Titta

UR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

UR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Om UR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Linköpings universitet firade 40 år och bjöd in till en jubileumskonferens fylld av vetenskap, nya lärdomar och många möten. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Till första programmet

UR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken : Tv-spel förbättrar hälsa hos patienterDela
  1. Stort tack för chansen
    att prata om vår forskning.

  2. Alla personer är inte identiska.
    Alla patienter är inte identiska.

  3. Alla spel är inte heller identiska.

  4. Tidigare under dagen
    var det några som sa:

  5. "Ja, låt ungdomarna spela!"
    Jag skulle säga: "Låt alla spela!"

  6. Jag hoppas övertyga er
    att spelande kan ge oss mycket.

  7. Jag vill tacka mina medarbetare
    i det här projektet-

  8. -som har hjälpt mig
    med presentationen.

  9. Nu måste jag hämta mina glasögon.
    Jag ville inte ha dem i tv-

  10. -men nu ser jag inte mina bilder,
    så jag måste ta på dem.

  11. Jag ska prata lite om motion.

  12. Vi vet allihop att motion förbättrar
    livskvalitet, hälsa och överlevnad.

  13. Det är viktigt för oss alla
    att vara aktiva.

  14. Vi vet också
    att det har positiva effekter-

  15. -på kroniskt sjuka patienters
    livskvalitet och sjukhusvistelser.

  16. Kroniska sjukdomar kan vara diabetes,
    KOL, hjärtsjukdomar och så vidare.

  17. Det är viktigt att även
    kroniskt sjuka personer motionerar.

  18. Men vi vet också att det i allmänhet
    är svårt att hålla sig aktiv.

  19. Vi ser toppar i antalet gymbesök
    kring sommaren och efter nyår-

  20. -men det är svårt att hålla sig aktiv
    och ha en aktiv livsstil.

  21. Vid kronisk sjukdom
    gäller förstås samma sak-

  22. -men det kan vara ännu svårare
    att börja eller fortsätta motionera.

  23. Vi har gjort studier av följsamheten
    och den är låg.

  24. 30-50 % av de kroniskt sjuka
    håller sig aktiva.

  25. Jag kommer från kardiologin
    och har gjort mycket forskning där.

  26. Det är svårt för hjärtpatienter-

  27. -att börja motionera
    på det vanliga sättet.

  28. Det vanliga är att vi säger:
    "Du kan göra vad du vill."

  29. "Du kan börja motionera.
    Det finns rehabiliteringsprogram."

  30. Vi kan säga: "Ta en promenad."
    Folk är rädda att börja motionera.

  31. Svenska vintrar är långa och kalla-

  32. -så det blir kanske
    ingen trevlig erfarenhet-

  33. -att gå ut varje dag. I andra länder
    kan det vara för varmt.

  34. I mitt hemland, Nederländerna,
    regnade det hela tiden.

  35. Det är en utmaning
    om man är rädd att få bröstsmärtor-

  36. -eller har dyspné
    efter en hjärtinfarkt.

  37. Om man tittar på hinder för motion
    är det många man känner igen:

  38. Man har fullt upp eller ont om tid.

  39. Folk säger att de inte är sportiga.
    "Jag gillar inte att motionera."

  40. Jag sa länge att jag inte kunde hitta
    nån motionsform som jag gillade.

  41. Nu har jag hittat nåt.

  42. Externa hinder är
    att vänner inte är intresserade-

  43. -att man saknar transportmedel
    för att ta sig till träningslokalen.

  44. Det kan vara för dyrt,
    ont om träningslokaler i närheten-

  45. -eller, som jag nämnde, vädret.

  46. Särskilda hinder för patienter
    som har kroniska sjukdomar-

  47. -är att de får symtom,
    exempelvis av hjärtsvikt.

  48. Folk blir trötta och får andnöd.

  49. Det kan vara ett hinder för motion.

  50. Det är ofta ont om inrättningar
    för hjärtpatienter-

  51. -som behöver skräddarsydda program.

  52. Vissa lider av nedstämdhet, ångest
    eller depression-

  53. -vilket kan hindra dem
    från att motionera.

  54. En annan faktor
    är effekten av funktionshinder-

  55. -som kan försvåra.
    Det gäller även medicinering.

