Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment : Puttra och körDela
  1. Välkomna
    till "Gigantiska experiment."

  2. En propeller, vatten och dunkar...
    Vad har du på gång?

  3. I dag ska vi se om vi kan få en båt
    att köra med hjälp av dunkarna.

  4. -Köra på riktigt? Det blir spännande.
    -Full fart framåt!

  5. Med hjälp av forskare ska vi få se
    några spännande experiment.

  6. Det där är ju en leksaksbåt.
    Men är det den som låter?

  7. Ja.

  8. Kan vi inte titta på hur den funkar?

  9. Det sticker ut två rör där bak.

  10. -Ja, som du fyller med vatten.
    -Exakt.

  11. -Sen vill du sätta till värme?
    -Ja.

  12. -Gör du det där rören möts?
    -Ja, där värms det upp.

  13. -Sen börjar den hända grejer.
    -Hör du? Den låter och den rör sig.

  14. -Ja, det blir som en motor.
    -Wow.

  15. Så när du ansluter nåt till rören...
    så låter det och rör sig.

  16. -Ska vi kolla på motorn?
    -Ja. Där har vi de två rören.

  17. -Och så är det en behållare ovanpå.
    -Ja.

  18. -Kolla där.
    -Nämen...? Det är som en tom burk.

  19. -Sen fyller vi rören med vatten.
    -Så i den lilla burken har vi vatten?

  20. Sen värmer vi. Det var det som gjorde
    att det bubblade och gick framåt.

  21. Kolla! Du sa bubblor och där kom de.

  22. Lyssna! Ljudet...

  23. Motorn puttrade i gång, och titta!
    Propellern snurrar.

  24. -Vi tittar på det genomskinligt.
    -Ja, jag fattar inte riktigt.

  25. Glasröret är själva ledningen,
    alltså de två rören.

  26. Flaskan är behållaren med värmen.

  27. Nu värmer vi upp den
    och ser vad som händer.

  28. Titta! När det kom värme
    började vattnet röra sig i rören.

  29. Precis. Vattnet i flaskan kokar
    och då bildas det ånga.

  30. -Titta. Man ser att det kokar.
    -Ja.

  31. Och när ångan i flaskan expanderar
    trycks vattnet ut ur rören.

  32. Det trycks ut och då ser vi
    att propellern rör sig.

  33. Det blir kraft som kommer ut
    och båten åker åt andra hållet.

  34. Det blir som en jetmotor.

  35. Tänk om vi kan göra så att en större
    båt med en person i kan köra.

  36. Ja. Vi måste framför allt
    bygga en större motor.

  37. -Du har laddat upp med stora burkar.
    -Rejäla burkar behövs.

  38. Det är 18-liters dunkar tillverkade
    av stål, med stora ledningar.

  39. Dem fäster vi bakpå.

  40. -Värme skulle vi ju ha.
    -Ja.

  41. -Hur mycket vatten behövs?
    -4 liter vatten.

  42. Nu har vi haft värme i 10 minuter.

  43. -Det pulserar i dunken.
    -Ja, det är en hel del kraft.

  44. -Vi ser att propellern rörde sig.
    -Ja. Du ser.

  45. -Vad hände nu?
    -Vi stängde av värmen.

  46. -För att se vad som händer. Oj!
    -Vad hände? Den kraschade.

  47. Man ser ju att det är jättevarmt.

  48. Blått är kallt, gult och rött varmt.

  49. När det kyls ner händer det där.

  50. -Jaha. Det måste vara varmt.
    -Exakt.

  51. Nu kör vi vårt experiment.

  52. -Vilken skönhet! Vår egen båt.
    -Eller hur? Visst är den cool?

  53. Vi genomför experimentet i en damm.

  54. Varför är vi inte ute på havet?

  55. Här finns inga strömmar
    som kan påverka experimentet.

  56. Vad behövs för att genomföra detta?

  57. Vårt mål ligger 100 meter bort-

  58. -och dunken är fylld och ordnad.

  59. Vi har värmen.

  60. Du ser. Nu händer det grejer.
    10 minuter har gått och vi är redo.

  61. Det händer grejer i dunken.
    Motorn börjar pumpa.

  62. -Det betyder att vattnet kokar.
    -Och propellern...

  63. Redo för avfärd!

  64. Den rör sig! Det ser bra ut.

  65. -Det går inte så snabbt.
    -Nej.

  66. -Jo, titta!
    -Nu börjar det gå undan.

  67. -Är det där vågor?
    -Det går fort.

  68. -Är det här...? Nej, kolla flaggan.
    -Det börjar blåsa.

  69. De yttre faktorerna påverkar.
    Vinden kan vi inte göra nåt åt.

  70. Titta. Nu blåser det inte och då är
    båten stilla. Vinden påverkade den.

  71. Vi behöver mer kraft för att lyckas.

  72. -Mer kraft?
    -Eller hur?

  73. Nu snackar vi motorer.
    Det är dags för nåt rejält.

  74. -Den duger inte?
    -Nej, inte ensam.

  75. Vi behöver ett helt gäng motorer
    så att det blir fart och fläkt.

  76. Du skojade inte. Du har laddat upp.

  77. -Vi kör 13 stycken på en gång.
    -13 motorer?

  78. De här ska skjuta fram vår båt.

  79. -Det ser häftigt ut.
    -Ja, verkligen.

  80. Jag känner på mig att det funkar.
    Men vi ser på flaggan att det blåser.

  81. -Det är tre meter per sekund.
    -Motvind, också.

  82. Ja tyvärr, men vi försöker ändå.
    Vi har ju tretton motorer.

  83. Nu händer det grejer.
    Vattnet har börjat koka i dunken.

  84. Det puttrar och pulserar nu.

  85. Nej, burken gick sönder. Vad händer?

  86. Vi måste hålla koll på temperaturen.
    När den sjunker går motorn sönder.

  87. Vi måste köra. Nu har vi riggat allt
    och allt är på plats.

  88. Två motorer är ur funktion. Hoppas
    att resten kan driva båten framåt.

  89. Vi hade ju motvind,
    men det rör sig framåt.

  90. Kom igen... Kör, kör, kör!

  91. -Den rör sig. Hur många meter?
    -Den har rört sig åtta meter nu.

  92. Det ser vi på pelarna i bakgrunden.

  93. -Hon på båten verkar orolig.
    -Det börjar gå baklänges.

  94. Kolla...

  95. En till. Det verkar inte funka.
    Det är över, Björn.

  96. Tyvärr går motorerna sönder. När
    temperaturen sjunker kollapsar de.

  97. Det positiva är att det går.

  98. Med vatten, temperatur och trycket
    som skapas kan man driva en båt.

  99. Visst var det häftigt? Vi tog oss
    åtta meter med motorerna.

  100. Vilken häftig upplevelse.
    Kom ihåg - temperaturen är viktig.

  101. -Nu tar vi bussen hem.
    -Ja, det känns tryggast så.

  102. Textning: Gabriella Eseland
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Puttra och kör

Avsnitt 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen
Ämnesord:
Båtar, Fysik, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Termodynamik, Värme, Värmelära
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Testa!

Flyga

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Att tunga saker som flygplan kan hålla sig uppe i luften är spännande och nästan overkligt. Men ändå så fungerar tekniken om man vet hur man ska göra. Elikanah bor i Kenya och där använder de små flygplan för att spana efter tjuvjägare över stora områden.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 1

Vad är universum egentligen? Har universum ett slut? Och vad finns det där i så fall? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, funderar Farzad kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar, och frågar sig också vad som fanns innan universum kom till. Vi får också höra vad elever på Högalidsskolan i Stockholm tänker kring samma frågor.