Titta

Ordet är mitt - syntolkat

Ordet är mitt - syntolkat

Om Ordet är mitt - syntolkat

En serie med fristående program om att ta makten över sitt liv genom läsförståelse. Serien speglar några ungas verklighet och problem. Vilka är deras upplevelser av olika slags texter, och hur har dessa upplevelser påverkat deras liv och deras självbild?

Till första programmet

Ordet är mitt - syntolkat : LäsmatchenDela
  1. -"Man känner hur hjärtat slutar slå."
    -"Det blir tyst som i graven..."

  2. -"Han är omtänksam."
    -"Så jävla ball!"

  3. -"Tänk om du satt den."
    -"Skriva, det är makt."

  4. Leder man, då är det ingen fara.
    Är det uddamålet blir det stressat.

  5. Gör man en tabbe i målet
    är det det man minns.

  6. Man kan göra hur många räddningar
    helst. Det man minns är tabben.

  7. Man känner pressen från lagkamrater.
    Man får bara gå fram och lägga den.

  8. Pressen är ju enorm.

  9. Tony Flygare, straffskytt för Malmö.
    Håkan Svensson klarar-

  10. -och blir matchvinnare när Halmstad
    besegrar Malmö FF med 2-1 i kväll.

  11. Om man missar en straff blir man arg.

  12. Man blir mest sur
    över att man missar-

  13. -när nån annan kunde ha gjort mål.

  14. Om man leder matchen är det okej,
    men om det är avgörande...

  15. -Då är det inte kul.
    -Om det står 4-5 till andra laget...

  16. ...så är det inte kul
    att missa en straff i sista minuten.

  17. Psyket tar mycket när man spelar,
    om man ska bli bra.

  18. -Men det verkar vara en bra bok!
    -Ja.

  19. "Jag hade inte missat
    en enda straff under säsongen."

  20. "Den viktigaste straffen i mitt liv
    hade jag inte en tanke på att missa."

  21. "Jag var den största stjärnan
    i pojklandslaget. Varför?"

  22. "För att jag gjorde mål och var en
    personlighet på och utanför planen."

  23. "Det blev tyst som i graven
    när jag tog upp bollen."

  24. "Deras skrämda blickar gjorde mig
    osäker. Mina ben var som spagetti."

  25. "När jag missat
    sjönk jag ner på knä."

  26. "'Tänk om du satt den, Tony.
    Hur hade det blivit då?'"

  27. "Svaret på den frågan
    kan vi aldrig få reda på."

  28. -Kom igen nu, Erik!
    -Ja, jag måste bara stanna.

  29. -Har ni inte hunnit läsa den?
    -Nej.

  30. Jag har inte öppnat boken än, så...

  31. Jag gillar såna böcker.
    Jag gillade ju Zlatan-boken.

  32. -Gillar när det är med Zlatan.
    -Det är alltid bra. Zlatan är bäst.

  33. Förutom Tony Flygare,
    som påstår sig vara bättre.

  34. Vi läser
    "En gång var jag större än Zlatan".

  35. Det handlar om en spelare
    som heter Tony Flygare, och...

  36. Jag är i början,
    och då handlar det om hans barndom-

  37. -och hur han kom in på fotboll
    och hur han träffar Zlatan.

  38. Hur han var den största pojktalangen
    i svensk fotboll under sin tid.

  39. Ett litet misstag gjorde
    att han blev väldigt dålig.

  40. Eller inte dålig,
    men han tappade allt, typ.

  41. Här står det. "Taget ur
    'Jag är Zlatan Ibrahimović'."

  42. "Jag hängde mycket med Tony Flygare.
    Hans föräldrar är också från Balkan"-

  43. -"och han var lite av en tuffing,
    han med."

  44. "Han var kraftigare
    och sågs som en större talang."

  45. "Det var mycket Tony:
    'Kolla, vilken spelare!'"

  46. -Är det bilder i mitten?
    -Få se!

  47. -Är det Tony Flygare?
    -Ja, och Zlatan. Här är Tony.

