Titta

UR Samtiden - Ett gott hem för alla

UR Samtiden - Ett gott hem för alla

Om UR Samtiden - Ett gott hem för alla

Samtal och föreläsningar om romernas situation i Sverige under 1950- och 1960-talen. Symposiet arrangerades i samband med en utställning av fotograferna Anna Riwkin och Björn Langhammer. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Till första programmet

UR Samtiden - Ett gott hem för alla : Lawen Mohtadi om Ett gott hem för allaDela
  1. Hej, alla! Jätteroligt att vara här.

  2. Jag tänkte prata om den kärna-

  3. -eller den ram som Fredrik och jag
    har valt för utställningen.

  4. Alltså Anna Riwkins bilder
    från mitten av 50-talet och framåt-

  5. -och Björn Langhammers
    ett decennium senare.

  6. Båda bildserierna fångar sin samtid-

  7. -på ett väldigt tydligt sätt.

  8. Det som ledde oss in
    på att börja fundera på-

  9. -vad vi såg när vi tittade på dem-

  10. -var den stora förändring
    som kom i skiftet 50-tal till 60-tal-

  11. -då romer i Sverige erövrar
    sina medborgerliga rättigheter.

  12. Om vi börjar med Riwkins bilder.
    Det här är från 50-talet.

  13. Det här var ett vanligt sätt
    som romer bodde på då.

  14. Nämligen i tält,
    i husvagnar och i läger. Och...

  15. Det här...
    50-talet är väldigt intressant-

  16. -om man tänker
    på skiftet som ska komma.

  17. Under första halvan av 1900-talet
    så reser romer i Sverige.

  18. De kommer till en ny plats.
    Man sätter upp sitt läger.

  19. Många romer bedrev tivoliverksamhet.
    Man erbjuder sina tjänster-

  20. -till de stora bagerierna,
    restaurangerna och hotellen.

  21. Man var förtennare, kopparslagare,
    smeder.

  22. Det här var ett sätt
    som romer försörjde sig på.

  23. Det var inkomstkällor.
    Man hade drivit affärsverksamheter-

  24. -man var entreprenörer och levde ett
    någorlunda okej liv på det sättet.

  25. När moderniseringen kommer, sakta på
    40-talet och intensivt på 50-talet-

  26. -påverkar det de här försörjnings-
    möjligheterna på ett direkt sätt.

  27. De traditionella yrkena
    konkurreras ut.

  28. De är inte längre efterfrågade.
    Aluminiumet ersätter kopparkärlen.

  29. Det betyder att kopparslageriet
    undan för undan sjunker bort.

  30. Folk går inte lika mycket på tivoli.

  31. Det betyder att tivoliverksamheten
    inte går lika bra som tidigare.

  32. Det gör att när basen
    för den ekonomiska försörjningen-

  33. -börjar försvinna,
    finns det inte heller nån anledning-

  34. -för romer att resa
    som man tidigare gjorde.

  35. När man vill bosätta sig i städerna
    så får man inte bostäder.

  36. Det pågick en diskrimineringspolitik
    från svenska myndigheter och staten-

  37. -som inte gav romer rätt att...

  38. ...skaffa sig en lägenhet eller
    få ett hyreskontrakt eller ett hus.

  39. Det här resulterade i att...

  40. ...från 50-talet och framåt
    blir det ett slags ofrivilliga läger.

  41. Om myndigheterna hade en tanke
    om att de skulle vara kortsiktiga-

  42. -och att de skulle lösa situationen,
    så blir de faktiskt motsatsen.

  43. De blir permanenta.
    I många läger fanns det elektricitet.

  44. Det fanns vattenpump och sophämtning.

  45. Så det här blev nånting som...

  46. I stället för en kortsiktig lösning
    blev det en långsiktig lösning-

  47. -och så som många människor levde.

  48. En annan bild från 50-talet visar
    hur skolsituationen kunde se ut-

  49. -för de romska barnen i Sverige.

