi har förlorat pengar-

  91. -men det har varit
    en fantastisk upplevelse.

  92. Det ena ledde till det andra,
    och förra året sa vi:

  93. "Ska vi inte göra det i Polen?"
    Av nån anledning valde vi just Polen.

  94. Det blev samma sak i Polen -
    fullbokat inom ett dygn.

  95. I år finns vi i Helsingfors, Stockholm,
    Amsterdam, Warszawa och Vilnius.

  96. Vi har fått samma feedback överallt-

  97. -och vårt mål är
    att utvidga hela konceptet.

  98. Grundidén är att ge er en present -
    ni får höra världens bästa talare.

  99. Ni kan använda materialet hur ni vill.

  100. Men vi vill också
    att seminariet ska kännas spännande-

  101. -och att ni ska bli stimulerade.

  102. För att vara i framkant studerar vi
    innovationer som är på gång just nu-

  103. -och vi intervjuar
    experter på utbildning.

  104. Om ni har fantastiska skolor...
    Jag vet att ni har bra skolor i Sverige.

  105. Har ni en skola som är i världsklass
    och som verkligen ligger i framkant-

  106. -hör gärna av er, så kan vi hjälpa er
    att fortsätta på samma bana.

  107. Det var bara lite av vad vi gör,
    och jag hoppas att ni gillar det.

  108. Det har varit så roligt att göra Campus-

  109. -och det är en stor ära
    att vara här i Stockholm.

  110. Jag hoppas att ni gillar seminariet.

  111. Innan jag går
    kan jag inte motstå att ta en bild.

  112. I Finland har vi arrangerat seminariet
    i fem år-

  113. -och det har alltid varit slutsålt, men
    som mest har vi haft 750 besökare.

  114. Jag vill visa de finska lärarna-

  115. -att de svenska lärarna slår dem,
    för ni är fler än 1 000 besökare.

  116. Kan ni vinka till de finska lärarna?

  117. Perfekt! Jag hoppas
    att ni får en bra eftermiddag.

  118. Det är underbart att vara här
    och att ni är här. Mycket nöje! Tack.

  119. Översättning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Populära seminarier på export

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Seminariets moderator Alexandra Pascalidou berättar personligt om vad en lärare kan betyda för en ung människas framtida vägval. Grundaren av seminarierna, Saku Tuominen, fyller på med sina tankar om vilka verktyg dagens lärare kan behöva för att lyckas i sin undervisning. Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon i Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Lärarroll och ledarskap
Ämnesord:
Lärarrollen, Skolan, Skolpersonal, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Campus Stockholm

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Campus Stockholm

Populära seminarier på export

Seminariets moderator Alexandra Pascalidou berättar personligt om vad en lärare kan betyda för en ung människas framtida vägval. Grundaren av seminarierna, Saku Tuominen, fyller på med sina tankar om vilka verktyg dagens lärare kan behöva för att lyckas i sin undervisning. Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon i Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Campus Stockholm

De små supersiffrorna som förändrar din plånbok

Det har aldrig funnits så mycket pengar i omlopp som idag. Samtidigt får många inte ta del av välståndet och hänger inte med i samhällsförändringarna. Journalisten och sparekonomen Claes Hemberg vill vända den här utvecklingen genom att undervisa om de små men betydelsefulla "supersiffrorna". Han menar att det går att förklara den omställning som just nu pågår genom att vi ser tillbaka på vår historia. Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon, Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Campus Stockholm

Om en svensk emigrantkoloni

Journalisten och författaren Ola Larsmo berättar om en grupp svenska emigranter vars öde ligger långt ifrån dem vi har lärt känna i Vilhelm Mobergs Utvandrarsvit. Istället för att hamna i det rika och moderna Amerika hamnar emigranterna på samhällets botten där de möts av fattigdom och fördomar. Med hjälp av fotografier, unika brev och artiklar lyckas Ola Larsmo lägga ett pussel som får den idag bortglömda och helt utraderade svenska emigrantkolonin Swede Hollow att återigen väckas till liv. Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon, Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Campus Stockholm

Konsten att hantera kulturkrockar

Ståuppkomikern Marika Carlsson föreläser om hur hon använder humorn som vapen för att berätta om sina egna upplevelser av rasism och utanförskap. Vad krävs för att räknas som en självklar del av ett samhälle och vad är det som skapar känslan av att inte riktigt höra till? Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon i Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Campus Stockholm

Datakod blir till poesi

Med hjälp av programmering skapar författaren och programmeraren Linda Liukas sitt eget universum. Att kunna koda är vår tids språk, menar Linda som också tycker att det är viktigt att kvinnor lär sig avancerad datateknik. Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon, Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Campus Stockholm

Den digitala kunskapsrevolutionen

Gustaf Josefsson startade sitt första företag redan som 19-åring och har varit entreprenör med fokus på framtidsfrågor i över tio år. Hans idé är att koppla ihop trender, vetenskap och teknik med existentiella frågor om vår framtid. Gustaf Josefsson menar att vi försöker planera för en framtid i snabb förändring samtidigt som vi vet allt mindre om hur morgondagen kommer att se ut. Inspelat på Göta Lejon, Stockholm, den 21 oktober 2015. Arrangör Scool Oy.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Campus Stockholm

Rosling om en ny faktabaserad världsbild

Med hjälp av grafiska illustrationer och genom att ställa frågor vill Hans Rosling ifrågasätta den föråldrade världsbild som många av oss bär med sig som ett arv från den egna skoltiden. Det handlar om de historiska, ekonomiska, sociala och miljömässiga förändringar som har ägt rum i världen under de senaste decennierna. Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon, Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Digital didaktik

Tema: medie- och informationskunnighet. Varför är lärarens kompetens i medie- och informationskunnighet, MIK, så viktig? Lärlabbet tar upp det digitala perspektivet på lärarrollen och de möjligheter som IT ger. Hur, när och i vilka syften väljer lärare digitala verktyg? Det finns en uppsjö av verktyg att välja mellan när en lärare designar sin undervisning. Vilka krav ställer det på lärarna? Lärlabbet besöker Tobias Ruthenberg på Lärarhögskolan i Borås som undervisar lärare och bibliotekarier i MIK. Skolan satsar även på att integrera MIK-undervisning i grundutbildningen för lärarstudenter.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Lärarrummet

Emma var hemmasittare

Hemmasittare kallas elever som av olika skäl inte klarar av att gå till skolan. Det kan vara av olika anledningar; på grund av en NPF-diagnos som gör att man får svårigheter i skolan, sociala fobier, panikångest eller annat. Hur ser vardagen ut för elever med mycket hög skolfrånvaro och som blir föremål för behandlingsinsatser? Emma berättar om hur det var för henne, och vad som hjälpte henne tillbaka till skolbänken.

Fråga oss