  48. -Fabbe är helt borta, alltså.
    -Vi vinner ju inte om du inte läser.

  49. -Det går ju inte.
    -Nu är det negativt, grabbar.

  50. Ja, det är negativt
    att du inte har läst boken.

  51. Vi vill ju vinna den här tävlingen,
    för det är fina priser-

  52. -så är det nån som inte läser
    blir det lite press på den av alla.

  53. Då försöker man uppmuntra:
    "Kom igen, läs. Den är faktiskt bra."

  54. Det är ju självklart ett positivt
    peppande så att han börjar läsa.

  55. Förut var vi inte bra på det,
    men vi har blivit bättre.

  56. Man har blivit äldre.

  57. Man ska inte vara otrevlig
    om nån gör fel utan försöka peppa.

  58. Man kan avslöja lite spännande saker
    så att han får i gång läsandet.

  59. Priserna är fina, så det är viktigt.

  60. Och så kan man visa
    vad ÖSK Bandy står för - att vinna.

  61. -Förlåt, Hampus. Rakt i ögat också.
    -Ovanför, typ vid ögonbrynet.

  62. -Kan jag få se, så kan jag läsa.
    -Läs baksidan.

  63. Ska jag läsa lite högt, då?
    "'Shit, är du inte klok!'"

  64. "'Vad fan gör du?'
    hörde jag Zlatan säga."

  65. "Han såg helt chockad ut och
    stod som förstenad, liksom vi andra."

  66. "Jag var superlöftet
    i svensk fotboll"-

  67. -"van att aldrig misslyckas
    och uppfostrad att ta ansvar."

  68. "Vi var absolut tvungna att ta poäng
    och inte ramla ut ur Allsvenskan"-

  69. -"och åka ner i Superettan."

  70. -Verkar bra.
    -Ja. Vackert.

  71. -Nu blev jag jättetrött.
    -Man blir lite trött av att läsa.

  72. Det är ju skitbra
    om man är jävligt pigg.

  73. -Då är det bara att läsa lite.
    -Jag läste två timmar i går.

  74. -Fast jag kunde inte somna efter.
    -Va? Jag blir dödstrött.

  75. Jag läser kanske tre sidor, sen
    måste jag sova. Man blir så trött.

  76. -Det här är bra!
    -Ja.

  77. Vissa killar tycker väl att det är
    töntigt att läsa. Eller ocoolt.

  78. För att...
    Ja, jag vet inte, men tjejer kanske-

  79. -vill bli duktiga i skolan,
    så de läser mycket.

  80. Många säger att tjejer
    är mer engagerade i skolan.

  81. Det har jag märkt
    att så är det faktiskt lite.

  82. Och läsning är en stor del i skolan,
    så det är nog därför.

  83. Jag läser inte böcker, men...

  84. Jag läser inte böcker. Det är inte
    min grej. Film är roligare.

  85. Jag har typ aldrig läst.
    Det har aldrig känts roligt-

  86. -så jag har skippat att läsa
    om jag fått välja.

  87. Man har inte tid.
    När man väl har tid prioriterar man-

  88. -att umgås med kompisar
    eller sitta vid datorn eller träna.

  89. -Har du läst?
    -Ja, typ. Så långt man behöver läsa.

  90. -Ja, vad härligt.
    -Ingen har väl läst ut hela boken.

  91. Nej. Jag har inte läst...

  92. "De äldre killarna lät inte Zlatan
    spela fotboll på sin egen gård"-

  93. -"eftersom de ansåg
    att han var för liten."

  94. "Jag ville 'värva' Zlatan
    och uppmuntrade honom"-

  95. -"att komma och spela fotboll
    på planen på Vitemöllegatan."

  96. "Jag lyckades övertala Zlatan.
    Vi var mest lovande i stan"-

  97. -"och Vitemöllegatan var vår bas."

  98. "Jag minns en match mot Västra
    Frölunda i Juniorallsvenskan 1998."

