Titta

Bland höghus och paraboler

Bland höghus och paraboler

Om Bland höghus och paraboler

Hur ser ungdomar som bor i Malmös förorter på sin situation och på sin framtid? Många har fördomar kring och har aldrig besökt Rosengård, Hermodsdal, Kroksbäck och andra förorter. Här intervjuas barn och ungdomar om vad de tänker och känner om kvarteret där de bor, vad de värderar högst och vad de vill i livet.

Till första programmet

Bland höghus och paraboler : Om våld och grupptryckMaterialDela
  1. Hur tänker ni, när bröts länken hit?
    De unga drömmer om ett bättre liv

  2. Samma stolthet men den andra sorten
    Samma fast bland höghus och paraboler

  3. Det är något som vi unga skriker ut
    Vi bär på en kraft som vill bryta ut

  4. Hör bara tomma ord
    som ekar mellan höga hus

  5. Så vi får skrika tills alla hör
    medans rösten finns kvar

  6. Jag får inte jobb
    om jag blir kriminell.

  7. -Varför inte?
    -För att jag langar...

  8. ...och polisen
    skriver upp mig på en lista.

  9. Man får prickar. Jag tror att
    man åker in när man får mer än tre.

  10. Vad fint att sitta med familjen
    och titta på film tillsammans.

  11. Ja, det blir en rolig kväll!

  12. Älskling, popcornen är klara.
    Kan du hämta dem?

  13. -Ja, gå och hjälp din mamma.
    -Ja, okej...

  14. Edo! - Vad är det
    för uppfostran vi har gett honom?

  15. Edo! Kom hit!

  16. Vad fan håller du på med?! Va?

  17. Har ni tittat på min telefon?
    Det är privat, vad fan gör ni?!

  18. Privat, säger du? Privat? Vill du
    bli luffare, va? Är det det du vill?

  19. -Sitta inne, som en idiot?
    -Nej, jag vill leva!

  20. Åh, min son! Vad gör du?

  21. Mamma köper bara luffiga kläder.
    Tror du att vi går runt i sånt skit?

  22. Alla mina kompisar klär sig med stil,
    och så kommer jag här!

  23. Om du bara visste
    hur mycket jag och din pappa kämpar-

  24. -varje dag för att du ska ha det bra!

  25. "Ajde!" In på ditt rum!
    Jag vill inte se ditt ansikte mer!

  26. Jag tror att de kunde ha sagt
    att de förstår honom.

  27. De har ju också gjort sånt där
    när de var små.

  28. -Hur hade dina föräldrar reagerat?
    -Ungefär likadant.

  29. Blivit arga.
    De hade nog sökt hjälp, typ psykolog.

  30. Det här tycker jag är flipp.
    Det är flipp.

  31. -Hur menar du?
    -Alltså, att alla flippar ibland.

  32. Men i föräldrarnas värld
    så är det mycket mer allvarligt.

  33. Hans föräldrar blir typ överarga,
    som om han hade svarat ja-

  34. -men det hade han ju inte,
    så det är lite föräldrarnas fel.

  35. Det finns killar som är 27-30, typ.
    De är också coola eller vad de nu är.

  36. De tar över mer och mer folk,
    alltså också i Malmö.

  37. Man lockar mer människor att bli
    deras gäng, och alla blir kaos, kaos.

  38. Vad kan de tjäna på det, liksom?

  39. Tuffhet. Tuffhet,
    och de flesta gör det för pengar.

  40. Och för att få ett namn på gatan,
    så att folk tänker: "Han där..."

  41. "Han gör detta, han är gangster."

  42. "Du borde inte
    komma nära den killen."

  43. De tycker att det är tufft,
    men det tuffa är-

  44. -att få bra betyg och visa det
    för sina föräldrar. Det är tuffhet.

  45. Det finns faktiskt 15-åringar
    med i den gruppen. 15-åringar!

  46. Så jag tror 15 till 35...

  47. Och ingen vågar prata med dem.

  48. Ingen vågar snacka skit,
    bara till dem man verkligen känner.

  49. Man ska inte snacka med dem,
    de är inte ens människor.

  50. De är...monster.

  51. Ja,
    du umgås med fel personer då och då.

  52. Du får inte smälta in och ta nästa
    steg, du måste direkt säga ifrån-

  53. -för de har mer makt att släppa in
    dig i det, de kan styra dig annars.

  54. När nån säger "Gör inte så här",
    så tänker man "Jag gör vad jag vill"-

  55. -men det är ju
    vad andra har fått dig att göra.

  56. Den som är cool ligger typ
    på högre nivå än den som är lugn.

  57. Vem är det
    som sätter dem på olika nivåer?

  58. När man går över sin gräns
    så är man på en hög nivå.

  59. Det är så
    med riktigt farliga maffior...

  60. Om en kille säger "Vi gör så",
    så tar de den idén och bara gör det.

  61. -På vilket sätt? Hur menar du?
    -Om ett gäng är farligt...

  62. ...så går de och rånar en affär, typ.

  63. Sen när andra killar hör det, så
    tar de den idén och gör det själva.

  64. Det är var folk säger,
    att man kommer att bli kriminell.

  65. För vissa går det över,
    men andra fortsätter.

  66. Det är de som har dåliga hjärnor.
    De blir kriminella när de blir stora-

  67. -men andra börja tänka efter
    när de är i typ artonårsåldern.

  68. Då tänker de: "Jag ska inte göra så,
    jag ska skaffa en ny framtid."

  69. Men andra gör inte det.
    Jag känner många som inte gör det.

  70. -Varför gör man inte det?
    -Alltså...

