Titta

Att bli en lycklig 85-åring

Att bli en lycklig 85-åringDela
  1. "Om det är november i norra Europa
    och dagsljus när man vaknar"-

  2. -"har man helt säkert försovit sig."

  3. "Först öppnade jag bara ena ögat
    för att bedöma dagen-efter-smärtan."

  4. "Okej, trots allt. I badrummet
    vred jag på duschen och fastnade"-

  5. -"som jag så ofta gör
    i det som fanns kvar av natten."

  6. "Jag hade drömt
    att jag gick upp på en scen två gånger"-

  7. -"och hämtade guld. Fint."
    På tal om drömmar.

  8. "Till min förvåning
    såg jag två statyetter på byrån."

  9. "Jag insåg att en flaska champagne
    kan få minnen att likna drömmar."

  10. "Jag hade hämtat två guld."

  11. "Min reklambyrå hade gjort ett ovanligt
    bra år i reklamtävlingen Eurobest"-

  12. -"och jag hade varit
    ovanligt inblandad."

  13. "Drygt ett år senare stod jag framför
    ett apotek och kikade in på hyllorna."

  14. "I min hand höll jag beviset på
    att jag var galen."

  15. "Jag ringde min pojkvän, gråtandes:
    'Jag kan inte göra det.'"

  16. "'Det här är så jävla pinsamt. Jag dör,
    jag lägger mig ner här och dör.'"

  17. "Han förklarade att de nog hade sålt
    antidepressiva förut. Det lät rimligt."

  18. "Så jag klev in med rinnande mascara
    för att hämta ut mitt första Sertralin."

  19. "På asken stod det: '2 tabl. dagl.
    mot utmattningssymtom.'"

  20. Jag brukar inte presentera mig så här.

  21. Vanligtvis säger jag att jag är
    reklamforskare på Handelshögskolan.

  22. Jag har arbetat inom reklambranschen
    som kreatör i Stockholm och New York.

  23. Jag är författare och skribent,
    och jag har drivit-

  24. -en av Sveriges
    mest inflytelserika feministbloggar.

  25. Ungefär så sa jag på en föreläsning
    för ett par år sen.

  26. Efter föreläsningen, som gick bra,
    kom en kvinna fram.

  27. Hon tog mig åt sidan och sa:

  28. "Nina, förlåt, men jag måste fråga.
    Hur gammal är du?"

  29. Jag hörde på hennes tonläge att hon
    ville att jag skulle svara 47 eller 73-

  30. -men jag var 28, lika gammal som hon,
    och det var det hon var rädd för.

  31. Hon sa att hon hade känt sig förtvivlad
    under hela föreläsningen-

  32. -eftersom hon tyckte att jag
    hade uppnått så mycket mer än hon.

  33. Det fick mig att må dåligt också, för
    jag insåg att varje gång jag föreläser-

  34. -och presenterar mig så där
    så bidrar jag till nåt jag ogillar-

  35. -nämligen att de flesta av oss-

  36. -pratar mycket om det vi har gjort
    som vi har lyckats med.

  37. Men det som inte har gått lika bra
    glömmer vi ofta bort.

  38. Jag ville nyansera bilden av mig
    och reparera mitt misstag-

  39. -så jag åkte hem och skrev
    ett blogginlägg om min utbrändhet.

  40. Det liknade det jag precis läste för er.

  41. Självupptagen som jag var
    studerade jag statistiken nästa morgon.

  42. Det hade delats hundratals gånger,
    och snart var det tusentals gånger.

  43. I slutet av dagen hade det blivit
    den mest spridda text jag skrivit.

  44. Jag fick mejl från personer som
    alla kunde relatera till min historia.

  45. Utöver det var det en brokig skara -
    män och kvinnor i olika åldrar-

  46. -från olika branscher
    och med olika tjänster.

  47. Men de hade en sak gemensamt:
    De hade drömjobb.

  48. De var kreativa personer
    på företag inom intressanta branscher.

  49. Många av dem var ledare och kändisar,
    och de kände igen sig i min historia.

  50. Det var märkligt, för jag visste att
    de som blir utbrända hatar sina jobb.

  51. De har hemska chefer och en
    ohälsosam arbetsmiljö. Det är gräsligt.

  52. Varken jag eller de
    kunde relatera till det.

  53. Som den akademiker jag är
    tog jag ett steg tillbaka-

  54. -och frågade mig själv den viktigaste
    akademiska frågan som finns:

  55. Vad fan är det som händer?

  56. De senaste åren
    har jag funderat över det här-

  57. -och jag har ett par teorier om varför
    så många med drömjobb blir utbrända.

  58. Jag tänkte ta upp några av dem i dag.

  59. Min första teori är: Skyll på media.
    Det kan man ju alltid göra.

  60. Jag började läsa i slutet av 80-talet,
    jag föddes 1984.

  61. När jag kunde läsa en dagstidning-

  62. -och affärs- och ekonomidelen
    i en tidning var det tidigt 90-tal.