  99. "Vi vann med 8-1,
    och jag gjorde fem mål."

  100. "Han var imponerad, men inte av
    de fem målen, utan av mitt konstmål."

  101. "'Vad fan hände vid hörnflaggan?'
    sa han och skrattade."

  102. "'Det var mer flyt än skicklighet',
    svarade jag, och så skrattade vi."

  103. Jag svarade på en fråga.
    Det fanns bara en.

  104. -Du ska ju scrolla ner!
    -Ska jag trycka tillbaka?

  105. -Det finns ju inga fler!
    -Där är en fråga.

  106. -Där är en fråga. Där.
    -Oj.

  107. -Har du svarat på frågorna?
    -En, den där med rullskridskor.

  108. Sen åkte han ju hem från lägret-

  109. -men jag kommer fan inte ihåg
    vad det var han gjorde.

  110. Han hade inte nånting
    som alla andra hade.

  111. -Just det! Han hade ingen madrass.
    -Inget alarm...

  112. Han hade inget alarm.

  113. "Jag var superlöftet i svensk
    fotboll, van att aldrig misslyckas."

  114. "Jag såg straffen som mitt livs
    största chans att bli hjälte."

  115. "Jag hade aldrig känt en sådan press
    i hela mitt liv."

  116. "Lite senare kom jag gråtandes hem
    efter det ödesdigra mötet."

  117. "Hade Zlatan i förväg vetat om det?
    Var det därför han varit bekymrad?"

  118. "Var det så hade jag uppskattat om
    Borg hade pratat med mig och sagt:"

  119. "'Just nu satsar vi på Zlatan.'"

  120. "'Du får acceptera det
    och vänta tills din tid kommer.'"

  121. "'Tänk om du satt den, Tony.
    Hur hade det blivit då?'"

  122. "Svaret på den frågan
    kan vi aldrig få reda på."

  123. Den är sjukt intressant. Man måste
    ha ett bra psyke för att komma högt.

  124. Jag har aldrig haft det problemet.
    Det har alltid gått framåt för mig.

  125. Det är en bra "warning".

  126. Jag har så bra lagkamrater,
    så de säger:

  127. "Det är lugnt. Du tar nästa."
    Jag hade nog inte blivit som han.

  128. Jag hade blivit skitledsen.
    Det var ju väldigt viktigt.

  129. Så jag förstår om man blir ledsen.

  130. Läsmatchen
    har fått mig att läsa lite mer.

  131. Tiden flög i väg när jag läste.

  132. Jag är glad att jag har läst den.
    Jag kunde sätta mig i Tonys sits.

  133. Jag gillar självbiografier,
    så det var min typ av bok.

  134. Jag har lärt mig mentalt att man
    inte ska gå ner sig om man missar.

  135. När man är med i Läsmatchen
    vill man läsa mer.

  136. Det hade varit roligt att vinna,
    men det spelar ingen roll.

  137. Jag hoppas att det går bra.
    Jag vill ju vinna, så klart.

  138. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Läsmatchen

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Bandylaget Örebro SK Ungdom P18 deltar i projektet Läsmatchen, som syftar till att inspirera idrottande barn och ungdomar att läsa mer. De läser "En gång var jag större än Zlatan" av Tony Flygare. Flera av deltagarna brukar inte läsa annars och tycker att det är en utmaning att ta sig igenom en biografi. För andra väcker boken tankar kring prestationspress inom idrotten.