  71. De tänker fortfarande på
    när de var små och hur det var då.

  72. Och så är det nån som har
    gjort dem nånting när de var yngre.

  73. Sen så tänker de:
    "Ja, men jag ska skjuta honom."

  74. -Är det att vara högre nivå?
    -Ja.

  75. -Vad är den högsta nivån?
    -Att man börjar skjuta folk.

  76. Skjuta folk och gå över alla gränser.

  77. Men till slut tror jag
    att alla som har nått den nivån-

  78. -och gjort nåt jättefel
    börjar gå ner i nivåerna-

  79. -eftersom de hamnar i fängelset
    efter artonårsåldern.

  80. Alla här är olika. De som har
    problem hemma visar det inte ute.

  81. Då tänker andra: "Varför gör du så?
    Du mår dåligt, visa det i stället."

  82. Men de vet inte vad den personen
    går igenom, för det döljer man här.

  83. Vi har allting. Du har en jacka,
    en klocka, skor. Vad behöver du mer?

  84. Om du inte får pengar, blir du arg,
    men du måste tänka två gånger.

  85. De behöver också pengar. Majoriteten
    här i Rosengård har det tufft.

  86. De lever på soc och har lite pengar,
    och vi ungdomar förstår inte det än.

  87. Man behöver bara kärlek hemifrån,
    och man behöver mat och ett hem.

  88. Man behöver inte
    köpa så mycket onödigt.

  89. -Men coolingarna, får de kärlek?
    -Ja, men de bryr sig inte om den.

  90. -Varför inte?
    -För att de är på en högre nivå.

  91. De känner
    att föräldrarna bara finns där.

  92. "Jag kan säga förlåt
    nästa dag, ett år efter."

  93. Men när de går bort,
    så blir det ett sår i hjärtat.

  94. Det kommer att bli mycket värre.

  95. Det blir mer skottlossningar,
    och alla kommer att knarka mer.

  96. Jag ser att jättemånga ungdomar
    börjar knarka och använda pistoler.

  97. Det kommer nog att bli värre,
    för de förstör sina vänner också.

  98. De säger: "Kom med, vi måste bli så
    för att passa in i samhället."

  99. Varför tror du att ungdomar
    knarkar mer och använder pistoler?

  100. För att de har fått förebilder.

  101. Om nån som är farlig knarkar,
    så börjar de också att knarka.

  102. De tänker: "Det kanske blir bra.
    Jag glömmer allt och blir farlig."

  103. Alla säger
    att man blir farlig när man knarkar.

  104. Vi har vissa i klassen
    som inte ens lekte nånting förr-

  105. -men nu leker alla gangsters.

  106. -Hur leker man gangster?
    -Alltså, man...

  107. Man leker cool, och om nån gör nåt
    så säger man fula ord och sånt-

  108. -medan innan, när nån gjorde nåt,
    så sa man förlåt.

  109. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Om våld och grupptryck

Avsnitt 1 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur är det att växa upp och ständigt behöva skydda sig själv för att inte bli utsatt för mobbning eller våld? Om föräldrar som inte riktigt vet hur de ska hantera det som händer i de ungas verklighet. Det handlar också om självdestruktivitet, rädsla och brist på självförtroende.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Barn, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Ungdomar, Värdegrund > Mobbning
Ämnesord:
Barn och ungdom, Mobbning, Samhällsvetenskap, Sociologi, Ungdomar och våld
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Ladda ner

Alla program i Bland höghus och paraboler

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBland höghus och paraboler

Om våld och grupptryck

Avsnitt 1 av 5

Hur är det att växa upp och ständigt behöva skydda sig själv för att inte bli utsatt för mobbning eller våld? Om föräldrar som inte riktigt vet hur de ska hantera det som händer i de ungas verklighet. Det handlar också om självdestruktivitet, rädsla och brist på självförtroende.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBland höghus och paraboler

Om rasism

Avsnitt 2 av 5

Det handlar om oron inför att främlingsfientligheten breder ut sig och rädslan för att bli utstött och råka ut för diskriminering. Hur skulle livet kunna vara om rasismen och våldet den medför inte fanns?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBland höghus och paraboler

Om respekt

Avsnitt 3 av 5

Alla vill bli respekterade men hur långt är vi beredda att gå för att inte hamna utanför? Det handlar om att våga, eller inte våga, vara sig själv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBland höghus och paraboler

Om framtiden

Avsnitt 4 av 5

För att lyckas krävs hårt arbete, en stark vilja och målmedvetenhet. Men hur mycket påverkar egentligen ens bakgrund möjligheterna att nå sina drömmar?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBland höghus och paraboler

Om familjen

Avsnitt 5 av 5

Ungdomarna pratar om livet hemma och om sina familjer. När man är tonåring vill man känna sig fri från sina föräldrar och klara sig själv. Så hur vill de att föräldrarna ska vara och vad tycker de är pinsamt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta 100 frågor om sex

Hur ser man till att bli kallad hen i skolan?

Vierge Hård är projektledare på RFSL Ungdom och svarar på frågan: "Jag vill bli kallad hen i skolan, vem pratar jag med?"

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Ajatuksia suomeksi

Koulutus vai ammatti, kuinka päätät?

Vad drömmer du om att göra efter gymnasiet? Vill du plugga vidare eller börja jobba? Vad tycker dina föräldrar? Hur viktiga är det att ta hänsyn till deras önskemål om ditt liv? Panelen diskuterar hur de själva valde att göra efter gymnasiet, och hur deras finska bakgrund kan ha påverkat besluten de tagit om plugg och jobb i livet.