  50. Då gick inte barn
    i den ordinarie skolan.

  51. Man såg till att hitta en modell
    där lärarinnor kom till lägret.

  52. Det är precis vad vi ser här.

  53. Det här var nån slags tanke om att...

  54. Under första halvan av 1900-talet
    hade skolpolitiken sett ut så-

  55. -att man helt enkelt ansåg
    att den romska kulturen-

  56. -var så annorlunda jämfört med
    den svenska att de inte gick ihop.

  57. Det betydde att man inte tog in
    romska barn i skolan.

  58. På 50-talet
    när man börjar hitta nån slags...

  59. ...modell eller tanke om att
    man faktiskt har skolplikt i Sverige-

  60. -och att barnen
    måste få lära sig nånting...

  61. Då fann man den här lösningen.

  62. I stället för att romer
    skulle få möjlighet att bli bofasta-

  63. -och sätta barnen i skolan-

  64. -så kom fröken
    i stället ner till lägret.

  65. De här två sakerna-

  66. -bostadssituationen
    och skolfrågan-

  67. -blir nånting som förändras starkt
    under 60-talet.

  68. Här är Langhammers bild på en familj
    som har flyttat in i Kärrtorp.

  69. Och den visar då...

  70. ...vad som sker
    inom loppet av tio år.

  71. Här har vi bostadssituationen.

  72. Här har vi en bild som illustrerar
    vad som händer i skolfrågan.

  73. I mitten står författaren Katarina
    Taikon bredvid sin storasyster Rosa.

  74. Och fyra elever, vuxenelever.

  75. De var de första
    som fick en organiserad utbildning-

  76. -för vuxna romer.

  77. Under början av 60-talet
    var en stor del av de vuxna romerna-

  78. -inte läs- och skrivkunniga.
    1964 startar man-

  79. -en sommarkurs
    på en gård i Bergslagen-

  80. -som hette Skrekarhyttan.
    Det här är en uppvaktning-

  81. -som Katarina och Rosa Taikon
    och eleverna från skolan gör-

  82. -till Sveriges statsminister
    Tage Erlander.

  83. Man vill få fler vuxenutbildningar.

  84. Man vill få tillgång
    till den skolgång-

  85. -som man inte har haft tidigare.

  86. Varför sker den här förändringen
    i svensk politik?

  87. Det kan man säga är ett resultat av-

  88. -att svenska myndigheter i mitten
    på 50-talet började se problemet.

  89. Romer börjar bli fattiga
    på ett sätt som de inte var tidigare.

  90. Man hade varit självförsörjande.
    Och...

  91. Det uppstod
    en socialt ohållbar situation.

  92. Väldigt små saker
    börjar hända inom politiken.

  93. En riksdagsledamot lägger en motion
    i mitten av 50-talet-

  94. -om att man ska göra en utredning
    kring hur romerna har det.

  95. Senare leder det till de allra
    första reformerna, där staten säger:

  96. "Vi ser ett problem.
    En grupp svenska medborgare"-

  97. -"hålls utanför välfärdssystemet."
    Det här är -59 till -60.

  98. Samtidigt påbörjas hela den romska
    kampen för medborgerliga rättigheter.

  99. Tidigt 60-tal.

  100. Jag skulle säga
    att startskottet för det är 1963-

  101. -när Katarina Taikon
    kommer ut med boken "Zigenerska".

  102. Den blir början på det som då...

  103. ...sker under 60-talet.

  104. Om ni får möjlighet
    att se utställningen-

  105. -kommer ni att se att i skiftet
    från 50-tal till 60-tal-

  106. -så finns det en större berättelse-

  107. -om både moderniseringen
    och framväxten av folkhemmet.

  108. Och också i den hur
    den romska minoriteten kliver fram-

  109. -och kräver samma rättigheter
    som alla andra.