  56. Hjärtsviktpatienter tar diuretika,
    så de måste gå på toaletten ofta.

  57. Det är inte optimalt
    medan man är på gymmet.

  58. Annan medicinering
    kan ge illamående-

  59. -smärta eller andra biverkningar.

  60. För att göra en lång historia kort
    och titta på projektet:

  61. Vi undrade om motionsspelens roll.
    Jag ska prata om det.

  62. "Motionsspel" är en sammansättning
    av "motion" och "spel".

  63. År 2007 togs ordet in i en ordbok
    med definitionen:

  64. "TV-spel som kräver
    hård fysisk aktivitet..."

  65. Det är alltså inte att göra så här,
    som barnen och vi gör.

  66. "...och vars syfte är motion."

  67. "Exempel är att spelaren deltar
    i en cykeltävling på skärmen..."

  68. "...genom att trampa på pedalerna
    på en motionscykel."

  69. De kräver alltså
    verklig fysisk aktivitet.

  70. De använder teknik
    som spårar ens kroppsrörelser-

  71. -och korrigerar för ens rörelser.
    Jag ska visa exempel senare.

  72. Det är alltså motionsspel,
    som skiljer sig från "vanliga" spel.

  73. Exempel på motionsspel
    är Dance Dance Revolution-

  74. -där folk verkligen måste dansa
    för att nåt ska hända på skärmen.

  75. Man måste imitera
    det som visas på skärmen.

  76. Det är energisk musik och bilder,
    så man rör verkligen på sig.

  77. Exertris är en cykel.

  78. Jag tror den har varit populär
    i Japan och USA.

  79. Cyklistens energi används
    för att driva delar av spelet.

  80. Det är ett annat sätt
    att få folk motiverade att motionera.

  81. Här är ett fint inslag,
    som även nyligen togs upp-

  82. -och presenterades vid
    ett annat symposium.

  83. Det är cybercykling.
    Man sätter sig på en cykel-

  84. -och kan ladda filmer,
    exempelvis från där man växte upp.

  85. Man kan cykla genom området
    och se vad som har förändrats.

  86. Det är cybercykling. Man kan
    sitta på cykel eller i rullstol.

  87. Nu finns modernare motionsspel.
    Det är ju dags att köpa julklappar-

  88. -och jag ska säga
    att jag inte är sponsrad.

  89. Här ser ni Playstation eyetoy,
    Nintendo Wii och Xbox.

  90. Alla har motionsspel
    som ser ut så här.

  91. Det här är från Nintendo Wii.
    Där kan man spela tennis, golf...

  92. Ni ser den lilla avataren,
    som spelar golf på skärmen.

  93. Här är personen som spelar...
    Det finns även baseball.

  94. Det är vad vi köper
    åt våra barn och oss själva-

  95. -men kan det användas
    inom hälsovården?

  96. Här var det en av mina doktorander
    som gjorde en "scoping review"-

  97. -för att se om vi kan använda det här
    för hjärtpatienter.

  98. Hennes fokus var om motionsspel
    kunde fungera bland äldre vuxna-

  99. -eftersom patienterna ofta är äldre.

  100. Hon siktade in sig på vissa inslag
    som är viktiga vid hjärtsvikt.

  101. Kan man använda motionsspel
    om man har dyspné?

  102. Här är en review från en annan grupp
    som studerar om man kan...

  103. Kan man använda motionsspel-

  104. -för att bli mer fysiskt aktiv?

  105. Här ser ni några exempel.
    Vi ser en bowlingbana på tv-skärmen.

  106. Personen med gåstol
    måste bli mer aktiv-

  107. -och träna på just såna rörelser.
    Det går att göra genom ett spel.

  108. Det här är
    exempelvis en patient med stroke-

  109. -som tränar upp armen igen.

  110. Det är alltså användbart
    inom hälsovården.

  111. Spelen används ofta för att öka
    aktivitetsnivån bland allmänheten.

  112. Det gäller främst äldre personer,
    men även bland de yngre.

  113. De kan även motverka eller,
    i vissa studier, behandla fetma-

  114. -bland barn och ungdomar.
    De ställer sig på Wii-brädet-

  115. -och får veta:
    "I dag väger du si och så."

  116. "För att minska din vikt
    kan du spela det här i dag."