  63. När jag bläddrade i tidningen
    vid frukostbordet såg det ut så här.

  64. Efter ett par år
    började det se ut så här.

  65. Men det var kortvarigt.
    Det blev så här igen.

  66. Sen blev det så här,
    och sen så här igen.

  67. Hela mitt liv
    har varit en ekonomisk kris.

  68. Jag har läst att det inte finns jobb.
    Om de finns försvinner de nog snart.

  69. Om de finns kvar får man dem inte,
    för man är ung-

  70. -och vi vet ju
    att unga människor inte får jobb nu.

  71. Så om man av nån anledning råkar
    ha ett jobb som man också trivs med-

  72. -måste man se till
    att aldrig klanta sig-

  73. -för det finns tusentals personer som
    kan ersätta en om man gör ett misstag.

  74. Det var min känsla
    när jag fick mitt första jobb.

  75. Efter ett par år insåg jag
    att det inte var helt sant.

  76. Visst, vi har hög arbetslöshet. För hög.

  77. Men de flesta har ändå jobb.
    Över 90 % har jobb i Sverige.

  78. Och de flesta gillar faktiskt sina jobb.

  79. Men trots att jag visste det
    var det svårt att bli av med känslan-

  80. -av att jobbet jag älskade
    var tillfälligt-

  81. -och att det kunde tas ifrån mig
    om jag inte ansträngde mig.

  82. Den känslan är nog vanlig här
    eftersom många av er har drömjobb.

  83. Ni känner er som en bluff
    som snart blir påkommen.

  84. Det är en orsak
    till att vi blir utbrända.

  85. Den andra teorin jag vill ta upp
    kallar jag Navids fråga.

  86. På en fest för ett par år sen träffade
    jag Navid Modiri. Känner ni till honom?

  87. Han är en av Sveriges
    mest intressanta politiska aktivister.

  88. Han är rolig och underhållande.

  89. Vi kände inte varandra, så vi började
    prata och han frågade: "Vem är du?"

  90. Jag svarade som jag alltid gjorde då:
    "Jag är författare"-

  91. -"jag är forskare, jag är lärare."
    Han sa: "Nej, nej, nej."

  92. "Jag frågade inte vad du gör,
    jag frågade vem du är."

  93. Jag tänkte: "Vilken skitstövel!
    Vem är han att fråga vem jag är?"

  94. "Det svarar jag inte på."

  95. Men sen insåg jag att Navid
    bara ställde en uppriktig fråga.

  96. Problemet var att jag inte kunde svara,
    och det fick mig att må dåligt.

  97. Efter det här samtalet-

  98. -hamnade jag i en existentiell kris,
    för jag insåg att det var illa.

  99. Att jag använde jobbet för att
    definiera mig själv var ett problem.

  100. "Jag måste fixa det här.
    Jag borde skaffa en hobby."

  101. "Kanske zumba eller keramik
    eller fågelskådning."

  102. "Nåt som inte är jobb
    som kan definiera mig."

  103. Men sen tänkte jag efter och insåg-

  104. -att jag inte gillar zumba.
    Jag har provat. Det är inget för mig.

  105. Jag är inte avslappnad nog
    för keramik-

  106. -och fågelskådning
    är definitivt inget för mig.

  107. Jag insåg att jag ofta omvandlar
    det jag älskar att göra till arbete.

  108. Det är därför jag är författare
    och engagerar mig i jämlikhetsfrågor.

  109. Så jag har kastat om det.

  110. När jag tänkte efter insåg jag
    att det kanske inte var så tokigt.

  111. Många personer
    som jag verkligen beundrar-

  112. -har rätt gränslösa personligheter.

  113. Det verkar som om
    de investerar mycket i sitt yrke-

  114. -och jobbet och personligheten
    är sammanflätade.

  115. Jag tror att man behöver ha det så
    för att komma så långt-

  116. -och för att uppfinna nya saker.

  117. Världen behöver fler såna personer
    och färre personer som gör keramik.

  118. Men, och det här är viktigt, vad världen
    inte behöver är fler utbrända personer.

  119. Så snarare än att börja med nåt
    som inte är jobb för att slappna av-

  120. -behövde jag hitta strategier-

  121. -för att vara det man gör
    utan att bryta ihop helt och hållet.

  122. Det är nåt som jag har försökt uppnå
    de senaste åren.

  123. Efter utbrändheten har jag försökt hitta
    ett mer hållbart sätt att jobba.

  124. Det är viktigt för dem av er
    som känner att ni har ett drömjobb.

  125. Ni gör det ni alltid har velat göra -
    det är meningsfullt, kul och givande.

  126. Det här gäller särskilt er.

  127. Jag har provat många strategier -
    vissa har fungerat, andra inte.

  128. Jag tänkte dela med mig
    av tre av de mest lyckade nu.

  129. Den första är
    att tänka energi snarare än tid.

  130. Vi bor i ett samhälle
    som är helt besatt av tid.

  131. Vi pratar om
    heltid, deltid, halvtid och övertid.

  132. Vi har fyrtio timmars arbetsvecka,
    semester och föräldraledighet.

  133. Allt definieras
    utifrån den tid det tar att göra nåt.

  134. Men det baseras inte
    på dagens arbetsliv-

  135. -utan på ekonomin
    under den industriella revolutionen-

  136. -då folk jobbade
    på fabriker eller bondgårdar.

