Titta

Bland höghus och paraboler

Bland höghus och paraboler

Om Bland höghus och paraboler

Hur ser ungdomar som bor i Malmös förorter på sin situation och på sin framtid? Många har fördomar kring och har aldrig besökt Rosengård, Hermodsdal, Kroksbäck och andra förorter. Här intervjuas barn och ungdomar om vad de tänker och känner om kvarteret där de bor, vad de värderar högst och vad de vill i livet.

Till första programmet

Bland höghus och paraboler : Om rasismMaterialDela
  1. Hur tänker ni, när bröts länken hit?
    De unga drömmer om ett bättre liv

  2. Samma stolthet men den andra sorten
    Samma fast bland höghus och paraboler

  3. Det är något som vi unga skriker ut
    Vi bär på en kraft som vill bryta ut

  4. Hör bara tomma ord
    som ekar mellan höga hus

  5. Så vi får skrika tills alla hör
    medans rösten finns kvar

  6. -Vad stör du dig mest på?
    -Jo, att folk är rasister.

  7. -Rasism.
    -Rasister, faktiskt.

  8. Så därför är inte invandrare
    till någon hjälp alls.

  9. Det är bara en belastning,
    och vi behöver absolut inte dem.

  10. Inga rasister på våra gator!

  11. Tack för mig,
    och rösta på ett renare Sverige!

  12. Är du nöjd med talet? Förutom alla
    200 personer som stack under tiden?

  13. Det var mer publik
    än det brukar vara.

  14. Skit! Det ösregnar,
    och jag har ingen mössa eller nåt.

  15. -Det går snart över.
    -Jag är känslig och får inte bli våt.

  16. -Är det nån som kan hjälpa mig?
    -Ja, här! Kom, ställ dig här under.

  17. Ja, du...
    Hur var det nu med invandrare?

  18. Vissa är
    helt och hållet...taskiga mot mig.

  19. Bara för att jag är arab-

  20. -så är de väldigt otacksamma,
    kanske man kan säga.

  21. -Vad har hänt?
    -Jag satt i bilen med öppet fönster.

  22. Sen var det några svenskar som skrek:
    "Jävla blattejävel!"

  23. Jag reste mig och blev aggressiv,
    men det slutade ändå bra.

  24. -Gick du emot dem?
    -Ja, och sa: "Varför säger ni så?"

  25. "Vad har jag gjort er?"
    Men de brydde sig inte.

  26. -Vad tänkte du då?
    -Jag tänkte: "Varför hatar de mig?"

  27. De låter mig inte göra
    samma saker som de andra.

  28. Jag gick i en svensk skola
    där lärarna var rasister.

  29. De behandlade mig annorlunda för att
    jag var arab och såg annorlunda ut.

  30. Jag var på Triangeln en gång
    med en vän som skulle köpa jeans.

  31. Vi stack till Carlings,
    och så kom det några vakter.

  32. De följde efter oss tills vi gick.

  33. Vi var inne på Carlings,
    och så började de peka på oss.

  34. Jag kollade på dem, men de fortsatte
    peka och började viska till varandra.

  35. Vi gick ut, och de följde efter oss,
    så vi kände oss väldigt förföljda.

  36. -Vad tycker du om det?
    -Det är ju rätt dåligt.

  37. -Om man är brun känner man sig dålig.
    -Varför?

  38. Jo, för att samhället inte
    tycker om oss. Varför finns vi, då?

  39. -Vad tycker du om rasism?
    -Jag hatar rasister mest av allt.

  40. Jag tycker inte man borde dömas
    efter var man kommer ifrån-

  41. -men det kanske
    tar tid tills det slutar helt.

  42. Varför tror du det finns rasister?

  43. För att personer vill känna sig
    trygga från dem som är där nere.

  44. -Hur menar du?
    -De som är "töntar" eller rätt svaga.

  45. De vill känna sig starka mot dem.
    "Jag är stark, jag finns här."

  46. Det är ganska ofta
    man tittar på invandrare och...

  47. Bara du ser en invandrare
    så tänker du dåliga saker.

  48. -Vad för dåliga saker?
    -Typ att man är kriminell och så.

  49. Men alla invandrare
    är ju inte likadana.

  50. Det finns kriminella invandrare, men
    det finns också kriminella svenskar.

  51. Bara för att en är, så är inte alla.

  52. Många tror
    att invandrare är dåliga människor-

  53. -men sen när man ger dem en chans,
    så inser man att det inte är så alls.

  54. Det är enklast för folk att göra så.
    Man har små dörrar i huvudet-

  55. -så om jag säger nåt namn,
    så öppnas den dörren med fördomar.

  56. De som hatar mörkhyade säger:

  57. "Vi går och säger till folk
    att mörkhyade är pedofiler"-

  58. -"de stjäl och mördar,
    så tror folk på det."

  59. Det är mycket i tidningar och på tv.
    De betalas för att säga dumma saker.

  60. -Ska alla få uttrycka sin åsikt?
    -Ja, man får uttrycka sin åsikt...

  61. ...men man får inte kränka nån.

  62. Jag kan säga min åsikt,
    så länge det inte kränker dig.

  63. Man får säga vad man vill,
    så länge man inte kränker.

  64. -Varför får man inte kränka nån?
    -Eftersom folk mår dåligt av det.

  65. Folk tar åt sig. Om en rasist
    säger nåt till mig, så gör jag inget.

  66. Om jag slår honom,
    blir han mer rasistisk.

  67. "Ja, alla araber är aggressiva,
    alla araber är dåliga." Förstår du?

  68. Jag hade visat
    att jag är bättre än han.

  69. Vi kanske har en dålig bakgrund-

  70. -och vi kanske
    har kommit från krig och andra saker.