  117. Som jag sa används det vid stroke,
    för att träna en hand eller fot.

  118. Samma sak gäller vid trauma.

  119. Motionsspel används även
    för att öva upp balans och gång.

  120. Det kan användas i fallprevention
    eller vid MS.

  121. De används för att träna upp
    den motoriska funktionen-

  122. -och även för att öka social samvaro.

  123. Det är väldigt spännande.
    Folk spelar ihop.

  124. Folk säger att tv-spel är antisociala
    och får folk att sitta på rummet.

  125. Vi har nu inlett
    ett litet sidoprojekt-

  126. -där vi samlar folk
    för att spela Wii Bowling.

  127. De älskar det.
    Vi har LiU-lag med LiU-tröjor...

  128. Folk samlas. De kan inte
    använda tunga bowlingklot-

  129. -men de kan öva i grupp
    och känna sig involverade.

  130. Det är ett sidoprojekt.

  131. Alla personer är inte identiska
    och alla spel är inte identiska.

  132. Det här är en suddig bild,
    det vet jag-

  133. -men här ser vi antalet joule
    man förbränner under spelet.

  134. Här är förbränning vid vila.

  135. Om man spelar Xbox
    förbränner man så här mycket.

  136. I Wii Bowling, Wii Tennis
    och Wii Boxing bränner man mer.

  137. Folk kan välja ett spel
    som passar deras fysiska förmåga.

  138. Om de vill kan de boxas-

  139. -men om de vill ta det lugnare
    kan de bowla.

  140. Här är en tabell från en annan grupp
    som gjorde mätningar, för alla spel-

  141. -av hur mycket energi som förbränns.

  142. Det är mer än vid vila.
    Man kan hitta många olika format-

  143. -och energinivåer.

  144. Hur är det då med hjärtpatienterna?
    Det är där min forskning kommer in.

  145. Det är det trevligaste projekt
    jag har gjort.

  146. Alla gillar det. Pressen gillar det-

  147. -men även patienterna
    gillar projektet.

  148. Vi har en stor studie, HF-Wii-

  149. -där vi först gjorde
    en fallstudie och en pilotstudie.

  150. Nu har vi en stor,
    randomiserad klinisk prövning-

  151. -där vi har folk som spelar Wii
    och folk som gör vanlig träning.

  152. Sen tittar vi på patientutfallen.
    Gör folk verkligen mer?

  153. Har de verkligen
    högre aktivitetsnivåer?

  154. Vi tittar även på andra utfall
    som egenvård, återintagning...

  155. Blir de också faktiskt friskare?
    Har de bättre livskvalitet?

  156. Vi tittar också på kostnader
    och självklart på vad folk tycker.

  157. Slutar de efter en månad?
    Blir de uttråkade?

  158. Vi har en webbsida,
    HF-Wii.com tror jag det är-

  159. -där mina doktorander
    lägger upp allting hela tiden.

  160. Det är ett fint projekt.

  161. Nå, hur gör vi?
    Vi rekryterar patienter.

  162. Det här är på Vrinnevisjukhuset
    i Norrköping.

  163. Patienterna gav mig tillstånd
    att visa bilder på dem.

  164. Vi har en Wii-handledare.
    Folk kommer till sjukhuset-

  165. -och får en introduktion
    av vår handledare.

  166. Hon hjälper patienterna
    att förstå handkontrollen-

  167. -så att de får en positiv upplevelse.

  168. Alla ska lämna
    sjukhusets utbildningslokal-

  169. -och ha lyckats rulla klotet
    längs bowlingbanan.

  170. Sen går en installatör
    hem till patienten-

  171. -installerar spelet i deras hem
    och ger dem instruktioner.

  172. Vi har också säkerhetsriktlinjer-

  173. -för vi vill inte hamna i Aftonbladet
    om en patient faller.

  174. Vi har förstås bra riktlinjer-

  175. -så folk inte ska snubbla på mattor
    eller slå sönder lampor och sånt.

  176. Vi gjorde först en fallstudie
    för att se om det fungerade-

  177. -eftersom vi inte visste det.

  178. Vi hade en person här i Sverige
    som hade hjärtsvikt.

  179. Han var 74 år gammal
    och hade inte haft hjärtsvikt länge.

  180. Han var ganska frisk
    och fick standardbehandling.

  181. Vi övervakade hans aktivitet.
    Jag vet att bilden är knepig-

  182. -men vi gav honom en apparat
    som mätte alla förbrända kalorier.

