Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Om Läsmysteriet - teckenspråkstolkat
På ett slott tar programledaren Jonas Leksell emot tre barn som antagit utmaningen att lösa ett mysterium. För att kunna lösa mysteriet behöver de ledtrådar som de får om de klarar två uppdrag i slottets källare. Uppdragen utgår från läsförståelsestrategierna: förutspå, reda ut oklarheter, ställa frågor och sammanfatta. Syftet med serien är att eleverna på ett inspirerande sätt ska få en uppfattning om hur strategierna fungerar och få lust att tillämpa dem på texter de läser.
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien via e-post Kopiera länkTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

Vilket sagoslott, va?
Nej, det är det inte.
Här har det skett lömska stölder,
bedrägerier och till och med mord.Välkommen till mysteriet
med den kidnappade papegojan.De starka har antagit min utmaning
att försöka lösa kvällens mysterium.Det gäller att erövra två ledtrådar,
som är gömda i slottets källare.Det här är "Läsmysteriet".
Vi heter De starka för att vi ska
lösa mysteriet och är allmänt bäst.Det är spännande och pirrigt,
men det är bra att vi har varandra.-Hej. Vilka är det här, då?
-De starka.Kvällens mysterium är ett riktigt
toppmysterium med de här personerna.Betjänten James
hade sin kära papegoja på sitt rum.Han pysslade om den varje dag,
men en kväll hände något hemskt.Strax före kvällsmaten
skulle James titta till sin papegoja.Sekunden senare vrålade han av fasa.
Papegojans bur var tom.Vem hade kidnappat den?
Var det baronessan, som nästa morgon
hade nya fjädrar i sin turban?Var det kammarjungfrun Camille, som
avskydde att papegojan skräpade ner?Var det kocken Karsten, som ville ge
igen för att James klagade på maten?-Lurigt, va?
-Ja.Det är er uppgift att räkna ut
vem som är skyldig.Ni kommer att kunna samla ledtrådar,
men då måste man klara utmaningar.Det finns två utmaningar
nere i slottets mörka källare.-Jag har en karta åt er.
-Tack.Ta sikte på spåkulan. Stick i väg.
En sak: Om ni stöter på...
Då är det ändå kört. Gå bara.
Vi måste ha ledtrådarna
för att lösa mysteriet.Butlern verkar jätteledsen. Och arg.
Hallå!
Det var väldigt mörkt
och väldigt mycket spindelväv där.Det känns lite pirrigt.
Oh shit.
Vid trappan hörde vi skrammel.
Mamma!
Man såg den där skuggfiguren.
Alla fick panik och kutade.Det var nog honom
Jonas varnade oss för.Där är spåkulan!
Nu ska laget förutspå vilken bok
som hör ihop med vilken text.De måste titta på böckernas titel,
bild och baksida--och lista ut
vilken bok texten kommer från.Svarar de rätt, får de ledtråden
och är närmare mysteriets lösning.Svarar de fel, eller om tiden går ut,
är ledtråden förlorad för alltid.Det känns jättepirrigt.
Jag är nervös och ganska rädd.-Börja med den.
-"Saturnus roterar så snabbt"......"att det skapas vindar på
upp till 1 600 kilometer i timmen."-Det handlar om rymden.
-"1 600 kilometer i timmen."-Okej, läs baksidan.
-Vad står det?"Genom att välja universum..."
"...lära dig mer om galaxer
och svarta hål."Den första boken hittade vi snabbt.
Texten handlade om rymden,
så det måste vara den.-Vad är nästa? Läs!
-"En hel planet full med dumhuvuden.""En hel planet full med dumhuvuden."
-Den heter "Elak & Pucko".
-Det kan vara den!"Elak har... Rymdskurk..."
Vi tog boken "Elak & Pucko".
Det var en massa aliens.
De såg inte så smarta ut.-Jag tror att det är den här.
-Läs den andra."Han är så nära och ändå får han inte
landa. De valde inte honom."-"De valde inte honom..."
-Den släcks snart.-Vad är det här?
-Han är jättenära nu.-Testa den här.
-Jag tror att det är den.-Där, den sista.
-Vi läser."När Armstrong och Buzz..."
Den tredje var svår att hitta.
Texten handlade om en astronaut.Boken hette "Astronauten som inte
fick landa". Det måste vara den.Det är den. Häng upp den.
Det är viktigt att vi får ledtråden
och att han inte släpper den.Vi har äntligen vår första ledtråd.
Yes!Jag kände mig jättestolt
över att vi klarade det.-"Förkläde."
-Okej.Jag tror att det är kammarjungfrun.
Hon har förkläde.Kocken har också förkläde.
Vi kan ju vinna en ledtråd till.
