Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment : Sätt färg på eldenDela
  1. Hej och välkommen.

  2. -Ska vi grilla?
    -Nej, vi ska göra en brinnande logga.

  3. -Vi kan ge den olika färg.
    -Okej.

  4. -Vår logga?
    -Ja, vi prövar det.

  5. Rosa, blått och gult... Okej.

  6. Med hjälp av forskare ska vi få se
    några gigantiska experiment.

  7. -Ska du äta lunch? Experimentet, då?
    -Man måste vara mätt i magen först.

  8. Ska du visa mig nåt också?

  9. Du ska få se vad som händer
    när man häller salt på eld.

  10. -Jag ser lite gult under kycklingen.
    -Vi kollar lite närmare.

  11. -Nu är det blå lågor.
    -Ja, gas blir ju blåaktigt.

  12. -Nu är det gult.
    -Vi hällde på salt.

  13. -Saltet gjorde den gul.
    -Okej.

  14. Vi tittar närmare på det här.
    Jag måste ta det igen.

  15. Titta. Vi tar salt på en sked
    och håller den mot gaslågan.

  16. Då kommer det gula.

  17. -Man ska inte prova hemma, va?
    -Nej. De har skyddshandskar.

  18. Man ska ta det lugnt.
    De har jättebra skyddskläder.

  19. -Det där är ju inte salt.
    -Vi kan byta färg med kopparpulver.

  20. Det använder man till båtfärg och så.

  21. -Det blir ju blått.
    -Ja, kolla. Jättefint.

  22. Vi tar sju olika material, pulver.
    Sen håller vi dem över lågan.

  23. Coolt.
    Jag gillar den röda. Den var fin.

  24. -Det kan funka.
    -Vi ska göra den här loggan i dag.

  25. -Rosa, gult och blått. Våra färger.
    -Kolla! Häftigt.

  26. Men hur ska vi göra? Det blir svårt.

  27. Ja, loggan är ju rund.

  28. -Ja. Nu är vi tillbaka till bunken.
    -Ja.

  29. Alla material lägger vi ut i ringar.

  30. -Så ett material i varje ring?
    -Precis.

  31. -Så där. Rosa, gult och blått.
    -Ett material per färg.

  32. -Här är kopparpulvret.
    -Sen häller man på alkohol.

  33. I alla facken, ja. Vätska, och sen...

  34. -Sen ska det brinna.
    -Nu tänder vi.

  35. -Nej, det blir ju bara gult.
    -Ja, tyvärr blandas det ihop.

  36. -Vi får göra ett större experiment.
    -Oj, var är vi nu?

  37. -Här fanns plats. Varför är vi här?
    -Här är det högt i tak.

  38. -Man måste ha säkerhetsavstånd.
    -Det här kan man inte göra hemma.

  39. -Och en bassäng?
    -Ja, för säkerhets skull.

  40. Vatten i botten. Okej.

  41. Sen har vi byggt en ställning där vi
    sätter små skålar och bygger loggan.

  42. De är noga med avståndet.
    Är det viktigt?

  43. Ja, det kan ju börja brinna på alla
    möjliga ställen, sätt och material.

  44. Vi måste ha säkerhet, vatten
    och avstånd så att alla är trygga.

  45. -Och så fick det inte blandas.
    -Man måste ha en skål per färg.

  46. -Det drar ihop sig. Vilka är detta?
    -Brandkåren.

  47. Nej, jag bara skojade. Men de
    har säkerhetsjackor på sig.

  48. Hur många skålar är det som
    ska fyllas med de olika materialen?

  49. -På ställningen behövs 170 skålar.
    -Okej.

  50. Nu har de lagt i material
    för rosa, gult och ljusblått.

  51. Tänt var det här!
    Nu kör vi "Gigantiska experiment".

  52. Är det nån tidspress? Hur lång tid
    har vi på oss innan det slocknar?

  53. Det måste ske inom tre minuter.
    Om alkoholen tar slut slocknar lågan.

  54. -Jag tar tid.
    -Gör det.

  55. -Oj, det är pressat.
    -Kom igen. Snabba på!

  56. Kolla. Rosa, blått och...
    Det ser ut att vara knas där nere.

  57. -Titta.
    -Det har du rätt i.

  58. -Det är inte riktigt samma färg.
    -I mitten är det olika färger.

  59. -Det blir blått. Det ska vara rött.
    -Det är blått rakt igenom.

  60. -Vilken otur. Vad ska vi göra då?
    -Funkade det inte?

  61. Du, kolla! Ser du vad som händer?

  62. Skålarna är under vattnet.
    Det har med det att göra.

  63. Jag fattar inte. Vad gör vattnet?

  64. Titta. Den övre är inte i vatten.
    Vi tittar med en värmekamera.

  65. -Har vi såna? Coolt.
    -Vi har allt.

  66. Den övre är gul. Det är högre värme.

  67. Det är inte samma värme på dem.

  68. Är den inte i vattnet så är den röd?

  69. När skålen är i vattnet
    ändras tydligen inte färgen.

  70. -Nu är ingen skål i vattnet.
    -Då prövar vi igen.

  71. -Tänt var det här!
    -Tre minuter. Jag sätter på klockan.

  72. -Nu har vi tänt alla skålar.
    -Jag hoppas att vi fixar det nu.

  73. -Vilka färger skulle vi ha?
    -Rosa längst ut, sen gult och blått.

  74. Det är väldigt snyggt.
    Men det är inte riktigt ännu.

  75. -Kolla på kanterna och i mitten.
    -Kom igen, nu. Det ser bra ut.

  76. -Kolla, det börjar hända grejer.
    -Ja.

  77. -Men hur är det med dem längst ner?
    -De är inte i vatten. Kolla.

  78. -Vackert!
    -Vår logga, Maria!

  79. -Det funkar.
    -Nu är de inte i vatten.

  80. Då är temperaturen en annan
    och då ändrar elden färg.

  81. -Vi gjorde det. Det lyckades!
    -Coolt.

  82. Loggan... Nyckeln var alltså
    olika material, alkohol och eld.

  83. Då blir det olika färger,
    och då kan man göra olika mönster.

  84. -Wow. Tänk att ha en sån här brasa.
    -Men den brinner bara i tre minuter.

  85. -Vilket häftigt experiment.
    -Jättecoolt. Vi ses nästa gång!

  86. -Ha det bra! - Ska vi ta lunch nu?
    -Ja. Kyckling, va? Mums.

  87. Textning: Gabriella Eseland
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Temperatur
Ämnesord:
Fysik, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Värme, Värmelära
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Spegelvänd

Los värld

Del 8 av 8. Tiden håller på att rinna ut. Li, Greger och Amina har bara en halvtimme på sig innan en hel värld förstörs. De har dock en sista chans - men då krävs det att alla samarbetar.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 1

Vad är universum egentligen? Har universum ett slut? Och vad finns det där i så fall? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, funderar Farzad kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar, och frågar sig också vad som fanns innan universum kom till. Vi får också höra vad elever på Högalidsskolan i Stockholm tänker kring samma frågor.