  183. Här är innan han fick sitt Wii.
    Sen började han spela.

  184. Jag ska prata mer om luckorna.
    Han började spela-

  185. -och sen ser man en gradvis ökning
    av hans aktivitetsnivå.

  186. Han började också våga göra mer.

  187. Andra saker som hände...

  188. Här ser man att han inte spelade.
    Midsommar i Sverige...

  189. Man får en del motion,
    men spelar troligen inte Wii.

  190. Här är en topp
    när patienten jobbade i sin trädgård.

  191. Här vet vi inte vad som hände
    och här behövde vi ladda apparaten.

  192. Det var ett fint sätt att se-

  193. -vad som händer
    om spelet installeras hos en patient.

  194. Det var bara en patient,
    så vi gjorde en pilotstudie-

  195. -med 32 patienter.

  196. Ur pilotstudien kan vi
    sammanfatta resultaten som följer.

  197. Metoden var trygg och görlig.

  198. Patienterna ökade
    sina aktivitetsnivåer.

  199. De som led av samsjuklighet
    hade förstås svårare att spela-

  200. -men folk fortsatte spela,
    med god följsamhet i tre månader.

  201. Här är nästa steg: en internationell
    studie med 600 patienter.

  202. Hälften får ett Wii, hälften inte
    och vi följer dem i ett år.

  203. Vi rekryterar i Sverige, Italien,
    Israel och Nederländerna.

  204. Vi har bara 305 patienter
    än så länge, men det går framåt.

  205. Jag tror att motionsspel kan
    förbättra hälsa och livskvalitet-

  206. -men fler studier krävs.

  207. Det är ett steg mot att börja med
    eller återuppta fysisk aktivitet.

  208. Man får studera om spelet räcker
    för att nå en hög nivå-

  209. -eller om det bara funkar i början,
    men inte ger tillräckligt hög puls-

  210. -för att man ska se vinsterna.

  211. Det kan användas i befintliga program
    och fungerar motiverande.

  212. Här är min sista bild. Vad tillför
    vår forskning om motionsspel-

  213. -till den samlade kunskapen?

  214. Jag anser att vi inom forskningen
    måste hitta innovativa lösningar-

  215. -och dra nytta av
    tillgängliga verktyg och nöjen-

  216. -för att motivera människor
    att motionera-

  217. -men samtidigt anpassa verktygen
    efter patientgrupper.

  218. Om man får in det på bred front
    kan man fokusera på livskvalitet.

  219. Tack ska ni ha.

  220. Översättning: Linnéa Holmén
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Tv-spel förbättrar hälsa hos patienter

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Tiny Jaarsma, professor i omvårdnad vid Linköpings universitet, menar att alla människor borde spela tv-spel. Speciellt viktigt är det för hjärtsviktspatienter som har svårt att komma ut och motionera. En första studie på patienter med hjärtsvikt har visat positiva resultat. Patienterna får hjälp att komma igång och installera spelet och sedan stöttar vi dem i tre månader, berättar Tiny Jaarsma. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Människokroppen, Information och media
Ämnesord:
Medicin, Rehabilitering, Samhällsmedicin, Socialmedicin, Spel, TV-spel
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Kan datorer minska segregation?

Vad menar vi med segregation och hur har begreppet förändrats över tid? Peter Hedström, professor i analytisk sociologi vid Nuffield College i Oxford, berättar här hur man kan använda stora mängder data och kraftfulla datorer för ringa in begreppet och varför detta är så viktigt. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

När mobbning plötsligt verkar ok

Robert Thornberg, professor i pedagogik vid Linköpings universitet, har studerat vilka konsekvenser mobbning har för de inblandade. Mobbning i olika former förekommer på de flesta skolor idag. Nästan var tionde elev blir utsatt någon gång under sin skoltid. Lärare, föräldrar och elever som tvingas bevittna mobbning står ofta handfallna. Tillsammans med sitt team har Robert Thornberg undersökt hur människor beter sig när de blir vittne till mobbning. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Hur känner vi kroppen i en teknisk värld