  71. Vi hade kunnat dö
    om inte Sverige hade tagit in oss.

  72. Jag är riktigt tacksam över att
    så många fick komma till Sverige.

  73. Hur tror du att rasister tänker
    när de ser dig?

  74. De vill få ut mig från Sverige.

  75. Tror du det? Och vad tänker du?

  76. Det är helt fel,
    för det är inte alla som förstör.

  77. Jag kanske är den personen
    som vill göra Sverige bättre-

  78. -fast inte
    få ut människor från landet.

  79. Du ska vara glad att så många
    vill komma till Sverige och bo här.

  80. Sverige är så bra, var stolt!
    Du ska inte vilja skicka ut alla.

  81. Du ska tänka positivt och tänka
    att ni kan få bättre arbetskraft.

  82. Folk kan jobba mer,
    och Sverige kan utvecklas.

  83. Om det inte skulle finnas invandrare
    i Sverige, utan bara svenskar-

  84. -så hade de fått leva på fryst mat.

  85. Åkrar går inte att odla här,
    det är riktigt kallt i Sverige.

  86. De behöver importera mat,
    och andra länder skulle nog säga:

  87. "Om ni inte vill ta in invandrare,
    så säljer vi inte mat till er."

  88. Om du hade fått vara statsminister
    en dag-

  89. -och skulle lösa olika problem,
    alla problem, vad hade du gjort?

  90. -Skickat ut alla rasister.
    -Jag hade haft ett möte...

  91. ...och försökt göra så att de
    tar upp sanningen på nyheterna.

  92. De ska inte ge dåligt...
    Vad heter det?

  93. Dåligt rykte om Rosengård och sånt,
    utan de ska säga sanningen.

  94. Det är ett bra ställe, så de borde
    visa bra sidor av sakerna man hatar.

  95. Jag hade typ byggt mer sjukhus-

  96. -och... Ja, fritidsgårdar och sånt.

  97. I vissa områden bor mest invandrare,
    i andra områden bor mest svenskar.

  98. Man borde blanda det,
    så att alla bor tillsammans-

  99. -för annars kan folk tänka: "Jag
    vågar inte gå där invandrarna bor."

  100. Nelson Mandela
    är ju till exempel en bra förebild-

  101. -för det han har gjort för världen-

  102. -när han försökte stoppa
    all rasism och sånt här.

  103. Det är till exempel en bra förebild-

  104. -för att alla
    ska vara värda lika mycket.

  105. -Håller du med honom?
    -Ja, verkligen.

  106. Är Nelson Mandela din förebild?

  107. Nej, det är inte min förebild.
    Min förebild är faktiskt Zlatan.

  108. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Om rasism

Avsnitt 2 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det handlar om oron inför att främlingsfientligheten breder ut sig och rädslan för att bli utstött och råka ut för diskriminering. Hur skulle livet kunna vara om rasismen och våldet den medför inte fanns?

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Barn, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Ungdomar, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Rasism och främlingsfientlighet, Värdegrund
Ämnesord:
Minoriteter, Rasism, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Ungdomar
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Ladda ner

Alla program i Bland höghus och paraboler

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBland höghus och paraboler

Om våld och grupptryck

Avsnitt 1 av 5

Hur är det att växa upp och ständigt behöva skydda sig själv för att inte bli utsatt för mobbning eller våld? Om föräldrar som inte riktigt vet hur de ska hantera det som händer i de ungas verklighet. Det handlar också om självdestruktivitet, rädsla och brist på självförtroende.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBland höghus och paraboler

Om rasism

Avsnitt 2 av 5

Det handlar om oron inför att främlingsfientligheten breder ut sig och rädslan för att bli utstött och råka ut för diskriminering. Hur skulle livet kunna vara om rasismen och våldet den medför inte fanns?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBland höghus och paraboler

Om respekt

Avsnitt 3 av 5

Alla vill bli respekterade men hur långt är vi beredda att gå för att inte hamna utanför? Det handlar om att våga, eller inte våga, vara sig själv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBland höghus och paraboler

Om framtiden

Avsnitt 4 av 5

För att lyckas krävs hårt arbete, en stark vilja och målmedvetenhet. Men hur mycket påverkar egentligen ens bakgrund möjligheterna att nå sina drömmar?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBland höghus och paraboler

Om familjen

Avsnitt 5 av 5

Ungdomarna pratar om livet hemma och om sina familjer. När man är tonåring vill man känna sig fri från sina föräldrar och klara sig själv. Så hur vill de att föräldrarna ska vara och vad tycker de är pinsamt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Gymnasieångest

Du kan alltid ändra dig sen!

Vi träffar Lena Sundqvist och Mahmoud Bitar. Båda arbetar som programledare men har tagit helt olika vägar dit. Begränsar gymnasievalet chanserna att få ett visst jobb? Coacherna rapparen Beri Gerwise och Fares Hamed från Changers Hub svarar. Och i Solskensskolan har dagen kommit till den stora valdagen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnsexhandel i Kenya

Flickorna i Nairobis slum

I Kenyas huvudstad Nairobi lever miljontals människor i slumområden. Där har ingen egen toalett eller rinnande vatten och många saknar el. Varje år tvingar fattigdomen in tusentals unga tjejer i prostitution. En av dem är Vanessa, 14 år. Hennes föräldrar överger henne och hon lämnas ensam med sina småsyskon. Också Mary förlorar sina föräldrar tidigt och tvingas in i prostitution. Men efter att hon hamnat i fängelse bestämmer hon sig för att starta en förening där prostituerade hjälper varandra till ett bättre liv.