Ämnen:
Svenska > Läsning
Ämnesord:
Böcker och läsning, Litteratursociologi, Litteraturvetenskap, Läsförståelse, Läsutveckling, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Textförståelse, Undervisning, Ungdomar
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Ordet är mitt - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrdet är mitt - syntolkat

Gül

Avsnitt 1 av 8

När Gül Alci var 16 år blev hennes vän mördad, bara 19 år gammal. Gül skrev en insändare där hon ställde sig frågan var unga får vapen ifrån? Insändaren blev refuserad. Hon blev arg och bestämde sig för att bli politiker och ta makten över sitt liv genom utbildning. Idag är Gül 22 år och moderat politiker i Botkyrka. Dagligen möter hon politiska texter och hon läser på om olika ämnen för att kunna påverka. Att läsa, processa det och att kunna förmedla sina tankar har tagit henne till den plats där hon är idag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrdet är mitt - syntolkat

Läsmatchen

Avsnitt 2 av 8

Bandylaget Örebro SK Ungdom P18 deltar i projektet Läsmatchen, som syftar till att inspirera idrottande barn och ungdomar att läsa mer. De läser "En gång var jag större än Zlatan" av Tony Flygare. Flera av deltagarna brukar inte läsa annars och tycker att det är en utmaning att ta sig igenom en biografi. För andra väcker boken tankar kring prestationspress inom idrotten.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrdet är mitt - syntolkat

Matteus

Avsnitt 3 av 8

Matteus största intresse är att skriva fanfiction - nya berättelser utifrån redan existerande litteratur. Det gör han bland annat utifrån Engelsforstrilogin av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg. Samtidigt genomgår han en könsutredning. Matteus tycker om att kunna skriva om karaktärer som han kan identifiera sig med, och som blir bemötta på det sätt han önskar av sin egen omgivning.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrdet är mitt - syntolkat

Musse

Avsnitt 4 av 8

Musse kom till Sverige utan föräldrar när han var femton. Nu är han 22 år och ordförande för Sveriges Ensamkommandes Förening i Stockholm. Genom föreningen träffar han ensamkommande ungdomar och hjälper dem med deras problem. Det kan till exempel handla om att inte förstå en text som berör deras liv, att de inte känner till sina rättigheter eller vet hur de ska ta hand om psykiska problem.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrdet är mitt - syntolkat

Lina

Avsnitt 5 av 8

Lina läste sin första roman när hon bodde på behandlingshem och var isolerad från sociala medier under nästan ett år. På behandlingshemmet började hon analysera sitt eget beteende mot familjen samtidigt som hon började skriva texter och brev. Ett av breven, som är ett förlåt-brev, läser hon upp för sin mamma. Hon får även träffa Sanna Bråding som har liknande erfarenheter som Lina.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrdet är mitt - syntolkat

Louisa

Avsnitt 6 av 8

Louisa går första året på spelutvecklingsprogrammet på gymnasiet. Hennes enda sätt att kommunicera med omgivningen är via en taldator. Men det hindrar henne inte från att leda teorilektioner i stallet och att hålla i möten. Hon älskar att läsa och säger att läsandet kan ta henne till en annan värld där hon får uppleva saker som hon inte har fysisk möjlighet att göra.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrdet är mitt - syntolkat

Jim

Avsnitt 7 av 8

Jim är 18 år och håller på med battle rap och skriver dikter och poesi. När hen var liten bråkade hens föräldrar mycket och till slut separerade de. Jim hittade tröst och flykt i böcker och det gör hen fortfarande. I battle rap kan hen uttrycka både sin kreativitet och sina känslor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Mer än ett språk

Sydafrika

Efter århundraden av förtryck beslutade Sydafrikas parlament att göra elva av landets språk till officiella språk. I ett mångkulturellt samhälle där många svåra frågor kring fattigdom, arbetslöshet och upprättelse dagligen måste lösas har rätten till det egna språket blivit en grundbult i att skapa en enad och hållbar nation.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt

Gül

När Gül Alci var 16 år blev hennes vän mördad, bara 19 år gammal. Gül skrev en insändare där hon ställde frågan: var får unga vapen ifrån? Insändaren blev refuserad. Hon blev arg och bestämde sig för att bli politiker och ta makten över sitt liv genom utbildning. Idag är Gül 22 år och moderat politiker i Botkyrka. Dagligen möter hon politiska texter och hon läser på om olika ämnen för att kunna påverka. Att läsa, processa och att kunna förmedla sina tankar har tagit henne till den plats där hon är idag.