Ericka Johnson, universitetslektor vid Tema Teknik och social förändring vid Linköpings universitet, berättar om sina forskningsresultat som är tänkta att användas inom den medicinska forskningen. Hur väl känner vi våra kroppar och hur pass medvetna är vi om den kulturella kontexten? Skall man till exempel konstruera en simulator av en kroppsdel i undervisningssyfte så bör den kunna användas av blivande läkare både i USA och i Sverige, menar hon. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Djur som mat och sällskap

Per Jensen, professor i etologi vid Linköpings universitet, menar att djurhållningen inom jordbruket har förändrats oerhört under de senaste femtio åren. Vi äter mer och mer kött samtidigt som priset på kött sjunker. Men vem betalar egentligen för den billiga maten? Djuren själva, menar Per Jensen. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Sensorer ger norhörningar en ny chans

På många ställen i världen pågår tjuvjakt av utrotningshotade djur, till exempel noshörningar och elefanter. Som en del i kampen för att rädda de hotade djuren har Fredrik Gustafsson, professor i sensorinformatik, och hans kollegor startat ett projekt i Kenya där man utnyttjar modern sensorteknik för att spåra tjuvjägarna. Här visar han hur man har använt tekniken och testat den på Kolmårdens djurpark. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Att ge av sin kropp

Kristin Zeiler är biträdande professor vid Tema Teknik och social förändring vid Linköpings universitet. Hon har under flera år studerat sambandet mellan etik och kroppsligt givande. När det gäller njurdonation känner ofta givare och mottagare varandra väl medan parterna i samband med äggdonation oftast blir rekommenderade att välja en anonym donator. Här vill Kristin Zeiler få oss att fundera över de rekommendationer vi får i samband med donation. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Individanpassad vård för missbrukare

Markus Heilig, professor i psykiatri vid Linköpings universitet, har länge forskat om vården i samband med missbruk. Han menar att trots att vi idag har stor kunskap om beroendesjukdomar så får de som drabbas nästan aldrig modern behandling för sitt missbruk av sjukvården. All medicinsk kompetens som finns utnyttjas inte. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Tv-spel förbättrar hälsa hos patienter

Tiny Jaarsma, professor i omvårdnad vid Linköpings universitet, menar att alla människor borde spela tv-spel. Speciellt viktigt är det för hjärtsviktspatienter som har svårt att komma ut och motionera. En första studie på patienter med hjärtsvikt har visat positiva resultat. Patienterna får hjälp att komma igång och installera spelet och sedan stöttar vi dem i tre månader, berättar Tiny Jaarsma. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Psykoterapi via internet

Gerhard Andersson är professor i klinisk psykologi vid Linköpings universitet och Karolinska institutet. Hans forskning visar att psykoterapi via internet ger goda resultat. Idag finns det behandling mot bland annat ångest, depression och sömnsvårigheter. Man kan jämföra behandlingen med en distanskurs inom området och idag använder vi oss av internet med filmer, bilder och text. Vi har läxor där våra patienter får hemläxor att utföra. Ofta handlar det om övningar som du måste praktisera regelbundet, säger Gerhard Andersson. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Betydelsen av ett framgångsrikt universitet

Anna Ekström, generaldirektör för Skolverket, berättar i sitt inledningsanförande till Linköpings universitets jubileumskonferens att ungdomars val av utbildningar fortfarande är stereotypa. Män måste bli bättre på att ta för sig och välja de utbildningar som anses typiskt kvinnliga, som förskollärare och sjuksköterska. Invigningstal: Helen Dennetun, rektor för Linköpings universitet. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nobel Week Dialogue 2015

Omdefiniera intelligens

Carl Wieman, Nobelpristagare i fysik 2001, berättar om sin syn på intelligens och varför traditionella mätningar är missvisande. Han menar att intelligens snarare skapas än är något medfött, och talar bland annat om vilka möjligheter det finns att förbättra intelligensen. Inspelat på Svenska mässan, Göteborg, den 9 december 2015. Arrangör: Nobel Media.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - sex

Sex är min hobby

Johanna har sex som hobby och ser fram emot att ha födelsedagssex med någon av sina älskare på kvällen. Hon bloggar också om sex och sexualpolitik. Niklas Eriksson forskar inom områdena kön, sexualitet och socialt arbete och menar att vi i Sverige länge haft en mer sexkritisk än sexpositiv feminism, något som nu håller på att förändras.