  137. Då innebar en timmes mer arbete
    mer produktion.

  138. Då är det rimligt att räkna tid.
    Men i dag är det inte så för de flesta.

  139. Våra arbetsdagar
    varierar från dag till dag.

  140. En dag kanske man är på konferens
    och har det trevligt.

  141. Sen kanske man går på fest
    eller går ut och äter.

  142. Då har man arbetat i 15 timmar
    utan att man ens känner sig trött.

  143. Men en annan dag ska ni kanske
    hålla ett föredrag inför 300 personer.

  144. Det är energikrävande, så då
    arbetar man kanske bara en timme-

  145. -och ändå är man lika tömd på energi
    som när man har jobbat i 15 timmar.

  146. Vi måste sluta fokusera på
    hur lång tid det tar att göra nåt-

  147. -och fokusera mer på känslan efteråt.
    Det är nåt vi borde ha i åtanke.

  148. Den andra strategin är deprimerande.

  149. Vi måste komma ihåg
    att ingen bryr sig.

  150. Det kan komma som nyheter. Vi tror
    att allt och alla kretsar kring oss-

  151. -men ärligt talat är så inte fallet.

  152. De flesta vet inte vem ni är.
    De vet inte ens om att ni existerar.

  153. Sen har vi de som står er närmare
    och vet om att ni existerar.

  154. Men de tänker inte på er så ofta heller.

  155. De ser er på Facebook eller på stan,
    men utöver det hörs ni aldrig.

  156. De få, få människor
    som faktiskt tänker på er-

  157. -är oftast de som bryr sig om er:
    er familj, era vänner och era kolleger.

  158. Och det bästa med det är
    att de brukar vilja se er glada-

  159. -så de gläds inte åt era misstag,
    om ni har valt dem med omsorg.

  160. Om de inte fungerar så
    borde ni nog byta ut dem.

  161. De vill inte döma er, utan stötta er.

  162. Det innebär att ni kan klanta er rejält
    utan problem-

  163. -för de har alltid överseende med er.

  164. På så sätt kan ni distansera er
    från allt när det känns överväldigande-

  165. -och ni inte vet vad ni ska göra.

  166. Avslutningsvis är min tredje strategi
    att ha ett samtal med er inre 85-åring.

  167. När vi är stressade fokuserar vi ofta
    på det vi har precis framför oss.

  168. Vi blandar ihop det som är angeläget
    med det som är viktigt.

  169. Med den här övningen
    undviker man det.

  170. Tar en penna och ett papper-

  171. -och börja beskriva er själv
    som 85-åring.

  172. Var bor ni, vad har ni på er,
    vem är ni med, hur ser ni ut?

  173. Och framför allt:
    Hur har ert liv sett ut?

  174. Det är fascinerande hur den övningen
    kan hjälpa er att prioritera-

  175. -och urskilja de brådskande, oviktiga
    sakerna från de viktiga sakerna.

  176. Exempelvis tycker 85-åringar oftast
    att hälsan är viktigare än framgång.

  177. De flesta av er känner inte så nu,
    men om ni tänker långsiktigt förstår ni.

  178. Om ni vill vara en berest 85-åring
    måste ni börja resa.

  179. Den här övningen kan hjälpa er,
    för att bli en lycklig 85-åring-

  180. -är själva poängen. Tack!

  181. Översättning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Att bli en lycklig 85-åring

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är det som får människor att göra saker som lyckas? Nina Åkestam är reklamforskare på Handelshögskolan i Stockholm. Hon har tidigare varit sjukskriven på grund av stress. Här berättar hon om hur man lyckas utan att bränna ut sig. Inspelat 19 augusti 2015 på Slagthuset Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi, Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv
Ämnesord:
Arbetsmotivation, Arbetspsykologi, Psykologi, Tillämpad psykologi, Utbrändhet
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Mer allmänbildande & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Så tänder vi gnistan

Nycklarna till förändring

Erik Fernholm har en bakgrund inom neuro-, motivations- och lyckoforskning. Här ger han oss olika underhållande och tänkvärda exempel på vad som motiverar oss och vad som påverkar våra beteenden i både klimatfrågor och i allmänhet. Inspelat den 7 mars 2016 på Artipelag, Gustavsberg. Arrangör: Camino.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

De finska krigsbarnen

De två finska krigsbarnen Kielo och Pentti skickades till Sverige från Finland under andra världskriget. Mellan 70 000 och 80 000 finska barn delade samma öde. Hur var det att komma ensam till Sverige, och hur har resan påverkat dem som vuxna? För Kielo och Pentti var det en upplevelse i barndomen som satte djupa spår.