  110. Där slutar jag. Tack.

  111. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Lawen Mohtadi om Ett gott hem för alla

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Författaren, journalisten och regissören Lawen Mohtadi berättar om kärnan i utställningen Ett gott hem för alla. Bilderna av fotograferna Anna Riwkin och Björn Langhammer fångar sin samtid. I dem går det att se en viss förändring när svenska politiker under 1950-talet börjar inse situationen. Reformer genomförs och romerna får medborgerliga rättigheter. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Ämnen:
Historia > Efter ca 1900 > Efterkrigstiden, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Nationella minoriteter
Ämnesord:
1950-talet, Fotokonst, Fotoutställningar, Romer, Sverige
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Ett gott hem för alla

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ett gott hem för alla

Introduktion - Ett gott hem för alla

Fredrik Liew är intendent och curator på Moderna museet och berättar om utställningen Ett gott hem för alla. Han har skapat den tillsammans med journalisten och regissören Lawen Mohtadi. I utställningen beskrivs villkoren för romerna i Sverige under 1950- och 1960-talen. Utställningen konfronterar bilden av ett Sverige präglat av begrepp som solidaritet och gemenskap. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ett gott hem för alla

Samtal om Ett gott hem för alla

Artisten, författaren och aktivisten Hans Caldaras i samtal med Fred Taikon som är ordförande för tidskriften É Romani Glinda. De pratar om fotografierna i uställningen Ett gott hem för alla och berättar om upplevelser i barndomen. Bilderna är tagna under 1950- och 1960-talen av Anna Riwkin och Björn Langhammer. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ett gott hem för alla

Lawen Mohtadi om Ett gott hem för alla

Författaren, journalisten och regissören Lawen Mohtadi berättar om kärnan i utställningen Ett gott hem för alla. Bilderna av fotograferna Anna Riwkin och Björn Langhammer fångar sin samtid. I dem går det att se en viss förändring när svenska politiker under 1950-talet börjar inse situationen. Reformer genomförs och romerna får medborgerliga rättigheter. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ett gott hem för alla

Katarina Taikon och Björn Langhammers arbete

Angelica Ström är specialpedagog och dotter till författaren Katarina Taikon. Hon berättar om sin uppväxt med modern som levde med fotografen Björn Langhammer. Katarina och Björn möttes och fann varandra i att känna sig övergivna av vuxenvärlden. De började arbeta tillsammans. Katarina Taikon skrev bland andra böckerna "Zigenaren" och senare böckerna om Katitzi. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ett gott hem för alla

De finska romernas invandring och deras kamp

Diana Nyman är sakkunnig i romska frågor och föreläser om de finska romernas historia. Finska romer kom som socialpolitiska flyktingar till Sverige i slutet av 1950-talet och har fått kämpa hårt för sina rättigheter. Nyman ger en kronologi över viktiga händelser. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ett gott hem för alla

Sverige och rasismen

Författaren och journalisten Per Wirtén berättar hur han ser på Sverige och majoritetssamhällets okunskap om romernas situation. Han anser dock att diskussionen i Sverige är på väg att förändras till det bättre. Sedan några år benämns i den svenska debatten olika typer av rasismer och det bidrar till synliggörande. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ett gott hem för alla

Paneldiskussion om Ett gott hem för alla

Panelsamtal om den romska historien. Hur kan kunskapen om historien påverka romernas framtid? Den politiska situationen och villkoren för romskt liv i Sverige diskuteras utifrån den aktuella situationen för romska EU-medborgare. Medverkande: Angelica Ström, specialpedagog och dotter till författaren Katarina Taikon; Diana Nyman, sakkunnig i romska frågor; författaren och journalisten Per Wirtén och författaren, journalisten och regissören Lawen Mohtadi. Moderator: Fredrik Liew. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Kulturarvet och samhällsutvecklingen

Att engagera sig i kulturarvet

En paneldiskussion om museernas roll i Sverige idag. Ämnen som berörs är allt från normkritik till nationalism och historierevisionism. Medverkande: Birgitta Johansen, länsmuseichef Örebro länsmuseum, Britta Roos, kulturarvsstrateg vid Länsstyrelsen Skåne, och Adam Cwejman, liberal opinionsbildare. Inspelat den 9 november 2016 på Nalen, Stockholm. Arrangör: Riksantikvarieämbetet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - historia

Lars Johan och Wendela, två tidningspionjärer

Lars Johan Hierta startade Aftonbladet år 1830 och startade därmed en ny epok i svensk presshistoria. 1841 anställde han Wendela Hebbe, den första kvinnliga skribenten med fast anställning

Fråga oss