Vi går mot frågetecknet.Vi misstänker kammarjungfrun
och kocken.Ledtråden var "förkläde".
Kammarjungfrun har ett förkläde.Kocken borde ha ett för att inte
bli smutsig när han lagar mat.-Titta på kartan.
-Jag tror att vi är ungefär där.Jag vet inte...
-Frågetecknet.
-De starka!Laget ska lista ut svaret på en gåta
genom att läsa mellan raderna.Vad är det som beskrivs i texten,
fastän det inte står?Laget måste samla bokstavsbrickor
för att stava fram svaret.Brickorna har jag lagt i resväskorna.
Vad mer som finns där säger jag inte.Jag är ganska rädd för att vi
ska stava fel, men vi får skärpa oss."Längst in i fängelsehålan
var det fastkedjat vid väggen.""Det måste ha varit många år
sen döden inträtt.""Vad såg vi?"
Okej. Ta alla bokstäver.
Okej.
Det var jätteblött.
Det kändes som en blöt kanin.-Jag kan hjälpa till, men försök.
-Vad är det för något?-Det är typ... Åh, fy.
-Försök att ta bort den.Var är den?
-C, e.
-S.-A, r, t... Vad handlade texten om?
-Vänta."Längst in i fängelsehålan
var det fastkedjat vid väggen.""Det måste ha varit många år
sen döden inträtt. Vad såg vi?"-Vad har vi för bokstäver?
-Två s, två t:n.Tre e:n.
-Vad kan det vara?
-Den släpper snart.-Ett skelett, kanske!
-Ja. S-k-e-l-e...-Är det två t:n?
-Ja.När vi läste texten tänkte vi:
"Döden" och "fängelsehåla"...Man kanske har varit där för livet.
Då dör man, så vi tänkte "skelett".-S, k...
-Det blinkar. Kom igen nu.-Lägg dem.
-Så. "Skelett."Gå och tryck!
Det är viktigt att vi får ledtråden.
Annars blir det svårare.Ja!
Det är jätteskönt att vi klarade det.
Jag är glad och utmattad.Jag är inte jätteduktig på att stava.
Skulle det vara två t:n eller ett t?Vi kom fram till att det var två,
och det var rätt."Handduk."
Det kan vara den,
men det kan också vara...Jag tror typ att vi är säkra,
men vi säger ingenting.Vi går mot Jonas
och säger vad vi tror.Vi är ganska säkra på att ha rätt,
men både kan använda någon...Vem kidnappade betjäntens papegoja?
Var det baronessan--kammarjungfrun Camille
eller kocken Karsten?-Hallå, De starka. Var det läskigt?
-Ja.-Hur gick det med ledtrådarna?
-Ganska bra.Vi har båda:
"handduk" och "förkläde".-Vad kan ni räkna ut med det?
-Två personer har förkläde.-Det är bara en som har handduk.
-Då vill jag ha ert svar.Vem kidnappade papegojan?
Vi tror att det är...
...kocken Karsten.
Vi får väl se.
Den skyldige var kocken Karsten.
Han ville hämnas på James
genom att koka soppa på papegojan."Man klagar inte ostraffat
på min mat", tänkte Karsten.-Ja!
-Det känns jättebra.-Kocken Karsten verkar vara taskig.
-Det känns jättebra att vi löste det.Snyggt! Han har ju en handduk.
-Bra jobbat!
-Tack.Ni ska få ett bevis
på att ni klarade mysteriet.-Varsågoda.
-Tack.Bra jobbat. Då är det bara för mig
att säga tack och god natt.Textning: Per Lundgren
www.btistudios.com
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Mysteriet med den kidnappade papegojan
Avsnitt 5 av 8
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Vem kidnappade papegojan? Laget De starka tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.
- Ämnen:
- Svenska > Läsning
- Ämnesord:
- Läsförståelse, Läsning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
Alla program i Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mysteriet med den inlåsta änkefrun
Avsnitt 1 av 8
Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mysteriet med de halshuggna rosorna
Avsnitt 2 av 8
Vem var det som halshögg rosorna? Laget Mästarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mysteriet med den förgiftade tårtan
Avsnitt 3 av 8
Vem förgiftade tårtan? Laget Champinjonerna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mysteriet med det länsade lönnfacket
Avsnitt 4 av 8
Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mysteriet med den kidnappade papegojan
Avsnitt 5 av 8
Vem kidnappade papegojan? Laget De starka tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mysteriet med ansiktet i spegeln
Avsnitt 6 av 8
Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mysteriet med den stulna guldtackan
Avsnitt 7 av 8
Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mysteriet med det ansiktslösa porträttet
Avsnitt 8 av 8
Vem gjorde porträttet ansiktslöst? Laget Vinnarskallarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns